Bilsport och MC + sporthojar...

gundj

New member
Här!, ta en läkerol :) Du menar ungefär som det verkar funka med dom där 25kw-grejerna? Fasiken, behöver nog en Läkerol jag oxå.
 

SuperRetard

New member
Är det SMC som skapat denna sitts?
Var irriterad på den ni borde vara irriterad på.

Tyvärr så är det rätt lätt att bli "trött" på gnället.. när samma sak kommer upp igen, igen och åter igen.
Samtidigt som flera har gett förklaringar igen och igen och igen över hur läget ser ut och varför man gjort de val man gjort.
Det har förklarats gång på gång att avtalet med bilsport o mc i slutändan gynnar även sh.

Ändå gnälls det om att SMC inte gör något för en liten grupp. Dessutom när den lilla gruppen stått i focus de senaste 5 åren.

Då kan man ju fråga sig. Varför allt detta gnäll? Vart vill man nå med det?

Rent personligt har jag nästan börjat fundera över en helt annan vinkling på allt detta.

Under 5år har vi haft focus på sporthojar för att de är överrepresenterade i olyckorna.
Målet var att få ner dessa olyckor..
Efter fem år så är fortfarande sh överrepresenterade.
Jag tror nästan att vi haft focus på fel hojgrupp. Vi borde ha skitit helt i sh. för den gruppen är för svåra att nå ut till.

Istället borde vi ägnat 100% focus på de övriga. Den grupp som är betydligt enklare att hantera för att de har en mognare syn på beteendet i trafiken.
Den gruppen hade troligtvis varit mindre olycksbenägna. Vi hade lättare kunnat visa myndigheter och försäkringsbolag att fortbildning lönar sig för att det ger färre olyckor..
Sen hade vi kunnat jmf med den grupp som inte fick vara med.. SH. pekat med hela handen och säga..
De där har inte gått våra kurser därför är de mer olycksbenägna....

Då kanske allt detta sett helt ut på ett annat sätt... Där försäkringsbolaget stått i kö för att försäkra en sh som gått kurs hos smc..


Massa bra text...

Och jag håller mest med, en sak reagerar jag på dock. Du skriver:

"Jag tror nästan att vi haft focus på fel hojgrupp. Vi borde ha skitit helt i sh. för den gruppen är för svåra att nå ut till."

Det där blir lite som diskussionen om kamphundar. Vad alla och debatten i sig verkar förbise är att det inte handlar om hundraser, eller hojtyper, utan om människorna som äger dem.

En hund biter om den fostras fel oavsett ras, däremot lockar vissa raser "fel" ägare. På samma sätt kan i stort sett alla hojar leda till extremt allvarliga olyckor, vissa hojar lockar bara fel publik.

Försäkringsdiskussioner i all ära. Men det är inte bara FB som är intressenter i frågan. VV och pappa staten (hur lite jag än gillar det så lever vi i ett sossesamhälle som lägger sig i sånt här) har också åsikter och till syvende och sist så kanske det ÄR så att 22-åringar inte ÄR lämpade att ha 190 häst mellan benen?

Vad gör det för kollektivet då? Om premierna blir tillräckligt dyra byter man hoj. Om lagen förbjuder byter de flesta hoj. Det är faktum. Och vad händer då?

Jag har förvisso valt bort SH för att få ned farten på mindre kurviga vägar och transportsträckor, för att leva några år till. Men om jag inte gjort det? Skulle jag köra annorlunda på en Honda Hornet eller en Motard? Sannolikt inte, däremot skulle min (eller de som faktiskt kraschar då & då) statistik blandas in hos alla de som idag väljer sina hojar för att de är praktiska, bekvämna eller what ever argument. DÅ skulle kollektivet bli lidande om något.

Trots det är jag faktiskt enormt skeptiskt till de låga krav som ställs på behörighet för att få köra würstinghoj idag. Jag hade gärna sett ett krav på att ha viss erfarenhet innan man får gå vidare till nästa steg. Detta skulle också naturligt göra att åldern på förarna blev ngt högre.

