Monsterdiggaren
New member
Ja, vad säger man...själv tycker jag behovet av kurs verkar stort.
Nåväl, åter till ämnet och mina funderingar: Är det någon som gått SMC-kurserna och efteråt inte tyckt att det varit värt varenda öre? Personligen tror jag att det är väldigt få vilket då leder till min nästa fråga: Är vi som gått kurserna, och är jättenöjda, alldeles för dåliga på att marknadsföra och sälja in dem till vänner och bekanta?
/Hans Olof
Jag har en väninna som var tveksam till att köra för hon tyckte att det verkade så töntigt med "broms och kurvkurs". Namnet fick henne att associera till någon avrostning på manöverbana och hon tyckte att det var mycket pengar för vad hon förväntade sig att få. Nåväl hon hängde med ändå från Umeå till Mittsverigebanan, det är 25 mil så vi åkte dit med bil och släp kvällen innan och bodde på campingen. Hon hade sin Honda Fireblade med men jag kunde inte få henne att delta. Det fanns platser lediga på morgonen så hon kunde ha anmält sig på plats men hon tjurade och skulle gå en lång promenad med hunden istället. Senare kom hon till banan för att titta lite. När hon fattade vad hon missat blev hon alldeles förstörd. Tråkigt nog för oss i norra norrland är utbudet av SMC:s storbanekurser inte så stort, så något mer tillfälle närmare än 75 mil enkel väg fick vi inte den sommaren. Vi funderade efteråt på hur jag hade kunnat göra för att dra med henne. Hon gick inte att övertala, eftersom hon är ganska envis och sparsam. Om jag hade betalat hennes anmälningsavgift med hedersvillkoret att hon skulle betala tillbaka pengarna till mig om hon tyckte det var bra, så skulle hon ha hängt med.
I somras var hon med på Mittsverigebanan. Hon var mycket nöjd och grämde sig över att hon inte var med redan året innan. Hon hade velat hänga med mig och Maria när vi återvänder till Kemora 2009, men hon missade att anmäla sig innan platserna tog slut trots att jag sa till henne. Vi som är kursrävar vet ju hur allting funkar med hemsidan och så, men anmälningssystemet och bristen på platser är också en faktor, man kan inte anmäla någon annan än sig själv.
Kursernas benämning kan förbättras, förkortningar är inte bra. Varför inte slå ihop BKK och SHK, kalla alla kurser för "kurvkurser", egentligen är det ju olika aspekter på kurvtagning som utgör största delen av både teori och praktik. Så är det ett kort men begripligt namn utan förkortningar. Man slipper alla frågor om det är ok att köra sporthoj i BKK och vice versa. Om man vill anpassa undervisningen till sporthojsförarna torde man väl kunna lösa även detta genom gruppindelningen för dagen.
Förenkla för den som vill hitta information om SMC och kursutbudet. Hemsidan har förbättringspotential. Rörig och med tröga servrar som orsakar time-out i webbrowsern. Inte minst momenten skapa användare i forumet, koppla medlemsnummer till forumanvändaren och slutligen göra anmälan till kurs online. Allt detta ska man helst få gjort i ett nafs om man har fått tips om att besöka www-svmc.se och anmäla sig till Kemora eller Knutstorp, för platserna tar slut som Springsteenbiljetter.
Sammanfattning av hur vi som medlemmar och SMC centralt kan locka nya kursdeltagare:
1) Värva era kompisar genom list och lockelser.
2) SMC kan fundera över om dagens två likadana kurser SHK och BKK behöver hållas isär och om namnen kan ändras till någonting bättre.
3) SMC kan förbättra/låta förbättra både dispositionen och driftsäkerheten i sin hemsida.
//Jonas
Last edited: