powerglide
New member
I en diktatur skjuts dissidenterna.
Så vi har nog en bit kvar tills dess
Så vi har nog en bit kvar tills dess
vilken diktatur vi lever under EU!
snart får man fan inte äns äga motorcykel?
Inte allting som händer i Frankrike är dåligt.
Senaste trafiksäkerhetsvideon är bra :tummenupp
(Se tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?p=100574)
Enligt parlamentets resolution bör systemet vara gratis för bilisterna och vara byggt så att fordonet inte kan spåras utom då en olycka inträffat.
Gratis som i ej direktfinansierat."Gratis?" Så vem skall då betala för systemet...? EU själva...?
...och på viket sätt blir det plötsligt "gratis" då...?
Men mojängen i bilen lär väl också kosta ett par kronor, och det lär väl hamna på prislappen?
The Federation of European Motorcyclists' Associations Jul 13, 2012
European Union announces mandatory technical inspections for all motorcycles
PRESS RELEASE - The European Commission proposes to include all types of powered two wheelers into a regulation on periodic roadworthiness tests and calls for annual inspection intervals for all vehicles more than six years old. The measure would cost riders over 1.2 Billion Euros extra per year, with no clear benefits for anyone. FEMA criticises the proposal as unnecessary and ineffective and calls for its withdrawal.
On Friday, July 13th, the European Commission published a proposal for a “Regulation on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers[1]”. In comparison to the previous regulation (Directive 2009/40/EC) powered two wheelers (PTWs) are also included (motorcycles, scooters and mopeds) and the Commission proposes to increase the testing frequency to four years after the date on which the vehicle was first registered, then two years and thereafter annually for all vehicles.
Therefore nine member states[2] of the European Union will have to comply by introducing periodic testing for motorcycles for the first time, as well as Norway which is affected as an EEA member. It would imply that riders in Europe have to pay at least 1.7 billion euros[3] biannually. Based on an estimated stock of 70% of PTWs being older than 6 years, the proposed annual testing for these older vehicles would mean an additional 1.2 billion euros per year.
The Commission assumes that technical deficiencies contribute to fatalities proportionately to their contribution to accidents, and estimates that they are "responsible for 6% of all car accidents, translating into 2,000 fatalities and many more injuries yearly [and] 8 % of all motorcycle accidents are linked to technical defects".
FEMA doubts the accuracy of such figures. According to motorcycle in-depth studies technical failures only account for 0.3% of all primary accident contributing factors[4]. In addition the countries in Europe with periodic testing regimes for PTWs do not show improved accident figures.
"This is nothing less than a tax on poverty for those who cannot afford a new vehicle every three years" says FEMA General Secretary Aline Delhaye. "In terms of time and money, the cost for citizens is going to be astronomical, with no benefits in return. This is not acceptable. FEMA and its member organisations are going to campaign against this proposal."
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Kontrollbesiktning/SMC anser att kontrollbesiktning av motorcyklar bör slopas. Även om det inte genomförts har SMC bidragit till att besiktningar av motorcyklar glesades ut 2004.
Det finns ingen fordonskategori som har så få underkännanden. Ytterst få mc-olyckor beror på tekniska fel. Även om kontrollbesiktningarna för motorcyklar glesats ut visar Bilprovningens statistik att motorcyklar är det fordon som är i bäst skick. Bilprovningen gjorde en rapport om samtliga mc-besiktningar 2004 som du hittar här.
Det finns inget EG-direktiv som kräver kontrollbesiktning av motorcyklar och många av EUs medlemsländer saknar detta. SMC vill istället att resurserna läggs på flygande kontroller. Det är vid vägkanten som man hittar de riktigt dåliga hojarna och de som bullrar onödigt mycket. Eftersom diskussioner pågår inom EU för obligatorisk kontrollbesiktning har FEMA tagit fram ett dokument om frågan.
Alla motorcyklar ska kontrollbesiktas och ett vanligt problem uppstår i samband med den första besiktningen. En automatisk kallelse skickas ut och hojägaren får en tid mitt i vintern, fyra år + en månad sedan motorcykeln togs i bruk. SMC har därför uppvaktat Näringsdepartementet och föreslagit att inställelsetiden bör ändras till fyra år + tre månader. Tyvärr har vi inte fått gehör för detta.
SMC gjorde 2002 en enkätundersökning om kontrollbesiktning. Den var ett underlag som bidrog till utglesning av kontrollbesiktning för motorcyklar 2004. Enkätundersökning.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklar-bast-i-besiktningarna/Motorcyklar bäst i besiktningarna
2012-02-21
När Bilprovningen presenterar sin besiktningsstatistik för 2011 visar den att motorcyklarna som alltid har den högsta godkännandegraden. 78 % godkändes utan anmärkning. 12 procent fick ett underkännande utan krav på efterkontroll. Endast 9 procent fick ett underkännande som krävde återbesök hos besiktnignsorganet. Totalt besiktade Bilprovningen 113 396 motorcyklar under 2011.
SMC medverkade i allra högsta grad till den utglesningen som gjordes 2004. Sedan dess ska motorcyklar kontrollbesiktas första gången efter fyra år i trafik och därefter vartannat år. Statistiken visar att MC-ägarna vårdar sina hojar så att de uppfyller de krav som ställs i besiktningen, oavsett hur ofta de måste inställa sig.
