Ändringar i manöverprov vid uppkörnimg

Maverick

New member
Om vi nu redan har de högsta avgifterna, varför höja...alls.
Och varför kalkylera med att misslyckas?

Situationen du beskriver...är inte sannolik redan pga regelverket men även för att det inte är ngn större skillnad på välbalanserade hojar...
Det går rätt OK att göra manöverprov med snudd på vilken hoj som helst som man har råd att lägga...omkull. :eek:
Största problemet är inte vikten utan hjulbas i kombination med styrutslag...parat med med en seriös motvilja att riskera att gå omkull...möjligen att att tyngdpunktens placering kan vara av intresse.

Men det finns lagliga hojar som det är fysiskt omöjligt att göra manöverprovet med...om man skall håll sig inom begränsningslinjerna och hålla anvisad hastighet.

Skulle vilja se den nybörjare som gör högfartsprovet med glidare...
 

GS1000E

New member
Eftersom procedurer för MC-körkort numera börjar närma sig kraven för piloter, kan man lika gärna lägga sina pengar på ett flygcertifikat istället. Du får en ännu större känsla av frihet än på en "svullen moppe" och kan flyga i 300 knutar redan som 16-åring. Dessutom slipper du både vägräcken och lösgrus.:tummenupp
 

gundj

New member
Eftersom procedurer för MC-körkort numera börjar närma sig kraven för piloter, kan man lika gärna lägga sina pengar på ett flygcertifikat istället. Du får en ännu större känsla av frihet än på en "svullen moppe" och kan flyga i 300 knutar redan som 16-åring. Dessutom slipper du både vägräcken och lösgrus.:tummenupp

Ja det tycker jag är ett bra förslag.
Då får man tvingande läkarkontroller, tvingande minimiantal aktiva timmar på fordonet och likaså tvingande underhåll på fordonet.
Det är också tvingande att genomgå utbildningen på en flygskola.
Den lilla rundan kontrolleras av myndigheten via obligatorisk färdplan, start och färdtillstånd mm.
Dessutom en timkostnad som närmar sig en motorcykels.
Jag föreslår att vi helt enkelt överför PPL-reglerna från BCL till trafiklagstiftningen, det är ju en besparing att göra, transportstyrelsen får det enklare.
 

Chopperbyggarn

New member
Eftersom procedurer för MC-körkort numera börjar närma sig kraven för piloter, kan man lika gärna lägga sina pengar på ett flygcertifikat istället. Du får en ännu större känsla av frihet än på en "svullen moppe" och kan flyga i 300 knutar redan som 16-åring. Dessutom slipper du både vägräcken och lösgrus.:tummenupp

Hm en tankeställare... skulle jag välja motorcykel eller flyg om jag började om från början och kostnaderna vore/är de samma? Tål verkligen att tänka på!

Hur ser kostnaderna ut om man jämför mc och flyg? Hur funkar det att göra semester resor med eget flyg?

Verkar härligt att åka runt med ett eget litet plan! :)

Anders.J
 

gundj

New member
Hm en tankeställare... skulle jag välja motorcykel eller flyg om jag började om från början och kostnaderna vore/är de samma? Tål verkligen att tänka på!

Hur ser kostnaderna ut om man jämför mc och flyg? Hur funkar det att göra semester resor med eget flyg?

Verkar härligt att åka runt med ett eget litet plan! :)

Anders.J

Nu vet jag ju inte vilken nivå du tänker dig, en Cessna 152 eller en Gulfstream V. kostnaden skiljer lite.
Generellt så är det dyrt med eget plan. Som jag skrev innan så är det tvingande underhåll som är rejält dyrt, försäkring är dyrt, hitta en plats för uppställning på ett fält är svårt.
Alla egna resor blir till ett annat flygfält såklart, vilket skapar behov av hyresfordon på platsen eller kommunala färdmedel.

Första året är kul och rätt billigt, många vänner som vill flyga med och bidrar till kostnaden, efter några år blir det jobbigt att bara få ihop till att behålla licensen.

