1700kr för BKK?!

roffe_s

Active member
Tummen upp, Olsson! Du måste vara en sjusärdeles chaffis:).

Själv blir jag bara deppad:( och generad:eek:. Jag är så himla långsam så att klockorna stannar på min lilla 675.

Jag menar, för att nyttja en 600 fullt ut (ja ja, jag vet att Du kommenterade effekten, men för att nyttja den ska Du väl ha fördel av den = snabbare tid) borde ju mina varvtider rimligen vara högre än den snabbaste tiden för effektsvagare maskiner? Och hör och häpna - på de flesta av de asfaltstumpar jag besudlat har någon liten palt med målbrottshes falsettröst tröskat runt en 125:a på samma eller bättre tid! För att inte tala om den blårykande 250-klassen som måtte fara runt med eldkvastar ur piporna. I mina sämsta stunder har jag faktiskt trott att pojkarna bedömer bromssträckan bättre, anpassar ingångsfarten och har en högre kurvhastighet än mig. Lime har nog också förletts i liknande tankebanor.

Men nu vet jag bättre! Antingen har de acneimpregnerade rackarna fulmeckat in en litermotor under de nätta kåporna eller så är jag en särdeles usel förare.

Näpp, tillbaka till skamvrån och skämmas ska man...

:D

...Peter Lindén har fel. Det är fyra (4) förare i sverige-eliten som kan nyttja effekten. Den fjärde är jag själv...
 
Last edited:

ezzo

New member
Om man vill avverka rakan på kortast möjliga tid, ska man då gasa mindre för att bromssträckan ska bli kortare?

Fart = sträcka / tid ---> Tid = sträcka/fart. Bromssträcka finns överhuvudtaget inte med. Så om medelfarten är högre under hela sträckan, så spar man tid.

Men snälla Olsson. Vad gör du när du bromsar.. Jo du minskar farten.
Och oftast bromsar man bort sig för att det gått för fort tidigare pga mycket effekt på rakan. Detta gör att man tappar fart in i kurvar, genom kurvan.. och ut ur kurvan.
Annars vore det ju bara att sätta på en turbo på hojen.
Vips så har du 400 kusar.. och givetvis får snabbare varvtider.. Eller??

Tror även att du inser det.. Och är bara ute efter att provocera... och vara tvärtemot.
Suckar
 

pikeman59

New member
1700 för BKK - Javisst

Olsson = Marie ver. 2.0 :confused:


Jag lär mig hellre ta en kurva rätt än kör fullt på rakan.

Kan jag ta kurvan rätt så får jag farten med mig ut på rakan, tro mig jag vet, och då kör jag automatiskt fortare ( om man nu vill det).

Kan knappt bärga mig till Kemora. :D:D:D:D:D


//Sven
 

Olsson

New member
ja ja, jag vet att Du kommenterade effekten, men för att nyttja den ska Du väl ha fördel av den = snabbare tid)

Exakt. Om jag ökar effekten så kan jag nyttja den. Jag kan nå högre medelhastighet på sträckor där effekt är en bristvara och på så sätt minska den totala tiden runt ett varv.

Något annat har jag inte hävdat. Att t ex andra förare med andra fordon kan prestera mycket bättre tider är ju självklart.
 

GuzziKungen

New member
Att köra motorcykel är ingen rättighet utan något man väljer att göra.
Om man sedan dessutom gillar att köra med större säkerhetsmarginal så är
bankurserna ett ypperligt sätt att utveckla sin färdigheter på.
Och om man ser dessa 1700kr som en billig livförsäkring i kombination med det roligaste jag vet ,så blev 1700kr helt plötsligt billigt.
Känns lite som att börja hoppa fallskärm utan att först fortbilda sig, förmodligen så skulle de flesta avstå denna hobby i detta fall ,eller ??
Men om man är odödlig och litar på sina fleråriga erfarenheter i snömodd o.s.v så är det självklart bortkastade pengar.
Ha dé
 

Olsson

New member
Men snälla Olsson. Vad gör du när du bromsar.. Jo du minskar farten.
Och oftast bromsar man bort sig för att det gått för fort tidigare pga mycket effekt på rakan. Detta gör att man tappar fart in i kurvar, genom kurvan.. och ut ur kurvan.
Annars vore det ju bara att sätta på en turbo på hojen.
Vips så har du 400 kusar.. och givetvis får snabbare varvtider.. Eller??

Tror även att du inser det.. Och är bara ute efter att provocera... och vara tvärtemot.
Suckar

Bromsa bort sig kan man göra oavsett fart. Det har med förmåga att göra. Där effekt är en bristvara, har du nytta av mer effekt.

