Vad är en långtur?

sporTlovER

New member
Kallar du mig mytoman en gång till kanske jag börjag ta dig på allvar :confused:

Verifierade körningar ska du skilja från "jag har kört men har inga bevis" körningar.
En "äkta" Ironbutt talar aldrig om tiden, bara kilometrarna. Tiden är alltid 24 timmar. Utnyttjar du tiden smart har du tid till sovstopp också. Det kommer du också upptäcka när du vågar dig bortom korvkiosken. :D

Exempel:
170 mil på 24 timmar på en Honda 125c 4-takts offroadare, av en svensk, på svensk mark.

Mot slutet av 200 mil på en 27 hästars 250cc från tidigt 80-tal var föraren troligen inte världens piggaste, och därför sov han på en rastplats utanför Ulricehamn. Återigen, av en svensk, på Tysk, Dansk och Svensk mark (med tangering av Norska gränsen).

Båda verifierade av IBA Sweden.
Och jag känner han som körde rimligt väl...

Mytoman, jo jag tackar du... :( :(

/B

JAG HAR ALDRIG HAFT DIG I TANKARNA:confused:DET ÄR EN ANNAN PERSON PÅ FORUMET, SOM SÄGER ATT BLA SMC ÄR OSERIÖSA MED SINA TRAFIKDAGAR FÖR DET ÄR FÖRTECKT BANKÖRNING, NÄR HON SJÄLV KÖR BANKÖRNING MER EL MINDRE I TRAFIKEN I 12 TILL 24 TIMMAR....URSÄKTA VERSALERNA MEN HITTAR INTE CAPS LOCK PÅ DENNA DATOR..
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Mytoman eller inte

URSÄKTA VERSALERNA MEN HITTAR INTE CAPS LOCK PÅ DENNA DATOR..

:D:D:D
Man skulle lätt kunnat tro att du var lite upprörd där ett tag, versalerna och allt... :D:D

Förstod att det inte var personligt, men kunde inte låta bli att påpeka att inte ALLA långkörare är mytomaner...

/B
 
H

honda cbf 500

Guest
Gott folk känner Ni till ignorera knappen forumet?:D Jag har börjat att använda den:p:D

Mkt bra funktion!:p:D

//Amir
 

sporTlovER

New member
:D:D:D
Man skulle lätt kunnat tro att du var lite upprörd där ett tag, versalerna och allt... :D:D

Förstod att det inte var personligt, men kunde inte låta bli att påpeka att inte ALLA långkörare är mytomaner...

/B

Stämmer, är medveten det finns riktiga järnrövar, men ännu fler wannabees..de är få de äkta åkarna som klarar detta..,
jag läser mellan raderna och ser man då med tanke på tid, avverkade mil samt att man får räkna lätt bort 2 timmar bara i bränslestopp, mat/vätske och välbehövlig vila på en redan mycket hög snitthastighet så...
 

Marie

Banned
Stämmer, är medveten det finns riktiga järnrövar, men ännu fler wannabees..de är få de äkta åkarna som klarar detta..,
jag läser mellan raderna och ser man då med tanke på tid, avverkade mil samt att man får räkna lätt bort 2 timmar bara i bränslestopp, mat/vätske och välbehövlig vila på en redan mycket hög snitthastighet så...

Två timmar är väl lite väl högt räknat? Tio minuter per tankstopp - i genomsnitt med tanke på att två tankstopp inkluderande toabesök - kan jag gå med på. Totalt alltså 6x10 min=en timme. Några klunkar vatten vid varje tankstopp medan man ställt pumpen på automatfrånslag tar föga tid, och jag är van att ofta gå utan mat ett helt dygn, så av säkerhetsskäl avhöll jag mig från att äta, då jag enligt gammal erfarenhet blir onödigt sömnig efter att ha ätit.

Jag saknar vittnen från start och mål eftersom jag inte hade minsta tanke på att göra en järnröv när jag startade. Jag hade den gången aldrig hört talas om järnröven, än mindre om beviskraven. Dock har jag kvar tankkvittona utefter vägen med datum och klockslag.
Jag har aldrig heller gjort om det eftersom jag inte ser något egenvärde i sådant, utan jag har planerat bättre så att jag kunnat ansluta färjan Rostock-Gedser (då blir sträckan bara runt 140 mil), och som bekant kör jag inte gärna utan rimligt skäl, och mc-körning upplever jag definitivt inte som något nöje, utan som ren transport mellan A och B till lägre milkostnad än med bilen.

