Bilsport och MC + sporthojar...

OH-

Member
...................

Men om jag kommer ihåg det rätt så bedömer farbror blå vems som orsakat olyckan. Antingen har vederbörande försäkring som täcker det hela eller så betalar personen ur fickan. Kan han inte betala det hela skickat ärendet till rätten. ..............................

Jag tror inte du förstår riktigt hur mycket pengar det kan röra sig om i trafikförsäkringen. Plåt och lack är bara bagateller, dom riktiga pengarna ligger i fall med död, livslångt lidande och invaliditet. Vi pratar ersättningar till enstaka personer i miljonklassen.
Värsta tänkbara scenario är nåt i stil med att du rammar en turistbuss full med finansvalpar som allihop blir så skadade att deras karriär avbryts.

På grund av obligatoriet i Sverige så träder trafikförsäkringsföreningen in och täcker upp när vållande part är oförsäkrad. Med frivillig trafikförsäkring skulle massor av folk föra förtvivlade processer i domstolarna för att få ut sina pengar. Dom enda som skulle ha det bra vore juristerna.
 

SGM

Moderator
En idé hade vart att kräva t.ex steg 1, 2, 3 skall vara genomförda för att få rabatten på sporthojarna. Då minskar risken att folk bara går en kurs för att få rabatten. Då är alla "fasta" utbildningsmoment i kursplanen genomförda.
För enklare hojar skulle det räcka med att en kurs genomförs.

Det här är lite BS (sorry) - det är inte hojen som är farlig, det är den som kör den.
För att generalisera lite - skulle unga grabbar se Yamaha vmax som det ballaste sedan skivad limpa, skulle vi ha massor med tillbud på just vmaxar (nu finns det äldre herrar som kör som de stulit cyklarna med, men de är ändå i minoritet)...

Sporthojar utmålas som pest här, det är inte sporthojens fel...men det verkar vara svårt att greppa. :confused:

Man kör inte ihjäl sig direCkt för att använda ett sporthoj.com-citat, bara för att man åker på en cykel med framåtlutad sittställning och kåpor.

För övrigt går de flesta sportigare cyklar ungefär lika hårt mellan 0-200, det är inga extrema skillnader, vilket ytterligare styrker mitt påstående att det är föraren, inte hojen, och problemet är att många nybörjare ser R1:an som det ballaste man kan köra - just därför finns det statistik på att var tredje R1:a skrotas.

Oturligt nog är prestandan lättillgänglig, det är relativt billigt att köpa en hoj som har samma prestanda som bilar i mångmiljonklassen...
 
Last edited:

HåkanP

New member
Det här är lite BS (sorry) - det är inte hojen som är farlig, det är den som kör den.

Sant, men nog inbjuder en sporthoj till racing? Attraherar de som vill osv.

Tror säkerligen att premierna för en street hoj också kommer att höjas i framtiden, särskilt nu när det kommer bli nästa segment som folk har råd att försäkra. Kvarstår gör dock att sporthojen ju är en kopia av tävlingscyckeln och varför saluföra den som vanlig hoj om man inte vill attrahera klienteriet som vill... osv.

Att hitta någon lösning på olycksstatistiken genom att ta bort den ena typen efter den andra kanske inte är någon lösning, eller så är det? Ingen vet förrän det är testat.

Skulle dock vilja se en större möjlighet att ha banåkning som hobby precis som alla andra sporter kan utövas aktivt eller som fritidsintresse. Frankrike har visst vissa banor som är som idrottshallar. Välkommen, betala inträde och åk.

HP
 
H

honda cbf 500

Guest
Mitt inlägg var en kuriosa och en förklarning till hur andra länders försäkringsystem ser ut/har gjort och inte att det behövdes införas i Sverige. Precis som jag sa i mitt inlägg så är jag inte insatt hur exakt detta försäkringssystem fungerar. Om det bara gäller material skada eller omfattar även personskador men bevisligen fungerar system i andra länder. Säkert har system svagheter men det går nog att ordna. Alla system har sina svagheter.

