Ändringar i manöverprov vid uppkörnimg

Oldbiker

New member
En av de saker som borde ändras är kravet på att de som tar begränsat ska göra om samma sak två år senare, med en ny uppkörning. Det är så tydligt att myndigheterna här har haft som målsättning att bara göra det krångligare och dyrare att ta MC-kort. Med detta kommer det inte att bli fler som tar körkort, konsekvensen blir bara att ännu fler kör helt utan utbildning. Det handlar inte om annat än att människor ser till plånboken. För övrigt tror jag inte en sekund på att två uppkörningar, eller till och med tre skapar säkrare motorcyklister. Det som behövs är långsiktiga utbildningar och information i trafikfrågor och det ska börjas reda i dagis och sedan ingå som ett ämne genom hela skolgången.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi är helt överens Oldbiker men det gällande körkortsdirektivet säger tre prov alternativt utbildning mellan A2 och A, Sverige valde prov. Vi undersöker hur det ser ut i andra länder, har hört att NL endas har manöverdelen med vid ett prov.
 

CB_Tobbe

New member
En modell är att skippa provet mellan a1,och a2 och bara låta åldern styra. Det är väldigt små skillnader körmässigt mellan t.ex ktm 125, duke och 390 duke. Eller en cbr 125 och en cbr 300. När tiden är mogen gårr man en komplettarande utbildning och körprov för obegränsat körkort. Redan en 125 cc har prestanda att uppnå laglig fart i Sverige d.v.s c.a 110-120 km/h .

En grej som borde vara ett krav vid övningskörning med mc är att eleven kan visa upp ett AM eller B körkort. Då visar eleven att han/hon har grunläggande riskutbildning, kan allmänna trafikregler och har grundläggande kunskaper i fordonsmanövrering m.m.. Vid mc övningskörning har inte läraren någonsomhelst kontrollmöjlighet över löpande beslut som eleven gör i trafikmiljön. Läraren kan bara korrigera elevens felbeteende i efterhand genom ett samtal. Det gäller särskilt vid privat övningskörning där läraren inte har trafiklärarutbildning.
 

Maverick

New member
Du behöver inte riskutbildningen för att övningsköra väl? Man behöver ju lämpan, eller behöver man risk1:an också? Fasen va glömsk man är. Föga populärt kanske men skulle jag ställa något krav så är det väl just att man har kommunikation mellan handledare och elev. Nu för tiden behöver det ju inte kosta multum heller för den delen.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Lämpen finns inte längre, heter körkortstillstånd. Alla som tar A- och B-körkort måste genomgå Risk 1 och Risk2. För A räcker det med en riskutbildning för de tre olika körkortsklasserna. Man behöver ingen särskild utbildning för privat övningskörning. Det finns inget krav på kommunikation mellan handledare och elev.
Läs mer i SMC.s infoblad om körkort. http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Infomaterial/2013/Infoblad_A4_körkort2013_12.pdf
 

GS1000E

New member
Dessvärre innehåller det nya förslaget fortfarande en mängd trams och är långt ifrån godtagbart. SMC ska därför kräva samma regler som för personbil. Dvs. att manöverprovet utförs som en del i utbildningen och att det stryks från uppkörningen.
Dessutom är det dags att återgå till det gamla systemet där allt över 125 cc räknades som tung MC, samt att man även får A kort samtidigt med B. Folk kör redan omkring på trehjulig MC med bilkörkort, så i praktiken är detta redan infört. Dessutom är det mycket krångligare och tom farligare att fjanta omkring på en trehjuling.
 

Skye

Kör Mycket!
Njae.. Är inte beredd att hålla med. Fyrhjulingar kräver oxå sina liv fast de har styre.

Manöverproven skiljer sig inte från en 125 eller 2300 cc, det går ju att välja fritt efter uppkörning. Därav kan A2 avskaffas men att det istället är ålder (mognad) som avgör vad som får köras. Det går att köra ihjäl sig på en 125 lika lätt som en 1250cc. Yamaha's RD 350 när den fanns hade fått A2 att försvinna för evigt..
 

Chopperbyggarn

New member
Folk kör redan omkring på trehjulig MC med bilkörkort, så i praktiken är detta redan infört. Dessutom är det mycket krångligare och tom farligare att fjanta omkring på en trehjuling.

En välbyggd Trike med låg tyngdpunkt är avsevärt mer lättkörd än 2-hjulig mc och mycket trafiksäker dessutom. Dessa fordon är hybrider mellan bil och motorcykel som i Sverige råkar vara registrerade som motorcyklar i tex Danmark är de bil registrerade.
Det krävs inte någon som helst balans kunskap när man kör Trike bara att styra och gasa precis som i bil.

Anders.J
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det krävs inte någon som helst balans kunskap när man kör Trike bara att styra och gasa precis som i bil.

