Bilsport och MC + sporthojar...

TKH

New member
SMC har inte valt bort någon del av MC-Sverige.
Du får 10% rabatt hos Folksam tack vare SMC och jag får 10% hos Bilsport & MC tack vare SMC.
Att SMCs utbildning på storbana kostar mer än en bandag med någon annan arrangör
tror jag beror på att vi har fokus på utbildning och därmed har små grupper för att det
funkar bäst.

Denna tråd alltså!!! Vad gäller egentligen?
Har inte hängt med i försäkringsträsket och att läsa denna tråd gjorde ju inte det hela bättre.
Vad gäller för oss som har sporthojsförsäkring i Folksam, blir den högre framöver eller vad?
Vad gäller för oss som har hojförsäkring i Bilsport & MC, blir den lägre nu eller vad?

Köpte sporthoj i höstas. Gick i valet o kvalet om det skulle bli en oreggad endast för bana
eller en reggad för både gata o bana (bana med SMCs intruktörskurser givetvis).
Eftersom jag aldrig kört sporthoj innan så blev det reggat så jag kunde köra med SMC.
Gjorde man en blunder nu genom att köpa reggad? blir ju otroligt billigt oreggad på bana.
 

ptre

New member
Jag har följt denna tråd och tycker att det har skrivits mycket bra saker och jag tror på idén att ha en öppen debatt så att vi kanske kommer fram till något bra och att alla har en chans att göra sig hörda.

Det som gör att jag skriver detta är för att jag som SMC-instruktör känner mig litet utpekad av Hunds inlägg. Jag skriver detta, INTE som en representant för SMC, utan som en personlig åsikt.

Det skulle va intressant att få jämföra resultatrapporter från SMCs kursverksamhet med ex. Actionspics, Banåkning.nu eller Highsider..

SMC hävdar att de agerar utan vinstintresse, och att det högre priset beror på fler aktiva instruktörer. Jag hade köpt det, om dessa faktiskt hade fått betalt. Men då ska heller inte orgasationen marknadsföra sig som mer eller mindre idéell intresseorganisation.

Jag har aldrig kört någon annan bandag än SMCs, så jag vet inte hur det ser ut på andra, men jag kan tänka mig att det är skillnader:
1. SMC bedriver utbildning på bl.a. stor bana INTE bandagar
2. Gemensam teoretisk, pedagogisk och praktisk utbildning för alla instruktörer
3. Gemensamma råd och riktlinjer för hur utbildningen ska genomföras
Bara för att hålla god kvalitet på punkt 2 & 3 ovan så kostar det en del
Det kanske finns andra skillnader också, men det vill jag inte spekulera i, då jag, som sagt, inte har varit på någon annan kurs.

Trots 50% lägre pris och i många fall färre deltagare.

Jag gick för skojs skull in på Actionpics hemsida och kollade deras pris på Gelleråsen, det ligger på 900:- för 75 deltagare och SMC tar 1.250:- för 80 deltagare.

Ok att smc står för reseersättning och boende för instruktörerna. Men hur långt åker dem egentligen, och vart bor dem??? Ritz?

Om jag tar mig själv som exempel så bor jag strax utanför Stockholm och får ta mig till banorna själv (tyvärr :mad: finns det ju inga banor i Stockholms närhet). SMC är mycket noga att poängtera att vi ska samåka så gott det går, vilket vi också försöker göra. Om vi håller oss till boendet vid körningar på Gelleråsen så är det Karslkoga hotell och vi får dela rum med andra instruktörer.
 

OH-

Member
..................
Det som är fel är att vi har grupperingar inom Smc och att vi faktiskt tycker mobbing är bra inom Smc.
Styrelsen har nu talat om för oss sporthojar att vi är välkomna att betala medlemsavgift.
Vi tänker inte aktivt jobba för att ni ska få en bättre mc-miljö.
Ni är självkart välkomna. Men ni ska inte glömma, att mc i Sverige är allt annat en en liter hoj.

Så grabbar och tjejer ni är varmt välkomna fult ut och vi tänker verkligen jobba för er NÄR ni spottar ut nappen och skaffar en Intruder.

Är det den bilden vi vill förmedla att vi ska ha stöd medlemmar och sen när man då har skaffat sig en "riktig hoj" så kan vi bli fullvärdig medlem.
........................

