Vaddå men snälla???
Du verkar ha svårt att förstå varför det finns irritation hos en del.
Det handlar om att en organisation ingår ett avtal med ett bolag och så ställs en liten grupp utanför. Även om en del i den här lilla gruppen har sig själv att skylla kan du inte dra alla över en kam...en liten grupp som trots allt är medlemmar för att dom tror på SMC.
I en organisation som SMC har ALLA MEDLEMMAR rätt att uttrycka sin åsikt utan att personer som du ska jämställa dom med griniga 80-talister eller fjortisar. Det visar bara vilken nivå du lägger dig själv på.
Den är tusan så mycket enklare att förstå Jesper än att läsa dina nedlåtande uttalanden.
Absolut jag håller med dig alla har rätt att uttrycka sin åsikt.
Och jag förstår att det finns irritation.
Och jag ber om ursäkt om du tycker att jag är nedlåtande.
Men läser man inläggen här på forumet i denna tråd och i de andra trådarna som handlar om samma sak så riktar ni er irritation på SMC.
Vad har smc gjort som är värt att bli irriterad över?
Folksam skulle höjt premien för 25% försäkringen. Och då var hela tanken med den död. Folksam erbjuder 10% till medlemmar.
De övriga bolagen vill inte ha sporthojar.. Var sig de gått kurs eller inte. De är inte intresserade!!!
Så i klartext; Alla bolag skulle troligen tecknat ett avtal med smc så länge inte avtalet gäller sporthojar.
Nu var avtalet med moderna föräkringar (bilsport o mc ägare) det som var mest gynnsamt för smcs medlemmar. Främst med tanke på att det är det bolag som redan hade flest av medlemmarna som kunder.
Dessutom är avtalet så pass bra att det ger en rätt ok slant som kan användas i kursverksamheten.
INGET ANNAT BOLAG var intresserad av något annat avtal.
Hur skulle snacket gå om smc tecknade ett avtal med tex Trygg hansa. Där premien efter kurs ligger på tex 26 000 kr. Eller om 25% försäkringen kostat ca 20 000 (jag jmf med min egen försäkring på ca 16 000 med 25%) Jmf med de 18-19 000 jag kommer få med en vanlig självrisk.
Om smc inte slutit något avtal så hade smc faktistk gjort något som drabbat 98% av medlemmarna.
Är det SMC som skapat denna sitts?
Var irriterad på den ni borde vara irriterad på.
Tyvärr så är det rätt lätt att bli "trött" på gnället.. när samma sak kommer upp igen, igen och åter igen.
Samtidigt som flera har gett förklaringar igen och igen och igen över hur läget ser ut och varför man gjort de val man gjort.
Det har förklarats gång på gång att avtalet med bilsport o mc i slutändan gynnar även sh.
Ändå gnälls det om att SMC inte gör något för en liten grupp. Dessutom när den lilla gruppen stått i focus de senaste 5 åren.
Då kan man ju fråga sig. Varför allt detta gnäll? Vart vill man nå med det?
Rent personligt har jag nästan börjat fundera över en helt annan vinkling på allt detta.
Under 5år har vi haft focus på sporthojar för att de är överrepresenterade i olyckorna.
Målet var att få ner dessa olyckor..
Efter fem år så är fortfarande sh överrepresenterade.
Jag tror nästan att vi haft focus på fel hojgrupp. Vi borde ha skitit helt i sh. för den gruppen är för svåra att nå ut till.
Istället borde vi ägnat 100% focus på de övriga. Den grupp som är betydligt enklare att hantera för att de har en mognare syn på beteendet i trafiken.
Den gruppen hade troligtvis varit mindre olycksbenägna. Vi hade lättare kunnat visa myndigheter och försäkringsbolag att fortbildning lönar sig för att det ger färre olyckor..
Sen hade vi kunnat jmf med den grupp som inte fick vara med.. SH. pekat med hela handen och säga..
De där har inte gått våra kurser därför är de mer olycksbenägna....
Då kanske allt detta sett helt ut på ett annat sätt... Där försäkringsbolaget stått i kö för att försäkra en sh som gått kurs hos smc..