OBSERVERA:
Allt i detta inlägg avser ABS på bilar. Där har jag grundlig erfarenhet.
Somligt av dessa erfarenheter torde kunna översättas rakt av till MC, annat inte. Jag bär ingen större lust att lära känna ABS till MC.
ABS är det för vardagsbilisten mest kända hjälpsystemet, som kunde specialbeställas i Mercedes S-klass från slutet av sjuttiotalet för grova pengar, och som gjordes känt för den breda massan genom standardmontering i Ford Scorpio 1986 och Sierra något senare.
Volvo och SAAB låg långt på efterkälken.
Det är ett i sanning missförstått system. Tech-specen från Mercedes och Bosch som utvecklade systemet accepterade den oundvikligt förlängda bromssträckan för att möjliggöra undanmanöver även under bromsning.
Där är ABS-systemets grundtanke - att i alla lägen kunna undvika eller lindra sammanstötning genom bibehållen manöverförmåga.
Men, priset man oundvikligen betalar är förlängd bromssträcka - i extremfallet djupt lösgrus och medelhöga hastigheter upp till 400 %

längre bromssträcka.
Grundregeln är att ju lägre friktion vägbanan håller desto mer förlängs bromssträckan jämfört med icke reglerad inbromsning. Den absolut bästa betongen ger den minsta bromssträckeförlängningen.
Så länge användaren har systemets brister klart för sig och förstår hur det arbetar finns också möjligheten att dra nytta av huvudfördelen - att kunna styra sig ur en knipa.
Gör man inte det så är man såld - man rammar sin medtrafikant med en högre hastighet och med kraftigare krockvåld än utan ABS...
Speciellt mot oskyddade trafikanter är ABS ett ytterst egoistiskt system - i stadstrafik rammar man barnvagnen med 12 km/h på övergångsstället - i motsats till att stanna 2 meter innan.
Om man inte behåller kylan och styr undan.
Hur många förmår göra det...?
Faktum är att många vardagsbilister får panik när högtryckspumpen börjar arbeta och bråka med pedalen; det finns åtskilliga berättelser om folk som lyft av foten från pedalen för dom trott att dom råkat ut för ett haveri.
ABS är ett utmärkt system, om man accepterar längre bromssträcka mot att kunna styra under bromsning - men då vill det fanimig till att veta vad man håller på med!
Det gör inte medelbilisten - fråga 10 personer vad ABS är till för och det är inte omöjligt att alla tio hävdar att "det förstärker bromsarna", "det hjälper mig bromsa bättre" och liknande vanföreställningar.
I detta läget återstår bara 2 fördelar med systemet:
ABS förmår otvetydigt hantera inbromsning på split-friction underlag bättre än de flesta förare, vilket ökar chansen att bilen kolliderar head-on med mötande trafik, och tar därigenom upp krockvåldet där bilen är designad att vara starkast.
Dock på bekostnad av dem man krockar med, eftersom impact troligen kommer att ske med högre hastighet än man annars hade haft.
ABS på MC? Vassego den som vill, men var medveten om nackdelarna!
Hampe