Ändringar i manöverprov vid uppkörnimg

GS1000E

New member
Transportstyrelsen bjöd in alla intressenter, inklusive SMC, till möte 21 januari. Det manöverprov som ströks var alla utbildare överens om att det krävde fler lektioner och mer akrobatik. Det som blev kvar är det som är mer verklighetsförankrat. Andra frågor som diskuterades och kanske inte finns med i förslag till ny föreskrift (som jag inte hunnit läsa än) är att utbildare och förarprövare ska vara överens om vad som är krypkörning - det ska inte ställas orimliga krav, att fokus i prov och utbildning ska ligga utanför manövergården och att förarprövarna ska vara könsneutrala under körprov. Transportstyrelsen ska göra tillsyn av A-körproven. Självklart förutsätter SMC att Trafikverket gör en samlad bedömning av körproven så att inte 2/3 får avbryta redan i manövergården. Eftersom alla var överens hoppas jag förslaget träder i kraft 1 maj, d v s i början av säsongen.
Detta är ett långsiktigt arbete Anders, jag tror inte heller att allt är löst på en säsong.

Det manöverprov som ströks var alla utbildare överens om att det krävde fler lektioner och mer akrobatik. Det som blev kvar är det som är mer verklighetsförankrat.

Detta var en bra sammanfattning på "Cirkus-tesen". Utbildarna är med och sätter ribban för proven. Dvs samma sak som att bjuda in Bocken till att bli trädgårdsmästare. Tacka tusan för att utbildarna vill ha kvar Cirkustestet och Riskutbildningen, som i övrigt ingen begriper innebörden av. Man får lyssna till en trött snubbe som berättar att man inte ska kröka samtidigt som man kör, som om detta skulle vara en världsnyhet!. Nej körkortsprov ska helt koncentreras till vilka regler som gäller i trafiken och att du kan köra enligt dessa regler. Allt övrigt är inget annat än ett sätt att plocka folk på pengar och därför ska absolut inte utbildarna bestämma provens utformning.
 

GS1000E

New member
Vi är helt överens Oldbiker men det gällande körkortsdirektivet säger tre prov alternativt utbildning mellan A2 och A, Sverige valde prov. Vi undersöker hur det ser ut i andra länder, har hört att NL endas har manöverdelen med vid ett prov.

tre prov alternativt utbildning mellan A2 och A, Sverige valde prov.

Och vad gjorde SMC åt detta?
 

Hampe

Skriver massor!
Så, böla inte för mycket. Det är inte självklart att alla skall köra hoj. Alla är inte lämpade, så enkelt är det.

Denna kommentar är en bra sammanfattning på det nya körkortsprovet. Tydligen tror en del Besserwissers att MC-körning är någon magisk konstart som enbart ett fåtal "experter" ska få lov att utöva. Nej nu får det vara nog på fjanteriet. En MC är inget annat än en stor moppe som ska köras med välbehag och enligt Sture Stelben's numera odödliga kommentar " Köra hoj ska vara primitivt", dvs utan rymddräkter,dykarhjälmar,knäpuckar och annat onödigt skit.

Precis!
...fast tvärt om då.

Du är medveten om att SMC arbetar för att... ...modernisera uppkörningsprovet för MC-kort...?
Alltså försöka vikta över från vissa av körgårdsövningarna till annat som anses göra bättre nytta i vardagstrafiken.

Det känns inte som det gått upp för dig.

Själv blev jag rätt paff när jag hörde om det. Jag har hållit mig undan debatten, för jag fattade inte riktigt varför jag reagerade så negativt på beskedet.

Är min ståndpunkt fel när jag anser att en motorcyklist skall kunna hantera sitt fordon under alla förhållanden?
Kanske.

Jag förstår att min inställning till körgårdsövningar verkar omodern när jag säger att jag tycker att dom är bra och relevanta.
Jag har för länge sedan insett att min önskan att införa även vippbräda och dessutom införa tidtagning på de olika momenten blir svårt att argumentera för. Dom brinnande ringarna också...

Så jag håller käft (tills nu) och försöker titta inåt istället. Varför är jag så låst vid körgårdsövningar?

För att det var så jag lärde mig köra.

