Bilsport och MC + sporthojar...

TKH

New member
Det står massor om vad som gäller för sporthojsförsäkringen i andra trådar, men sammanfattningsvis så försvinner den på din huvudförfallodag.
Kan tala om för dig att du kom med felaktig info till mig.
Ringde mitt försäkringsbolag precis, Folksam, och de informerade att samma pris gäller framöver,
dvs 1230:-/månad i helförsäkring på min R1:a de månader jag väljer att ha den påställd.
Upplysningsvis går en trafikförsäkring på samma hoj på 500:-/månad.
En massa hetsande i onödan i denna tråd verkar det som.
 

TKH

New member
Tydligen måste man repetera saker gång på gång på gång för att folk ska förstå.

Folksam har fortfarande rabatt för oss smc medlemmar. För ALLA hojar.
Hade du varit lite tydligare från början så hade du nu inte behövt repetera kanske.


SMC står här inför ett dilemma. SMC var tvungen att hitta en ny väg.
Folksam blev för dyra på försäkringsprodukten. Samtidigt kliver moderna försäkringar in.
Det bolag som redan försäkrar över 50% av medlemmarnas motorcyklar säger att de kan tänka sig ett samarbete.

Det avtalas om en summa pengar. Summan är attraktivare än vv o folksams bidrag till sporthojsprojektet.
Detta är pengar som är nödvändiga för att smc i fortsättningen ska kunna bedriva kursverksamheten
vidare utan att behöva höja priserna på kurserna till det dubbla.
Utan detta samarbete skulle alltså en kurs hos smc kosta över 3000 kr.
Detta kan du ju försöka inbilla någon annan.
SSEMSE t.ex tar en tusing för en dag på Knutstorp och inte får de några bidrag. 100 pers a: 1000:- cirka ta de in på en dag.
De får ibland ökade kostnader genom att de måste hyra in banvakter.
Någonstans läste jag också att en viss vinst ändå görs av SSEMSE.

SMCs dag på Knutstorp kostar idag 1750:- inkluderar faktureringsavgift på en femtiolapp.
Ett snabbt överslag ger att SMC behöver cirka 60 betalande för att få samma intäckt
som SSEMSE. Resterande 20 platser är väl till för "betalning" av flaggvakter instruktörer osv.
Med dagens system med 2 dagars jobb för en dags körning så är det "betalning" för 40 frivilligarbetare per kurs.

Du vill alltså inbilla oss att ett bidrag på närmare 80 tusen ges per kurs (om en kurs kostar 3000) för att gå jämt
upp ekonomiskt. Nej nej nej....
 

Juh@

New member
Kan tala om för dig att du kom med felaktig info till mig.
Ringde mitt försäkringsbolag precis, Folksam, och de informerade att samma pris gäller framöver,
dvs 1230:-/månad i helförsäkring på min R1:a de månader jag väljer att ha den påställd.
Upplysningsvis går en trafikförsäkring på samma hoj på 500:-/månad.
En massa hetsande i onödan i denna tråd verkar det som.

Om du har en försäkring som är avställninsbar så är det inte en SMC-försäkring som var en helårsförsäkring utan möjlighet att ställa av. Det du troligen har är en "vanlig" försäkring och där sker inga förändringar.

Jag har fått hem ett brev där det meddelas att försäkringen upphört och att det blir en "normal" helårsförsäkring av det. Nu är det inget större problem för mig, från ca 10.500 på helår går kostnaden upp till 12.000:- helår. Den stora fördelen är att självrisken sjunker dramatiskt.

Folksam är fortfarande klart "billigast" för mig.
 

ezzo

New member
Hade du varit lite tydligare från början så hade du nu inte behövt repetera kanske.


Detta kan du ju försöka inbilla någon annan.
SSEMSE t.ex tar en tusing för en dag på Knutstorp och inte får de några bidrag. 100 pers a: 1000:- cirka ta de in på en dag.
De får ibland ökade kostnader genom att de måste hyra in banvakter.
Någonstans läste jag också att en viss vinst ändå görs av SSEMSE.

