Vad händer i EU nu då?

powerglide

New member
Det är nu tydligen förbjudet att ha MC-hjälm på sig i Fankrike och Nederländerna.

The Netherlands: No Full Face Helmets On The Street

Following closely in the footsteps of France and Belgium, The Netherlands are voting in a law forbidding the wearing of face masks, traditionally found in Muslim countries. This means that the traditional Niqab or Burqa worn by Muslim women will be outlawed.

But what that also means is that a full face motorcycle/scooter (integral) helmet will be outlawed as well.

You will be allowed to ride your motorcycle with it (apparently), but once you stop your motorcycle and get off, you will need to remove the helmet, or if possible, open it (for modular helmets).

Failing to do so will cost you a fine.
 
Last edited:

powerglide

New member
EU-förslag: Förbjud choppers

EU-förslag: Förbjud choppers
Publicerad 2012-03-01, 09:13

NYHET
Det senaste förslaget inom EU som berör motorcyklar vill förbjuda möjligheten att bygga choppers. Att förlänga framgaffeln ska inte vara tillåtet, tycker EU.

I ett möte i EU-kommissionen nyligen kom förslaget upp om att förlängda framgafflar borde förbjudas. Det är det senaste i en rad förslag som kan komma att ändra villkoren för motorcyklister inom kort.

Som en motreaktion på förslaget har The motorcycle action group i Storbritannien uppmanat alla motorcyklister i landet att höra av sig till sina folkvalda.

- Det här är helt enkelt en EU-kommissionär som inte förstår motorcyklar men inte gillar hur motorcyklar med förlängda gafflar ser ut och tror att det måste stävjas, säger Nich Brown från The motorcycle action group till MCN.

Förslaget kommer gå upp för röstning i april. Om det går igenom väntas de nya bestämmelserna träda i kraft år 2014.

Text: Marc Malmqvist
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Det är nu tydligen förbjudet att ha MC-hjälm på sig i Fankrike och Nederländerna.

The Netherlands: No Full Face Helmets On The Street


Tanken slog mig faktist när burka/huvudduks förbuden debatterades flitigt i Frankrike...vilka västerländska accepterade klädkoder kommer man i rättvisans namn att bli tvungna att förbjuda som följd av förbud mot muslimska klädkoder?? Blir det även förbjudet att täcka ansiktet med en halsduk i snöoväder på vinten??
Lagstifftarna verkar inte tänka längre än näsan räcker....och dom näsorna verkar vara mycket korta!!

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Chopprar ska inte förbjudas!

Jag såg detta i BIKE:s nyhetsbrev och informationen stämmer inte. Däremot har SMC, finska SMoto och FEMA arbetar hårt för att få behålla möjligheten för individuellt godkända motorcyklar inom ramen för kommande EG-direktiv. Det finns INGET som tyder på att chopprar ska förbjudas.
Jag har regelbunden kontakt med en person som ingår i olika konstellationer och förhandlar för Sverige. Han har lämnat förslag för att möjligheten ska finnas kvar, för Sverige och andra länder. I parlamentet dök det upp en del underligheter, ett av dessa var att de som bygger en chopper ska kunna köra den i ett manöverprov innan den blir godkänd. Det är inte alls sådant som ska finnas överhuvudtaget i ett regelverk för typgodkännande.

SMC och alla andra inom FEMA arbetar vidare för tydliga och klara regler som gör det möjligt för oss att fortsätta att modifiera, bygga om och amatörbygga motorcyklar även med det nya EG-regelverket.
 

Chopperbyggarn

New member

Jaha då var det dags igen...
I Californien i USA ville man förbjuda långa framgafflar runt 1970 undgefär. Vad man gjorde då var att man tog ut några Choppers samt Polismotorcyklar på en tävlingsbana och poliserna på sina polismotorcyklar blev regält frånåkta av duktiga förare på Choppers med långa framgafflar...lagförslaget drogs tillbaks och har vad jag känner till inte kommit upp igen där.

Här i Sverige visade Tolle på sin BSA Chopper någon gång ca 1980 för våra dåvarande myndighetspersoner en fenomenal uppvisning i hanterbarhet av en välbyggd Chopper som banade väg för en legalisering av långgaffelchoppers i Sverige 1982.

Om det är någon som verkligen kan detta med långgaffelchoppers här i Sverige så är det Tolle.

Kan inte SMC fråga Tolle om han vill åka ner till Bryssel och visa dessa noviser till politiker hur Långgaffel Choppers fungerar så att vi slipper lagförslag som är så dåligt underbyggt som detta??!!

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Jag såg detta i BIKE:s nyhetsbrev och informationen stämmer inte. Däremot har SMC, finska SMoto och FEMA arbetar hårt för att få behålla möjligheten för individuellt godkända motorcyklar inom ramen för kommande EG-direktiv. Det finns INGET som tyder på att chopprar ska förbjudas.
Jag har regelbunden kontakt med en person som ingår i olika konstellationer och förhandlar för Sverige. Han har lämnat förslag för att möjligheten ska finnas kvar, för Sverige och andra länder. I parlamentet dök det upp en del underligheter, ett av dessa var att de som bygger en chopper ska kunna köra den i ett manöverprov innan den blir godkänd. Det är inte alls sådant som ska finnas överhuvudtaget i ett regelverk för typgodkännande.

SMC och alla andra inom FEMA arbetar vidare för tydliga och klara regler som gör det möjligt för oss att fortsätta att modifiera, bygga om och amatörbygga motorcyklar även med det nya EG-regelverket.

Tack för klargörandet Maria, nu kan jag nog sova gott inatt!!!

Såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt.

Anders.J
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...

Kan inte SMC fråga Tolle om han vill åka ner till Bryssel och visa dessa noviser till politiker hur Långgaffel Choppers fungerar så att vi slipper lagförslag som är så dåligt underbyggt som detta??!!

Anders.J

Vi har redan åkt Långgaffel i Bryssels med EU parlamentets politiker och byråkrater - Hoppas bildlänken fungerar (fast den är på Facebook)
BILD LÄNK

s
edan har vi haft möte / hearing i Parlamentet också - måste lägga till en bild länk av Juha i kostum :)
 

powerglide

New member
Frankrike sätter upp 150 "genomsnittsmätare".

France: 150 Average Trip Speed Radars To Be Installed

One of the last things the current French president has been able to push through before becoming unemployed, is the installation of 150 average route trip radars.

50aa6d4d-b1c0-ece0.jpg


Route trip radars consist of 2 sets of radars, one at the beginning of a road segment, the other at the end. When you arrive at the beginning of the segment on your motorcycle, the first radar makes a photo of your motorcycle license plate, recording the date & time. Then when you pass through the end part of the segment, another photo is made, and the average speed is calculated. If you have been speeding, and your average exceeds the maximum speed authorized, you'll get fined, and license points will be deducted.

The 150 segment radars will be installed between now and the end of 2014. When you enter such a radar check, most of them will be on the motorways, they will be signposted.

The segments can be quite long, typically 20 to 30 kilometers, as long as there are no exit points on that portion of the road.

Are we having fun yet?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Rikspolisstyrelsen, värderade sådana system för några år sedan - om jag kommer i håg rätt.

Rapporten konkluderade då, att det inte sku vara lönt att införa sådana system i Sverige...
 
Top