Biobränslen vs. naturen - tviveltråden

Marie

Banned
Vad ser du som kommer att bli positivt? Tror du att det kommer att bli längre och varmare badsäsong? Det tror inte jag, snarare fler stormar i stil med Gudrun och monsunregn som vi hade i Småland 2002 (200 mm på ett dygn).

Jag ser mycket positivt med Gudrun också (stormen givetvis, inte kärringen i FI).
Tänk så fint och upprensat det blev runt Ljungby! Nu har man sikt åt alla håll flera kilometer på många ställen i Småland. Så öppet och ljust landskap har det inte varit där på många år!

Du skriver "Det har varit den snörikaste vintern på 80 år i Kärnten enligt vad jag hörde på Radio Kärnten." Må så vara men isarna vid polerna fortsätter att smälta, fråga Holländarna vad de ser för positivt i det, kanske inte är konstigt att de röker på...

Holländarna får väl skotta sina vallar lite högre. Det kan väl inte vara så stor skillnad att bo 15 meter under havsytan eller 25?
Sen verkar ändå halva Holland fly landet sommartid och häcka nere i Alperna, så om de skulle häcka där även på vintern vore väl inte så stor skillnad. Det löser sig nog det också skall du se!
 
Last edited:

klabbarpan

New member
Av detta inlägg har jag förstått att du talar om klimat och inte miljö. Men då vet vi var vi är.

Du tar upp exempel som "Gudrun" och polaravsmältning.

Jag kan nämna att det har varit betydligt värre stormar än "Gudrun" i Sverige, kanske inte under din och min livstid. Men vad är det? Det är t.o.m. mindre än en fjärt i rymden och då fanns det varken bilar eller industrier.
Jo föresten, det var en ruggig storm i Stockholm 1971 (tror jag, kommer inte ihåg riktigt för jag var för liten). Men jag minns att när vi gick ut dagen efter hade träd brutits av på mitten som stickor, stora tak på hyreshus hade blåst all världens väg. Fråga någon äldre som var vuxen då så kan denne säkert berätta mer.

Var det också en "skenade klimatförändring", men som kom av sig i 40 år för att sen komma igen.

Åså var det polaravsmältningen. Ja det sker en avsmältning och glaciärerna minskar. Men...
Det är inga isbjörnar som drunknar, iaf inte p.g.a. detta.
Under vikingatiden var Grönland nästan isfritt.
En temperaturökning vid polerna från genomsnittligt låt säga -35 till -30 gör knappast någon större skillnad på isen. I ditt frysskåp har du "bara" -18 och det smälter inte ändå ;)

Jag är född och uppvuxen i Stockholm, fick mitt körkort för mc i ett Cornflakes-paket 1975, var med andra ord hyfsat vuxen vid tiden för stormen du nämner. Vad jag kan minnas, bodde då i Bandhagen, så var det ett tak på idrottshallen som var skadat, långt ifrån bortblåst. Det var det mest dramatiska i just mina trakter.

Gudrun har jag i betydligt färskare minne, är numer en gamma avdankad 08:a, efter Gudrun såg det ut som om kriget härjat här i trakterna kring Växjö och värre var det kring Ljungby. Vi snackar inte om kullblåsta träd utan kullblåsta skogar.

Stormar har alltid funnits som du skriver, kommer alltid att finnas. Vi kommer i vart fall att få ett betydligt blåsigare och regnigare klimat pga den globala uppvärmningen, det stå klart för mig. Bättre badväder som vissa verkar tro att det ska medföra tror jag att vi kan glömma.

Där det är -30 eller ännu kallar smälter inte isarna, det behöver du inte förklara. Avsmältningen sker naturligtvis i utkanten av isarna, kolla isbiten i groggen i morgon om du tvivlar på den saken. ;)

Jag måste erkänna att jag är lite imponerad av ditt engagemang i frågan, önskar att det fanns fler som var lika engagerade. Tror dock inte att du har särskilt många på din sida.

