1700kr för BKK?!

Goffen

New member
Därför att val är baserat på förväntat värde. Om man köper en kurs för 1700 har man förväntat sig ett högre värde av kursen än värdet av de 1700 man ger upp.

Du skriver fint men säger igentligen inget. Svara mig istället på vad det är som avgör varför man går eller inte går kursen....

Jag, har i motsats till många andra ban-kurs-ivrare, haft åsikten att det viktigaste, nämligen omdöme, inte kan läras in med mindre än växande ålder (hos de flesta) och erfarenhet och det kan inte ens den bästa ban- eller kursvkurs i världen ge.

Även där tycker jag du har rätt till en viss del, men min erfarenhet är snarare att många säg efter 30 anser sig för gamla för att gå kursen "äh jag kan ju köra rätt bra ändå och hänger nog inte med dom som kör kursen ändå" vilket är precis lika fel som ungdomar som köper sporthoj och kör som idioter.

Jag ställer frågan igen hur kan man säga att det inte är värt pengarna innan man gått kursen? Man kan säga att det är för dyrt för min plånbok alt jag är för snål vilket är det olsson försöker säga med sina fin meningar "inget tyket menat med det" men min fråga kvarstår.
 
Last edited:

Olsson

New member
Jag ställer frågan igen hur kan man säga att det inte är värt pengarna innan man gått kursen?

Värde är en subjektiv uppfattning! En Ericson-aktie som säljs kl 13 för 50:- är inte värd 50:- för samtliga. Många menar att den är överprissatt och andra menar tvärt om. På samma sätt kan folk tycka att det är värt att ge upp 1700 för en mc-kurs och andra begär timpenning för samma "straff".

Eftersom framtiden är oviss måste man spekulera i alla beslut, även om du har gått kursen tidigare. Man kan därför inte veta om en affär kommer uppfattas bra, man kan bara förvänta sig. Om förväntningar (av vilka skäl som helst) runt mc-kursens värde (blanda inte in kronor här) stiger tillräckligt högt, kommer (uppfattat) värde av kursen så småning om passera det uppfattade värdet av (t ex) 1700 SEK. Då köper man. Kort sagt: Man bedömmer att det är (eller inte är) värt pengarna och detta styrs av förväntningar.

edit: Det är naturligtvis värdering av andra saker också som vägs in, t ex transport, bensinkostnader etc etc.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Oj oj oj - nog kanske telelever-teknikens vara eller icke-vara är lite off-topic, men hund-hövade helgon, hjälmar och en halvtimmes dansk dynamit...?

1 700:-. Ettusensjuhundra kronor. Ger mat, husrum och skola åt mer än 11 st fadderbarn under en månad. Det ger Dig nästan 45 minuter hos en hyggligt välrenommerad advokat. Du kan betala två timmars verkstadstid exklusive material. Eller bo en natt på ett vettigt centralt hotell i Stockholm. Köpa 150 liter soppa. Eller välja att gå en BKK/SH-kurs ur det dyrare segmentet.

@P-O - Om än jag förstår att Du värnar om 150 liter soppa, så känner jag ännu mer för barnen i exemplet ovan om Du nu vill spendera slantarna på bästa sätt... Tror Du verkligen att Du blir en bättre chaufför av 200-300 landsvägsmil än en utbildningsdag? Erfarenheterna hos de deltagare som skrivit i denna och andra trådar verkar peka åt ett annat håll?

Hur vi prioriterar att spendera våra pengar är upp till oss själva. Jag prioriterade en flaska hygglig Valpociella i kväll, Ni valde förmodligen ett annat (och vettigare) alternativ.

Olsson - Du har en point i att det handlar om värde. Värdet av egen utveckling under en kursdag. Med anläggningshyra, instruktörer och resurspersoner, boende och möjlighet att förbättra sina egenskaper som fordonsförare. Om kursen var prisvärd eller inte för Din personliga del kan bara Du bedöma, Du verkade ju rätt nöjd enligt Dina erfarenheter?

