Bilsport och MC + sporthojar...

jompa25

New member
Bilda ett eget försäkringsbolag, det bör väl finnas ganska många
SH runt Stockholm så det blir enkelt att träffas och få igång det.

Ni kör detta försäkringsbolag ett år sedan skriver ni hit och
berättar hur det gick.

Men jag kan ge ett förhandsbesked, en liten grupp kommer att
förbruka alla pengar i bolaget och då blir det bråk när ni vill kasta
ut dom som kostar pengar hela tiden.

Förstår jag dig rätt nu.
Smc vill alltså på det här sättet få oss Sh:are att självmant gå ur, om vi inte förstår nu så kommer dom att tvinga ur oss till näsa upphandling?
 

OH-

Member
Förstår jag dig rätt nu.
Smc vill alltså på det här sättet få oss Sh:are att självmant gå ur, om vi inte förstår nu så kommer dom att tvinga ur oss till näsa upphandling?

SMC är inget försäkringsbolag - alltså kan man välja vilken försäkring man vill och tillåmed bilda eget bolag utan att behöva gå ur.

UPPHANDLING!!??? Det är ett sponsningsavtal vi pratar om. När IFK Göteborg får miljoner från ICA så skiter dom nog i om nån av föreningens medlemmar behöver handla på Konsum.
 

Triumph int

New member
Att SMC får erbjudanden från olika företag har ju inte med
huvudproblemet att göra.

Alla olika förmåner vi har via SMC måste ju inte passa alla.

Jag återkommer till huvudproblemet, "ingen" vill försäkra SH.
Koncentrera er på det.
 

enhjuling

New member
Inte "nästan", det är precis så det är som Ezzo skriver. SMC samarbetar ju fortfarande med Folksam, de enda de har gjort var ju att lägga ner en produkt som inte var lönsam, precis som när raketosten försvann...:)

Vad säger du?
Var det SMCs fel att raketosten försvann?
Horribelt :eek:
 

SuperRetard

New member
"Jag ser heller inget fel med att få betala för minna misstag."


"Du skriver även att man skulle strunta i SH för flera år sen."

Vi är fler som har skrivit här av rädsla för vad nästa steg kan tänkas bli när eller om, vi SH förare inte kommer ha råd eller att det inte finns möjlighet till försäkring.


Du vill ju inte betala för dina misstag, i så fall hade du accepterat de premier som är gällande.

Och om du tvingas sluta åka SH för att du inte har råd, då ska du inte köra heller. För DÅ HAR DU INTE RÅD!!!

Premierna är inte höga för att det är en vedertagen åsikt att folk vill straffa bort SH från vägarna, utan för att empirismen visat att folk kör som skit och kostar extrema summor för både F-bolag och statskassa. Att miljömupparna bråkar är en annan sak, men det är inte många med makt som lyssnar på dem, heller.

Och, FYI så är JAG 80-talist. Och är det nåt JAG är jävligt trött på så är det åsikten att DU (och många andra) anser att de har nån given "rätt" att åka hoj. Ni (och jag) är en kostnad, som kollektiv tack vare alla olyckor en jäkligt stor sådan.


Lösningen:

Jobba bort bombrepeattityderna och skapa en trend där det är coolt att överleva. Det har redan gått från jeansjacka till ordentliga skydd, vilket är ett steg i rätt riktning. Men det skrämmer mig att folk som haft kk hälften så länge som mig kraschat 5-10 ggr och tycker att det är ok, att det "ingår".

Sanning:
Jag kör enligt många också som ett svin. Men jag tänker på hur jag kör om tant Agda, för det ÄR inte speciellt smart att köra om så att överraskningsmomentet nästan ger henne hjärtinfarkt. Jag sänker farten rejält genom samhällen, och jag kör inte på mitt max. Lagens syn på det är en annan, och jag kommer säkert gå av en dag jag också (förmodligen nu i maj bara att jag skriver det här) men jag gör vad jag kan för att låta bli, och för att reta andra så lite som möjligt.
 

jompa25

New member
Inte "nästan", det är precis så det är som Ezzo skriver. SMC samarbetar ju fortfarande med Folksam, de enda de har gjort var ju att lägga ner en produkt som inte var lönsam, precis som när raketosten försvann...:)

Nja. nu är det väl så att han lyfter ur en del ur ett stycke och inte ser till helheten. Visst det är nog det bästa som hänt mc Sverige att vi har visat upp oss nu och slagit ner Sporthojarna. Nu har vi visat Svenska folket Och dom som bestämmer att Sh får klara sig själva.

