Vad händer i EU nu då?

Herr Fuggle

New member
vilken diktatur vi lever under EU!
snart får man fan inte äns äga motorcykel?

Tyvärr klarar vi av försämringar utan EU! Läs sidan 95!:mad:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/81153/slutrapport_utvardering_nya_hastighetsgranser.pdf

Vi kommer att få 60 på våra 70-vägar i framtiden, så 90 på 60-väg kommer att bli extremt beteende....:mad:

"Mycket hög hastighet: MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna."

Ovan kopierat från SMCs hemsida, jag blir normal i Tyskland och UK men EXTREM på liknande väg i Sverige...

Jag kommer inte att kunna lägga i fyran ens på min sporthoj från 60-talet utan att bli olaglig, däcken kommer att bli platta och resor utomlands kommer att bli svåra för de motorcyklister med lagliga hastigheter i kroppen.
(Ett exempel är en reseberättelse jag läste här från en Englandsresa när en svensk motorcyklist inte kunde köra 60 mph på krokig väg och klagade på de höga hastighetsbegränsningarna istället för sin egen kunskap att anpassa hastigheten...:p)

Men det slutar inte där, sidan 102 visar att vi ska lära oss att se ned på "fortkörare"!:tummenupp (OBS! IRONI!):wink:
Och de kommer att lyckas, se vad som hänt med synen på alkohol.
Medvetna trafikanter kan inte ta en lättöl ens men skryter om hur långt de kört på en dag och kan prata i telefon utan problem för trafiksäkerheten...:tomte: Om jag blir påkörd av någon så har det, för mig, ingen betydelse om ouppmärksamheten beror på alkohol, trötthet eller mobilprat! I min värld är mobilpratare att jämställa med fyllskalle!

Vi kommer att få ouppmärksamma, men nyktra, förare som åker inte KÖR sitt fordon i låga hastigheter där krockarna visserligen blir fler men NOLL VISION handlar ju om konsekvenserna av en olycka och DE blir lägre.

Den aktiva säkerheten, att undvika att en olycka sker, behövs inte när den passiva ser till att skadorna inte blir allvarliga eller dödliga...
 

Diversion

New member
Inte allting som händer i Frankrike är dåligt.

Senaste trafiksäkerhetsvideon är bra :tummenupp
(Se tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?p=100574)

Allt som händer i Frankrike är dåligt, lyfter man blicken från MC-frågor och tittar på andra saker som t.ex. Hadopi lagen så framträder ett mönster. Sarkoszy har alltid gett mig intryckt av en struttande liten facist som skulle göra i byxorna av glädje över en ny polisstat. Kanske kan den nya presidenten vända på trenden.
 

Hampe

Skriver massor!
Märkligt nog har inga svenska tidningar snappat upp denna nyheten ännu:

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/07/03/krav-pa-automatlarm-vid-trafikolyckor

I vart fall inte sökbart på nätet.
Konstigt, sådan där trygghetsnoja brukar få di svenske att hoppa högt av glädje...


Aningslösheten är bedövande...

Enligt parlamentets resolution bör systemet vara gratis för bilisterna och vara byggt så att fordonet inte kan spåras utom då en olycka inträffat.

"Gratis?" Så vem skall då betala för systemet...? EU själva...?
...och på viket sätt blir det plötsligt "gratis" då...?

Herre min je...




Hampe
 

powerglide

New member
"Gratis?" Så vem skall då betala för systemet...? EU själva...?
...och på viket sätt blir det plötsligt "gratis" då...?
Gratis som i ej direktfinansierat.
Varken SOS-alarm eller räddningsorganisationer som Brandkåren tar ut ngn avgift direkt av den person som behöver nyttja tjänsten.

Det blir mao. via skatten vi får betala.
 
Last edited:

Marie

Banned
Men mojängen i bilen lär väl också kosta ett par kronor, och det lär väl hamna på prislappen?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Inga beslut finns vad jag Vett fore naervaerandeang. MC.

Men, det kommer!
Det are en a lending t. AT&T SMC job bar med t. Ex. CQRIFY - vi vill vaera med AT&T saetta agendan f MC!

Hmm - jag fatter inte själv vad skrev!!!

Det finns för närvärande inga definitiva beslut ang. Ecall och MC

En anledning att SMC CQRIFY försöket har påbörjats är att vi vill vara med att själva sätta agendan!

