Vad är en långtur?

Hampe

Skriver massor!
Hobbe skrev:
En fråga dock, du skrev att man håller koll på ev överhastighet, menar du med det att man inte kan bli "certifierad" om man kör för fort ?

Precis. Det här handlar om säker långdistanskörning, inte rekord i hastighetskörning.

En IBA-körning är inte en hastighetstävling. Du skall följa trafikregler och ta hänsyn till övriga trafikanter.

IBA Sverige certifierar inte några GOLD-körningar på svensk mark eftersom dessa kräver en snitthastighet av minst 105 km/h under dygnet eller dygnen man väljer att köra. Svårt att passa in under svensk trafiklagstiftning, men ändå faktiskt möjligt att genomföra inom lagens råmärken om man utnyttjar 120 km/h sträckor i Sverige och fortsätter in i Danmark med deras 130 km/h motorvägar.
Svårt dock, skulle kräva en enorm diciplin vid stoppen och minitiös förplanering.

Den körning med den högsta snitthastigheten som Svenska IBA godkänner på svensk mark är
Saddlesore 2000 K = 2.000 kilometer inom 24 timmar.
Där krävs 83,3333 km/h i snitt, och ännu finns bara en enda sådan resa godkänd.

Och - just den höll faktiskt på att bli underkänd pga för kort tid mellan två tankstopp!
Ett av tankställenas kvittoklocka visade sig i efterhand gå lite efter, och nästa ställe någon minut före.

Vips såg det ut som om föraren hade gjort en omotiverad tjurrusning under 20 mil eller så, och körningen var på väg att underkännas.
Den gången gick det att få klockornas felvisning bekräftad på stationerna i efterhand eftersom föraren lämnade in sin dokumentation direkt efter körningen och eftersom den gjordes sent på hösten hade IBA tid att gå igenom dokumentationen redan veckan efter körningen.
En GPS-tracker ombord på hojen hade dessutom loggat hela resan och kunde tjänstköra som back-up.

GPS-spår, tracker eller Sat-spot kan vara bra att ha som förstärkning i ett sådant här läge, men accepteras aldrig av IBA som enda dokumentation för en körning - eftersom man teoretiskt kan fejka en sådan resa hemma i soffan.

...och, visst - visst kan man fejka en IBA-körning med bil på det sätt som du säger, but what's the use?
Man gör ju körningen för sig själv, inte för andra - eller hur...? ;)





Hampe
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Ni är ju helt vilda hela bunten.. 100 mil på en dag???? Jag skulle söka på varenda tillgängligt flyg efter en biljett om jag var tvungen att ens köra bil så långt.

Och jag backar inte för att man får ont i röva eller nåt sånt. Åker bekväm bil som är kanon för långresor egentligen (och kommer 100 mil på en tank så jag behöver inte ens stanna).

Men skulle jag ge mig på nåt sånt skulle jag med all största sannolikhet få en aneurysm och dö.. SHITT vad tråkigt!
 

Hampe

Skriver massor!
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar i resten av texten när du säger att det är en "inre resa" (vilket jag fullständigt håller med om) och samtidigt måste ha diplomet för att kunna belägga skravlet. Den inre resan räcker för mig.


Jag förstår vad du menar, och självklart finns det några enstaka som pinar sig igenom första steget som är SS 1000 för att få märken och kunna känna sig rediga.

Men, har man inte det genuina intresset så brukar det stanna vid denna enda körning, som kanske allt eftersom åren går känns mer och mer som en bleknad skräckupplevelse än något man vill göra om och utveckla vidare.

Dom däremot som kör nya resor år efter år, och kanske dessutom åker tvärs och omkring på kontinenten och deltar i dom mycket krävande långdistansrallyn som arrangeras har en annan syn på det, och jag kan lova dig att det är lätt att bli hookad på LD-körning.

Vad jag vill säga är att det varken syns på diplom, märken eller pins vem som är drabbad på allvar - det syns i ögonen; and it takes one to know one...