Och angående XJ-600:an så var den avlagd innan denna körningen. Den hade tjänat ut redan våren 2005, ett rent misstagsköp eftersom Mimmi hävdade att man skulle starta med mindre och klenare hoj, något som tog lång tid för mig att förlåta henne.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Jag har funderat på om jag kastat sten i glashus eftersom jag ju kört 15-20 mil med bil och släp för att ta mig hem efter en bandag. Egentligen tycker jag inte det, för det är en stor skillnad på att vara trött och att vara utmattad. Tröttheten är mest fysisk, jag hade lika gärna kunnat ha varit ute i skärgården och paddlat hela dagen. Men visst, man måste vara medveten och se till att man tar pauser och får en stunds återhämtning då och då.

Jag högg efter dig just för att jag upplevde att du inte bara kastade sten i glashus, utan dessutom satte dig på en hög häst när du gjorde det.
Historien är full av idrottsutövare som satt sig i bilen eftersom dom "känt sig pigga" eller på sin höjd "bara fysiskt trötta". En halvtimme senare har dom bränt in i några eftersläntrare och ordnat krigsrubriker. Igen. ...och igen, tillsammans med elände och lidande för andra och sig själva.

Vad det hela handlar om är att känna sig själv. Lära sig hur man fungerar, känna igen signaler - och lyssna på dem. Respektera sin kropp helt enkelt.

Jag är säker på att du klarar det bra, och att du tar ansvar för din körning. Hoppas du kan inse att jag gör det samma, även om jag faktiskt använder min MC på annat sätt än du vad du själv gör...?


Forskare på Karolinska institutet har vid tester (försökspersonerna fick utföra olika precisionsuppgifter) funnit att uttröttning därvid är fullt jämförbart med alkoholberusning. En natts utebliven sömn motsvarade, om jag inte minns fel, 0,8 promille. Något för oss alla att tänka på.

Nej, så enkelt är det inte. Karolinskas snart 10 år gamla undersökning är intressant, men inte applicerbar på speciellt många verkliga områden.

Det finns så ohyggligt många variabler som styr hur sömnbrist påverkar den enskilda individen - fysisk grundkondition, stress före och under störningen av sömncykeln, näringsintag, ljuspåverkan, arbetsuppgifter under rubbningen av den naturliga sömncykeln och typ 30 andra grejer till.

Tänk själv lite - om det verkligen fanns ett fastställt och linjärt mönster mellan sömnbrist och prestationsförmåga som kunde omsättas till "promille" så vore det ju den enklaste sak i världen att lagstifta om hur många timmar man fick lov att vara vaken innan man gav sig till att köra bil eller starta en motorsåg inne på dagis.
Levern förbränner 1 gram alkohol per kg kroppsvikt per timme, där kan med en relativt enkel ekvation räkna ut när du "kan" köra bil igen.
Med rubbad sömncykel finns ingen sådan räknesnurra att ta till.
Man måste helt enkelt kontinuerligt göra egna bedömningar, scanna sig själv, ta eget ansvar.
Det tilltalar mig!

I sammanhanget skall nämnas att dom arbetstidsregler som yrkestrafiken lyder under INTE har någon koppling till hur länge det är lämpligt att köra bil eller inte. Dessa regler har tillkommit för att stävja illojal konkurrens mellan aktörer, för att förhindra att någon tar sig fördelar genom att köra längre pass än andra, och att därigenom minska risken att någon chaufför känner sig tvingad att köra längre pass än vad han eller hon just för tillfället anser sig vara kapabel till.

Körtiderna är korta, men ändå händer det att förare somnar och kör av vägen, trots att dom med marginal ligger innanför gränsen för brott mot arbetstidslagstiftningen.