Det kan faktisk vara fördelar med elektroniken: vi kan bevisa att körde inte för fort! Vi kan skapa data över vart vi kör och kräva infrastruktur förbättringar!

Självfallet finns det nackdelar, risker!

Egentligen är det kanske en fråga om vem som äger data'n
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Men mojängen i bilen lär väl också kosta ett par kronor, och det lär väl hamna på prislappen?

Nähä? Kan di va så jävvliga...?

Självklart är det så, och självklart finns det kritiskt tänkande individer kvar som ser igenom rökridåerna.



Hela upplägget är en del i dom små stegens tyranni.
Det presenteras som en fördel för trafikanten, men bygger in en (initialt inaktiv) Track & Trace funktionalitet i de fordon vi färdas i.

Efter 5 eller 15 år med detta system flyttas positionerna fram så att vårt körande antingen kan analyseras i efterhand, eller övervakas i realtid. Varje sådant här ingrepp rättfärdigas med att det är till "för vårt eget bästa".


H
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
EU-kommissionen vill skärpa besiktningsreglerna för fordon inom Europa.
Så mycket som 8% av moped- och MC-olyckorna påstås bero på tekniska brister.

...å med tanke på att 10 EU-länder inte har någon besiktning alls för tvåhjulingar så är väl förslaget inte helt jättegalet.

Synd bara att svenska hojåkare med stroboskopkort säsong åker med i svepet och tvingas besiktiga varje år igen - om förslaget skulle gå igenom. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5192112


H
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, någon gång måste ju faktiskt kansliet få ha semester, så vad kunde vara naturligare än att vi medlemmar hugger in lite?

FEMAs pressrelease, daterad Fredag 13, ligger här:

http://www.fema-online.eu/index.php...ail,0&cntnt01articleid=302&cntnt01returnid=15

och ser ut så här:
The Federation of European Motorcyclists' Associations Jul 13, 2012
European Union announces mandatory technical inspections for all motorcycles


PRESS RELEASE - The European Commission proposes to include all types of powered two wheelers into a regulation on periodic roadworthiness tests and calls for annual inspection intervals for all vehicles more than six years old. The measure would cost riders over 1.2 Billion Euros extra per year, with no clear benefits for anyone. FEMA criticises the proposal as unnecessary and ineffective and calls for its withdrawal.

On Friday, July 13th, the European Commission published a proposal for a “Regulation on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers[1]”. In comparison to the previous regulation (Directive 2009/40/EC) powered two wheelers (PTWs) are also included (motorcycles, scooters and mopeds) and the Commission proposes to increase the testing frequency to four years after the date on which the vehicle was first registered, then two years and thereafter annually for all vehicles.

Therefore nine member states[2] of the European Union will have to comply by introducing periodic testing for motorcycles for the first time, as well as Norway which is affected as an EEA member. It would imply that riders in Europe have to pay at least 1.7 billion euros[3] biannually. Based on an estimated stock of 70% of PTWs being older than 6 years, the proposed annual testing for these older vehicles would mean an additional 1.2 billion euros per year.

The Commission assumes that technical deficiencies contribute to fatalities proportionately to their contribution to accidents, and estimates that they are "responsible for 6% of all car accidents, translating into 2,000 fatalities and many more injuries yearly [and] 8 % of all motorcycle accidents are linked to technical defects".

FEMA doubts the accuracy of such figures. According to motorcycle in-depth studies technical failures only account for 0.3% of all primary accident contributing factors[4]. In addition the countries in Europe with periodic testing regimes for PTWs do not show improved accident figures.

"This is nothing less than a tax on poverty for those who cannot afford a new vehicle every three years" says FEMA General Secretary Aline Delhaye. "In terms of time and money, the cost for citizens is going to be astronomical, with no benefits in return. This is not acceptable. FEMA and its member organisations are going to campaign against this proposal."

Ett sammandrag på svenska:

EU-kommissionen lägger ett förslag som skulle dra in Europas alla typer av motoriserade 2 (och 3)-hjulingar i periodiska tester och dessutom årliga kontroller för fordon äldre än 6 år. Förslaget, om det går igenom, innebär en fördyring för Europas riders (varför har svenskan inget vettigt samlande ord för oss som kör 2-hjulingar?) om 1.2 miljarder Euro årligen - utan några tydliga fördelar för någon.
FEMA kritiserar förslaget som varande onödigt och ineffektivt, samt kräver att det dras tillbaka.

