1700kr för BKK?!

Monsterdiggaren

New member
Ja, vad säger man...själv tycker jag behovet av kurs verkar stort.

Nåväl, åter till ämnet och mina funderingar: Är det någon som gått SMC-kurserna och efteråt inte tyckt att det varit värt varenda öre? Personligen tror jag att det är väldigt få vilket då leder till min nästa fråga: Är vi som gått kurserna, och är jättenöjda, alldeles för dåliga på att marknadsföra och sälja in dem till vänner och bekanta?

/Hans Olof

Jag har en väninna som var tveksam till att köra för hon tyckte att det verkade så töntigt med "broms och kurvkurs". Namnet fick henne att associera till någon avrostning på manöverbana och hon tyckte att det var mycket pengar för vad hon förväntade sig att få. Nåväl hon hängde med ändå från Umeå till Mittsverigebanan, det är 25 mil så vi åkte dit med bil och släp kvällen innan och bodde på campingen. Hon hade sin Honda Fireblade med men jag kunde inte få henne att delta. Det fanns platser lediga på morgonen så hon kunde ha anmält sig på plats men hon tjurade och skulle gå en lång promenad med hunden istället. Senare kom hon till banan för att titta lite. När hon fattade vad hon missat blev hon alldeles förstörd. Tråkigt nog för oss i norra norrland är utbudet av SMC:s storbanekurser inte så stort, så något mer tillfälle närmare än 75 mil enkel väg fick vi inte den sommaren. Vi funderade efteråt på hur jag hade kunnat göra för att dra med henne. Hon gick inte att övertala, eftersom hon är ganska envis och sparsam. Om jag hade betalat hennes anmälningsavgift med hedersvillkoret att hon skulle betala tillbaka pengarna till mig om hon tyckte det var bra, så skulle hon ha hängt med.

I somras var hon med på Mittsverigebanan. Hon var mycket nöjd och grämde sig över att hon inte var med redan året innan. Hon hade velat hänga med mig och Maria när vi återvänder till Kemora 2009, men hon missade att anmäla sig innan platserna tog slut trots att jag sa till henne. Vi som är kursrävar vet ju hur allting funkar med hemsidan och så, men anmälningssystemet och bristen på platser är också en faktor, man kan inte anmäla någon annan än sig själv.

Kursernas benämning kan förbättras, förkortningar är inte bra. Varför inte slå ihop BKK och SHK, kalla alla kurser för "kurvkurser", egentligen är det ju olika aspekter på kurvtagning som utgör största delen av både teori och praktik. Så är det ett kort men begripligt namn utan förkortningar. Man slipper alla frågor om det är ok att köra sporthoj i BKK och vice versa. Om man vill anpassa undervisningen till sporthojsförarna torde man väl kunna lösa även detta genom gruppindelningen för dagen.

Förenkla för den som vill hitta information om SMC och kursutbudet. Hemsidan har förbättringspotential. Rörig och med tröga servrar som orsakar time-out i webbrowsern. Inte minst momenten skapa användare i forumet, koppla medlemsnummer till forumanvändaren och slutligen göra anmälan till kurs online. Allt detta ska man helst få gjort i ett nafs om man har fått tips om att besöka www-svmc.se och anmäla sig till Kemora eller Knutstorp, för platserna tar slut som Springsteenbiljetter.

Sammanfattning av hur vi som medlemmar och SMC centralt kan locka nya kursdeltagare:
1) Värva era kompisar genom list och lockelser.
2) SMC kan fundera över om dagens två likadana kurser SHK och BKK behöver hållas isär och om namnen kan ändras till någonting bättre.
3) SMC kan förbättra/låta förbättra både dispositionen och driftsäkerheten i sin hemsida.