Men jag ser nu att jag inte riktigt håller med mig själv ens, även om jag måste kalla allt ovan för sant.
 

Kent@

New member
Massa bra text...

Och jag håller mest med, en sak reagerar jag på dock. Du skriver:

"Jag tror nästan att vi haft focus på fel hojgrupp. Vi borde ha skitit helt i sh. för den gruppen är för svåra att nå ut till."

Det där blir lite som diskussionen om kamphundar. Vad alla och debatten i sig verkar förbise är att det inte handlar om hundraser, eller hojtyper, utan om människorna som äger dem.

En hund biter om den fostras fel oavsett ras, däremot lockar vissa raser "fel" ägare. På samma sätt kan i stort sett alla hojar leda till extremt allvarliga olyckor, vissa hojar lockar bara fel publik.

Försäkringsdiskussioner i all ära. Men det är inte bara FB som är intressenter i frågan. VV och pappa staten (hur lite jag än gillar det så lever vi i ett sossesamhälle som lägger sig i sånt här) har också åsikter och till syvende och sist så kanske det ÄR så att 22-åringar inte ÄR lämpade att ha 190 häst mellan benen?

Vad gör det för kollektivet då? Om premierna blir tillräckligt dyra byter man hoj. Om lagen förbjuder byter de flesta hoj. Det är faktum. Och vad händer då?

Jag har förvisso valt bort SH för att få ned farten på mindre kurviga vägar och transportsträckor, för att leva några år till. Men om jag inte gjort det? Skulle jag köra annorlunda på en Honda Hornet eller en Motard? Sannolikt inte, däremot skulle min (eller de som faktiskt kraschar då & då) statistik blandas in hos alla de som idag väljer sina hojar för att de är praktiska, bekvämna eller what ever argument. DÅ skulle kollektivet bli lidande om något.

Trots det är jag faktiskt enormt skeptiskt till de låga krav som ställs på behörighet för att få köra würstinghoj idag. Jag hade gärna sett ett krav på att ha viss erfarenhet innan man får gå vidare till nästa steg. Detta skulle också naturligt göra att åldern på förarna blev ngt högre.

Men jag ser nu att jag inte riktigt håller med mig själv ens, även om jag måste kalla allt ovan för sant.

Rent praktiskt tycker jag också du har rätt. Ett stort problem är naturligtvis kraven som ställs för att kunna köra en sh. Det är mycket enklare att lära sig hantera en 50-100hk hoj som väger +250kg eller mer...jämfört med en sporthoj på +150hk med vikter runt 200kg.
Om SMC kommer med argument som innebär att det ska vara ännu svårare att ta hojkort för tung mc lär nog det skapa en debatt som gör att den här tråden kommer att blekna i jämförelse.. Jag vet ju hur jag kände mig när jag var 20....
Men jag håller med Hund...och jag blir också velig när jag tänker med hjärnan samtidigt som hjärtat bultar för hojkörning.
 

Iszoloscope

New member
Angående Folksam. Dom uppger fortfarande premier på Smc-försäkringen. Visst dom är fortfarande billigast men vad är det för j-vla fasoner att uppge premier för en försäkring som inte finns?
 

Niklasinorr

New member
Angående Folksam. Dom uppger fortfarande premier på Smc-försäkringen. Visst dom är fortfarande billigast men vad är det för j-vla fasoner att uppge premier för en försäkring som inte finns?

Jag tror att du får pris på "fel" försäkring. Precis som många människor i många trådar så missupfattar väldigt många att Folksam har SMC-rabatt på alla sina försäkringar. Den försäkring som Folksam har plockat bort var den speciella SMC-Folksam försäkringen som hade 25% självrisk på skadekostnaden. Den produkten är bortplockad. Ca 1000 personer har tecknat den försäkringen och dessa 1000 pers får ett erbjudande om att få den vanliga Folksam försäkringen nu under våren, med SMC-rabatt precis som vanligt. Det är självrisken som skiljer så om du frågar om hur mycket självrisken är så vet du också vilken försäkring de pratar om. Får du en självrisk på 3-6000 spänn så är det vanliga försäkringen med SMC-rabatt...

...men med tanke på att det tog två år innan Folksams försäkringssäljare visste att det fanns en speciell Sporthojsförsäkring så tar det säkert två år innan det fattar att den är borta...:D
 

SuperRetard

New member
Rent praktiskt tycker jag också du har rätt. Ett stort problem är naturligtvis kraven som ställs för att kunna köra en sh. Det är mycket enklare att lära sig hantera en 50-100hk hoj som väger +250kg eller mer...jämfört med en sporthoj på +150hk med vikter runt 200kg.
Om SMC kommer med argument som innebär att det ska vara ännu svårare att ta hojkort för tung mc lär nog det skapa en debatt som gör att den här tråden kommer att blekna i jämförelse.. Jag vet ju hur jag kände mig när jag var 20....
Men jag håller med Hund...och jag blir också velig när jag tänker med hjärnan samtidigt som hjärtat bultar för hojkörning.

Viktkrav är jag på intet sätt för. Däremot kör jag självvalt med 120 häst och bortsett rakframräsing så räcker det alldeles utmärkt. 90 häst hade också räckt för att det ska va kul.
 

jompa25

New member
'
Här träffar du huvudet på spiken.
Det är just det det handlar om. Det finns ett samförstånd med flera bolag.
Folksam ger dessutom 10% rabatt för smc medlemmar.
Men inget bolag ville ge ytterligare förmåner som var ekonomiskt attraktiva för ALLA medlemmarna.. oavsett hojtyp.

Nu har smc plockat russinet ur kakan. Det valde att samarbeta med ett bolag som tror så pass mycket på verksamheten att de är villiga att betala en VÄSENTLIG SUMMA PENGAR som gör det möjligt för SMC att bedriva en kursverksamhet som till stor del riktar sig mot sporthojar.

Varför tror ni de gör det? Det är för att de tror på den verksamhet vi jobbar med. De tror att de i slutändan kommer kunna tjäna in dessa pengar pga färre olyckor mm.
Kan vi bevisa det. VILKET SH INTE GJORDE FÖR FOLKSAM!!! Så kan de öppna upp en sh försäkring för de som gått kurs hos SMC.

Ärligt sagt.
Det är ett jävla gnällande på några personer.
Ni gnäller som några förbannade 80-talister. Ni verkar tro att världen kretsar bara kring er.
Jag har en nyhet för er. Världen består av betydligt fler människor.

Jag har ett till förslag till er. Ta och engagerar er i SMC så kommer ni förstå att Jesper mfl på kansliet lägger ett enormt jobb på just sh.
Det är bara för tragiskt att de ofta får så mycket skit om att de sviker sh som man kan läsa i dessa försäkringstrådar.

//

Undrar vilka personer är det du syftar på med:Ni gnäller som några förbannade 80-talister. Ni verkar tro att världen kretsar bara kring er.

Tycker det är en lite tråkig attityd. Vilka är det som vi ska visa vår ilska för om inte den organisationen som vi är medlemmar i.

Jag har inte legat på allmän väg med knäskrap bara för att jag kan.
Jag har inte gått med i Smc bara för att få en billig försäkring. finns alternativ till den som har gynnat mig bättre).
Jag ser heller inget fel med att få betala för minna misstag.

Jag hade just aktuella bolag till min mc försäkring tills i somras och dom funkade bra. Och om inte jag miss minner så hade jag även då 10% rabbat på den. Så då är frågan: vad är det för skillnad på dom nu och då och vad är det för nått som har blivit bättre nu för oss inom Smc, Dvs alla inom Smc.

