Hej. Är det du som även kontaktat mig på ett annat forum?
Dessa "nysningar" beror primärt
inte på att den är för snålt ställd. Det är en ofta förekommande missuppfattning som är lätt att ta till som diagnos när man inte vill fördjupa sig.
Följ dessa enkla råd och gör följande så har du hört din sista nysning och har en hoj som går silkeslent på alla varvtal, men helst skulle jag behöva veta om du har primärspjällen kvar eller inte. Om de är kvar d.v.s. orörd hoj så gör följande (för punkt 2 och 3 krävs att du tar bort tanken):
1. Justera tomgången till 1200-1300 varv. Inte lägre, inte högre.
Detta är den första grejen du ska göra!
100-200 varv för lågt och det kan vara utlösande.
2. Kontrollera att insugningsgummina sitter fast på trottelhusen och luftburken. De kan ha åkt loss. Speciellt det främre. Symptom: rå gång och sporadiska "nysningar".
3. Kontrollera att TPS-sensorerna (trottelpositionssensorerna) ger rätt värde.
Du har två stycken, för primär och sekundärspjällen.
-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.
-För sekundär-TPS så kollar du först genom att vrida justerskruven så att sekundärspjällen öppnar lika i orört läge. Ca 0.6-0.8 mm. Använd bladmått för att mäta. När detta är klart så lossar du kontakten till TPS:en och mät med multimeter på TPS:ens två nedersta PIN:s. När du helt stänger spjällen för hand ska du då få ett värde på 1100 Kohm. Om inte, justera sensorn genom att lossa den och vrida den någon mm, stäng spjällen för hand och mäta igen.
4. Synkronisering av primärspjällen. Viktigt!
Här krävs det en vacuummätare av ngt slag. Klocka, vätska eller claes ohlsson. Se denna Suzuki originalvideo som ett exempel:
http://wotid.com/tls/content/view/26/49/
Högerklicka på "TL1000S Video" o ladda ner.
Här görs det på en TL1000, men motorn och proceduren är densamma.
Var riktigt noga här och resultatet är förbluffande!
Skillnaden till v-strom är var justerskruven för synkningen sitter. På stromen ser du den aktuella fjäderförsedda skruven från hojens högra sida, om du kikar in mellan de svarta plastgälarna i kåpan och ramen. Du når att justera skruven med t.ex. en näbbtång om du lossar insexskruvarna som håller kåpan mot tanken, uppe o nere, och den som håller kåpan i kylaren. Då kan man bända ut sidokåpan så pass att man "lätt" når.
Dessa punkter låter kanske svåra men är förvånansvärt enkla att göra, även för en vanlig hojåkare som har 10 tummar.
Puh, nu blev det mycket skrivande, men om du vill testa detta ger jag dig gärna all info som jag inte orkar skriva nu.