SMCs dag på Knutstorp kostar idag 1750:- inkluderar faktureringsavgift på en femtiolapp.
Ett snabbt överslag ger att SMC behöver cirka 60 betalande för att få samma intäckt
som SSEMSE. Resterande 20 platser är väl till för "betalning" av flaggvakter instruktörer osv.
Med dagens system med 2 dagars jobb för en dags körning så är det "betalning" för 40 frivilligarbetare per kurs.

Du vill alltså inbilla oss att ett bidrag på närmare 80 tusen ges per kurs (om en kurs kostar 3000) för att gå jämt
upp ekonomiskt. Nej nej nej....

Den infon finns på flera ställen här på forumet bla...

Detta visar bara hur lite du vet om kursverksamheten.
Den är inte gratis. Trots att smc instruktörer m,m betalar för att köra som instruktörer. För den ersättning som ges räcker inte för att täcka upp slitage på mc. Däck, utrustning m,m.

Att jämföra med en bandag som har hur många "instruktörer" per deltagare?

Kontra smc som max ska ha 6 deltagare per instrukör. Oftast färre.
Till detta kommer boende och mat för de som jobbar på kursen.
Samt administrativt arbete på kansliet för ALLA kurser smc-riks kör. Det går under säsong 2 st heltisdanstälda till att rodda allt administativt kring denna verksamhet. Den sköter sig inte själv.

Till detta kommer också instruktörsutbildningar mm.
Detta är bara ex på vad som drar iväg i kostnader.
Dessutom är smcs mål att kunna ge alla möjligheter att gå en kurs.
Det kan du läsa om i smcs avsiktsförklaring....
Detta innebär att en del kurser gått med förlust av olika orsaker..

Den största faktorn som styr priset idag på en kurs är banhyran.
Det är därför Gälleråsen kostar 1600 och knutan 1750...
Det skiljer nämligen över 40 000 kr i banhyran om jag inte mins fel....
 
Last edited:

Catherine

New member
... Den vanligaste skadan är att man har tappat hojen vilket resulterar i lite skrapmärken och en bruten blinkers kanske. Eftersom ingen vill se sin hoj minska onödigt mycket i värde vill man ha allt återställt och den enkla skadan kanske landar på 30-40 000.
...

Nu vet du antagligen vilka självrisker som oftast gäller för en sporthoj? Många ligger på 25000 kr vid vagnsskada (t.ex. Suzukis märkesförsäkring, Folksams vanliga mc-försäkring (ej SMC)), så att lägga hojen som du beskriver ersätts knappt. Folksams SMC-försäkring hade iofs lite lägre självrisk: 3000 kr + 25% på skadekostnaden om jag inte missminner mig.

Rutinen vid skada är enligt min erfarenhet att f-bolaget besiktar hojen och godkänner alla åtgärder. Det går inte att bara beställa vilka åtgärder man vill ha. Efter att ha lagt omkull min gixxer i garaget innan den ens gått 100 mil så vet jag...
 

TKH

New member
Om du har en försäkring som är avställninsbar så är det inte en SMC-försäkring som var en helårsförsäkring utan möjlighet att ställa av. Det du troligen har är en "vanlig" försäkring och där sker inga förändringar.
Där ser man. Ytterligare ett exempel på att inte ta saker och ting för givet.
Folksam upplyste däremot inte mig att jag INTE fått rabatten.
Jag sade att jag var med i SMC och ville ha en avställningsbar försäkring.
Fick ett pris och antog då att rabatten var avräknad på priset.

Spiff, jag ber om ursäkt. Din info var alltså inte felaktig.
 

Catherine

New member
Där ser man. Ytterligare ett exempel på att inte ta saker och ting för givet.
Folksam upplyste däremot inte mig att jag INTE fått rabatten.
Jag sade att jag var med i SMC och ville ha en avställningsbar försäkring.
Fick ett pris och antog då att rabatten var avräknad på priset.

Spiff, jag ber om ursäkt. Din info var alltså inte felaktig.

Det fanns två sätt att få rabatt hos Folksam tidigare - en viss procent på vanliga försäkringen (lika som nu) och den särskilda SMC-försäkringen.
Så du hade nog fått rabatt även tidigare, enligt den första varianten.
 

TKH

New member
Den infon finns på flera ställen här på forumet bla...

Detta visar bara hur lite du vet om kursverksamheten.
Den är inte gratis. Trots att smc instruktörer m,m betalar för att köra som instruktörer. För den ersättning som ges räcker inte för att täcka upp slitage på mc. Däck, utrustning m,m.

