1700kr för BKK?!

P-O Noren

New member
Det Olsson säger är helt enkelt att är man beredd att betala 1700 för kursen så har man värderat kursen högre än att äga/behålla 1700kr. Dom som INTE går kursen för att man tycker det är för dyrt menar att det inte är värt 1700kr.
Sedan är det korrekt att SMC har värderat 1700kr som ett pris dom anser är värt mer än kursen.

Såvida inte SMC har fattat beslut om att sponsra kurserna ekonomiskt med förlust. (vilket jag tolkat av diskussionerna, att dom inte gör?)

Som jag ser det så är resonemanget helt korrekt, filosofiskt.


Tycker nog att vissa här på forumet kan inta en ödmjukare hållning, bara för att man inte håller med betyder inte det att man är ett troll.
 
Last edited:

Olsson

New member
Hahaha. Jag skulle kunna sammanfatta Olssons inlägg så här;

Vad någon än skriver i ett inlägg så kan denne förvänta sig att Olsson dyker upp med motsatt uppfattning baserat på något kvasivetenskapligt resonemang. Skriver kvasi, för det är hela tiden rena rappakaljan. Det krävs inte mycket skolning för att se det även fast du, Olsson verkar tro att du övertygar med dina omständliga resonemang. Vi fattar vad du håller på med. Du är ett troll.

Spiff markerade först att ditt uppförande inte är okej:

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2762&page=3

Ta nu och kamma dig, eller försvinn så att moderatorerna slipper banna dig.

Så, vad var det som var fel?
 
Last edited:

Olsson

New member
Förresten Olsson, kan det vara så att du gillar Nash?

Tycker jag känner igen en del resonemang...

Har inte kollat det och inte hört talas om heller faktiskt. Jag beskriver bara fundamentala ekonomiska principer som gäller för människor (och andra djur). Men det hindrar ju iofs inte att andra tillämpar dem. :D

(Tack för support. :cool:
 

Jojye

New member
Asså 1700kr är ganska mycket pengar eller ca 15 timmar på mitt slitsamma jobb!

Jag säger inte att det är en dålig kurs men det kostar ju en del.
För att sätta det i perspektiv så. 1700kr får man en AGV S4 hjälm eller 150 liter besin som i sin tur mostvarar ca 260mil på hojjen eller så kan man åka över till danmark o köpa sig en fin liten dam i 30min (du får komma hur många gånger du vill under den tiden me!) för 1500kr och ha 200kr över i ölpengar!

Så visst tycker jag att kurserna borde gå ner i pris!
 

P-O Noren

New member
Vet inte om jag skulle prioritera samma alternativa köp av tjänster Jojye, men tänkvärt är det.

1700kr är mycket pengar, och att påstå att det skulle vara billigt är att vara oförskämd mot många av de som inte har sådana pengar.

Själv är jag tveksam, det saknas underlag för att kunna säga att detta ger genomslag i minskade haverier, en försökverksamhet. Men jag har inte bestämt hur det blir med kurs. Jag är medveten om att det finns bara reservplatser kvar nu.

Jag kommer annars att köpa en rosenkrans att ha i tankväskan. Finns mer stöd för användandet av dessa i nuläget, för undvikande av fatala händelser.

Håller med trådskaparen.
 

janric

New member
Värdering

Asså 1700kr är ganska mycket pengar eller ca 15 timmar på mitt slitsamma jobb!

Jag säger inte att det är en dålig kurs men det kostar ju en del.
För att sätta det i perspektiv så. 1700kr får man en AGV S4 hjälm eller 150 liter besin som i sin tur mostvarar ca 260mil på hojjen eller så kan man åka över till danmark o köpa sig en fin liten dam i 30min (du får komma hur många gånger du vill under den tiden me!) för 1500kr och ha 200kr över i ölpengar!

Så visst tycker jag att kurserna borde gå ner i pris!

Intressant inlägg. Jag har tidigt i denna tråd fört ett resonemang angående värde. Spinner vidare på detta.
En ny hjälm kan kanske vara värd priset. Förutsatt att man har en mindre säker hjälm än den här nämnda. Ökad säkerhet är väl ett grundtemat för SMCs verksamhet, kan man ju påstå utan att överdriva.
260 mil på hojjen får anses motsvara 1700 kr i körkostnader - tja, hur mycket bättre motorcyklist blir man då? Utan feedback eller utvärdering? Svara på det!
Att köpa sig en hora i Danmark (för det är väl det som Joyje avser?), får väl värderas av den som vill. Jag ser det som helt diskvalificerat i detta sammanhang, högst ovärdigt och är dessutom straffbart i Sverige.
Du, Joyje, att gratulera dig till din värdering är ytterst tveksamt. Och du, dra inte hem nån smittsam sjukdom efter dina högt värderade eskapader, håll dig i Danmark. Kolla ditt hälsotillstånd först innan du tänker åka ut bland allmänheten i Sverige. tack.

