Bilsport och MC + sporthojar...

Niklasinorr

New member
Mycket snack och lite verkstad.

Vad är problemet med SH?

Kan man göra nått åt saken?

Att hålla på och skriva en massa helvetiskt
långa inlägg ger ingenting.

Håller med. Vi sammanfattar:

1. SMC har förutom Folksam skrivit avtal med ett annat FB, ett avtal som hjälper SMC att bedriva utbildningar även i framtiden...

2. Folksam har droppat en produkt som väldigt få köpte...

3. Vi som kör sporthoj kraschar så mycket att ingen vill försäkra oss...

4. Gubbar klagar över att SMC är en sporthojsorganisation...

5. SH-åkare klagar på att SMC är ett gubbvälde...

Har jag glömt något?
 
Kan man göra nått åt saken?
Hålla sig på hjulen, så löser sig allting. :rolleyes:

Skämt åsido, jag tror att det är svårt att hitta konkreta åtgärder som funkar fullt ut. Varför läget ser ut som det gör, och alltid har gjort, är nog alla överens om. Folk som inte klarar att hålla sig på hjulen vill ha adrenalinkickar och väljer de gladaste hojarna, och får ännu svårare att hålla sig på hjulen.

Eftersom de som är allra sämst på att hålla sig på hjulen IMO också är samma kategori som kan tänka sig att skruva bort regskylten och/eller köra avställt/avreggat - för att inte tala om oförsäkrat - så tror jag att det är extra svårt att hitta fungerande åtgärder på... skall vi säga diplomatisk väg.

Ett verktyg, om än med begränsad verkan, vore kanske om försäkringsbolagen vore mer aktiva i att stävja skenförsäkringar redan vid tecknandet - eller iaf innan det sker någon skada. Jag vet inte hur det skulle gå till rent konkret, man kan tänka sig flera varianter, men det skulle kanske kunna räta upp situationen en aning.
 

Syster-Tysk

New member
Niklasinorr skrev:
Håller med. Vi sammanfattar:

......

Har jag glömt något?

Raketosten har slutat att tillverkas! Troligen på samma grunder som SH-försäkringen.
Den var inte lönsam!

Sen kan vi nämna att det finns politiker som vill förbjuda eller begränsa SH eller mc överhuvudtaget. Troligen samma politiker som ville förbjuda all ost!

Men skall man hårddra det och peka finger, så kan man faktiskt säga att det är vårat eget (SH-åkarnas) fel att det inte finns bra alternativ till försäkring!

FB är ju ingen statlig myndighet som öser ut pengar, utan företag med vinstintresse.

Vad de än säger så finns de inte till för dig som kund, utan vi finns till för dem som företag, för att de skall ta våra pengar och ge tillbaka mindre än de får.

Vad som händer då man som grupp kostar mer än vad FB får in är ju repeterat här i tråden till leda.

Vad är då lösningen?
Ja, vissa menar att man skall byta till en mc med billigare försäkring typ touringhoj eller liknande.

Men det som händer då är ju det som tidigare nämnts, att försäkringspremierna då stiger för den typen av hoj.

Så därför måste man ta tag i roten av problemet, vilket är att på tok för många kör omkull!

Därför är det helt rätt av SMC att få tillstånd ett samarbete med ett bolag som både sponsrar att utbilda Motorcyklister till att bli bättre förare, och samtidigt tillhandahåller en vettig försäkring.

Sen att samarbetspartnern har samma vinstintresse som de övriga är väl full förståerligt. INGEN med en fungerande tankeverksahet vill väl betala mellan 4:- till 11:- för att få tillbaka 1:-??

Mina 11:-
/J
 

P-O Noren

New member
Jag förstår inte resonemanget att sporthojsägarna skulle vara utelämnade och själva. Det är många jag känner som inte har folksam som bolag trots att de är med i SMC. Själv har jag inte folksam heller, de är ju svindyra. Trygg-Hansa är mycket bättre för mig. De måste ju ge nästan 50% i rabatt för SMC-medlemskap om de ska vara med i matchen, de är mer än dubbelt så dyra sist jag ringde och kollade.

