Vad händer i EU nu då?

Queball

New member
Om EU godtar det, så godtar Sverige det med råge! Om EU bestämmer sig för att alla MC-förare frivilligt skall vara blåmålade i ansiktet, så blir det lag i Sverige...
 

Bob Sweden

New member
Jo men det är så här det fungerar inom många områden:
Någon byråkrat, någonstans inom EU (påfallande ofta Frankrike enligt min erfarenhet...) får en snilleblixt.
Detta valsas sedan runt med kollegorna från andra länder och ingen kan ju säga nej, för det är ju i grund och botten ett bra förslag!

Typ det här med neonkläderna, jag vill se den trafiksäkerhetsnisse/nissa som sätter sig på tvären.
"Uppfinnarens" argument är ju något i stil med "för ökad trafiksäkerhet", och DET kan man ju inte säga emot, eller hur!?
Att som "ansvarig för säkerhet hos vägtrafikanter" sätta sig på tvären mot ett förslag som, enligt någon obskyr utredning bevisat har en positiv effekt på just säkerhet, det är troligen inte hälsosamt varken för en politiker eller byråkrat...

I övrigt vill jag nog hävda att vi i Sverige sedan länge har ett gynnsammare läge för oss hojåkare än vissa andra länder.
Ta Tyskland som exempel, där får du inte göra några modifieringar alls utan att det ska vara "eingetragen" = regbesiktat.
Samma regler gäller säkert även i sverige (helfordonsgodkännande) men min erfarenhet är att det i de flesta fall fungerar "flexibelt" i Sverige.

Exempel är däck.
Det finns exempel på när tyska däckhandlare vägrat sälja annat än en hel sats däck till en hoj med hänvisning till att "det är registrerat så".
I sverige ska vi hålla oss till rimliga dimensioner på däcken, ungefär det som står i regbeviset.
I tyskland ska du hålla dig till exakt de fabrikat och modeller som finns listade i ditt regbevis.
Och gud nåde dig om du har olika fabrikat fram och bak, det är ju direkt LIVSFARLIGT!!

Så jag håller inte direkt med om det där med "om EU säger måla alla hojåkare blå så frågar Sverige hur många lager klarlack ska det vara på toppen" resonemanget.

Men vad vet jag, simpel hojåkare som jag är. :rolleyes:
/B
En del av EU, jag, precis som du
 

jan-olovj

New member
Enligt min åsikt så är iden EU omöjligt förtag. Vi är en massa folk med olika sätt att tänka och kynne då är det inte lätt att ha samma regler utan att det blir konflikt. Se jordbruket det kan inte vara samma regler för en norrlands bonde som för bonde från syd Italien. Titta på ekonomin varje land är ju som ett företag och då måste vi sköta det som ett sådant inte förlita sig på andra, därmed menar jag inte att vi inte skall hjälpas åt men någon ordning måste det vara. Varje riksbank måste kunna göra sina egna åtgärder som passar dem utan att det sitter några högavlönade nissar i Bryssel och toppstyra.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns inget förslag i EU om lag på varselväst eller liknande kläder. Däremot diskussioner i några länder, bl a Frankrike och Irland.
Ett nytt regelverk som kommer att påverka framtidens motorcyklar är på gång, vilket beskrivits både här på hemsidan och i MC-folket. SMC och framförallt FEMA har kontakt med kommissionen och EU-parlamentariker. Det finns inget som tyder på att det ska bli förbjudet att modifiera sin motorcykel. Ett antal parlamentariker och kommissionen är positiva till fortsatt möjlighet att ha regler som gör det möjligt att amatörbygga och bygga om motorcyklar. SMC har haft kontakt med Transportstyrelsen som också ingår i arbetet med att ta fram ett nytt direktiv. Ja, det blir tvingade ABS på alla hojar över 125 cc från 2017. Ingen har dock sagt att det ska bli förbud mot avstängningsknapp.
Körkortsdirektivet fattades beslut om för ett antal år sedan, nu är det bara att implementera för alla medlemsländer, även UK som redan haft stora problem att införa det direktiv vi har just nu.
MAG UK har en lång tradition som innebär att man kör ut och demonstrerar mot diverse saker. Man bildades utifrån detta, till skillnad från SMC. Just nu sitter FEMA:s personal och går igenom alla förslag inför behandling av det nya ramdirektivet i parlamentet. De har kontakt i parlamentet och kommissionen. SMC avvaktar detta, därefter kommer vi att uppvakta svenska EU-parlamentariker i höst.
 

powerglide

New member
Protesterna i England tar i alla fall konkret form.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...www.motorcyclenews.com/?utm_source=newsletter

Motorway demo over restrictive EU rules
By Steve Farrell - General news 06 September 2011 11:50

53e36bd2-7385-15a8.jpg


A Motorcycle lobby group is planning to bring disruption to motorways across the country in protest over restrictive new legislation from Europe for bikes.

The Motorcycle Action Group (MAG) wants bikers to meet at service stations all over the UK before holding up traffic in 45mph motorway rides on September 25. The group is opposing a raft of European Commission proposals including compulsory ABS and measures to stop us modifying our bikes.

