Ändringar i manöverprov vid uppkörnimg

Marie

Banned
Bara för att man inte behöver balansera en bil i lågfart så är det onödigt med lågfartsövningar med hoj? Då tycker jag att vi ska införa obligatorisk halkbana för MC också, så det blir lika om nu det är syftet?
Ja, varför inte?
Det är ju risk för halka på vägarna flera månader varje år. :p
 

JoHu

New member
...och jag kan inte låta bli, apropå kopplingskontroll...:)

https://www.youtube.com/watch?v=OjqAT3iqo7w

...och gas/bromskontroll i låg fart... :)

https://www.youtube.com/watch?v=LqndJr1zOpk

...eller ja, jag vet inte vad man skall kalla det... :)

https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4

Alla tre är exempel på olyckor som kunde undvikas med lågfartsträning... :)

Första filmen ser jag en stolt mcägare som blir triggad av den som filmar och frågar, ska dra iväg med stil men som vanligt går det åt helvitte. Får jobba med attityden.

Andra filmen får den nyblivna mcägaren ett litet tjuvstopp.....ingen broms där inte. Han jobbar ju på att lära siga finna kontrolerna.
Det där gör jag ofta med min KTM 690 Enduro r när den tjuvstannar...2250 mil har jag kört på den och fan säger jag, det hjälper inte snart 32 års körningar att inte ligga på backen. Skrattar du nu så är du välkommen att krypköra med den så ska vi se hur du fångar upp KTMen.

Japp...ny mcägare igen..ska dra iväg med stil inför kameran...attityd problem
 

Maverick

New member
Vi tar det ett varv till då! :)

Lågfart, garagevändning, krypkörning i T-form, leda hoj o s v är övningar som är till för att du som körkortsaspirant ska kunna visa förarprövaren, inom en rimlig tid, att du kan behärska din motorcykel i låg fart, inget annat.
Det finns ingen trafikkoppling, det är ingen trafiksimulering, det finns ingen som helst vits med dessa övningar per definition som har med trafik att göra. De är BARA till för att VISA att jag som ELEV kan BEHÄRSKA min motorcykel i LÅG fart. Punkt!


För visst kör vi väl i låg fart med våra hojar också eller kör du ut från garaget och har 110 blås redan innan första korsningen? Det är ju bara att ställa sig vid lämpligt rödljus och titta hur motorcyklister gör när de ska komma iväg från stillastående... Vingel, vingel, flax, flax och ibland slirande och i undantagsfall omkullkörning, jag har sett det flera gånger.

Det är ju bara att du åker på en avrostning på våren och studerar hur folk beter sig med sina hojar utanför själva övningarna, när de ska parkera, flytta hojen för att den skall stå bättre, flytta hojen eftersom det är grus precis där stödet ska vara. Man kan åka till sveavägen och Donken motsvarande en vanlig sommarkväll och titta på alla försök att baxa in hojar, backandes baklänges in mot trottaren för att det ska se bra ut och för att alla skall rymmas.
Studera även hur folk kör när de ska försöka ta sig ut från en parkering i rusningstrafik...

Jag skulle vilja påstå att det finns ett jättestort behov av kunskap och träning just för att man ska klara enkla vardagssituationer med sin hoj.

Man kan ju också söka på Youtube, där finns det miljarders filmer med folk som inte kan hantera sina hojar i vardagssituationer, i låg fart... :)

Behöver jag fortsätta?

Förresten, varför ska vi jämföra körkortsutbildning för MC med bil? Jag ser det ofta i sådana här trådar. Bara för att man inte behöver balansera en bil i lågfart så är det onödigt med lågfartsövningar med hoj? Då tycker jag att vi ska införa obligatorisk halkbana för MC också, så det blir lika om nu det är syftet?

Förlåt att jag raljerar, jag vill bara visa på ett antal poänger med hur en viss utbildning ser ut och varför :)


...och jag kan inte låta bli, apropå kopplingskontroll...:)

https://www.youtube.com/watch?v=OjqAT3iqo7w

...och gas/bromskontroll i låg fart... :)

https://www.youtube.com/watch?v=LqndJr1zOpk

...eller ja, jag vet inte vad man skall kalla det... :)

https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4

Alla tre är exempel på olyckor som kunde undvikas med lågfartsträning... :)

Jag tar det också en gång till då... Det finns ingen sån koppling eftersom körskolans hoj och min hoj har helt olika förutsättningar vid lågfart. Hela den idén går ut på att folk köper en nakenhoj som första hoj, vilket inte är fallet.
 