//Jonas
 
Last edited:

Maru

New member
Jo, jag hittade dessa priser på Sydskånes Emses hemsida:
Priser Sturup Raceway 2008:
• Icke medlem - Sturup-Heldag: 900kr, Sturup-4tim: 540kr, Sturup-3tim: 410kr

Mot Knutstorp:

Priser Knutstorp 2008:
• Medlem: 900kr
• Icke medlem: 1300kr

Hoppsan, en tråd jag missat att kommentera.....:D

Ett tillägg till heldagar med sydskånes är att det ingår lunch(i alla fall 2008).

Eftersom jag aldrig deltagit i SMCs kurser ska jag inte uttala mig om dem.
Tittar man på priset rakt av så är det en skillnad.

Som Ezzo och Niklasinorr nämnde vid föredraget på mc-mässan så är det bättre att lägga slantarna på en kurs än slipon och powercommander.
När Peter Lindén säger att effekten i de nyaste supersporthojarna bara kan utnyttjas av 3 förare i sverige-eliten och han inte är en av dem....då får man fakta svart på vit. ;)

Jag tycker inte några kurser är dyra, en del kostar mer än andra. Men om jag får välja mellan att "blåsa ur" maskin på Anderstorp eller utsätta 3:e person för fara genom idiotkörning på allmän väg, då är det en obetydlig summa pengar i sammanhanget. Sen lär man sig väldigt mycket...på köpet.

Mina 50öre.....
 

Olsson

New member
Som Ezzo och Niklasinorr nämnde vid föredraget på mc-mässan så är det bättre att lägga slantarna på en kurs än slipon och powercommander.

En powercommander och titanrör av bolton-typ är det absolut viktigaste en man bör investera i!

När Peter Lindén säger att effekten i de nyaste supersporthojarna bara kan utnyttjas av 3 förare i sverige-eliten och han inte är en av dem....då får man fakta svart på vit.

Peter Lindén har fel. Det är fyra (4) förare i sverige-eliten som kan nyttja effekten. Den fjärde är jag själv. På raksträckan utnyttjar jag all (100%) effekt. Varför de andra förarna inte vrider gasrullen mot stoppet samt låter RPM nå värde för högsta effekt har jag dock inte lyckats utreda.
 

Niklasinorr

New member
Peter Lindén har fel. Det är fyra (4) förare i sverige-eliten som kan nyttja effekten. Den fjärde är jag själv. På raksträckan utnyttjar jag all (100%) effekt. Varför de andra förarna inte vrider gasrullen mot stoppet samt låter RPM nå värde för högsta effekt har jag dock inte lyckats utreda.

Jag tänkte också så för några år sedan, tills jag hade nöjet att vara på Kemora samtidigt med Sami Penna (Finsk SS-mästare) och hans R6:a. Jag körde ju 1000cc så det var väl ingen match, det han vann i kurvorna skulle jag ta igen på rakan...

Problemet var ju bara att han höll fullt 60 meter före mig, vilket innebar att han var 100 m före inför nästa kurva, och ytterligare 100 meter före då nästa kurva...and so on...

Jag funderade på att börja bowla istället...
 

zettan

New member
Dagens tips

För er som är bekymrade över för mycket effekt och att det eventuellt skulle vara jobbigt/svårt att hantera.

Köp Ducati 916! Då kan ni hålla fullgas hela varvet runt:D
 

Maru

New member
Så har jag inte tänkt. Jag tänkte att man nyttjar all tillgänglig effekt ur motorn på raksträckan om man avser transportera sig så långt som möjligt på kortast tid. Och ju mer effekt man har, desto bättre går det.

Se där ja....en till som behöver gå kurs. :D
 

Niklasinorr

New member
Jag kanske måste tänka om. Om det var fel, så hoppas jag på en förklaring.

Nejdå, det var helt rätt! Problemet är att du får flytta till mellanvästern i USA eller Australiens vidder om du vill ha så långa rakor att du vinner på att köra så. Så fort det kommer en liten liten kurva så måste man ju tyvärr svänga och då behövs ju ingen effekt alls.