Somliga människor intresserar sig för skeenden i sin egen kropp och är nyfikna på sin egen kapacitet och om den kanske momentant kan utökas.
Jag rekommenderar ingen att pröva på en IBA-körning, och särskilt inte människor som inte är öppensinnade eller villiga att se saker ur olika perspektiv.
I slutändan verkar det ändå vara så att rätt sorts människor attraheras av konceptet och börjar avverka IBA-distans efter IBA-distans.
Jag måste säga att så hög densitet av tänkande och filosoferande individer i en grupp av människor har jag nog aldrig träffat på tidigare.
Ja, eller "nutters" då - som engelsmännen säger...


IBA ägnar forskningen kring "sleep deprivation" stort intresse, och det är så att säga ömsesidigt: flera forskare på området är eller har blivit LD-åkare med åtskilliga distanser avverkade, efter att ha kommit i kontakt med sporten i försökssyften.

En bra sammanställning på de senaste rönen som har direkt bäring på motorcykelkörning hittar man här: http://www.ride4ever.org/news/fatigue.php


Till sist vill jag påpeka att dom som tror att man måste hålla fullt och köra som ett svin för att klara en IBA-körning är helt fel ute - höga hastigheter är oftast rent kontraproduktivt när det gäller långkörningar, och accepteras INTE av de som certifierar körningarna.
Det är heller inte nödvändigt eller önskvärt med nonstop-resor utan sömn eller pauser- det finns tid till både mat och sömn, om man planerar rätt.
För, det är planering det handlar om - det och självinsikter.
Dom kommer på löpande band när man ligger ute och mediterar under ett dygn med motorcykel. :D


LD-rally är kanske inte det första man tänker på när det gäller IBA-körningar, men dom är ett mycket trevligt inslag i helheten.

Läs min rallyrapport nedan så får man lite pejling på vad det handlar om.

http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=5210&PN=1




Hampe
 
Last edited:

Kjell-Anders

New member
Trots mitt löfte att inte ge mig in i debatten igen, vill jag bidra med lite material som den intresserade kan ta del av.
Jag hade en del samarbete med Stressforskningsinstitutet på Karolinska för några år sedan, det gällde då främst olika aspekter på skiftesarbete vilket ju på många sätt har bäring på den aktuella diskussionen. För att inte förlita mig på mitt dåliga minne har jag därför kontaktat docent Göran Kecklund, som är biträdande enhetschef på enheten. Denne har mycket välvilligt ställt en del material till vårt förfogande, vilket jag gärna vidarebefordrar om jag får ett PM (det finns väl inget bra sätt att bifoga dokument i diskussionsforat?).

1. En studie från 2007 om uttröttningseffekter på mc-förare
An assessment of the relevance of laboratory and motorcycling tests for investigating time of day and sleep deprivation influences on motorcycling performance

2. En studie från 2000 vilken, starkt förenklat, finner att ett dygns sömnlöshet kan motsvara 0,5 promille
Moderate sleep deprivation produces impairments in cognitive and motor performance equivalent to legally prescribed levels of alcohol intoxication

3. En studie från 07-08 vilken, även här starkt förenklat, finner en effekt uppåt 0,8 promille efter 36 timmars sömnlöshet.
Performance impairment during four days partial sleep deprivation compared with the acute effects of alcohol and hypoxia

Möjligen kan studierna gå att få tag på över Internet om man googlar på deras titlar.

I materialet finns en del intressanta rön att ta till sig, exempelvis att uttröttning inte alltid är linjär på tidsaxeln. Jag ska själv ta mig tid att läsa rapporterna ordentligt och jag gissar att de kan vara intressanta även för dem som vill pressa gränsen för sin uthållighet på hojen.
 

BMW R90s

New member
Körde en IB 1000 miles i sommras. startade vid 17-tiden i ''mål''
15:00. var som mest trött sista 3-milen då det var välkänd
väg kvar att åka.
Käkade bara lätt under hela dygnet, bananer, kaffe och några
mackor.
rastade var 10:nde mil, tankning efter ca 20 mil.
Jag tror att det är mer krävande att köra en IB
på bana då det bara blir långtråkigt att snurra runt
på samma ställe!
 