Med risk att förarga någon - vill Ni ha en förarutbildning enligt det vettigaste koncept som SMC hitintills förmått jobba fram, så kanske kostnaden må accepteras! Ni får banhyra, fika och lunch, instruktör plus ev hjälpinstruktör fördelat på 4-6 personer samt resurspersoner för självkostnadspris. Vill Ni sänka priset - kommer det att märkas på kursernas ambitioner och innehåll. Men hur kan man värdera och avgöra detta utan att ha varit delaktig/deltagit?

Slutsatsen måste bli - delta i åtminstone ett kurstillfälle innan Ni torgför Era "förbättringsförslag" eller prutar på innehållet.

janric - rediga tankar kring kompetens och olyckor. Men det kanske ändå går att forcera och i viss mån kompensera lärande via erfarenhet och ålder genom att på avlyst område och med vettig coachning vässa sin förmåga att hantera stressreaktioner och nedärvda instinkter?

Mina 50 öre - Ha de!

...det viktigaste, nämligen omdöme, inte kan läras in med mindre än växande ålder (hos de flesta) och erfarenhet och det kan inte ens den bästa ban- eller kurvkurs i världen ge...
 
Last edited:

#46

New member
Vi som arrangerar SMC`s kurser väntar tålmodigt på att få konstruktiv kritik av folk som GÅTT kurserna!!!

Inte en enda som gått en kurs har tyckt det varit för dyrt!

Om vi skulle sätta priserna efter efterfrågan så skulle vi kunna höja upp priset till det dubbla på vissa ställen vid vissa tidpunkter.

Men det gör vi inte, vi vill att alla skall ha chansen att kunna gå en kurs och bli en bättre förare så därför håller vi ner priserna till en miniminivå:) Dvs kursen skall gå runt + - 0

Vi instruktörer jobbar ideellt och lägger ner stora pengar på det vi tror på ska hjälpa andra bli säkrare förare i trafiken.

Vill man vänta in statistik så får man vänta några år till! Det är för få som är inblandade i olyckor mm. för att det skall kunna göras en bedömning på några få år.

Men om statistiken blir som vi tror och hoppas så kommer dessa kurser att bli obligatoriska i framtiden:D

Kanske kommer det att bli tvång att alla mc-förare måste gå en Bkk för att få köra hoj!?
Lika som många vill att äldre bilförare skall genomgå en läkarundersökning för att dom skall få fortsätta att köra bil i trafiken.

Vi är ju redan på väg mot detta då vi nu har tagit fram Riskmedvetenhetsmomentet till alla som skall ta Mc-kort nu!;)

Per
 

Ballhead

New member
Jag tycker att vi höjer priset till 1900:- och lottar ut 2 platsr (2 som får pengarna tillbaka). Då har just du (alla som är med) chansen att gå kursen gratis :)
 

Blåflagg

New member
Jo, en sådan har jag ju givetvis i fickan. ALLTID.

Dessutom har jag försett mina hojar med St. Christophorus-medaljonger och dessutom låtit en präst välsigna dem. Alltsammans till en totalkostnad som ligger på under 20% av de här diskuterade 1700 kronorna. Som jag ser det, en betydligt bättre investering.

Jag hoppas att detta är ett skämt annars blir jag rädd, riktigt riktigt rädd :(

Ungefär som när Carola togs för fortkörning och menade att det var inga problem, Gud styrde :eek:
 

zettan

New member
The final solution

Sådär ja.
Nu har allting löst sig för mig, och mina polare. Jag vann 63,7milj i Vegas:D så jag har bokat alla SMC BKK, SHK och CSS i år till oss. Dessutom så har jag köpt en DesmosediciRR:cool: till mig och gänget så nu har vi alla bästa hojen.

Iom detta är denna tråden överflödig. Allt med SMC är billigt. Vi kommer att vara snabbast eftersom vi har bäst hoj. Är det inte så:confused:
 

P-O Noren

New member
Oj oj oj - nog kanske telelever-teknikens vara eller icke-vara är lite off-topic, men hund-hövade helgon, hjälmar och en halvtimmes dansk dynamit...?

1 700:-. Ettusensjuhundra kronor. Ger mat, husrum och skola åt mer än 11 st fadderbarn under en månad. Det ger Dig nästan 45 minuter hos en hyggligt välrenommerad advokat. Du kan betala två timmars verkstadstid exklusive material. Eller bo en natt på ett vettigt centralt hotell i Stockholm. Köpa 150 liter soppa. Eller välja att gå en BKK/SH-kurs ur det dyrare segmentet.