Vad fan har hänt dig? Tog medicinen slut? Eller brukar det du vara högröd i ansiktet med fradga i mungiporna?

Ta nu ett par djupa andetag och försök samla tankarna innan nästa anfall kommer.

- Arbete för minskade risker p g a vägräcken.
- Rättsfond.
- Påtryckningar för att få in MC-aspekter i vägbyggnad och underhåll.
- Lobbyarbete i Sverige och EU för att förbättra för MC istället för att förbjuda.
- Kursverksamheten på storbana och gokartbana.
- "Se oss"-kampanj (på gång).
- Rabatter lite här och där.

Men det är förstås inte något som gynnar en sporthojsförare?

Vi är några stycken som inte har sett ljuset än och kör omkring på annat än sporthoj, visst. Men vi är inte farliga och tänker inte bita huvudet av er annat än i din egen överhettade fantasi. Kom in i gemenskapen istället för att envisas med förföljelsemanin.
 

Spiff

New member
Ja och du får väl också 10% hos folksam?
Det som är fel är att vi har grupperingar inom Smc och att vi faktiskt tycker mobbing är bra inom Smc.
Nu tar du väl ändå i lite va? mobbing? Kallar du det mobbing om du går till bagarn och han inte har den limpa du vill ha?


Så den bilden av att man som sporthojs förare är självmords benägen stämmer inte. Lika lite som att alla som åker HD är kriminella och borde låsas in.

Sant, alla som kör sporthoj är verkligen inte högriskpiloter men de flesta som är det kör sporthoj. Därför startade man sporthojsprojektet för att försöka få ner olyckorna.
Ja jag tycker det är fel av Smc att arbeta fram ett kontrakt som inte gynnar alla medlemmar.
Så alla som inte hade sporthoj skulle klaga för att man tog fram sporthojsförsäkringen? Samarbetet med Bilsport & MC gynnar alla medlemmar eftersom SMC får ekonomisk hjälp så vi kan bedriva verksamheten.
Om det nu är att rädda livet på oss som inte har nåt innanför hjälmen.
Hur vore det om man även i anslutning till förarutbildningarna, även körde någon form av risk och olycks seminarium. Även hade någon form av hjärt och lung räddnings kurs. finns säkert fler saker som skulle underlätta för räddnings personal, om vi bara hade nån form av kunskap när vi står och väntar tills dom kommer fram. Man skulle kunna ta ut en lite högre avgift för mat och läsk och öron märka dom pengarna till ett första hjälpen kit som man delar ut vid förarutbildningarna.
Vi försöker väva in risktänk i utbildningen men visst skulle man kunna ha seminarier i sånt under vintersäsongen. Hjärt och lungräddningsutbildning skall alla instruktörer ha men det är ingen dum ide att även organisera det för medlemmarna. Det är det första insatserna som verkligen gör skillnad.
Nu är jag fortfarande nyfiken på vad det är som har blivit bättre för oss alla sen vi startade samarbetet med Bilsport och Mc.

SMC kan fortsätta sitt arbete att påverka politiker och organisationer precis som så som andra har beskrivit här i tråden.

Det skulle va intressant att få jämföra resultatrapporter från SMCs kursverksamhet med ex. Actionspics, Banåkning.nu eller Highsider..

SMC hävdar att de agerar utan vinstintresse, och att det högre priset beror på fler aktiva instruktörer. Jag hade köpt det, om dessa faktiskt hade fått betalt. Men då ska heller inte orgasationen marknadsföra sig som mer eller mindre idéell intresseorganisation.

lite överskott måste verksamheten ge annars kan vi inte utbilda nya och gamla instruktörer och lite admin och så. Vi får halv reseersättning så man måste samåka för att få ihop det, delar rum och betalar däcken själv =)

Denna tråd alltså!!! Vad gäller egentligen?
Har inte hängt med i försäkringsträsket och att läsa denna tråd gjorde ju inte det hela bättre.
Vad gäller för oss som har sporthojsförsäkring i Folksam, blir den högre framöver eller vad?
Vad gäller för oss som har hojförsäkring i Bilsport & MC, blir den lägre nu eller vad?

