1700kr för BKK?!

GuzziKungen

New member
Att överlämna sig själv och sina medtrafikanter till en påhittad figur är helt sanslöst. Men det gör det iofs lättare att skylla på någon annan när det går fel.

Inte minst vid rattfylla , Molgan körde :eek:
Jag tror även att tråden skulle behöva gå en utbildning ,för nu har den ju
åter börjat slira.
Religion och 1700kr i kursavgift hör inte samman i min värld.

Ha dé
 

Niklasinorr

New member
Ett litet förtydligande här bara eftersom jag ser vissa förvirringar i tråden:

En grundkurs är det som hette avrostning förut. Den kör man på parkeringsplatser, avlysta vägar, gamla flygfält eller till och med på en bana i vissa fall. På en grundkurs så kör man lite konbana, lite långsammare svängteknik och typ serpentinbana. Dessutom övar man bromsning från olika hastigheter till stillastående. Fokus är balans och broms men det kan variera lite grann över landet.
En Grundkurs kostar mellan gratis och nån hundring eller två.

En Bkk (Broms o Kurv kurs eller andra liknande namn) är en kurs där man lär sig att sitta, titta, gasa, bromsa och svänga en motorcykel på rätt sätt. Körs i regel som en stegutbildning både på gokart- och storbana.
Bkk kan även köras som en regelbunden aktivitet, i regel på gokartbana såsom Rörken, Rörberg och Tuvängen men är då i regel 3-4 timmars pass utan steg men kan istället ha temakvällar eller annat. Teorin som ligger bakom är den samma med att sitta, titta, gasa bromsa och svänga.
Prisklass ungefär 2-300 spänn för en kvällsaktivitet upp till 1700,- på en storbana. Storbanepriset varierar stort mellan de olika banorna som finns i Sverige.

En Sporthojskurs är exakt samma sak som en Bkk, det som skiljer är i regel deltagarnas attityder samt val av motorcykel och därför får instruktörerna vara lite mer flexibla vad det gäller framförallt körställning. Fartmässigt så skiljer det nästan ingenting, det finns de som kör skitfort och skitsakta precis som på en Bkk.
Sporthojskurser körs enbart på storbana och priset varierar mellan en dryg tusenlapp upp till 1700,- beroende på plats. Det finns även varianter där man enbart kör steg 4, individuell coaching, som kostar lite mer på grund av det åtgår fler instruktörer.
 

zettan

New member
Skit me...

Fan, det var inte sant. Jag skrev inlägget i sömnen. Vaknade nyss och insåg att jag fortfarande är en fattig lärare med en gammal 916.
 

Blåflagg

New member
Religon kontra kurs

Inte minst vid rattfylla , Molgan körde :eek:
Jag tror även att tråden skulle behöva gå en utbildning ,för nu har den ju
åter börjat slira.
Religion och 1700kr i kursavgift hör inte samman i min värld.

Ha dé

Håller med till vis del men det kändes som om alternativet till att gå en kurs var att ha välsignade prylar i tankväskan, därav min kommentar.

Iofs myntade väl Kevin Schwantz uttrycket "se Gud och sedan bromsa" men det var nog inte så allvarligt menat. :cool:
 

Niklasinorr

New member
Angående forskningen så har jag pratat med VTI och även kollat på resultatet av den undersökning de jobbar med. Nu ser det preliminära resultatet ut att vara försiktigt optimistiskt, vilket ju är roligt. Det tråkiga är att underlaget och framförallt bristen på referensgrupp gör att jag inte tror att det kommer att bli en speciellt bra utvärdering, vi är för få helt enkelt.

Framförallt är det statistiskt sett för få nya deltagare som kommer på våra kurser, mycket beroende på rädsla för att göra bort sig eller rädsla för att "inte duga" bland kompisarna.
Många jag pratar med har också attityden att tycka att det är onödigt. "–Man lär sej så mycket på landsvägskörningen så man behöver inte går kurs..." är en ganska vanlig föreställning. Den brukar platsa ungefär jämsides med både äldre och yngre förmågor som anser att "de kan det här redan" De yngre förarna tycker att dom behärskar hojen eftersom de kan köra på framhjulet någon meter. Och det äldre klientelet säjer att "–Jag har minsann kört hoj i 40 år så jag vet hur det funkar...":rolleyes:

Det enda jag kan säja med min erfarenhet av både gata, bana och kursverksamhet är att:

Vi kan köra tusentals mil på gata och inte lära oss ett skit om att köra hoj eftersom enda sättet att lära sig att köra hoj är att pressa hojen så att den slutar att uppföra sig på ett "normalt" städat sätt, då först vet vi hur cykeln beter sig och det är helt individuellt för varje hoj och varje förare.
Vad man dock lär sig av flera tusen mil på gata är trafikerfarenhet och hur man som förare hanterar trafiken. Och det är ju ett bra skäl om något, men man lär sig inte att köra hoj.