OT: varför finns det ingen riktigt trött smilie? Skulle behöva en sån nu känner jag.
 

klabbarpan

New member
Jag ser mycket positivt med Gudrun också (stormen givetvis, inte kärringen i FI).
Tänk så fint och upprensat det blev runt Ljungby! Hu har man sikt åt alla håll flera kilometer på många ställen i Småland. Så öppet och ljust landskap har det inte varit där på många år!



Holländarna får väl skotta sina vallar lite högre. Det kan väl inte vara så stor skillnad att bo 15 meter under havsytan eller 25?
Sen verkar ändå halva Holland fly landet sommartid och häcka nere i Alperna, så om de skulle häcka där även på vintern vore väl inte så stor skillnad. Det löser sig nog det också skall du se!

Tror du att markägarna kring Ljungby delar din åsikt i ämnet? Ser du något negativt med Gudrun?

Tog bara Holland som ett exempel, det finns områden som kommer att drabbas betydligt värre. Tror inte att man kan lösa alla dessa problem med vallar.

Som vanligt med dig Marie så undrar jag om du svarar seriöst.
 

Newlund

New member
Jag har f.ö. själv lagt upp lite sammandrag av intressanta artiklar på en sida som jag kallar Klimathot paradoxen.
Väger tungt som motvikt till FN´s klimatpanel, IPCC, som samlar in och utvärderar forskningsrapporter från klimatforskare världen över... :rolleyes:

Litar Du mer på IPCC´s rapporter och är beredd att ta de steg som idag är möjliga? Skriv isf!
Eller stoppar alla i SMC hellre huvudet i sanden och väntar på "den ultimata lösningen som kanske kommer någongång i framtiden"?
Jag kan inte tänka mig att det är så illa. Strunta i risken att blir stämplad som "miljömupp" och förlöjligad, trots att dina argument vilar på betydligt mer omfattande och seriösa grunder än vad som tidigare visats upp här.

// Micke

Ps. Håll i er. Nu kommer det en lång radda med inlägg mot IPCC, Al, media, politiker, biobränslen mm.
 

Tyrannosaurus

New member
@Klabbarpan: Då är du kanske något/några år äldre för jag fick också mitt hojkort 1975, men inte i ett Cornflakes-paket utan jag körde upp för det.
Den stormen slog troligen lite olika på olika ställen (vilket stormar brukar göra) för jag vet ett antal tak som hade blåst bort bl.a. i Årsta där stormen hade möjlighet att ta lite sats över gärdet.

Det stämmer att Gudrun tog skogar, men vad jag har kunnat se när jag har åkt genom de trakterna så var det ungskog som stod på sandbotten på Småländska höglandet där stormen också kunde ta sats ordentligt i dalarna.

Jag måste erkänna att jag är lite imponerad av ditt engagemang i frågan, önskar att det fanns fler som var lika engagerade. Tror dock inte att du har särskilt många på din sida.
Tack, och ja det är av flera anledningar som jag är engagerad. En av dom ser vi i det aktuella ekonomiska läget som är skapat. Förra gången var det finansmagnaten George Sorros som sänkte kronan. Den här gången är det mer politiskt där man slår sönder världsekonomin för att man har upptäckt att jordens avstånd till solen varierar.

Det är ju inte helt olikt vad som hände när Copernicus först berättade att jorden var rund. Den gången var prästerskapet rädda att bli av med sin makt. Idag har vi andra "prästerskap" som i princip kan stavas med två bokstäver PK.

Väger tungt som motvikt till FN´s klimatpanel, IPCC, som samlar in och utvärderar forskningsrapporter från klimatforskare världen över...
Nej jag hävdar inte att jag skulle veta bättre än klimatforskare världen över. Det hävdar inte Per Welander, Moderna Myter heller. Jag gör bara som han, men i betydligt mindre skala.

Men du sätter huvudet på spiken för det jag säger när du skriver "IPCC, som samlar in och utvärderar forskningsrapporter från klimatforskare världen över".

Läs det där sista en gång till och tänk vad som står... IPCC är vilket de flesta idag vet en politisk panel. Vad ger dem kompetensen att kunna utvärdera forskningsrapporter? Som jag redan har sagt är forskning inget man kan ha demokratiska omröstningar om.