Köpte sporthoj i höstas. Gick i valet o kvalet om det skulle bli en oreggad endast för bana
eller en reggad för både gata o bana (bana med SMCs intruktörskurser givetvis).
Eftersom jag aldrig kört sporthoj innan så blev det reggat så jag kunde köra med SMC.
Gjorde man en blunder nu genom att köpa reggad? blir ju otroligt billigt oreggad på bana.
Det står massor om vad som gäller för sporthojsförsäkringen i andra trådar, men sammanfattningsvis så försvinner den på din huvudförfallodag.
 

jompa25

New member
Vad fan har hänt dig? Tog medicinen slut? Eller brukar det du vara högröd i ansiktet med fradga i mungiporna?

Ta nu ett par djupa andetag och försök samla tankarna innan nästa anfall kommer.

- Arbete för minskade risker p g a vägräcken.
- Rättsfond.
- Påtryckningar för att få in MC-aspekter i vägbyggnad och underhåll.
- Lobbyarbete i Sverige och EU för att förbättra för MC istället för att förbjuda.
- Kursverksamheten på storbana och gokartbana.
- "Se oss"-kampanj (på gång).
- Rabatter lite här och där.

Men det är förstås inte något som gynnar en sporthojsförare?

Vi är några stycken som inte har sett ljuset än och kör omkring på annat än sporthoj, visst. Men vi är inte farliga och tänker inte bita huvudet av er annat än i din egen överhettade fantasi. Kom in i gemenskapen istället för att envisas med förföljelsemanin.

Vet inte vad person angrepp ska va bra till.
Om jag nu skulle ta någon form av medicin, vad har det med saken att göra?

Det jag undrade över är om det har hänt någon förbättring efter vi på började samarbetet. Som det antyddes i början av den här tråden.

Och vilken av dom här sakerna som du räknar upp är en ny förbättring, som vi inte har gjort, jobbat med eller inte skulle kunna jobba med utan ett samarbete med bilsport/mc?

Dom saker som du räknar upp är mycket bra och det är jag tacksam för.
Har du fått bilden av mig som att jag är med bara för försäkringens skull så har du fel.
Jag har valt en försäkring som har en högre självrisk och om det händer nått så får jag bära en stor (Större del) del av kostnaden själv.

Det jag ifrågasätter är hur man kan ingå ett avtal där man inte ger alla sina medlemmar möjligheten till en bra försäkring. Utan man väljer bort en del av sina medlemmar till förmån för andra.
 

Igge

New member
Det jag tycker är konstigt med det här är att det är så många som gnäller om "diskriminering" fastän jag ser det som relativt jämställt

Sporthojar förut:
10% på folksams vanliga försäkring eller SMC-försäkringen
Ingen vettig försäkring hos bilsport&MC
Andra hojar förut:
10% på folksams vanliga försäkring eller SMC-försäkringen
10% hos bilsport&MC

Sporthojar nu:
10% på folksams vanliga försäkring
Ingen vettig försäkring hos bilsport&MC
Andra hojar nu:
10% på folksams vanliga försäkring
10% hos bilsport&MC

Det känns lite som "BUHU! Vi blev av med SMC-försäkringen, det blev ni också. Det är så orättvist mot oss för att ni...!!!"
För det jag märkt skiljer sedan tidigare är att SMC-försäkringen har försvunnit, men inte bara för sporthojar utan även för andra hojar också
 

namn

New member
ringde idag och kollade av mina försäkringar, jag är diskriminerad så det bara ryker om det, inte en krona i rabatt hos bilsport&mc, eftersom jag har en classica försäkring, snyft...
men hos deras moderbolag , modernaförsäkringar, där fick jag nära på en 300kr i rabatt på min bil,huset vart det ingen skillnad på alls.
(bil och hus mc har jag sedan tidigare i dessa bolag).

Men det är inte därför jag är medlem...
 

Kent@

New member
Tycker det har blivit lite pajkastning. Det är faktiskt så att den som kör sporthoj är disskriminerad av försäkringsbolagen. Att inte kunna försäkra en sporthoj till en vettig kostnad suger och jag förstår att många är sura.

Det är inte rimligt att inte kunna försäkra en sporthoj. Samtidigt så talar statistiken för att sporthojar är oftare inblandad i olyckor.....MEN det är inte rimligt att en hoj för 50 000 - 75 000 ska kosta 25 000 kr och ibland mer att försäkra. Det är fanken inte rimligt.