Att jämföra med en bandag som har hur många "instruktörer" per deltagare?

Kontra smc som max ska ha 6 deltagare per instrukör. Oftast färre.
Till detta kommer boende och mat för de som jobbar på kursen.
Samt administrativt arbete på kansliet för ALLA kurser smc-riks kör. Det går under säsong 2 st heltisdanstälda till att rodda allt administativt kring denna verksamhet. Den sköter sig inte själv.

Till detta kommer också instruktörsutbildningar mm.
Detta är bara ex på vad som drar iväg i kostnader.
Dessutom är smcs mål att kunna ge alla möjligheter att gå en kurs.
Det kan du läsa om i smcs avsiktsförklaring....
Detta innebär att en del kurser gått med förlust av olika orsaker..

Den största faktorn som styr priset idag på en kurs är banhyran.
Det är därför Gälleråsen kostar 1600 och knutan 1750...
Det skiljer nämligen över 40 000 kr i banhyran om jag inte mins fel....

Ja jag vet väldigt lite pga informationstorkan.
Precis som så många andra här som också tvingas gissa sig till hur det fungerar
via några ord i en tråd och några andra ord i en annan tråd.
Inte konstigt att det blir fel.

Arbeta ut en informationspolicy och håll oss uppdaterade med UTTÖMMANDE svar tack.
T.ex. via en ny (fakta)kategori som kan innehålla sticky-trådar med info om allt mellan himmel och jord som ingår i SMC.
Då kan alla som undrar lätt hitta dit och läsa utan att först behöva plöja igenom hundratals sidor.
 

Petra

Super Moderator
Ja jag vet väldigt lite pga informationstorkan.
Precis som så många andra här som också tvingas gissa sig till hur det fungerar
via några ord i en tråd och några andra ord i en annan tråd.
Inte konstigt att det blir fel.

Arbeta ut en informationspolicy och håll oss uppdaterade med UTTÖMMANDE svar tack.
T.ex. via en ny (fakta)kategori som kan innehålla sticky-trådar med info om allt mellan himmel och jord som ingår i SMC.
Då kan alla som undrar lätt hitta dit och läsa utan att först behöva plöja igenom hundratals sidor.

Istället för att plöja igenom trådar på forumet kan du hitta info på hemsidan. Från förstasidan klickar på "Medlemsförmåner" i listan till vänster. Då hittar du en ny rubrik "Försäkringar".
Här får du en direktlänk: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7230
 

Kent@

New member
Jag tror ju inte att en sporthoj kostar 25.000 i trafikförsäkringspremie för en 60-årig kärring i glesbygd? Jag för min del anser inte att 50.000 skulle vara en orimlig trafikförsäkringspremie per år för en 20-årig kille i storstan även om hojen inte skulle vara vara värd mer än 20.000 kr.
.
Vem har pratat om 60-åriga kärringar???
Med dessa inställningar du har är det skönt att inte du sitter i SMC:s styrelse.. Det är min ödmjuka åsikt.

Det är helt enkelt inte en grundläggande mänsklig rättighet att ha en sporthoj, lika lite som att ha eget flygplan eller egen helikopter.
.
Vem har påstått att det skulle vara så....men tanken är inte dum egentligen.

Enligt min ödmjuka åsikt, så får man kanske helt enkelt köpa hoj efter vad man har råd att försäkra, så enkelt är det. Att det är svindyrt att försäkra en sporthoj lär väl knappast vara en överraskning för någon?

Om nu sporthojsåkarna överlag är de som i de flesta sammanhang förstör för alla oss motorcyklister, så kritiserar då inte jag SMC för att - efter allt vad man under flera år satsat på just sporthojsåkarna - inte offrar ett bra avtal med Bilsport&Mc bara för att dessa inte tecknar mer än den påtvingade trafikförsäkringen till en svinpremie för just sporthojarna. Man kan tröttna till slut när ingenting verkar få kamikazepiloterna att sansa sig. Majoriteten av SMCs medlemmar kör dock icke sporthoj.
Nej och jag kritiserar inte SMC av de anledningar du beskriver. SMC gör och har gjort väldigt mycket bra för hojåkare i Sverige. Det blev pajkastning från en del och jag skrev vad jag tyckte. Jag hade missförstått en del angående försäkringsspremien men jag törs också stå för det.