Problemet är väl också att en sån här organisation behöver föryngras.
Och i många fall är just sh steget in i mc världen.
Men det kan vara så att det är bara dom som kommer in via cross eller enduro som är intressanta och välkomna.

Idag så har många den inställningen att Smc är en gubb klubb, vilket jag tycker är synd för smc gör väldigt mycket bra. Problemet är att det finns massor av tjejer/killar som behöver få insikt om hur man framför en hoj,
det kan va en arrangerad tur med smc eller en fika. Bara för att se att man inte måste bomba för att njuta av mc livet.
Dom som behöver det mest är oftast svårast att nå fram till. Jag vill inte att folk ska vända sig bort från smc bara för att vi nu har visat att sh inte är en del av smc.

Men visst är det synd att raketosten inte finns längre.
 

jompa25

New member
Du vill ju inte betala för dina misstag, i så fall hade du accepterat de premier som är gällande.

Och om du tvingas sluta åka SH för att du inte har råd, då ska du inte köra heller. För DÅ HAR DU INTE RÅD!!!

Premierna är inte höga för att det är en vedertagen åsikt att folk vill straffa bort SH från vägarna, utan för att empirismen visat att folk kör som skit och kostar extrema summor för både F-bolag och statskassa. Att miljömupparna bråkar är en annan sak, men det är inte många med makt som lyssnar på dem, heller.

Och, FYI så är JAG 80-talist. Och är det nåt JAG är jävligt trött på så är det åsikten att DU (och många andra) anser att de har nån given "rätt" att åka hoj. Ni (och jag) är en kostnad, som kollektiv tack vare alla olyckor en jäkligt stor sådan.


Lösningen:

Jobba bort bombrepeattityderna och skapa en trend där det är coolt att överleva. Det har redan gått från jeansjacka till ordentliga skydd, vilket är ett steg i rätt riktning. Men det skrämmer mig att folk som haft kk hälften så länge som mig kraschat 5-10 ggr och tycker att det är ok, att det "ingår".

Sanning:
Jag kör enligt många också som ett svin. Men jag tänker på hur jag kör om tant Agda, för det ÄR inte speciellt smart att köra om så att överraskningsmomentet nästan ger henne hjärtinfarkt. Jag sänker farten rejält genom samhällen, och jag kör inte på mitt max. Lagens syn på det är en annan, och jag kommer säkert gå av en dag jag också (förmodligen nu i maj bara att jag skriver det här) men jag gör vad jag kan för att låta bli, och för att reta andra så lite som möjligt.

Jag ska försöka förklara det jag skrev.
Först så är jag betydligt mycke äldre än 80-talisterna för det andra så har jag ett jobb och får där med lön. Vilket gör att jag kommer kunna försäkra min hoj tills man kommer till en smärtgräns, vi är inte där ännu. jag är medveten om att Sh kostar. Om nu vi har en försäkrings kostnad på Sh så att även jag inte har råd så byter jag hoj till en som är billigare, inget konstigt än?
Blir jag en bättre förare bara för att jag byter modell på hojen?
Så om hela gruppen sh förare börjar köra motard kommer inte siffrorna bli negativa där?
Nu till problemet, det finns idag en del av just kategori Sh förare som inte har sin hoj påställd för att dom inte har råd eller vill betala. och det finns risk att den gruppen blir större.
Måste nog tala om att jag skulle inte köra oförsäkrat.
 

Juh@

New member
Jag ska försöka förklara det jag skrev.
Först så är jag betydligt mycke äldre än 80-talisterna för det andra så har jag ett jobb och får där med lön. Vilket gör att jag kommer kunna försäkra min hoj tills man kommer till en smärtgräns, vi är inte där ännu. jag är medveten om att Sh kostar. Om nu vi har en försäkrings kostnad på Sh så att även jag inte har råd så byter jag hoj till en som är billigare, inget konstigt än?
Blir jag en bättre förare bara för att jag byter modell på hojen?
Så om hela gruppen sh förare börjar köra motard kommer inte siffrorna bli negativa där?
Nu till problemet, det finns idag en del av just kategori Sh förare som inte har sin hoj påställd för att dom inte har råd eller vill betala. och det finns risk att den gruppen blir större.
Måste nog tala om att jag skulle inte köra oförsäkrat.

