Ändringar i manöverprov vid uppkörnimg

CB_Tobbe

New member
Att studera dödstal på 20 - 25 förare och jämföra enstaka år med varandra går inte eftersom en dödsolycka med förare och passagere förändrar statestiken fullsrändigt.
Ena året frontalkrockar en gold wing med lastbil och båda på mc 'n dör omedelbart. Nästa år är det istället två hjälmlösa busungar på en stulen motard som krockar med en stolpe under en polisjakt. Dom två olyckorna förändrar fördelningen kraftigt trots det bara är en som skedde respektive inte skedde.

Man behöver plocka isär statestiken i flera småbiitar för att kunna dra några vettiga slutsatser.
1 Förare med mc körkort som kör en någolunda laglig mc. Alltså en OK mc förare.
2 a förare som kör fyrhjulig mc( fyrhjuling ) med bil körkort . OK förare.
2 b förare som kör trehjulig mc ( typ mp 3) med bilkörkort. Ok förare
3 a förare som kör Mc utan mc körkort men i övrigt nykter och har bilkörkort.
3b förare som kör mc påverkad och utan körkort . med egen mc eller stulen.

Alla dessa grupper behöver hanteras på olika sätt eftersom dom har helt olika förutsättningar.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
När man jämför dödstalen , då måste man även titta på andra faktorer hur förarna använder sin mc , medelåldern när föraren skaffar sitt mc- körkort., förekomsten av högtrafikerade vägar som inte är motorväg, trafikbeteende hos bilförare m.m.

I länder som england och delar av tyskland har en betydligt längre mc säsong än Sverige. Det gör att mc kan användas till mer än ett nöjesfordon. Jag tror att en förare slm tvkngas åka varje i ur och skur utsätter sig onödiga risker efterslm turen förlorar sin tjusning och bara blir tvåhjulig obekväm bil för vissa förare. Tätt trafik och våta vägbanor ökar också riskerna.. En orsak till högre dödstal är den täta trafiken.

Ja.
...och nej.

"den täta trafiken" torde rimligen slå ganska så jämt mot olycksfallen för både MC och bilar.

"Tät trafik och våta vägbanor" är något som jag vill påstå möts med större respekt av motorcyklister än av bilister.
Min uppfattning är vi ökar våra marginaler mer under sådana förhållanden än andra trafikanter.

Visst ökar riskexponeringen med längre säsong och större uträttat transportabels. Men, å andra sidan ökar också erfarenheten och färdigheten i framförandet. Var ligger skärningspunkten? Vid hur lång säsong finns det optimala förållandet mellan riskexponering genom tillryggalagd sträcka och faran i att vara ovan - igen...?


Motorcyklister som pendlar i alla väder är nog dom som jag oroar mig minst för. Dom vet vad dom gett sig in på, färdas samma sträcka varje dag och vet på förhand var det kan blir trångt i infartsköerna.
Jag upplever inte att dom"tvingas" till något, och själv hör jag till dom som faktiskt gillar att köra i regn.
Ytterligare en dimension till MC-livet.


Nej, det går inte att jämföra olika länders olycksstatistik rakt av.
Vikta, väga, rensa och anpassa - det går att tolka olika mönster, men det går inte att lägga kalkerpapper rakt över.


H
 

Hampe

Skriver massor!
Att studera dödstal på 20 - 25 förare och jämföra enstaka år med varandra går inte eftersom en dödsolycka med förare och passagere förändrar statestiken fullsrändigt.
Ena året frontalkrockar en gold wing med lastbil och båda på mc 'n dör omedelbart. Nästa år är det istället två hjälmlösa busungar på en stulen motard som krockar med en stolpe under en polisjakt. Dom två olyckorna förändrar fördelningen kraftigt trots det bara är en som skedde respektive inte skedde.

Rätt! Vi är nere på sådana årstal nu att det flaxar en hel del år från år.
Jag har själv knutit näven i fickan när det kommit upp glättiga pressreleaser och hoppats att vi inte trumpetar ut något vi får äta upp med råge nästa år.
Ändå - utslaget över 5 års tid så kan man ändå se en trend, och jag är ledsen att säga att jag upplever 2014 års dip bland de körkortslösa som en anomali.
Ser man på den allmänna inställningen i samhället så känns det som denna gruppen kommer igen starkt nästlar. Eller året därpå.