Genom att överdriva disskutionen som du gör genom att ta till överdrifter som "60-åriga kärringar" eller kamikazepiloter spär du bara på motsättningarna mellan sporthojsägare och andra grupper....fast jag vet inte om du nu bryr dig

Jag tycker igen att det är viktigt att SMC lyssnar på ALLA oavsett vad de kör för hoj. Min åsikt är att det är viktigt att försäkringspremierna inte rusar iväg. Det finns (även om dom är i minoritet) sporthojsförare innom SMC som inte är "kamikazepiloter". Tro det eller ej! Dessa har lika mycket rätt till en vettig försäkringspremie som alla andra och... jag skrev därför att jag förstår att några är irriterade över att SMC har ett samarbete med ett försäkringsbolag som inte vill försäkra sporthojar. Det finns naturligtvis anledningar till varför...men det betyder inte att jag inte ska uttrycka min ståndpunkt.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal

jompa25

New member
Ja jag har fortfarande svårt att smälta att vi har valt att samarbeta med ett bolag som går stick i stäv mot vad smc står för.

Det grundlägga i smc är väl som namnet står för Sveriges MotorCyklister.
Även dom på sporthoj är motorcyklister.
Nu har man valt att arbeta med ett bolag som sätter käppar i hjulet för vissa av smc:s medlemar. och det är fel.

Sen har jag full förståelse att sporthojen kostar i försäkring. själv har jag inga problem med att man får en självrisk på 20-40K Det jag tycker, är att man borde ha satt någon form av press på detta bolag så man åtminstone hade haft möjligheten att försäkra.
Det som har hänt nu är att man mer eller mindre har stängt dörren för oss.
Och om nu andra Fb följer samma exempel vart ska vi då försäkra våra mc?
Jag kan inte se att det skulle va omöjligt, nu när även smc har gett försäkrings branschen grönt ljus att åsidosätta sh.

Vi kan få massor av fördelar av detta samarbete men till vilket pris?
Jag har även frågat i tråden tidigare om vilka fördelar som vi fått ut av detta.

Det jag fått till svar är att vi kan fortsätta med bandagar.
Fråga: varför skulle nämnda bolag va med att betala för att Sh ska köra och vidareutveckla sig själva. När dom inte vill ha med oss att göra.

Vad beträffande kick back. Vi får pengar av dom.
Fråga: Är det nån form av provision på sålda smc försäkringar.
Om så är fallet så tror jag vilket bolag som helst även ett bolag som INTE är SH fientligt hade gått med på.

Jag köper att vi har målat in oss i ett hörn på det sätt som många kör sina hojar. Men vi har även förbättrat oss dom sista åren.
Innan projektet började va intäkterna/utgifterna 1/11 och nu 5år senare 1/4. Vilket är en klar förbättring men inte tillräcklig. Men en bra bit på väg. Eller ha jag missförstått siffrorna?
Jag skriver det igen, det jag tycker är fel är att vi/smc valt att jobba med ett bolag som är SH fientligt och på så sätt även gett sitt godkännande till dom andra fb att följa bilsport/mc exempel.
 

Spiff

New member
Ja jag har fortfarande svårt att smälta att vi har valt att samarbeta med ett bolag som går stick i stäv mot vad smc står för.....

1. Jag tror inte fb stod i kö och ville samarbeta med SMC
2. Jag tror fb gör som de vill med sporthojarna vare sig SMC ställer sig i vägen eller inte.
3. 1/11 till 1/4 stämmer om jag förstår det rätt men det är oändligt långt till 2/1 som jag tror behövs för att fb skall tycka det vara någon vits med produkten. Det andra frågorna kan jag inte svara på, det får någon annan =)
 

jompa25

New member
Nej det behöver man ju verkligen inte göra men det tycker jag nog inte att SMC gör heller precis.


No problemo


Jag ger upp, du har din uppfattning och jag min.

Min uppfattning är att smc har låtit bli att ta hänsyn till hela kollektivet.
Och på så sätt bidrar med sitt godkännande till den häxjakt som är på sporthojen.
Har aldrig sagt att jakten inte är befogad, men det finns många där ute som sköter sig.
sen om det visar sig att det kommer nåt gott ur uppgörelsen, är jag en av dom första som ändrar åsikt. Den som lever får se:rolleyes:
 

ezzo

New member
Jag ger upp, du har din uppfattning och jag min.