@P-O - Om än jag förstår att Du värnar om 150 liter soppa, så känner jag ännu mer för barnen i exemplet ovan om Du nu vill spendera slantarna på bästa sätt... Tror Du verkligen att Du blir en bättre chaufför av 200-300 landsvägsmil än en utbildningsdag? Erfarenheterna hos de deltagare som skrivit i denna och andra trådar verkar peka åt ett annat håll?

Svaret blir Ja, eftersom jag själv är en anhängare vetenskapsteori enligt popper. Det håller jag för mest sannolikt. 1 månads körning i stadsmiljö och landsväg ger alltid mig mycket erfarenhet varje år.

Ingenting annat än att deltagarna tycker att dom har blivit bättre förare har blivit bevisat. Vi har inte sett några resultat som visar annat. Tyvärr, sedan har jag tyvärr en inbyggd varningsklocka för all verksamhet som deltagarna verkar bli frälsta av, och lovordar. Något i mig ringer "Varning", när vuxna människor berättar hur duktiga dom har blivit på att köra säkert och ta kurvor snabbt och bra på en dag.:confused:

Jag är en tråkig skeptiker, vill avvakta verkliga siffror innan jag testar. Det är inte uteslutet att deltagarna kan öka sina olyckstal pga. förändrad riskbedömning. All erfarenhet och forskning visar på att det är svårt att ändra ett beteende på en dag. Det är en långsam process.
 

Goffen

New member
Svaret blir Ja, eftersom jag själv är en anhängare vetenskapsteori enligt popper. Det håller jag för mest sannolikt. 1 månads körning i stadsmiljö och landsväg ger alltid mig mycket erfarenhet varje år.

Ingenting annat än att deltagarna tycker att dom har blivit bättre förare har blivit bevisat. Vi har inte sett några resultat som visar annat. Tyvärr, sedan har jag tyvärr en inbyggd varningsklocka för all verksamhet som deltagarna verkar bli frälsta av, och lovordar. Något i mig ringer "Varning", när vuxna människor berättar hur duktiga dom har blivit på att köra säkert och ta kurvor snabbt och bra på en dag.:confused:

Jag är en tråkig skeptiker, vill avvakta verkliga siffror innan jag testar. Det är inte uteslutet att deltagarna kan öka sina olyckstal pga. förändrad riskbedömning. All erfarenhet och forskning visar på att det är svårt att ändra ett beteende på en dag. Det är en långsam process.

Jag tycker det är tråkigt att efter alla inlägg som skrivits här så har du fortfarande inte fattat vad det handlar om. För det första handlar det inte om att köra fort på bana "begrip" det handlar om att lära sig vad hojjen kan klara vad gäller nerlägg bromsar men även mycket hur man som person ska bete sig på hojjen ex hur man ska bromsa optimalt i en paniksituation klämma åt med benen på tanken för att undvika att hänga på armarna och därmed låta fjädringen bottna fram. Hur du ska titta i en kurva för att veta hur utgången ser ut hänga ut lite från hojjen för att minska nedläggningsvinkel osv osv allt det här har du stor nytta av i trafiken med 100% säkerhet. Vad gäller att man inte kan ändra folks attityd på en dag så har du helt rätt men frågan man får ställa sig då är det inte bättre att lära sig köra även om man har dålig attityd kontra motsatsen?
Men allt detta hade du vetat om du gått en kurs......
 

-ah

New member
Vi som arrangerar SMC`s kurser väntar tålmodigt på att få konstruktiv kritik av folk som GÅTT kurserna!!!

Inte en enda som gått en kurs har tyckt det varit för dyrt!

Om vi skulle sätta priserna efter efterfrågan så skulle vi kunna höja upp priset till det dubbla på vissa ställen vid vissa tidpunkter.

Men det gör vi inte, vi vill att alla skall ha chansen att kunna gå en kurs och bli en bättre förare så därför håller vi ner priserna till en miniminivå:) Dvs kursen skall gå runt + - 0

Vi instruktörer jobbar ideellt och lägger ner stora pengar på det vi tror på ska hjälpa andra bli säkrare förare i trafiken.