Man behöver plocka isär statestiken i flera småbiitar för att kunna dra några vettiga slutsatser.
1 Förare med mc körkort som kör en någolunda laglig mc. Alltså en OK mc förare.
2 a förare som kör fyrhjulig mc( fyrhjuling ) med bil körkort . OK förare.
2 b förare som kör trehjulig mc ( typ mp 3) med bilkörkort. Ok förare
3 a förare som kör Mc utan mc körkort men i örigt nykter och har bilkörkort.
3b förare som kör mc påverkad och utan körkort . med egen mc eller stulen.

Alla dessa grupper behöver hanteras på olika sätt eftersom dom har helt olika förutsättningar.


Men det görs!
Både av myndigheter och SMC. Lita på det.
Förare 2a sorteras bort helt och hållet i efterarbetningen som görs just nu.

(någon med kunskap får gärna rätta mig, jag skriver ur minnet här)



Hampé
 

Hampe

Skriver massor!
Vill framföra ett stort tack här:
Skulle egentligen städat, tvättat och gjort en massa trista saker idag - men därav blev intet.

Tack alla som gjorde det möjligt!



Hampe
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Rätt! Vi är nere på sådana årstal nu att det flaxar en hel del år från år.
Jag har själv knutit näven i fickan när det kommit upp glättiga pressreleaser och hoppats att vi inte trumpetar ut något vi får äta upp med råge nästa år.
Ändå - utslaget över 5 års tid så kan man ändå se en trend, och jag är ledsen att säga att jag upplever 2014 års dip bland de körkortslösa som en anomali.
Ser man på den allmänna inställningen i samhället så känns det som denna gruppen kommer igen starkt nästlar. Eller året därpå.


Hampé

Jag skulle nog gå så långt att jag hävdar att vi är ganska nära en praktisk "nollvision" nu. Myndigheterna kan lägga miljarder på trafiksäkerhetsarbete men det kommer fortfarande att vara ungefär 30-50 pers som kör ihjäl sig varje år. Det kommer alltid att ske olyckor så länge vi fortfarande har mandat att styra våra fordon själva.

Mitt ansvar är att jag som enskild hojförare gör vad jag kan för att påverka min egen körning, kör vettigt, fortbildar mig, och kanske påverkar mina kompisars körning åtminstone genom att själv köra på ett sånt sätt att jag inte sätter dem på pottkanten, mer än så kan jag ju faktiskt inte göra...?
 

Niklasinorr

New member
Lätt redigerat!

Är inte van att inte kunna säga rakt ut och okonstlat för vi gör så.
Vi håller varken på med hen eller genus hit och dit för att brudar överlag kan ha lite kortare ben och mindre muskelkraft.
Då anpassar våra brudar hoj enligt storlek och vad dom klarar av att hantera,vi anpassar inga regler för att nån mindre person kan ha oturen att parkeringsvältta sin malmhög till hoj så hon kvävs under den.
Manliga könet då?
Klarar han int av hojen så tränar han tills han gör det.

Tror det är dags att elda i bastun i kväll så man kan svalka ner sig lite :p

Årets inlägg! Jonkko for president!!!!! :)
 

Hampe

Skriver massor!
Jag skulle nog gå så långt att jag hävdar att vi är ganska nära en praktisk "nollvision" nu. Myndigheterna kan lägga miljarder på trafiksäkerhetsarbete men det kommer fortfarande att vara ungefär 30-50 pers som kör ihjäl sig varje år. Det kommer alltid att ske olyckor så länge vi fortfarande har mandat att styra våra fordon själva.

Mitt ansvar är att jag som enskild hojförare gör vad jag kan för att påverka min egen körning, kör vettigt, fortbildar mig, och kanske påverkar mina kompisars körning åtminstone genom att själv köra på ett sånt sätt att jag inte sätter dem på pottkanten, mer än så kan jag ju faktiskt inte göra...?


Nej nej nej!
Lade du upp den bara för att jag skulle kunna smasha med allt vad jag har...?

Det finns mer att göra. Ser vi till 2014 års siffror så kan man ENKELT reducera antalet omkomna med en femtedel.
1/5
20%
Tjugo procent

Det finns många sätt att uttrycka det på, men siffran är sanslöst hög med tanke på att det handlar om en enda, tydligt identifierbar och homogen åtgärd.

