Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

glider

New member
B

Batman

Guest
distans

monterade distansen som jag beställde från Rick på VSRI forumet, det blev som en ny vstrom, det enda som låter nu är ljudet från växellådan när jag växlar, svårt att förklara vad som försvann:confused:
 

XT600Z

New member
OK!

Det är väl bara att krypa till korset då och beställa distanser från Rick jag oxå. :cool:
Med så många nöjda V-Strom bikers så kan det ju inte vara fel trots att Suzuki inte erkänner något fel själva. :mad:

Hur gör man? :confused:
Man skulle besöka ett annat forum och maila någon snubbe där?
Betalade ni via kort eller paypal eller hur funkar det?
 
Last edited:

glider

New member
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,5341.0.html
RichlandRick är killen som fixar det hela.

Väldigt smidigt, betala via PayPal. Jag lydde även "Peter"s råd, och bytte ryckutjämnare och lager. Mitt gamla lager var helt OK, men det nya är helt förseglat och borde som han påstår räcka längre än hojen. När man ändå har allt av liksom...

Lycka till!
 

stromsippe

New member
juts av tps.

Hej Såg att du verkar ha bra koll på hur man justerar stromen på rätt sätt. Det jag undrar över är "bryggningen av diagnos kontakten. Man vill ju helst inte göra fel:confused:. Övrigt får man tacka för en bra sida. Mvh stromsippe

Hej. Är det du som även kontaktat mig på ett annat forum? :)

Dessa "nysningar" beror primärt inte på att den är för snålt ställd. Det är en ofta förekommande missuppfattning som är lätt att ta till som diagnos när man inte vill fördjupa sig.

Följ dessa enkla råd och gör följande så har du hört din sista nysning och har en hoj som går silkeslent på alla varvtal, men helst skulle jag behöva veta om du har primärspjällen kvar eller inte. Om de är kvar d.v.s. orörd hoj så gör följande (för punkt 2 och 3 krävs att du tar bort tanken):

1. Justera tomgången till 1200-1300 varv. Inte lägre, inte högre.
Detta är den första grejen du ska göra!
100-200 varv för lågt och det kan vara utlösande.

2. Kontrollera att insugningsgummina sitter fast på trottelhusen och luftburken. De kan ha åkt loss. Speciellt det främre. Symptom: rå gång och sporadiska "nysningar".

3. Kontrollera att TPS-sensorerna (trottelpositionssensorerna) ger rätt värde.
Du har två stycken, för primär och sekundärspjällen.
-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.
-För sekundär-TPS så kollar du först genom att vrida justerskruven så att sekundärspjällen öppnar lika i orört läge. Ca 0.6-0.8 mm. Använd bladmått för att mäta. När detta är klart så lossar du kontakten till TPS:en och mät med multimeter på TPS:ens två nedersta PIN:s. När du helt stänger spjällen för hand ska du då få ett värde på 1100 Kohm. Om inte, justera sensorn genom att lossa den och vrida den någon mm, stäng spjällen för hand och mäta igen.

4. Synkronisering av primärspjällen. Viktigt!
Här krävs det en vacuummätare av ngt slag. Klocka, vätska eller claes ohlsson. Se denna Suzuki originalvideo som ett exempel:

http://wotid.com/tls/content/view/26/49/

Högerklicka på "TL1000S Video" o ladda ner.
Här görs det på en TL1000, men motorn och proceduren är densamma.
Var riktigt noga här och resultatet är förbluffande! :D:D
Skillnaden till v-strom är var justerskruven för synkningen sitter. På stromen ser du den aktuella fjäderförsedda skruven från hojens högra sida, om du kikar in mellan de svarta plastgälarna i kåpan och ramen. Du når att justera skruven med t.ex. en näbbtång om du lossar insexskruvarna som håller kåpan mot tanken, uppe o nere, och den som håller kåpan i kylaren. Då kan man bända ut sidokåpan så pass att man "lätt" når.

