@Klabbarpan: Då är du kanske något/några år äldre för jag fick också mitt hojkort 1975, men inte i ett Cornflakes-paket utan jag körde upp för det.
Den stormen slog troligen lite olika på olika ställen (vilket stormar brukar göra) för jag vet ett antal tak som hade blåst bort bl.a. i Årsta där stormen hade möjlighet att ta lite sats över gärdet.
Det stämmer att Gudrun tog skogar, men vad jag har kunnat se när jag har åkt genom de trakterna så var det ungskog som stod på sandbotten på Småländska höglandet där stormen också kunde ta sats ordentligt i dalarna.
Jag måste erkänna att jag är lite imponerad av ditt engagemang i frågan, önskar att det fanns fler som var lika engagerade. Tror dock inte att du har särskilt många på din sida.
Tack, och ja det är av flera anledningar som jag är engagerad. En av dom ser vi i det aktuella ekonomiska läget som är skapat. Förra gången var det finansmagnaten George Sorros som sänkte kronan. Den här gången är det mer politiskt där man slår sönder världsekonomin för att man har upptäckt att jordens avstånd till solen varierar.
Det är ju inte helt olikt vad som hände när Copernicus först berättade att jorden var rund. Den gången var prästerskapet rädda att bli av med sin makt. Idag har vi andra "prästerskap" som i princip kan stavas med två bokstäver PK.
Väger tungt som motvikt till FN´s klimatpanel, IPCC, som samlar in och utvärderar forskningsrapporter från klimatforskare världen över...
Nej jag hävdar inte att jag skulle veta bättre än klimatforskare världen över. Det hävdar inte
Per Welander, Moderna Myter heller. Jag gör bara som han, men i betydligt mindre skala.
Men du sätter huvudet på spiken för det jag säger när du skriver
"IPCC, som samlar in och utvärderar forskningsrapporter från klimatforskare världen över".
Läs det där sista en gång till och tänk vad som står... IPCC är vilket de flesta idag vet en politisk panel. Vad ger dem kompetensen att kunna utvärdera forskningsrapporter? Som jag redan har sagt är forskning inget man kan ha demokratiska omröstningar om.
Litar Du mer på IPCC´s rapporter och är beredd att ta de steg som idag är möjliga? Skriv isf!
Nej jag litar inte på filtrerade IPCC-rapporter, jag litar mer på forskarnas egna rapporter som av någon anledning ofta är ganska oense med IPCC vilket är vad både jag och Per Welander hänvisar till.
"Steg som idag är möjliga" (om man nu uttrycker det så) har det redan tagits alldeles för många av vilket bl.a. den aktuella världsekonomin kan vittna om. Men har det eller kommer det att påverka klimatet? Knappast!
Eller stoppar alla i SMC hellre huvudet i sanden och väntar på "den ultimata lösningen som kanske kommer någongång i framtiden"?
Jag vet inte om du avser mitt engagemang i SMC Stockholm, men det här är mina privata åsikter och har inget med SMC att göra.
Nej man behöver inte sitta och vänta på den "ultimata lösningar", men jag tycker inte heller att man behöver slå sönder landets och världens ekonomier i brist på lösningar utan istället göra något vettigt och satsa på framtiden. Det talas om nya kärnkraftverk och att köra bilar på gengas, det är inte framtid utan forntid
Varför inte Kärnkraft baserad på Torium i väntan på att Fusionstekniken blir klar vilket inte längre en fråga om och kanske, utan när. Första svaret får vi 2016 då
ITER enligt planerna ska startas. Torium kanske är dyrare än Uran, men det spar man in flera gånger om i andra änden till att börja med eftersom man inte behöver lagra i bergrum i 10,000 år.
Elbilar är förvisso ett bra initiativ, men batterier är inte lösningen eftersom det blir för begränsat. Lösningen är vätgas, men då säger folk (bl.a. du)
"kommer kanske någon gång i framtiden". Vadå "kanske"? Teknologin med vätgas både för direktdrift och via bränsleceller har funnits sedan 30-talet, minst. Det är bara seriositeten och viljan som saknas. Det är anledningarna till att jag anser att s.k. miljöaktivister, gröna partier och organisationer är oseriösa och inte kan ta dem på allvar utan ser dom som "muppar". För hade dom varit seriösa så skulle dom ha gjort något och pekat på lösningar istället för att bara skrika hysteriskt, ropa på förbud, höjda kostnader (läs: skatter) och berika sig själva.
Men där kommer vi in på... Just det
Ps. Håll i er. Nu kommer det en lång radda med inlägg mot IPCC, Al, media, politiker, biobränslen mm.
Nej riktigt så kul ska vi inte ha det nu
Men tänk efter, vilka är det som håller i besluten? En ledtråd... Det är inte dom som kan och vet.
En jämförelse. Vilka tycker du ska hålla i SMC:s BKK? Politiker och direktörer på Vägverket och NTF som sitter och tycker, eller dom som kan och vet?
Samma sak gäller i hela samhället. Det sägs att folket får de politiker de förtjänar, stackars jävlar...
Det finns ett citat får en känd politiker som sa:
"En sån lycka för regeringarna att folken inte tänker". Vem? Ledtråd: Han hade snedlugg och liten mustasch
Men hur lätt är det att välja när man inte får allsidig information? Tack och lov finns Internet där man kan ta del av information som inte först har gått igenom PK-filtret.