Det handlar om att rädda motorcyklister från Trafikverkets blodiga slaktbänk dödsräcket.
Så enkelt.

Dyrt...?
Tja, det kostar att inte göra rätt från början. Det kostar att inte lyssna på motorcyklisterna från start.
Gör om och gör rätt! Vi dör som flugor mot dessa helt felkonstruerade och alltför ofta felplacerade dödsräcken.

Det är beklagligt att 80% dog på en uppsjö av olika sätt och av olika anledningar, men Trafikverket kan aldrig svära sig fria från att 20% av oss fastnade i deras jävla räcken och slets i bitar!

"Den goda resan" Trafikverket..?

...och detta dessutom ute på stora Europavägar, TEN-T vägnätet som uttalat skall vara det bäst underhållna och säkraste.
För alla trafikanter...?

Rakt fram bara, basic transportation; ren jävla förflyttning i laglig hastighet. ...och så händer något.
Med hojen, med vägen, med vädret - med en mottrafikant som kör åt samma håll men anser att han bättre behöver din position än du själv.

Vart tar man vägen?



Så nej, Niklas - vi ligger inte på rätt nivå.
Vi motorcyklister arbetar aktivt med vår egen säkerhet, och att förbättra vår egen position och prestation i säkerhetsarbetet.
Det är en stor jävla skam att vi motarbetas av Tragikverket och att dessa tog sig rätten att avliva 6 stycken motorcyklister under 2014.

Hur länge får det fortsätta?



Hampe
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Hampe

Är det utrett om det var touringförare som körde in i räcket. Det finns ju tyvärr andra som utnyttjar det fina vägnätet för t.ex toppfartstester och bakhjulsåkning. Särskilt bakhjulsåkning med misslyckad nedsättning resulterar lätt i att föraren vurpar eller får fel riktning på sin mc.
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe

Är det utrett om det var touringförare som körde in i räcket. Det finns ju tyvärr andra som utnyttjar det fina vägnätet för t.ex toppfartstester och bakhjulsåkning. Särskilt bakhjulsåkning med misslyckad nedsättning resulterar lätt i att föraren vurpar eller får fel riktning på sin mc.

...?

Varje nedsättning är väl ett misslyckande om man försöker wheela? Ha ha ha

Vi är väldigt långt från "Ändringar i manöverprov vid uppkörnimg" nu, men helt kort:

Sävar 2011 var en väldigt underlig räckesolycka. Polisen på plats sade direkt i media att "hastigheten hade betydelse" utan att det fanns några vittnen.
Troligen grundade man sig på ett långt, blekt bromsspår från ett låst bakhjul. Senare kom man på att det kanske kunder handlat om ett tekniskt fel, men ingen vet vad som egentligen låg bakom olyckan.

Vad gäller 2014 års räckesolyckor kan jag inte ur minnet komma på att jag läst eller luktat mig till något stuntande eller extremt beteende, men det spelar ingen roll - för:


Men hade inte räcket varit där, så hade de inte slagit ihjäl sig mot det!


Nä, precis.
Kanske hade man dött en annan död 30 meter bort mot en stubbe. Eller också hade man rest sig upp, blåslagen, omtumlad och med hojen i trasor. En erfarenhet rikare...

Men det vet vi inte.
Det vi vet är att 20% av 2014 års omkomna motorcyklister dog emot Trafikverkets räcken.
Det hade dom inte gjort om dom inte funnits.
Det hade dom inte gjort om dom vore korrekt utformade och placerade.


Så, tillbaka till manöver provet vid uppkörning nu!

...eller, nej förresten.
Inte tillbaka som det varit de sista sidorna.
Kom med något konstruktivt istället.

När kan vi vänta nästa revison? Tidigast om 5 år, kanske?
Vilken sorts förändring skall vi arbeta för fram till dess?



Hampe



Edit:


Vill du på allvar diskutera dödsräcken så finns det en tråd här:
http://forum.svmc.se/showthread.php?7848-S%E4krare-v%E4gr%E4cken-%E4ntligen!