Ofta obligatoriskt arbete på flygklubben / fältet.

Jag slutade segelflyga pga tidsnöd och avstod ett gratis PPL-A p g a ovanstående.
Men jag jobbar oftast hårt knuten till flygverksamhet.

Slutsatsen är att man nog skall ha ett brinnande flygintresse och gärna tävla och flyga brandspaning mm annars är nog kostnaden bortkastad.
 

CB_Tobbe

New member
Nu innehåller tyvärr körkortsområdet flera principiella fel som borde justerass.


Några exempel :

obegripliga åldersgränser för förare under 18 är.

Inga krav på trafikal grundutbildning för att få övningsköra t.ex mc. Ingen möjlighet att tillgodoräkna sig tidigare kk utbildningar vid t.ex A eller B utbildning..

Röriga och inkonsekventa krav för tre och fyrhjuliga motorcycklar.

Dagens lösning för stegvis tillträde til tung mc är felaktig eftersom man kan få sitt tunga körkort vid 20 år om man tog A 2 vid 18 år men tvingas vänta till 24 år för direkt tillträde. Men det finns inga krav på dokumenterad körvana för att " klassa upp " från A2 till A.



Lite förslag..

Kräv Am eller B för övningskörning med mc.

Slopa klass A1, tillåt inga förare att självständigt köra mc under 18, år. ( 15 år köra fordon typ moped m.m med toppfart max45 km/h). Medlemsländer skall kunna slopa klass a1 utan att det påverkar körkortsåldern för a2.

Tillåt övningskörning med A2 mc från 17 år istället för 17,5 år , Kräv Am eller B för övningskörningen. Det ger alla elever en sommarsäsong för övningskörning oavsett födelsedatum.

Utred utbildningskrav för tre och fyrhjuliga mc. Se dom inte som bilar behörighetsmässigt men som mc ur skadesynpumkt. Man kan t.ex kräva någon form av förarbevis i tillägg till B körkortet eller kräva att personen innehar både B och minst A 1. Då blir inte inte dessa fordon något surregat eller bekvämlighetsalternativ till en riktig mc.

Sänk åldern för direkt tillträde till A från 24 år till 22 år.
 
Last edited:

Maverick

New member
Vilket väl säger mer om den typen av hoj än om provet?

Kanske, det är mer en replik på att det skulle gå med vilken hoj som helst. Liksom att det skapar ett problem i det att du inte kan köpa en glidare, övningsköra privat för att sen köra upp med den. Utan måste gå omvägen mellan att hyra eller köpa en gathoj först.
 

Niklasinorr

New member
Kanske, det är mer en replik på att det skulle gå med vilken hoj som helst. Liksom att det skapar ett problem i det att du inte kan köpa en glidare, övningsköra privat för att sen köra upp med den. Utan måste gå omvägen mellan att hyra eller köpa en gathoj först.

Klart att det går att köra upp med glidare. Jag har ett par stycken närstående som klarat det och jag vet av fler än så. Därmed inte sagt att det är enkelt...
Det finns förövrigt en körskollärare i Hudik som har en Wild Star 1600 och vad jag hört så brukar han använda den i jobbet bara för att visa att det går, jag har dock inte sett det själv... :D
 

JoHu

New member
Nu innehåller tyvärr körkortsområdet flera principiella fel som borde justerass.


Några exempel :

obegripliga åldersgränser för förare under 18 är.

Inga krav på trafikal grundutbildning för att få övningsköra t.ex mc. Ingen möjlighet att tillgodoräkna sig tidigare kk utbildningar vid t.ex A eller B utbildning..

Röriga och inkonsekventa krav för tre och fyrhjuliga motorcycklar.

Dagens lösning för stegvis tillträde til tung mc är felaktig eftersom man kan få sitt tunga körkort vid 20 år om man tog A 2 vid 18 år men tvingas vänta till 24 år för direkt tillträde. Men det finns inga krav på dokumenterad körvana för att " klassa upp " från A2 till A.



Lite förslag..