OH-

Member
Nä, nu bara måste jag hoppa in i tråden.

Vad syftar en garagevändning till?

Som den övningen såg ut var den ganska värdelös! Skall den verkligen göra nytta så skall den utformas som en trafiksituation många av oss hamnar i: Den skarpa, branta serpentinsvängen med mötande bil. Så brant att om man försöker sätta ner foten på "dalsidan" så välter man.
Men, det är klart, man kan ju planera så man "slipper" dom bästa fjäll- och alpvägarna :confused:
 

Niklasinorr

New member
Nä, nu bara måste jag hoppa in i tråden.



Som den övningen såg ut var den ganska värdelös! Skall den verkligen göra nytta så skall den utformas som en trafiksituation många av oss hamnar i: Den skarpa, branta serpentinsvängen med mötande bil. Så brant att om man försöker sätta ner foten på "dalsidan" så välter man.
Men, det är klart, man kan ju planera så man "slipper" dom bästa fjäll- och alpvägarna :confused:

Äntligen en vettig, konkret idé som vi kan prata runt. Tycker om tanken men jag tror att den sådan manöver skulle vara lite för farlig med tanke på konsekvensen. Om folk tycker garagevändningen är svår så skulle den där vara ännu svårare eftersom folk skulle vara ännu räddare för att ramla :)
 

Niklasinorr

New member
Jag tar det också en gång till då... Det finns ingen sån koppling eftersom körskolans hoj och min hoj har helt olika förutsättningar vid lågfart. Hela den idén går ut på att folk köper en nakenhoj som första hoj, vilket inte är fallet.

Tja, kanske vore en ide att man som färsking som skall ge sig ut i trafiken på en mc, som är bland det farligaste vi kan göra, dessutom okunnig och rent ut sagt ganska usel på att framföra detta fordon... att man då i det läget skaffar sig en hoj som kan manövreras fullt ut? Vill man köpa en chopper, sporthoj, guldwinge eller annat så kan man ju göra det sen.
Tanken är väl att man ska köra hoj i väldigt många år och de flesta olyckorna sker när körkortet är upp till tre år gammalt...kanske finns en anledning till att det är på det sättet?

Sen är det ju så att vi kan gnälla precis hur mycket vi vill, vi vet reglerna, vi vet kraven, vi vet vilka övningar som krävs. Är det då inte ganska smart att köpa/låna/hyra en lättmanövrerad hoj som man har för att lära sig köra motorcykel? Man kanske inte måste vara "die hard" sporthojsförare eller chopperförare just när man ska lära sig något nytt och ganska svårt?
Sen går det bevisligen att ta körkort med vilken hoj som helst men det är ju både billigare och enklare att ha en hoj som är lättmanövrerad.
 

Niklasinorr

New member
Första filmen ser jag en stolt mcägare som blir triggad av den som filmar och frågar, ska dra iväg med stil men som vanligt går det åt helvitte. Får jobba med attityden.

Andra filmen får den nyblivna mcägaren ett litet tjuvstopp.....ingen broms där inte. Han jobbar ju på att lära siga finna kontrolerna.
Det där gör jag ofta med min KTM 690 Enduro r när den tjuvstannar...2250 mil har jag kört på den och fan säger jag, det hjälper inte snart 32 års körningar att inte ligga på backen. Skrattar du nu så är du välkommen att krypköra med den så ska vi se hur du fångar upp KTMen.

Japp...ny mcägare igen..ska dra iväg med stil inför kameran...attityd problem


Den dödliga kombinationen, attityd, kunskapsbrist och övertro på den egna förmågan... Den finns där överallt och är ett vanligt problem bland män.

Alla tre filmerna är ett tydligt bevis på detta och alla tre visar på ett stort behov av övning. Ingen av dessa olyckor skulle ske ifall vederbörande hade övat tillräckligt och skaffat sig erfarenheter.

Jag kör för övrigt också 690 Enduro R... Inga tjuvstopp än... :D
 

Chopperbyggarn

New member
Nä, nu bara måste jag hoppa in i tråden.