Att SMC har ett nytt samarbete med ett annat bolag är i sig inte konstigt. Det jag däremot tror är att SMC som organisation på sikt kommer att förlora i förtroende om inget händer med försäkringarna.

SMC är en organisation för alla olika segment. Då kan man inte glömma bort 10%. Vill SMC få föryngring och förnyelse får inte SMC tappa bort sporthojsåkarna. SMC har gjort och gör fortfarande mycket för ALLA hojåkare och bör nog lyssna på vad alla har att säga.

Jag tror att SMC borde föra upp högt upp på dagordningen hur vi ska kunna försäkra hojarna i framtiden. Försäkringsreformen var ett stort hot mot oss hojåkare och jag tror att om inte vi får rättvisa försäkringspremier kommer det att vara ett lika stort hot mot hojåkarna i Sverige som försäkringsreformen var.
/Kent@
 
Last edited:

OH-

Member
Vet inte vad person angrepp ska va bra till.
Om jag nu skulle ta någon form av medicin, vad har det med saken att göra?

Det jag undrade över är om det har hänt någon förbättring efter vi på började samarbetet. Som det antyddes i början av den här tråden.

Och vilken av dom här sakerna som du räknar upp är en ny förbättring, som vi inte har gjort, jobbat med eller inte skulle kunna jobba med utan ett samarbete med bilsport/mc?

Dom saker som du räknar upp är mycket bra och det är jag tacksam för.
Har du fått bilden av mig som att jag är med bara för försäkringens skull så har du fel.
Jag har valt en försäkring som har en högre självrisk och om det händer nått så får jag bära en stor (Större del) del av kostnaden själv.

Det jag ifrågasätter är hur man kan ingå ett avtal där man inte ger alla sina medlemmar möjligheten till en bra försäkring. Utan man väljer bort en del av sina medlemmar till förmån för andra.

Ja, personangreppet var ju inte bra, förlåt, men jag orkade inte besvara din bredsida i kringelkrokar. På ett sätt gjorde ju du detsamma mot styrelsen i ditt inlägg.

Förbättringen är, såvitt jag förstår, att SMC får en del pengar och en sammarbetspartner i trafiksäkerhets- och försäkringsfrågor. Inte primärt att medlemmarna får bättre försäkringar. Rabatterna på icke-MC-försäkringar kan man tycka vad man vill om, nån sorts affär skall det väl vara för Moderna Försäkringar oxå.

Mina uppräknade SMC-områden är inte nya utan en reaktion på din tirad om hur hemska SMC är mot sporthojsförare och att man får betala men inget får ut förrån man köper kromsläde eller motoriserad soffgrupp.

Vad gäller försäkringserbjudanden från SMC:s samarbetspartner så har det aldrig varit så diskriminerande som när vi var i säng med Folksam. Ytterst få medlemmar fick ett vettigt pris därifrån - vi "offrades" på sporthojsprojektets altare :rolleyes: men såvitt jag minns var det ingen som gnällde för det.
 

OH-

Member
.....MEN det är inte rimligt att en hoj för 50 000 - 75 000 ska kosta 25 000 kr och ibland mer att försäkra. Det är fanken inte rimligt.

.....................

Vad är det som är orimligt med det?

Jag väljer att tro på Jesper och Patrik (generalsekreteraren och trafiksäkerhetskonsulenten på SMC) som förklarat att dels skjuter ägarna av lägre klassade hojar till pengar till värstinghojarnas försäkringsutbetalningar , dels går försäkringsbolagen rejält back på klass 7+.

För att hitta dom stora kostnaderna, fråga inte vad hojen kostar utan vad en ung handikappad förare kostar.
 