// Amir


Jag tror inte du förstår riktigt hur mycket pengar det kan röra sig om i trafikförsäkringen. Plåt och lack är bara bagateller, dom riktiga pengarna ligger i fall med död, livslångt lidande och invaliditet. Vi pratar ersättningar till enstaka personer i miljonklassen.
Värsta tänkbara scenario är nåt i stil med att du rammar en turistbuss full med finansvalpar som allihop blir så skadade att deras karriär avbryts.

På grund av obligatoriet i Sverige så träder trafikförsäkringsföreningen in och täcker upp när vållande part är oförsäkrad. Med frivillig trafikförsäkring skulle massor av folk föra förtvivlade processer i domstolarna för att få ut sina pengar. Dom enda som skulle ha det bra vore juristerna.
 

OH-

Member
Det här är lite BS (sorry) - det är inte hojen som är farlig, det är den som kör den.
För att generalisera lite - skulle unga grabbar se Yamaha vmax som det ballaste sedan skivad limpa, skulle vi ha massor med tillbud på just vmaxar (nu finns det äldre herrar som kör som de stulit cyklarna med, men de är ändå i minoritet)...

Sporthojar utmålas som pest här, det är inte sporthojens fel...men det verkar vara svårt att greppa. :confused:
.......................

Att "felet" sitter bakom styret tror jag alla begriper.

Och det du säger om hur allt kan ställas på huvudet om nån ny typ av hoj blir populär har vi riktigt gamla sett. En gång i tiden bestämdes premien bara av motorvolymen (och det gamla bonussystemet, se nedan). 125:an var lite dyr p g a alla oerfarna vildhjärnor som körde dom, hojar med 600+ kubik var oxå ganska dyra för där fanns ju rejsputtar och hastigheter medan mellanskiktet var riktigt billigt. Sen kom RD350! Hela marknaden förvandlades på något år - dom mellanstora hojarnas premie steg som en raket. Gissa om detta var populärt bland "förnuftiga gubbar" på nån sur-250!

Sen det där med föraren. Förr hade man bonus (rabatt) på premien efter antal skadefria år, knutet till person, gemensamt för alla bolag. Sen kom konkurrensverket och sa att detta var kartell och att bolagen inte fick komma överens om något gemensamt system. Ideologiskt rätt kanske, men ack så fel det blev.
 

Catman

Just for the fun of it...
Att "felet" sitter bakom styret tror jag alla begriper.

Sen det där med föraren. Förr hade man bonus (rabatt) på premien efter antal skadefria år, knutet till person, gemensamt för alla bolag. Sen kom konkurrensverket och sa att detta var kartell och att bolagen inte fick komma överens om något gemensamt system. Ideologiskt rätt kanske, men ack så fel det blev.

Det var ett riktigt bra system.
I början hade man inte råd med en värstingmaskin, utan fick köpa något annat att lära sig köra på.
Ibland var det bättre förr
 

Niklasinorr

New member
Skulle dock vilja se en större möjlighet att ha banåkning som hobby precis som alla andra sporter kan utövas aktivt eller som fritidsintresse. Frankrike har visst vissa banor som är som idrottshallar. Välkommen, betala inträde och åk.

HP

Finland också. Kemora till exempel. När det inte är bokat så är det bara att åka dit och köpa ett dagkort i cafeterian. Nackdelen är att man kan ligga och brassa efter långrakan när en ylande F3:a blåser förbi och man hoppar en och en halv meter i sidled av skräck!:)
 

KarlHelmer

New member
Skulle dock vilja se en större möjlighet att ha banåkning som hobby precis som alla andra sporter kan utövas aktivt eller som fritidsintresse. Frankrike har visst vissa banor som är som idrottshallar. Välkommen, betala inträde och åk.

HP

Tycker det finns ganska goda möjligheter att han banåkning som hobby. Satt igår o kollade över alla bankörningar som finns inom rimliga avstånd för att kunna planera sommaren lite med mina polare. Hittade 19 bankörningar mellan maj-sept och då har jag bara räknat de körningar på roliga banor som jag inte behöver ta ledigt från jobbet för att åka på. Räknar man in alla finns det säkert det dubbla.

Ditt exempel med banorna i Frankrike vore ju visserligen underbart för då skulle man behöva slippa boka bankörningar mitt i vintern.
 