Kräv Am eller B för övningskörning med mc.

Slopa klass A1, tillåt inga förare att självständigt köra mc under 18, år. ( 15 år köra fordon typ moped m.m med toppfart max45 km/h). Medlemsländer skall kunna slopa klass a1 utan att det påverkar körkortsåldern för a2.

Tillåt övningskörning med A2 mc från 17 år istället för 17,5 år , Kräv Am eller B för övningskörningen. Det ger alla elever en sommarsäsong för övningskörning oavsett födelsedatum.

Utred utbildningskrav för tre och fyrhjuliga mc. Se dom inte som bilar behörighetsmässigt men som mc ur skadesynpumkt. Man kan t.ex kräva någon form av förarbevis i tillägg till B körkortet eller kräva att personen innehar både B och minst A 1. Då blir inte inte dessa fordon något surregat eller bekvämlighetsalternativ till en riktig mc.

Sänk åldern för direkt tillträde till A från 24 år till 22 år.
Jahap...å där dog kvarvarande resterna av svenska mc branchen!
Det sämsta förslag jag läst på länge!

Är du fritidspolitiker?
 

Bob Sweden

New member
Nu innehåller tyvärr körkortsområdet flera principiella fel som borde justerass.


Några exempel :

obegripliga åldersgränser för förare under 18 är.

Kan du förtydliga vad som är "obegripligt"?
Jag tycker det är ganska så solklart:
View attachment 7380
Källa: Transportstyrelsens broschyr.

Inga krav på trafikal grundutbildning för att få övningsköra t.ex mc.
Stämmer, men du ska ha körkortstillstånd och om du övningskör privat ska du dessutom ha en "godkänd handledare".
Nu vet jag inte hur du skulle resonera som handledare, för egen del skulle jag nog vara ganska noga med att kolla av hur "eleven" beter sig, vad hen kan osv. innan det är dags att ge sig ut i trafiken.
Men det är ju jag det... ;)
Tycker det är intressant att du sparkar på en hel yrkeskår, körskollärarna, genom att påpeka att det inte finns "krav på trafikal grundutbildning"...
Det är liksom det enda dom pysslar med inom den branchen. Hela...tiden...

Men det är värt att notera att:
Allt om körkort skrev:
Handledaren är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/korkort/allt_om_korkort_utgava11_low.pdf sidan 9.


Ingen möjlighet att tillgodoräkna sig tidigare kk utbildningar vid t.ex A eller B utbildning..
Erfarenhet är inte viktig i din värld?
Jag kan bara referera till när jag själv för snart 10 år sedan kompletterade mitt B med tungt släp för att komma upp i BE.
Självklart kunde jag inte formellt tillgodoräkna mig tidigare körkortsutbildningar, det funkar liksom inte att komma dragande med "men jag skrev ju teori för lätt motorcykel 1990 så jag behöver ju inte skriva igen".
Det jag däremot hade en OERHÖRD nytta av var att under 16 år ha vistats i trafiken, att under 14 år ha kört bil.
Det tycker jag väger oerhört mycket tyngre än att "tillgodoräkna sig tidigare kk utbildningar".

Dessutom finns vissa skillnader i utbildningarna:
Allt om körkort skrev:
Riskutbildning för personbil kan inte tillgodoräknas för motorcykel, eftersom riskutbildningen för motorcykel är specifikt inriktad.
Riskutbildning för motorcykel kan inte tillgodoräknas för personbil.
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/korkort/allt_om_korkort_utgava11_low.pdf sidan 12.



Röriga och inkonsekventa krav för tre och fyrhjuliga motorcycklar.
Här är vi överens.
Att det sedan finns ett antal olika klasser av fyrhjulingar gör det hela än mer obegripligt...