Spiff

New member
Det är inte rimligt att inte kunna försäkra en sporthoj. Samtidigt så talar statistiken för att sporthojar är oftare inblandad i olyckor.....MEN det är inte rimligt att en hoj för 50 000 - 75 000 ska kosta 25 000 kr och ibland mer att försäkra. Det är fanken inte rimligt.
....
Jag tror att SMC borde föra upp högt upp på dagordningen hur vi ska kunna försäkra hojarna i framtiden.
/Kent@

Räkna inte med att det kommer att bli billigare att försäkra en sporthoj. Hojens kostnad är ointressant, det är kostnaderna för ett förlorat liv eller ett liv i invaliditet som kostar.
 

jompa25

New member
Ja, personangreppet var ju inte bra, förlåt, men jag orkade inte besvara din bredsida i kringelkrokar. På ett sätt gjorde ju du detsamma mot styrelsen i ditt inlägg.

Förbättringen är, såvitt jag förstår, att SMC får en del pengar och en sammarbetspartner i trafiksäkerhets- och försäkringsfrågor. Inte primärt att medlemmarna får bättre försäkringar. Rabatterna på icke-MC-försäkringar kan man tycka vad man vill om, nån sorts affär skall det väl vara för Moderna Försäkringar oxå.

Mina uppräknade SMC-områden är inte nya utan en reaktion på din tirad om hur hemska SMC är mot sporthojsförare och att man får betala men inget får ut förrån man köper kromsläde eller motoriserad soffgrupp.

Vad gäller försäkringserbjudanden från SMC:s samarbetspartner så har det aldrig varit så diskriminerande som när vi var i säng med Folksam. Ytterst få medlemmar fick ett vettigt pris därifrån - vi "offrades" på sporthojsprojektets altare :rolleyes: men såvitt jag minns var det ingen som gnällde för det.

Nu är det nog så att jag skickade i väg en känga mot styrelsen.
Men det är även dom som har inlett detta avtal med bilsport/mc.

Jag är inte främmande för att en sporthoj kostar att försäkra och det är nog nått man måste ta med i beräkningen när man skaffar en sån.

Hur kan dom veta att jag är medlem i smc. Har vi även sålt vårt medlemsregister till dom när vi skrev på? Det är en fråga inget påstående.
Men när man inleder ett avtal med ett företag som bara vill, inte kan utan bara inte vill köpa hela kakan så är det fel.
Vi har så pass många medlemmar att det borde ha gått att sätta press på dom. Nu pratar jag inte om någon dröm försäkring utan möjligheten att försäkra. Sen är det ju så att det är föraren och inte motorcykeln som är problemet. Så vad händer om vederbörande köper en av bolaget godkänd mc.
Blir han/hon då automatiskt en bättre förare då? eller är dom fortfarande en risk?

Nej du och jag kommer inte att komma överens.
 

Kent@

New member
Vad är det som är orimligt med det?

Jag väljer att tro på Jesper och Patrik (generalsekreteraren och trafiksäkerhetskonsulenten på SMC) som förklarat att dels skjuter ägarna av lägre klassade hojar till pengar till värstinghojarnas försäkringsutbetalningar , dels går försäkringsbolagen rejält back på klass 7+.

För att hitta dom stora kostnaderna, fråga inte vad hojen kostar utan vad en ung handikappad förare kostar.

Det orimliga ligger i att betala 25000 kr eller mer för en hoj som kostar 50-75 000 kr. Vad är det som är svårt att förstå?
Att försäkringsbolagen går back på klass 7+ ska väl inte dom som sköter sig behöva lida för. Det är det jag pratade om.

Jag förstår inte hur du resonerar. Trafikförsäkringsreformen har dragits tillbaka pga det orättvisa i att hojkollektivet inte ska ensam stå för kostnaderna samhället har. Vad har då en ung handikappad med försäkringspremierna på sporthojar att göra?
 

Marie

Banned
Det orimliga ligger i att betala 25000 kr eller mer för en hoj som kostar 50-75 000 kr. Vad är det som är svårt att förstå?
Att försäkringsbolagen går back på klass 7+ ska väl inte dom som sköter sig behöva lida för. Det är det jag pratade om.

Jag förstår inte hur du resonerar. Trafikförsäkringsreformen har dragits tillbaka pga det orättvisa i att hojkollektivet inte ska ensam stå för kostnaderna samhället har. Vad har då en ung handikappad med försäkringspremierna på sporthojar att göra?

Om du inte förstår en så enkel matematik som att försäkringen sedan lång tid tillbaka står för skillnaden mellan vad som betalas ut som sjukpension och den beräknade inkomsten för den skadade under decennier fram till ordinarie pensionsålder, och dessutom engångsbelopp, ja då är det inte lönt att försöka förklara mera....