Om du innan de 400hp hade t ex 120 och hade svårt att hänga med (där det är bristvara) så kan du öka till ett uttag av t ex 140hp och hänga med och t o m passera. Väldigt värdefullt. Hur kan det vara svårt att förstå?


Olsson = Marie ver. 2.0 :confused:
Jag lär mig hellre ta en kurva rätt än kör fullt på rakan.

Du är inte ensam.
 
Last edited:

#46

New member
Bromsa bort sig kan man göra oavsett fart. Det har med förmåga att göra. Där effekt är en bristvara, har du nytta av mer effekt.

Om du innan de 400hp hade t ex 120 och hade svårt att hänga med (där det är bristvara) så kan du öka till ett uttag av t ex 140hp och hänga med och t o m passera. Väldigt värdefullt. Hur kan det vara svårt att förstå?




Du är inte ensam.


Olsson du är en ordbajsare!!!:eek:
 

roffe_s

Active member
Exakt. Om jag ökar effekten så kan jag nyttja den. Jag kan nå högre medelhastighet på sträckor där effekt är en bristvara och på så sätt minska den totala tiden runt ett varv...

Om Du är duktig - javisst. Men vi talar väl om rakor och kurvor? Typ en bana? Och då gäller ju varvtiden eller i alla fall tiden från början av raksträcka till utgången ur efterföljande kurvparti som facit? I Lindéns fall med senaste literhojarna talar vi 160-170 hk på bakhjulet och ca tre förare som klarar att nyttja den högre effekten på rakorna utan att tappa bort tidsvinsten från rakorna i till exempel struligare inbromsning, lägre ingångsfart, tappad linje eller försiktigare utgång ur den efterföljande kurvan.

Jag kan hålla med Dig om att många duktiga förare förmodligen kör något snabbare med en 1 000 än en 600. Kanske ett par tre sekunder på minuten (5%)?

Men strikt fysikaliskt talar vi om en effektökning på 160/110 = +45% i effekt. Betraktat som rörelseenergi (försummat luftmotstånd) skulle det räcka till ca +20% i snittfart. Så en förare som fullt ut skulle nyttja effektskillnaden borde i alla fall kunna förväntas kapa 10-15% av tiden eller 6-10 s per minut?

Det är kanske detta herr Lindén menar?
 
Last edited:

Olsson

New member
Om Du är duktig - javisst. Men vi talar väl om rakor och kurvor? Typ en bana? Och då gäller ju varvtiden eller i alla fall tiden från början av raksträcka till utgången ur efterföljande kurvparti som facit? I Lindéns fall med senaste literhojarna talar vi 160-170 hk på bakhjulet och ca tre förare som klarar att nyttja den högre effekten på rakorna utan att tappa bort tidsvinsten från rakorna i till exempel struligare inbromsning, lägre ingångsfart, tappad linje eller försiktigare utgång ur den efterföljande kurvan.

Jag kan hålla med Dig om att många duktiga förare förmodligen kör något snabbare med en 1 000 än en 600. Kanske ett par tre sekunder på minuten (5%)?

Men strikt fysikaliskt talar vi om en effektökning på 160/110 = +45% i effekt. Betraktat som rörelseenergi (försummat luftmotstånd) skulle det räcka till ca +20% i snittfart. Så en förare som fullt ut skulle nyttja effektskillnaden borde i alla fall kunna förväntas kapa 10-15% av tiden eller 6-10 s per minut?

Det är kanske detta herr Lindén menar?

Ja, kanske. Jag vill inte krångla till det med övriga antaganden och konstaterar bara att det kan bli brist på effekt och därför kan man nyttja mer effekt, även om det är 160-170 hk och man inte tillhör "fantomerna".
 

Syster-Tysk

New member
OM man kan utnyttja effekten så är det ju alltid bra med mer än mindre effekt. Men efter att ha tillbringat 16 år på banor runt om i Sverige så inser jag att det där OM bara är en teoretisk funktion. ...
...varvtiderna på Willow Springs, i samband med California Superbike School, hade på 30 år minskat med ca sex sekunder, med tanke på den ENORMA utveckling som varit på hojarna på 30 år så tyder ju det på att hojen (och effekten) har väldigt lite med saken att göra...

Ett aktuellt exempel är Nate Kern och Brian Parriott i USA som med effekt svagare motorer vann sina respektive serier. Brian i AMF Open Twins och Nate Kern i ASRA/CSS Pro Thunderbike - Båda på HP2 Sport.

Brian som kör i en klass mot trimmade Ducati 1098'or har trimmat sin cykel till 150+ rwhp, men slåss ändå från grovt underläge.