Om alla sporthojsåkare skulle sluta köra SH och köra t.ex motard i stället så skulle troligen antalet olyckor och skadekostnaderna minska. En sporthoj som väger 200 kg och har 200 hk ger en helt annan hastighet och risk än andra typer av hojar.

Om du klättrar i berg är risken att ramla ungefär lika stor oavsett höjden. Men det blir stor skillnad på skadeutfallet om du faller 5 meter eller 50 meter

Det som gör att jag kör mindre och mindre på gata är det faktum att för att få en fartkänsla är det svårt att köra lagligt. En sporthoj känns som den är parkerad i 90 km/h om inte vägen svänger. Om du sitter mer oskyddad för fartvinden så får du en helt annan fartkänsla och håller nere hastigheterna av den anledningen. Sedan kan du inte ens köra lika fort med dessa hojar som sporthojar.

Att sporthojar inte är önskvärda bland försäkringbolagen är enkel matematik pga skadeutfallet, vilket är att beklaga. Men att SMC skriver avtal med Bilsport & MC som förhoppningsvis är till nytta för både medlemmar och SMC som organisation tycker jag fortfarande är något positivt. Ännu bättre för mig personligen är att Folksam fortfarande ger 10% rabatt som tidigare.
 

Catman

Just for the fun of it...
Vi ta den korta varianten nu:

SH-åkare fick ALL uppmärksamhet under nästan 5 år.
MASSOR av kraft och energi lades på att fixa till drägliga villkor för SH-åkare samt att utbilda dessa så att merparten skulle sluta krasha.
FOKUS lades på att förändra attityden.

Vad hände?

Jo, det GNÄLLDES fruktansvärt på att den speciella SH-försäkringen var för dyr.
MASSOR av folk hade åsikter men i slutänden hade alla samma åsikt.
ALLA vill åka den värsta hojen som finns utan att betala ett djävla öre i försäkring.
Bombreporna började om igen (du har förmodligen sett reportaget på TV) och krasherna ökade igen.

nutid?
Folksam ville inte vara med längre och sponsra denna dubbelmoral.
För att kunna fixa kursverksamhet och annat, tog BoMC in som samarbetspartner , då deras pengar innebär att SH-åkare i fortsättningen också kan vara på kurser samt få utbildningar. (de som vill naturligtvis.)
Vilka gnäller nu??? jo SH-åkarna....fortfarande. Nu har SMC sålt ut sig heter det.

Efter att ha lagt enorma resurser i 5 år på att påverka SH.kollektivet, så börjas det om igen.
Samma diskussioner, samma gnäll och samma inställningar.

Under dessa 5 år hördes det inte så mycket från resten av MC-kollektivet. De fattade nämligen det som SH-kollektivet inte fattade. Om olyckorna minskar, så blir det bra fölr ALLA inblandade som åker hoj.

Jag åker SH, har alltid åkt SH och kommer alltid att göra det!!!
Varför? för att jag vill det.
OBS!!! det är min vilja...INTE MIN RÄTTIGHET! (som vissa tror)
Jag tog ställning för många år sen. Jag gjorde ett val att arbeta för SMC och stödja dem i kampen om motorcykelns framtid i Sverige.

MINA 50 öre i denna debatt
 

SuperRetard

New member
Jag ska försöka förklara det jag skrev.
Först så är jag betydligt mycke äldre än 80-talisterna för det andra så har jag ett jobb och får där med lön.

Med tanke på att du (om du kan fylla i ett formulär på nätet vilket jag nu utgår ifrån) är 6 år äldre än mig så kallar jag knappast det för "betydligt" äldre.

Och eftersom det handlar om att vi betalar våra egna "kollektiva kostnader" så är inget att gnälla om. Tvärtom så är det fortfarande så att övriga kategorier betalar våra (deras/era, jag åker inte SH försäkrad längre) kostnader då vi inte klarar det själva. Från -08 kanske det vände något eftersom statistiken faktiskt vände lite, men de dyra olyckorna är fortfarande på SH.