När det gäller trafikförsäkringspremien spelar värdet på den egna hojen inte minsta roll. På din egen trafikförsäkring får du inte ut ett öre för ditt eget fordon.
 
Last edited:

Kent@

New member
Räkna inte med att det kommer att bli billigare att försäkra en sporthoj. Hojens kostnad är ointressant, det är kostnaderna för ett förlorat liv eller ett liv i invaliditet som kostar.

Jag förstår inte hur du tolkar det jag skrev...hojens kostnad är inte ointressant så länge du ska betala en försäkringspremie. Att betala över 25 000 kr för en hoj som kostar mellan 50-75 000 är väl ganska mycket. Om du dessutom tillhör majoriteten av sporthojsägare som inte klotar utan sköter sig måste det väl uppfattas som ganska intressant att kunna teckna en försäkring för en vettig peng?

Ja Marie jag förstår matematik. Faktiskt så visste jag inte att trafikförsäkringen betalade ut någon mellanskillnad..... däremot jag har aldrig påstått att trafikförsäkringen ersätter värdet på den egna hojen. Men det ändrar inte vad jag egentligen ville få fram.

Det är att det här liknar pajkastning från en del. SMC måste lyssna på alla medlemmar, även om det är ett mindre antal i SMC som kör sporthoj. Det är viktigt att det finns sporthjojar och ska försäkringarna skena iväg som dom gör nu kommer snart inte många att ha råd. Jag accepterar att sporthojar kostar mer men det ska vara rimliga nivåer.
Det borde åtminstone vara möjligt att få en sporthoj försäkrad i det bolag som SMC samarbetar med.
Jag förstår att sporthojsägare känner sig lite svikna av en organisation som säger sig arbeta för alla hojåkare i Sverige.
 
Last edited:

jompa25

New member
En liten fråga till.

Varför vill bilsport/mc va med och betala, för att vi på sporthoj ska åka runt på bana och vidareutveckla oss till bättre förare. När dom inte vill ha med oss att göra?
Tror fortfarande att det finns bolag som hade kunnat ge samma rabatt, vi pratar om 10%. Och med glädje även försäkrat alla hojar.
jag kan förstå att sporthojs försäkringen gick i stöpet. Men jag kan inte förstå att man väljer att jobba med ett bolag som inte vill försäkra alla. och Smc jobbar väl för alla sorters mc förare.
 

Marie

Banned
Jag förstår inte hur du tolkar det jag skrev...hojens kostnad är inte ointressant så länge du ska betala en försäkringspremie. Att betala över 25 000 kr för en hoj som kostar mellan 50-75 000 är väl ganska mycket. Om du dessutom tillhör majoriteten av sporthojsägare som inte klotar utan sköter sig måste det väl uppfattas som ganska intressant att kunna teckna en försäkring för en vettig peng?

Jag tror ju inte att en sporthoj kostar 25.000 i trafikförsäkringspremie för en 60-årig kärring i glesbygd? Jag för min del anser inte att 50.000 skulle vara en orimlig trafikförsäkringspremie per år för en 20-årig kille i storstan även om hojen inte skulle vara vara värd mer än 20.000 kr.

Det är helt enkelt inte en grundläggande mänsklig rättighet att ha en sporthoj, lika lite som att ha eget flygplan eller egen helikopter.

Enligt min ödmjuka åsikt, så får man kanske helt enkelt köpa hoj efter vad man har råd att försäkra, så enkelt är det. Att det är svindyrt att försäkra en sporthoj lär väl knappast vara en överraskning för någon?

Om nu sporthojsåkarna överlag är de som i de flesta sammanhang förstör för alla oss motorcyklister, så kritiserar då inte jag SMC för att - efter allt vad man under flera år satsat på just sporthojsåkarna - inte offrar ett bra avtal med Bilsport&Mc bara för att dessa inte tecknar mer än den påtvingade trafikförsäkringen till en svinpremie för just sporthojarna. Man kan tröttna till slut när ingenting verkar få kamikazepiloterna att sansa sig. Majoriteten av SMCs medlemmar kör dock icke sporthoj.
 
Last edited:

ezzo

New member
En liten fråga till.

