Hampe
Skriver massor!
Hobbe skrev:En fråga dock, du skrev att man håller koll på ev överhastighet, menar du med det att man inte kan bli "certifierad" om man kör för fort ?
Precis. Det här handlar om säker långdistanskörning, inte rekord i hastighetskörning.
En IBA-körning är inte en hastighetstävling. Du skall följa trafikregler och ta hänsyn till övriga trafikanter.
IBA Sverige certifierar inte några GOLD-körningar på svensk mark eftersom dessa kräver en snitthastighet av minst 105 km/h under dygnet eller dygnen man väljer att köra. Svårt att passa in under svensk trafiklagstiftning, men ändå faktiskt möjligt att genomföra inom lagens råmärken om man utnyttjar 120 km/h sträckor i Sverige och fortsätter in i Danmark med deras 130 km/h motorvägar.
Svårt dock, skulle kräva en enorm diciplin vid stoppen och minitiös förplanering.
Den körning med den högsta snitthastigheten som Svenska IBA godkänner på svensk mark är
Saddlesore 2000 K = 2.000 kilometer inom 24 timmar.
Där krävs 83,3333 km/h i snitt, och ännu finns bara en enda sådan resa godkänd.
Och - just den höll faktiskt på att bli underkänd pga för kort tid mellan två tankstopp!
Ett av tankställenas kvittoklocka visade sig i efterhand gå lite efter, och nästa ställe någon minut före.
Vips såg det ut som om föraren hade gjort en omotiverad tjurrusning under 20 mil eller så, och körningen var på väg att underkännas.
Den gången gick det att få klockornas felvisning bekräftad på stationerna i efterhand eftersom föraren lämnade in sin dokumentation direkt efter körningen och eftersom den gjordes sent på hösten hade IBA tid att gå igenom dokumentationen redan veckan efter körningen.
En GPS-tracker ombord på hojen hade dessutom loggat hela resan och kunde tjänstköra som back-up.
GPS-spår, tracker eller Sat-spot kan vara bra att ha som förstärkning i ett sådant här läge, men accepteras aldrig av IBA som enda dokumentation för en körning - eftersom man teoretiskt kan fejka en sådan resa hemma i soffan.
...och, visst - visst kan man fejka en IBA-körning med bil på det sätt som du säger, but what's the use?
Man gör ju körningen för sig själv, inte för andra - eller hur...?
Hampe
Last edited: