1700kr för BKK?!

ezzo

New member
Telelever är en "framfjädring" (kan man lättast beskriva det som) som gör att cykeln inte niger vid inbromsning och resulterar att man kan bromsa senare och gå på gasen tidigare, samt ta kurvan snabbare.

Se deras teknik i denna film! http://www.youtube.com/watch?v=IQBWjw0juUs&feature=channel_page
Telelever är väll något BMW kört med för komforten ;)

Tror inte riktigt på den lösningen för att skapa en rejshoj.
Den väger för mycket. Samt så den där nigningen är inte alltid negativ...
Skulle telelelevern vara lösningen för att bli snabbare. Bromsa senare, Gasa tidigare.... Så skulle du garanterat hitta den lösningen bland topphojarna i GP och SB.

En vidare sväng medför att du har högre hastighet genom hela kurvan, Men kan inte gå på gas tidigt.. och framförallt inte så mycket jmf med en kurva du tar i V-form. Dvs bromsa hårt rakt in i kurvan. Vänd. och fyra av alla hästar du har i motorn. Dvs sikta skjut spår....
 

pikeman59

New member
Telelever är väll något BMW kört med för komforten ;)

Tror inte riktigt på den lösningen för att skapa en rejshoj.
Den väger för mycket. Samt så den där nigningen är inte alltid negativ...
Skulle telelelevern vara lösningen för att bli snabbare. Bromsa senare, Gasa tidigare.... Så skulle du garanterat hitta den lösningen bland topphojarna i GP och SB.

En vidare sväng medför att du har högre hastighet genom hela kurvan, Men kan inte gå på gas tidigt.. och framförallt inte så mycket jmf med en kurva du tar i V-form. Dvs bromsa hårt rakt in i kurvan. Vänd. och fyra av alla hästar du har i motorn. Dvs sikta skjut spår....

Men Ezzo, telelever måste vara snabbare eftersom Eva åker BMW med telelever och hon är ju snabbare än vad jag är. :confused:

Ses vi i Kemora?

:D:D:D

//Sven
 

Syster-Tysk

New member
Telelever

Telelever är väll något BMW kört med för komforten ;)
Nej, funktionen har absolut inget med komforten att göra. Snarare säkerheten!

Tror inte riktigt på den lösningen för att skapa en rejshoj.
Nähä...


Den väger för mycket. Samt så den där nigningen är inte alltid negativ...
Det är sant...trots att min hoj väger 178kg torr. Men som jag skrev så gäller det att känna till sin hojs för/nackdelar och utnyttja fördelarna/minimera nackdelarna.

Skulle telelelevern vara lösningen för att bli snabbare. Bromsa senare, Gasa tidigare.... Så skulle du garanterat hitta den lösningen bland topphojarna i GP och SB.
Nä, tydligen inte, för att med telelever så kan du bromsa senare och gå på gasen tidigare eftersom du inte har nigningen.
Å andra sidan så har WSBK/Moto GP framgafflar för 100 000+ som är lättare, och behöver därför inte telelever som i så fall skulle innebära mer vikt. Men för oss dödliga som inte har råd med dessa framgafflar så är telelever ett bra alternativ!

En vidare sväng medför att du har högre hastighet genom hela kurvan, Men kan inte gå på gas tidigt..
Det är helt riktigt! Det är därför du vill ha telelever, ingen nigning = gas tidigare!

/J
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Mmm - utan att gå in på MotoGP - vet Du vad BMW valde för den nya S1000RR (gathojen)? Kommer jag ihåg rätt om jag påstår att dom kör med en konventionell Öhlins-gaffel på de bilder jag sett?

...med telelever så kan du bromsa senare och gå på gasen tidigare eftersom du inte har nigningen.
Å andra sidan så har WSBK/Moto GP framgafflar för 100 000+ som är lättare, och behöver därför inte telelever som i så fall skulle innebära mer vikt. Men för oss dödliga som inte har råd med dessa framgafflar så är telelever ett bra alternativ!
 
Last edited:

Syster-Tysk

New member
Det stämmer bra!

Mmm - utan att gå in på MotoGP - vet Du vad BMW valde för den nya S1000RR (gathojen)? Kommer jag ihåg rätt om jag påstår att dom kör med en konventionell Öhlins-gaffel på de bilder jag sett?

Jepp, helt riktigt! Då man tävlar på den nivån så har man så pass bra konventionella framgafflar att telelever med dess mervikt är ett sämre alternativ. Men om man inte har råd att köpa dessa high-end gafflar så får man ett bra alternativ med telelever, men som sagt, inte alla gillar dem eftersom man får vidare svängradie och ger mindre "feel" från motorcykeln.

