Ändringar i manöverprov vid uppkörnimg

Det handlar nog inte om någon speciell rädsla, förutom att man kanske kvaddar sin nyköpta hoj och enbart för att någon dumskalle har fått för sig att vi kör serpentiner i trafiken, eller drar iväg i 50 knyck för att direkt slå på en tvärnit. Detta är inget annat än apkonster och kommer att betraktas som vårdslöshet i trafik ifall ordningsmakten får se någon utföra samma trams i trafiken.

Kanske kan vara bra att lära sig göra en undanmanöver och bromsa på rätt sätt om man ska köra hoj? Inte alla hojar har ABS.. Den kunskapen är nog tio gånger bättre än en reflexväst som många tycker är nödvändigt...
 

Marie

Banned
Kanske kan vara bra att lära sig göra en undanmanöver och bromsa på rätt sätt om man ska köra hoj? Inte alla hojar har ABS.. Den kunskapen är nog tio gånger bättre än en reflexväst som många tycker är nödvändigt...


Men så är det ju knappast det du framhåller som lågfartsbanan går ut på heller...
 

CB_Tobbe

New member
Det handlar nog inte om någon speciell rädsla, förutom att man kanske kvaddar sin nyköpta hoj och enbart för att någon dumskalle har fått för sig att vi kör serpentiner i trafiken, eller drar iväg i 50 knyck för att direkt slå på en tvärnit. Detta är inget annat än apkonster och kommer att betraktas som vårdslöshet i trafik ifall ordningsmakten får se någon utföra samma trams i trafiken.
Nu är ju tyvärr en sådan situation ganska vanlig i trafiken att någon annan gör ett fel i trafiken som tvkngar mc föraren att bromsa hårt och styra undan för hindret. Om föraren gör fel i dom situationerna , då kommer man garanterat att köra omkull eller styra in i hindret.

Sedan finns ett problem att trafikskolehojarna har ABS men inte alltid den egna mc' n.
 

Chopperbyggarn

New member
Nu är ju tyvärr en sådan situation ganska vanlig i trafiken att någon annan gör ett fel i trafiken som tvkngar mc föraren att bromsa hårt och styra undan för hindret. Om föraren gör fel i dom situationerna , då kommer man garanterat att köra omkull eller styra in i hindret.

Vanlig situation förvisso, men med goda säkerhets marginaler och bra planering så är det sällsynt att dessa situationer leder till några kraftiga inbromsningar/undanmanövrar.

Givetvis bra att kunna hantera bromsar och undanmanöver där inte ens god planering hjälper men prioritet nr:1 måste vara att inte ens hamna i kritiska situationer oavsett vem som gör fel i trafiken.

Anders.J
 

Niklasinorr

New member
Man kan köra alla typer av fabriksbyggda hojar som säljs i sverige på en manöverbana och ta körkort med dessa, det handlar bara om att öva, en fullmatad guldwinge är inget undantag. Därmed inte sagt att alla förare klarar av att köra upp med alla hojar men då anser jag att man valt fel hoj...
Bevisligen finns det folk som tar körkort på större hojar inklusive guldvingar, bara att söka på Youtube

Sökte för övrigt på "Goldwing gymkhana" och hittade detta:

https://www.youtube.com/watch?v=4QFpfQ8O-3U



Söker man vidare så finns det 1000-tals filmer med människor som använder just broms/undanmanöver och egentligen alla typer av de lågfartsprov som somliga kallar "cirkuskonster" för att klara sig från olyckor, om man tror att man inte behöver kunna detta så lever man inte i verkligheten.

God planering/framförhållning skulle lösa alla trafikproblem såklart, vi skulle inte ha några olyckor alls men så ser det ju bevisligen inte ut och vi måste väl ändå utbilda oss för verkligheten?

Citat från en bekant när det påpekades att vederbörande borde köpa sig handskar och bra skor:

"Nä, det är lugnt, jag kör aldrig fortare än 90 blås på min HD..."
 

JoHu

New member
Det är tvärnit undanmanöver och knytnävs viftande som man ska öva på. Det går inte att ha god framförhållning bland alla idioter som pysslar med allt annat bakom ratten än framför sitt fordon på ett säkert sätt.
 