CB_Tobbe

New member
Det här är lite BS (sorry) - det är inte hojen som är farlig, det är den som kör den.
För att generalisera lite - skulle unga grabbar se Yamaha vmax som det ballaste sedan skivad limpa, skulle vi ha massor med tillbud på just vmaxar (nu finns det äldre herrar som kör som de stulit cyklarna med, men de är ändå i minoritet)...

Sporthojar utmålas som pest här, det är inte sporthojens fel...men det verkar vara svårt att greppa. :confused:

Man kör inte ihjäl sig direCkt för att använda ett sporthoj.com-citat, bara för att man åker på en cykel med framåtlutat sittställning och kåpor.

För övrigt går de flesta sportigare cyklar ungefär lika hårt mellan 0-200, det är inga extrema skillnader, vilket ytterligare styrker mitt påstående att det är föraren, inte hojen, och problemet är att många nybörjare ser R1:an som det ballaste man kan köra - just därför finns det statistik på att var tredje R1:a skrotas.

Oturligt nog är prestandan lättillgänglig, det är relativt billigt att köpa en hoj som har samma prestanda som bilar i mångmiljonklassen...

Jag är realist. Det är inte troligt att en tjej/kille skulle genomföra 3 kursdagar för att få 500 kr i rabatt på en ER 5 eller VT 750. Däremot blir det intressant om du får 5000 kr i rabatt på en GSXR 1000. Hos lågprestanda hoj förare är det endast ett intresse att utvecklas som förare som gör att du går alla stegen.
Ett problem om alla skall gå alla steg är nog kapacitetsproblem (bantider och brist på kvalificerde instruktörer)
 

CB_Tobbe

New member
Mitt inlägg var en kuriosa och en förklarning till hur andra länders försäkringsystem ser ut/har gjort och inte att det behövdes införas i Sverige. Precis som jag sa i mitt inlägg så är jag inte insatt hur exakt detta försäkringssystem fungerar. Om det bara gäller material skada eller omfattar även personskador men bevisligen fungerar system i andra länder. Säkert har system svagheter men det går nog att ordna. Alla system har sina svagheter.

// Amir

Risken med frivillig försäkring är att den oförsäkrade vållande smiter om det går. Detta för att kanske slippa ekonomisk katastrof. Samtidigt som den skadade inte har någon motpart att kräva pengar av. Detta problem blir störst för fotgängare o cycklister som inte har någon egen försäkring. Som det funkar idag behöver inte offret bekymra om den vållande har försäkring , körkort eller stulet fordon. Villkoren blir samma.
 

SGM

Moderator
Tycker det finns ganska goda möjligheter att han banåkning som hobby.

Ja och nej - personligen så är jag inte sugen på att boka upp hela sommaren redan hösten året innan, så illa börjar det faktiskt vara med banträffarna.
Naturligtvis går det att komma över körtillfällen ändå när säsongen är igång, folk får förhinder, men ser man krasst på det är det för få platser, bankörning börjar bli poppis..

Den enda banan jag vet man kan köra lite dropin på är Gotland Ring - men då är det blandat med bilar även där.
 

enhjuling

New member
Ja och nej - personligen så är jag inte sugen på att boka upp hela sommaren redan hösten året innan, så illa börjar det faktiskt vara med banträffarna.
Naturligtvis går det att komma över körtillfällen ändå när säsongen är igång, folk får förhinder, men ser man krasst på det är det för få platser, bankörning börjar bli poppis..

Den enda banan jag vet man kan köra lite dropin på är Gotland Ring - men då är det blandat med bilar även där.

Hos LMS är det ingen förbokning
http://lmsroadracing.se/trafiksaekerhetsutbildning
 

Marie

Banned
Du vet inte vad sjukvård och vägräcken kostar, va?

Sjukvård fövisso... för att inte tala om ersättning för handikapp och förlorad arbetsförtjänst.

Men finns det inte en färsk dom som säger att väghållaren får stå för vägräckesreparationerna? (vilket gör vajerräckena mindre intressanta...)
 

Spiff

New member
Men finns det inte en färsk dom som säger att väghållaren får stå för vägräckesreparationerna? (vilket gör vajerräckena mindre intressanta...)