Vidare: analysen och sorteringen av förra årets olycksstatistik pågår just nu, antar jag.
Skulle någon räckesolycka ha föregåtts av stuntande så lär det komma fram.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
En ide kan vara att dela manöverprovet och uppkörningen i trafik på två provtillfällen. Det bör ge en större möjlighet att få uppkörningstider eftersom dagens system innebär att flera timmar av provförättarens dag blir uppbokad på körning i trafik som aldrig genomförs. Även eleven får betala för provtid som aldrig används.

Då skulle man kunna använda t.ex. tisdagar för manöverprov med flera trafikskolor och privatister. Dom eleverna som blir godkända bokas upp för en t.ex 40 minuters uppkörning i trafik på lämplig dag. Då kan provförättaren komma till trafikskolan eller träffas vid hans kontor.

Jag anser att en sådan lösning dels gör eleverna mindre nervösa eftersom dom kan fokusera på ett moment och sedan kan provförättarens arbetstid utnyttjas mer effektivt.
 

Niklasinorr

New member
Nej nej nej!
Lade du upp den bara för att jag skulle kunna smasha med allt vad jag har...?

Det finns mer att göra. Ser vi till 2014 års siffror så kan man ENKELT reducera antalet omkomna med en femtedel.
1/5
20%
Tjugo procent



Så nej, Niklas - vi ligger inte på rätt nivå.
Vi motorcyklister arbetar aktivt med vår egen säkerhet, och att förbättra vår egen position och prestation i säkerhetsarbetet.
Det är en stor jävla skam att vi motarbetas av Tragikverket och att dessa tog sig rätten att avliva 6 stycken motorcyklister under 2014.

Hur länge får det fortsätta?


Hampe

Redigerade lite i din text :)

Jag vet att du brinner för räckena så jag tänkte att du skulle få utlopp för dina aggressioner... :D

Mitt inlägg om att vi är på en viss nivå är mer av en filosofisk vinkling av det hela. 2014 hade osedvanligt många räckesolyckor ja, men betydligt färre mc-olyckor över lag. Tittar man på statistik några år tillbaka så fluktuerar det väldigt mycket och det är ju det som är min poäng.
Statistiken, eller rättare sagt underlaget för statistiken är ofullständig.

Jag tror, baserat på min erfarenhet av beteendet hos människor, att det inte spelar så stor roll vad som görs. Vi leker med tanken att alla räcken monterades ner innan 2014, dvs det fanns inga räcken inför 2014 år säsong. Det skulle innebär att dessa 7 omkomna inte hade krockat med räcken och kanske överlevt alternativt dött mot något annat, mötande bil, vägtrumma, sten eller vad som helst, det vet vi inte. Det vi vet är att en hel del andra människor hade dött istället. Räckena räddar liv, där har tyvärr Tingvall rätt i. Sen att både jag och du tycker att utformningen av räcken är usel, speciellt för oss som kör hoj är en annan sak. Det finns ju ingen som vet om en annan räckestyp hade använts vid dessa 7 olyckor om det hade inneburit någon skillnad.

Det är just detta som är min poäng! Vi vet inte, vi har ingen aning, vi kan bara tro, spekulera och hoppas att det blir förändringar men till vad?

Vi bor i ett land som är skitlångt, med massor av vägar och alla dessa vägar har människor som kör på dem och tycker att just deras väg är den viktigaste i världen eftersom det är just "min" väg. Det finns miljarder parametrar med presumtiva olyckor efter alla dessa vägar där de flesta parametrarna kan påverkas av oss som kör på vägen.
Nästa grej är att vi har en myndighet som ska jobba för att förbättra den här vägsituationen, egentligen jobba för att plocka bort så många som möjligt av de parametrar som vi som förare kan påverka.

En människa = Gör fel
Många människor = Många fel

Denna myndighet bekostas av oss som skattebetalare, samma mängd skattebetalare som skall bekosta alla samhällets funktioner såsom sjukvård, samhällstjänster, skolor och allt som hör till. Tyvärr är vi människor som bor i det här landet väldigt få sett till yta. Det blir en helvetisk ekvation för alla dessa myndigheter som skall fixa allt detta som vi skriker om som är dåligt. Vi klagar på att järnvägen inte får pengar, vi klagar på att sjukvärden inte får pengar, vi klagar på att vägarna inte rustas och vi klagar på den dåliga skolan...

Människor som jobbar på myndigheter eller inom samhällsstyrning = Många fel

Men de har en fruktansvärd situation där de ska få pengarna att räcka till och få alla nöjda, en omöjlig situation faktiskt...

