Niklasinorr
New member
Niklasnorr.
Tycker ärligt synd om dej.
Tror du har större framgång med att förklara färgen grön för blinda,tyvär :-(
Säger som Ingemar Stenmark, "-Hä lönch int å förklar fö de som int begrip..."...
Niklasnorr.
Tycker ärligt synd om dej.
Tror du har större framgång med att förklara färgen grön för blinda,tyvär :-(
Vad svamlar du om? Han lägger upp tre videos med skräckexempel, det är ingen som påstått att man inte skall kunna framföra hojen i bilköer och på parkeringsplatser.
https://www.youtube.com/watch?v=e8FkniBvs-Q
Exakt vad är det som skulle göra henne trafikfarlig om hon skulle tillåtas fota t.ex. 7 ggr. av 10?
Ja, varför inte?Bara för att man inte behöver balansera en bil i lågfart så är det onödigt med lågfartsövningar med hoj? Då tycker jag att vi ska införa obligatorisk halkbana för MC också, så det blir lika om nu det är syftet?
...och jag kan inte låta bli, apropå kopplingskontroll...
https://www.youtube.com/watch?v=OjqAT3iqo7w
...och gas/bromskontroll i låg fart...
https://www.youtube.com/watch?v=LqndJr1zOpk
...eller ja, jag vet inte vad man skall kalla det...
https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4
Alla tre är exempel på olyckor som kunde undvikas med lågfartsträning...
Vi tar det ett varv till då!
Lågfart, garagevändning, krypkörning i T-form, leda hoj o s v är övningar som är till för att du som körkortsaspirant ska kunna visa förarprövaren, inom en rimlig tid, att du kan behärska din motorcykel i låg fart, inget annat.
Det finns ingen trafikkoppling, det är ingen trafiksimulering, det finns ingen som helst vits med dessa övningar per definition som har med trafik att göra. De är BARA till för att VISA att jag som ELEV kan BEHÄRSKA min motorcykel i LÅG fart. Punkt!
För visst kör vi väl i låg fart med våra hojar också eller kör du ut från garaget och har 110 blås redan innan första korsningen? Det är ju bara att ställa sig vid lämpligt rödljus och titta hur motorcyklister gör när de ska komma iväg från stillastående... Vingel, vingel, flax, flax och ibland slirande och i undantagsfall omkullkörning, jag har sett det flera gånger.
Det är ju bara att du åker på en avrostning på våren och studerar hur folk beter sig med sina hojar utanför själva övningarna, när de ska parkera, flytta hojen för att den skall stå bättre, flytta hojen eftersom det är grus precis där stödet ska vara. Man kan åka till sveavägen och Donken motsvarande en vanlig sommarkväll och titta på alla försök att baxa in hojar, backandes baklänges in mot trottaren för att det ska se bra ut och för att alla skall rymmas.
Studera även hur folk kör när de ska försöka ta sig ut från en parkering i rusningstrafik...
Jag skulle vilja påstå att det finns ett jättestort behov av kunskap och träning just för att man ska klara enkla vardagssituationer med sin hoj.
Man kan ju också söka på Youtube, där finns det miljarders filmer med folk som inte kan hantera sina hojar i vardagssituationer, i låg fart...
Behöver jag fortsätta?
Förresten, varför ska vi jämföra körkortsutbildning för MC med bil? Jag ser det ofta i sådana här trådar. Bara för att man inte behöver balansera en bil i lågfart så är det onödigt med lågfartsövningar med hoj? Då tycker jag att vi ska införa obligatorisk halkbana för MC också, så det blir lika om nu det är syftet?
Förlåt att jag raljerar, jag vill bara visa på ett antal poänger med hur en viss utbildning ser ut och varför
...och jag kan inte låta bli, apropå kopplingskontroll...
https://www.youtube.com/watch?v=OjqAT3iqo7w
...och gas/bromskontroll i låg fart...
https://www.youtube.com/watch?v=LqndJr1zOpk
...eller ja, jag vet inte vad man skall kalla det...
https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4
Alla tre är exempel på olyckor som kunde undvikas med lågfartsträning...
Vad syftar en garagevändning till?
Nä, nu bara måste jag hoppa in i tråden.
Som den övningen såg ut var den ganska värdelös! Skall den verkligen göra nytta så skall den utformas som en trafiksituation många av oss hamnar i: Den skarpa, branta serpentinsvängen med mötande bil. Så brant att om man försöker sätta ner foten på "dalsidan" så välter man.
Men, det är klart, man kan ju planera så man "slipper" dom bästa fjäll- och alpvägarna
Jag tar det också en gång till då... Det finns ingen sån koppling eftersom körskolans hoj och min hoj har helt olika förutsättningar vid lågfart. Hela den idén går ut på att folk köper en nakenhoj som första hoj, vilket inte är fallet.
Första filmen ser jag en stolt mcägare som blir triggad av den som filmar och frågar, ska dra iväg med stil men som vanligt går det åt helvitte. Får jobba med attityden.
