..
Min uppfattning är att smc har låtit bli att ta hänsyn till hela kollektivet.
Och på så sätt bidrar med sitt godkännande till den häxjakt som är på sporthojen.
Har aldrig sagt att jakten inte är befogad, men det finns många där ute som sköter sig.
sen om det visar sig att det kommer nåt gott ur uppgörelsen, är jag en av dom första som ändrar åsikt. Den som lever får se
SMC har kämpad för sporthojen sedan länge, sen har vi igen, igen och fortfarande en aktiv kamp för sporthojen.
Och vi är mycket bekymrade över försäkringar och sporthojs problematiken. Till info är bl. a jag själv inkarnerad sporthojsåkare.
Och det är inte endast försäkringar och försäkringsekonomi som är enda problemet, på internationnellt nivå.
SMC har kontinuerlig kontakt med försäkringsbolagen, ett resultat av detta är bl. a att i princip alla bolag ger försäkring på SMCs kurser. Så även Folksam.
Samarbetat och rabatten med Folksam fortsätter, dock inte 25% självrisk försäkringen. Skulle vi, eller rättare sagt Folksam ha fortsatt skulle det innebära en logisk fordubbling av premierna för att hantera dom förluster som försäkringen innebär. Lösningen skulle såklart vara att reducera antal skador - men, så har vi inte fått till det.
Tvärtom är det sannolikt så att Folksam önskar att bevara flera av sina goda sporthojskunder, varför det känns som ändringen till 10% rabatt försäkringerna för dom flesta endast har visat en beskedlig prisökning - mott en minskaning av självrisken som dom flesta är glada vid.
Alla vett att det finns en majoritet av goda risker bland sporthojsåkerna, båda vi själva och försäkringsbolagen - utmaningen är självfallet att identificera dom dårliga!
Det får inte vara tveksamhet om att SMC inte har jobbat för försäkringslösninger som tillgodoser alla medlem, uaktad hojtyp - tyvärr har det inte varit möjligt att uppnå detta. Vi har även haft hjälp av professionellt folk som uphandlar försäkringar, eftersom vi inte fick till det som Du/Medlemmen och vi själva önskade.
Lösningen för oss som vill köra sporthoj med billiga försäkringar är ganska enkelt att reducera skadeskostnader.