Om ni är intresserade att se hur telelever ger mindre nigning/dykning, kolla denna länk:

http://www.dinamoto.it/DINAMOTO/on-line ... lever.html
 

ezzo

New member
Nej, funktionen har absolut inget med komforten att göra. Snarare säkerheten!
/J
Säkerhet och komfort.
Togs fram på touringmaskinerna, För att få en stabilare mc.
Skulle du ta bort nigningen helt och hållet så skulle du ha noll känsla för vad hojen har för sig.

Det är sant...trots att min hoj väger 178kg torr. Men som jag skrev så gäller det att känna till sin hojs för/nackdelar och utnyttja fördelarna/minimera nackdelarna./J
Haka inte upp dig på torrvikten. Det väsentliga är ofjädrar vikt kontra fjädrad vikt. Detta är egenskaper som verkligen gör stor skillnad på egenskaperna hos en hoj.

Nä, tydligen inte, för att med telelever så kan du bromsa senare och gå på gasen tidigare eftersom du inte har nigningen.
Å andra sidan så har WSBK/Moto GP framgafflar för 100 000+ som är lättare, och behöver därför inte telelever som i så fall skulle innebära mer vikt. Men för oss dödliga som inte har råd med dessa framgafflar så är telelever ett bra alternativ!
/J
Oj vilket snedsprång detta blev. Du behöver inte en gaffel för 100 tusen.
Dagens fjädringskomponenter är betydligt bättre än du tror.
Dessutom kan du för en ganska billig peng modefiera innanmätet i en framgaffel så den blir ännu bättre.
Sen här kom vi in på ofjädrar kontra fjädrar vikt igen...
Kan inte uttala mig om bromspukten då jag har för liten erfarenhet rent praktiskt, Ett vidare spår gör inte att du kan gå på gas tidigare. Snarare senare. Ett vidare spår medför att du ligger med nedlägg längre tid. Dvs mindre gummi i backen.
Dessutom så bromsar man ju in till apex samtidigt som man öppnar trotteln för att gaffeln inte ska bottna ur.
Skulle gärna rita och berätta om det fanns möjlighet.
/J[/QUOTE]

Det är helt riktigt! Det är därför du vill ha telelever, ingen nigning = gas tidigare!

/J

Vill inte ha telelever just pga att den inte niger. Och jag vågar nästan lova att jag ger gas före dig.. Kanske sticker ut hakan nu.. Men jag är rätt bra på den biten.

Nigningen är dessutom något man utnyttjar för att kunna svänga snabbare. Snabbare sväng gör att du kan gå på gas mycket tidigare.
 
Last edited:

Syster-Tysk

New member
Säkerhet och komfort.
Togs fram på touringmaskinerna, För att få en stabilare mc.
Skulle du ta bort nigningen helt och hållet så skulle du ha noll känsla för vad hojen har för sig.
Därav varför HP2 Sport förmedlar lite känsla till de som är vana konventionell fjädring. Det är något man måste lära sig känna efter, den blir ju speciell med telelever. Med andra ord, man känner efter andra saker!


Haka inte upp dig på torrvikten. Det väsentliga är ofjädrar vikt kontra fjädrad vikt. Detta är egenskaper som verkligen gör stor skillnad på egenskaperna hos en hoj.
OJ! Du hugger visst på allt! Men det var du som började tala om vikt då du säger att telelever är tung. du skrev: "Den väger för mycket. Samt så den där nigningen är inte alltid negativ..." Då menade jag inte att torrvikten är allt bara för att jag sa att min väger 178kg, torr. Det jag ville visa var att trots att den har telelever så väger den 178kg. Jag har inte hakat upp mig på torrvikt alls, jag håller tvärtom med dig i ditt vikt-resonemang!


Oj vilket snedsprång detta blev. Du behöver inte en gaffel för 100 tusen.
Dagens fjädringskomponenter är betydligt bättre än du tror.
Dessutom kan du för en ganska billig peng modefiera innanmätet i en framgaffel så den blir ännu bättre...
Vi talade om WSBK, eller hur? Och det enda jag sa var att dessa 100 000:- framgafflar var lättare och troligen hade bättre egenskaper än vad en telelever på en R1100S.
Det betyder inte att jag sa att dagens fjädringskomponenter är dåliga, jag sa att om man inte vill att hojen skall niga så är telelevern ett billigt och bättre alternativ!