Varför vill bilsport/mc va med och betala, för att vi på sporthoj ska åka runt på bana och vidareutveckla oss till bättre förare. När dom inte vill ha med oss att göra?
Tror fortfarande att det finns bolag som hade kunnat ge samma rabatt, vi pratar om 10%. Och med glädje även försäkrat alla hojar.
jag kan förstå att sporthojs försäkringen gick i stöpet. Men jag kan inte förstå att man väljer att jobba med ett bolag som inte vill försäkra alla. och Smc jobbar väl för alla sorters mc förare.

Tydligen måste man repetera saker gång på gång på gång för att folk ska förstå.

Folksam har fortfarande rabatt för oss smc medlemmar. För ALLA hojar.

Under tiden smc körde sporthojsprojektet så fick vi bidrag från vv och folksam med xx kr per år.
Detta bidrag blev mindre och mindre med åren. Vilket var helt enligt planerna.
Bidragen var för uppstart av projektet. Projekttiden låg på 5 år och de åren har gått.
Efter dessa 5 år visade det sig att sh förarna som gått kurser hos smc och tecknade smc-folksams försäkring med 25% självrisk kostade mycket mindre jmf med de som inte hade den försäkringen.
Dock så kostade det för mycket. Folksam gick back och de drog sig ur.

SMC står här inför ett dilemma. SMC var tvungen att hitta en ny väg.
Folksam blev för dyra på försäkringsprodukten. Samtidigt kliver moderna försäkringar in. Det bolag som redan försäkrar över 50% av medlemmarnas motorcyklar säger att de kan tänka sig ett samarbete.

Det avtalas om en summa pengar. Summan är attraktivare än vv o folksams bidrag till sporthojsprojektet.
Detta är pengar som är nödvändiga för att smc i fortsättningen ska kunna bedriva kursverksamheten vidare utan att behöva höja priserna på kurserna till det dubbla.
Utan detta samarbete skulle alltså en kurs hos smc kosta över 3000 kr.

I detta läge kan alltså smc erbjuda rabatt hos folksam. Samt ett samarbete med bilsport o mc och moderna försäkringar. (jag är inte insatt i fördelarna för de som får försäkra hos dem, då jag själv inte får det).
Om moderna försäkringar får merförsäljning av försäkringar till smc medlemmar kan det generera i kickback till smc.
Denna kickback kan sen smc på olika sätt ge tillbaka till sina medlemmar.

Dessutom är det sagt att om vi kan bevisa att vi sh-förare klarar av att sänka våra kostnader så kommer vi också kunna teckna försäkring hos bilsport och mc.

Istället för att kasta en massa skit på smc och deras val försök att se hela bilden.
SMC fixade genom sporthojsprojketet en attraktiv försäkring hos folksam.
Vi hade 5 år på oss att bevisa att vi som sh-förare kunde ta ett ansvar för våran egen försäkring. Vi axlade inte det ansvaret och nu är vi tillbaka på ruta ett. Dvs där vi var för 5 år sedan.. Eller nästan iaf.. För idag är det flera bolag än bilsport och mc som vägrar ta sporthojar.

IF tar bara sh som de har via märkesförsäkringar.. Fick ett pris på min hoj av dem på 77 ooo för en halvföräkring.

Länsförsäkringar vill att man ska ha minst 3 försäkringar hos dem... Vilket innebar för min del att min peugote expert skulle kosta 11 000 istället för 4000 kr samt att hojen skulle hamna på 38 000

TH Var billigast förutom folksam. De ville bara ha 30 000 för en helförsäkring.

Folksam vill ha ca 18 000 jmf med 14 000 med smc föräkringen som de tagit bort.

Titta på hela bilden och försök förstå att även om bilsport o mc inte vill ha sporthojar så bidrar det försäkringsbolaget med kapital för att smc ska kunna hålla sporthojskurser till vettiga priser.

Så hur ni än vrider och vänder på det så gör bilsport o mc faktiskt något för sh-kollektivet.

osv osv....
Världen kretsar tyvärr inte bara kring några enstaka individer...
 
