Vad händer i EU nu då?

powerglide

New member
I Bryssel avhölls en "liten" demonstration mot förslaget till årlig besiktning.

http://news.motorbiker.org/wap.nsf/...79a4e0d7b07aad66c1257a82001f719d!OpenDocument

The European union, in its eternal wisdom, and greed, is planning to subject all European motorcycle riders to an annual technical inspection of our rides. It's something that is mandatory for cars, but not for motorcycles; so far. But under heavy lobbying of the main companies that do the actual inspections, and therefore the companies that make a lot of money, the European politicians think it's a great idea for motorcycles to be inspected annually.

It doesn't matter that all reports and statistics show that motorcycle accidents are very rarely caused by faulty motorcycles. So if it's got nothing to do about the technical side of motorcycles, then what has it got to do with? You've got it.... money.

The European bikers went on a protest demonstration ride last weekend in the city where these crazy laws get voted; Brussels. Bikers from the neighboring countries arrived in mass, and in the individual countries mass protest were held as well (France saw 27,000 bikers riding protests).
 

Chopperbyggarn

New member
Jag trodde inte det gick att krånga till det körkortsdirektiv som träder i kraft 19 januari 2013 ytterligare, men det är möjligt. Läs mer här om EU-kommissionens senaste förslag med nya krav på provfordon för MC!
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-vill-skarpa-korkortskraven-IGEN/

Mycket bra skrivet SMC brev till Transportstyrelsen o Näringsdepartementet!!!!

Detta nya förslag kommer att drabba våra kvinnor och döttrar allra hårdast om det går igenom!!!

Det är hög tid att vi män gör allt för hjälpa våra älskade kvinnor och döttrar att få en rimlig chans att kunna ta A-körkort framöver!!!

Vi måste stoppa detta förslag till varje pris!!!!!

Anders.J
 

GS1000E

New member
Enkel och hållbar lösning på problemet.

Vid nästa val så röstar vi enbart på de partier som vill att vi lämnar gubbdagis i Bryssel och därmed är problemet löst för all framtid.:tummenupp







Inget är bestämt! FEMA och SMC har försökt hålla artikeln om drivlinan till mopeder och MC under 125 kubik men inte lyckats. Frågan är högaktuell. Jag har kontakt med Sveriges representant i ministerrådet där frågan ska behandlas för att bl a slopa artikel 18 a och kravet på ABS på alla motorcyklar över 51 kubik. Sverige är väl medvetna om att motorcyklisterna vill ha möjlighet att modifiera, bygga om och amatörbygga motorcyklar sedan regelverket träder ikraft. Flera tillägg har gjorts som tar upp just unika motorcyklar som byggs av enskilda personer för att göra det möjligt, utan att man som byggare ska uppfylla alla krav som en typgodkänd MC ska uppfylla. Vilka ligger bakom? EU-parlamentariker har gjort diverse oönskade tillägg till kommissionens ursprungliga förslag.
Läs mer i nyheten här, där även länk finns till FEMA:s hemsida: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Forsta-rostningen-i-parlamentet-om-krav-pa-MC/
 

powerglide

New member
Vid nästa val så röstar vi enbart på de partier som vill att vi lämnar gubbdagis i Bryssel och därmed är problemet löst för all framtid.:tummenupp

Utom när du vill bege dig utomlands på din hoj och råkar ut för en rad märkliga förbud som du inte hade en chans att påverka :tungan
 

Marie

Banned
Mycket bra skrivet SMC brev till Transportstyrelsen o Näringsdepartementet!!!!

Detta nya förslag kommer att drabba våra kvinnor och döttrar allra hårdast om det går igenom!!!

Det är hög tid att vi män gör allt för hjälpa våra älskade kvinnor och döttrar att få en rimlig chans att kunna ta A-körkort framöver!!!

Vi måste stoppa detta förslag till varje pris!!!!!

Anders.J

Jag för min del tycker att skärpningarna verkar både vettiga och begripliga. Synd bara att de inte fanns med redan från början.
min 50 kW och 180 kg är snarare lågt satt som jag ser det.
 

Hampe

Skriver massor!
Vid nästa val så röstar vi enbart på de partier som vill att vi lämnar gubbdagis i Bryssel och därmed är problemet löst för all framtid.:tummenupp

Sådan där svepande EU-kritik skriver du ofta. Det är okay, du har rätt till din åsikt.
Jag skulle vilja att du blev lite mer konkret. Kan du ge mig några förslag på några olika riksdagspartier som man kan rösta på om man vill att Sverige skall lämna EU?