Diplom och parafernalia är en kul bisak, men umgänget med likasinnade är mer värt - och känslan att för engångs skull kanske inte vara knäppast i ett rum är berusande!


Hampe
 
Fascinerande, och egentligen föga förvånande eftersom det ju som bekant finns folk till allt, sagt utan avsikt att förringa. Var och en blir salig på sin fason, brukade mormor säga - och det tycker jag är applicerbart här.
Personligen känner jag att de vägar som rent praktiskt tillåter mig att köra dagsetapper om 100-150 mil är vägar av sådan typ som är helt ointressant att köra 100-150 mil på. Fast det är ju bara jag det. :)
 

Ove 60+

Active member
Den ursprungliga frågan var "Vad är en långtur?". Och som sagt - alla är vi olika. ;)

Jag tillhör också dom som får klåda och drabbas av leda om jag hamnar på en för bred och rak väg. Ett par mil motorväg och jag gäspar käken ur led. Räknar i och för sig mil men bara för att veta ung när det är dags att tanka men annars är det nog egentligen tiden i sadeln som är mera intressant. Eller tänk om det fanns kurvräknare, skulle vara det bästa måttet på hur kul jag haft :rolleyes:
 

Jari69

New member
Diskussionen har hamnar väl lite fel när frågan är vad som "är en långtur för dig" och hela snacket hamnar i "ironbutt" (träsket, där vi är väldigt få personer som finner njutning i extrema distanser)? Jag har kört mer än 100 mil på bägge mina hojar, utan gnäll och fler än en dag på raken!! ;-)

Jag vet att jag är extrem och därför vill jag veta/undersöka vad ni andra tycker är långt eller en normal dagsetapp och vad är att anse som extremt lång sådan?

Har semestrat efter 184 mil och därefter haft dagsetapper på mellan 20-40 mil och så livet är inte bara att åka långt (hade nyligen ett "bottennapp på 10 mil/dag på min semester).... Trivs ändå!! :))

Så ursprungsfrågan är kvar är 30 mil långt? ;-)

Älskar kurvor så är på att införskaffa en sådan räknare innan den finns!!!
 

Ove 60+

Active member
Så ursprungsfrågan är kvar är 30 mil långt? ;-)
Älskar kurvor så är på att införskaffa en sådan räknare innan den finns!!!

:) För att ge ett mera exakt svar än i mitt förra inlägg - Ja 30 mil bara köra tycker jag börjar bli långt. Lägger man sen till 20 mil så har jag fått nog för den dagen. Nu ska sägas att jag inte har någon bekväm tourngmaskin, vill heller inte ha någon för jag vill ha lättare maskiner som är roliga att köra. Åka kan jag göra i bilen. ;)
 

viktoria

New member
En långtur för mig är inte hur långt man kör, utan hur länge. 20 mil på småvägar känns mer som en långtur än 20 mil motorväg.
Sen finns det de som pausar och fikar lika länge som de kör (inget fel i det om man trivs med det!) men själv vill jag rulla så mycket som möjligt.
Har för övrigt pojkvännen över 60 mil norrut, vilket passar mig som älskar att köra hoj! :)
Mina hojar är väldigt bekväma. Det skulle vara kul att testa långkörning med en sporthoj, det påstås att det är jobbigt att köra långt med en sådan.
 

Yxan

Member
"Vad är en långtur?"
Som sagt..., för att leka lite med orden; Vad är en 'långtur' kontra 'lång tur'.

För egen del är en långtur en dagsutflykt på 30~40 mil, varav ~10 brukar bli div transportsträckor, de övriga milen är ren o skär slingerbultssafari (asfalt). En sådan tur startar kl 8. Frukostintag sker i det fria vid 9-rycket och lunch på ngn sylta vid 1230-rycket. Hemma till ~1630.