Vi kan köra massor av bandagar och åtminstone i början av bankarriären så lär vi oss att bli snabba utan erfarenhet, och det är lätt att ta med sig ut i trafiken. Om man saknar dessa tusentals mil på gata som exemplet ovan så kan man lätt bli en farlig förare som kör över sin trafikkunskapsförmåga.

Den absolut bästa motorcyklisten, den som både kan förutse situtationer OCH behärska motorcykeln för att undvika situationer, är den som kör massor av mil på landsväg och kombinerar det med att gå så många kurser man mäktar med, både ekonomiskt och tidsmässigt (jag tar inte upp roligthetsfaktorn här...)
Det personen är i regel en människa som har ett tillräckligt öppet sinne och är så ödmjuk och kunnig att han eller hon kan erkänna för sig själv att motorcykelkörning är ohyggligt svårt på grund av alla parametrar, framförallt de mänskliga.

Att köra motorcykel är färksvarukunskap och måste underhållas och vi som är ödmjuka nog att inse att vi aldrig blir fullärda kommer också att vara så driftiga att vi hittar en kurs som passar. Både ekonomiskt och utifrån de andra av våra egna premisser. Ni andra som tycker att ni kan det här får väl fortsätta att tro att ni kan köra motorcykel, men ni anar inte hur mycket ni missar, både i kunskap och rolighet...
 

P-O Noren

New member
Att överlämna sig själv och sina medtrafikanter till en påhittad figur är helt sanslöst. Men det gör det iofs lättare att skylla på någon annan när det går fel.

Man sätter väl sin tilltro till olika saker, vissa tror övernaturliga saker om den där skitdyra hjälmen för 5.000kr med flames. Andra kan hysteriskt sätta sin tilltro till sin gula reflexväst. Ska man välja ett helgon är väl St. Christopher synnerligen lämpligt.

Ingen påstod att detta innebar att man överlämnar allt till helgonet, eller för den delen skyller på densamma. Vanlig tradition i sydeuropa.

Vad man än väljer att tillbedja, om det så är skinnstället för 10.000:- eller en kurs så är det ok för mig. Själv resonerar jag som att det är farligt, men jag tar risken. Tycker det är värt det.
 

P-O Noren

New member
Angående forskningen så har jag pratat med VTI och även kollat på resultatet av den undersökning de jobbar med. Nu ser det preliminära resultatet ut att vara försiktigt het...
...
....

Det är precis det här resonemanget som jag är rädd för. Resonemanget saknar insikt om hur erfarenhet och riskbedömningar görs i trafiken. Det är kanske detta som är det jag invänder mig mot. Jag vet att jag inte behärskar min motorcykel fullt ut, så jag agerar därefter.



Alla andra ofrälsta som inte gått kursen är okunniga?
(inlägget får mig snarare att inte vilja gå någon kurs)


Du säger rakt ut att ni inte vet, VTI kan inte mäta någon effekt...
 
Last edited:

Blåflagg

New member
Man sätter väl sin tilltro till olika saker, vissa tror övernaturliga saker om den där skitdyra hjälmen för 5.000kr med flames. Andra kan hysteriskt sätta sin tilltro till sin gula reflexväst. Ska man välja ett helgon är väl St. Christopher synnerligen lämpligt.

Om du sätter likhetstecken mellan att "tro" på hjälmens funktion/skyddseffekt kontra St:Christopher då är det illa :(

Sedan att folk har överdriven tilltro till ex hjälmen är inte bättre. Den skyddar inte mot allt farligt i trafiken men den gör ett bättre jobb än ett helgon.
 

P-O Noren

New member
Om du sätter likhetstecken mellan att "tro" på hjälmens funktion/skyddseffekt kontra St:Christopher då är det illa :(

Sedan att folk har överdriven tilltro till ex hjälmen är inte bättre. Den skyddar inte mot allt farligt i trafiken men den gör ett bättre jobb än ett helgon.

