Amir my man!
300 mil...? Hmmm...
Du siktar på Iran, men inväntar kanske att Baluchierna skall ledsna på mullornas administration och dra igenom en andra
mashrooteh...?
Ja, ja - jag vet; man får inte prata om sådant, men min uppfattning är att det kan komma snarare än "bedömare" verkar tro;
kan bara USA låta bli att lägga sin näsa i blöt så kan stenar komma att börja rulla...
Amir : Läs texten ovan så ser du vart jag siktar på förnärvarande
Ner till Iran är det närmare 500 mil.
Konkreta tips är att inte sitta still på hojen, utan att röra sig. Rejält.
Själv åker jag på offroad-aktiga maskiner och har inga problem att stå och köra, även i höga farter.
Det är lite mer avigt på en landsvägshoj, men det går - och sedan har man andra varianter:
Glid över på sadeln så du sitter på ett sittben, och frigör det andra.
Helst skall du ha ett par "highway-pegs" att slänga upp ditt nya "långa" ben på, och något sådant gör du lätt själv; en avgasklamma (bil) runt det främre vaggramsröret (om du nu har ett sådant...?) och en tvärgående fyrkantsprofil i lämplig längd; Presto - för femti spänn eller så har du nu sträckt ut dagsetapperna med 20 mil eller så.
Har du motorbågar monterat på hojen så kan du säkert få fast Biltemas Bolt-on Highway pegs på dessa - dom behöver inte ens hamna i en idealisk körposition, bara det faktum att du tillsammans med skjutspinnarna nu har tre olika alternativa positioner för benen hjälper järnet!
Fortsätt vara aktiv ombord genom att omväxlande kniiiiipa med knäna mot tanken, för att sedan sitta och skreva allt vad du orkar.
Muskler i statisk anspänning är en LD-åkares värsta fiende - jobba, jobba jobba; det blir man mindre trött av...
Har du bara lite trafik omkring dig så passa på att EPA-stunta genom att dra upp ett ben och sitta "halvskräddare" under några minuter, eller prova på damsadel med benen åt olika håll i omgångar. Gör underverk för kroppen, och även för knoppen under sega körpass.
Finns mycket mer att ta till, men börja med detta så är du en bit på väg.
Och du, glöm inte att sätta en "TransAnatolia" när du ändå är igång:
Cesme till Gurbulak inom 24 timmar...
http://www.ironbuttturkey.com/t/10/sub.jsp?p=10909
Oops - nu var vi där igen, sorry...
Hampe
...och, nej Benny Bob; jag vart inte ett dugg förvånad.
EDIT!
...å självklart börjar man inte gymnastisera på hojen den minut man känner att krampen börjar sätta in! Är man inte hemma på att klättra omkring i hojen innan så skall man låta bli att pröva när man har stelnat till, och dessutom har cykeln full av packning!
Pröva att lattja med hojen på hemmaplan, i något weekendinsomnat industriområde eller så: precis som dom riktiga stuntstollarna gör. Det leder dessutom till att du känner dig mer hemma på hojen och klarar att hantera den ännu bättre på sikt.
Det slår mig nu när jag skriver detta att packning ombord minskar din rörlighet ytterligare - man ser ibland långfärdsåkare som har hamnat i en ytterligt underlig körposition bara för att dom nödvändigtvis skall ha alla sina pryttlar med.
Jag vill ha mesta möjliga rörlighet på hojen, för att känna mig så ledig som möjligt under resan. Jag packar gärna ett par vattentäta 35-litare nere på motorbågarna
Där är dom ur vägen, och ger dessutom lite extra press på framhjulet i kniviga situationer.
(Dessutom känns det lite som att åka BMW, utan att man behöver dras med nackdelarna...)
Amir, du går grundligt tillväga med planeringen av din stora resa - jag har sett dig skissa på den under flera år. Jag är säker på att den blir av:
Khodafez!
Amir : Absolut den blir av någon gång i framtiden men jag som person måste känna mig fram och reda ut alla osäkerhet kring en resa till Iran och jag är inte där ännu men är där om några år förhoppningsvis.
I år var jag med smc-södermanland i Norge och om jag kan få ihop tillräckligt mod så vill jag åka till Tyskland. Jag gillar Norges natur och lugna tempo och jag ogillar tyska trafikens tempo därav att jag inte vill gärna åka dit. Åker jag till tyskland så vill jag året därpå åka ner till Spanien. Jag måste känna mig fram för vad jag klarar och inte. Klarar jag av att åka till Spanien då börjar Iran resa närma sig. Jag gör inget som jag inte är säker på att jag klarar av.
//Amir
"Plan your ride, ride your plan"