Först utan att veta om det, cyklandes på bryggorna i hamnen.
Allt längre och längre ut, smalare bryggor och djupare vatten under mig.
Höst och vinter blött och halt - jädrar vad man kunde bromssladda på de såphala planken, i väntan på riktiga vintern.
Springorna tillförde en extra dimension. Bara ni som provat vet vad jag menar.

På våren zig-zagande i slalom mellan jobbiga båtägare som trodde dom hade ärende att skaffa ute på mina bryggor, och sommartid torkade plankorna upp såpass att springorna var bredare än cykeldäcken. Självklart var den årstidens utmaning att korsa springorna med så liten infallsvinkel som möjligt.
...utan att fasta och dyka med huvudet före ner på däcket till en plastfolka. BTDT...

Och så fortsatte det. Tävla vem som kunde cykla längst i spårvagnsspåren, och med moppen - vem som kunde balansera längst ovanpå rälsen där spårvagnen inte gick i gatan längre. Har ett vagt minne av en gul skylt också någonstans, men vagnarna gick mer sällan då.

Hela mitt tvåhjuliga liv har varit en enda lång serie med utmaningar, benchmarking och tävlingar - oftast i det jämnaste av alla startfält: me, myself and I.
Åsso min bror, då - för dom av er som träffat på den fubbicken.

Jag speedtrackades genom OK-trafikskola på Frölunda Torg eftersom jag sabbade skolans upplägg och kom med goda råd till dom som hade besvär med dåtidens körgårdsövningar, och tog mitt nya 16-årskörkort till Blixås och grabbarna där för att pina min stackars XL125a i trialbacken på baksidan av startbacken, samt studsade runt längs T-slingan på en cykel som alls inte var lämpad.
Och körde till Anderstorp för att kolla på Swedish TT, Uddevalla för att kika på backtävling, och och och.

I lumpen vart det precis hur mycket körgårdsövningar som helst - speciellt som vi utbildades på både Jawa och 258, och så har det fortsatt - jag fortsätter att larva med körgårdsliknande övningar på vilken cykel jag än sitter på, och i vilka sammanhang som helst:
"Kommer jag mellan här? ...med väskor på? Kommer jag under den porten om jag lägger mig platt, eller måste jag kliva över på bara ena pinnen? Varför är det trögare åt höger än åt vänster? Det måste jag öva mer på!"

That's me! Jag är old school, hard core lågfartsfantast.
Min övertygelse är att man som motorcyklist skall ha full koll på sin hoj i alla hastigheter och under alla förhållanden.
Vägen dit är kantad av en himla massa tappade hojar, och då kommer vi till nästa käpphäst - man skall inte köra större hoj än man kan lyfta upp.
...ur diket, om det skulle behövas.

Alla dessa GS-hojar, överlastade redan med "nödvändiga" tillbehör från drömkataloger.
Hur många ägare utnyttjar ens en bråkdel av kapaciteten? Hur många kan resa sin hoj från slätt underlag? Från en olycklig position...? Med last...?

Jag har kommit till insikten att jag är en elitistisk jävel. Jag anser att man skall kunna skifta däck själv, sköta sitt underhåll, nita en kedja, förstå sammanhangen och hjälpa dom som ännu inte har lärt sig det samma. Jag tycker att man skall kunna hantera sin hoj, förstå hur man ställer in reglage och passa till sitt råmaterial så det fungerar för en själv.

Framförallt anser jag att man som motorcyklist hela tiden skall aktivt anstränga sig att bli bättre på det man gör. För sin egen skull. För kollektivets skull. För utvecklingens skull.

Jag inser att detta till stora delar är på väg ut ur dagens samhälle, och inte har samma värde för andra som för mig personligen.
Men det är jag! Bland inte ihop mig med SMC. Inte i just detta fallet.
Jag har min uppfattning klar, men inser att SMC i denna frågan är mer förankrade i nuet och framförallt mer framsynt än vad jag själv är.