Fortsätt jobba, sluta gnälla och betala vad det kostar. Det är ingen mänslig rättighet att åka hoj.
 

ezzo

New member
Nja. nu är det väl så att han lyfter ur en del ur ett stycke och inte ser till helheten. Visst det är nog det bästa som hänt mc Sverige att vi har visat upp oss nu och slagit ner Sporthojarna. Nu har vi visat Svenska folket Och dom som bestämmer att Sh får klara sig själva.

Problemet är väl också att en sån här organisation behöver föryngras.
Och i många fall är just sh steget in i mc världen.
Men det kan vara så att det är bara dom som kommer in via cross eller enduro som är intressanta och välkomna.

Idag så har många den inställningen att Smc är en gubb klubb, vilket jag tycker är synd för smc gör väldigt mycket bra. Problemet är att det finns massor av tjejer/killar som behöver få insikt om hur man framför en hoj,
det kan va en arrangerad tur med smc eller en fika. Bara för att se att man inte måste bomba för att njuta av mc livet.
Dom som behöver det mest är oftast svårast att nå fram till. Jag vill inte att folk ska vända sig bort från smc bara för att vi nu har visat att sh inte är en del av smc.

Men visst är det synd att raketosten inte finns längre.

Vilket stycke?
Vilken helhet?
Du anser att smc har svikit sporthojen för att du har fått en dyrare försäkring.
Att smc avtal med folksam om 25% försäkringen blir uppsagt av Folksam är i dina ögon smc fel.
-Inget annat bolag vill teckna ett avtal med SMC där sporthojen är inräknad för en försäkringskostand som är gynnsam för sporthojsägaren. Det är också smc fel.
SMC har ett avtal med 10% för alla medlemmar hos folksam. Detta gäller alla medlemmar.
Vilken helhet är det jag inte ser?

Du säger att det sägs att smc har en gubbstämpel.
Den stämpeln formligen spolade vi bort med högtryck iom att Jesper klev in i organisationen. Sedan dess har ett flertal "sporthojare" suttit med i styrelsen.
Vi har fått smc att få från att ALDRIG bedriva kurser på bana till att få det som en av våra största verksamheter.
Idag sitter smc i kläm mellan två läger.
Ena lägret skriker att vi tänker bara sporthoj (Det är de gamla gubbarna), Dock så syns inte så många av dem här.. De vet antagligen inte vad internet är....
Det andra lägret som skriker är sporthojare. För att vi är en gubbklubb...
Så vad är det egentligen då?
Verkar ju som om vi faktiskt når ut till båda grupperna?
Idag måste man själv aktivt söka information. Gör man inte det så kommer man fortfarande själv gå runt i sin lilla bubbla och missa att världen runt en förändras.


Att säga att smc struntar i sporhojen är ju så fel så du anar inte.
Vi är många som är aktiva i SMC som kör sporthoj. Vi har precis som du ett intresse av att sporthojarna finns med i smc.

Titta bara på kurssidan (alla kurser är inte släppta ännu)
https://www2.svmc.se/school--kurser-?courseType=school&subType=all

I år finns det ca 75 kursdagar på storbana. Det är fler kursdagar jmf med 2009 och fler än 2008.. osv.
Om jag inte mins fel så tror jag att det är ca 20-30 fler kurser i år 2009.
(Jag kommer inte ihåg siffrorna, men det går givetvis att ta reda på dem)
Det är iaf en kraftig ökning på antal kursdagar.

Vad mer begär du av smc?
På vilket sätt har SMC svikit sporthojen?

SMC satsar i år flera miljoner kr på att utöka antalet kurser. Detta är möjligt tack vare bilOmc.
Vem är det som inte ser helheten här?
Du eller jag?
 
Last edited:

jompa25

New member
Vilket stycke?
Vilken helhet?
Du anser att smc har svikit sporthojen för att du har fått en dyrare försäkring.
Att smc avtal med folksam om 25% försäkringen blir uppsagt av Folksam är i dina ögon smc fel.
-Inget annat bolag vill teckna ett avtal med SMC där sporthojen är inräknad för en försäkringskostand som är gynnsam för sporthojsägaren. Det är också smc fel.
SMC har ett avtal med 10% för alla medlemmar hos folksam. Detta gäller alla medlemmar.
Vilken helhet är det jag inte ser?