Diversion

New member
Man kan köra alla typer av fabriksbyggda hojar som säljs i sverige på en manöverbana och ta körkort med dessa, det handlar bara om att öva, en fullmatad guldwinge är inget undantag. Därmed inte sagt att alla förare klarar av att köra upp med alla hojar men då anser jag att man valt fel hoj...
Bevisligen finns det folk som tar körkort på större hojar inklusive guldvingar, bara att söka på Youtube

Sökte för övrigt på "Goldwing gymkhana" och hittade detta:

https://www.youtube.com/watch?v=4QFpfQ8O-3U



Söker man vidare så finns det 1000-tals filmer med människor som använder just broms/undanmanöver och egentligen alla typer av de lågfartsprov som somliga kallar "cirkuskonster" för att klara sig från olyckor, om man tror att man inte behöver kunna detta så lever man inte i verkligheten.

God planering/framförhållning skulle lösa alla trafikproblem såklart, vi skulle inte ha några olyckor alls men så ser det ju bevisligen inte ut och vi måste väl ändå utbilda oss för verkligheten?

Citat från en bekant när det påpekades att vederbörande borde köpa sig handskar och bra skor:

"Nä, det är lugnt, jag kör aldrig fortare än 90 blås på min HD..."

Det är väl ingen som ifrågasatt att bromsteknik och att kunna göra undanmanöver är bra? Lågfartsprovet och den gamla garagevändningen däremot har 0 att göra med trafiksäkerhet utan hade endast som syfte att få folk att ge upp.

Det är enkelt att vurpa när man krypkör därför sätter folk ned fötterna, inte för att de är rädda för att skadas utan för att de är rädda för att kanske få tjuvstopp och plötsligt ha nöjet att köpa nya kåpor för 11 995:-.

Hände mig, en rotdjävel på en parkering och så låg hojen där, som tur var så var det gräs så det stannade vid en ny blinkers. Hade jag hållit ned fötterna hade jag sluppit det.
 

CB_Tobbe

New member
Man kan använda dom flesta mc för manöverprov. Men personerna på filmerna är ofta vana och ser grejen som en utmaning. Men för trafikskoleeleven kostar varenda minut stora pengar. Det är mycket därför skolorna valde lätta hojar typ KTM 690 duke. Det var en hoj som precis passade in i det gamla regelverket innan minimivikten infördes . Enligt uppgift förekom en del tekniska problem som antagligen berodde delvis på stånkan som inte stortrivdes med den körstilen.

Vi har t.ex Moppeungar tränar varje dag i flera veckor på att "dansa" med sin moped på bakhjulet eller göra stoopie.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Man kan använda dom flesta för manöverprov. Men personerna på filmerna är ofta vana som grejen som en utmaning. Men för trafikskoleeleven kostar varenda minut stora pengar. Det är myclet därför skolorna valde lätta hojar typ KTM 690 duke. Det var en hoj som precis in i det gamla regelverket innan minimivikten. Enligt uppgift förekom en del trkninska problem som antagligen berodde delvis på stånkan som inte stortrivdes med den körstilen.

Vi har t.ex Moppeungar tränar varje dag i flera veckor på att "dansa" med sin moped på bakhjulet eller göra stoopie.

Mmm, du har en stor poäng där i att allting egentligen handlar om pengar. "Vi" vill inte gå på körskolan för att lära oss köra hoj, vi vill gå på körskolan för att lära oss ta körkort, med det resonemanget så är det ju såklart bättre ju billigare det blir. Sen att det kommer ut folk med nytagna körkort som knappt har en grundläggande kunskap för att köra hoj är ju då tyvärr resultatet.

Lågfartsdelen är INTE till för att vara verklighetsanpassad, blanda inte ihop detta. Den är bara till för att visa förarprövaren att jag som aspirant kan framföra motorcykeln på ett säkert sätt. Det finns massor med alternativa övningar man göra än de som finns idag men ingen av dessa är någon verklighetssimulering.

Personligen skulle jag önska att det blev billigare per timme att ta körkort, då kunde man istället skärpa kraven så att folk tog sig tid att träna och faktiskt kanske kunde lära sig att köra hoj...

