Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

hamre

Member
Hej

Jag lindade ett varv eltejp på vänster sida men kunde banne mig inte få på handtaget då. Det var synd för det är som du säger, höger handtag blir betydligt varmare.
Undrar om detta är ett problem med just Biltemas värmehandtag eller om det gäller alla sådana?

Hälsn

Ulf
Det gäller alla värmehandtag.
 

XT600Z

New member
GPS hållare

HEJ!

Ny här på forumet.
Kul att det finns en tråd bara för V-Strom:)

Är det någon som har erfarenhet av fungerande GPS hållare?
Såg denna på eBay

gps_v-strom.jpg


Skulle gärna vilja ha GPS'n skyddad bakom rutan + att den kommer högre upp i blickfånget.

Tycker väl att den blev lite dyr med frakt = €75 men det kanske bara är att bite i det sura äpplet.
 

glider

New member
Det var dyrt, men det är precis där jag också skulle vilja ha GPSen. Jag har också en modell innan nya panelen som kom 04, svårt att få till något bra då rutan är rätt tight mot panelen.

Jag har en zümo. Medföljande fästet har jag satt på styret, så nära centrum som möjligt.
 

jan-olovj

Active member
HEJ!

Ny här på forumet.
Kul att det finns en tråd bara för V-Strom:)

Är det någon som har erfarenhet av fungerande GPS hållare?
Såg denna på eBay

gps_v-strom.jpg


Skulle gärna vilja ha GPS'n skyddad bakom rutan + att den kommer högre upp i blickfånget.

Tycker väl att den blev lite dyr med frakt = €75 men det kanske bara är att bite i det sura äpplet.

En sådan hållare bör väll inte vara något problem att fixa själv, klipp till i papper och testa sedan klipp ut i plåt. Den behöver inte se ut exakt bara så att den passar din GPS.
 
B

Batman

Guest
GPS hållare

HEJ!

Tycker väl att den blev lite dyr med frakt = €75 men det kanske bara är att bite i det sura äpplet.

Visste väl att jag hade sett hållaren någonstans, kolla in länken:
http://www.navibiker-shop.de/epages/61660875.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61660875/Products/41100020
Dom gjorde mycket reklam för den här på Vstrom träffen i Tyskland i juli och jag såg några som var monterade, men jag är inte intresserad själv så jag frågade inte om den. Du kan ju beställa från tillverkaren så blir det lite billigare och säkrare.
Eller varför inte göra två flugor på smällen och besöka Vstrom träffen, kolla länken:
http://v-stromtreffen2010.jimdo.com/information-to-meeting-2010/
 
Last edited:

Glutten

New member
HEJ!

Ny här på forumet.
Kul att det finns en tråd bara för V-Strom:)

Är det någon som har erfarenhet av fungerande GPS hållare?
Såg denna på eBay

gps_v-strom.jpg


Skulle gärna vilja ha GPS'n skyddad bakom rutan + att den kommer högre upp i blickfånget.

Tycker väl att den blev lite dyr med frakt = €75 men det kanske bara är att bite i det sura äpplet.

Köp en från Touratech d gjorde ja,helt kanon!!
 

Eken87

New member
Dl 1000

Har precis fått min V-strom hembogserad efter en kraftigare markavkänning.

Ram, sving och stötdämpare fram, verkar ha klart sig. Cykeln startar och reagerar på gaspådrag:). Får repareras hemma i garaget eftersom endast halvförsäkring fanns :(.

Det som behöver bytas är stag, plast och allt runtomkring hastighetsmätare och tank, samt styre med allt som sitter därpå. Kylaren, verkar ha klarat sig. Men det har inte "bakskärmen" gjort, den har förskjutit sig ca 5 cm i sidled. Mera grejer kommer säkert efterhand.

Men det jag nu funderar på är: Eftersom all plast ändå skall bytas kanske man skall passa på att göra en 08 av den istället. Är en 03 för tillfället, men tycker att instrumentering och plast är snyggare på de nya modellerna. Men går det? Är det någon som vet vad som skiljer på infästningarna? Och är det samma kabelstam på de nya modellerna eller åker man på att byta det också?:confused:

/Eken
 

TheGungner

Member
Har precis fått min V-strom hembogserad efter en kraftigare markavkänning.

Ram, sving och stötdämpare fram, verkar ha klart sig. Cykeln startar och reagerar på gaspådrag:). Får repareras hemma i garaget eftersom endast halvförsäkring fanns :(.