Det finns många orättvisor i livet, att inte kunna äga en viss hoj för att man inte har råd hör dit. Skulle det vara underligt att man har svårt att försäkra en Porsche eller en Ferrari billigt då man är 22år gammal?

Jag menar att SMC ska inte alls ska hålla på med rabatter på försäkringar. Istället skall de samla information och ge objektiv information om vilka som är dyrast och billigast i jämförelsetester och publicera detta i tidningen MC-folket återkommande. Detta pressar priser mer än enstaka avtal där man ger många procent på en sedan tidigare för dyr produkt.
 

Juh@

New member
Jag förstår inte resonemanget att sporthojsägarna skulle vara utelämnade och själva. Det är många jag känner som inte har folksam som bolag trots att de är med i SMC. Själv har jag inte folksam heller, de är ju svindyra. Trygg-Hansa är mycket bättre för mig. De måste ju ge nästan 50% i rabatt för SMC-medlemskap om de ska vara med i matchen, de är mer än dubbelt så dyra sist jag ringde och kollade.

Det finns många orättvisor i livet, att inte kunna äga en viss hoj för att man inte har råd hör dit. Skulle det vara underligt att man har svårt att försäkra en Porsche eller en Ferrari billigt då man är 22år gammal?

Jag menar att SMC ska inte alls ska hålla på med rabatter på försäkringar. Istället skall de samla information och ge objektiv information om vilka som är dyrast och billigast i jämförelsetester och publicera detta i tidningen MC-folket återkommande. Detta pressar priser mer än enstaka avtal där man ger många procent på en sedan tidigare för dyr produkt.

Håller med i det stora hela. Försäkringsjämförelser är bra men man måste alltid kolla själv eftersom det slår så extremt mycket på individnivå. För mig är Folksam billigast (12.000 efter SMC-rabatt) och Trygg Hansa svindyrt (+30.000) trots att jag har alla andra försäkringar hos TH.

Sedan tycker jag att alla rabatter som SMC lyckas få fram är positiva i grunden. Det behöver inte innebära att det alltid ger det bästa köpet men det sparar pengar åt de medlemmar som kan utnyttja rabatterna. Folksamrabatten är inte värd någonting för dig, men för mig sparar den in 3,5 x medlemsavgiften.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag ska försöka förklara det jag skrev.
..
1. Blir jag en bättre förare bara för att jag byter modell på hojen?
2. Så om hela gruppen sh förare börjar köra motard kommer inte siffrorna bli negativa där?
3. Nu till problemet, det finns idag en del av just kategori Sh förare som inte har sin hoj påställd för att dom inte har råd eller vill betala. och det finns risk att den gruppen blir större.

Måste nog tala om att jag skulle inte köra oförsäkrat.


Jompa - det är bra frågeställningar du öppnar för!

1. Nej, ofta går din risk upp första året du ägar din nya MC - framgår med stor tydighet i statistik. Kolla gärna i MC-OLA (sök i Google)
MEN, jag tror inte på att Ekdahl 55 år, som bytar sin sporthoj till årets nya värsting med elektronisk säkerhet - blir en större risk - tvärtom!
Store frågan är hur gör vi dessa riskbedömningar affärsmässigt och systematisk?

2. Korrekt - vi så det mera eller mindra för två eller tre år sedan. Efter en nästan halvering av sporthojs dräpte - ökte motarder i dödsstatistikken.
Idag är vi nog alla överens om att det är föraren som är risken - och det spelar mindra roll vilken hoj / fordon han väljer - han/hon är en risk. Men, ofta är det snaba hojer/biler som denna grupp väljer.