The demo aims to send a "warning" to expect more of the same.

Tuning could become impossible and even home servicing severely hampered under European Commission plans.

All new bikes could get so-called on-board diagnostic (OBD) systems capable of detecting non-standard parts and triggering a warning light until the ‘fault’ is rectified by a dealer.

One aim is to prevent any modifications to the 'powertrain' which rider groups fear could include anything from the throttle to rear tyre.

MAG also aims to show "solidarity" to French riders, who face new requirements for high-visibility armbands and retraining after a five-year break from riding.

Paddy Tyson, MAG’s campaigns co-ordinator, said: "Even 50 bikers together will cause disruption, but happening everywhere this will be powerful and will have traffic alerts discussing it.

"Riders will disperse as rapidly as they appeared but after riding for just a few junctions below the speed of trucks, our impact should be felt.

"There will be no need for marshals and no speeches. The threat that we can do it again will be established."

The demo currently has 62 starting points but the number is growing as more riders arrange to take part. Details are posted on a Facebook page called ‘Action Now! EU Hands Off Biking’ and at www.mag-uk.org.

Jeff Stone of British Motorcyclist Federation (BMF) said there was a danger of the demo’s message being lost on drivers. He said: "It could make motorcyclists feel good about the cause but if the message isn’t getting through it’s just a nice day out.

Read more on this in MCN, on sale tomorrow.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hittade ett par bilder jag har av Maria, från en av SMC:s besök i EU Headquarters i Brussels.. (febr. 2011)

Maria, (på en dårlig bild) är talare i en specifik MC session / hearing, för ca. 100 personer i EU byggnaden. Här var politikera, och bl.a tjänstemän från parlamentet.

Innan denna hearing, finns samma SMC Nordqvist på bild framför Sveriges EU Representation, vart vi också hade möte. Innan efterföljande möten med diverse svenska EU representanter.

Så även om vi har en maffig och seriös FEMA representation på plats i Brussels, är det inte samma som vi från SMC, ensidigt förlitar oss på detta.
- Vi är själv ganska aktiva i beslutsprocessen..

Vi skriver löpande en del om detta jobb - när det händer viktiga saker upfront.
Men, i ärlighetens namn är det nog inte detta, som är högst på "läsernas" vanliga hitlistor.. försän det är dags för beslut - då kommer reaktioner..

Vi kanske ska fundera på en mera direckt MC politisk MENU på hemsidan....
(tanke på kvällskvisten..)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Under året har vi inom FEMA diskuterat vad som händer i Frankrike och eventuellt kan spridas till andra länder i Europa. Vid FEMA:s höstmöte i oktober ska vi diskutera en eventuell gemensam europeisk kampanj, hur den ska gå till, gemensam agenda och budskap, gemensam dag eller olika och så vidare. Inget är klart och jag återkommer efter detta med resultat. För övrigt ska FFMC, Frankrike ha en ny demonstration på lördag:
http://www.fema-online.eu/index.php...ail,0&cntnt01articleid=236&cntnt01returnid=15
 

powerglide

New member
I dagarna har en protest arrangerats i Brüssel mot förslaget till förbud att modifiera drivlinan på MC-hojar.
Vad jag förstått så är detta inte definierat utan kan omfatta allting från själva gashandtaget till bakdäcket :va

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...er/nov2811-mcn-bruddels-protest-a-superb-day/

brussels-1.jpg


MCNs Brussels protest: "What a superb day!"
By Steve Farrell - General news 28 November 2011 12:48


Motorcyclists have been sharing their pictures and experiences from MCNs Brussels protest ride on a Facebook page.

Around 200 riders travelled hundreds of miles to take part in last Tuesdays protest against EU anti-tampering measures for bikes.

They included Red Dwarf star Danny John-Jules, who plays Cat in the sitcom. He said on the day: "I wanted to support the effort."

Adey Gittins got home at 5.30am after a round trip of 880 miles. He posted on Facebook: "Met some nice people on the way there and the ride through the city was great... Now time for a nice long rest."

The sun shone and the temperature hit 14°C for the ride from Parc du Cinquantenaire, by the European Commission headquarters, to European Parliament.
Police closed roads to other traffic and passers-by stopped and waved to riders.

At European Parliament, MEPs came out to hear our concerns on Place du Luxembourg.
Stuart Walker wrote on Facebook: "Awesome day and Ive made some good friends. Many thanks to MCN and the Belgian Police force for practically shutting down the centre of Brussels."

Richard Lewis posted: "Glad to see so many make the effort to be there. Let's hope the eejits in the parliament got the message. We really lucked out with the weather in Brussels too. November 22 yet the sun was shining and I was eating ice cream."

"The people of Brussels were great. Many were waving to us as we went round the city." Christian Papazoglakis wrote: "I never thought Id see so many of you crazy Brits here. Hats off to you!"

Tuning could become impossible under EU anti-tampering proposals.