Nej, men det är just det.
Den magiska tanken på att du är osårbar i din fina hjälm som kostar enorma summor. Som ett offer till hojguden placerar du kreditkortet på tillbehörsfirmans betaldisk och går ut välsignad med en hjälm som skyddar mot allt.

Religion kommer i många skepnader idag
 
Jag menar, att det blir ingen attitydförändring på en kurs som bara varar en dag. Skulle SMC lyckas med det så har dom gjort ett genombrott inom forskningen för attitydförändringar.

Visst kan SMC ha gjort något banbrytande, och detta vill jag då se i statistiken, innan jag tror det. Tills dess är jag skeptisk.

Du ar naturligtvis alldeles rätt i detta. Attityder tar tid att förändra och kanske ska man se BKK och annan kursverksamhet i ett sammanhang av SMC:s hela verksamhet. Från det som händer i styrelserum och samarbetsorgan till det som händer här på forumet och vidare till det som händer på banan i Knutstorp. Den här tråden är naturligtvis en del av det och alla som börjar fundera på att gå en BKK, trots det höga priset, har inlett en fundering kring sina attityder och kring sin förmåga. De kommer inte att ha fullföljt detta i och med att de genomgått kursen men har säkerligen lärt sig något och tagit ett eller flera viktiga steg mot att förändras som förare. (Enligt min mening många till det bättre - det kan vi dock träta om för jag har inga bevis mer än min tro och känsla grundad på den erfarenhet jag har från genomgågna kurser.) Attityden finns där bland allt detta hos såväl raceputten som vill lära sig köra fort till customnissen som vill göra nåt annorlunda. SMC arbetar med dessa attityder i allt sitt arbete - BKK är bara en del av det.

Att det är svårt at se tydliga vetenskapliga bevis för effektiviteten behöver inte betyda att något är dåligt. Däremot är det naturligtvis upp till var och en att tro på utbildningsformens effektivitet eller ej.
Magnus
 
Last edited:

GOJL

New member
Att...

...ni orkar!!??:eek:

Själv kör jag hoj, såväl i grus, lera och snö, men även på långtur och givetvis bana och då gärna en kurs i SMC´s regi. Utan hänsyn till såväl vad andra som vad familjen tycker, för det är inte bensinen eller kursavgifterna som kostar, utan inköpet/värdeminskningen på hojen.

Därför bröder och systrar, gör vad som jag, gör det ni finner värde i, utvecklar er, och tycker är kul, skit i resten, vilket inkluderar i så väl vad vissa läkare, ingenjörer, doktorander i mekanik/fysik, hojinstruktörer, troll eller till och med vad jag skriver.

Kanske är det längtan efter en torr asfaltsväg, en varm vårvind och en lössläppt hoj som gör att alla skriver som om ni hade en...

Må väl!:D

_______________
 

Niklasinorr

New member
Det är precis det här resonemanget som jag är rädd för. Resonemanget saknar insikt om hur erfarenhet och riskbedömningar görs i trafiken. Det är kanske detta som är det jag invänder mig mot. Jag vet att jag inte behärskar min motorcykel fullt ut, så jag agerar därefter.

Alla andra ofrälsta som inte gått kursen är okunniga?
(inlägget får mig snarare att inte vilja gå någon kurs)

Du säger rakt ut att ni inte vet, VTI kan inte mäta någon effekt...

Det är just detta som är poängen. Ingen enda människa VET nånting om nånting som är så komplext som att köra hoj. Sen är det ju lite lustigt att du väntar på en forskarrapport när du tror på Poppers läror? Han sa ju att ingenting kunde bevisas men allting kunde motbevisas, alltså skulle en forskarrapport vara ganska meningslös eftersom den per definition är fel, enligt Popper...

Vi som håller på vi tror ju på detta, att med hjälp av nånting som kallas sunt förnuft och erfarenhet av hur det ser ut i verkligheten. Precis som jag beskriver ovan i resultatet av olika aktiviteter. Jag behöver ingen forskare på VTI som talar om för mig och mina instruktörskollegor om huruvida vi skall ha insikt om vad vi gör. Tror du på fullt allvar att vi inte har någon koll på detta?

