Jag har funderat på om jag kastat sten i glashus eftersom jag ju kört 15-20 mil med bil och släp för att ta mig hem efter en bandag. Egentligen tycker jag inte det, för det är en stor skillnad på att vara trött och att vara utmattad. Tröttheten är mest fysisk, jag hade lika gärna kunnat ha varit ute i skärgården och paddlat hela dagen. Men visst, man måste vara medveten och se till att man tar pauser och får en stunds återhämtning då och då.
Jag högg efter dig just för att jag upplevde att du inte bara kastade sten i glashus, utan dessutom satte dig på en hög häst när du gjorde det.
Historien är full av idrottsutövare som satt sig i bilen eftersom dom "känt sig pigga" eller på sin höjd "bara fysiskt trötta". En halvtimme senare har dom bränt in i några eftersläntrare och ordnat krigsrubriker. Igen. ...och igen, tillsammans med elände och lidande för andra och sig själva.
Vad det hela handlar om är att känna sig själv. Lära sig hur man fungerar, känna igen signaler - och lyssna på dem. Respektera sin kropp helt enkelt.
Jag är säker på att du klarar det bra, och att du tar ansvar för din körning. Hoppas du kan inse att jag gör det samma, även om jag faktiskt använder min MC på annat sätt än du vad du själv gör...?
Forskare på Karolinska institutet har vid tester (försökspersonerna fick utföra olika precisionsuppgifter) funnit att uttröttning därvid är fullt jämförbart med alkoholberusning. En natts utebliven sömn motsvarade, om jag inte minns fel, 0,8 promille. Något för oss alla att tänka på.
Nej, så enkelt är det inte. Karolinskas snart 10 år gamla undersökning är intressant, men inte applicerbar på speciellt många verkliga områden.
Det finns så ohyggligt många variabler som styr hur sömnbrist påverkar den enskilda individen - fysisk grundkondition, stress före och under störningen av sömncykeln, näringsintag, ljuspåverkan, arbetsuppgifter under rubbningen av den naturliga sömncykeln och typ 30 andra grejer till.
Tänk själv lite - om det verkligen fanns ett fastställt och linjärt mönster mellan sömnbrist och prestationsförmåga som kunde omsättas till "promille" så vore det ju den enklaste sak i världen att lagstifta om hur många timmar man fick lov att vara vaken innan man gav sig till att köra bil eller starta en motorsåg inne på dagis.
Levern förbränner 1 gram alkohol per kg kroppsvikt per timme, där kan med en relativt enkel ekvation räkna ut när du "kan" köra bil igen.
Med rubbad sömncykel finns ingen sådan räknesnurra att ta till.
Man måste helt enkelt kontinuerligt göra egna
bedömningar, scanna sig själv,
ta eget ansvar.
Det tilltalar mig!
I sammanhanget skall nämnas att dom arbetstidsregler som yrkestrafiken lyder under INTE har någon koppling till hur länge det är lämpligt att köra bil eller inte. Dessa regler har tillkommit för att stävja illojal konkurrens mellan aktörer, för att förhindra att någon tar sig fördelar genom att köra längre pass än andra, och att därigenom minska risken att någon chaufför känner sig tvingad att köra längre pass än vad han eller hon just för tillfället anser sig vara kapabel till.
Körtiderna är korta, men ändå händer det att förare somnar och kör av vägen, trots att dom med marginal ligger innanför gränsen för brott mot arbetstidslagstiftningen.
Somliga människor intresserar sig för skeenden i sin egen kropp och är nyfikna på sin egen kapacitet och om den kanske momentant kan utökas.
Jag rekommenderar ingen att pröva på en IBA-körning, och särskilt inte människor som inte är öppensinnade eller villiga att se saker ur olika perspektiv.
I slutändan verkar det ändå vara så att rätt sorts människor attraheras av konceptet och börjar avverka IBA-distans efter IBA-distans.
Jag måste säga att så hög densitet av tänkande och filosoferande individer i en grupp av människor har jag nog aldrig träffat på tidigare.
Ja, eller "nutters" då - som engelsmännen säger...
IBA ägnar forskningen kring "sleep deprivation" stort intresse, och det är så att säga ömsesidigt: flera forskare på området är eller har blivit LD-åkare med åtskilliga distanser avverkade, efter att ha kommit i kontakt med sporten i försökssyften.
En bra sammanställning på de senaste rönen som har direkt bäring på motorcykelkörning hittar man här:
http://www.ride4ever.org/news/fatigue.php
Till sist vill jag påpeka att dom som tror att man måste hålla fullt och köra som ett svin för att klara en IBA-körning är helt fel ute - höga hastigheter är oftast rent kontraproduktivt när det gäller långkörningar, och accepteras INTE av de som certifierar körningarna.
Det är heller inte nödvändigt eller önskvärt med nonstop-resor utan sömn eller pauser- det finns tid till både mat och sömn, om man planerar rätt.
För, det är planering det handlar om - det och självinsikter.
Dom kommer på löpande band när man ligger ute och mediterar under ett dygn med motorcykel.
LD-rally är kanske inte det första man tänker på när det gäller IBA-körningar, men dom är ett mycket trevligt inslag i helheten.
Läs min rallyrapport nedan så får man lite pejling på vad det handlar om.
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=5210&PN=1
Hampe