Värdering
Priset 1700 kr får var och en värdera. Utan att veta bättre har sannolikt SMC ansett att 1700 kr behövs för att täcka kostnaderna, förhoppningsvis med lite marginal (så att inte annan verksamhet behöver bli lidande). Hururvida, som det kan heta, 1700 kr är för högt eller inte är upp till varje individ att värdera. Någon är här t.ex. beredd att betala vad som helst för något som någon annan inte ens vill ta in i blickfånget ens.
Grundtesen i begreppet värde är "vad en presumtiv köpare är beredd att betala i en fri och öppen marknad i en viss situation". Marknaden är synnerligen fri i detta fall och var och en får avstå eller hoppa på helt efter eget välbefinnande. Anser man sig inte kunna framföra en hoj till följd av att man inte kunnat gå kurs får man låta hojjen stå.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Hade jag gått kursen gissar jag att jag kunde på ett mer rättvist sätt kommentera om den är värd 1700 eller ej. Nu finns det risk att jag aldrig kommer att kunna avgöra detta med anledning av priset på kursen.

Personligen kommer jag att avvakta utvärderingen om hur effektiv denna kurs är i verkligheten för förarna. På samma sätt som kursen kan vara positiv så kan den även innebära ökad risk för olyckor, i nuläget vet vi inte.

Angående risk så tror jag inte det är nån fara för jojye, det är krav på kondom på dessa inrättningar. Om vi nu pratar om veneriskt överförbara sjukdomar, så är risknivån låg med kondom.
 

Jojye

New member
Jag vet inte hur det är med dig janric men för egen del så ju mer jag håller på med en sak ju bättre blir jag på det, så 260 mil på hojsadeln gör mig absolut till en bättre förare och iom att jag är ny på hoj så får jag en massa feedback från de jag kör ihopa med.

Sen är det inte horor utan sällskapsdamer!!! Måste du se ner på folk som inte väljer att jobba inom samma sektor som du, och dessutom måste man ju ha kondom!
 

janric

New member
Värdering

Jag vet inte hur det är med dig janric men för egen del så ju mer jag håller på med en sak ju bättre blir jag på det, så 260 mil på hojsadeln gör mig absolut till en bättre förare och iom att jag är ny på hoj så får jag en massa feedback från de jag kör ihopa med.

Sen är det inte horor utan sällskapsdamer!!! Måste du se ner på folk som inte väljer att jobba inom samma sektor som du, och dessutom måste man ju ha kondom!

Ja, det va la gôtt att du kan värdera en tur med dina kompisar lika högt som en SMC-kurs då. Då behöver du inte betala, eller delta.

Betala 1500 kr för en "sällskapsdam" i Danmark? :confused:Ja, ursäkta min okunskap. Har aldrig hört talas om något sådant och det förefaller mig helt främmande. Samma sektor? Samma universum, borde det vara.
 

Goffen

New member
Hur kan man säga att "kursen" inte är värd 1700kr utan att ha gjort den?








ps för att 2-3st tycker samma sak betyder inte det att dom har rätt......
 

P-O Noren

New member
Citat av janric:

Anser man sig inte kunna framföra en hoj till följd av att man inte kunnat gå kurs får man låta hojjen stå.

Min gamla trafiklärare, som tyvärr gått ur tiden, ansåg dagen jag fick körkort att:
Kom ihåg att du nu bara har tillstånd att övningsköra utan handledare, fritt i trafiken.

Jag håller än idag med om detta synsätt. Varje dag jag sätter mig på hojen så övar jag. Skulle inte ens tänka tanken att en kurs på bana, skulle vara enda vägen att bli en bättre förare. Att bli en bättre förare börjar och slutar med att man rannsakar sig själv och hur man kör.

Menar du på fullt allvar att dessa bankurser är så fundamentalt genomgripande viktiga att man borde låta hojen stå om man inte har gått dessa?
 

janric

New member
Värdering

Hade jag gått kursen gissar jag att jag kunde på ett mer rättvist sätt kommentera om den är värd 1700 eller ej. Nu finns det risk att jag aldrig kommer att kunna avgöra detta med anledning av priset på kursen.