För att göra en lång historia kort, det är inte så enkelt. Jag vill inte försvara idiotiska beslut på Trafikverket eller av vissa ministrar men jag vill att vi som pratar om det här förstår hur stort det egentligen är.

För att återgå till min ursprungliga tes om att vi är nära en praktiskt nollvisiondå, det dör 30-60 pers på MC varje år, det kommer det att göra nästa år också och kanske öka lite om det blir fler som åker hoj med tiden men förhållandet kommer att vara ungefär likvärdigt. Enda sättet att påverka olyckorna är att vi som trafikanter tar ansvar för oss själva. Om vi slutade ta felaktiga beslut i trafiken skulle vi få ner olyckstalen, betydligt mer än om vi bara skulle ändra räckestyp, se till att asfalten alltid hade samma grepp osv. Detta är "bara" olika parametrar som kanske påverkar eller kanske inte påverkar, vi vet inte.

Skulle vi lägga pengarna och energin på att utbilda oss (där kom det :) ) på ett sådant sätt att vi tar färre dåliga beslut (riskbedömning) så skulle det påverka betydligt mer eftersom dåliga beslut i trafiken påverkar så mycket mer än vad räcken gör.
Skulle vi som samhälle dessutom lägga alla dessa miljarder för trafikarbete på drogrelaterade frågor istället, t ex utbildning och påverkan redan i grundskolan, lägga pengar och resurser på skolan, lägga pengar på kvarterspoliser, fler poliser, inte maskiner för trafikövervakning... ja, listan kan göras lång så skulle det påverka HELA samhället och följden av detta skulle också påverka trafiken eftersom det är en del av samhället.

Vi diskuterar ett sketet moment i körkortsutbildnigen, finns det verkligen någon människa i världen som tror att just det skulle inverka någonting öht på olyckstalen?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
En ide kan vara att dela manöverprovet och uppkörningen i trafik på två provtillfällen. Det bör ge en större möjlighet att få uppkörningstider eftersom dagens system innebär att flera timmar av provförättarens dag blir uppbokad på körning i trafik som aldrig genomförs. Även eleven får betala för provtid som aldrig används.

Då skulle man kunna använda t.ex. tisdagar för manöverprov med flera trafikskolor och privatister. Dom eleverna som blir godkända bokas upp för en t.ex 40 minuters uppkörning i trafik på lämplig dag. Då kan provförättaren komma till trafikskolan eller träffas vid hans kontor.

Jag anser att en sådan lösning dels gör eleverna mindre nervösa eftersom dom kan fokusera på ett moment och sedan kan provförättarens arbetstid utnyttjas mer effektivt.

Det finns en uppenbar risk här och det är att körprovet x 2 blir ännu dyrare än dagens redan höga avgift. Sverige har Europas högsta avgift för körprov. NL har istället ett system där man endast gör manöverprov vid ett A-prov. Det finns länder där man inte behöver göra om manöverprovet då man gör omprovet - om man klarade den delen.
 

gundj

New member
Eller kört in i en mötande bil innhållande en barnfamilj som "skickats" av vägen. Detta eftersom dom vägarna ofta är hårt trafikerade vägar ofta med fartgräns på 100 km/h

Det behöver inte vara antingen dödligt räcke eller inget räcke, det skall vara barriär som möjliggör att man överlever en närkontakt med räcket.
Alla vinner, inklusive din barnfamilj.
 

CB_Tobbe

New member
Det finns en uppenbar risk här och det är att körprovet x 2 blir ännu dyrare än dagens redan höga avgift. Sverige har Europas högsta avgift för körprov. NL har istället ett system där man endast gör manöverprov vid ett A-prov. Det finns länder där man inte behöver göra om manöverprovet då man gör omprovet - om man klarade den delen.

Jag vill nog påstå att en mindre höjning på 10-20 procent skulle acepteras av dom flesta. Detta eftersom många gör sitt körprov 2 -3 gånger innan dom får sitt körkort. Låt säga säga att manöverprovet kostar 33 procent och körprovet kostar 67 procent av toralkostnaden.
Då betalas endast 33 procent varje gång manöverprovet misslyckas. Ett misslyckat körprov kostar kostar bara 67 procent av totalen.