(Man kan ju flytta till Gällivare också...:D)
 

Hasse

New member
långt fort rakt och högt

I detta fallet rekommendarar jag Olsson att ta flyget istället !:D
För 1700 kommer man långt och så går det ju till och med att sova sig fram.
 
Last edited:

Olsson

New member
Nejdå, det var helt rätt! Problemet är att du får flytta till mellanvästern i USA eller Australiens vidder om du vill ha så långa rakor att du vinner på att köra så. Så fort det kommer en liten liten kurva så måste man ju tyvärr svänga och då behövs ju ingen effekt alls.

(Man kan ju flytta till Gällivare också...:D)

Jag har inte avsett något körsätt alls. Jag menar bara att Peter Lindéns (påstådda) uttalande om att det endast är tre förare som kan utnyttja effekten i de nyaste supersporthojarna är väldigt fel. Klarar man att gasa fullt med full effekt på en raksträcka, så utnyttjar man tillgänglig effekt. Och om effekten ökas ytterligare så har man nytta av det också, förutsatt att man klarar nyttja den, t ex på en raksträcka, vilket väldigt många fler än 3 klarar. (t o m jag klarar det)

Man vinner alltså på att ha mer effekt än mindre effekt i de lägen man kan utnyttja effekten, t ex på rakor. Det fungerar på t ex Gälleråsen, Sviestad och Anderstorp och man behöver inte åka till t ex USA eller Australien. Man kan alltså prestera lägre varvtider om prestationen (tidsåtgång) i kurvorna är konstant och tiden på rakor förkortas genom att öka effekten. (inte så komplicerat faktiskt :D
 
Last edited:

puttepj

New member
Olsson

Utan att mena att göra ett personpåhopp; Jag har som ny på forumet plöjt massor av trådar och du dyker upp då och då.

Det som slår mig, är att jag inte kan hitta en enda tråd där du postat där inte andemeningen verkar vara att sticka ut, provocera och alltid tväremot flertalet.

Blir det inte jobbigt, eller är det det som är syftet?
 

Olsson

New member
Olsson

Utan att mena att göra ett personpåhopp; Jag har som ny på forumet plöjt massor av trådar och du dyker upp då och då.

Det som slår mig, är att jag inte kan hitta en enda tråd där du postat där inte andemeningen verkar vara att sticka ut, provocera och alltid tväremot flertalet.

Blir det inte jobbigt, eller är det det som är syftet?

Jobbigt? Nä, inte det minsta. Jag tycker inte jag provocerar. Dessutom håller de flesta med mig. Se bara i denna tråd. (citat: Niklasinorr) "Nejdå, det var helt rätt!" . :)
 

Niklasinorr

New member
Man vinner alltså på att ha mer effekt än mindre effekt i de lägen man kan utnyttja effekten, t ex på rakor. Det fungerar på t ex Gälleråsen, Sviestad och Anderstorp och man behöver inte åka till t ex USA eller Australien. Man kan alltså prestera lägre varvtider om prestationen (tidsåtgång) i kurvorna är konstant och tiden på rakor förkortas genom att öka effekten. (inte så komplicerat faktiskt :D

OM man kan utnyttja effekten så är det ju alltid bra med mer än mindre effekt. Men efter att ha tillbringat 16 år på banor runt om i Sverige så inser jag att det där OM bara är en teoretisk funktion. Peter Lindén har helt rätt i det han säjer oavsett om det är 3 eller 6 pers. Fler än så tror jag inte kan utnyttja full effekt i en modern 1000 kubikare runt hela banan.

