En liten fråga till.
Varför vill bilsport/mc va med och betala, för att vi på sporthoj ska åka runt på bana och vidareutveckla oss till bättre förare. När dom inte vill ha med oss att göra?
Tror fortfarande att det finns bolag som hade kunnat ge samma rabatt, vi pratar om 10%. Och med glädje även försäkrat alla hojar.
jag kan förstå att sporthojs försäkringen gick i stöpet. Men jag kan inte förstå att man väljer att jobba med ett bolag som inte vill försäkra alla. och Smc jobbar väl för alla sorters mc förare.
Tydligen måste man repetera saker gång på gång på gång för att folk ska förstå.
Folksam har fortfarande rabatt för oss smc medlemmar. För ALLA hojar.
Under tiden smc körde sporthojsprojektet så fick vi bidrag från vv och folksam med xx kr per år.
Detta bidrag blev mindre och mindre med åren. Vilket var helt enligt planerna.
Bidragen var för uppstart av projektet. Projekttiden låg på 5 år och de åren har gått.
Efter dessa 5 år visade det sig att sh förarna som gått kurser hos smc och tecknade smc-folksams försäkring med 25% självrisk kostade mycket mindre jmf med de som inte hade den försäkringen.
Dock så kostade det för mycket. Folksam gick back och de drog sig ur.
SMC står här inför ett dilemma. SMC var tvungen att hitta en ny väg.
Folksam blev för dyra på försäkringsprodukten. Samtidigt kliver moderna försäkringar in. Det bolag som redan försäkrar över 50% av medlemmarnas motorcyklar säger att de kan tänka sig ett samarbete.
Det avtalas om en summa pengar. Summan är attraktivare än vv o folksams bidrag till sporthojsprojektet.
Detta är pengar som är nödvändiga för att smc i fortsättningen ska kunna bedriva kursverksamheten vidare utan att behöva höja priserna på kurserna till det dubbla.
Utan detta samarbete skulle alltså en kurs hos smc kosta över 3000 kr.
I detta läge kan alltså smc erbjuda rabatt hos folksam. Samt ett samarbete med bilsport o mc och moderna försäkringar. (jag är inte insatt i fördelarna för de som får försäkra hos dem, då jag själv inte får det).
Om moderna försäkringar får merförsäljning av försäkringar till smc medlemmar kan det generera i kickback till smc.
Denna kickback kan sen smc på olika sätt ge tillbaka till sina medlemmar.
Dessutom är det sagt att om vi kan bevisa att vi sh-förare klarar av att sänka våra kostnader så kommer vi också kunna teckna försäkring hos bilsport och mc.
Istället för att kasta en massa skit på smc och deras val försök att se hela bilden.
SMC fixade genom sporthojsprojketet en attraktiv försäkring hos folksam.
Vi hade 5 år på oss att bevisa att vi som sh-förare kunde ta ett ansvar för våran egen försäkring. Vi axlade inte det ansvaret och nu är vi tillbaka på ruta ett. Dvs där vi var för 5 år sedan.. Eller nästan iaf.. För idag är det flera bolag än bilsport och mc som vägrar ta sporthojar.
IF tar bara sh som de har via märkesförsäkringar.. Fick ett pris på min hoj av dem på 77 ooo för en halvföräkring.
Länsförsäkringar vill att man ska ha minst 3 försäkringar hos dem... Vilket innebar för min del att min peugote expert skulle kosta 11 000 istället för 4000 kr samt att hojen skulle hamna på 38 000
TH Var billigast förutom folksam. De ville bara ha 30 000 för en helförsäkring.
Folksam vill ha ca 18 000 jmf med 14 000 med smc föräkringen som de tagit bort.
Titta på hela bilden och försök förstå att även om bilsport o mc inte vill ha sporthojar så bidrar det försäkringsbolaget med kapital för att smc ska kunna hålla sporthojskurser till vettiga priser.
Så hur ni än vrider och vänder på det så gör bilsport o mc faktiskt något för sh-kollektivet.
osv osv....
Världen kretsar tyvärr inte bara kring några enstaka individer...