3. Korrekt - Rikspolisen är bekymrade över vi ser flera som kör utan reg-skylt, och försäkring. Tyvärr är detta bland "kriminella" och yngre - som tror att sånt gör man om man ska vara med i gänget.
Jag kan ju fråga mig själv; "Vad gör jag när det håller en eller flera hojer vid fiket utan reg-skylt??"

En typ av personlig trafikförsäkring, uavset vilket fordon man ägar eller kör - sku logisk set vara en vettig lösning! Jag har kollad lite och tyvärr är det inga länder som ar positive erfarenheter med dennaa nnars så ideela lösning!

Så vi är tillbaka på ruta 1; Hur reducerar vi antal olyckor?
 

Triumph int

New member
Många bra inlägg med mycket bra inehåll.

Galne Dansken, vad var problemet med personliga försäkringar?
Du hade sett några exempel från andra länder?
 

Niklasinorr

New member
2. Korrekt - vi så det mera eller mindra för två eller tre år sedan. Efter en nästan halvering av sporthojs dräpte - ökte motarder i dödsstatistikken.
Idag är vi nog alla överens om att det är föraren som är risken - och det spelar mindra roll vilken hoj / fordon han väljer - han/hon är en risk. Men, ofta är det snaba hojer/biler som denna grupp väljer.

Jag är inte lika övertygad om det längre, jag var det tidigare men jag har börjar fundera.
Om jag sätter mig i en Opel Astra så kör jag på ett visst sätt jämfört med om jag sätter mig i en Audi TT. Om jag sätter mig på en custom så kör jag automagiskt lite "laidback". Själva hojens utstrålning och körställning accentuerar glidande, det skulle bara kännas löjligt att köra fort med en sådan.
En sporthoj plockar fram Rossi i mig, hojen accentuerar det beteendet och den gör det dessutom väldigt lätt att köra fort. Det räcker med att nysa så ökar farten 50 knutar, det triggar i sig ett "progressivt" sätt att köra.
En motard gör detsamma, den accentuerar "attack" för att det känns som att man sitter på det sättet, motorn är rapp och framhjulet kastar upp i luften hela tiden, det går bara inte lika fort i km/h men det är samma princip. Motardens relativt låga fart får åtminstone mig att ta risker och köra på ett sätt som jag inte skulle göra med en ER5:a.

Bara för att jag triggas av en sporthoj så kommer jag aldrig att bete mig som ett svin bland rödljus och barnvagnar, men jag kör för fort på den slingriga landsvägen, detta tror jag gäller 99% av SH-kollektivet men jag kan ju ha fel?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Många bra inlägg med mycket bra inehåll.

Galne Dansken, vad var problemet med personliga försäkringar?
Du hade sett några exempel från andra länder?

Problemen var ganska enkelt för mycket skador!
Och i samband med detta brist på kontroll.

England, Bulgarien - var några av länderna som nänmdes. Tror at det i England var skador runt 10%, och i fallet Bulgarien - sku ha landat runt 30%.

Personligen anser jag att det fortfarande är värd att kolla närmare på! Tar jag mitt eget fall, med en bil och tre MCs - vart det i princip endast är jag som kör fordonen - tycker jag att jag endast är EN risk.
Kan ju endast köra ett fordon i tagit.

Vi har självfallet diskuterat med en mängd bolag att testa på ett sådant system, dock utan att någon har villet testa!

Dock har enstaka bolag olika rabatt offerter om man försäkrar mera än en MC, alternativt en prisbild som redan är väldigt låg. Detta bör igen ses i ljuset av hur dom olika kan få till sina tarifer.
 

Triumph int

New member
Att inte nått försäkringsbolag vill prova den modellen känns inte så bra.

SMC kan väl ta fram en testgrupp av olika sorters människor som ex
Bilsport & Mc skulle vilja prova en sån försäkring på.

Detta med att ta fram en "olycksprofil" för testgruppen kanske SMC kan
borga för att den inte blir helt felaktig.
 

enhjuling

New member
Problemen var ganska enkelt för mycket skador!
Och i samband med detta brist på kontroll.