Dagens lösning för stegvis tillträde til tung mc är felaktig eftersom man kan få sitt tunga körkort vid 20 år om man tog A 2 vid 18 år men tvingas vänta till 24 år för direkt tillträde.
Definiera "felaktigt" är du snäll.
Tag särskilt i beaktande ditt nästa uttalande:

Men det finns inga krav på dokumenterad körvana för att " klassa upp " från A2 till A.
Nej det gör inte det, inte någonstans i landet Sverige har vi inom vägtrafiken ett krav på "dokumenterad körvana".
Om du nu vill införa det kravet, fröklara gärna lite hur du tänker dig att det ska hanteras i praktiken.



Lite förslag..
Kräv Am eller B för övningskörning med mc.
AM, det skulle körskolorna gilla, och jag tror att jag delvis kan hålla med dig.
Först krypa, sedan gå. Hur lång tid tycker du att man ska ha haft AM innan man får börja resan mot A1, A2 och A?

Likabehandling är ju lite modernt, förklara gärna hur du tänker dig att principen med "villkor för övningskörning" ska fungera för körkort B. Ja, om du nu vill införa det för A menar jag.
Först ta körkort AM och köra mopedbil i ett par år?
För det är väl inte så att du på fullt allvar menar att en motorcyklist ska vara tvingad att först ta körkort för moped eller bil innan man får ta körkort A medan en bilist direkt ska kunna gå från trampbilen till bilen (obegränsad effekt, upp till 3,5 ton totalvikt) ...

Förklara gärna lite mer i detalj hur du resonerar.



Slopa klass A1, tillåt inga förare att självständigt köra mc under 18, år. ( 15 år köra fordon typ moped m.m med toppfart max45 km/h). Medlemsländer skall kunna slopa klass a1 utan att det påverkar körkortsåldern för a2.
Vad är anledningen till att du vill ta bort A1?
Förklara gärna lite mer i detalj hur du resonerar.


Tillåt övningskörning med A2 mc från 17 år istället för 17,5 år , *bortklippt, redan besvarat*. Det ger alla elever en sommarsäsong för övningskörning oavsett födelsedatum.
Intressant tanke, jag håller nog faktiskt med dig här!



Utred utbildningskrav för tre och fyrhjuliga mc. Se dom inte som bilar behörighetsmässigt men som mc ur skadesynpumkt. Man kan t.ex kräva någon form av förarbevis i tillägg till B körkortet eller kräva att personen innehar både B och minst A 1. Då blir inte inte dessa fordon något surregat eller bekvämlighetsalternativ till en riktig mc.
Min fetning där i början.
I övrigt skjuter du bitvis både över, under och bredvid målet men den där första biten är relevant.

Jag hävdar att de flesta olyckor med fyrhjuliga motorcyklar sker av berusade förare utan skyddsutrustning.
Att ytterligare höja körkortskraven lär knappast påverka olycksstatistiken.
Eller?




Sänk åldern för direkt tillträde till A från 24 år till 22 år.
Varför?
Eller så här:
Förklara gärna hur du resonerar, tänk särskilt på det här med "dokumenterad körvana"...

/B
 

CB_Tobbe

New member
Obegriplliga ålldersgränser för mc- förare under 18 år ....
I det fallet syftade jag på att 16 åringen får köra lätt mc med fartprestanda på 110 km/ h alltså laglig max fart i Sverige. Nu kommer inkonsekvenserna.
Hen får inte köra bil trots att man hade kunnat begränsa antal passagere till 0 eller 1, inte tillåta släp, satt max hastighet till 80 km/h o.s.v.
Hen får inte skjuta nyårsraketer, får inte spela på tipset, får inte teckna ett mobilabonnemang, får inte köpa en folköl på krogen m.m.
Hen får inte utföra farliga arbeten eller jobba skift.

Men att köra ett av våra mest farliga fordon är Ok.

Vid mopedutbildning är privat övningskörning inte tillåten. Men ett år senare är privat mc utbildning på 125'a fullt tillåten utan formella förkunskaper. Konsekventa regler???


Vad gäller paketet tre och fyfhjuliga mc

Där har vi flera regler som undergräver det allmänna regel acceptansen hos många människor.