Jag tror att dom allra flesta är beredda att betala några kronor mer för ett tvådelad lösning eftersom ett misslyckande blir såpass mycket billigare.

Dom enda som tjänar lite på dagens upplägg är dom lyckas på första försöket.

Att enbart ha ett manöverprov skapar också en konstig situation. Då kommer t.ex en kort och " klen" tjej att ta A1 körkort för att sedan köra upp för tung mc strax efteråt. Då slipper den 25 åriga tjejen att göra ett för henne besvärligt manöverprov. 125 an är lika lätthanterad som en moppe.

Deremot skulle man kunna ta bort ett av manöverproven antingen det mellan a1 och a2 eller mellan a2 och a
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
EU-direktivet kräver att man kör två år i varje körkortsklass innan man får köra en MC med högre effekt. Så, att ta A1-kort skulle betyda fyra år på mindre hojar.
Ett körprov handlar också om att kostnad för att hyra MC, ta ledigt från jobbet och resa till och från provplatsen. Det kan kosta ett par tusen att hyra MC för körprov. Den kostnaden måste också tas i beaktande.
 

HkanB

New member
Jag vill nog påstå att en mindre höjning på 10-20 procent skulle acepteras av dom flesta. Detta eftersom många gör sitt körprov 2 -3 gånger innan dom får sitt körkort. Låt säga säga att manöverprovet kostar 33 procent och körprovet kostar 67 procent av toralkostnaden.
Då betalas endast 33 procent varje gång manöverprovet misslyckas. Ett misslyckat körprov kostar kostar bara 67 procent av totalen.

Jag tror att dom allra flesta är beredda att betala några kronor mer för ett tvådelad lösning eftersom ett misslyckande blir såpass mycket billigare.

Dom enda som tjänar lite på dagens upplägg är dom lyckas på första försöket.

Att enbart ha ett manöverprov skapar också en konstig situation. Då kommer t.ex en kort och " klen" tjej att ta A1 körkort för att sedan köra upp för tung mc strax efteråt. Då slipper den 25 åriga tjejen att göra ett för henne besvärligt manöverprov. 125 an är lika lätthanterad som en moppe.

Deremot skulle man kunna ta bort ett av manöverproven antingen det mellan a1 och a2 eller mellan a2 och a

Om vi nu redan har de högsta avgifterna, varför höja...alls.
Och varför kalkylera med att misslyckas?

Situationen du beskriver...är inte sannolik redan pga regelverket men även för att det inte är ngn större skillnad på välbalanserade hojar...
Det går rätt OK att göra manöverprov med snudd på vilken hoj som helst som man har råd att lägga...omkull. :eek:
Största problemet är inte vikten utan hjulbas i kombination med styrutslag...parat med med en seriös motvilja att riskera att gå omkull...möjligen att att tyngdpunktens placering kan vara av intresse.

Men det finns lagliga hojar som det är fysiskt omöjligt att göra manöverprovet med...om man skall håll sig inom begränsningslinjerna och hålla anvisad hastighet.
 
Last edited:

Pricken

New member
Jag vill nog påstå att en mindre höjning på 10-20 procent skulle acepteras av dom flesta. Detta eftersom många gör sitt körprov 2 -3 gånger innan dom får sitt körkort. Låt säga säga att manöverprovet kostar 33 procent och körprovet kostar 67 procent av toralkostnaden.
Då betalas endast 33 procent varje gång manöverprovet misslyckas. Ett misslyckat körprov kostar kostar bara 67 procent av totalen.

Jag tror att dom allra flesta är beredda att betala några kronor mer för ett tvådelad lösning eftersom ett misslyckande blir såpass mycket billigare.

Ja, fast nu glömmer du kanske bort de som kör i trafikskola och måste hyra skolans motorcykeln för provtillfället för 2 500'ish kronor, de som måste ta ledigt från jobbet (oavsett hur lång provtiden är) hela dagen för provet och de som tränat och övat stenhårt inför provet och kommer med de bästa förutsättningarna att ta körkort.
Själv skulle jag ha blivit vansinnig om jag tvingades boka två prov, ta ledigt två dagar, åka till provplatsen två gånger, betala mc-hyra två gånger o s v. Men å andra sidan kom jag väl förberedd till provet och det är väl ändå det scenariot som är önskvärt och som bör uppmuntras?
 
Top