EU-Kommissionen antar att de tekniska brister som sägs ligga bakom 6% av bilolyckorna också rakt av svarar för 6% av dödsfallen, och påstår samtidigt att hela 8% av motorcykelolyckorna är kopplade till tekniska brister.

FEMA ifrågasätter korrektheten i dessa siffror. Djupstudier av verkliga MC-olyckor visar på att tekniska brister skulle kunna vara primär olycksanledning i endast 0.3% av fallen. Dessutom går det inte att se någon mätbar skillnad i olycksfrekvens där tekniska brister skulle vara primär olycksanledning när man jämför länder som har periodisk testning och länder som inte har det.


Pressmeddelandet avslutas med ett utmärkt rubrikembryo i form av ett pratminus från FEMAs generalsekreterare Aline Delhaye:
"Detta är inget annat än ytterligare en skatt på redan ekonomiskt utsatta som inte har råd med nya fordon.
Räknat i tidsåtgång och pengar kommer kostnaden för den enskilde medborgaren att bli astronomisk - utan några egentliga fördelar i slutändan. Detta är inte acceptabelt, och FEMA med sina medlemsorganisationer kommer att arbeta emot det".



FEMA släppte en friare, roligare och spetsigare pressrelease 2 dagar innan förslaget lades, där man pekar ut "Biltestarlobbyn" som ansvarig för att detta förslaget sett dagens ljus, och man lovar Bryssels "en stormig höst efter en regnig sommar" genom de protester man räknar med att mobilisera. 110.000 namnunderskrifter mot förslaget är redan inlämnade.
http://www.fema-online.eu/index.php...ail,0&cntnt01articleid=301&cntnt01returnid=15
Finns även tillgänglig på Holländska om nu någon skulle tycka att det känns bättre...


Som alla förstår är inte EU-kommissionens förslag någon blixt från klar himmel. Inte denna sommaren. ..klar himmel, alltså.
Redan i september 2010 uttalade man sig mot förarbetena, hävdade att man var inne på helt fel väg och föreslog egna, mer konstruktiva förslag.

http://www.fema-online.eu/uploads/documents/vehicle aspects/20100903_FEMA_Position_Statement_PTI.pdf


forts.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
"din text är för tradig. var vänlig korta ner till yada yada yada..."

SMC har redan tidigare arbetat för utglesning av besiktningsintervaller för MC, och även föreslagit att kravet på återkommande kontrollbesiktning skall tas bort helt:

SMC anser att kontrollbesiktning av motorcyklar bör slopas. Även om det inte genomförts har SMC bidragit till att besiktningar av motorcyklar glesades ut 2004.

Det finns ingen fordonskategori som har så få underkännanden. Ytterst få mc-olyckor beror på tekniska fel. Även om kontrollbesiktningarna för motorcyklar glesats ut visar Bilprovningens statistik att motorcyklar är det fordon som är i bäst skick. Bilprovningen gjorde en rapport om samtliga mc-besiktningar 2004 som du hittar här.

Det finns inget EG-direktiv som kräver kontrollbesiktning av motorcyklar och många av EUs medlemsländer saknar detta. SMC vill istället att resurserna läggs på flygande kontroller. Det är vid vägkanten som man hittar de riktigt dåliga hojarna och de som bullrar onödigt mycket. Eftersom diskussioner pågår inom EU för obligatorisk kontrollbesiktning har FEMA tagit fram ett dokument om frågan.

Alla motorcyklar ska kontrollbesiktas och ett vanligt problem uppstår i samband med den första besiktningen. En automatisk kallelse skickas ut och hojägaren får en tid mitt i vintern, fyra år + en månad sedan motorcykeln togs i bruk. SMC har därför uppvaktat Näringsdepartementet och föreslagit att inställelsetiden bör ändras till fyra år + tre månader. Tyvärr har vi inte fått gehör för detta.