Bob Sweden

New member
I materialet finns en del intressanta rön att ta till sig, exempelvis att uttröttning inte alltid är linjär på tidsaxeln.

Jo, vi vet väl alla att det vid längre körning "går lite upp och ner".
Det tror jag är vad Hampe menar med att "känna sina gränser".
För egen del vet vilka signaler jag får i olika stadier, men det har tagit många tusen mil att komma fram till att signalerna faktiskt är förvånansvärt konstanta.
Rätt agerande (mat/sömn/fett/kolhydrater/koffein) kan då höja prestationen.

Att känna sina egna gränser, veta vad som krävs för att hålla systemet igång över tid, det föreställer jag mig är så individuellt att det är svårt att läsa sig till och jag tror att bara en sak fungerar: Erfarenhet.

Körde en IB 1000 miles i sommras. startade vid 17-tiden i ''mål'' 15:00. var som mest trött sista 3-milen då det var välkänd
väg kvar att åka.
---
rastade var 10:nde mil, tankning efter ca 20 mil.
Jag tror att det är mer krävande att köra en IB på bana då det bara blir långtråkigt att snurra runt på samma ställe!

Lite vågat att starta på eftermiddagen tycker jag.
Jag har testat det också, och det gör jag inte om... :eek:
Bättre att starta utsövd och ha till mål att vara "i mål" före sin egna "trötthetstopp". Toppen för min del ligger mellan 03:00-05:00, lite beroende på dagsljuset. En lur på 20 min klockan 2 kan i princip eliminera den dalen.

Minns dock att det alltid är dagsformen som styr!
Regel nr 1: Passera mållinjen levande...

Jag skulle en gång till Holland (140 mil) men fick stanna för sovpaus redan efter 10... Illa förberedd när det gäller både mat och sömn blev det en resa jag minns som.....ansträngande...

Du rastade ofta, och det är precis det som är nyckeln:
Du har tid att stanna ofta, det behöver inte gå i 200 hela tiden!
Ett totalsnitt på 70 räcker.
Men att göra det på bana, det är troligen inte att leka med, och det är just det som gör det hela fullständigt oemotståndligt!!!

Kanske skulle testa att köra till korvkiosken ett par hundra gånger bara som träning. :D
Ska bara få tillbaka min hjälm först, glömde den 25 mil hemifrån när jag var och handlade hoj... :eek:

/B
 

Triumph int

New member
1. En studie från 2007 om uttröttningseffekter på mc-förare
An assessment of the relevance of laboratory and motorcycling tests for investigating time of day and sleep deprivation influences on motorcycling performance

2. En studie från 2000 vilken, starkt förenklat, finner att ett dygns sömnlöshet kan motsvara 0,5 promille
Moderate sleep deprivation produces impairments in cognitive and motor performance equivalent to legally prescribed levels of alcohol intoxication

3. En studie från 07-08 vilken, även här starkt förenklat, finner en effekt uppåt 0,8 promille efter 36 timmars sömnlöshet.
Performance impairment during four days partial sleep deprivation compared with the acute effects of alcohol and hypoxia

Möjligen kan studierna gå att få tag på över Internet om man googlar på deras titlar.

I materialet finns en del intressanta rön att ta till sig, exempelvis att uttröttning inte alltid är linjär på tidsaxeln. Jag ska själv ta mig tid att läsa rapporterna ordentligt och jag gissar att de kan vara intressanta även för dem som vill pressa gränsen för sin uthållighet på hojen.


Dessa studier verkar ha en hel del med mc- och bilkörning.

Har SMC sett dom?

Om inte så skicka genast alla till kansliet.