Min uppfattning är att smc har låtit bli att ta hänsyn till hela kollektivet.
Och på så sätt bidrar med sitt godkännande till den häxjakt som är på sporthojen.
Har aldrig sagt att jakten inte är befogad, men det finns många där ute som sköter sig.
sen om det visar sig att det kommer nåt gott ur uppgörelsen, är jag en av dom första som ändrar åsikt. Den som lever får se:rolleyes:


Jag tycker att smc ska abdikera och be om ursäkt till de 1,5 % av deras medlemmar som är drabbade av att smc-folksams samarbete blev uppsagt av FOLKSAM och för att INGET ANNAT FB vill ge sporthojar bättre avtal.
För dessa 1,5% är en minoritet och de ska vara förfördelade precis som de varit de senaste 5 åren då de varit de enda som fått lägre premier på försäkringen av medlemmarna.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..
Min uppfattning är att smc har låtit bli att ta hänsyn till hela kollektivet.
Och på så sätt bidrar med sitt godkännande till den häxjakt som är på sporthojen.
Har aldrig sagt att jakten inte är befogad, men det finns många där ute som sköter sig.
sen om det visar sig att det kommer nåt gott ur uppgörelsen, är jag en av dom första som ändrar åsikt. Den som lever får se:rolleyes:

SMC har kämpad för sporthojen sedan länge, sen har vi igen, igen och fortfarande en aktiv kamp för sporthojen.
Och vi är mycket bekymrade över försäkringar och sporthojs problematiken. Till info är bl. a jag själv inkarnerad sporthojsåkare.
Och det är inte endast försäkringar och försäkringsekonomi som är enda problemet, på internationnellt nivå.

SMC har kontinuerlig kontakt med försäkringsbolagen, ett resultat av detta är bl. a att i princip alla bolag ger försäkring på SMCs kurser. Så även Folksam.

Samarbetat och rabatten med Folksam fortsätter, dock inte 25% självrisk försäkringen. Skulle vi, eller rättare sagt Folksam ha fortsatt skulle det innebära en logisk fordubbling av premierna för att hantera dom förluster som försäkringen innebär. Lösningen skulle såklart vara att reducera antal skador - men, så har vi inte fått till det.
Tvärtom är det sannolikt så att Folksam önskar att bevara flera av sina goda sporthojskunder, varför det känns som ändringen till 10% rabatt försäkringerna för dom flesta endast har visat en beskedlig prisökning - mott en minskaning av självrisken som dom flesta är glada vid.

Alla vett att det finns en majoritet av goda risker bland sporthojsåkerna, båda vi själva och försäkringsbolagen - utmaningen är självfallet att identificera dom dårliga!

Det får inte vara tveksamhet om att SMC inte har jobbat för försäkringslösninger som tillgodoser alla medlem, uaktad hojtyp - tyvärr har det inte varit möjligt att uppnå detta. Vi har även haft hjälp av professionellt folk som uphandlar försäkringar, eftersom vi inte fick till det som Du/Medlemmen och vi själva önskade.


Lösningen för oss som vill köra sporthoj med billiga försäkringar är ganska enkelt att reducera skadeskostnader.
 
Last edited:

Kent@

New member
Om du inte förstår en så enkel matematik som att försäkringen sedan lång tid tillbaka står för skillnaden mellan vad som betalas ut som sjukpension och den beräknade inkomsten för den skadade under decennier fram till ordinarie pensionsålder, och dessutom engångsbelopp, ja då är det inte lönt att försöka förklara mera....
QUOTE]



Jag tar tillbaka vad jag skrev tidigare efter att ha läst igenom vad som påverkar försäkringspremierna.
Det här gäller även OH- och Spiff....
Trafikförsäkrringskostnaderna är ca 30 % högre för sporthojar...
och speciellt till Marie....
Inkomstförlust, sjukvård, rehabilitering med mera till följd av trafikskada ersätts till största delen genom den allmänna sjukförsäkringen.
Så Marie...ta och plugga lite mera matematik innan du börjar påstå sånt som inte stämmer
 
Top