Ett vidare spår gör inte att du kan gå på gas tidigare.
Nä, det har jag aldrig påstått, jag säger att eftersom telelever inte niger så kan du ge gas tidigare!


Vill inte ha telelever just pga att den inte niger. Och jag vågar nästan lova att jag ger gas före dig.
Du behöver inte ha telelever, ingen tvingar dig! ...är du fem år? Jag ger gas före dig, min pappa är starkare än din... so what, du får ge gas före mig hur mycket du vill!

Nigningen är dessutom något man utnyttjar för att kunna svänga snabbare. Snabbare sväng gör att du kan gå på gas mycket tidigare.
Delvis sant! Nigningen gör att du tar kurvan snävare, eftersom hjulbasen blir kortare då framgaffeln pressas ihop. Men du måste vänta på att den nigit färdigt innan du ger gas, det behöver man inte på en telelever cykel, eftersom den inte niger. Att du tar kurvan snävare räcker inte tidsmässigt för att kompensera att du blir senare på gasen.
 
Last edited:

GOJL

New member
Har det...

Blev det inte lite OT nu?:rolleyes:

...inte varit det hela tiden!??? Dock väldigt kul läsning!!

Avseende första frågan om priset för en BKK i SMC´s regi är svaret, kostnadstäckning och marknadskrafter. Precis som all annan prissättning. Dessutom utgår jag ifrån att en ev. köpare använder sina surt förvärvade pengar till det som ger honom/henne störst nytta.

Avseende fler hästar m.m är resonemanget ang. Rossi och CB500 eller Haybusa och "den lille" Hondan ointressant om vi inte tar samma förare under samma betingelser, men förändrar den faktor vi vill undersöka. Annars blir det helt galet!

Trots det, väldigt givande läsning!

Njut av vintern, snart är våren här!:D

__
 

Leif H..oj

New member
Msb

BKK-priset varierar i Sverige. Alla har nytta av att kurser kan erbjudas över hela landet. Man ska inte behöva tvingas lägga in upp till 300 mil transportsträcka t.o.r. utbildningsbanan, för att fortbilda sig och ha roligt. Mitt i landet finns MSB (Mittsverigebanan) där flera SMC-distrikt och SMC riks bokat olika kurser 2009. Banhyran är dubblerad i år, men trots allt är den hyrbar.

Fortbildningsmålgruppen är alla med mc och vi måste ha nåt att pusha för i norr. Bidra till att sprida PR så folk bokar MSB i augusti. Det är inte allt för många platser kvar. Vakna NU norrlänningar!!!!!!!!!!!! Vänta inte till snön tinat bort i maj.

14-16 aug: BKK 3-dagars 2 600 kr (867 kr/dag), 28 platser kvar
15 aug: BKK 1 dag, 1 150 kr, 35 platser kvar
16 aug: BKK 1 dag, 1 150 kr, 35 platser kvar

BIFOGADE A4-affisch kan DU skriva ut några ex av och ge i handen till din vän och annan som du vill väl i trafiken.
 

fredda78

New member
Bra Bengan

Njaa, kanske inte, eller...:)

Det är ju också för att pröva, experimentera och lära oss våra hojar vi skall göra detta på bana och inte på väg och för att få denna möjlighet är 1700:- inte så mycket.

(Nu förde jag väl tillbaka tråden snyggt :D )

Helt rätt gjort,snyggt, inne o läser denna tråd varje dag och har sett den skena mer o mer för varje dag.. o natt.
Tänkte själv försöka leda folket rätt till tråden, men du hann före.
 
Last edited by a moderator:

Blåflagg

New member
...inte varit det hela tiden!??? Dock väldigt kul läsning!!

Avseende fler hästar m.m är resonemanget ang. Rossi och CB500 eller Haybusa och "den lille" Hondan ointressant om vi inte tar samma förare under samma betingelser, men förändrar den faktor vi vill undersöka. Annars blir det helt galet!



__

Kommer ihåg för flera år sedan när vi hade körning på Anderstorp. En deltagare körde en GSX 400, var überjävlig på att köra. Det som hindrade honom att inte köra ifrån större maskiner ännu mer :eek: var att han inte kunde lägga ner cykeln mer i kurvorna. Visst på rakan kom de ifatt ibland men sen.....:cool:
 

Goffen

New member
Kan vi inte bara sammanfatta denna tråden med att hur man än vänder och vrider på det så är det värt vartenda krona!? Är man redan bäst på att köra hoj så har man roligt på banan i alla fall och gillar man att köra aktivt på gata får man ovärderliga kunskaper på att hantera sin maskin. Jag tillhör den andra kategorin som jag beskrev och det va otroligt nyttigt !
 