Fick jag önska någonting, så är det att fler ägare av motorcyklar försökte bli vän med sina hojar. Arbeta med dem istället för mot dem, och känna sig redo att närma sig den människa-maskinsammansmältning som är anledning till att jag fortsätter att köra hoj.
Min uppfattning är att körgårdsliknande övningar är en mycket stor del i att någon gång i framtiden kunna uppnå harmoni i sin körning på ett Deluxe-plan som öppnar upp en målarlåda med helt nya, klarare nyanser - och kvartsnoter därtill, sjätte grundsmaken och i slutändan 42.

Men, man måste kanske inte uppnå denna nivå av helighet redan innan körkortet delas ut...?
Det är där jag brottas med mig själv just nu i denna fråga.
Kanske duger det att man är en trafiksäkerhet förare för att få ut sin skära passersedel till fortsatt utveckling.
För det är det vi måste trycka på, kommunicera, banka in - att det gäller att vilja utvecklas för att vara motorcyklist.

Är man nöjd med körkortet så är man inte motorcyklist. Inte speciellt länge.



Hampe
 

Niklasinorr

New member
Det manöverprov som ströks var alla utbildare överens om att det krävde fler lektioner och mer akrobatik. Det som blev kvar är det som är mer verklighetsförankrat.

Detta var en bra sammanfattning på "Cirkus-tesen". Utbildarna är med och sätter ribban för proven. Dvs samma sak som att bjuda in Bocken till att bli trädgårdsmästare. Tacka tusan för att utbildarna vill ha kvar Cirkustestet och Riskutbildningen, som i övrigt ingen begriper innebörden av. Man får lyssna till en trött snubbe som berättar att man inte ska kröka samtidigt som man kör, som om detta skulle vara en världsnyhet!. Nej körkortsprov ska helt koncentreras till vilka regler som gäller i trafiken och att du kan köra enligt dessa regler. Allt övrigt är inget annat än ett sätt att plocka folk på pengar och därför ska absolut inte utbildarna bestämma provens utformning.

Till skillnad mot dig så tänkte jag att jag skulle bilda mig en egen uppfattning om sådana här saker så förra veckan åkte jag faktiskt och lyssnade på Riskutbildningen på en av trafikskolorna här i stan. Tre timmar mycket givande diskussion där eleverna var med och ställde frågor och var allmänt engagerade. Det var på ren svenska en skitbra utbildning och jag var mycket imponerad.
Skulle tro att just i fallet med attityd så var det nog en av de få saker jag varit med om där en elev med bristande attityd kanske till och med blir påverkad av de diskussioner som förs och då har man ju faktiskt nått ett syfte. Kan för övrigt nämna att det som du tjatar om med alkohol diskuterades i ungefär tre minuter, resten handlade om verkliga trafiksituationer.

Utbildaren var i det här fallet en äldre man som varit med länge och hållit den här utbildningen många gånger och han var inte det minsta trött. Han hade roligt eftersom han verkligen trodde på betydelsen av detta moment och efter dessa tre timmar så tror jag också stenhårt på riskutbildningen.

Jag jobbar inte själv med körkortsutbildning men jag är engagerad eftersom jag har barn som precis håller på, dessutom känner jag ganska många förarutbildare och det som dessa människor delar är just passionen för att utbilda mc-åkare på bästa sätt. De brinner för att göra bra utbildningar.
Det finns säkert dåliga lärare bland körskolorna men jag tror inte att det är så vanligt när det gäller MC-utbildning. Hojåkare är ju ett speciellt släkte.

Jag blir så trött och less när jag läser dina ovanstående kommentarer där du bevisar att hur lätt det är att människor som inte har en blekaste aning om vad de pratar om spyr ut sin galla och pissar på en hel yrkeskår. Det är en sak att vara okunnig, det är en helt annan sak att bevisa det för omvärlden genom att skriva respektlösa kommentarer om människor som faktiskt gör sitt bästa...
 

Niklasinorr

New member
Det ligger i linje med vartannat. Det måste kännas väldigt kluvet att jobba mot det urlöjliga lågfartsprovet, när man egentligen vill göra mc-körningen så väldigt märkvärdig.
Får man inte vinst på kursverksamheten med de snorhöga kursavgifterna måste det bero på endera av två orsaker:
1) Man lyckas inte dupera tillräckligt många mc-förare med lögnerna om hur svårt det är, och hur livsnödvändigt det är med kurser.
2) Man skummar bort vinsten snyggt i bokföringen eller låter funktionärerna få för höga arvoden.