Jo det finns en dom från Tingsrätten där vägverket nu får betala reparationerna själva. Tror dock inte den resan genom rättsystemet är klar än.
 

jompa25

New member
Verkligheten.
SMC jobbar vidare för ALLA hojtyper och ALLA medlemmar.
Sporthojsprojektet var ju riktat speciellt till just dessa 10% medlemmar.
Kan lova att det varit ramaskri bland de andra 90% för att det bara satsas på sporthojar.
Jag tycker det är förbannat tragiskt att ni inte kan se hela bilden. Ni målar in er i ert speciella intresserområde. och förväntar er att hela organisationen ska göra allt de kan för att det bara ska gynna en liten del av medlemmarna.
Sporthojarna har fått många mantimmars jobb sedan sporthojsprojektet drog igång. Arbetet fortsätter... Och om vi kan visa att folk som går våra kurser kraschar mindre så kan vi också få bilsport och mc att försäkra sporthojar med kravet att du gått smc kurser.

Folksam trodde på oss och gav oss KREDIT och skapade en försäkring som var spothojsvänlig. Vi som sporthojsförare klarde inte av att betala tillbaka den krediten. Det är därför det ser ut som det gör idag.
Nu är det upp till oss att visa att vi är KREDITVÄRDIGA innan de vill göra affärer med oss.

Istället för att gnälla på att en ideell organisation som SMCs har skapat ett avtal som gynnar 90% av deras medlemmar så börjar givetvis 10% att gnälla som kärringar.
Tyvärr så är läget som det är just nu. Ett läge vi själva har skapat...
Fixa kreditvärdigheten så ska ni se att försäkringsbolagen är på med.

Jag är inte heller nöjd med bilsport och mc.
För mig som instruktör innebär detta större ekonomiska förluster att hålla kurs. Men detaljer runt det ska vi inte gå in på här.
Men SMC bedriver en verksamhet som kostar pengar. Moderna försäkringar satsar en mycket högre summa på SMC än vad folksam gjorde.
De pengarna läggs sedan på verksamhet som du som medlem kan dra nytta av.
Så visst det blev en försämring i försäkringen. Men förbättringar på andra sätt för dig som medlem.

Det är inte lätt att se skogen för alla träden.

Jag är nog en av dom gnälliga kärringar som du syftar på.
jag kan inte förstå varför man vänder sig till ett bolag som inte stöder alla medlemmar. Hur man ska kunna försvara det med att det blir bättre för hela kollektivet? Vad blir nästa steg, vi vill inte ha sporthojar i smc.
man har medvetet valt att inte tillgodo räkna oss 10% för att vi kommer eller har kört på eller ihjäl någon medtrafikant. vad är nästa steg, alla med integralhjälm har det för dom kör lite vildare och då ska man ute sluta dom?
Sen på vilket sätt har det blivit bättre för oss medlemmar?
Det finns idag andra som anordnar barnkörning och i dom flesta fall på stor-bana så kostar det runt 2K för två dagar inkl instruktörer. Med Smc så landar det på ca: 3K. Finns även Barn åkning för runt 500-1000Kr.

Jag har ingen försäkring genom smc eller deras samarbetspartner.Jag har valt att ha en högre självrisk och en lägre premie.
Jag åker på många av deras förarutbildningar för jag tycker att dom är mycket bra.
Tycker det är synd att Smc har valt bort en del av mc-Sverige för att ja jag kan inte förstå.
Även om man nu åker med integralhjälm är svart åker grussprutare eller sporthoj så är man väl medlem om man betalt, Eller?
 

Spiff

New member
Tycker det är synd att Smc har valt bort en del av mc-Sverige för att ja jag kan inte förstå.
Även om man nu åker med integralhjälm är svart åker grussprutare eller sporthoj så är man väl medlem om man betalt, Eller?

SMC har inte valt bort någon del av MC-Sverige. Du får 10% rabatt hos Folksam tack vare SMC och jag får 10% hos Bilsport & MC tack vare SMC.

Att SMCs utbildning på storbana kostar mer än en bandag med någon annan arrangör tror jag beror på att vi har fokus på utbildning och därmed har små grupper för att det funkar bäst.
 
Last edited:

jompa25

New member
SMC har inte valt bort någon del av MC-Sverige. Du får 10% rabatt hos Folksam tack vare SMC och jag får 10% hos Bilsport & MC tack vare SMC.