Vi har tre olika regelverk kring fyrhjuling. 1 tärrängreggad, 2 vägregged 3 traktorreggad. Sedan tillkommer oreggede tävlings och lekfordon.
Typ 1 kräver förarbevis trots B körkort 2 förbiveset gäller inte, där krävs istället B körkort 3 kräver ingenting så länge den inte körs varaktigt på väg. Övriga endast på inhägnat tävlingsområde. Nu har vi tre snarlika produkter som kräver olika kompetns trots riskerna med fordonet likartade.

På 3 hjulingarna har vi tre huvudtyper med sinsemellan helt olika köregenskaper och styrprinciper 1. Trehjuling med bil eller fyrhjulingegenskaper t.ex. Can Am eller klassisk trike. 2. Trehjulkng med mc egenskper t.ex piaggio mp3 m.fl. 3 Missfostret MC.med sidovagn som har osymmetriska kurvegenskaper ( kräver mc körkort)

Genemsamt för dessa fordon är dom ofta kan justeras av tillverkaren så att dom kan köras på B körkort trots att flertalet borde kräva mc körkort eller specialutbildning p.g.a av speciella köregenskaper.

Är det någon med mc kunskap som kan förklara varför en mp3, 500 utan ABS skall få köras av en med B körkort.men t.ex KTM 125 duke med ABS skall kräva A1 körkort. Mp 3 föraren kommer att hamna i ungefär samma risksituationer och få samma felbeteende vid t.ex instyrning i kurva eller högfartsbroms som KTM 125 duke föraren. Där har A1 föraren fått grundläggande kunskaper och verktyg för att kunna hantera sådana situationer medan B föraren på MP3,inte har dom kunskaperna och kanske försöker att hantera den som en bil med katastrofala följder.

När det gäller åldern för mc , då har vi idag ett omitiverat stort spann från 16 - 24,år ( alltså 8 år ) . Jag anser att det spannet skulle halveras d.v.s 18- 22 år. Detta eftersom alla klassernas fordon uppnår laglig hastighet på 110 km/h. Den enda skillnaden förutom accelrationen är att dom tyngre klasserna kan framföras i hastigheter över dom lagliga.
Redan idag kan en "snäll" 16 åring köra en zx10r på bana och en " busig" 16 åring köra en zx 10r på gata och cyckelbanor.

Med en sådan lösning får vi nog en större acceptans för reglerna bland allmänheten.
Nägra exempel. Självständig mc körning kräver alltid en myndig förare d.v.s. 18, år. En omitiverad stor skillnad i ålder för direkt tillträde till A jämfört med A2 försvinner om man sänker från 24 till 22

Sänkningen av övningskörningsåldern för A2 till 17 år skapar bättre rättvisa, eftersom alla ungdomar får en sommarsäsongs övningskörning innan 18 årsdagen. Detta skall vara kombinerat med krav på Am körkort för eleven.

Föräldrarna behöver inte ta något ansvar för ungens 125 a som dom i praktiken är tvungna att göra idag, detta eftersom föräldrarna har huvudansvaret för barn under 18 år.

Man underlätter för lite äldre ungdomar från 22 år att fixa ett ett mc körkort.

Man får likartarde regler mellan bil och mc när det gäller lägsta körkortsålder.

Med krav på minst AM vid övningskörning säkertäller man att eleven har grundläggande manöver och körkunskaper samt trafikregelkunskaper. Det är speciellt viktigt vid privat övningskörning där läraren inte har lärarkompetens och därmed har svårare att göra " tidiga" riskbedömningar för eleven.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Tobbe:
Du har många synpunkter och förslag, det är bra, men kan du försöka svara på lite frågor den här gången så vi kommer vidare i diskussionen och inte bara trampar runt i samma gamla hjulspår?
Jag har tagit mig friheten att klippa en del av mina tidigare frågor, jag hittar inte riktigt dina svar på dom, svara gärna punkt för punkt, det blir troligen lättare att följa resonemangen på så sätt.