Du skriver även att man skulle strunta i SH för flera år sen.
Ja det låter ju som en bra lösning på ett problem.
Dom som är svårast att få att lyssna får skylla sig själva.
Så varför ska vi anstränga oss för att försöka nå fram och på det sättet få till en förändring.
Varför inte ställa sig bakom förslaget om att förbjuda sh på en gång

Vi är fler som har skrivit här av rädsla för vad nästa steg kan tänkas bli när eller om, vi SH förare inte kommer ha råd eller att det inte finns möjlighet till försäkring.

Det har även kommit flera förslag på förbättringar i den här tråden.
Bara för att man är en sh så betyder det inte att man är fjortis och att allt som kommer ur ens mun eller tangentbord är humbugg.
Det har ju faktiskt blivit en förbättring, inte tillräcklig men dock ändå en förbättring. Och den är nog till stor del Smc:s förtjänst.
vilket borde ge nån form av kvitto på att man är på rätt väg.


Jag gillar inte det sätt som du ser ner på oss icke värdiga medlemmar.
Och om alla är av den inställningen så kommer det aldrig nått gått ur den här gruppering. Vilket är tur att alla inte är.

Jag tycker dom har handlat fel från smc:s håll och har velat få en förklaring till det. Vilket jag har från flera.(Tack) Det jag har lite svårt att tro på är att det inte finns ett ända bolag förutom sportbil och mc som ville ha med Smc att göra.
Jag vet tyvärr inte vart jag ska skriva av mig någon annan stans än på just smc:s forum där även jag är medlem.

Tycker faktiskt Smc skulle ha slagit ner handen i bordet och rakryggat sagt, vill ni inte ha med hela smc att göra så ska ni inte behöva va en del av vår verksamhet. Tack för kaffet och hej.

Men som sagt det är min inställning.
 

Triumph int

New member
Alla som gnäller här kan väl träffas och försöka
göra nått som förbättrar för dom själva.

Ni får väl bilda ett eget försäkringsbolag eller
vad som helst, bara det eviga gnällandet slutar.

Försäkringsbolagen sänker inte premien bara för
att ni skriver jättemånga inlägg.
 

jompa25

New member
Alla som gnäller här kan väl träffas och försöka
göra nått som förbättrar för dom själva.

Ni får väl bilda ett eget försäkringsbolag eller
vad som helst, bara det eviga gnällandet slutar.

Försäkringsbolagen sänker inte premien bara för
att ni skriver jättemånga inlägg.

Det här inlägget handlar inte om att sänka försäkrings premien.
utan om att man har gjort en upphandling med ett bolag som det inte går att försäkra hos.

Men annars tycker jag du kom med ett bra inlägg på hur vi kan förbättra och göra smc mer jämlik.;)
 

Niklasinorr

New member
...Jag tycker dom har handlat fel från smc:s håll och har velat få en förklaring till det. Vilket jag har från flera.(Tack) Det jag har lite svårt att tro på är att det inte finns ett ända bolag förutom sportbil och mc som ville ha med Smc att göra.
Jag vet tyvärr inte vart jag ska skriva av mig någon annan stans än på just smc:s forum där även jag är medlem...

I och med att du inte tror på Jesper, (Dansken) som har skött den här förhandlingen med fb så vet jag inte var du skall gå? Det finns ju liksom ingen högre nivå/bättre källa.
Antingen tror du på hans förklaringar eller så ringer du honom på kansliet så kan han säkert förklara ännu bättre, så kanske du inte behöver vara så frustrerad över de svar som lämnas här av honom?

Oss emellan så är han inte så farlig trots att man inte förstår vad han säger...:D
 

jompa25

New member
I och med att du inte tror på Jesper, (Dansken) som har skött den här förhandlingen med fb så vet jag inte var du skall gå? Det finns ju liksom ingen högre nivå/bättre källa.
Antingen tror du på hans förklaringar eller så ringer du honom på kansliet så kan han säkert förklara ännu bättre, så kanske du inte behöver vara så frustrerad över de svar som lämnas här av honom?