Som jag sagt förut, ju bättre vi är på att köra hojen, desto mer fokus kan man lägga på att överleva i trafiksituationen...
 

Niklasinorr

New member
Det är väl ingen som ifrågasatt att bromsteknik och att kunna göra undanmanöver är bra? Lågfartsprovet och den gamla garagevändningen däremot har 0 att göra med trafiksäkerhet utan hade endast som syfte att få folk att ge upp.

Det är enkelt att vurpa när man krypkör därför sätter folk ned fötterna, inte för att de är rädda för att skadas utan för att de är rädda för att kanske få tjuvstopp och plötsligt ha nöjet att köpa nya kåpor för 11 995:-.

Hände mig, en rotdjävel på en parkering och så låg hojen där, som tur var så var det gräs så det stannade vid en ny blinkers. Hade jag hållit ned fötterna hade jag sluppit det.


Återigen, lågfart och garagevändning är ingen trafiksimulering, det är ett sätt att visa att eleven kan behärska sitt fordon...

Jag har för övrigt en bekant som satte ner foten när han höll på att tippa sin guldwinge, han krossade flera ben i foten och kan fortfarande inte gå rakt nu flera år och flera operationer senare...han skulle nog vara väldigt glad om han kommit undan med kåpor för 12000 spänn...

Världen är inte svartvit, det finns miljoner olika parametrar som skall hanteras av oss människor. Trafikfolket som tänker ut hur körkort och trafik skall fungera gör ju inte detta för att jävlas, de gör det för att de har ett syfte baserat på kunskap som vi som inte håller på med detta inte besitter.
Det blir såklart en massa fel precis som det blir när människor är inblandade, därför kommer det också ändringar. Så länge ändringarna inte är politiska för att tillfredsställa en pöbel så tycker jag att förändringar är bra...
 

Jonkko

New member
I väntan på feta rubriker och mycket dyrare försäkringar efter nått år .......
För olyckorna kommer att öka,men det är antagligen en bra grej sett ur genusperspektiv ?
Sen kan ni hitta på några andra orsaker/ursäkter över att statistiken blev som den blev.

Kan fortfarande inte förstå hur ni täncker?
För hojen behöver man ju inte kunna hantera,utan det fixar sig tex med bra körplanering = låt hojen stå i butiken!
 

Maverick

New member
Fast nu har ju lågfartsdelen inte så mycket med att göra huruvida du kan behärska ditt fordon eller inte iaf, möjligen att man behärskar körskolans hoj. Kan inte komma på en enda trafikrelaterad funktion som lågfartsdelen har annat än just låg fart. Fordonsmässigt så visst, det visar att man kan slira på kopplingen med det är också allt. Vad syftar kringelkörningen till? Den skiljer rejält mellan en gathoj och en glidare kan jag säga så det finns inga större vinster där. Det finns ingen trafiksituation som liknar den såvida man inte vill sicksacka runt på en parkering...

Vad syftar en garagevändning till? Det finns ju inte motsvarande krav när man kör bil, för lastbil med släp fanns det förut men om det är kvar vet jag inte. Med bil är trepunktsvändning helt okej men inte med mc, varför? Knuffa in hojen i korridoren syftar till vadå? Också bara relevant för en viss typ av hojar, och vem kommer på idén att knuffa in hojen nånstans där det är skittrångt? Annat än för vinterförvaring, och varför är det då så farligt att man grenslar hojen? Jag förstår liksom inte grejen med att det tycks vara så extremt viktigt att kunna krypköra i åttor med mc när det inte är det med bil.
 

Niklasinorr

New member
Fast nu har ju lågfartsdelen inte så mycket med att göra huruvida du kan behärska ditt fordon eller inte iaf, möjligen att man behärskar körskolans hoj. Kan inte komma på en enda trafikrelaterad funktion som lågfartsdelen har annat än just låg fart. Fordonsmässigt så visst, det visar att man kan slira på kopplingen med det är också allt. Vad syftar kringelkörningen till? Den skiljer rejält mellan en gathoj och en glidare kan jag säga så det finns inga större vinster där. Det finns ingen trafiksituation som liknar den såvida man inte vill sicksacka runt på en parkering...