De flesta av oss har gjort det här i en väldans massa år och sett hur folk beter sig på en motorcykel. Vi skulle inte ha gjort detta om vi inte trodde på det. Om det finns en grupp människor som VERKLIGEN har insikt om hur människor förhåller sig till motorcykelkörning så borde det ju vara de som har mångårig erfarenhet av det eller räknas bara forskare på VTI?
I stort sett alla sporthojsinstruktörer är pedagoger, utbildare, föreläsare, personalchefer, lärare, officerare, poliser eller beteendevetare, dvs människor som i hela sitt yrkesverksamma liv varit proffs på att göra just den här bedömningen, dessutom har alla lång erfarenhet av att köra hoj. Det finns idag ingen grupp av människor som är bättre på att uttala sig om vad som ger effekt, utfallet av en viss funktion och dessutom hur funktionen skall ändras för att ge ännu bättre effekt när det gäller att utbilda säkrare hojåkare.

Problemet med att forska om motorcyklister är att det är så beroende av människor. Människan är ju en så stor del av ekipagets ekvation att forskningen blir väldigt svår att genomföra i praktiken, det handlar om beteendevetenskap och inte teknik. En forskare ser ofta bara siffror på ett papper och drar slutsatser utav det, men glömmer människan. Jag har sett det så många gånger och jag kommer att få se det så många gånger till.
Därmed inte sagt att VTI inte vet vad de håller på med, de är jätteduktiga men om underlaget fallerar så kan de ju inte forska om det och dra rätta slutsatserna, eller hur?

Vad du säger är att det här vi håller på med, som vi på varenda kurs ser med blotta ögat, hur motorcyklister av alla dess sorter ökar sin balans, harmoni och säkerhet på hojen, bara är skit, meningslöst och dessutom farligt?
Det ju bra att ifrågasätta, men man bör skaffa sig kunskap i ett ämne innan man börjar klaga på det? Och som Per (#46) skriver här uppe så är det bara förslag på förbättringar, konstruktiv kritik, som för utvecklingen framåt, och ingen är mer intresserad av att föra utveckligen framåt än vi som jobbar med SMC:s kursverksamhet. Kan vi få förslag på nya metoder som gör nytta för kursverksamheten så kommer vi naturligtvis att använda metoderna men testa en kurs innan du uttalar dig om hur dåliga och farliga de är...
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Vad du säger är att det här vi håller på med, som vi på varenda kurs ser med blotta ögat, hur motorcyklister av alla dess sorter ökar sin balans, harmoni och säkerhet på hojen, bara är skit, meningslöst och dessutom farligt?

Nej, det uttalandet får stå för dig, det påståendet hittar du inte i mina inlägg. Tråkigt att du inte besvärar dig om att läsa vad jag skriver.


I stort sett alla sporthojsinstruktörer är pedagoger, utbildare, föreläsare, personalchefer, lärare, officerare, poliser eller beteendevetare, dvs människor som i hela sitt yrkesverksamma liv varit proffs på att göra just den här bedömningen, dessutom har alla lång erfarenhet av att köra hoj. Det finns idag ingen grupp av människor som är bättre på att uttala sig om vad som ger effekt, utfallet av en viss funktion och dessutom hur funktionen skall ändras för att ge ännu bättre effekt när det gäller att utbilda säkrare hojåkare.

Fundera på det du just har sagt, sätt detta sedan i relation till att kurserna går ut på att lära ut förståelse för sina egna begränsningar...

Sen är det ju lite lustigt att du väntar på en forskarrapport när du tror på Poppers läror?

Nej, det är så det funkar med vetenskapsteori.
 

P-O Noren

New member
Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att gå en kurs eller att jag aldrig kommer att ändra uppfattning. Jag vill med min egen lilla ödmjuka tveksamhet invänta faktiska siffror. Jag har full respekt för att ni som har gått kursen "har sett ljuset", och vet hur vi ska få ned antalet skadade/dödade. Men är det baserat på kunskap eller känsla?

Med andra ord jag är skeptiskt, det ska du inte förväxla med motståndare. Jag kommer säkerligen ändra uppfattning snabbt om jag inser att ni har rätt.

Detta var vad jag sa, citerat från mitt eget inlägg.
Läs om läs rätt...
 

