OH-
Member
Men när SMC aktivt talar om att sporthoj inte är intressant genom att man väljer ett samarbete med ett nischat försäkringsbolag som plockar russin ur kakan då känns det som att någon lobbyist någonstans har vunnit en seger i nedmontering av utveckling av motorcyklismen i Sverige.
................................
Du, Ezzo, pratar om kostnader för storbanekurser och att om det inte finns stöd ekonomiskt så blir dom kanske inte av, jag ser det som att om man tar bort en möjlighet för tillväxt av sporthojsåkare så kanske det inte finns så många som vill/kan köra sporthoj om några år .............................
Gissningsvis för min egen del så blir det en fördubbling (ca 24 000:-/år) av försäkringskostnaden ...........................
Jag måste säga att jag är besviken på SMC's agerande då jag tror att man kunde ha valt ett ansvarstagande försäkringsbolag som säkerligen hade gett en bra prisbild till flertalet medlemmar och åtminstone en möjlighet att försäkra en sporthoj. ..................
SMC har inte några befogenheter att peka med hela handen och välja ett försäkringsbolag. Det gäller att hitta ett som både stöder organisationen och som kan ge många medlemmar något konkret erbjudande. Det funkar givetvis bara om bolaget vädrar mer lönsamma affärer.
Appelblom: Har du kollat priset på försäkringen? Flera andra med sporthoj här på forumet har rapporterat betydligt mindre ökningar (och en bättre produkt).
Vad gäller det där med "russinen i kakan" som så många retar sig på är det för mig helt obegripligt hur man resonerar. Det enda Bilsport & MC gör är att dom har rättvisa premier. Av någon anledning har det blivit så att om ett bolag skall försäkra sporthojar så kan dom inte sätta korrekta premier som motsvarar risken och i stället smetar man ut förlusten på det segmentet på andra kunders priser, kanske främst övriga med MC.
Det är väl ingen mänsklig rättighet att köra sporthoj? För vore det så så borde den väl skattefinansieras och inte belasta min försäkring? Går man in i MC-affären med samma inställning - ge mig en sporthoj billigare och täck förlusten genom att höja priset på ett par allvägsmaskiner, glidare och touringlok?
Liknande resonemang angående avgifterna på storbana. SMC är ganska stort och stabilt nu men vi kan inte köra nån längre tid med underskott i verksamheten. Enda sättet att köra på med relativt billiga storbanekurser om vi inte har en sponsor är att drastiskt skära i nån annan verksamhet. Några förslag?