Dessa punkter låter kanske svåra men är förvånansvärt enkla att göra, även för en vanlig hojåkare som har 10 tummar.

Puh, nu blev det mycket skrivande, men om du vill testa detta ger jag dig gärna all info som jag inte orkar skriva nu.
 

XT600Z

New member
Jag har oxå följt diskussionen om mappning/justering av motorn.

Det verkar vanligt att verkstäderna skruvar upp bränsletillförseln.
Jag har haft de som åker bakom mig som säger att hojen stinker soppa och min bränsleförbrukning ligger på ca 0,7l/milen

Hur mycket drar era DL1000?
Vore intressant att veta.

Jag tycker att 0,7 är för mycket så jag frågade hos den lokala Suzuki handlaren i stan men de tyckte inte att 0,7 var för mycket :confused:
Svaret blev att en stor hoj drar mer soppa.

Surt att behöva tanka efter 30 mil hela tiden. :mad:
 

Wroom

New member
Hej Såg att du verkar ha bra koll på hur man justerar stromen på rätt sätt. Det jag undrar över är "bryggningen av diagnos kontakten. Man vill ju helst inte göra fel:confused:. Övrigt får man tacka för en bra sida. Mvh stromsippe
Hej
-stromsippe

VILKEN årsmodell har du? Från -04 blev kontaktstyckets utseende ändrat.
Detta är för -04 och senare:
Om du tar lös sadeln och tittar mellan ramen och vänster sidokåpa så ser du två kontaktstycken.
Ett mindre med en liten gummihätta och ett större med ett skydd i hårdplast.
Det är det mindre kontaktstycket som är det aktuella.
Ta bort gummihättan från kontakten. Du ska brygga över mellan de två yttersta stiften på kontaktens ena sida.
Vilken sida? Jo, om du då tittar "in" i kontakten så ser du att på den ena sidan är det bara 1 stift, det andra hålet är tomt, så där kan man ju inte brygga över.
På den andra sidan har båda hålen stift och det är dessa du ska brygga över.
Lämpligtvis med en bit ståltråd eller ett gem.
Kabelfärger: svart/vit och vit/röd (Kan variera)
När du gjort det och slagit på tändningen så ser du en streckmarkering och ev.felkod i trippmätarens fönster, den visar vilket läge TPS:en står i.
T.ex:
- C00. Det betyder allt ok.
_ C00 TPS:en måste justeras
Om det är ett nummer efter C, t.ex. C55 så har du en felkod.

Strecket ska visa mittenläge vid tomgång/ingen gas. Inte förrän du rör gasen och varvet börjar stiga ska stapeln stiga.
För att lossa TPS:ens skruv behöver du en s.k. "intorx". En torxbit med ett litet hål i spetsen.
Hör av dig om du har frågor.

(Ett tips, prova även att ta bort sekundärklaffarna. Det brukar göra susen!)
 
Last edited:

Wroom

New member
Det verkar vanligt att verkstäderna skruvar upp bränsletillförseln.
Jag har haft de som åker bakom mig som säger att hojen stinker soppa och min bränsleförbrukning ligger på ca 0,7l/milen
Hur mycket drar era DL1000?
Jag tycker att 0,7 är för mycket så jag frågade hos den lokala Suzuki handlaren i stan men de tyckte inte att 0,7 var för mycket :confused:
Svaret blev att en stor hoj drar mer soppa.

Din Suzukihandlare snackar sk*t på ren Svenska. Det verkar vara standardsvar när de inte kan, vet, eller orkar bry sig.
De stromar jag haft har konsekvent legat mellan 0,53 - 0,7l/mil.
0,53 vid puttrande på sexan i 80-90 km/h i ett hårdbevakat Norge.
0,7 vid 180-190 km/h med varioruta, väskor och stor topbox.

