Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

XT600Z

New member
Demontera kåpan

Hej!

Köpte ju min Stor-Strompa i somras och undrar nu om det är någon som vet om det är ett stort jobb att plocka bort kåpan?
Sitter strålkastarna fast i kåpan eller sitter de kvar när man lossar kåpan?
Räcker det att lossa på insexbultarna eller är det mer att tänka på?
:confused:
 

XT600Z

New member
Hojen står inte hemma över vintern så det är ju bra att veta om jag behöver ta med mig några specialverktyg när jag åker till hojen eller om det räcker med insexnycklarna.
:p

Hej!

Köpte ju min Stor-Strompa i somras och undrar nu om det är någon som vet om det är ett stort jobb att plocka bort kåpan?
Sitter strålkastarna fast i kåpan eller sitter de kvar när man lossar kåpan?
Räcker det att lossa på insexbultarna eller är det mer att tänka på?
:confused:
 
B

Batman

Guest
det enda du behöver är en stjärnmejsel och insexbits men det är dom små plastfästena som är problemen, börja först med den lilla plastkåpan framför tanken, ta en mejsel och tryck försiktigt i mitten på plastfästet och den ska åka in 2-3 mm, om du känner med fingrarna under förstår du sen hur dom funkar. Du kan göra på två sätt, lossa alla plastkåpor en och en (rekommenderas) och det som blir kvar är den stora kåpan med lyktorna eller lossa alla fästen vid tanken och dom två bultarna vid ramen och du kan jobba med den tunga kåpan på annan plats. Böj och dra inte för mycket, på en del ställen finns en del plasthakar som går sönder om du är för våldsam
 

mcflyfisher

New member
-03-04

blev det uppgradering imellan -03..-04
på kåpor/vindrutor
har en ruta ifr -03 (ej hål för ställbara fästet)
och min hoj är en -04
vart dom ställbara först -04.....
 

glider

New member
Årspremiär för mig och tjejen idag! 10 mil i den sörmländska nejden. Jag kan meddela av den nya distansen som flyttar bakdrevet gör underverk för växlingen, hur mjukt och fint som helst.

Ha det!
 

Jari69

New member
Imorgon tänkte jag se till att jag kommer upp på 3 siffrigt i antal mil för denna säsong (har 87,5 körda mil så här långt)... :D
 

choken

New member
Monteringen av Scottoiler touringkit var värd varenda krona.
Fungerar klockrent, och är bekvämt för mig som blivit bortskämd med kardan på tidigare hojar.
 

glider

New member
Rick på VSRI-forumet säljer dem. Det är ett utbytesprogram, du skickar in din gamla distans efter att du mottagit och monterat den nya + bricka. På så sätt behöver de inte kastas så mycket fint stål i onödan. Fiffigt, och funkade hur bra som helst.

Länk finns lite längre bak i den här tråden.

/glider
 

XT600Z

New member
Nu blir jag lite konfunderad......
Den här grabben verkar ju tillverka distanser som flyttar drevet 2mm ut från hjulet åt vänster???

http://www.cymarcbikeparts.co.uk/su...r-awesome-bit-of-kit-amazing-results-21-p.asp

Någon som vet vad som gäller?? :confused:


Det finns en tråd på ovan nämnda forum om distanser i hållaren för bakdrevet som ska flytta hela drevet 2 mm inåt hjulet till. Teorin är att Suzuki från fabrik har ett fel som gör att bakdrevet är 2 mm för långt ut från hjulet, vilket gör att kedjan driver snett och ger onormalt slitage på fram och bakdrev, med växlingsproblem och kraftförlust som resultat. Jag har precis bytt den distansen, är det någon annan som gjort detsamma och kan berätta om de upplevde någon skillnad?

Länk till tråden: http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,5341.0.html
 

XT600Z

New member
Hej alla V-Strom ägare.

Har ni hunnit plocka fram era ögonstenar än?
Dum fråga va? V-Strom ägare kör väl oberoende av väder ;)

snowbikes.jpg


Skönt med handtagsvärme och värme i sadeln när det är nollgradigt när man skall till jobbet :D

Hittils har jag hunnit med 138 mil under mars och april och jag hoppas passera 200mil innan april är slut.

Hoppas vi ses där ute på vägarna! :)
 

glider

New member
Nu blir jag lite konfunderad......
Den här grabben verkar ju tillverka distanser som flyttar drevet 2mm ut från hjulet åt vänster???

http://www.cymarcbikeparts.co.uk/su...r-awesome-bit-of-kit-amazing-results-21-p.asp

Någon som vet vad som gäller?? :confused:

Det är förmodligen exakt samma sak. Problemet verkar ligga i att bakdrevet från fabrik är 2 mm för långt ut från hjulet. De nya distanserna flyttar bakdrevet inåt hjulet. Det lilla jag hunnit köra med nya distansen räcker för att övertyga mig. Växlingen går mjukare. Jag bytte iof ryckutjämnare, lager och drivpaket samtidigt, så det är möjligt att de också har en roll i det hela. Men för några hundralappar tycker jag det är värt det.
 

Jari69

New member
Nu blir jag lite konfunderad......
Den här grabben verkar ju tillverka distanser som flyttar drevet 2mm ut från hjulet åt vänster???

http://www.cymarcbikeparts.co.uk/su...r-awesome-bit-of-kit-amazing-results-21-p.asp

Någon som vet vad som gäller?? :confused:



Det är förmodligen exakt samma sak. Problemet verkar ligga i att bakdrevet från fabrik är 2 mm för långt ut från hjulet. De nya distanserna flyttar bakdrevet inåt hjulet. Det lilla jag hunnit köra med nya distansen räcker för att övertyga mig. Växlingen går mjukare. Jag bytte iof ryckutjämnare, lager och drivpaket samtidigt, så det är möjligt att de också har en roll i det hela. Men för några hundralappar tycker jag det är värt det.

Den distans som är på länken längst upp flyttar ju /om jag inte förstår det fel) drevet ytterligare längre ut (åt fel håll)...
 
B

Batman

Guest
Hej alla V-Strom ägare.
Har ni hunnit plocka fram era ögonstenar än?
Dum fråga va? V-Strom ägare kör väl oberoende av väder ;)
Skönt med handtagsvärme

Tog ut pärlan i måndags och det ÄR skönt med handtagsvärmare;-)
på måndagskvällen beställde jag distans från Rick på VSRI forumet och diskussionen om distansen :confused:
 

XT600Z

New member
Precis vad jag kom fram till....
Rick's distans flyttar ju drevet närmare hjulet medans CymarcBikeparts distans flyttar drevet åt vänster?? :confused:

Vad är rätt och vad säger Suzuki om detta?
Har de bekräftat att så är fallet? :eek:

Den distans som är på länken längst upp flyttar ju /om jag inte förstår det fel) drevet ytterligare längre ut (åt fel håll)...
 

XT600Z

New member
Hejsan!

Ang. diskussionen om drevjustering till höger eller vänster så frågade jag och fick följande svar!

Svar från teknisk ansvarig på kgk:

Hej!



Aldrig hör talas om detta, jag har svårt att tro att fabriken skulle ha byggt så


Med vänlig hälsning

Peter Skelander
Serviceansvarig MC/CROSS/MOPED
KGK MOTOR AB
SUZUKI

Någon som har hört något annat från någon insatt eller är det vilda gissningar??
 
Top