Bra jobbat.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Vad är en långtur? Är det vad man kan pressa kropp och maskin till under en och samma vakenperiod eller kan man räkna en resa som går över dagar, veckor eller månader dit? När man njuter av och upplever resandet som något annat än prestation i uthållighet. :rolleyes:

Blev bara lite störd av att det bara blev "Iron Butt" av tråden. Ursäkta avbrottet. ;)
 

Chopperbyggarn

New member
:confused: Vad är en långtur? Är det vad man kan pressa kropp och maskin till under en och samma vakenperiod eller kan man räkna en resa som går över dagar, veckor eller månader dit? När man njuter av och upplever resandet som något annat än prestation i uthållighet. :rolleyes:

Intressant frågeställning! Själv har jag kört min längsta dagsetapp i sverige men som jag ser det så har jag kört mina två längsta hojturer i Australien 87-88 ca 3000 mil på 8,5 månader samt 93-94 nästan 3000 mil på 5,5 månader.
Jag gillar ibland att sitta timmar i sadeln men det måste vara spontant med möjlighet att närhelst jag känner för det avbryta för dagen då det först då enligt min mening blir njutbart. Alla har vi våra olika sätt att avnjuta mc-körning. Hur kommer det sig att så många motorcyklister gör mc- körningen till en formell eller informell tävlingsverksamhet i alla dess olika former???

Anders.J

Anders.J
 

K0m4

New member
Körde Jönköping-Wien nonstop i somras. Tog 19 timmar och lite minuter. Jag kände knappt benen efter Linz.. Hojen är en Suzuki TL1000S, skrevraket... Tror jag kollade på viamichelin att rutten är ca 1600 km (ej genom Tjeckien, utan ner söderöver Regensburg-Passau).

Jag är väl en sådan som inte bangar för en långkörning, men det handlar mer om att "jag ska dit, och då åker jag" än att "nu ska jag åka si och så långt". Jag hade inte planerat att dra hela vägen, men startade fem på morgonen i Jönköping och det gick bra genom i princip hela Tyskland, så jag beslöt att fortsätta. Att åka jkpg-sthlm (40 mil nånting) är något jag kan göra för ett ärende.

Sen att det kanske är roligare att åka kurvturer på några få timmar istället är ju en annan sak. Jag tror förresten inte att det är roligare nödvändigtvis, bara roligt på ett annat sätt. Det är ganska intressant att bevittna förändringarna i landskapet när man drar på en ordentlig etapp. Därför funderar jag på att inhandla en annan hoj, som är mer lämpad för den sortens idioti, och använda TLSen till den andra sortens idioti :D
 

Hampe

Skriver massor!
Blev bara lite störd av att det bara blev "Iron Butt" av tråden. Ursäkta avbrottet. ;)

Ja, jisses - det vart nästan lite Piff&Puff-tjatter där ett tag när vi hade kommit hem från vårt äventyr, men nu planerar vi nya istället...
Jag lämnar tråden åt det den förmodligen var tänkt för ifrån början - långturer rent allmänt. Ursäkta om någon tyckte det vart trådkapning av alltihopa.

Vill någon diskutera IBA-körningar så är det bara att starta en ny tråd.



Hampe
 
H

honda cbf 500

Guest
Själv har jag lite problem med långkörningar som jag inte vet riktigt hur jag ska komma runt inför en långresa i framtiden.

Jag vet att jag klarar köra 80 mil på en dag men jag får problem med högra låret. Någon på forumet tipsade om att jag skulle luta tårna neråt och mkt riktigt så minskade bekymren dock är jag osäker om jag trots detta skulle klara av att köra 80 mil om dagen i flera dygn med den cykel jag har idag. Med annan hoj så kanske jag sitter bättre och har en annan fotvinkel.

Det enda alternativ som jag ser om jag ska göra en längre resa är att helt enkelt inte köra mer än 60 mil om jag har 300 mil till min destination.

Jag ska göra några testkörningar i sommar och försöka köra två stycken 80 mil pass två dagar direkt efter varandra och sen göra en utvärderingar om hur jag ska gå vidare med detta problem.

Har Ni några tips så får Ni gärna dela med Er?

Mvh

Amir
 

Chopperbyggarn

New member
Själv har jag lite problem med långkörningar som jag inte vet riktigt hur jag ska komma runt inför en långresa i framtiden.

Jag vet att jag klarar köra 80 mil på en dag men jag får problem med högra låret. Någon på forumet tipsade om att jag skulle luta tårna neråt och mkt riktigt så minskade bekymren dock är jag osäker om jag trots detta skulle klara av att köra 80 mil om dagen i flera dygn med den cykel jag har idag. Med annan hoj så kanske jag sitter bättre och har en annan fotvinkel.