Den enda gång jag fick en av dom att ta mer var när jag justerade upp insprutningen för mycket med en programmerare. (yoshimuras apparat)
Då stank även min hoj rejält av oförbränt bränsle.

Så stinker din hoj och är törstig, då är den med 100% säkerhet fingrad på av någon som inte vet vad han gjorde.
Säkert har du inte har en aning om vilka värden den blev inställd på, och tyvärr är en reset tillbaks till ECU:ns standardvärden inte möjlig då den inte "minns" vilka värden den ursprungligen hade.
Mitt tips är:
Försök få tag i en Yoshimura injection adjuster eller en Suzuki originaljusterare och ställ värdena på:
Idle: +1,0, L:0, M:0, H:0.
Då är du nära sanningen, men med bara en liten anrikning av idlevärdet.
 

stromsippe

New member
just av tps

Mna får tacka för bra och ett utförligt svar. Hojen som jag har nu är en -05 dl 1000. Detta är nr 3 i raden av stromar. Nyligen inköpt och upplever den som lite törstig jämfört med dom tidigare 07-08 i ganska mjuk körning. Föregående har legat på ca 04-05 i liknande körstil vilket leder mig till dessa frågor. Du fråga men sekundär klaffarna- ärdet dessa som allmänt kallas för " stryp brickorna som ligger i insuget? En fråga till- Om nu en "duktig handlare/verkstad har mappat min fel/fettat upp som verkar ganska vanligt kan man få till baka orginal mappningen på samma vis. Hojen är för övrigt helt orginal och o-skruvad. Mvh stromsippe
Hej. Är det du som även kontaktat mig på ett annat forum? :)

Dessa "nysningar" beror primärt inte på att den är för snålt ställd. Det är en ofta förekommande missuppfattning som är lätt att ta till som diagnos när man inte vill fördjupa sig.

Följ dessa enkla råd och gör följande så har du hört din sista nysning och har en hoj som går silkeslent på alla varvtal, men helst skulle jag behöva veta om du har primärspjällen kvar eller inte. Om de är kvar d.v.s. orörd hoj så gör följande (för punkt 2 och 3 krävs att du tar bort tanken):

1. Justera tomgången till 1200-1300 varv. Inte lägre, inte högre.
Detta är den första grejen du ska göra!
100-200 varv för lågt och det kan vara utlösande.

2. Kontrollera att insugningsgummina sitter fast på trottelhusen och luftburken. De kan ha åkt loss. Speciellt det främre. Symptom: rå gång och sporadiska "nysningar".

3. Kontrollera att TPS-sensorerna (trottelpositionssensorerna) ger rätt värde.
Du har två stycken, för primär och sekundärspjällen.
-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.
-För sekundär-TPS så kollar du först genom att vrida justerskruven så att sekundärspjällen öppnar lika i orört läge. Ca 0.6-0.8 mm. Använd bladmått för att mäta. När detta är klart så lossar du kontakten till TPS:en och mät med multimeter på TPS:ens två nedersta PIN:s. När du helt stänger spjällen för hand ska du då få ett värde på 1100 Kohm. Om inte, justera sensorn genom att lossa den och vrida den någon mm, stäng spjällen för hand och mäta igen.

4. Synkronisering av primärspjällen. Viktigt!
Här krävs det en vacuummätare av ngt slag. Klocka, vätska eller claes ohlsson. Se denna Suzuki originalvideo som ett exempel:

http://wotid.com/tls/content/view/26/49/

Högerklicka på "TL1000S Video" o ladda ner.
Här görs det på en TL1000, men motorn och proceduren är densamma.
Var riktigt noga här och resultatet är förbluffande! :D:D
Skillnaden till v-strom är var justerskruven för synkningen sitter. På stromen ser du den aktuella fjäderförsedda skruven från hojens högra sida, om du kikar in mellan de svarta plastgälarna i kåpan och ramen. Du når att justera skruven med t.ex. en näbbtång om du lossar insexskruvarna som håller kåpan mot tanken, uppe o nere, och den som håller kåpan i kylaren. Då kan man bända ut sidokåpan så pass att man "lätt" når.