SMC gjorde 2002 en enkätundersökning om kontrollbesiktning. Den var ett underlag som bidrog till utglesning av kontrollbesiktning för motorcyklar 2004. Enkätundersökning.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Kontrollbesiktning/



Den positiva trenden fortsätter:

Motorcyklar bäst i besiktningarna
2012-02-21

När Bilprovningen presenterar sin besiktningsstatistik för 2011 visar den att motorcyklarna som alltid har den högsta godkännandegraden. 78 % godkändes utan anmärkning. 12 procent fick ett underkännande utan krav på efterkontroll. Endast 9 procent fick ett underkännande som krävde återbesök hos besiktnignsorganet. Totalt besiktade Bilprovningen 113 396 motorcyklar under 2011.

SMC medverkade i allra högsta grad till den utglesningen som gjordes 2004. Sedan dess ska motorcyklar kontrollbesiktas första gången efter fyra år i trafik och därefter vartannat år. Statistiken visar att MC-ägarna vårdar sina hojar så att de uppfyller de krav som ställs i besiktningen, oavsett hur ofta de måste inställa sig.

Bilprovningen kontrollbesiktade 113 396 motorcyklar under 2011. 78 procent godkändes utan anmärkning. De flesta anmärkningarna för motorcyklar handlar om halvljus ur funktion, kraftöverföring, däck, reflexer, för hög bullernivå samt stopplyktor och skyltlyktor.

Högsta andelen godkända motorcyklar, 82 procent, hade Jämtlands län. Lägsta andelen, 74 procent, var i Västernorrland. 9 procent underkändes med krav på efterkontroll. De vanligaste felen var kommunikationssystem samt hjul-, driv- och bromssystem.

SMC:s sida om kontrollbesiktning.

Under 2010 publicerade Bilprovningen en rapport om kontrollbesiktning av MC.
Län till Bilprovningens besiktningsstatistik.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklar-bast-i-besiktningarna/

och har gjort så länge:

2007-01-31

Bilprovningens statistik för kontrollbesiktningarna 2006 visar att motorcyklar fortfarande är det fordon som är minst underkänt.

Under 2006 kontrollbesiktades 106 066 motorcyklar. Av dem blev 10 % underkända med krav på efterkontroll. Under 2004 glesades kontrollbesiktningarna ut för motorcyklar. Sedan dess har antalet underkända ökat från 9 % till 10 %. Ser man samtidigt på husvagnar som fick samma lättnad 2003 har antalet underkända ökat från 16 % till 22%.

Statistiken visar att SMC haft rätt då vi framfört att motorcyklister är de som sköter sina fordon bäst. Få mc-olyckor beror på tekniska fel i motorcykeln. Några avgasemissionsmätningar görs inte av Bilprovningen. Avsikten med kontrollbesiktningar är att säkerställa att fordonet inte försämarats ur en trafiksäkerhets- och miljösynpunkt.

Ett problem som uppstår varje vår är att många motorcyklister får kallelse till den första kontrollbesiktningen mitt i vintern, fyra år + en månad sedan fordonet togs i bruk första gången. Därför har SMC nyligen skickat en fråga till Näringsdepartementet och begärt att första besiktningstillfället bör utsträckas till fyra år + tre månader. Här kan du läsa vårt brev.

Vill du läsa mer om vad SMC gör i besiktningsfrågan, hittar du det här.

Länk till Bilprovningens statistik för 2006.
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2007/Motorcyklister--mest-skotsamma-fordonsagarna/


I förarbetena till det som nu är ett färdigt förslag har SMC tydligt svarat nej till utökade kontrollbesiktningar för 2-hjulingar:

Krav på kontrollbesiktning för MC i EU?
2010-08-13

Idag finns inget direktiv som kräver kontrollbesiktning för motorcyklar. Det är ett av de förslag EU-kommissionen presenterat för att sänka olyckstalen bland motorcyklister. FEMA och många av medlemmarna är mycket kritiska till obligatorisk kontrollbesiktning för motorcyklar.

I Norden är det bara Sverige som har kontrollbesiktning för motorcyklar, Norge, Finland och Danmark har bara flygande inspektioner och det fungerar. Olyckstalen är inte högre i våra nordiska grannländer. Djupstudier i Sverige och EU visar att ytterst få olyckor beror på tekniska problem på motorcykeln.

Kontrollbesiktning görs av två orsaker - trafiksäkerhet och miljö. Inga tester av avgasemissioner på motorcyklar görs vid kontrollbesiktningar någonstans i EU.