Vill man vänta in statistik så får man vänta några år till! Det är för få som är inblandade i olyckor mm. för att det skall kunna göras en bedömning på några få år.

Men om statistiken blir som vi tror och hoppas så kommer dessa kurser att bli obligatoriska i framtiden:D

Kanske kommer det att bli tvång att alla mc-förare måste gå en Bkk för att få köra hoj!?
Lika som många vill att äldre bilförare skall genomgå en läkarundersökning för att dom skall få fortsätta att köra bil i trafiken.

Vi är ju redan på väg mot detta då vi nu har tagit fram Riskmedvetenhetsmomentet till alla som skall ta Mc-kort nu!;)

Per

Jodå, jag har gått kursen - eller åtminstone någon av dom - flera gånger om, och det har varit kanon. Jag har lärd mig mycket som jag haft nytta av sedan ute i riktiga livet också. Men jag tycker även att det börjar bli värd att fundera på om jag vill lägga 1700:- för deltagande.
För dom pengarna får jag soppa och övernattning ända till Alperna, och det kan vara värd en del det med. Tyvärr är inte nöjeskassan bottenlös för mig heller.
Var börjar det svida? Tja, det är väl individuella överväganden som avgör den saken.

Vad den uppmärksamma läsaren möjligen sett tidigare i denna tråd talar jag mig varm för grundkurser till ett så pass rimligt pris att de som ännu inte gått en sådan kan hoppa på utan att tveka om kursen är värd pengarna.
Där har SMC en uppgift, om SMC vill arbeta för en aktiv trafiksäkerhet.

Alla goda insatser som görs under vårsäsongen i form av näst-intill gratis avrostningskurser runt i landet är oerhörd beundransvärda. Grundkurserna BKK är betydligt mer givande, även i längden, och bör vara tillgängliga för alla - utan spefulla kommentarer.

Låt sedan de som är roade av bankörning som sin motorcykelupplevelse fortsätta till mer avancerade kurser till vad som kan bli självkostnadspris på de olika banorna. För egen del har jag inga som helst ambitioner att nafsa #46 Rossi i hälarna.
Jag tror mig dela den nivån med ytterligare någon enstaka hobby-motorcyklist. ;)
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Jag tycker det är tråkigt att efter alla inlägg som skrivits här så har du fortfarande inte fattat vad det handlar om. För det första handlar det inte om att köra fort på bana "begrip" det handlar om att lära sig vad hojjen kan klara vad gäller nerlägg bromsar men även mycket hur man som person ska bete sig på hojjen ex hur man ska bromsa optimalt i en paniksituation klämma åt med benen på tanken för att undvika att hänga på armarna och därmed låta fjädringen bottna fram. Hur du ska titta i en kurva för att veta hur utgången ser ut hänga ut lite från hojjen för att minska nedläggningsvinkel osv osv allt det här har du stor nytta av i trafiken med 100% säkerhet. Vad gäller att man inte kan ändra folks attityd på en dag så har du helt rätt men frågan man får ställa sig då är det inte bättre att lära sig köra även om man har dålig attityd kontra motsatsen?
Men allt detta hade du vetat om du gått en kurs......

Jo, jag förstår nog mer än du tror. Men den avgörande punkten blir att det är ytterst osäkert hur mycket attitydförändring som är möjlig. Du frågar mig om det inte är bättre att lära sig köra även om man har dålig attityd.

Absolut inte anser jag, det blir som att skicka en alkoholist till systembolaget för att göra en prisundersökning vilka dom "billigaste för fyllan" produkter han ska lära sig att undvika. Attitydförändringen är den avgörande punkten i att få ned antalet skadade/omkomna. Min åsikt.

Sedan har vi det som förvarsmakten kallar "repetition till befäst kunskap". Ett intressant pedagogiskt begrepp dom använder, det betyder att du måste öva in moment som skall utövas vid livsfara så att du vet i "ryggmärgen" vad du ska göra. Krävs många kurser att komma dit. Allt pekar mot att när du väl hamnar i en "liv och död" situation så handlar du som du alltid gjort. Det är en av de viktigaste anledningarna till att jag inte vill gå kurs för 1700 nu. Jag har nog råd till en kurs men inte till 3-4 kurser ett år som jag nog anser måste få ses som ett minimum för att uppnå en varaktig förändring.

Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att gå en kurs eller att jag aldrig kommer att ändra uppfattning. Jag vill med min egen lilla ödmjuka tveksamhet invänta faktiska siffror. Jag har full respekt för att ni som har gått kursen "har sett ljuset", och vet hur vi ska få ned antalet skadade/dödade. Men är det baserat på kunskap eller känsla?

Med andra ord jag är skeptiskt, det ska du inte förväxla med motståndare. Jag kommer säkerligen ändra uppfattning snabbt om jag inser att ni har rätt.
 

roffe_s

Active member
Grattis Zettan. Låt bara inte pengarna stiga Dig år huvudet:) Men trots Din nyvynna rikedom kanske tråden ändå behövs - för begreppet "prisvärdhet". Och Du är nog snabb i alla fall - oavsett ny- eller gammelhoj.

...Iom detta är denna tråden överflödig. Allt med SMC är billigt. Vi kommer att vara snabbast eftersom vi har bäst hoj...

Inget fel i att vara skeptiker. Men tesen om nyttan med storbanekurser är inte falsifierad heller. Problemet med en rigid inställning att först se, granska och acceptera bevis - sedan testa är att det statistiska underlaget är för litet och att det finns en mängd andra parametrar att beakta. Sedan prövas ju hypotesen genom "trial and error" vilket inte enbart är statistik. Du kan ju bidra själv - genom att testa en kurs.

Vi är överens om tidsåtgången för beteendeförändring. Likaså används uttryck som "10-20 tusen repetitioner innan Du förändrat ett reflexartat beteende" även i utbildningarna. Men kanske ska Du mer tänka på utbildningarna som att deltagarna utrustas med en "verktygslåda" för både körteknik och beteendeförändringar. Helt enkelt att en process initieras och underhålls vid kurstillfällena men fortgår kontinuerligt även i vanlig trafik? Så har det funkat för mig i a f, och är en anledning till att ett kurstillfälle faktiskt kan påverka Ditt sätt att köra under en ganska lång tid.

...1 månads körning i stadsmiljö och landsväg ger alltid mig mycket erfarenhet varje år.

Ingenting annat än att deltagarna tycker att dom har blivit bättre förare har blivit bevisat. Vi har inte sett några resultat som visar annat.
... Något i mig ringer "Varning", när vuxna människor berättar hur duktiga dom har blivit på att köra säkert och ta kurvor snabbt och bra på en dag.:confused:
 
Last edited:

Olsson

New member
.. ex hur man ska bromsa optimalt i en paniksituation klämma åt med benen på tanken för att undvika att hänga på armarna och därmed låta fjädringen bottna fram.

Om man tycker sådant är viktigt så tror jag det är större nytta att få lära sig att krafterna som föraren bidrar med på mc;n under inbromsning är en funktion av masscentrum. Att knipa säger inget om förflyttning av masscentrum och kan därför inte sägas ha någon förutbestämd inverkan.

Jag tror det är olyckligt om man slösar deltagarnas tid med påhittade "teorier" som grovt strider mot grundlägande mekanik. (Men visst, det kanske skit samma, bara de blir nöjda.)
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Att knipa om tanken med knäna handlar enbart om att man inte lägger tryck över armarna lika mycket. Du får bättre möjligheter att hantera reglage och styrning med avslappnade armar än spända.

Detta har inget med mekanik att göra eller fjädring. Dock är tekniken bra och påverkar körningen.
 

Goffen

New member
Jo, jag förstår nog mer än du tror. Men den avgörande punkten blir att det är ytterst osäkert hur mycket attitydförändring som är möjlig. Du frågar mig om det inte är bättre att lära sig köra även om man har dålig attityd.

Absolut inte anser jag, det blir som att skicka en alkoholist till systembolaget för att göra en prisundersökning vilka dom "billigaste för fyllan" produkter han ska lära sig att undvika. Attitydförändringen är den avgörande punkten i att få ned antalet skadade/omkomna. Min åsikt.