Anders.J

Å ja så ja: nu skall vi inte förringa generationer av moppebud som ryckt upp flakan på två hjul och stilat sig ner för Storgatan!

Visst, ingen trike - men ändå.


Dessa kallades inte heller "trike" i var man mun, men hade samma uppbyggnad.
http://www.3wheelerworld.com/Brochures/ATCsite/85atc250r.html

Knappast "låg tyngdpunkt" och inte ens "välbyggd" om man ser till kriteriet 'genomtänkt koncept' kontra användningsområde delat med axelavstånd och spårvidd.

Payoffen "Leader by design" flöt upp som slogan eftersom ATW inte kändes så säljande.
ATW - All Terrain Widowmaker", by the way.

...och heller inte så sanningsenlig eftersom det mest var små ogifta barn och ungdomar som körde ihjäl sig på dessa helvetesmaskiner.


Så visst - på en välbyggd trike faller mycket av balanskravet för en säker framfärd.
Men det är knappast som att köra bil.








Hampe
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Visst, ingen trike - men ändå.


Dessa kallades inte heller "trike" i var man mun, men hade samma uppbyggnad.
http://www.3wheelerworld.com/Brochures/ATCsite/85atc250r.html

3-hjuliga ATWs blandas tyvärr allt för ofta ihop med gat reggade Trike´s av både amatörer och myndighets personer.
Det finns inte några mc-registrerade 3-hjuliga ATW i Sverige, möjligen så kan det finnas någon som är registrerad som "Terräng skoter" (får inte köras på allmän väg)

Anders.J
 

gundj

New member
Dessvärre innehåller det nya förslaget fortfarande en mängd trams och är långt ifrån godtagbart. SMC ska därför kräva samma regler som för personbil. Dvs. att manöverprovet utförs som en del i utbildningen och att det stryks från uppkörningen.
Dessutom är det dags att återgå till det gamla systemet där allt över 125 cc räknades som tung MC, samt att man även får A kort samtidigt med B. Folk kör redan omkring på trehjulig MC med bilkörkort, så i praktiken är detta redan infört. Dessutom är det mycket krångligare och tom farligare att fjanta omkring på en trehjuling.

Vem skall intyga att manöverprovsdelen tränats med godkänt resultat vid privat övningskörning och uppkörning?
Ett sådant förslag driver bara folk till körskolan. Det var illa nog att körskolorna fick igenom att man måste gå en handledarutbildning, deras gamla krav att stoppa privat övningskörning finns kvar.
Jag förstår fortfarande inte rädslan för manöverprovet, det är ju bara att träna.
Alternativet för de som inte vill träna är att boka många uppkörningar, någon gång går det väl.
 

CB_Tobbe

New member
Men idag har vi trehjuliga mc typ mp3. Den motorcyckeln på 40 hk får enbart köras av en person med A eller B körkort som fyllt 21 år. En 19 åringen med A2 körkort anses inte kompetent att köra fordonet.
Men en bilförare anses kunna allt som behövs kring bromsning och motstyrning, riskmedvetenhet m.m. för att framföra denna.

Alla dom här udda fordonen trehjulig mc , fyrhjulig mc (fyrhjulling, vägreggad gokart m.m. ) förses enbart med en massa inkonsekventa och löjliga regler som inte gagnar säkerheten.

Dom trehjuliga kan indelas i huvudgrupper med olika körprinciper :
1 Fordon typ MP3 som styr med motstyrning och lutar i kurvor som en vanlig mc.
2 Fordon typ Can Am med " bilegegenskaper" och framvagn som en sportbil.
3 Klassisk trike med bilegenskaper och en bakvagn av vw typ1 samt en mc framgaffel .

2 och 3 har likartade grundläggande egenskaper.

Gemensamt alla fordonen i gruppen är att dom har mc risker och en oskyddad förare som bör använda full mc utrustning inkl hjälm.
 
Last edited:

GS1000E

New member
Vem skall intyga att manöverprovsdelen tränats med godkänt resultat vid privat övningskörning och uppkörning?
Ett sådant förslag driver bara folk till körskolan. Det var illa nog att körskolorna fick igenom att man måste gå en handledarutbildning, deras gamla krav att stoppa privat övningskörning finns kvar.
Jag förstår fortfarande inte rädslan för manöverprovet, det är ju bara att träna.
Alternativet för de som inte vill träna är att boka många uppkörningar, någon gång går det väl.

Vem ska intyga förarprovet? Ja kanske samma gubbe som intygar halkbanan för bilkörkort. Varför i hela friden ska det vara olika krav på bil och MC? Detta borde SMC driva mycket hårdare. En tonåring med nytt B-kort kan redan samma dag dra iväg med en 1000 hästars Supra och utan att uppvisa några cirkuskonster på uppkörningen. Detta tål att tänka på.
 