Last edited:

Spiff

New member
Jag förstår inte hur du tolkar det jag skrev...hojens kostnad är inte ointressant så länge du ska betala en försäkringspremie. Att betala över 25 000 kr för en hoj som kostar mellan 50-75 000 är väl ganska mycket.
Visst är det mycket men om jag kommer ihåg försäkringsinfon rätt så klotas en sporthoj i genomsnitt vart 4:e år så bara ersättningen för en kvarts klotning om året är ju då 20 000 kr. Den vanligaste skadan är att man har tappat hojen vilket resulterar i lite skrapmärken och en bruten blinkers kanske. Eftersom ingen vill se sin hoj minska onödigt mycket i värde vill man ha allt återställt och den enkla skadan kanske landar på 30-40 000.
De största utbetalningar från försäkringsbolagen är inte relaterade till din hoj, det är kostnaderna för ditt inkomstbortfall pga att du inte längre kan arbeta efter att du har klotat och blivit invalidiserad.

Om du dessutom tillhör majoriteten av sporthojsägare som inte klotar utan sköter sig måste det väl uppfattas som ganska intressant att kunna teckna en försäkring för en vettig peng?

Eftersom försäkringarna ser ut som de gör idag så enda möjligheten för dig att långsiktigt få lägre försäkringspremie på en sporthoj är att antingen bli gammal eller att påverka de som inte sköter sig så att skadorna minskar. Jag valde en annan hojtyp när jag köpte ny hoj, inte enbart pga försäkringen men det var en bidragande orsak.


Det är att det här liknar pajkastning från en del. SMC måste lyssna på alla medlemmar, även om det är ett mindre antal i SMC som kör sporthoj. Det är viktigt att det finns sporthjojar och ska försäkringarna skena iväg som dom gör nu kommer snart inte många att ha råd. Jag accepterar att sporthojar kostar mer men det ska vara rimliga nivåer.
Det borde åtminstone vara möjligt att få en sporthoj försäkrad i det bolag som SMC samarbetar med.
Jag förstår att sporthojsägare känner sig lite svikna av en organisation som säger sig arbeta för alla hojåkare i Sverige.

SMC lyssnar på alla men just nu är det mest whine om att försäkringspremien är för hög på sporthojar, precis som Ezzo skriver så har man ju precis försökt tillsammans med Folksam att hitta en billigare väg att försäkra sporthojar men kollektivet klarade inte av att axla det så det blev inte tillräckligt bra och man avslutade projektet.

Vad är det som gör att det är viktigt att någon motorcykeltyp finns? Jag älskar att åka hoj men att säga att det är viktigt att de finns är väl kanske lite överdrivet?

Att försäkringskostnadern är höga för sporthoj beror på att det är höga utgifter och försäkringsbolagen vill inte smeta ut det på andra kundgrupper och varför skulle de det? Vad som är rimligt att betala får nog var och en avgöra, jag skulle aldrig betala 40 0000 om året i försäkring, då väljer jag att köra något annat på samma sätt som jag väljer att inte köpa en asdyr bil.
 

enhjuling

New member
Att försäkringskostnadern är höga för sporthoj beror på att det är höga utgifter och försäkringsbolagen vill inte smeta ut det på andra kundgrupper och varför skulle de det?

Det måste de ju göra. det funkar ju inte annars när de har skapat så många olika riskgrupper så att grupperna blir små.
Jag har visst sagt det förut men det verkar ju vara så att man skall upprepa sig här.
Naturligtvis skall försäkringstagare betala premie baserat på risk men som de grupperar nu blir det ju horribelt dyrt för vissa och jättebilligt för andra.
Jag har inget som helst svårt för att förstå varför bolagen gör som de gör men JAG GILLAR DET INTE.
Jag fattar inte varför det är så många här som försöker förklara och försvara försäkringsbolagen.
I förra veckan skulle jag teckna försäkring på BMWn jag precis köpt och ringde runt lite som man måste.
Trots att Bilsport & Mc faktiskt var billigast (ett par hundringar/år) valde jag bort dem eftersom jag inte gillar deras förhållningssätt.
De vill väldigt gärna ha mig som kund när det gäller BMWn men min R1a vill de inte ta i med tång.
Det resonemanget är det ju nåt fel med, det är ju JAG som kör båda hojarna.

Att SMC väljer att samarbeta med dem lägger jag mig inte i jag är ändå fri att välja.

/Stefan
 
Top