Vad syftar en garagevändning till? Det finns ju inte motsvarande krav när man kör bil, för lastbil med släp fanns det förut men om det är kvar vet jag inte. Med bil är trepunktsvändning helt okej men inte med mc, varför? Knuffa in hojen i korridoren syftar till vadå? Också bara relevant för en viss typ av hojar, och vem kommer på idén att knuffa in hojen nånstans där det är skittrångt? Annat än för vinterförvaring, och varför är det då så farligt att man grenslar hojen? Jag förstår liksom inte grejen med att det tycks vara så extremt viktigt att kunna krypköra i åttor med mc när det inte är det med bil.

Vi tar det ett varv till då! :)

Lågfart, garagevändning, krypkörning i T-form, leda hoj o s v är övningar som är till för att du som körkortsaspirant ska kunna visa förarprövaren, inom en rimlig tid, att du kan behärska din motorcykel i låg fart, inget annat.
Det finns ingen trafikkoppling, det är ingen trafiksimulering, det finns ingen som helst vits med dessa övningar per definition som har med trafik att göra. De är BARA till för att VISA att jag som ELEV kan BEHÄRSKA min motorcykel i LÅG fart. Punkt!


För visst kör vi väl i låg fart med våra hojar också eller kör du ut från garaget och har 110 blås redan innan första korsningen? Det är ju bara att ställa sig vid lämpligt rödljus och titta hur motorcyklister gör när de ska komma iväg från stillastående... Vingel, vingel, flax, flax och ibland slirande och i undantagsfall omkullkörning, jag har sett det flera gånger.

Det är ju bara att du åker på en avrostning på våren och studerar hur folk beter sig med sina hojar utanför själva övningarna, när de ska parkera, flytta hojen för att den skall stå bättre, flytta hojen eftersom det är grus precis där stödet ska vara. Man kan åka till sveavägen och Donken motsvarande en vanlig sommarkväll och titta på alla försök att baxa in hojar, backandes baklänges in mot trottaren för att det ska se bra ut och för att alla skall rymmas.
Studera även hur folk kör när de ska försöka ta sig ut från en parkering i rusningstrafik...

Jag skulle vilja påstå att det finns ett jättestort behov av kunskap och träning just för att man ska klara enkla vardagssituationer med sin hoj.

Man kan ju också söka på Youtube, där finns det miljarders filmer med folk som inte kan hantera sina hojar i vardagssituationer, i låg fart... :)

Behöver jag fortsätta?

Förresten, varför ska vi jämföra körkortsutbildning för MC med bil? Jag ser det ofta i sådana här trådar. Bara för att man inte behöver balansera en bil i lågfart så är det onödigt med lågfartsövningar med hoj? Då tycker jag att vi ska införa obligatorisk halkbana för MC också, så det blir lika om nu det är syftet?

Förlåt att jag raljerar, jag vill bara visa på ett antal poänger med hur en viss utbildning ser ut och varför :)


...och jag kan inte låta bli, apropå kopplingskontroll...:)

https://www.youtube.com/watch?v=OjqAT3iqo7w

...och gas/bromskontroll i låg fart... :)

https://www.youtube.com/watch?v=LqndJr1zOpk

...eller ja, jag vet inte vad man skall kalla det... :)

https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4

Alla tre är exempel på olyckor som kunde undvikas med lågfartsträning... :)
 

CB_Tobbe

New member
Mc är ju ett av få fordon som byter beteende ovanför krypfart från att styret fungerar som en bilratt till att övergå att fungera tvärtom med motstyrning. Vi har här ett fordon där lågfartsbanans principer inte fungerar i normal hastighet.

Man kan t.ex dela trehjuliga mc i två huvudgrupper 1 Fordon med rena bilegenskaper typ can am eller en trike. Styrs som en bil fast med styre. 2 Fordon med mc egenskaper t.ex MP3. Den styrs med motstyrnkng över krypfart. Dessa maskiner har 3 hjul men fullständigt olika egenskaper.
 

Niklasinorr

New member
Mc är ju ett av få fordon som byter beteende ovanför krypfart från att styret fungerar som en bilratt till att övergå att fungera tvärtom med motstyrning. Vi har här ett fordon där lågfartsbanans principer inte fungerar i normal hastighet.