Dessa punkter låter kanske svåra men är förvånansvärt enkla att göra, även för en vanlig hojåkare som har 10 tummar.

Puh, nu blev det mycket skrivande, men om du vill testa detta ger jag dig gärna all info som jag inte orkar skriva nu.
 

BJB

New member
Jag har oxå följt diskussionen om mappning/justering av motorn.

Det verkar vanligt att verkstäderna skruvar upp bränsletillförseln.
Jag har haft de som åker bakom mig som säger att hojen stinker soppa och min bränsleförbrukning ligger på ca 0,7l/milen

Hur mycket drar era DL1000?
Vore intressant att veta.

Jag tycker att 0,7 är för mycket så jag frågade hos den lokala Suzuki handlaren i stan men de tyckte inte att 0,7 var för mycket :confused:
Svaret blev att en stor hoj drar mer soppa.

Surt att behöva tanka efter 30 mil hela tiden. :mad:

Min är inte mappad utan helt original.

Sist jag tankade hade den dragit 0,56 och jag kör varje dag till och från jobbet 31 Km. Det är ganska blandad körning 70% motorväg resten en hel del start och stopp.
 

Wroom

New member
Du fråga men sekundär klaffarna- ärdet dessa som allmänt kallas för " stryp brickorna som ligger i insuget?
-Ja, den enda funktion dom har är att bl.a. göra gasresponsen lite mjukare vid låga varv genom att reducera vridet och tvångsstrypa insugsljudet för att klara de hårda DB-kraven.
Oavsett vilka fantastiska egenskaper Suzuki säger dessa klaffar har, så är det på denna motor bara att få en torftig nödlösning att låta som hi-tech.
Om du tar bort dom så slipper du dessutom det tidsödande arbetet att justera in sensorn för dessa.
Tänk då på att vara försiktig så att de små skruvarna inte trillar ner i insuget, täpp till med en trasa eller liknande under spjällaxeln innan du lossar dom.
När skruvarna är borta är det bara att dra ut klaffarna från axeln.
Bara en halvtimmes jobb, men kan visa sig vara den bäst investerade halvtimmen du gjort.


En fråga till- Om nu en "duktig handlare/verkstad har mappat min fel/fettat upp som verkar ganska vanligt kan man få till baka orginal mappningen på samma vis. Hojen är för övrigt helt orginal och o-skruvad. Mvh stromsippe
-Som sagt, nej. Styrenheten har inget minne, den lagrar bara senaste inlagda värdena. Programmera om den som jag sa i tidigare inlägg.
Även om du skulle skicka den till KGK Suzuki för en så kallad "reset" så sitter de bara där och ändrar värdena exakt på det sätt jag nämnde, med samma apparater.
Även om man ställer allt på "noll" med en justerare så blir det inte samma som original. Vad original är vet bara Suzuki i Japan.
Men originalvärdena är verkligen inget för dig att längta till, de är en nödlösning precis som klaffarna.
-05 och -06 V-Strom hade ingen lyckad programmering från fabrik, de var ofta så snålställda så att de inte gick bra. Därför är väldigt många av dessa hojar uppfetade av någon handlare som inte riktigt hade koll, just med de följder du nu beskriver.
Först från -07 har hojarna en rätt ok inställning från fabrik.
En seriös verkstad ska ha en sådan justerare, och jobbet är gjort på 5 minuter. Prova att ställa in den på värdena jag nämnde så blir du säkert nöjd, både med motorgången och förbrukningen.
(Detta förutsatt att den i övrigt är original. Med slip-on mm så blir det andra värden.)
 
Last edited:

TheGungner

Member
Min (V-strom -05, 1000) drar ca 0,6 blandad körning, ej ekonomikörning.