One aim of the plans is to prevent modifications to the "powertrain" which rider groups fear could mean anything from the throttle to rear tyre.

New bikes are also to get ABS under the proposals, due to be introduced gradually from 2014.

MCNs protest was calling for the anti-tampering plans to be abandoned.

Speaking to bikers outside European Parliament, George Lyon, Lib Dem MEP for Scotland, said: "It infringes the rights of people who have purchased bikes to make them suit their own needs."

Marta Andreasen, UKIP MEP from South East England, who proposed the protest, said: "It’s a good turn-out and it’s going to have an impact."

Read our full report on the ride in MCN, on sale November 30
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
View attachment 4147FEMA, där SMC ingår, har koll på läget. FEMA vet vad som händer i förhandlingar med EU-parlamentet och har kontakt med ansvarig rapportör och skuggrapportörer. FEMA:s medlemmar har uppvaktat sina EU-parlamentariker, inklusive SMC. Bifogar brev som skickats till de fem svenskar som ingår i utskottet IMCO som ska rösta om frågan 5 december(datum uppskjutet ett antal gånger). SMC har också kontakt med en person som deltar i Kommissionens och ministerrådets arbetsgrupper. Sverige har skrivit förslag till en ny artikel 42 för att göra det möjligt för enskilda länder att tillämpa nationella regler för t ex ombyggda och amatörbyggda motorcyklar.
 

powerglide

New member
Så för oss som inte är så bevandrade i EU-praktikaliteter:

Vad innebär det om 5 delegater lägger fram ett eget förslag?
Hur ser övriga EU-länder på frågan och hur starka är deras intresseorganisationer?
Kommer de att lägga fram SMC:s förslag?

PS. Brevet syns tyvärr inte. DS.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Brevet finns i början av min text. Jag är inte helt överens med tekniken i det nya forumet, det tar tid att lära sig allt nytt. Hoppas ni har överseende med detta.
Nej, det ska inte bli ett nytt svenskt förslag. Varje MEP röstar, med största sannolikhet, i enlighet med sin partigrupp i parlamentet. Varje partigrupp har en skuggrapportör i frågan. Ansvarig rapportör heter Wim van der Camp, kör MC och är en person som FEMA i Bryssel har ständig kontakt med. Vitsen är att lyfta fram de frågor som är viktigast för FEMA, och SMC, och där det finns en möjlighet att påverka; begränsningar i rätten att modifiera en MC, innebörden av artikeln 18 för hojar under 125 kubik och över 125 kubik, hållbarhetskrav på avgasrenande utrustning samt ABS.
 

Chopperbyggarn

New member
Men va f-n?

MEPs push ahead with plans to make tuning impossible

En likadan röstning till så är det kört för t.ex. omdrevning och Power Commander för de som gillar det.

Ser inte bra ut det här!
Vilka ligger bakom detta? Politiker , Byråkrater eller dom stora tillverkarna som vill bli av med konkurens från eftermarknaden??

Att det skulle gå att tillverka motorcyklar som inte går att modifiera drivlinan på tror jag inte ett dugg på då det alltid kommer att finnas skickliga och uppfinningsrika personer som kommer att se detta som en sport att göra dessa modifieringar på ett sätt som är svårt att upptäcka..

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Inget är bestämt! FEMA och SMC har försökt hålla artikeln om drivlinan till mopeder och MC under 125 kubik men inte lyckats. Frågan är högaktuell. Jag har kontakt med Sveriges representant i ministerrådet där frågan ska behandlas för att bl a slopa artikel 18 a och kravet på ABS på alla motorcyklar över 51 kubik. Sverige är väl medvetna om att motorcyklisterna vill ha möjlighet att modifiera, bygga om och amatörbygga motorcyklar sedan regelverket träder ikraft. Flera tillägg har gjorts som tar upp just unika motorcyklar som byggs av enskilda personer för att göra det möjligt, utan att man som byggare ska uppfylla alla krav som en typgodkänd MC ska uppfylla. Vilka ligger bakom? EU-parlamentariker har gjort diverse oönskade tillägg till kommissionens ursprungliga förslag.
Läs mer i nyheten här, där även länk finns till FEMA:s hemsida: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Forsta-rostningen-i-parlamentet-om-krav-pa-MC/
 

SuperRetard

New member
Jag förstår inte ens syftet :va

Om jag drevar om min hoj... Så kan jag hålla samma fart på annan växel/annat varvtal. Och?
Om jag byter kedja, så kanske den blir röd, eller slits mindre, eller ger lägre friktion=lägre ljud.. Och?
Om jag mappar hojen.. Så kanske jag får 4 häst extra på topp, men bättre mellanregister = lägre förbrukning vid samma körning. Och?


Kort sagt, what´s all the fuzz about?

Att turbo utan typning inte är ok är en sak, men så är det ju redan. Men att bråka om drevning, ev. ändrad utväxling på gasrullen eller individuell mappning? Vilken funktion fyller det som är värd MÅNGA timmar av skattefinansierade tjänstemän?

Rena jordgubbsdebatten :(
 
Top