En lång tur brukar bli den årliga långrepan på allt mellan 4-14 dagar. Nu senast ned till Svarta havet (Rumänien/Bulgarien). Totalt bjöd färden på 550 mil med daxetapper på ~30 upp till lite drygt 50 mil.

Gällande "30-milafrågan" - 30 mil anser jag vara en klart lagom dagstur (förutsatt att man inte hojar runt på 'transportstreckor', blir då bara lååååångtrååååååkigt).

Hälsar Magnus www.beronius.eu
 
Jag vet att jag är extrem och därför vill jag veta/undersöka vad ni andra tycker är långt eller en normal dagsetapp och vad är att anse som extremt lång sådan?
Imho är en extremt lång dagsetapp >150 mil, och en lång dagsetapp >100 mil.
(hade nyligen ett "bottennapp på 10 mil/dag på min semester).... Trivs ändå!! :))
Tio mil per dag tyder i mina ögon på rejält kurvig väg plus en del pauser... med andra ord den mest eftertraktansvärda formen av hojsemester öht. :D
Så ursprungsfrågan är kvar är 30 mil långt? ;-)
Nä. :) Våra eftermiddagsturer hemmavid, företrädesvis på krokiga 70-vägar, brukar landa någonstans mellan 10-25 mil. Ute på semester är en transportdag allt mellan 30-100 mil, medan en semesterdag med mer trivsam hojkörning snarare brukar vara 20-30 mil.
 

Chopperbyggarn

New member
Normalt sett tycker jag att en dagstur på 30 mil på mindre vägar är en långtur men nu är det så att jag vid dagsturer ytterst sällan överhuvudtaget kollar på vägmätarn hur långt jag kört. Nu när jag åkte inlandsvägen till nordkapp så hade jag räknat med någonstans runt 50 mil per dag men vädret var kanon (första dagen) och jag njöt för mycket av körningen för att sluta så till min förvåning blev det hela 110 mil första dagen (hastighet 80-110km/h) och ca 75 mil i snitt per aktiv kördag (3 dagar helt utan hojåkning)...tilläggas ska att denna resa inte handlade så mycket om att se sevärdheter utan att i första hand få njuta av hojåkning på lugnt trafikerade vägar genom fina landskap.:)

Anders.J
 

V Saarela

New member
Med tanke på att en hoj rullar i medel ca 450 mil per år, så måste väl en längtur vara ca 30 mil och en långresa ca 200 mil?
(räknade ut det matematiska alldeles själv i huvet)
 

V Saarela

New member
Med tanke på att en hoj i S rullar i snitt ca 450 mil per år, så måste väl en långtur vara ca 30 mil och en långresa ca 200 mil?
(räknade ut det matematiska alldeles själv i huvet)
 

Jari69

New member
Med tanke på att en hoj i S rullar i snitt ca 450 mil per år, så måste väl en långtur vara ca 30 mil och en långresa ca 200 mil?
(räknade ut det matematiska alldeles själv i huvet)

Min rullade de 450 milen för en säsong på en veckotur och totalt har jag rullat drygt 3 gånger den sträckan så här långt under säsongen (och jag har då inte åkt extremt mycket)... :D Så ligger väl i överkant då på vad som är normalt! :rolleyes:
 

Pledians

New member
83 mil småvägar (inkl grus) på en CBR 125:a!
yoparty.gif
 

Diana

New member
En normal långtur ligger för mig runt 30-40 mil. Då är jag fortfarande pigg i både kropp och knopp. Men jag har haft dagsetapp på 75 mil med min Virago750, kändes bra i kroppen efteråt och 68 mil på min MidnightStar 1300, inte lika skönt.
 

Zopilote

New member
Det beror helt på vilken hoj jag kör för tillfället... Med MT-01:an är en "normal" helgsväng strax under 20 mil (en tank), men åker jag DR600 känns 10 mil ganska långt :)
Sitter just och planerar ett varv runt vättern utan en meter på E4. Skall enligt GPS:en bli 49.4 mil, så det blir en rätt lång dagstur för mig...
 
Top