Andra filmen får den nyblivna mcägaren ett litet tjuvstopp.....ingen broms där inte. Han jobbar ju på att lära siga finna kontrolerna.
Det där gör jag ofta med min KTM 690 Enduro r när den tjuvstannar...2250 mil har jag kört på den och fan säger jag, det hjälper inte snart 32 års körningar att inte ligga på backen. Skrattar du nu så är du välkommen att krypköra med den så ska vi se hur du fångar upp KTMen.
Japp...ny mcägare igen..ska dra iväg med stil inför kameran...attityd problem
Nä, nu bara måste jag hoppa in i tråden.
Som den övningen såg ut var den ganska värdelös! Skall den verkligen göra nytta så skall den utformas som en trafiksituation många av oss hamnar i: Den skarpa, branta serpentinsvängen med mötande bil. Så brant att om man försöker sätta ner foten på "dalsidan" så välter man.
Men, det är klart, man kan ju planera så man "slipper" dom bästa fjäll- och alpvägarna
Om jag vore förarprövare så skulle jag vilja se att den som kör upp för motorcykel har ett lätt och otvunget sätt att hantera den på.
Kan planera sin körning, kan hålla blicken rätt, och snabbt kan tackla ett uppkommet problem på ett alternativt sätt.
Jag hoppas kunna avslöja om föraren har en mjuk och stel sida, är rörlig eller låst i sitsen och förstår att anpassa reglagen på motorcyklen för sina egna förutsättningar.
Man önskar att det fanns ett säkert och bra sätt att iaktta huruvida korrekt ansättning och sekvens i inbromsningarna ligger naturligt och kommer till användning vid varje inbromsning, eller om det bara dyker upp i huvudet vid "bromsprovet" - men jag skulle absolut följa föraren med blicken i allt han eller hon gör för att försöka utröna om denne är drillad eller skillad.
Det finns så mycket att se under körgårdsövningarna, och exakt det man kör kanske inte är lika avslöjande som det man gör...
"Cirkuskonster"...?
Om man intresserar sig för varifrån körgårdsövningarna har sitt ursprung så kanske bitarna faller bättre på plats.
Jag vågar sätta en bit av ett finger på att någon kapten från Försvarets motorskola en gång varit med och tagit fram övningarna efter det som man utbildade för inom Armén. "Garagevändningen" är bara så uppenbart ett prov på att snabbt kunna vända sitt fordon där vägen är spärrad och kanske därigenom undgå fientlig eld.
...så varför hålla på med det nu, när vi inte ens har ett försvar kvar längre?
Tja, säg det. Jag tycker det är ett bra prov för att visa att körkortsaspiranten har förmåga att hantera ett komplext skeende där gas, koppling, broms och balans måste koordineras - kinetik möter dynamik och ljuv musik uppstår.
Så, böla inte för mycket. Det är inte självklart att alla skall köra hoj. Alla är inte lämpade, så enkelt är det.
Tyvärr kan man bara bouncea dom som är fysiskt olämpliga, medans somliga psykiskt olämpliga seglar igenom både körgård och stadskörning med flaggan i topp. Tyvärr.
Det finns något poetiskt vackert i detta att somliga hojar skulle vara mer lämpade att "köra upp på" än andra.
Nakenhoj, låg vikt, vettig körställning, enkelt reglerbar effekt och broms - ense så långt, på ett ungefär...?
Det där är samma typ av hoj som kanske borde fortsätta utvecklas på under några år efter det att man fått körkort.
Jag ryser när jag ser trådar där folk frågar om KTM 990 SM som förstahoj.
Varför gröpa ur fyllningen först? Hur kul blir bullen som blir kvar efteråt...?
Men det är jag.
Jag har lika skoj på små hojar som på stora. Andra kräver jättemaskiner för att....? Förflytta sig? Spegla sig? Hävda sig...?
Något som gör mig irriterad på allvar är dagens regler som tvingar somliga att utbilda sig och köra upp på större hojar än dom sedan vill köra och äga.
Förbannat märkligt system - mycket märkligare än att behöva ta ett pae varv på körgården för att visa att man är mogen till att ge sig ut i trafiken.
Hampe
Vid utbildnkngar til t.ex lokförare, trafikflygare låter man dom sökande genomgå diverse psykologitest för att utröna lämpligheten att inneha dom jobben.
Lyckas man få en halv miljard indier att köra mc så har jag svårt se vad som skulle vara så jädra special att man ska dryga sig med ett "selected few"
Precis.
Men SMC har i många år älskat att "märkvärdigfiera" det där med att framföra ett fordon på två hjul.
Men det är ju klart, man drar in stora belopp på att inbilla både mc-åkare och myndigheter att det är jättesvårt, så att det behövs massor av kurser.
"Avrostning" t.ex. har jag aldrig känt minsta behov av. Dä ä bar å åk.
25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
– ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet, och
– ..........
Här har SMC något att anmärka på i remiss-svaret.