Personligen kommer jag att avvakta utvärderingen om hur effektiv denna kurs är i verkligheten för förarna. På samma sätt som kursen kan vara positiv så kan den även innebära ökad risk för olyckor, i nuläget vet vi inte.

Angående risk så tror jag inte det är nån fara för jojye, det är krav på kondom på dessa inrättningar. Om vi nu pratar om veneriskt överförbara sjukdomar, så är risknivån låg med kondom.

Tjena, P-O. Det är nog sunt resonerat att avvakta kursutvärderingar.
Men jag är nästan övertygad om att kurserna kommer att vara minst lika mycket värda 2009 som de var 2008. De flesta kursinstruktörer fortsätter, tror jag, med sitt engagemang, har skaffat sig ett års fetare erfarenhet och dessutom lite mer utbildning, sannolikt. Kurserna skall efter utvärderingar, genomgångar av instruktioner etc. förhoppnignsvis bli bättre än förra året.
Jag har bara hört och läst goda omdömen från de som varit med på kurser förra året. Detta årets borde bli bättre och mer värda således.
 

P-O Noren

New member
Tjena, P-O. Det är nog sunt resonerat att avvakta kursutvärderingar.
Men jag är nästan övertygad om att kurserna kommer att vara minst lika mycket värda 2009 som de var 2008. De flesta kursinstruktörer fortsätter, tror jag, med sitt engagemang, har skaffat sig ett års fetare erfarenhet och dessutom lite mer utbildning, sannolikt. Kurserna skall efter utvärderingar, genomgångar av instruktioner etc. förhoppnignsvis bli bättre än förra året.
Jag har bara hört och läst goda omdömen från de som varit med på kurser förra året. Detta årets borde bli bättre och mer värda således.

Jo, det håller jag med om. Men den svåraste punkten för mig är om hur effektiva dom är. Att dom är roliga så att öronen nästan trillar av håller jag för bevisat. Men hur påverkar dom mig, mitt sätt att köra?

I nuläget avvaktar jag de faktiska siffrorna, vad hände med de förare som gick kursen...

Har förut trott på saker och ting och skamfullt insett att komplexa frågeställningar har oftast så många variabler att men inte alltid kan förutse utgången av en undersökning.

Har tyvärr inte 1700kr att lägga på nöjeskontot en dag på vinst och förlust. 1700kr är många liter bensin i dagsläget.
 

janric

New member
Felförsått

Citat av janric:



Min gamla trafiklärare, som tyvärr gått ur tiden, ansåg dagen jag fick körkort att:
Kom ihåg att du nu bara har tillstånd att övningsköra utan handledare, fritt i trafiken.

Jag håller än idag med om detta synsätt. Varje dag jag sätter mig på hojen så övar jag. Skulle inte ens tänka tanken att en kurs på bana, skulle vara enda vägen att bli en bättre förare. Att bli en bättre förare börjar och slutar med att man rannsakar sig själv och hur man kör.

Menar du på fullt allvar att dessa bankurser är så fundamentalt genomgripande viktiga att man borde låta hojen stå om man inte har gått dessa?

Du har uppfatta detta fel. Jag utgår från hur man värderar saker och ting. Jag, har i motsats till många andra ban-kurs-ivrare, haft åsikten att det viktigaste, nämligen omdöme, inte kan läras in med mindre än växande ålder (hos de flesta) och erfarenhet och det kan inte ens den bästa ban- eller kursvkurs i världen ge. Vad jag menar är att; tycker man att 1700 kr är för hög kostnad och att man därmed inte kan gå en SMC-kurs och att man därför inte vågar eller kan köra hoj, DÅ, återstår kanske endast valet att avstå hojåkning.

Svara inte så snabbt på föregående inlägg sedan!
 

janric

New member
Åter - värdering

Jo, det håller jag med om. Men den svåraste punkten för mig är om hur effektiva dom är. Att dom är roliga så att öronen nästan trillar av håller jag för bevisat. Men hur påverkar dom mig, mitt sätt att köra?

I nuläget avvaktar jag de faktiska siffrorna, vad hände med de förare som gick kursen...

Har förut trott på saker och ting och skamfullt insett att komplexa frågeställningar har oftast så många variabler att men inte alltid kan förutse utgången av en undersökning.

Har tyvärr inte 1700kr att lägga på nöjeskontot en dag på vinst och förlust. 1700kr är många liter bensin i dagsläget.