Nate kör otrimmat (endast race avgassystem) i sin klass mot radfyror - <650cc, och twinnar typ ducati 848 - Denna klass har restriktioner hk/kg.

Trots att de har mindre effekt så har de lärt sig att utnyttja fördelarna i sina motorcyklar.

Ett starkt vridmoment tillsammans med bättre bromsar och BMW's telelever gjorde deras respektive championship-vinster möjliga.

Telelever är en "framfjädring" (kan man lättast beskriva det som) som gör att cykeln inte niger vid inbromsning och resulterar att man kan bromsa senare och gå på gasen tidigare, samt ta kurvan snabbare.

Se deras teknik i denna film! http://www.youtube.com/watch?v=IQBWjw0juUs&feature=channel_page
 
Last edited:

Maru

New member
Jag är skeptiskt till att någon kan utnyttja full effekt i en modern 1000 kubikare runt en hel bana. Inte ens 3-6 personer. Det ska möjligen vara någon extremt stor rundbana i så fall.

Tyckte precis du skrev att du var en av dem.....:p

På Sturup stryper superbike-gänget effekten till 85%....
 

Syster-Tysk

New member
fantastiskt!

Vilken intressant tråd detta blev!
:-D

Efter att ha läst resonemanget både här i forumet och hört hur snacket går hos San Jose BMW, som Brian Parriott kör åt, så kan man sammanfatta det så här:

SJBMW har en duktig förare som kör både AFM, Formula x-treme och har kört för BMW's fabriks team på Le Mans 24 timmars. De har en motorcykel som tar kurvorna extremt bra, har utomordentliga bromsar och en förare som kan utnyttja sin motorcykel och dess fördelar. Men deras resonemang har då lutat åt att få mer effekt på sin MC. Varför?

Jo, därför att allt det andra stämmer. För att de skall få något bättre tider, och då särskilt på banor med få eller långa följsamma kurvor så behöver dom mer effekt för att kunna kapa den där sista sekunden eller tiondelarna på rakorna. De försöker helt enkelt analysera var de är svaga och försöker förbättra sig så gott det går.

Men betyder det då att ALLA blir snabbare av mer hästkrafter och är snabbare på rakorna?

Nej, naturligtvis inte! Precis som SJBMW så måste man analysera var ens svaga sidor är och försöka fixa det på något vis. För det flesta så är det inte genom mer effekt, utan genom att lära sig att ta kurvor bättre och att lära sig bromsa bättre.

Låt mig ge ett exempel:
Enligt Motorrad och deras tester så gör en Suzuki Hayabusa 1300r 0-200km/h på 7,5 sekunder och har 196hk.
Enligt samma tidning så gör en Honda CBR 600rr 0-200km/h på 9,9 sekunder och har 117hk.

Hondan gör alltså 0-200km/h 2,4 sekunder långsammare än "busan" och har 79hk mindre!

Men om man inte kan ta kurvorna bra så tappar man lätt 2,4 sekunder per varv, kanske till och med per kurva!

Men, kanske någon säger... man kör sällan mellan 0-200 på bana!
Sant, men vi kan testa ett annat resonemang.

Samma motorcyklar, uppgifter från samma tidning. "Busan" gör 100-140km/h på 3,2 sekunder.
Hondan gör 100-140km/h på 4,9 sekunder, alltså 1,7sek långsammare.

Denna fiktiva bana har 5 kurvor och Hondan förlorar 1,7 sekunder efter varje kurva då "Busan" snabbt kan accelerera till 140km/h innan det är dags att bromsa inför nästa kurva. Vilket gör att Hondan förlorar 8,5 sekunder per varv, om det går lika fort i kurvorna.

Det ser bra ut för Hayabusan! Men föraren har inte gått en BKK eller SHK och tappar därför 2 sekunder per kurva även fast han tar igen lite efter varje kurva pga sina hästkrafter.

Det innebär ju ändå i slutänden att han förlorar mot Hondan med 1,5 sekunder per varv, och är det då ett WSBK race med 24 varv, så kommer han i mål 36 sekunder efter Hondan!

Det är därför som man kan säga att en BKK är bättre och billigare än ett slipon och power commander!

/J
 
Last edited:

Olsson

New member
Tyckte precis du skrev att du var en av dem.....:p

Om du läser inläggen igen så bör det framgå att jag gör skillnad på att utnyttja full effekt på raksträckor resp. kurvor. Jag kan t ex inte hålla stumt med full effekt runt hela Gälleråsen. :p Men på rakan så kan jag utnytja det. Har själv kapat ca 3 sekunder efter att ha bytt till hoj med ca 100 BHP mer än den förra.


På Sturup stryper superbike-gänget effekten till 85%....

Jag stryper till ca 1% i rondeller.