England, Bulgarien - var några av länderna som nänmdes. Tror at det i England var skador runt 10%, och i fallet Bulgarien - sku ha landat runt 30%.

Personligen anser jag att det fortfarande är värd att kolla närmare på! Tar jag mitt eget fall, med en bil och tre MCs - vart det i princip endast är jag som kör fordonen - tycker jag att jag endast är EN risk.
Kan ju endast köra ett fordon i tagit.

Vi har självfallet diskuterat med en mängd bolag att testa på ett sådant system, dock utan att någon har villet testa!

Dock har enstaka bolag olika rabatt offerter om man försäkrar mera än en MC, alternativt en prisbild som redan är väldigt låg. Detta bör igen ses i ljuset av hur dom olika kan få till sina tarifer.

Det där finns ju faktiskt i Sverige redan men är förbehållet handlare och tillverkare av fordon. Saluvagnslicens sk grönskylt ger ju just att man har en skylt som man kan flytta mellan olika fordon och man har en försäkring som är knuten till den skylten.
Varför inte det systemet skulle kunna användas för oss som ha flera fordon som bara används ett i taget är svårt att förklara med annat än att det blir mer administration för transportstyrelsen.

/Stefan
 

TKH

New member
Bara för att jag triggas av en sporthoj så kommer jag aldrig att bete mig som ett svin bland rödljus och barnvagnar, men jag kör för fort på den slingriga landsvägen, detta tror jag gäller 99% av SH-kollektivet men jag kan ju ha fel?
Vad gäller mig så har du helt rätt.
Skall dock försöka att bromsa detta beteende genom att köra mer bana med bl.a. SMC.
 

Niklasinorr

New member
Vad gäller mig så har du helt rätt.
Skall dock försöka att bromsa detta beteende genom att köra mer bana med bl.a. SMC.

Jag har kört drygt 60 bandagar med SMC sedan 2005 och visst har det hjälpt, men jag kör olika beroende på fordon så visst förändras mitt beteende beroende på om det är en sporthoj eller inte. Men massor av banåka sänker farten på landsväg, det är helt klart åtminstone för mig:)
 

Spiff

New member
Jag har kört drygt 60 bandagar med SMC sedan 2005 och visst har det hjälpt, men jag kör olika beroende på fordon så visst förändras mitt beteende beroende på om det är en sporthoj eller inte. Men massor av banåka sänker farten på landsväg, det är helt klart åtminstone för mig:)

Och så heter det inte "bandagar med SMC", det heter utbildning på storbana med SMC.....
 

gundj

New member
Fråga: "viftar med handen ivrigt" Dom här bandag... nej, menar utbildningsdagarna som SH-åkarna är med på, det sponsras delvis av min försäkringspremie i Bilsport o MC FB?
Svara ja eller nej.
 

SuperRetard

New member
Fråga: "viftar med handen ivrigt" Dom här bandag... nej, menar utbildningsdagarna som SH-åkarna är med på, det sponsras delvis av min försäkringspremie i Bilsport o MC FB?
Svara ja eller nej.

Nu ska jag utan att svara på frågan rätta dig lite.

Det ÄR inte bara sporthojar på kurserna. Min sambo med nytaget kort har bokat ett par dar i sommar för att få bättre koll på sig själv på 2 hjul, flera andra bekanta med ringa erfarenhet ska också åka.

Och varje kurs jag varit på har till förvånansvärt stor del bestått av förstagångsdeltagare som vill utvecklas, både på SH, grushojar, touringklumpar och customhojar. Att köra "rätt" är inte en fråga om fart eller action, det är en fråga om trafiksäkerhet och att skaffa sig marginaler i trafiken (också).

Att sen många fastnar för banåkandet i sig tack vare detta är en annan sak. Men de flesta (däribland jag) väljer då att åka med andra arrangörer som kör rena "bandagar" istället.
 
Top