Obegriplliga ålldersgränser för mc- förare under 18 år ....
I det fallet syftade jag på att 16 åringen får köra lätt mc med fartprestanda på 110- 120 km/ h alltså laglig max fart i Sverige. Nu kommer inkonsekvenserna.
Hen får inte köra bil trots att man hade kunnat begränsa antal passagere till 0 eller 1, inte tillåta släp, satt max hastighet till 80 km/h o.s.v.
Hen får inte skjuta nyårsraketer, får inte spela på tipset, får inte teckna ett mobilabonnemang. köpa en folköl på krogen m.m.
Hen får inte utföra farliga arbeten eller jobba skift.

Men att köra ett av våra mest farliga fordon är Ok.
"Ett av våra mest farliga fordon" kan man vrida och vända lite på, farligt för vem?
För föraren?
För omgivningen?
Vad är det som gör en 125cc på 11kW så farlig att en 16-åring inte ska få köra den?
Var har du statistiken på att det verkligen är så farligt som du påstår?
Fråga:
Hur många körkortsinnehavare i åldersgruppen 16-18 år har omkommit eller skadats svårt då dom framfört sin A1 motorcykel?



Det där med ålder för övningskörning är lite halvkomplicerat, troligen finns det en hel del att läsa på inom ramen för lagens förarbeten om du känner för det.
View attachment 7382
Källa: https://lagen.nu/1998:488

Men det finns så många andra saker man inte får göra när man är 18 heller så jag vet inte riktigt varför det är något att tjafsa om, egentligen...
View attachment 7381


Vid mopedutbildning är privat övningskörning inte tillåten. Men ett år senare är privat mc utbildning på 125'a fullt tillåten utan formella förkunskaper. Konsekventa regler???
Om det är konsekvent eller inte vet jag inte, kanske kan du hitta lite matnyttigt i lagens förarbeten?
Google lär vara din vän, förbered dig på att det finns mycket att läsa, det brukar bli så när man gräver lagtext...


Vad gäller paketet tre och fyfhjuliga mc
*bortklippt, jag håller till viss del med, precis som jag skrev tidigare, inget jag väljer att kommentera vidare*


När det gäller åldern för mc , då har vi omitiverat stort spann från 16 - 24,år ( alltså 8 år ) . Jag anser att det spannet skulle halveras d.v.s 18- 22 år. Detta eftersom alla klassernas fordon uppnår laglig hastighet på 110-120 km/h. Den enda skillnaden förutom accelrationen är att dom tyngre klasserna kan framföras i hastigheter över dom lagliga.
Redan idag kan en "snäll" 16 åring köra en zx10r på bana och en " busig" 16 åring köra en zx 10r på gata och cyckelbanor.
Diskussionen om "snäll" respektive "busig" har inget med körkortskrav att göra så det kommenterar jag inte.

Du har inte kört 125cc på ett tag tror jag... :)
Jag har sedan 2008 haft inte mindre än 5 olika 125cc hojar, kört dom totalt uppemot 1200 mil och haft förmånen att köra ytterligare ett par tre olika.
Ett kan jag säga dig: 120 km / tim kommer du bara upp i om du släpper hojen från ett tillräckligt högt hus... :tummenupp




Med en sådan lösning får vi nog en större acceptans för reglerna bland allmänheten.
Nägra exempel. Självständig mc körning kräver alltid en myndig förare d.v.s. 18, år. En omitiverad stor skillnad i ålder för direkt tillträde till A jämfört med A2,försvinner.
*resten bortklippt*
På vilket sätt är acceptansen för A1 så dålig att hela dess existens bör ifrågasättas?



Dagens lösning för stegvis tillträde til tung mc är felaktig eftersom man kan få sitt tunga körkort vid 20 år om man tog A 2 vid 18 år men tvingas vänta till 24 år för direkt tillträde.
Definiera "felaktigt" är du snäll.
Tag särskilt i beaktande ditt nästa uttalande:


Men det finns inga krav på dokumenterad körvana för att " klassa upp " från A2 till A.
Nej det gör inte det, inte någonstans i landet Sverige har vi inom vägtrafiken ett krav på "dokumenterad körvana".
Om du nu vill införa det kravet, förklara gärna lite hur du tänker dig att det ska hanteras i praktiken.


