Nej nej nej!
Lade du upp den bara för att jag skulle kunna smasha med allt vad jag har...?
Det finns mer att göra. Ser vi till 2014 års siffror så kan man ENKELT reducera antalet omkomna med en femtedel.
1/5
20%
Tjugo procent
Så nej, Niklas - vi ligger inte på rätt nivå.
Vi motorcyklister arbetar aktivt med vår egen säkerhet, och att förbättra vår egen position och prestation i säkerhetsarbetet.
Det är en stor jävla skam att vi motarbetas av Tragikverket och att dessa tog sig rätten att avliva 6 stycken motorcyklister under 2014.
Hur länge får det fortsätta?
Hampe
Redigerade lite i din text
Jag vet att du brinner för räckena så jag tänkte att du skulle få utlopp för dina aggressioner...
Mitt inlägg om att vi är på en viss nivå är mer av en filosofisk vinkling av det hela. 2014 hade osedvanligt många räckesolyckor ja, men betydligt färre mc-olyckor över lag. Tittar man på statistik några år tillbaka så fluktuerar det väldigt mycket och det är ju det som är min poäng.
Statistiken, eller rättare sagt underlaget för statistiken är ofullständig.
Jag tror, baserat på min erfarenhet av beteendet hos människor, att det inte spelar så stor roll vad som görs. Vi leker med tanken att alla räcken monterades ner innan 2014, dvs det fanns inga räcken inför 2014 år säsong. Det skulle innebär att dessa 7 omkomna inte hade krockat med räcken och kanske överlevt alternativt dött mot något annat, mötande bil, vägtrumma, sten eller vad som helst, det vet vi inte. Det vi vet är att en hel del andra människor hade dött istället. Räckena räddar liv, där har tyvärr Tingvall rätt i. Sen att både jag och du tycker att utformningen av räcken är usel, speciellt för oss som kör hoj är en annan sak. Det finns ju ingen som vet om en annan räckestyp hade använts vid dessa 7 olyckor om det hade inneburit någon skillnad.
Det är just detta som är min poäng! Vi vet inte, vi har ingen aning, vi kan bara tro, spekulera och hoppas att det blir förändringar men till vad?
Vi bor i ett land som är skitlångt, med massor av vägar och alla dessa vägar har människor som kör på dem och tycker att just deras väg är den viktigaste i världen eftersom det är just "min" väg. Det finns miljarder parametrar med presumtiva olyckor efter alla dessa vägar där de flesta parametrarna kan påverkas av oss som kör på vägen.
Nästa grej är att vi har en myndighet som ska jobba för att förbättra den här vägsituationen, egentligen jobba för att plocka bort så många som möjligt av de parametrar som vi som förare kan påverka.
En människa = Gör fel
Många människor = Många fel
Denna myndighet bekostas av oss som skattebetalare, samma mängd skattebetalare som skall bekosta alla samhällets funktioner såsom sjukvård, samhällstjänster, skolor och allt som hör till. Tyvärr är vi människor som bor i det här landet väldigt få sett till yta. Det blir en helvetisk ekvation för alla dessa myndigheter som skall fixa allt detta som vi skriker om som är dåligt. Vi klagar på att järnvägen inte får pengar, vi klagar på att sjukvärden inte får pengar, vi klagar på att vägarna inte rustas och vi klagar på den dåliga skolan...
Människor som jobbar på myndigheter eller inom samhällsstyrning = Många fel
Men de har en fruktansvärd situation där de ska få pengarna att räcka till och få alla nöjda, en omöjlig situation faktiskt...
För att göra en lång historia kort, det är inte så enkelt. Jag vill inte försvara idiotiska beslut på Trafikverket eller av vissa ministrar men jag vill att vi som pratar om det här förstår hur stort det egentligen är.
För att återgå till min ursprungliga tes om att vi är nära en praktiskt nollvisiondå, det dör 30-60 pers på MC varje år, det kommer det att göra nästa år också och kanske öka lite om det blir fler som åker hoj med tiden men förhållandet kommer att vara ungefär likvärdigt. Enda sättet att påverka olyckorna är att vi som trafikanter tar ansvar för oss själva. Om vi slutade ta felaktiga beslut i trafiken skulle vi få ner olyckstalen, betydligt mer än om vi bara skulle ändra räckestyp, se till att asfalten alltid hade samma grepp osv. Detta är "bara" olika parametrar som kanske påverkar eller kanske inte påverkar, vi vet inte.
Skulle vi lägga pengarna och energin på att utbilda oss (där kom det
) på ett sådant sätt att vi tar färre dåliga beslut (riskbedömning) så skulle det påverka betydligt mer eftersom dåliga beslut i trafiken påverkar så mycket mer än vad räcken gör.
Skulle vi som samhälle dessutom lägga alla dessa miljarder för trafikarbete på drogrelaterade frågor istället, t ex utbildning och påverkan redan i grundskolan, lägga pengar och resurser på skolan, lägga pengar på kvarterspoliser, fler poliser, inte maskiner för trafikövervakning... ja, listan kan göras lång så skulle det påverka HELA samhället och följden av detta skulle också påverka trafiken eftersom det är en del av samhället.
Vi diskuterar ett sketet moment i körkortsutbildnigen, finns det verkligen någon människa i världen som tror att just det skulle inverka någonting öht på olyckstalen?