Syster-Tysk

New member
Billigt och dyrt!

Kan vi inte bara sammanfatta denna tråden med att hur man än vänder och vrider på det så är det värt vartenda krona!?

Jag kan ju sammafatta mina inlägg med att säga att:

Ja! 1700:- för en bankurs är billigt! Ibland har man inte så mycket pengar och då känns det dyrt, eftersom mat och hyran går före. Vi kan inte annat är tycka det är tråkigt att inte alla tycker sig ha råd.

Jag för min del kommer att ta alla möjligheter jag får att lära mig mer om att bromsa och att ta kurvor, jag är långt ifrån fullärd!
/J
 

Olsson

New member
Kan vi inte bara sammanfatta denna tråden med att hur man än vänder och vrider på det så är det värt vartenda krona!?

Nja. De deltagare som köper SMCs produkt, värderar den till ett högre värde än vad de värderar 1700 SEK. SMC värderar 1700 SEK till ett högre värde än sin egen produkt. Men det gäller för de som handlar. De som inte handlar gör en annan kalkyl. Det finns naturligtvis folk som anser att t ex 300 SEK är värt mer än att gå på SMC-kurs eller t o m en negativ siffra är värt mer, d v s de kräver betalt för att gå på kurs. Därför kan man inte sammanfatta som du beskriver.
 
Last edited:

Ballhead

New member
Nja. De deltagare som köper SMCs produkt, värderar den till ett högre värde än vad de värderar 1700 SEK. SMC värderar 1700 SEK till ett högre värde än sin egen produkt. Men det gäller för de som handlar. De som inte handlar gör en annan kalkyl. Det finns naturligtvis folk som anser att t ex 300 SEK är värt mer än att gå på SMC-kurs eller t o m en negativ siffra är värt mer, d v s de kräver betalt för att gå på kurs. Därför kan man inte sammanfatta som du beskriver.

Har du själv gått en SMC kurs?
Jag tycker att den är värd varje krona. Bara att träffa likasinnade är värt hälften.
Släpa dig iväg till rörken. Så kanske du också ändrar uppfattning.
Jag skulle kunna leva på makaroner en månad för att få köra på storbana :D
 

Monsterdiggaren

New member
Nja. De deltagare som köper SMCs produkt, värderar den till ett högre värde än vad de värderar 1700 SEK. SMC värderar 1700 SEK till ett högre värde än sin egen produkt. Men det gäller för de som handlar. De som inte handlar gör en annan kalkyl. Det finns naturligtvis folk som anser att t ex 300 SEK är värt mer än att gå på SMC-kurs eller t o m en negativ siffra är värt mer, d v s de kräver betalt för att gå på kurs. Därför kan man inte sammanfatta som du beskriver.

Hahaha. Jag skulle kunna sammanfatta Olssons inlägg så här;

Vad någon än skriver i ett inlägg så kan denne förvänta sig att Olsson dyker upp med motsatt uppfattning baserat på något kvasivetenskapligt resonemang. Skriver kvasi, för det är hela tiden rena rappakaljan. Det krävs inte mycket skolning för att se det även fast du, Olsson verkar tro att du övertygar med dina omständliga resonemang. Vi fattar vad du håller på med. Du är ett troll.

Spiff markerade först att ditt uppförande inte är okej:

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2762&page=3

Ta nu och kamma dig, eller försvinn så att moderatorerna slipper banna dig.
 

Olsson

New member
Har du själv gått en SMC kurs?
Jag tycker att den är värd varje krona. Bara att träffa likasinnade är värt hälften.
Släpa dig iväg till rörken. Så kanske du också ändrar uppfattning.
Jag skulle kunna leva på makaroner en månad för att få köra på storbana :D

Håller med. Uppfattningar ändras hela tiden.

Jag har varit på Rörken. Helt fantastiskt bra var det! Jag tyckte det var värt varenda krona, (och lite till faktiskt). Tyvärr sumpade jag lappen (intyget) om genomförd markkurs från Rörken på väg hem. Men men, man kan väl ta det igen vid tillfälle.) Jag har också varit på BKK på Sviestad. Det var enormt billigt med tanke på vad man fick tillbaka. De enormt trevliga människorna gjorde det dessutom fulländat.

Ja, storbana är häftigt. Lite läskigare tyckte jag att det var än Rörken men det kanske berodde på att jag var för "taggad". Men det löste sig efter ett tag då jag insåg att det är bäst att dra ned på tempot och försöka få till lite flyt istället.
 
Top