GS1000E

New member
Det handlar nog inte om någon speciell rädsla, förutom att man kanske kvaddar sin nyköpta hoj och enbart för att någon dumskalle har fått för sig att vi kör serpentiner i trafiken, eller drar iväg i 50 knyck för att direkt slå på en tvärnit. Detta är inget annat än apkonster och kommer att betraktas som vårdslöshet i trafik ifall ordningsmakten får se någon utföra samma trams i trafiken.
 

GS1000E

New member
Helt rätt. När det gäller MC-kort har det spårat ur fullständigt och jag får en känsla av att man tycks tro att en MC är en sorts rymdraket som enbart ett fåtal speciellt utvalda ska kunna behärska. Dessvärre har nog även SMC en del i denna hysteri och enligt min mening måste vi vrida klockan tillbaka till tiden då en hoj över 125 cc var tung MC. Dessutom fick man köra tung MC när man fyllde 18 och utan några nya prov eller avgifter. Nu tjatar man ihjäl MC intresset fullständigt för ungdomen och kvar blir en samling gubbar och kärringar som snart inte orkar klättra upp på en hoj.
 

CB_Tobbe

New member
Helt rätt. När det gäller MC-kort har det spårat ur fullständigt och jag får en känsla av att man tycks tro att en MC är en sorts rymdraket som enbart ett fåtal speciellt utvalda ska kunna behärska. Dessvärre har nog även SMC en del i denna hysteri och enligt min mening måste vi vrida klockan tillbaka till tiden då en hoj över 125 cc var tung MC. Dessutom fick man köra tung MC när man fyllde 18 och utan några nya prov eller avgifter. Nu tjatar man ihjäl MC intresset fullständigt för ungdomen och kvar blir en samling gubbar och kärringar som snart inte orkar klättra upp på en hoj.
En tvåhjulig mc är ett rätt svårkört fordon i lite högre fart jämfört med en bil. Mc är ett fordon med många körtekniska brister i jämförelse med en bil t.ex har däcken en förhållandevis liten kontaktyta med marken, En liten hal fläck ( is eller olja) gör att mc välter medans bilen svajar lite bara. Genom att föraren måste våga luta mc tillräckligt i kurvor är det lätt att nya förare får panik inför kurvor och kör av vägen.
 

gundj

New member
Vem ska intyga förarprovet? Ja kanske samma gubbe som intygar halkbanan för bilkörkort. Varför i hela friden ska det vara olika krav på bil och MC? Detta borde SMC driva mycket hårdare. En tonåring med nytt B-kort kan redan samma dag dra iväg med en 1000 hästars Supra och utan att uppvisa några cirkuskonster på uppkörningen. Detta tål att tänka på.
Men då har du ju ett uppkörningsmoment ändå.
Och blir man nervös på den nuvarande provformen, vad säger att en annan är enklare bara för att en annan person gör bedömningen?
I samband med risktvåan skulle det säkert gå att göra en samlad bedömning av förmågan att hantera MC i olika farter, men då kör man ju på en lånad MC, det är väl inte heller optimalt och en ursäkt för ev uteblivet godkännande.
 

CB_Tobbe

New member
Men då har du ju ett uppkörningsmoment ändå.
Och blir man nervös på den nuvarande provformen, vad säger att en annan är enklare bara för att en annan person gör bedömningen?
I samband med risktvåan skulle det säkert gå att göra en samlad bedömning av förmågan att hantera MC i olika farter, men då kör man ju på en lånad MC, det är väl inte heller optimalt och en ursäkt för ev uteblivet godkännande.
Det blir lite fel om manöverprovet är så svårt att man skall behöva en specifik mc för att klara det. Eleven kommer att få körkort för en motorcyckel och inte för en ER 6 n. Det är bara vid A1 som vet hur mc kommer att se ut i flertalet fall ( som en trimmad moppe)
 

gundj

New member
Det blir lite fel om manöverprovet är så svårt att man skall behöva en specifik mc för att klara det. Eleven kommer att få körkort för en motorcyckel och inte för en ER 6 n. Det är bara vid A1 som vet hur mc kommer att se ut i flertalet fall ( som en trimmad moppe)

Då har jag ett förslag till trafikverket. Köp in ett antal hojar, några kromslädar, några plastraketer och ett par äventyrshojar till varje provort, så får eleven dra lott och se vilken han fick att köra upp på.
 

GS1000E

New member
Uppkörningshoj

Då har jag ett förslag till trafikverket. Köp in ett antal hojar, några kromslädar, några plastraketer och ett par äventyrshojar till varje provort, så får eleven dra lott och se vilken han fick att köra upp på.

Helt otroligt att någon fortfarande kan försvara detta stolleprov, som inte går att utföra med samtliga hojar. Den som fortfarande tycker att Cirkusprovet är OK, kan ju alltid prova att köra banan med en fullmatad GW.
 
Top