H
 

GS1000E

New member
EU-kritik

Helt rätt! Kritik ska vara konstruktiv.
Om tillräckligt många väljare ställer krav på att Sverige ska lämna EU, då kommer givetvis många partier att se till verkligheten. Men samtidigt måste ju våra EU-pampar vara beredda att lämna sina guldkantade avtal i Bryssel och det är väl här som skon klämmer mest.
Grundtanken med EU har totalt spårat ut och verksamheten går mest ut på att hitta nya goda ursäkter för att göra ännu mera byråkrater till miljonärer på skattebetalarnas bekostnad. Det nya körkortsdirektivet är ett lysande exempel på att det är dags att lämna detta Gubbdagis med omedelbar verkan.:(

Sådan där svepande EU-kritik skriver du ofta. Det är okay, du har rätt till din åsikt.
Jag skulle vilja att du blev lite mer konkret. Kan du ge mig några förslag på några olika riksdagspartier som man kan rösta på om man vill att Sverige skall lämna EU?

H
 

gundj

New member
Vilket trams om att lämna EU och kasta floskler ikring sig.
I den internationella miljö som många av oss är verksamma i betyder EU-medlemskapet enorma fördelar.
Att frånsäga sig det skulle försvåra vår industris verksamhet och minska lönsamheten drastiskt.
Vi har ingen olja att pumpa upp då vi behöver mer pengar.
Innerst ine GS1000E tror jag du bara är lite avundsjuk och bristfälligt informerad.
 

Chopperbyggarn

New member
Nu när det handlar både om körkort och EU, om jag är rätt informerad så kan jag åka till vilket EU land som helst och "gäst arbeta" upp till 3 månader utan att skriva mig där men jag har inte rätt att åka söderut i EU på vinter halvåret som gäst för att ta ett A-körkort.. måste vara skriven minst 185 dgr för att ta (A)körkort i annat EU land varför:confused::confused:

Jag har rätt att idka gränsöverskridande handel på ett mycket smidigt o förenklat sätt inom EU men körkortet måste tas i det land där jag är folkbokskriven...rimmar lite illa enligt min mening med ett av EU´s grundsyften.

Visst vore det bra att byta ut 3 veckors charter till tex Spanien/Kanarieöarna mot 3 veckors intensivutbildning med tillhörande prov för A-kort för dom som vill och har råd! vad tycker ni??

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Vilket trams om att lämna EU och kasta floskler ikring sig.
I den internationella miljö som många av oss är verksamma i betyder EU-medlemskapet enorma fördelar.
Att frånsäga sig det skulle försvåra vår industris verksamhet och minska lönsamheten drastiskt.
Vi har ingen olja att pumpa upp då vi behöver mer pengar.
Innerst ine GS1000E tror jag du bara är lite avundsjuk och bristfälligt informerad.


Ja, precis - det är ett tröttsamt tugg som inte leder någonstans. Det jag vill komma fram till är att bakom det tillsynes oskyldiga "Vid nästa val så röstar vi enbart på de partier som vill att vi lämnar" faktiskt ligger en partipolitisk uppmaning att rösta på ett isolationistiskt extremistparti.

Tacksam om vi slipper sådant här inne.



Hampe
 

GS1000E

New member
Finns det något tröttsammare än att ständigt höra klagomålen på EU? Ser man enbart till de frågor som rör MC, kan jag lugnt påstå att det mesta har varit katastrofalt dåligt. EU har t.ex. gett oss ett körkortsdirektiv, som med stor säkerhet kommer att leda till ett minskat antal MC-förare och kanske på sikt att intresset upphör helt. Andra tokerier, som att man inte får lov att ändra på drivlinan är väl ännu ett lysande exempel på byråkratiskt självändamål.
Men samtidigt är det lite komiskt att folk blir heligt upprörda så snart någon föreslår att man gör något konkret istället för att gå omkring och gnälla. Kan du därför nämna en enda positiv detalj som EU har gjort för oss som kör MC så blir jag mer än nöjd.
Det här med isolationistiskt extremistparti, var väl ändå att ta i? Men vem vet, snart så är väl detta ett bra samlingsnamn på hela EU-cirkusen.
 

Moje_VS1400

Member
Återstår att se om de använder det för att såga EU-tjänstemännens försök att "i efterhand" smyga in krav på högre effekt på "uppkörningsmotorcyklar" i körkortsdirektivet, hoppas kan man ju :)
 
Top