Man kan t.ex dela trehjuliga mc i två huvudgrupper 1 Fordon med rena bilegenskaper typ can am eller en trike. Styrs som en bil fast med styre. 2 Fordon med mc egenskaper t.ex MP3. Den styrs med motstyrnkng över krypfart. Dessa maskiner har 3 hjul men fullständigt olika egenskaper.

Exakt, därför är det viktigt att göra lågfartsövningar... :)
 

CB_Tobbe

New member
Vi tar det ett varv till då! :)

Lågfart, garagevändning, krypkörning i T-form, leda hoj o s v är övningar som är till för att du som körkortsaspirant ska kunna visa förarprövaren, inom en rimlig tid, att du kan behärska din motorcykel i låg fart, inget annat.
Det finns ingen trafikkoppling, det är ingen trafiksimulering, det finns ingen som helst vits med dessa övningar per definition som har med trafik att göra. De är BARA till för att VISA att jag som ELEV kan BEHÄRSKA min motorcykel i LÅG fart. Punkt!


För visst kör vi väl i låg fart med våra hojar också eller kör du ut från garaget och har 110 blås redan innan första korsningen? Det är ju bara att ställa sig vid lämpligt rödljus och titta hur motorcyklister gör när de ska komma iväg från stillastående... Vingel, vingel, flax, flax och ibland slirande och i undantagsfall omkullkörning, jag har sett det flera gånger.

Det är ju bara att du åker på en avrostning på våren och studerar hur folk beter sig med sina hojar utanför själva övningarna, när de ska parkera, flytta hojen för att den skall stå bättre, flytta hojen eftersom det är grus precis där stödet ska vara. Man kan åka till sveavägen och Donken motsvarande en vanlig sommarkväll och titta på alla försök att baxa in hojar, backandes baklänges in mot trottaren för att det ska se bra ut och för att alla skall rymmas.
Studera även hur folk kör när de ska försöka ta sig ut från en parkering i rusningstrafik...

Jag skulle vilja påstå att det finns ett jättestort behov av kunskap och träning just för att man ska klara enkla vardagssituationer med sin hoj.

Man kan ju också söka på Youtube, där finns det miljarders filmer med folk som inte kan hantera sina hojar i vardagssituationer, i låg fart... :)

Behöver jag fortsätta?

Förresten, varför ska vi jämföra körkortsutbildning för MC med bil? Jag ser det ofta i sådana här trådar. Bara för att man inte behöver balansera en bil i lågfart så är det onödigt med lågfartsövningar med hoj? Då tycker jag att vi ska införa obligatorisk halkbana för MC också, så det blir lika om nu det är syftet?

Förlåt att jag raljerar, jag vill bara visa på ett antal poänger med hur en viss utbildning ser ut och varför :)


...och jag kan inte låta bli, apropå kopplingskontroll...:)

https://www.youtube.com/watch?v=OjqAT3iqo7w

...och gas/bromskontroll i låg fart... :)

https://www.youtube.com/watch?v=LqndJr1zOpk

...eller ja, jag vet inte vad man skall kalla det... :)

https://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4

Alla tre är exempel på olyckor som kunde undvikas med lågfartsträning... :)

Det är självklart att en elev skall klara koppling och gas i låg fart.
Men det behöver inte vara ett av dom svåraste proven vid mc uppkörningen. Det bör istället utformas så att en ovan förare skall kunna klara med vilken normal mc som helst. Det skall inte vara vissa prov som styr trafikskolorna att välja speciella hojar. Fokus bör istället läggas diskutera och öva moment som gås igenom på smc bkk steg 1 och 2, eller knix. Alltsä saker som gör eleven skicklig på hantera sin mc i kurvor m.m., det är där som dom allvarliga och dyra olyckorna sker. Typ olyckan på mindre. 70 vägar är en mc med en ovan förare som kör på 100 procent av sin förmåga och överraskas av en skarp kurva eller ett hinder och kör ut i "skogen" . Den föraren får ofta många och svårläkta skador som leder till år av sjukskrivningar lch nedsatt arbetsförmåga, hantverksyrken kan i många fall bli omöjliga för personen.