Kräv Am eller B för övningskörning med mc.
AM, det skulle körskolorna gilla, och jag tror att jag delvis kan hålla med dig.
Först krypa, sedan gå. Hur lång tid tycker du att man ska ha haft AM innan man får börja resan mot A1, A2 och A?

Likabehandling är ju lite modernt, förklara gärna hur du tänker dig att principen med "villkor för övningskörning" ska fungera för körkort B. Ja, om du nu vill införa det för A menar jag.

Först ta körkort AM och köra mopedbil i ett par år?
För det är väl inte så att du på fullt allvar menar att en motorcyklist ska vara tvingad att först ta körkort för moped eller bil innan man får ta körkort A medan en bilist direkt ska kunna gå från trampbilen till bilen (obegränsad effekt, upp till 3,5 ton totalvikt) ...


Med krav på minst AM vid övningskörning säkertället man att eleven har grundläggande manöver och körkunskaper och trafikregelkunskaper. Det är speciellt viktigt vid privat övningskörning där läraren inte har lärarkompetens och därmed svårare att göra olika riskbedömningar för eleven.
Det har varit en del diskussioner här på forumet om kostnaderna för körkort, att det är krångligt med många steg osv, då är det onekligen lite intressant att det kommer upp ett förslag på en 4-stegs raket, ytterligare ett steg mot dagens 3-steg alltså...

Menar du att det ska vara olika regler vid "privat" respektive "körskole-ledd" övningskörning?


Slopa klass A1, tillåt inga förare att självständigt köra mc under 18, år. ( 15 år köra fordon typ moped m.m med toppfart max45 km/h). Medlemsländer skall kunna slopa klass a1 utan att det påverkar körkortsåldern för a2.
Vad är anledningen till att du vill ta bort A1?
Förklara gärna lite mer i detalj hur du resonerar.
 

CB_Tobbe

New member
Vi kan strunta i C , D ,CE m.fl. eftersom det enbart gäller för vanliga körkortselever. Elever som har yrkeskompensbevis kan få sina körkort 3 år tidigare. Yrkeskompetensbevis är något som nästan alla skall ha numera för att få jobba som tung yrkesförare. Det betyder att regelverket i stort sett bara påverkar " hobbyförare" på tunga fordon.
 

Hampe

Skriver massor!
Yrkeskompetensbevis är något som nästan alla skall ha numera för att få jobba som tung yrkesförare. Det betyder att regelverket i stort sett bara påverkar " hobbyförare" på tunga fordon.

...och alla dem som kör tungt fordon i sitt arbete utan att för den sakens skull syssla med godsbefodran mot betalning.
Brödbilar, distributionsbilar, servicefordon etc mm osv.

http://www.strykb.se/om-ykb/undantag/


Yrkeskompetensbeviset är alltså egentligen begränsat till dem som utövar godsbefordran med trafiktillstånd:
http://www.akeri.se/sites/default/files/ahb_2013_kapitel03_trafiktillstand_0.pdf

Ingen annan berörs, och "hobbyförare" är inte en lämplig beteckning för alla dom som är anställda för att köra lastbil varje arbetsdag - utan att för den sakens skull ha betalande gods på flaket.


Hampe
 

GS1000E

New member
Hen?

Obegriplliga ålldersgränser för mc- förare under 18 år ....
I det fallet syftade jag på att 16 åringen får köra lätt mc med fartprestanda på 110 km/ h alltså laglig max fart i Sverige. Nu kommer inkonsekvenserna.
Hen får inte köra bil trots att man hade kunnat begränsa antal passagere till 0 eller 1, inte tillåta släp, satt max hastighet till 80 km/h o.s.v.
Hen får inte skjuta nyårsraketer, får inte spela på tipset, får inte teckna ett mobilabonnemang, får inte köpa en folköl på krogen m.m.
Hen får inte utföra farliga arbeten eller jobba skift.