Det finns en positiv del av förslaget och det är utbyte av information och erkännande av besiktningskontroller mellan EU:s medlemsländer. Det finns svenska motorcyklister som bor i Spanien och får körförbud eftersom spanska kontrollbesiktningar inte godkänns av svenska myndigheter. Även om Bilprovningen årligen provar fordon i Spanien gör man det bara på bilar, inte motorcyllar.

SMC har därför i ett remissvar till EU sagt nej till ett direktiv för MC-besiktning. Läs SMC:s svar här.
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/Krav-pa-kontrollbesiktning-for-MC-i-EU/


Och! Ta mig tusan: tillochmed du som person och hojåkare har beretts tillfälle att svara, uttrycka åsikt och kommentera i ärendet:

Svara EU-kommissionen om kontrollbesiktning
2010-09-01

Det finns inget direktiv som kräver kontrollbesiktning i EU. Därför behöver MC-ägare i Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Portugal och Grekland inte besikta sina motorcyklar. Nu vill EU-kommissionen införa ett krav på kontrollbesiktning även för MC.

Alla EU-medborgare har möjlighet att svara på en "Public Consultation". Tyvärr har inte kommissionen översatt enkäten till alla språk, vilket FEMA kommer att klaga på.

Har du en åsikt i frågan? Svara då på enkäten.

FEMA:s ståndpunkt är att kontrollbesiktning för MC är en fråga som bör avgöras av varje land. De länder som inte har kontrollbesiktning är nöjda med sina system och har varken sämre trafiksäkerhet eller miljö på grund av avsaknad av kontrollbesiktning. Svensk besiktningsstatistik visar år efter år att motorcyklar är det fordon som är minst underkänt. MC är det enda fordon av de fordonsslag som fick besiktningsintervall utglesat som visar fortsatt låg underkännandegrad. Bilprovningens statistik - länk.

Rune Elvik, norsk trafiksäkerhetsguru, har gjort en studie och studerat effekter av införande av kontrollbesiktning för vissa fordon i Norge. Den visar att kontrollbesiktning inte ger färre olyckor. Länk till studie.

SMC har besvarat enkäten. SMC anser att ett utbyte av information skulle vara bra och en besiktning i ett annat land bör bli godkänt i Sverige. Harmonisering av kontrollbesiktning tror SMC blir en svår uppgift. Här hittar du vårt svar.
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/Svara-EU-kommissionen-om-kontrollbesiktning/


Vad svarade just du i frågan...?



Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tack för hjälpen Hampe...

En lite annan vinkling av det politiske arbeta :angel:
www.svmc.se finns uppe till höger på sidan en liten svensk flagga och en står det Swedish - klickar man på flaggan, går det att välja annat språk. Anledningen att vi har en sådan funktion, är så enkel att vi vett det flera beslutsfattare och självfallet MC organisationer som är flittiga besökare hos SMC - och anledningen till detta är att SMC har kloka åsikter och vi är en mycket stor organisation i EU perspektiv..

Trevlig sommar - nu blir det upp på hojen och cruising genom stora delar av Finland..
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC kommer att stödja alla länder som inte har tvingande kontrollbesiktning för MC. Det finns inga bevis för att kontrollbesiktning medför färre olyckor, tvärtom.
SMC kommer ifrågasätta en återgång till besiktning varje år när besiktningsstatistiken inte visar på ökat antal underkännanden.
SMC kommer att ifrågasätta tvingande kontrollbesiktning av mopeder. Ökar verkligen trafiksäkerheten om alla mopedister ska tvingas in till kontrollbesiktning med jämna mellanrum? Tänk på alla som bor i glesbygd och kan ha 10-15 mil enkel resa till ett besiktningsorgan. Det är inga sträckor som en mopedist normalt kör och det var en faktor som gjort att besiktning inte införts för moped i Sverige.
 

Chopperbyggarn

New member
Huga!!:(
Har missat detta mardrömssenario.
För oss som har flera fordon utöver bruksbilar så kommer detta att bli dyrt och framförallt tidsödande att besiktiga alla varje år!!! Redan nu känns det som betungande ofta!!

Tur att SMC och FEMA har ögonen på detta och hoppas verkligen att förslaget blir skrotat...om inte så kommer många hojar o hobbybilar att bli garage prydnader som endast tas ut på kortare provturer och körs helt OBESIKTIGADE....dom få gånger dessa kommer att lämna garagen under vår korta sommar....

Anders.J
 
Top