Och jag kan då inte se att SMC skulle vara så väldigt viktigt. Jag varken står eller faller med om jag får köra mc eller inte.



"She was so narrow-minded that she could see trough a keyhole with both eyes..." :D
 

Chopperbyggarn

New member
tre prov alternativt utbildning mellan A2 och A, Sverige valde prov.

Och vad gjorde SMC åt detta?

SMC har nog föreslagit att ta bort proven mellan de olika körkorts klasserna om jag minns rätt.

Faktum är att SMC gör en hel del för att få till ett vettigare och rättvisare körkorts system för motorcyklar.

SMC har många bra förslag på området som vi ALLA borde glädjas åt och välkomna!!

Ge ert stöd till SMC´s arbete på detta område!!:tummenupp:tummenupp

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Vi borde bilda en klubb du och jag Hampe!!! :)

Du får förklara lite mer ingående vad som krävs för inträde i NSLAMCAG.
Under tiden är du hjärtligt välkommen in i den förening jag är med i. Klubbhuset ligger bara 160 mil bort.
Var du än bor i världen... :)

Äsch - vi har ju SMC: där är vi redan med och alla får plats.


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
En MC är inget annat än en stor moppe som ska köras med välbehag och enligt Sture Stelben's numera odödliga kommentar " Köra hoj ska vara primitivt", dvs utan rymddräkter,dykarhjälmar,knäpuckar och annat onödigt skit.
Tänk att få dra iväg på en Bonneville 68, utrustad med öppen hjälm, skinnpaj, jeans, engineer's boots, och ett par solbrillor. Släpp gasen innan du går in i böjen och njut av musiken från custom-dämparna när du hissar spjället igen. Då behövs inga serpentiner, tvärnitar, kryp-körningar eller annat trams.Om vi inte får stopp på nuvarande "Top Gun-mentalitet", har snart MC intresset dött ut i hela landet. Ärligt talat, vem fan behöver knäpuckar? Jo ett Pucko!

Det är mycket bashande på dig nu.
Vi båda tycker väldigt olika i mycket, och ingen av oss lär kunna övertyga den andre.
Så det får väl vara så då.


En sak har du dock odiskutabelt om bakfoten: "Top Gun" var en massiv succé på USAs värvningskontor. Man fick haka loss dörrarna från gångjärnen och stapla möblerna på varandra för att få in allt folk som ville ta värvning. 500% ökning mot normalt åren dessförinnan. Rätt folk...?
Näppeligen, inte alla - men det gav dem ohyggligt många fler att välja bland under många år framöver.

"Top Gun Recruiting effect" är en etablerad sanning, bara att goggla.



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Och jag kan då inte se att SMC skulle vara så väldigt viktigt. Jag varken står eller faller med om jag får köra mc eller inte.



Där skiljer vi oss!
Mitt liv skulle bli vansinnigt mycket blekare om jag inte fick köra motorcykel.

Vad skulle jag ersätta det med...?
Flyga wingsuit ser ju ball ut, och kan säkert matcha MC-känslan - men guuud så bökigt.
Everyday commuting med wingsuit känns inte helt okay heller...

Nej, jag är angelägen att få fortsätta köra MC med så små restriktioner som möjligt.
Jag anser också att jag har ett delansvar i att göra det möjligt för kommande generationer att få uppleva samma fantastiska glädje som jag själv gjort.
"Passivt" genom att inte vara en del av negativ statistik, negativ press eller negativa upplevelser i mötet med andra trafikanter, och "aktivt" genom att följa, bevaka och bemöta opinionsbildare och politiker som vill oss illa.

Motorcykelkörning berör mitt innersta, och jag är angelägen att få fortsätta vara en hel människa.



Hampe
 

CB_Tobbe

New member
Det ligger i linje med vartannat. Det måste kännas väldigt kluvet att jobba mot det urlöjliga lågfartsprovet, när man egentligen vill göra mc-körningen så väldigt märkvärdig.
Får man inte vinst på kursverksamheten med de snorhöga kursavgifterna måste det bero på endera av två orsaker:
1) Man lyckas inte dupera tillräckligt många mc-förare med lögnerna om hur svårt det är, och hur livsnödvändigt det är med kurser.
2) Man skummar bort vinsten snyggt i bokföringen eller låter funktionärerna få för höga arvoden.