Att SMCs utbildning på storbana kostar mer än en bandag med någon annan arrangör tror jag beror på att vi har fokus på utbildning och därmed har små grupper för att det funkar bäst.

Ja och du får väl också 10% hos folksam?
Det som är fel är att vi har grupperingar inom Smc och att vi faktiskt tycker mobbing är bra inom Smc.
Styrelsen har nu talat om för oss sporthojar att vi är välkomna att betala medlemsavgift.
Vi tänker inte aktivt jobba för att ni ska få en bättre mc-miljö.
Ni är självkart välkomna. Men ni ska inte glömma, att mc i Sverige är allt annat en en liter hoj.

Så grabbar och tjejer ni är varmt välkomna fult ut och vi tänker verkligen jobba för er NÄR ni spottar ut nappen och skaffar en Intruder.

Är det den bilden vi vill förmedla att vi ska ha stöd medlemmar och sen när man då har skaffat sig en "riktig hoj" så kan vi bli fullvärdig medlem.

Jag kan inte strida mot några siffror, det är motorcyklar även om dom har högt styre eller lågt. och det är lika tråkigt varje g man läser om någon mc-olycka tidningen.

Det jag vet är att jag har varit väldigt aktiv på flera banor runt mellan Sverige.
Det är med en klar majoritet av sporthojs förare som vill vidareutveckla sig själva som bättre förare.
Det är ofta man är på dom där vidriga platserna som mc.D på sveavägen Rosenhill ja det finns fler. Ser nån i svart hel ställ som pratar gott om att vidareutveckla sig själv som förare.
Så den bilden av att man som sporthojs förare är självmords benägen stämmer inte. Lika lite som att alla som åker HD är kriminella och borde låsas in.

Ja jag tycker det är fel av Smc att arbeta fram ett kontrakt som inte gynnar alla medlemmar.

Bullen hade jag försäkrad hos just nämnda bolag och dom är bra att ha med att göra och framförallt billiga.
Om inte jag minns fel så fick jag 10% rabatt där även förra året.
Som Smc medlem.

Visst vi är bara ett par % av hela mc Sverige och kommer med största säkerhet att köra ihjäl oss själva eller nån annan. så jag kan förstå att vi inte har så mycket att hämta. Men då borde vi som organisation inte stå och slå oss för bröstet och säga att vi är till för alla motorcyklar.
Utan bara dom som vi och media/folket tycker om.

Om det nu är att rädda livet på oss som inte har nåt innanför hjälmen.
Hur vore det om man även i anslutning till förarutbildningarna, även körde någon form av risk och olycks seminarium. Även hade någon form av hjärt och lung räddnings kurs. finns säkert fler saker som skulle underlätta för räddnings personal, om vi bara hade nån form av kunskap när vi står och väntar tills dom kommer fram. Man skulle kunna ta ut en lite högre avgift för mat och läsk och öron märka dom pengarna till ett första hjälpen kit som man delar ut vid förarutbildningarna.

Det finns ingen grupp i trafiken som på frivillig basis är mer villig att lära sig mer än oss mc åkare.

Nu är jag fortfarande nyfiken på vad det är som har blivit bättre för oss alla sen vi startade samarbetet med Bilsport och Mc.
 

SuperRetard

New member
Att SMCs utbildning på storbana kostar mer än en bandag med någon annan arrangör tror jag beror på att vi har fokus på utbildning och därmed har små grupper för att det funkar bäst.


Det skulle va intressant att få jämföra resultatrapporter från SMCs kursverksamhet med ex. Actionspics, Banåkning.nu eller Highsider..

SMC hävdar att de agerar utan vinstintresse, och att det högre priset beror på fler aktiva instruktörer. Jag hade köpt det, om dessa faktiskt hade fått betalt. Men då ska heller inte orgasationen marknadsföra sig som mer eller mindre idéell intresseorganisation.

De andra aktörerna är vinstdrivande företag så dessutom gör ok vinster på sina dagar. Trots 50% lägre pris och i många fall färre deltagare.

Ok att smc står för reseersättning och boende för instruktörerna. Men hur långt åker dem egentligen, och vart bor dem??? Ritz?

Jag känner mig besviken på organisationen för det ekonomiskt svarta hål som måste finnas för att svälja intäkterna under de förutsättningar som presenterats!
 
Top