Man kan se motsvarande på tunga sidan .
Lastbilen med är ofta en tvåaxlig bll med ett tvåaxligt släp som klarar minmimåtten och manuell vxl låda.
Bussen är ofta en tvåaxlig buss med manell vxl låda.

När sedan eleven börjar att jobba, Då träffar hen på en minst treaxlig lastbil som drar en fyraaxlig vagn. Den är c: a 25 m och har någon form automatisk vxl. Alternativet är en dragbil med 3 axlig semitrialer. Buss sidan kommer många att få köra en 3 axlig buss eller en ledbuss, utrustade med aut vxl eller hybriddrift.

Dom fordonskonfigurationerna som används vid övningarna kan fördel studeras på Tunga vetransbilrallyt.

Det jag ville belysa är att regelverket lätt leder till att man skaffar fordon som inte reprensenterar fordon i daglig trafik. Jag anser t.ex att en gsf 1250 bandit skall fungera lika bra som en er 6 på manöverprovet.

På A 2 skulle man t.ex kunna sänka kraven på provfordenet till 250 cc. Med en sådan regeländring kan använda fordon som är konstruerade för klassen t.ex KTM 390, duke eller z300, Ninja 300 Yamaha r3 . Med en sådan hoj kan t.ex tjejer visa sin tekniska skicklighet trots mindre muskler. Hojtypen är i högsta grad reprensentiv för klassen och miljövänlig med låg bränsleförbrukning. Fördelen är också att man inte kan avstrypa hojen till fulleffekt med enkla medel.

En viktig sak vid t.ex mc och bil är att föraren har fordonet som hobby ( gäller särskilt mc) .
 
Last edited:

Diversion

New member
Återigen, lågfart och garagevändning är ingen trafiksimulering, det är ett sätt att visa att eleven kan behärska sitt fordon...

Jag har för övrigt en bekant som satte ner foten när han höll på att tippa sin guldwinge, han krossade flera ben i foten och kan fortfarande inte gå rakt nu flera år och flera operationer senare...han skulle nog vara väldigt glad om han kommit undan med kåpor för 12000 spänn...

Världen är inte svartvit, det finns miljoner olika parametrar som skall hanteras av oss människor. Trafikfolket som tänker ut hur körkort och trafik skall fungera gör ju inte detta för att jävlas, de gör det för att de har ett syfte baserat på kunskap som vi som inte håller på med detta inte besitter.
Det blir såklart en massa fel precis som det blir när människor är inblandade, därför kommer det också ändringar. Så länge ändringarna inte är politiska för att tillfredsställa en pöbel så tycker jag att förändringar är bra...


Varför är det så viktigt att kunna hantera sitt fordon som i garagesvängen? Självklart skall man kunna köra rakt och även svänga i promenadtakt men att som jag stå stilla mitt i svängen med en CB 750 som med en trialhoj. Vilken verklighetsanknytning har det? Kanske jag snarare skulle säga att ribban är för hög, det krävs inte den formen av kontroll för att vara säker i trafiken. Jag köper inte ditt argument (fast det beror på vad du menar med låg fart).

Min första hoj var ny när jag tippade under övning av skitsvängen slängde jag med flit in benet under hojen för att det inte skulle bli skador, alla prioriterar vi olika. Jag är glad att jag kom undan med ett fett blåmärke och inte en ny ram eller tank(jag tål inte att en molekyl sitter fel).
 
Last edited:

Jonkko

New member
Niklasnorr.
Tycker ärligt synd om dej.
Tror du har större framgång med att förklara färgen grön för blinda,tyvär :-(
 

Diversion

New member
Niklasnorr.
Tycker ärligt synd om dej.
Tror du har större framgång med att förklara färgen grön för blinda,tyvär :-(

Vad svamlar du om? Han lägger upp tre videos med skräckexempel, det är ingen som påstått att man inte skall kunna framföra hojen i bilköer och på parkeringsplatser.

https://www.youtube.com/watch?v=e8FkniBvs-Q

Exakt vad är det som skulle göra henne trafikfarlig om hon skulle tillåtas fota t.ex. 7 ggr. av 10?
 
Top