Och jag kan då inte se att SMC skulle vara så väldigt viktigt. Jag varken står eller faller med om jag får köra mc eller inte.

Marie..

Det finns en massa kostnader runt en storbanekurs som kostar pengar som smc inte kan påverka.

1 banhyra är ofta en stor kostnad som inte smc inte kan påverka.
2 " Legitimerad sjukvård" Ambulans som är korrekt akutbemannad.
3 Mat och husrum för funktionärer och instruktrörer. På en tvådagarskurs brukar det bli två övernattningar i stugor eller vandrarhem med 3-4 personer i varje stuga typ friggebod.
4 . Lunch och fika för deltagare ,instruktörer och funktionärer.
5 div förbrukningsmaterial som tl köper in
6 central kursadimistration och intern fortbildning för instrukörer m.m.

Det var bara några punkter som jag kom på. Flera av dom inköpen är från utomstående kommersiella leverantörer.

Vid kurser på gokartbanor blir avgiften för detagarna betydligt lägre eftersom utgifterna är mindre. Banhyran är lägre, ambulans behövs inte. ( Där litar man till instruktörernas utbildning i L- ABC) , kurserna är ofta en halv eller en dag långa. Instruktörerna är ofta bosatta i närområdet., så det blir inga kostnader för logi
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Du får förklara lite mer ingående vad som krävs för inträde i NSLAMCAG.
Under tiden är du hjärtligt välkommen in i den förening jag är med i. Klubbhuset ligger bara 160 mil bort.
Var du än bor i världen... :)

Äsch - vi har ju SMC: där är vi redan med och alla får plats.


Hampe

Det räcker med att du skriver ett inlägg som beskriver ditt intresse och driv för hojåkningen, precis som du gjorde. Då blir man hedersmedlem på studs! :)

160 mil är ingenting för en norrlänning!!! :)
 

GS1000E

New member
Jag blir så trött och less när jag läser dina ovanstående kommentarer:lemon:

Innan du blir tröttare och kanske rent av får högt blodtryck, kan det vara på sin plats att se till verkligheten. Därför bifogar jag ett citat från SMC ang det ökande antalet MC-olyckor:

Jesper Christensen pekar på vad som kan vara början på en ny trend. Vi har noterat att en ökande del av de motorcykelförare som omkommer inte har något körkort, säger han. Tidigare har omkring 25 procent av dem som omkommer inte haft något körkort, men för 2012 låg den siffran på 35 procent och i fjol var det 40 procent. Bland förare som saknar körkort hittas även andra riskbeteenden, till exempel att de kör påverkade, för fort eller utan hjälm. Slut på citat.

Tror du på fortfarande på fullt allvar att Cirkustest och en dos med Risk-kurser är en rätt metod att få ner antalet MC-olyckor, när det faktiskt är körkortslösa och drogade personer som snart står för merparten av alla olyckor?

Your call!
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Jag blir så trött och less när jag läser dina ovanstående kommentarer:lemon:

Innan du blir tröttare och kanske rent av får högt blodtryck, kan det vara på sin plats att se till verkligheten. Därför bifogar jag ett citat från SMC ang det ökande antalet MC-olyckor:

Jesper Christensen pekar på vad som kan vara början på en ny trend. Vi har noterat att en ökande del av de motorcykelförare som omkommer inte har något körkort, säger han. Tidigare har omkring 25 procent av dem som omkommer inte haft något körkort, men för 2012 låg den siffran på 35 procent och i fjol var det 40 procent. Bland förare som saknar körkort hittas även andra riskbeteenden, till exempel att de kör påverkade, för fort eller utan hjälm. Slut på citat.

Tror du på fortfarande på fullt allvar att Cirkustest och en dos med Risk-kurser är en rätt metod att få ner antalet MC-olyckor, när det faktiskt är körkortslösa och drogade personer som snart står för merparten av alla olyckor?

Your call!