Sedan har vi det som förvarsmakten kallar "repetition till befäst kunskap". Ett intressant pedagogiskt begrepp dom använder, det betyder att du måste öva in moment som skall utövas vid livsfara så att du vet i "ryggmärgen" vad du ska göra. Krävs många kurser att komma dit. Allt pekar mot att när du väl hamnar i en "liv och död" situation så handlar du som du alltid gjort. Det är en av de viktigaste anledningarna till att jag inte vill gå kurs för 1700 nu. Jag har nog råd till en kurs men inte till 3-4 kurser ett år som jag nog anser måste få ses som ett minimum för att uppnå en varaktig förändring.

Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att gå en kurs eller att jag aldrig kommer att ändra uppfattning. Jag vill med min egen lilla ödmjuka tveksamhet invänta faktiska siffror. Jag har full respekt för att ni som har gått kursen "har sett ljuset", och vet hur vi ska få ned antalet skadade/dödade. Men är det baserat på kunskap eller känsla?

Med andra ord jag är skeptiskt, det ska du inte förväxla med motståndare. Jag kommer säkerligen ändra uppfattning snabbt om jag inser att ni har rätt.

Givetvis så menar jag att en attitydförändring kanske kommer att komma i takt med att man lär sig hojjen och vilka krafter man utsätts för i olika lägen. När man lär sig svänga med hojjen så inser man att man inte behöver brassa fullgas några sec extra på rakan och därmed riskera köra rakt ut i kurvan osv. Jag anser att den dagen jag körde med smc har ändrat min körstil avsevärt även om jag inte nödvändigtvis kör långsammare på gata så har jag ett helt annat tänk när det gäller broms och kurvtagning och det har räddat mig vid i alla fall 2 tillfällen. Nu är jag ju inte 20 utan 35 och kanske inte kör riktigt lika fort som många andra men jag tror att bara man kommer ifrån den där "jag kommer att göra bort mig" känslan inför en kurs "ja jag hade den jag med" så kan man dra stor nytta av kursen.

ps vi körde ca 20mil på a-torp och det blev rätt många varv som man fick repertera vad man lärt sig...
 

P-O Noren

New member
Givetvis så menar jag att en attitydförändring kanske kommer att komma i takt med att man lär sig hojjen och vilka krafter man utsätts för i olika lägen. När man lär sig svänga med hojjen så inser man att man inte behöver brassa fullgas några sec extra på rakan och därmed riskera köra rakt ut i kurvan osv. Jag anser att den dagen jag körde med smc har ändrat min körstil avsevärt även om jag inte nödvändigtvis kör långsammare på gata så har jag ett helt annat tänk när det gäller broms och kurvtagning och det har räddat mig vid i alla fall 2 tillfällen. Nu är jag ju inte 20 utan 35 och kanske inte kör riktigt lika fort som många andra men jag tror att bara man kommer ifrån den där "jag kommer att göra bort mig" känslan inför en kurs "ja jag hade den jag med" så kan man dra stor nytta av kursen.

ps vi körde ca 20mil på a-torp och det blev rätt många varv som man fick repertera vad man lärt sig...

Jag menar, att det blir ingen attitydförändring på en kurs som bara varar en dag. Skulle SMC lyckas med det så har dom gjort ett genombrott inom forskningen för attitydförändringar.

Visst kan SMC ha gjort något banbrytande, och detta vill jag då se i statistiken, innan jag tror det. Tills dess är jag skeptisk.
 

Marie

Banned
Jag hoppas att detta är ett skämt annars blir jag rädd, riktigt riktigt rädd :(

Ungefär som när Carola togs för fortkörning och menade att det var inga problem, Gud styrde :eek:

Jamen????
Carola sa ju bara sanningen!

Och inte fanns det minsta gnutta av humor i mitt påstående heller.
 

Blåflagg

New member
Jamen????
Carola sa ju bara sanningen!

Och inte fanns det minsta gnutta av humor i mitt påstående heller.

Att överlämna sig själv och sina medtrafikanter till en påhittad figur är helt sanslöst. Men det gör det iofs lättare att skylla på någon annan när det går fel.
 
Top