Avarage

New member
Tycker du att det kostar för mycket för dig som instruktör får du väl helt enkelt sluta som det. Jag kan tyvärr inte ge dig något annat tips. 99% av Sveriges föreningar/klubbar bygger på ideell verksamhet. Take it or leave it!

Dessutom var det ju inte detta diskussionen handlade om. Utan priset för deltagarna.


OJ, vilken vändning? (nu kom jag in lite sent i tråden men dock).

Jag vill ha deltagare på kurserna och försöker av hela mitt hjärta att vara ödmjuk och förstående men gäller inte också omvänt "zettan"?

För övrigt formulerade du dig i ett tidigare inlägg som om inte du är en av oss när du skrev "Och det måste ju vara ett viktigt mål att få nya hojåkare att gå era utbildningar?" Du är själv medlem i samma idéella förening som jag och alla andra instruktörer du är dessutom SHI (instr. så som jag förstod på dit inlägg) då heter det inte "era" utbildningar utan "våra"!

Japp, att jobba i´deellt är inget unikt för SMC. Lika lite är det unikt att man ger skälig ersättning, faktum är att de flesta som jobbar idéellt får FULL kostnadsersättning från föreningarna. Få bekostar lika mycket av den totala omkostnaden per individ som en SHI (det finns men det ÄR unikt).

Vad är då skälet till att vi jobbar idéellt med detta trotts kostnaderna? Samma skäl som du och många med dig trots kostnaderna fortsätter köra hoj, köra bana, gå utbildningar. Vi gör det ALLIHOP för att det är kul! That´s it!

Mitt i allt det roliga kommer dock verkligheten ifatt oss, ALLIHOP, förr eller senare. Och det FINNS en gräns (ekomisk så väl vad gäller tid & engagemang) när vågskålen "kostnader" (pengar/tid/engagemang) börjar väga tyngre än vågskålen "kul". Samma resonemang gäller oss som är instruktörer så väl som dig och alla andra trevliga och duktiga deltagare vi träffar och jobbar med.

Hur löser vi då denna nedåtgående spiral? Genom sammarbete så klart!

Kommer du (eller någon annan också för den delen) upp med ett bra förslag som kan göra kurserna billigare och vi inte gör allt för stora avkall på de krav vi satt upp att vi vill hålla så drar ju du ditt strå till stacken vad gäller sammarbete. Är du dessutom SHI kan du engagera dig och börja jobba som instr. du med för ju fler vi är desto billigare blir det för resp. instr. och då kan vi hålla priserna nere på kurserna (vi blir ju fler som delar på resekostnaderna och slitage på mc samt egna utbildningskostnader).

Det viktigaste att komma ihåg är att vi ALLIHOP gör detta för att vi tycker det är kul. Tycker vi det ÄR kul är vi också beredda att spendera pengar. Väg alltså "kul" mot "kostnad" så länge "kul" är tyngre är ditt/mitt val lätt!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Jag kan bara hålla med er all.

Betalar SMC något till försäkringsbolagen för dessa körningar? Låter nästan så i resonemanget.

Nej men det gör deltagarnas kostnader lägre i händelse av en vurpa!

Jag har kör just med Sydskanes Emse och vi har alltid lunch, ambulans på plats och duktiga instruktörer. Trots det kostar körningarna mindre än SMC's.
Den stora skillnaden numera är att försäkringen gäller för SMC och inte Sydskånes, men inverkar det på SMC's pris?

Vilka är instruktörerna? Kommer de från SMC? Har SMC kostnader för att utbilda och nyrekrytera instr. och kurser som Sydskånes inte har? Bemannar Sydskånes posteringar runt banan (jag vet inte därför frågar jag)?

Kostnaden för att hyra en stor bana är ofta den största kostnaden oavsett bana. Därefter ligger ofta reseersättning och sjukvård. Betalar Sydskånes reseersätningar till sina instr. & funktionärer? Hur många/få delt./instr. finns på Sydskånes utbildningsdagar?

Kan finnas många förklaringar (tyvärr) till att Sydskånes dagar är avsevärt mycket billigare en SMC´s. Banhyran är bara EN del!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Jag ifrågasatte bara priset. Framförallt när det gäller att locka nya deltagare.

Bra! Ifrågasätt, engagera dig och kom med ett förslag till förändring! ALLA idéer som är konstruktiva är välkomna. Vi är alla "openminded" vad gäller konstruktiva idéer.

Att BKK/SHK är bra behöver ni inte berätta ...