Men att köra ett av våra mest farliga fordon är Ok.

Vid mopedutbildning är privat övningskörning inte tillåten. Men ett år senare är privat mc utbildning på 125'a fullt tillåten utan formella förkunskaper. Konsekventa regler???


Vad gäller paketet tre och fyfhjuliga mc

Där har vi flera regler som undergräver det allmänna regel acceptansen hos många människor.

Vi har tre olika regelverk kring fyrhjuling. 1 tärrängreggad, 2 vägregged 3 traktorreggad. Sedan tillkommer oreggede tävlings och lekfordon.
Typ 1 kräver förarbevis trots B körkort 2 förbiveset gäller inte, där krävs istället B körkort 3 kräver ingenting så länge den inte körs varaktigt på väg. Övriga endast på inhägnat tävlingsområde. Nu har vi tre snarlika produkter som kräver olika kompetns trots riskerna med fordonet likartade.

På 3 hjulingarna har vi tre huvudtyper med sinsemellan helt olika köregenskaper och styrprinciper 1. Trehjuling med bil eller fyrhjulingegenskaper t.ex. Can Am eller klassisk trike. 2. Trehjulkng med mc egenskper t.ex piaggio mp3 m.fl. 3 Missfostret MC.med sidovagn som har osymmetriska kurvegenskaper ( kräver mc körkort)

Genemsamt för dessa fordon är dom ofta kan justeras av tillverkaren så att dom kan köras på B körkort trots att flertalet borde kräva mc körkort eller specialutbildning p.g.a av speciella köregenskaper.

Är det någon med mc kunskap som kan förklara varför en mp3, 500 utan ABS skall få köras av en med B körkort.men t.ex KTM 125 duke med ABS skall kräva A1 körkort. Mp 3 föraren kommer att hamna i ungefär samma risksituationer och få samma felbeteende vid t.ex instyrning i kurva eller högfartsbroms som KTM 125 duke föraren. Där har A1 föraren fått grundläggande kunskaper och verktyg för att kunna hantera sådana situationer medan B föraren på MP3,inte har dom kunskaperna och kanske försöker att hantera den som en bil med katastrofala följder.

När det gäller åldern för mc , då har vi idag ett omitiverat stort spann från 16 - 24,år ( alltså 8 år ) . Jag anser att det spannet skulle halveras d.v.s 18- 22 år. Detta eftersom alla klassernas fordon uppnår laglig hastighet på 110 km/h. Den enda skillnaden förutom accelrationen är att dom tyngre klasserna kan framföras i hastigheter över dom lagliga.
Redan idag kan en "snäll" 16 åring köra en zx10r på bana och en " busig" 16 åring köra en zx 10r på gata och cyckelbanor.

Med en sådan lösning får vi nog en större acceptans för reglerna bland allmänheten.
Nägra exempel. Självständig mc körning kräver alltid en myndig förare d.v.s. 18, år. En omitiverad stor skillnad i ålder för direkt tillträde till A jämfört med A2 försvinner om man sänker från 24 till 22

Sänkningen av övningskörningsåldern för A2 till 17 år skapar bättre rättvisa, eftersom alla ungdomar får en sommarsäsongs övningskörning innan 18 årsdagen. Detta skall vara kombinerat med krav på Am körkort för eleven.

Föräldrarna behöver inte ta något ansvar för ungens 125 a som dom i praktiken är tvungna att göra idag, detta eftersom föräldrarna har huvudansvaret för barn under 18 år.

Man underlätter för lite äldre ungdomar från 22 år att fixa ett ett mc körkort.

Man får likartarde regler mellan bil och mc när det gäller lägsta körkortsålder.

Med krav på minst AM vid övningskörning säkertäller man att eleven har grundläggande manöver och körkunskaper samt trafikregelkunskaper. Det är speciellt viktigt vid privat övningskörning där läraren inte har lärarkompetens och därmed har svårare att göra " tidiga" riskbedömningar för eleven.

Höns får väl inte lov att köra MC?
 
Top