Oss emellan så är han inte så farlig trots att man inte förstår vad han säger...:D

ha. visste faktiskt inte att det va Dansken Som är Jesper:eek:
Men å andra sidan så har han även get mig bra och konkreta svar.
Så då är det på han som jag ska skälla på för han inte stod på sig mot försäkrings jättarna, så att sh kan försäkras:D.
 

Niklasinorr

New member
ha. visste faktiskt inte att det va Dansken Som är Jesper:eek:
Men å andra sidan så har han även get mig bra och konkreta svar.
Så då är det på han som jag ska skälla på för han inte stod på sig mot försäkrings jättarna, så att sh kan försäkras:D.

Japp, spöa på han bara, han är ju dansk!:D Tänk dock på att han också kör sporthoj och drabbades av att försäkringen ändrades. Han har inte så mycket pengar eftersom det går så mycket till öl och korv...:D
 

ezzo

New member
Undrar vilka personer är det du syftar på med:Ni gnäller som några förbannade 80-talister. Ni verkar tro att världen kretsar bara kring er.....
MASSA BRA TEXT.

Tycker det är en lite tråkig attityd. Vilka är det som vi ska visa vår ilska för om inte den organisationen som vi är medlemmar i.

Tycker faktiskt Smc skulle ha slagit ner handen i bordet och rakryggat sagt, vill ni inte ha med hela smc att göra så ska ni inte behöva va en del av vår verksamhet. Tack för kaffet och hej.

Men som sagt det är min inställning.

Jag googlade på 80-talist för att hitta en definition. Fanns en hel del att faktiskt.
Någon hade skrivit att det är som att lyssna på en gammal skiva med hack i. Den bara upprepar sig själv gång på gång på gång. Vill hela tiden gå den enklaste vägen och jobbar inte fram något själv. De ska ha allt serverat.

Läser man var och vartannat inlägg som handlar om folksamförsäkringen och bilsport och mc så framkommer det enbart samma sak om och om igen.
SMC borde ha tänkt på oss som kör sh.. sh blir diskriminerade.. osv..osv..

Jag ska låta skivan hacka en sista gång
Bilsport och mc anser att sporthojar är för stor risk.
Varför?
Jo vi kraschar för mycket.
Bilsport och mc har då insett att en försäkring för sporthojar skulle bli så pass dyr att ingen ändå vill försäkra en sh där.

Så moderna försökringar (ägarna av bilsport o mc) ser ändå att smc gör något som är bra för sina medlemmar och deras kunder. Därför inleder de ett samarbete med smc genom ett avtal som kan vara försäkringsmässigt är fördelaktigt för kanske upp till 98 % av deras medlemmar (räknat på hur många medlemmar som tecknat 25% försäkringen hos folksam)
Sen gör avtalet med moderna försäkringar att smcs ekonomiska förutsättningar att göra något för 100% av medlemmarna ökar drastiskt.

Så ja. Vi som sporthojsförare fick en dyrare försäkringspremie för att inget bolag kunde ge gynnsamma villkor för sporthojar. Så individuellt känns det som om vi förlorat på det. Det svider i min egen plånbok.
Men i slutändan så ger detta förutsättningar för smc att köra tex sporthojskurser till rimliga priser.

Så i slutändan vinner även sporthojen på detta avtal.

Sen ska smc vara glada att de ca 65 000 övriga medlemmarna som varit "undanpuffade" under sporthojsprojektet inte varit lika stora gnällspikar som vissa här har varit.
För under 5 år har det varit en liten del av medlemmarna som varit i fokus.
Dags att sporhojarna delar med sig lite av den kakan med... För som det ser ut nu.. Så har de varit med och finansierat sporthojsföräkringarna....
 

roffe_s

Active member
Men vad säger Du? Jag trodde det var den där touringbumsen som kostade alla pengar, en Blade, öl, korv och hinkvis med stinkpinnar ingår väl i livets nödtorft? I alla fall för en dansk broder? :)

För övrigt får vi väl vara nöjda med att vi nu har två bolag att välja bland? Nu är det väl bara för oss plastkåpeägare att hålla oss på hjulen och behålla hojen i vår ägo så kanske vi som grupp kan bli intressanta igen...