Litar Du mer på IPCC´s rapporter och är beredd att ta de steg som idag är möjliga? Skriv isf!
Nej jag litar inte på filtrerade IPCC-rapporter, jag litar mer på forskarnas egna rapporter som av någon anledning ofta är ganska oense med IPCC vilket är vad både jag och Per Welander hänvisar till.
"Steg som idag är möjliga" (om man nu uttrycker det så) har det redan tagits alldeles för många av vilket bl.a. den aktuella världsekonomin kan vittna om. Men har det eller kommer det att påverka klimatet? Knappast!

Eller stoppar alla i SMC hellre huvudet i sanden och väntar på "den ultimata lösningen som kanske kommer någongång i framtiden"?
Jag vet inte om du avser mitt engagemang i SMC Stockholm, men det här är mina privata åsikter och har inget med SMC att göra.

Nej man behöver inte sitta och vänta på den "ultimata lösningar", men jag tycker inte heller att man behöver slå sönder landets och världens ekonomier i brist på lösningar utan istället göra något vettigt och satsa på framtiden. Det talas om nya kärnkraftverk och att köra bilar på gengas, det är inte framtid utan forntid :p

Varför inte Kärnkraft baserad på Torium i väntan på att Fusionstekniken blir klar vilket inte längre en fråga om och kanske, utan när. Första svaret får vi 2016 då ITER enligt planerna ska startas. Torium kanske är dyrare än Uran, men det spar man in flera gånger om i andra änden till att börja med eftersom man inte behöver lagra i bergrum i 10,000 år.

Elbilar är förvisso ett bra initiativ, men batterier är inte lösningen eftersom det blir för begränsat. Lösningen är vätgas, men då säger folk (bl.a. du) "kommer kanske någon gång i framtiden". Vadå "kanske"? Teknologin med vätgas både för direktdrift och via bränsleceller har funnits sedan 30-talet, minst. Det är bara seriositeten och viljan som saknas. Det är anledningarna till att jag anser att s.k. miljöaktivister, gröna partier och organisationer är oseriösa och inte kan ta dem på allvar utan ser dom som "muppar". För hade dom varit seriösa så skulle dom ha gjort något och pekat på lösningar istället för att bara skrika hysteriskt, ropa på förbud, höjda kostnader (läs: skatter) och berika sig själva.

Men där kommer vi in på... Just det :D
Ps. Håll i er. Nu kommer det en lång radda med inlägg mot IPCC, Al, media, politiker, biobränslen mm.
Nej riktigt så kul ska vi inte ha det nu ;)
Men tänk efter, vilka är det som håller i besluten? En ledtråd... Det är inte dom som kan och vet.

En jämförelse. Vilka tycker du ska hålla i SMC:s BKK? Politiker och direktörer på Vägverket och NTF som sitter och tycker, eller dom som kan och vet?

Samma sak gäller i hela samhället. Det sägs att folket får de politiker de förtjänar, stackars jävlar... :p
Det finns ett citat får en känd politiker som sa: "En sån lycka för regeringarna att folken inte tänker". Vem? Ledtråd: Han hade snedlugg och liten mustasch ;)

Men hur lätt är det att välja när man inte får allsidig information? Tack och lov finns Internet där man kan ta del av information som inte först har gått igenom PK-filtret.
 
Last edited:

Marie

Banned
Tror du att markägarna kring Ljungby delar din åsikt i ämnet? Ser du något negativt med Gudrun?

Snälle Klabbarparen, jag är *faktiskt* skogsägare, och även jag fick ett antal pinnar omkullblåsta av både Gudrun och Per, men jag ser det som en del av tillvaron som skogsägare. Det blåser ibland, och även 1969 åkte en hel del trän. Då var det pappa som ägde skogen, och den gången var han och jag ute med varsin motorsåg och röjde upp i plockepinnet. (Det var första gången jag fick härja på allvar med motorsåg)
 
Last edited:
Top