Nu innehåller tyvärr körkortsområdet flera principiella fel som borde justerass.
Några exempel :
obegripliga åldersgränser för förare under 18 är.
Kan du förtydliga vad som är "obegripligt"?
Jag tycker det är ganska så solklart:
View attachment 7380
Källa: Transportstyrelsens
broschyr.
Inga krav på trafikal grundutbildning för att få övningsköra t.ex mc.
Stämmer, men du ska ha körkortstillstånd och om du övningskör privat ska du dessutom ha en "godkänd handledare".
Nu vet jag inte hur du skulle resonera som handledare, för egen del skulle jag nog vara ganska noga med att kolla av hur "eleven" beter sig, vad hen kan osv. innan det är dags att ge sig ut i trafiken.
Men det är ju jag det...
Tycker det är intressant att du sparkar på en hel yrkeskår, körskollärarna, genom att påpeka att det inte finns "krav på trafikal grundutbildning"...
Det är liksom det enda dom pysslar med inom den branchen. Hela...tiden...
Men det är värt att notera att:
Allt om körkort skrev:
Handledaren är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/korkort/allt_om_korkort_utgava11_low.pdf sidan 9.
Ingen möjlighet att tillgodoräkna sig tidigare kk utbildningar vid t.ex A eller B utbildning..
Erfarenhet är inte viktig i din värld?
Jag kan bara referera till när jag själv för snart 10 år sedan kompletterade mitt B med tungt släp för att komma upp i BE.
Självklart kunde jag inte formellt tillgodoräkna mig tidigare körkortsutbildningar, det funkar liksom inte att komma dragande med "men jag skrev ju teori för lätt motorcykel 1990 så jag behöver ju inte skriva igen".
Det jag däremot hade en OERHÖRD nytta av var att under 16 år ha vistats i trafiken, att under 14 år ha kört bil.
Det tycker jag väger oerhört mycket tyngre än att "tillgodoräkna sig tidigare kk utbildningar".
Dessutom finns vissa skillnader i utbildningarna:
Allt om körkort skrev:
Riskutbildning för personbil kan inte tillgodoräknas för motorcykel, eftersom riskutbildningen för motorcykel är specifikt inriktad.
Riskutbildning för motorcykel kan inte tillgodoräknas för personbil.
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/korkort/allt_om_korkort_utgava11_low.pdf sidan 12.
Röriga och inkonsekventa krav för tre och fyrhjuliga motorcycklar.
Här är vi överens.
Att det sedan finns ett antal olika klasser av fyrhjulingar gör det hela än mer obegripligt...
Dagens lösning för stegvis tillträde til tung mc är felaktig eftersom man kan få sitt tunga körkort vid 20 år om man tog A 2 vid 18 år men tvingas vänta till 24 år för direkt tillträde.
Definiera "felaktigt" är du snäll.
Tag särskilt i beaktande ditt nästa uttalande:
Men det finns inga krav på dokumenterad körvana för att " klassa upp " från A2 till A.
Nej det gör inte det, inte någonstans i landet Sverige har vi inom vägtrafiken ett krav på "dokumenterad körvana".
Om du nu vill införa det kravet, fröklara gärna lite hur du tänker dig att det ska hanteras i praktiken.
Lite förslag..
Kräv Am eller B för övningskörning med mc.
AM, det skulle körskolorna gilla, och jag tror att jag delvis kan hålla med dig.
Först krypa, sedan gå. Hur lång tid tycker du att man ska ha haft AM innan man får börja resan mot A1, A2 och A?
Likabehandling är ju lite modernt, förklara gärna hur du tänker dig att principen med "villkor för övningskörning" ska fungera för körkort B. Ja, om du nu vill införa det för A menar jag.
Först ta körkort AM och köra mopedbil i ett par år?
För det är väl inte så att du på fullt allvar menar att en
motorcyklist ska vara tvingad att först ta körkort för moped eller bil innan man får ta körkort A medan en
bilist direkt ska kunna gå från trampbilen till bilen (obegränsad effekt, upp till 3,5 ton totalvikt) ...
Förklara gärna lite mer i detalj hur du resonerar.
Slopa klass A1, tillåt inga förare att självständigt köra mc under 18, år. ( 15 år köra fordon typ moped m.m med toppfart max45 km/h). Medlemsländer skall kunna slopa klass a1 utan att det påverkar körkortsåldern för a2.
Vad är anledningen till att du vill ta bort A1?
Förklara gärna lite mer i detalj hur du resonerar.
Tillåt övningskörning med A2 mc från 17 år istället för 17,5 år , *bortklippt, redan besvarat*. Det ger alla elever en sommarsäsong för övningskörning oavsett födelsedatum.
Intressant tanke, jag håller nog faktiskt med dig här!
Utred utbildningskrav för tre och fyrhjuliga mc. Se dom inte som bilar behörighetsmässigt men som mc ur skadesynpumkt. Man kan t.ex kräva någon form av förarbevis i tillägg till B körkortet eller kräva att personen innehar både B och minst A 1. Då blir inte inte dessa fordon något surregat eller bekvämlighetsalternativ till en riktig mc.
Min fetning där i början.
I övrigt skjuter du bitvis både över, under och bredvid målet men den där första biten är relevant.
Jag hävdar att de flesta olyckor med fyrhjuliga motorcyklar sker av berusade förare utan skyddsutrustning.
Att ytterligare höja körkortskraven lär knappast påverka olycksstatistiken.
Eller?
Sänk åldern för direkt tillträde till A från 24 år till 22 år.
Varför?
Eller så här:
Förklara gärna hur du resonerar, tänk särskilt på det här med "dokumenterad körvana"...
/B