Olsson du är en ordbajsare!!!:eek:

SMC Sporthojsinstruktör och Grundkursinstruktör samt Träningsledare/Arrangör

Marknadspriset på kurser stiger ser jag. Man blir ju riktigt sugen. :D
 
Last edited:

Maru

New member
Om du läser inläggen igen så bör det framgå att jag gör skillnad på att utnyttja full effekt på raksträckor resp. kurvor. Jag kan t ex inte hålla stumt med full effekt runt hela Gälleråsen. :p Men på rakan så kan jag utnytja det. Har själv kapat ca 3 sekunder efter att ha bytt till hoj med ca 100 BHP mer än den förra.

Skämtade bara...:p

Men ärligt, en kurs hade suttit fint. ;)
 

Hasse

New member
alternativt trolleri

Vilken intressant tråd detta blev!
:-D

Efter att ha läst resonemanget både här i forumet och hört hur snacket går hos San Jose BMW, som Brian Parriott kör åt, så kan man sammanfatta det så här:

SJBMW har en duktig förare som kör både AFM, Formula x-treme och har kört för BMW's fabriks team på Le Mans 24 timmars. De har en motorcykel som tar kurvorna extremt bra, har utomordentliga bromsar och en förare som kan utnyttja sin motorcykel och dess fördelar. Men deras resonemang har då lutat åt att få mer effekt på sin MC. Varför?

Jo, därför att allt det andra stämmer. För att de skall få något bättre tider, och då särskilt på banor med få eller långa följsamma kurvor så behöver dom mer effekt för att kunna kapa den där sista sekunden eller tiondelarna på rakorna. De försöker helt enkelt analysera var de är svaga och försöker förbättra sig så gott det går.

Men betyder det då att ALLA blir snabbare av mer hästkrafter och är snabbare på rakorna?

Nej, naturligtvis inte! Precis som SJBMW så måste man analysera var ens svaga sidor är och försöka fixa det på något vis. För det flesta så är det inte genom mer effekt, utan genom att lära sig att ta kurvor bättre och att lära sig bromsa bättre.

Det ser bra ut för Hayabusan! Men föraren har inte gått en BKK eller SHK och tappar därför 2 sekunder per kurva även fast han tar igen lite efter varje kurva pga sina hästkrafter.

Det är därför som man kan säga att en BKK är bättre och billigare än ett slipon och power commander!

/J
Snyggt beskrivet Jonas.
Alltså är man en hygglig förare i kurvor så är det inte jättefel att
öka hästarna på motorn.

Men ni ALLA har fel, ALLA kan hålla fullt på gasen hela banan runt och utnyttja hela maskinens effekt
OM .....man justerar farten med bromsen !

Det gjorde farbrorn som fick byta bromsbelägg på sin bil en gång varannan månad. Han blev tillsagd att sluta med detta på verkstan.
Nästa månad var han där igen.
Du skulle ju sluta att reglera hastigheten med bromsen.... nja det har jag gjort också men nu är det kopplingen serru .

Så här kan vi hålla på länge med olika senarior men kommer vi någon vart när det går "troll" i tråden.
 

Syster-Tysk

New member
Farbror utan broms och koppling...

Snyggt beskrivet Jonas.
Alltså är man en hygglig förare i kurvor så är det inte jättefel att
öka hästarna på motorn.

Tackar! Nä precis, om man kommer fram till att det hjälper för att bli snabbare på banan, men frågan är vad det hjälper i trafiken?

Men ni ALLA har fel, ALLA kan hålla fullt på gasen hela banan runt och utnyttja hela maskinens effekt
OM .....man justerar farten med bromsen !
Hahaha... Jo visst, men frågan är om man inte kör saktare med den varianten än om man kör på konventionellt sett, om inte så drar det ju i allafall mer soppa! ;-)


Så här kan vi hålla på länge med olika senarior men kommer vi någon vart när det går "troll" i tråden.

Sant, men vi har väl inget annat för oss, eller? ;-)
 

Olsson

New member
Tackar! Nä precis, om man kommer fram till att det hjälper för att bli snabbare på banan, men frågan är vad det hjälper i trafiken?

Jag tycker det hjälper mycket i trafiken. Man har större möjlighet att undvika för låg fart i kurvor. Med mycket effekt går det lättare att justera in en bra fart. Det blir extra tydligt när man gjort ett stort misstag inför en kurva och kört för sakta. Färre kurvor går helt enkellt förlorade till att bli endast »transportsträcka».

Omkörningar funkar lättare också och man behöver inte planera så noga.

Sedan kan det bli mer hysteriskt och svårkört på ett roligt sätt om man använder all effekt. Det är kul tycker jag.
 
Top