Innan du blir ännu tröttare i dina försök att negligera behovet av utbildning så kan du ju fortsätta läsa statistik. 2014 hade 23 av 27 döda förare körkort så det som är sagt tidigare kanske inte var en trend? Det kanske inte längre är så att körkortslösa står för merparten eller ens en ökning?
Det kan ju till och med vara så att antalet döda på mc i trafiken minskat tack var SMC:s idoga arbete med kurser, eller att körskolorna har blivit bättre på att tvinga folk att köra lågfartsövningar?
Det är ju egentligen ingen som vet eftersom det är för få statistiskt sett som dör på MC. Det räcker med en tidig vår eller sen höst så är statistiken från föregående år överkörd.

Sen är det ju faktiskt så att de som kör utan körkort inte är motorcyklister. De påverkas inte av myndighetsbeslut, de påverkas inte av premiehöjningar på försäkringarna, de påverkas inte av ändrade utbildningsinsatser. Vi kan helt enkelt skita i dem eftersom de inte är med i matchen och borde heller inte vara med i statistiken. Enda sättet att påverka dem är ju faktiskt samtal och grupptryck från omgivningen...


Vi kanske ska titta på andra länder där de har väldigt många döda och svårt skadade såsom england eller tyskland. I de länderna jobbar man stenhårt för att förbättra utbildningen för körkortsutbildningar men också för efterutbildning liknande den SMC kör, det är till och med så att myndigheterna i dessa länder tittar på och samarbetar med SMC för att införa SMC:s sätt att utbilda eftersom myndigheterna i dessa länder tror på ett sådant upplägg.

JAG tror fortfarande på fullt allvar att rätta vägen att gå är utbildning, både färdighets- och riskbedömningsutbildning. Kan vi dessutom ändra på många hojåkares attityd med hjälp av internetforum där grupptryck kan förändra en hel del, precis som har skett på ex Sporthoj.com så är vi på rätt väg.

Sen förstår jag inte varför det BARA pratas om döda och svårt skadade. Det sker tusentals små olyckor därute som aldrig kommer i närheten statistikens djupa källarvalv. Många av dessa små olyckor tror jag hade kunna vara svåra olyckor om inte SMC hade jobbat så länge med utbildningar som SMC har gjort, det är faktiskt 1000-tals människor som gör SMC:s kurser och jag tror att det har påverkat sedan flera år tillbaka.

Allting hänger ihop. En bra körkortsutbildning där man vågar diskutera attityder och färdigheter. En fortlöpande utbildning under alla år vi kör hoj. Internetforum där många pratar om och vågar ta diskussionen om att vissa beteenden inte är bra samt en organisation som talar för motorcyklisternas sak och stoppar myndigheter och politikers dummaste idéer. Slår man ihop allt detta så blir det nog ganska bra i slutänden... :)
 

Hampe

Skriver massor!


Talking to me? Talking to me...?
Okay, jag ser visserligen en annan här, men det är Niklas - så det är samma sak.

Jag hade hoppats vi kunde tonat ner lite och försonats, men du verkar grälsjuk värre och diskuterar som de blinda slåss.

Först och främst:

Vi har inget ökande antal MC-olyckor. Var har du fått det ifrån?
Antalet olyckor sjunker, antalet omkomna sjunker, antalet allvarligt skadade sjunker.
Hur man än räknar - utslaget på antal MC i trafik, fördelat över antalet körkortsinnehavare - och framför allt: i absoluta tal.

Varför hittar du på något annat?

Däremot har vi under en period sett vi en förändring bland vilka det är som omkommer på MC.
Riktiga motorcyklister med körkort, utbildning, avpassad klädsel och respekt för lagar, regler och naturkrafter klarar sig allt bättre och bättre.
Vettvillingar utan hjälm, på stulna hojar utan körkort och med alkohol eller droger i kroppen går det sämre för...

Så mycket sämre att dom stadigt under knappt 10 år blev en allt större andel av de omkomna på MC, och inga som vi vill associeras med.
För vi har inget sätt att komma tillrätta med dem.