Bilprovningen kontrollbesiktade 113 396 motorcyklar under 2011. 78 procent godkändes utan anmärkning. De flesta anmärkningarna för motorcyklar handlar om halvljus ur funktion, kraftöverföring, däck, reflexer, för hög bullernivå samt stopplyktor och skyltlyktor.
Högsta andelen godkända motorcyklar, 82 procent, hade Jämtlands län. Lägsta andelen, 74 procent, var i Västernorrland. 9 procent underkändes med krav på efterkontroll. De vanligaste felen var kommunikationssystem samt hjul-, driv- och bromssystem.
SMC:s sida om kontrollbesiktning.
Under 2010 publicerade Bilprovningen en rapport om kontrollbesiktning av MC.
Län till Bilprovningens besiktningsstatistik.
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2007/Motorcyklister--mest-skotsamma-fordonsagarna/2007-01-31
Bilprovningens statistik för kontrollbesiktningarna 2006 visar att motorcyklar fortfarande är det fordon som är minst underkänt.
Under 2006 kontrollbesiktades 106 066 motorcyklar. Av dem blev 10 % underkända med krav på efterkontroll. Under 2004 glesades kontrollbesiktningarna ut för motorcyklar. Sedan dess har antalet underkända ökat från 9 % till 10 %. Ser man samtidigt på husvagnar som fick samma lättnad 2003 har antalet underkända ökat från 16 % till 22%.
Statistiken visar att SMC haft rätt då vi framfört att motorcyklister är de som sköter sina fordon bäst. Få mc-olyckor beror på tekniska fel i motorcykeln. Några avgasemissionsmätningar görs inte av Bilprovningen. Avsikten med kontrollbesiktningar är att säkerställa att fordonet inte försämarats ur en trafiksäkerhets- och miljösynpunkt.
Ett problem som uppstår varje vår är att många motorcyklister får kallelse till den första kontrollbesiktningen mitt i vintern, fyra år + en månad sedan fordonet togs i bruk första gången. Därför har SMC nyligen skickat en fråga till Näringsdepartementet och begärt att första besiktningstillfället bör utsträckas till fyra år + tre månader. Här kan du läsa vårt brev.
Vill du läsa mer om vad SMC gör i besiktningsfrågan, hittar du det här.
Länk till Bilprovningens statistik för 2006.
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/Krav-pa-kontrollbesiktning-for-MC-i-EU/Krav på kontrollbesiktning för MC i EU?
2010-08-13
Idag finns inget direktiv som kräver kontrollbesiktning för motorcyklar. Det är ett av de förslag EU-kommissionen presenterat för att sänka olyckstalen bland motorcyklister. FEMA och många av medlemmarna är mycket kritiska till obligatorisk kontrollbesiktning för motorcyklar.
I Norden är det bara Sverige som har kontrollbesiktning för motorcyklar, Norge, Finland och Danmark har bara flygande inspektioner och det fungerar. Olyckstalen är inte högre i våra nordiska grannländer. Djupstudier i Sverige och EU visar att ytterst få olyckor beror på tekniska problem på motorcykeln.
Kontrollbesiktning görs av två orsaker - trafiksäkerhet och miljö. Inga tester av avgasemissioner på motorcyklar görs vid kontrollbesiktningar någonstans i EU.
Det finns en positiv del av förslaget och det är utbyte av information och erkännande av besiktningskontroller mellan EU:s medlemsländer. Det finns svenska motorcyklister som bor i Spanien och får körförbud eftersom spanska kontrollbesiktningar inte godkänns av svenska myndigheter. Även om Bilprovningen årligen provar fordon i Spanien gör man det bara på bilar, inte motorcyllar.
SMC har därför i ett remissvar till EU sagt nej till ett direktiv för MC-besiktning. Läs SMC:s svar här.
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/Svara-EU-kommissionen-om-kontrollbesiktning/Svara EU-kommissionen om kontrollbesiktning
2010-09-01
Det finns inget direktiv som kräver kontrollbesiktning i EU. Därför behöver MC-ägare i Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Portugal och Grekland inte besikta sina motorcyklar. Nu vill EU-kommissionen införa ett krav på kontrollbesiktning även för MC.
Alla EU-medborgare har möjlighet att svara på en "Public Consultation". Tyvärr har inte kommissionen översatt enkäten till alla språk, vilket FEMA kommer att klaga på.
Har du en åsikt i frågan? Svara då på enkäten.
FEMA:s ståndpunkt är att kontrollbesiktning för MC är en fråga som bör avgöras av varje land. De länder som inte har kontrollbesiktning är nöjda med sina system och har varken sämre trafiksäkerhet eller miljö på grund av avsaknad av kontrollbesiktning. Svensk besiktningsstatistik visar år efter år att motorcyklar är det fordon som är minst underkänt. MC är det enda fordon av de fordonsslag som fick besiktningsintervall utglesat som visar fortsatt låg underkännandegrad. Bilprovningens statistik - länk.
Rune Elvik, norsk trafiksäkerhetsguru, har gjort en studie och studerat effekter av införande av kontrollbesiktning för vissa fordon i Norge. Den visar att kontrollbesiktning inte ger färre olyckor. Länk till studie.
SMC har besvarat enkäten. SMC anser att ett utbyte av information skulle vara bra och en besiktning i ett annat land bör bli godkänt i Sverige. Harmonisering av kontrollbesiktning tror SMC blir en svår uppgift. Här hittar du vårt svar.
Inte så konstigt då den är från 2010.Verkar som att enkäten nu är stängd... :-/