Visst kan alla vrida fullt på Anderstorpsrakan men den totala tiden per varv som du använder effekten är väldigt kort, förvånansvärt kort faktiskt.
Det testades för några år sedan runt Donington (tror jag) i någon av dom engelska tidningarna. Dom hade några olika sporthojar med telemetri och ett gäng testförare. Det var inte många som hade full effekt mer än 1-2 sekunder per varv, resten av tiden handlade mer om att släppa gasen. Dessutom minskade fullgastiden markant ju mer kubik och effekt man hade tillgänglig. Dessutom körde de flesta av förarna fortare på 600cc än på 1000 eftersom de vågade gasa tidigare ut ur svängen, vågade hålla gas längre tid efter rakan, och bromsa senare och även köra fortare i själva kurvan.

Keith Code berättade någonstans (var det i någon av Twist of the wrist böckerna) om att varvtiderna på Willow Springs, i samband med California Superbike School, hade på 30 år minskat med ca sex sekunder, med tanke på den ENORMA utveckling som varit på hojarna på 30 år så tyder ju det på att hojen (och effekten) har väldigt lite med saken att göra...

Men återigen Olsson så har du helt rätt, i teorin, men inte i verkligheten...:)
 

ezzo

New member
Olsson.
Du har helt rätt i att mer effekt ger högre hastighet på rakorna.
Men högre hastighet ger också längre bromssträcka.
Så att tiderna skulle sjunka pga mer effekt är en ekvation som inte går ihop...
så som ett varv gör på en bana.
 

Olsson

New member
..Peter Lindén har helt rätt i det han säjer oavsett om det är 3 eller 6 pers. Fler än så tror jag inte kan utnyttja full effekt i en modern 1000 kubikare runt hela banan.

Jag är skeptiskt till att någon kan utnyttja full effekt i en modern 1000 kubikare runt en hel bana. Inte ens 3-6 personer. Det ska möjligen vara någon extremt stor rundbana i så fall.


Men återigen Olsson så har du helt rätt, i teorin, men inte i verkligheten...:)

Så vad är fel?
 
Last edited:

Olsson

New member
Olsson.
Du har helt rätt i att mer effekt ger högre hastighet på rakorna.
Men högre hastighet ger också längre bromssträcka.
Så att tiderna skulle sjunka pga mer effekt är en ekvation som inte går ihop...
så som ett varv gör på en bana.

Om man vill avverka rakan på kortast möjliga tid, ska man då gasa mindre för att bromssträckan ska bli kortare?

Fart = sträcka / tid ---> Tid = sträcka/fart. Bromssträcka finns överhuvudtaget inte med. Så om medelfarten är högre under hela sträckan, så spar man tid.
 

lime

Skriver inte
Visst kan alla vrida fullt på Anderstorpsrakan men den totala tiden per varv som du använder effekten är väldigt kort, förvånansvärt kort faktiskt.

Du glömmer en liiiiiten detalj i det hela. Det räcker inte med att kunna vrida rullen till botten. Du måste kunna växla med rätt teknik vid exakt rätt 10-del av en sekund och ha hojen exakt inställd för den raksträckan så att du omedelbart träffar "the sweet spot" i effektregistret.

1/10-del fel och du är en meter efter ner i Tröset.

Och Mad-Mike är lik förbannat på insidan om dig, för du har bromsat för tidigt. Och då har du inte längre utnyttjat effekten till max.
 

lime

Skriver inte
Jag är skeptiskt till att någon kan utnyttja full effekt i en modern 1000 kubikare runt en hel bana. Inte ens 3-6 personer. Det ska möjligen vara någon extremt stor rundbana i så fall.

Jag har nöjet att varje sommar stå på Gälleråsen som banfunktionär. Peter har rätt. Det finns 3-4 svenska förare och några norska som kan hantera de 1000 kubiken full ut. Jag tror jag t.o.m. skulle våga mig på att gissa vilka han menar.

Sedan måste du tänka på att det Peter menar med att utnyttja full effekt inte är det samma som att utnyttja top-effekten hela tiden, utan "så mycket effekt att om vi ökade med 0.05% så skulle det gå åt helvete, ovsett var på banan vi är".
 
Top