Det här är ingen nyhet - trenden är belagd sedan 10 år tillbaka, och uppmärksammades redan för 5 år sedan.
Kolla bild 50 i denna presentation, och titta på datumstämpeln i hörnet.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf

Ett år senare dök dessa trådar upp här inne:
http://forum.svmc.se/showthread.php?6680-MC-olyckor-som-det-presenteras

http://forum.svmc.se/showthread.php?6729-TV-spelsolyckor

och våren 2012 satte SMC strålkastarljuset på problematiken genom att lansera "Extremt beteende" för att skilja ut de opåverkbara.



...så vad vill du?


Innan "Extremt beteende" så pinnades alla dessa idiotolyckor på oss riktiga motorcyklister och vi luktade av samma skit som dom kriminella körkortslösa vettvillingarna som inte kan skilja självbevarelsedrift från "extraliv".

Det är vi som kastar ljuset på myndigheters felbeslut och dess konsekvenser, det är vi som pekar på rättsvårdens tillkortakommanden, det är vi som försöker hålla rent framför vår egen dörr.

Vi har sagt det 1000-gånger om nu: detta är dels ett samhällsproblem, och därtill något vi inte rår över eller kan påverka.
...men innebär det att vi kan slå oss till ro? Innebär det att vi kan skita i att fortsätta pressa ner våra "egna" dödstal?

När det gäller trafiksäkerhetsarbete för motorcyklister så är det nu vi som har stafettpinnen, och vi lämnar fan inte ifrån oss den!
Vi varvar dom andra gång på gång, och rappar dessutom upp dom andra med sagda stafettpinne varje gång vi passerar.

Under dom mörka åren så fick vi mycket riktigt körkortsregler som är kontraproduktiva om man ser till faktiskt säkerhet på väg - men utmärkta för att bromsa nyrekryteringen av lagliga och medvetna motorcyklister.

Självklart vore det bra om man kunde backa bandet, men sanningen är den att det går ohyggligt mycket mer kraft åt till att riva upp gamla beslut än vad det gör att värja sig mot ny idioti.

Tror du på allvar att en kampanj mot riskutbildningar är rätt väg att gå för att dels sänka olyckstal, och dels vinna politikers förtroende...?
Körgårdsprövningen är för första gången på evigheter föremål för en reformation.
Skall vi istället arbeta för att ta bort lågfartsmomentet helt under parollen: "Hey, en MC är inget mer än en stor moped.


Jag tror inte det. Jag tror inte vi ses som en seriös part i dagens Trafikeuropa på det viset.
Myndigheterna har beslutat över huvudet på motorcyklisterna länge nog, och därtill mot vår inrådan.

Vi är nu i en position där vi lyssnas på med ett helt annat öra än förr. Det är inte läge att riva ner vår egen plattform med att spela apa.

Det du hänvisar till som någonslags nyhet diskuterade vi andra 2010-2012.
Vad vill du nu? Bara tjafsa?

Hampe
 
Last edited:

Jonkko

New member
Jag blir så trött och less när jag läser dina ovanstående kommentarer:lemon:

Innan du blir tröttare och kanske rent av får högt blodtryck, kan det vara på sin plats att se till verkligheten. Därför bifogar jag ett citat från SMC ang det ökande antalet MC-olyckor:

Jesper Christensen pekar på vad som kan vara början på en ny trend. Vi har noterat att en ökande del av de motorcykelförare som omkommer inte har något körkort, säger han. Tidigare har omkring 25 procent av dem som omkommer inte haft något körkort, men för 2012 låg den siffran på 35 procent och i fjol var det 40 procent. Bland förare som saknar körkort hittas även andra riskbeteenden, till exempel att de kör påverkade, för fort eller utan hjälm. Slut på citat.

Tror du på fortfarande på fullt allvar att Cirkustest och en dos med Risk-kurser är en rätt metod att få ner antalet MC-olyckor, när det faktiskt är körkortslösa och drogade personer som snart står för merparten av alla olyckor?

Your call!


:very_drunk:

Så din åsikt är att dom som dött med hoj utan att ha körkort,skulle ha skaffat körkort utan "cirkuskonsterna" som du fastnar i hela tiden?

Bara måste fråga hur många indianer som tappat paddeln i din kanot?