Den är ändrad 10% upp på låg och mellanregistret samt 5 % på hög.
Efter jag (läs Bike i Trollhättan) ändrade den går den hur mjukt och fint som helst. Gjorde det i samband med byte till slipon, leovince.
 
Last edited:

TheGungner

Member
Har varit i Norge under helgen på kortsemester (torsdag till söndag och 170 mil). Körning har varit bitvis effektiv och jag har nyttjat bromsar och motor stundtals väl. På lördag kväll såg jag att jag hade en synnerligen lite "oljefläck". Bedömt är var den stor som liten, liten droppe -> men varför? Ni som säkert har plockat isär hela motorn flera gånger, förslag på vad det kan vara, behöver jag bry mig? Hur ser det bakom denna kåpa? Jag torkade bort och körde ca 50 mil till utan att jag sett en ny "oljefläck" igen. Jag visar var jag hittade oljan (fejkat den i paint) Den hade alltså inte runnit utan lagd sig längs "spåret".
 

Wroom

New member
förslag på vad det kan vara, behöver jag bry mig? Hur ser det bakom denna kåpa? Jag torkade bort och körde ca 50 mil till utan att jag sett en ny "oljefläck" igen.

Weird indeed...
Men om du kört 50 mil efter det utan att minsta oljesvettning visat sig igen...
tuta och kör vidare. Skulle jag ha gjort i alla fall.
Du kan ju för säkerhets skull kolla efter oljesvettningar vid motorn när du tankar, men chansen att det återkommer är liten.
Det enda ställe jag hört att de kan svettas är runt kamkedjespännaren, men det fixas genom att bara dra åt skruvarna en aning.
 

TheGungner

Member
Weird indeed...
Men om du kört 50 mil efter det utan att minsta oljesvettning visat sig igen...
tuta och kör vidare. Skulle jag ha gjort i alla fall.
Du kan ju för säkerhets skull kolla efter oljesvettningar vid motorn när du tankar, men chansen att det återkommer är liten.
Det enda ställe jag hört att de kan svettas är runt kamkedjespännaren, men det fixas genom att bara dra åt skruvarna en aning.

Du har nog rätt. Var inne och tittade på internet hur det sitter ihop (http://decrass.ru/moto/manual/Suzuki/Suzuki_DL1000_V-Strom_Parts_Catalogue.pdf) och det skulle kunna vara att det trängt fram en liten droppe när vi låg pressade på höga varv genom en oring som sitter där. Jag bevakar det och kommer det igen så byter jag oring (läs verkstad gör det och jag betalar....) Tack för snabbt svar! :)
 

Lasse N

New member
Du har nog rätt. Var inne och tittade på internet hur det sitter ihop (http://decrass.ru/moto/manual/Suzuki/Suzuki_DL1000_V-Strom_Parts_Catalogue.pdf) och det skulle kunna vara att det trängt fram en liten droppe när vi låg pressade på höga varv genom en oring som sitter där. Jag bevakar det och kommer det igen så byter jag oring (läs verkstad gör det och jag betalar....) Tack för snabbt svar! :)

Tjena, jag har också problem med läckage där, särskilt när jag gasar på litegrann. O-ringen är tydligen svårmonterad, lätt att den hamnar lite snett och då blir otät.
 

Lasse N

New member
För någon vecka sedan bytte jag till Michelin Pilot Road Maxi Trail och fick i mitt tycke en helt ny motorcykel. Tidigare körde jag på Dunlop D607. Den är numera riktigt kul att köra snabba knixiga kurvor med och djupa nedlägg är inga problem.
 

XT600Z

New member
Mina Anakee2 går oxå att lägga ner rätt bra med.
Hade bitch bak på en tur i Roslagen förra helgen och hon sa inget till mig då men när vi kom hem så sa hon att hon skulle få byta stövlar då hon skrapat stövlarna i kurvorna. :D
 
Top