Jag kan ha viss förståelse för ditt resonemang. Men att förvänta sig någon form av statistik, om det är det du menar, är nog för mycket begärt.
Förra året dog inte fullt 50 motorcyklister, ett antal skadades. Frågorna hopar sig - Hur gick olyckorna till? Hur hade den kunnat undvikas? Hur många av dessa hade gått SMC-kurs? Hade kurserna kunnat ha annat innehåll? Med flera frågor. Svaren blir nog inte bara jag skyldig.
Om man tror eller tycker att en hojkurs av något slag kan öka ens färdighet och kunskap är jag övertygad om att det också ökar ens möjlighet att undvika olyckor till en viss grad. Här uppstår värderingsgissningen.

Ett tips så - jag har olika konton; nöjes, säkerhet, mat, kunskap, barn, kärlek etc. Sätt upp kurskostnaderna på olika konton. Resan till och från kurs - rekreation. Kursen - nöje 30 %/utbildning 30 %/säkerhet 30 %. Ta med dig tanten - kärlek. Då märks inte kostnaderna lika lätt.
På liknande sätt gör jag på semestern. Blir hur billigt som helst.
 

Monsterdiggaren

New member
Jag har varit på 7 broms- och kurvkursdagar med SMC tidigare och tänkte då bidra med hur jag värderar en sådan. För övrigt har jag kört lite fler "vanliga" bandagar, varav tre med svenska ducatiklubben och kanske sju enstaka dagar arrangerade av lokala mc-handlare, en lokal mc-klubb eller kompisgänget. Redan efter första kursen på mittsverigebanan i början av sommaren 2006 var jag säker på att det var en avgjort mycket mer givande dag på banan än vad jag tidigare haft. Eftersom alla bandagar blir kostsamma för mig på grund av att jag måste resa så långt så satsar jag numera helst på SMC-kurserna eftersom jag får mer kvalitet för samma insats av tid och bara lite större insats i pengar. Det som gör kurserna så bra är att det finns en väl utformad kursplan som fungerar, det är hög lärartäthet, dom som stör andra elever genom att köra vårdslöst blir stoppade. Om någon mot förmodan kör alldeles för fort eller sakta för sin grupp blir vederbörande på ett respektfullt sätt flyttad till rätt hastighetsgrupp. Ganska mycket likt hur man skulle vilja att alla skolor skulle vara va? När man har gått några kurser inser man att det är många deltagare som återvänder gång på gång. Kanske är det inte det som är avsikten, vore kanske bättre att fler nya utbildade sig, men det är åtminstone ett tecken på att dessa återvändare är nöjda och tycker att det är värt pengarna.

Jag ska i år bl.a. vara med och köra på Gelleråsen. Det kostar 1600 kr för söndagen, mindre för lördagen. Ingen större skillnad mot Knutstorp då om det kostar 1700 kr att köra där. Knutstorp verkar dessutom vara en finare bana att vara på. För att få köra steg 4 på Gelleråsen måste jag betala 200 kr extra per dag. Sen ska jag ta mig dit och hem också och det är 75 mil enkel väg från Umeå. Slutligen ska jag bo. Det blir nog att ta ledigt ett par dagar från jobbet för resdagarna. Om det är dyrt? Det tycker jag inte. "Jag tycker att kursdagen har ett större värde för mig än vad 1800 kr har" om jag ska använda denna trådens nyligen etablerade skitviktiga terminologi. Det är mycket pengar men jag vill använda mina pengar till ett av mina största intressen och på plats så ser jag ju vad pengarna går till. Men jag är ju redan frälst. Jag skulle gärna ha kört några kursdagar på Knutstorp också men platserna försvann på nolltid (hur kan det då vara för dyrt???). Ett stort problem är att få dom som aldrig förr provat en SMC-kurs att inse att det är värt dessa pengar. Har man kört andra bandagar för halva kostnaden så tycker man ju att det är dyrt om man inte förväntar sig att det ska vara så mycket bättre.

Med dessa ord ber jag ödmjukt (you wish) att få lämna tråden.
 

Marie

Banned
Jag kommer annars att köpa en rosenkrans att ha i tankväskan. Finns mer stöd för användandet av dessa i nuläget, för undvikande av fatala händelser.


Jo, en sådan har jag ju givetvis i fickan. ALLTID.

Dessutom har jag försett mina hojar med St. Christophorus-medaljonger och dessutom låtit en präst välsigna dem. Alltsammans till en totalkostnad som ligger på under 20% av de här diskuterade 1700 kronorna. Som jag ser det, en betydligt bättre investering.
 
Top