Som den övningen såg ut var den ganska värdelös! Skall den verkligen göra nytta så skall den utformas som en trafiksituation många av oss hamnar i: Den skarpa, branta serpentinsvängen med mötande bil. Så brant att om man försöker sätta ner foten på "dalsidan" så välter man.
Men, det är klart, man kan ju planera så man "slipper" dom bästa fjäll- och alpvägarna :confused:


Jo det vore onekligen synd att prioritera bort dessa vackra vägar.;):p

https://www.youtube.com/watch?v=UQ6VgTY8Cds

https://www.youtube.com/watch?v=xMIJOQE0U_g

Här handlar det nog mer om starka nerver än att vara en gud på "lågfarts provet".... faktum är att körningen i sig ser ganska enkel ut men vilka spratt kommer höjdrädslan att spela här tro...:angel::angel:

Anders.J
 

Maverick

New member
Med tanke på statistik så borde i så fall glidare och choppers förordas. De allvarliga olyckorna sker inte i krypfart. Varje normalt funtad människa stannar och hittar en annan lösning om det nu är trångt vilket torde vara det som är problemet som man ska lösa med krypkörningen. Krypkörningen i sig är väl bra att kontrollera eftersom det förekommer situationen där den är nödvändig mer eller mindre. Men det där kryssandet mellan konor saknar funktion såvida det inte ska vara en uppmuntran till att kryssa mellan bilarna i köer.

Vi kan kan ha alla möjliga idéer om vad folk borde köpa för hoj, men jag tror att man väljer utifrån plånbok och stil inget annat. Således har körskolehojar ganska lite gemensamt med många ägda hojar när körkortet väl är bärgat.
 

Hampe

Skriver massor!
Om jag vore förarprövare så skulle jag vilja se att den som kör upp för motorcykel har ett lätt och otvunget sätt att hantera den på.
Kan planera sin körning, kan hålla blicken rätt, och snabbt kan tackla ett uppkommet problem på ett alternativt sätt.
Jag hoppas kunna avslöja om föraren har en mjuk och stel sida, är rörlig eller låst i sitsen och förstår att anpassa reglagen på motorcyklen för sina egna förutsättningar.

Man önskar att det fanns ett säkert och bra sätt att iaktta huruvida korrekt ansättning och sekvens i inbromsningarna ligger naturligt och kommer till användning vid varje inbromsning, eller om det bara dyker upp i huvudet vid "bromsprovet" - men jag skulle absolut följa föraren med blicken i allt han eller hon gör för att försöka utröna om denne är drillad eller skillad.

Det finns så mycket att se under körgårdsövningarna, och exakt det man kör kanske inte är lika avslöjande som det man gör...

"Cirkuskonster"...?
Om man intresserar sig för varifrån körgårdsövningarna har sitt ursprung så kanske bitarna faller bättre på plats.
Jag vågar sätta en bit av ett finger på att någon kapten från Försvarets motorskola en gång varit med och tagit fram övningarna efter det som man utbildade för inom Armén. "Garagevändningen" är bara så uppenbart ett prov på att snabbt kunna vända sitt fordon där vägen är spärrad och kanske därigenom undgå fientlig eld.

...så varför hålla på med det nu, när vi inte ens har ett försvar kvar längre?
Tja, säg det. Jag tycker det är ett bra prov för att visa att körkortsaspiranten har förmåga att hantera ett komplext skeende där gas, koppling, broms och balans måste koordineras - kinetik möter dynamik och ljuv musik uppstår.


Så, böla inte för mycket. Det är inte självklart att alla skall köra hoj. Alla är inte lämpade, så enkelt är det.
Tyvärr kan man bara bouncea dom som är fysiskt olämpliga, medans somliga psykiskt olämpliga seglar igenom både körgård och stadskörning med flaggan i topp. Tyvärr.

Det finns något poetiskt vackert i detta att somliga hojar skulle vara mer lämpade att "köra upp på" än andra.
Nakenhoj, låg vikt, vettig körställning, enkelt reglerbar effekt och broms - ense så långt, på ett ungefär...?

Det där är samma typ av hoj som kanske borde fortsätta utvecklas på under några år efter det att man fått körkort.
Jag ryser när jag ser trådar där folk frågar om KTM 990 SM som förstahoj.
Varför gröpa ur fyllningen först? Hur kul blir bullen som blir kvar efteråt...?

Men det är jag.
Jag har lika skoj på små hojar som på stora. Andra kräver jättemaskiner för att....? Förflytta sig? Spegla sig? Hävda sig...?

Något som gör mig irriterad på allvar är dagens regler som tvingar somliga att utbilda sig och köra upp på större hojar än dom sedan vill köra och äga.
Förbannat märkligt system - mycket märkligare än att behöva ta ett pae varv på körgården för att visa att man är mogen till att ge sig ut i trafiken.