Dödsfallen och olyckorna med hojar utan körkort har ingenting med olika förarprov i körskolan att göra,utan med idioter på stulna hojar som har svårt att skilja på eget och andras.
På idioter som kör drog eller alkohol påverkade som antagligen gör samma sak med bil,utan körkort.
På idioter som tror att dom är i klass med the doctor och pastrana och kör därefter varsomhelst och närsomhelst.
På resten av trafiken som tycks vara sällsynt blinda för 2 hjulingar runt hela den här planeten.

Nu är det ju så at jag är från Finland,så hoppas du (och alla andra) förstår att vi är vana att säga och göra saker och ting rakt ut utan krusiduller och "cirkuskonster".
Är inte van att inte kunna säga rakt ut och okonstlat för vi gör så.
Vi håller varken på med hen eller genus hit och dit för att brudar överlag kan ha lite kortare ben och mindre muskelkraft.
Då anpassar våra brudar hoj enligt storlek och vad dom klarar av att hantera,vi anpassar inga regler för att nån mindre person kan ha oturen att parkeringsvältta sin malmhög till hoj så hon kvävs under den.
Manliga könet då?
Klarar han int av hojen så tränar han tills han gör det.

Överlag jävligt trött på att idioterna hit i Finland blir kallade motorister i media efter att dom kört till skogs 300 meter efter att dom stal en hoj och had livet av sig,drogpåverkade....

OM jag nånsin snor en polisbil i fyllan och drar till skogs,så ska de fan stå att en full polis körde ut i tidningen!!!

SEN skulle det ju vara trevligt om folk lämnade kvar vad dom skrivit,hur dumt det än var.
Ser ju lite konstigt ut med svarskommentarerna annors......

Tror det är dags att elda i bastun i kväll så man kan svalka ner sig lite :p
 
Last edited:

Jonkko

New member
Hampe.
Har ni faktiskt ingen tidtagning på låghastighetsprocen?

Hit i Finland ser våra prover lite annorlundare ut som era.
Vi har en lång 1 meter bred raksträcka som du kuggar i om du puttrar igenom på 1 växel i tomgång,behöver jobba med gas broms och koppling för att köra tillräckligt långsamt.
Slalomtestet vi har är betydligt smalare än vad ni har för utrymme i Sverige,dessutom används koner och inga puckar på banan så man lär sig att det inte går att gina med lutande hoj fast däcken gick rätt.
 

CB_Tobbe

New member
När man jämför dödstalen , då måste man även titta på andra faktorer hur förarna använder sin mc , medelåldern när föraren skaffar sitt mc- körkort., förekomsten av högtrafikerade vägar som inte är motorväg, trafikbeteende hos bilförare m.m.

I länder som england och delar av tyskland har en betydligt längre mc säsong än Sverige. Det gör att mc kan användas till mer än ett nöjesfordon. Jag tror att en förare slm tvkngas åka varje i ur och skur utsätter sig onödiga risker efterslm turen förlorar sin tjusning och bara blir tvåhjulig obekväm bil för vissa förare. Tätt trafik och våta vägbanor ökar också riskerna.. En orsak till högre dödstal är den täta trafiken, En nästanolycka på BULTEN resulterar i en allvarlig olycka på tyska BULTEN eftersom föraren garanterat möternen bil eller mc som inspererat i samma kurva.
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe.
Har ni faktiskt ingen tidtagning på låghastighetsprocen?

Hit i Finland ser våra prover lite annorlundare ut som era.
Vi har en lång 1 meter bred raksträcka som du kuggar i om du puttrar igenom på 1 växel i tomgång,behöver jobba med gas broms och koppling för att köra tillräckligt långsamt.
Slalomtestet vi har är betydligt smalare än vad ni har för utrymme i Sverige,dessutom används koner och inga puckar på banan så man lär sig att det inte går att gina med lutande hoj fast däcken gick rätt.




Det finns säkert tidsaspekter redan nu, men jag var mer ute efter att typ 3 av 10 blir utan kort även om dom gör allt rätt.
Skapar lite stämning i gänget och bäddar för lägre uppkörningspriser.
...eftersom man kan bygga läktare och sälja biljetter till evenemanget. :victorious:


H
 
Last edited:
Top