Det enda alternativ som jag ser om jag ska göra en längre resa är att helt enkelt inte köra mer än 60 mil om jag har 300 mil till min destination.

Jag ska göra några testkörningar i sommar och försöka köra två stycken 80 mil pass två dagar direkt efter varandra och sen göra en utvärderingar om hur jag ska gå vidare med detta prolem



Har Ni några tips så får Ni gärna dela med Er?

Mvh

Amir

Jag skulle inte lägga upp en resplan baserad på varken 60 eller 80 mil per dag på en 300 mila sträcka och i synnerhet inte till resmål som innefattar gänspassager, jag skulle göra allt för att försöka få mer ledighet och sätta max 50 mil per dag som plan och om det flyter på bra köra längre vissa dagar. Det kan hända saker på vägen som ger förseningar som man behöver marginaler för, exempel: när jag körde från Rio de Janeiro till Arraial de Ajuda, Jag hade inte längre kvar till Arraial de Ajuda än att jag lätt skulle hinna fram innan mörkret...men vägarbete som innebar omdirigerad väg som både var länge och i uruselt skick, mörkret kom regnet kom och till slut väldigt sent fick jag ge upp och lyckades hitta ett hotell i en liten by efter denna omväg.
Dessutom om du plannerar kortre dagsetapper så är chansen att kroppen håller betydligt större.

Anders.J
 

Marie

Banned
Med annan hoj så kanske jag sitter bättre och har en annan fotvinkel.

BMW K1100LT
Bästa kompromissen mellan körglädje och långfärdskomfort hittills i hojhistorien...

Välj årsmodell 94-98 för att få ABS II i stället för ABS I. Och vid detta laget börjar priserna bli riktigt acceptabla.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det jag funderar på är att åka till spanien om två år. Allt beror på hur nästa års resa blir. Åker jag till Tyskland så åker jag nog ner till spanien året därpå. Åker jag till Norge så blir det Norge tredje året.

Jag har inget emot att köra max 50 mil om dagen men sen måste ekonomin för resan hålla. Jag räknar med 1500 kr per dygn om jag ska åka till Spanien.
500-600kr för bostad, runt 400 kr för bensin och resten för mat. Dock skulle kostnaden sjunka markant om man tältade men det har ingen erfarenhet av och vad jag har förstått så får man leta mkt efter campingsplatser utomlands då det inte alltid är så bra skyltat samt att många ggr så känner inte lokalbefolkningen heller till campingplatserna.

Dock ska jag testa och tälta här i Sverige nästa år och ta reda på om det är ngt för mig.

Det är nästan 300 mil ner till Barcelona, 50 mil om dagen ger 6 dygn gånger 2 ger 12 dagar tur och retur samt 7 dagar som jag ska vara spanien.

Totalt 19 dagar*1500 ger en kostnad på 28500 kr och det blir säkert lite billigare då passagen genom tyskland är nog lite billigare. I tyskland räknar jag med 1000 kr om dagen.

Runt 25000 kr för en vecka semester är saftigt tycker jag. det blir faktiskt billigare att hyra en hoj där dock missar man spänning med att själv köra ner till spanien.:):):)

Reflektioner ?

ursäkta trådkapningen :)

//Amir

Jag skulle inte lägga upp en resplan baserad på varken 60 eller 80 mil per dag på en 300 mila sträcka och i synnerhet inte till resmål som innefattar gänspassager, jag skulle göra allt för att försöka få mer ledighet och sätta max 50 mil per dag som plan och om det flyter på bra köra längre vissa dagar. Det kan hända saker på vägen som ger förseningar som man behöver marginaler för, exempel: när jag körde från Rio de Janeiro till Arraial de Ajuda, Jag hade inte längre kvar till Arraial de Ajuda än att jag lätt skulle hinna fram innan mörkret...men vägarbete som innebar omdirigerad väg som både var länge och i uruselt skick, mörkret kom regnet kom och till slut väldigt sent fick jag ge upp och lyckades hitta ett hotell i en liten by efter denna omväg.
Dessutom om du plannerar kortre dagsetapper så är chansen att kroppen håller betydligt större.

Anders.J
 
Last edited:
Top