Hampe
 
Last edited:

Maverick

New member
Finns ju rätt många som inte är lämpliga att ha bilkörkort heller och jag skulle föredra att dom körde mc istället... Uppkörningen syftar ju inte heller till att man ska kunna allt utan bara tillräckligt för att kunna fortsätta att öva på egen hand...
 

CB_Tobbe

New member
Vid utbildnkngar til t.ex lokförare, trafikflygare låter man dom sökande genomgå diverse psykologitest för att utröna lämpligheten att inneha dom jobben.
 

GS1000E

New member
Om jag vore förarprövare så skulle jag vilja se att den som kör upp för motorcykel har ett lätt och otvunget sätt att hantera den på.
Kan planera sin körning, kan hålla blicken rätt, och snabbt kan tackla ett uppkommet problem på ett alternativt sätt.
Jag hoppas kunna avslöja om föraren har en mjuk och stel sida, är rörlig eller låst i sitsen och förstår att anpassa reglagen på motorcyklen för sina egna förutsättningar.

Man önskar att det fanns ett säkert och bra sätt att iaktta huruvida korrekt ansättning och sekvens i inbromsningarna ligger naturligt och kommer till användning vid varje inbromsning, eller om det bara dyker upp i huvudet vid "bromsprovet" - men jag skulle absolut följa föraren med blicken i allt han eller hon gör för att försöka utröna om denne är drillad eller skillad.

Det finns så mycket att se under körgårdsövningarna, och exakt det man kör kanske inte är lika avslöjande som det man gör...

"Cirkuskonster"...?
Om man intresserar sig för varifrån körgårdsövningarna har sitt ursprung så kanske bitarna faller bättre på plats.
Jag vågar sätta en bit av ett finger på att någon kapten från Försvarets motorskola en gång varit med och tagit fram övningarna efter det som man utbildade för inom Armén. "Garagevändningen" är bara så uppenbart ett prov på att snabbt kunna vända sitt fordon där vägen är spärrad och kanske därigenom undgå fientlig eld.

...så varför hålla på med det nu, när vi inte ens har ett försvar kvar längre?
Tja, säg det. Jag tycker det är ett bra prov för att visa att körkortsaspiranten har förmåga att hantera ett komplext skeende där gas, koppling, broms och balans måste koordineras - kinetik möter dynamik och ljuv musik uppstår.


Så, böla inte för mycket. Det är inte självklart att alla skall köra hoj. Alla är inte lämpade, så enkelt är det.
Tyvärr kan man bara bouncea dom som är fysiskt olämpliga, medans somliga psykiskt olämpliga seglar igenom både körgård och stadskörning med flaggan i topp. Tyvärr.

Det finns något poetiskt vackert i detta att somliga hojar skulle vara mer lämpade att "köra upp på" än andra.
Nakenhoj, låg vikt, vettig körställning, enkelt reglerbar effekt och broms - ense så långt, på ett ungefär...?

Det där är samma typ av hoj som kanske borde fortsätta utvecklas på under några år efter det att man fått körkort.
Jag ryser när jag ser trådar där folk frågar om KTM 990 SM som förstahoj.
Varför gröpa ur fyllningen först? Hur kul blir bullen som blir kvar efteråt...?

Men det är jag.
Jag har lika skoj på små hojar som på stora. Andra kräver jättemaskiner för att....? Förflytta sig? Spegla sig? Hävda sig...?

Något som gör mig irriterad på allvar är dagens regler som tvingar somliga att utbilda sig och köra upp på större hojar än dom sedan vill köra och äga.
Förbannat märkligt system - mycket märkligare än att behöva ta ett pae varv på körgården för att visa att man är mogen till att ge sig ut i trafiken.





Hampe


Så, böla inte för mycket. Det är inte självklart att alla skall köra hoj. Alla är inte lämpade, så enkelt är det.

Denna kommentar är en bra sammanfattning på det nya körkortsprovet. Tydligen tror en del Besserwissers att MC-körning är någon magisk konstart som enbart ett fåtal "experter" ska få lov att utöva. Nej nu får det vara nog på fjanteriet. En MC är inget annat än en stor moppe som ska köras med välbehag och enligt Sture Stelben's numera odödliga kommentar " Köra hoj ska vara primitivt", dvs utan rymddräkter,dykarhjälmar,knäpuckar och annat onödigt skit.
Tänk att få dra iväg på en Bonneville 68, utrustad med öppen hjälm, skinnpaj, jeans, engineer's boots, och ett par solbrillor. Släpp gasen innan du går in i böjen och njut av musiken från custom-dämparna när du hissar spjället igen. Då behövs inga serpentiner, tvärnitar, kryp-körningar eller annat trams.Om vi inte får stopp på nuvarande "Top Gun-mentalitet", har snart MC intresset dött ut i hela landet. Ärligt talat, vem fan behöver knäpuckar? Jo ett Pucko!
 