... försvarar det ni tror på.

Men jag tror nog ändå att ni ska diskutera priset....

Det lär ni nog få göra förr eller senare.

Mycket ni och lite vi! :mad:

Nu får jag väl lacka om hojen och köpa ny hjälm så ni inte känner igen mig på banan i sommar;).
Men det är ju kritik som utvecklar oss alla.


Don´t worry! Vi är snälla!

Vad gäller kritiken är den ENDAST utvecklande om den är konstruktiv! Och än så länge (jag har inte hunnit läsa fler inlägg av dig...än) så har du inte kommit upp med något som är konstruktivt, tyvärr! Men när du gör det ja DÅ är det utvecklande både för dig och för mig! Du är ju lärare och jobbar med pedagogik som arbetsverktyg själv och borde veta att en elev inte utvecklas bara för att du säger att han/hon har räknat fel! Eller hur!?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
...och hade bestämt mig för att iår skulle det bli av med en "riktig" smc-kurs.

...och för mig är det MYCKET mera värt än en kurs vars kvaliteter jag bara kan bedöma efter hörsägen.

Jag kan bara sälla mig till skaran som säger att det blivit för dyrt.

:D

Sorry, men trovärdigheten är något naggad i kanten när du utger dig för att ha en åsikt om priset baserat på antaganden, gissningar och hörsägen.

Visst man kan tycka 1700kr är för mycket pengar för dig/mig eller någon annan också för den delen, att ha råd med. Om så är fallet är det DET man skall skriva inte att det är för dyrt (fast du kanske inte menade att priset inte motsvarar vad man får för pengarna!? Så måste det väl vara för du har ju ingen erfarenhet av dessa kurser, eller?


Om det nu är att Knutstorp är sååå förtvivlat dyrt, kan jag inte annat än fråga mig varför i helsefyr ni då envisas med att använda den banan?

SMC KÖR kurser på andra banor också.

KEMORA i norra Finland är billig att hyra men då skulle resekostnaderna vara den stora akilleshälen, tyvärr!

Och det där med ambulansen? Har SMC alltid en ambulans beredd på alla banor där ni håller kurs, eller är det bara på Knutstorp?

Japp, kurser på stor bana!

Jag förstår inte vitsen, faktiskt!

Är du mot hög säkerhet? Blir det säkrare för deltagare så väl som instr. att ha kvalificerad sjukvårdspersonal mindre än 3 min bort eller inte?

Det påstås vitt och brett att det är säkrare att köra på bana iän i trafiken,

Stämmer det inte då? Har du erfarenhet av både och?

...och i trafiken får man allt vänta den tid det tar för 112 att hantera ett ambulanslarm. Inte har jag någon bokad ambulans som kör 100 meter bakom mig hela tiden.

Och för inte så länge sedan körde man utan hjälm på allmän landsväg men inte på tävlingsbanorna! Siktar jag en liten bakåtsträvare här, eller?

Jag tror att det är dags att SMC sätter sig ner i ledningen och börjar diskutera hela den här delen av verksamheten.

Don´t worry det görs redan VARJE år och LÖPANDE under året också för den delen! Vi har ögonen KONSTANT på oss så du kan vara lugn!

* Är den bara till för lyxlirare som söker alibi för att flåköra på bana med bibehållet försäkringsskydd, eller är det meningen att bredda kompetensen hos mc-kollektivet?

Japp, absolut! SÅ är det ju! Hojkörning av idag ÄR för lyxlirare som dig och mig som faktiskt har råd att köra hoj. Vissa av oss, så som du och jag, har dessutom råd att ha fler hojar än en OCH husvagn! ;)

Men det innebär INTE att vi inte jobbar för att hålla kostnaderna för våra kurser nere på ett minimum eller för att vi de fakto jobbar för att öka förståelsen blan knutte/knutta-allmänheten vad gäller hojsäkerhet!


För som det nu verkar, är smc ingenting för oss som åker hoj av besparingsskäl, och tar och broderar ut det hela med några nöjesmil när det finns en slant över till lite mera bensin vid månadsslutet.

Sälj en eller flera av dina hojar blir mitt tips så får du in lite kulor du kan lägga på bensin till din husvagn i Österrike! Eller ännu roligare kulor över till lite fler nöjesmil, för det är du väl värd!?

Mvh!
// Niklas
 
Top