...Han har inte så mycket pengar eftersom det går så mycket till öl och korv...:D
 

Syster-Tysk

New member
roffe_s skrev:
Nu är det väl bara för oss plastkåpeägare att hålla oss på hjulen och behålla hojen i vår ägo så kanske vi som grupp kan bli intressanta igen...
Jo, jag har förstått att det är dyrt att köra sporthoj. Därför fortsätter jag att köra BMW touring-hoj. Visserligen så är en touring cykel från BMW lite dyrare, men då betalar jag bara 8300:- helförsäkrat/år.

Men om fler hoppar på BMW tåget så kör säker fler än jag omkull och premierna går upp.

Nåja, Nackdelen med BMWs nya touringhoj är att det är så lite plats för packning, precis som för sporthojarna. Men vi får se om ett par veckor då min S1000rr kommer. ;)
 

jompa25

New member
Jag googlade på 80-talist för att hitta en definition. Fanns en hel del att faktiskt.
Någon hade skrivit att det är som att lyssna på en gammal skiva med hack i. Den bara upprepar sig själv gång på gång på gång. Vill hela tiden gå den enklaste vägen och jobbar inte fram något själv. De ska ha allt serverat.

Läser man var och vartannat inlägg som handlar om folksamförsäkringen och bilsport och mc så framkommer det enbart samma sak om och om igen.
SMC borde ha tänkt på oss som kör sh.. sh blir diskriminerade.. osv..osv..

Jag ska låta skivan hacka en sista gång
Bilsport och mc anser att sporthojar är för stor risk.
Varför?
Jo vi kraschar för mycket.
Bilsport och mc har då insett att en försäkring för sporthojar skulle bli så pass dyr att ingen ändå vill försäkra en sh där.

Så moderna försökringar (ägarna av bilsport o mc) ser ändå att smc gör något som är bra för sina medlemmar och deras kunder. Därför inleder de ett samarbete med smc genom ett avtal som kan vara försäkringsmässigt är fördelaktigt för kanske upp till 98 % av deras medlemmar (räknat på hur många medlemmar som tecknat 25% försäkringen hos folksam)
Sen gör avtalet med moderna försäkringar att smcs ekonomiska förutsättningar att göra något för 100% av medlemmarna ökar drastiskt.

Så ja. Vi som sporthojsförare fick en dyrare försäkringspremie för att inget bolag kunde ge gynnsamma villkor för sporthojar. Så individuellt känns det som om vi förlorat på det. Det svider i min egen plånbok.
Men i slutändan så ger detta förutsättningar för smc att köra tex sporthojskurser till rimliga priser.

Så i slutändan vinner även sporthojen på detta avtal.

Sen ska smc vara glada att de ca 65 000 övriga medlemmarna som varit "undanpuffade" under sporthojsprojektet inte varit lika stora gnällspikar som vissa här har varit.
För under 5 år har det varit en liten del av medlemmarna som varit i fokus.
Dags att sporhojarna delar med sig lite av den kakan med... För som det ser ut nu.. Så har de varit med och finansierat sporthojsföräkringarna....

Det är ju sant det du skriver om att haka upp sig men saker går ju inte fram.
och tydligen gick det inte fram nu heller. vilken årtionde är det som inte lyssnar på andra än sig själv?

Jag vill bara ha en möjlighet att kunna försäkra hojen(ett val).
Jag vet att en sh kostar massor av pengar att försäkra.
När sh försäkringen fanns hos folksam så kunde även vilken hoj som helst försäkra hos dom, men det va inte gynnsamt för dom flesta.
Då valde också dom flesta ett annat alternativ. polaren hade sin HD hos Folksam.

Nu finns det inget alternativ, vi har valt ett bolag som inte vill ha med oss att göra och det är där som problemet ligger.
Vad händer nu om fler bolag följer efter bil/mc sätt att behandla sh.