Maverick

New member
Vid utbildnkngar til t.ex lokförare, trafikflygare låter man dom sökande genomgå diverse psykologitest för att utröna lämpligheten att inneha dom jobben.

Kan ju hända att det är kopplat till mängden liv de ansvarar för? Och ändå kraschar de... Lyckas man få en halv miljard indier att köra mc så har jag svårt se vad som skulle vara så jädra special att man ska dryga sig med ett "selected few"
 

Marie

Banned
Lyckas man få en halv miljard indier att köra mc så har jag svårt se vad som skulle vara så jädra special att man ska dryga sig med ett "selected few"

Precis.
Men SMC har i många år älskat att "märkvärdigfiera" det där med att framföra ett fordon på två hjul.

Men det är ju klart, man drar in stora belopp på att inbilla både mc-åkare och myndigheter att det är jättesvårt, så att det behövs massor av kurser.

"Avrostning" t.ex. har jag aldrig känt minsta behov av. Dä ä bar å åk.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Precis.
Men SMC har i många år älskat att "märkvärdigfiera" det där med att framföra ett fordon på två hjul.

Men det är ju klart, man drar in stora belopp på att inbilla både mc-åkare och myndigheter att det är jättesvårt, så att det behövs massor av kurser.

"Avrostning" t.ex. har jag aldrig känt minsta behov av. Dä ä bar å åk.

Jag tycker att det är helt okej att komma med egna åsikter men jag tycker inte att det är okej att sprida rena lögner. Läs SMC:s årsbokslut så får du se att SMC:s utbildningsverksamhet går back eller i bästa fall precis jämt upp beroende på år, det finns inga jättebelopp där.

Dessutom har SMC:s utbildningar medfört någonting väldigt viktigt och det är att fästa SMC på den politiska kartan. SMC har idag en helt annan röst bland myndigheter och politiker och det är mycket tack vare utbildningsverksamheten. Detta gagnar ju inte bara medlemmar utan alla motorcyklsiter som tack vare SMC slipper en oerhört massa korkade förslag från det politiska hållet. Detta gagnar ju även dig Marie även om du kanske inte tycker eller tror det...

Jag tycker att du skall ägna dig åt ämnet i den här tråden istället och för att påminna alla lite grann så handlar den om körkortsproven och det har inte ett skit med SMC eller SMC:s utbildningar att göra... Det enda SMC har gjort är att lobba för att körkortsprovet skall bli mer jämlikt och kunna klaras med olika förare och på olika hojar. Detta verkar ju de flesta i den här tråden hålla med om så det vore kanske på sin plats att vi hjälper SMC i det arbetet istället för att snacka skit...?
 

Marie

Banned
Det ligger i linje med vartannat. Det måste kännas väldigt kluvet att jobba mot det urlöjliga lågfartsprovet, när man egentligen vill göra mc-körningen så väldigt märkvärdig.
Får man inte vinst på kursverksamheten med de snorhöga kursavgifterna måste det bero på endera av två orsaker:
1) Man lyckas inte dupera tillräckligt många mc-förare med lögnerna om hur svårt det är, och hur livsnödvändigt det är med kurser.
2) Man skummar bort vinsten snyggt i bokföringen eller låter funktionärerna få för höga arvoden.

Och jag kan då inte se att SMC skulle vara så väldigt viktigt. Jag varken står eller faller med om jag får köra mc eller inte.
 
Last edited:

GS1000E

New member
25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
– ställa motorcykeln på och ta ner den från stödet, och
– ..........

Här har SMC något att anmärka på i remiss-svaret.

25 § Manöverprovet ska inledas med kontroll av att sökanden kan
– ställa motorcykeln på och ta ner den från stöde....

Jag tycker att manöverprovet för B-kort ska innehålla moment där föraren visar att man kan öppna motorhuven med förbundna ögon, samt visa att man kan kliva in i bilen från bagageluckan under samtidig backmanöver.. :victorious:
 
Top