Du säger att det sägs att smc har en gubbstämpel.
Den stämpeln formligen spolade vi bort med högtryck iom att Jesper klev in i organisationen. Sedan dess har ett flertal "sporthojare" suttit med i styrelsen.
Vi har fått smc att få från att ALDRIG bedriva kurser på bana till att få det som en av våra största verksamheter.
Idag sitter smc i kläm mellan två läger.
Ena lägret skriker att vi tänker bara sporthoj (Det är de gamla gubbarna), Dock så syns inte så många av dem här.. De vet antagligen inte vad internet är....
Det andra lägret som skriker är sporthojare. För att vi är en gubbklubb...
Så vad är det egentligen då?
Verkar ju som om vi faktiskt når ut till båda grupperna?
Idag måste man själv aktivt söka information. Gör man inte det så kommer man fortfarande själv gå runt i sin lilla bubbla och missa att världen runt en förändras.


Att säga att smc struntar i sporhojen är ju så fel så du anar inte.
Vi är många som är aktiva i SMC som kör sporthoj. Vi har precis som du ett intresse av att sporthojarna finns med i smc.

Titta bara på kurssidan (alla kurser är inte släppta ännu)
https://www2.svmc.se/school--kurser-?courseType=school&subType=all

I år finns det ca 75 kursdagar på storbana. Det är fler kursdagar jmf med 2009 och fler än 2008.. osv.
Om jag inte mins fel så tror jag att det är ca 20-30 fler kurser i år 2009.
(Jag kommer inte ihåg siffrorna, men det går givetvis att ta reda på dem)
Det är iaf en kraftig ökning på antal kursdagar.

Vad mer begär du av smc?
På vilket sätt har SMC svikit sporthojen?

SMC satsar i år flera miljoner kr på att utöka antalet kurser. Detta är möjligt tack vare bilOmc.
Vem är det som inte ser helheten här?
Du eller jag?

Ja jag ber så mycket om ursäkt för att jag har värderat minna tankar här.
Det är uppenbart att det bara är jag som ser rött och tycker det är fel att samarbeta med ett bolag som inte försäkrar alla sorters hojar till sin egen kostnad.
Jag har aldrig bett nån annan betala min försäkring och kommer inte heller att gör det.
Så fel av mig att tycka att man borde kunna försäkra hos vår samarbeta partner.
Ska inte säga nåt mer om den saken. Allt bra då?
 

ezzo

New member
Ja jag ber så mycket om ursäkt för att jag har värderat minna tankar här.
Det är uppenbart att det bara är jag som ser rött och tycker det är fel att samarbeta med ett bolag som inte försäkrar alla sorters hojar till sin egen kostnad.
Jag har aldrig bett nån annan betala min försäkring och kommer inte heller att gör det.
Så fel av mig att tycka att man borde kunna försäkra hos vår samarbeta partner.
Ska inte säga nåt mer om den saken. Allt bra då?

Helt klart får du vädra din åsikt.
Men du säger att vår samarbetspartner inte tar sporthojar
Det är rätt när det gäller den NYA. MEN det finns ju två! Folksam och BoMC,
Varav den ena tar sporthojar.
Till sin egen kostnad säger du? Menar du att vi ska betala den faktiska skadekostnaden för respektive hojtyp/försäkrinsklass?
Då skulle smc-folksamförsäkringen med 25% i självrisk på min mc kosta mig lite drygt 60 000 kr/år
Eftersom folksam betlade ut 4 kr på inbetald kr. Det var för de som gått kurs hos smc.
För de som inte gått kurs och hade andra försäkringar var siffrorna 11 kr ut för 1 kr in.
Dvs med det pris jag fått från Länsföräkringar på 30 000 för en helföräkring på min hoj. Skulle det innebära 330 000kr.
Då bär sporthojen sina egna skador..

BoMC är dessutom med och sponsrar vår verksamhet, KRAFTIGT. Det är mer pengar än du anar. Vilket även gynnar sporthojar.
Det har skrivit gång på gång att det är så här det ligger till.
Men det duger ju inte. Så vad är det du vill ha?
 
Last edited:

Triumph int

New member
Mycket snack och lite verkstad.

Vad är problemet med SH?

Kan man göra nått åt saken?

Att hålla på och skriva en massa helvetiskt
långa inlägg ger ingenting.
 
Top