Bilden blir ju utåt.
Varför ska vi ta och försäkra dom där när inte äns smc:s största samarbetspartner gör det.

Om nu försäkringen hade kostat en 100 000 kr Hel/år. Dyrt ja, men vi hade i alla fall haft ett val.
 
Last edited:

ezzo

New member
Det är ju sant det du skriver om att haka upp sig men saker går ju inte fram.
och tydligen gick det inte fram nu heller. vilken årtionde är det som inte lyssnar på andra än sig själv?

Jag vill bara ha en möjlighet att kunna försäkra hojen(ett val).
Jag vet att en sh kostar massor av pengar att försäkra.
När sh försäkringen fanns hos folksam så kunde även vilken hoj som helst försäkra hos dom, men det va inte gynnsamt för dom flesta.
Då valde också dom flesta ett annat alternativ. polaren hade sin HD hos Folksam.

Nu finns det inget alternativ, vi har valt ett bolag som inte vill ha med oss att göra och det är där som problemet ligger.
Vad händer nu om fler bolag följer efter bil/mc sätt att behandla sh.

Bilden blir ju utåt.
Varför ska vi ta och försäkra dom där när inte äns smc:s största samarbetspartner gör det.

Om nu försäkringen hade kostat en 100 000 kr Hel/år. Dyrt ja, men vi hade i alla fall haft ett val.
Men du HAR ju fortfarande ett val.

1. Folksam som ger 10% om du är medlem.
2. Bilsport o mc. Om du vill ha trafik för 25 000 kr.

Det smc har gjort ett fel när det gäller hela den här frågan.
Istället för att säga att samarbetet med folksam sägs upp borde det sagt typ så här:

Folksam avslutar sin produkt smc försäkring med 25% självrisk då den inte är attraktiv för smcs medlemmar samt att skadekostnaderna är för höga.
De kunder som har den försäkringen idag kommer på sin årsförfallodag ha möjlighet att teckna om den till en vanlig försäkring med vanlig självrisk med 10% rabatt.

Dessutom har smc inlett ett samarbete med Moderna försäkringar, ägare av bilsport och mc. Ett föräkringsbolag där merparten av smcs medlemmar redan har sin mc-försäkring.

Genom dessa två avtal hoppas vi att alla våra medlemmar ska få gynnsamma försäkringskostnader.

//
Se det är just så här det ligger till.
Precis så som du vill ha det enligt ditt senaste inlägg
 

Triumph int

New member
Bilda ett eget försäkringsbolag, det bör väl finnas ganska många
SH runt Stockholm så det blir enkelt att träffas och få igång det.

Ni kör detta försäkringsbolag ett år sedan skriver ni hit och
berättar hur det gick.

Men jag kan ge ett förhandsbesked, en liten grupp kommer att
förbruka alla pengar i bolaget och då blir det bråk när ni vill kasta
ut dom som kostar pengar hela tiden.
 

jompa25

New member
Men du HAR ju fortfarande ett val.

1. Folksam som ger 10% om du är medlem.
2. Bilsport o mc. Om du vill ha trafik för 25 000 kr.

Det smc har gjort ett fel när det gäller hela den här frågan.
Istället för att säga att samarbetet med folksam sägs upp borde det sagt typ så här:

Folksam avslutar sin produkt smc försäkring med 25% självrisk då den inte är attraktiv för smcs medlemmar samt att skadekostnaderna är för höga.
De kunder som har den försäkringen idag kommer på sin årsförfallodag ha möjlighet att teckna om den till en vanlig försäkring med vanlig självrisk med 10% rabatt.

Dessutom har smc inlett ett samarbete med Moderna försäkringar, ägare av bilsport och mc. Ett föräkringsbolag där merparten av smcs medlemmar redan har sin mc-försäkring.

Genom dessa två avtal hoppas vi att alla våra medlemmar ska få gynnsamma försäkringskostnader.

//
Se det är just så här det ligger till.
Precis så som du vill ha det enligt ditt senaste inlägg

Nja. Men nästan.
 
Top