Det som behöver bytas är stag, plast och allt runtomkring hastighetsmätare och tank, samt styre med allt som sitter därpå. Kylaren, verkar ha klarat sig. Men det har inte "bakskärmen" gjort, den har förskjutit sig ca 5 cm i sidled. Mera grejer kommer säkert efterhand.

Men det jag nu funderar på är: Eftersom all plast ändå skall bytas kanske man skall passa på att göra en 08 av den istället. Är en 03 för tillfället, men tycker att instrumentering och plast är snyggare på de nya modellerna. Men går det? Är det någon som vet vad som skiljer på infästningarna? Och är det samma kabelstam på de nya modellerna eller åker man på att byta det också?:confused:

/Eken

Inte svar på din fråga, men jag hittade den här länken igår på reservdelar/ demontering till en 2002 om du väljer att "bara" reparera den. Kanske finns det något där du behöver till en billigare(?) penning.
http://www.biketrollhattan.se/demontering/new_bikes_suzuki.html
 

Lillstrompa

New member
Hej alla (gas-)glada 90-gradare! (Jag gillar verkligen ljudet ur min lilla 650 :D)

Köpte en 04:a i somras (föredrar olackad ram faktiskt) och det är en kärlek som bara växer känns det som. MEN... Ett stort fel som även uppdagats i denna tråd tidigare är ju rutan/toppkåpan. Jag har kollat runt lite en tid och länge tänkt skriva detta inlägg men ej kommit till skott förrän nu på höstkvisten. Men bättre sent än aldrig, detta är ju bra tider att skruva i garaget, även om byte av rutan görs på en kafferast.

Har hittat den nya förlängda MRA Vario Touring rutan på 515mm till ett riktigt bra pris, £89.80, på ett ställe i England: http://www.bikehps.com/acatalog/Vario_Touring_Screens_for_Suzuki.html#a51208

Bara ett men - deras frakt! Inte så att de normalt tar igen priset via ”frakten” utan det är extra dyrt till just sosse-Sverige: £75.00! Motsvarande priser till t.ex. Finland är £40.00, Danmark £21.00! Så det känns ju piss att Sverige ska vara ett sådant undantag i Norden.

Kontaktade dem och fick följande svar: I’m afraid the shipping charges are correct but this is all down to what the couriers charge rather for a specific country. This is not based on distance but actual volume of parcels (a lot of countries are on a less expensive tariff - Denmark and Greece are two such countries). If you do have friends in these countries then we would be happy to send there to save you some cost. Thanks again for your enquiry.

Tyvärr kände jag ju inte någon på andra sidan Öresund. Så då föreslog jag att de kanske kunde skicka med vanliga Royal Mail men detta har de valt att inte ens svara på.

Så nu hade jag tänkt att om intresse fanns så kunde man göra en sambeställning. Men när jag nu provade att beställa t.ex. två rutor så steg frakten till £110.00! Och vid tre rutor så översteg man gränsen på 30kg – tunga grejer det här tydligen! :rolleyes:

Så det verkar som om min ursprungliga tanke gick om intet. Men tänkte att det kunde ju ändå vara bra att tipsa er övriga och informera om vad jag fått fram för fakta i ämnet, så därför postar jag detta inlägg ändå. Motsvarande pris hos svenska importören vid förfrågan av mig var 2450kr. Då finns den dock att få som både klar och rökfärgad. På BikeHPS finns bara rökfärgad version och priset där MED den dyra frakten hamnar än dock ”bara” på £164.95 – ca 2000 spänn. En iakttagelse är att de tar samma pris för den vanliga kortare MRA Vario rutan. Detta gjorde inte ens MRA själva, följande svar fick jag från dem (de har inte ens den längre rutan listad på sin hemsida): Our importer can order this screen from us, the price is 50% more than the normaly Vario-Touring-Screen…

Hur som helst kul med en V-strom tråd…! :) Någon som fått några nya uppenbarelser vad gäller vindrutan på sistone...?
 

sididi

New member
Gel-sadel

Köpte Suzuki's originala (ny!) gel-sadel på eBay (ngt företag i Storbritannien som sålde den). Rätt skön (ser fram emot att prova den på någon långresa)...
135£ ink frakt, tog 3 dagar.
Tänkte ha den som "touring-sadel" och den lite lägre 650-sadeln för stadskörning...
 

55+

New member
dl 650+1000

ang. vindruta, jag har givi´s touringruta från touringbutiken,har överkanten strax under ögonhöjd, tror det är mellanläget, jag är 185 cm, behöver inte ens öronpluttar, väldigt behagligt, hör motorn bra, nackdelen är att det blir så lugnt där bakom så visiret vill imma, men det finns ju immedel.
vidare fick motorn noja efter en tvätt, trodde det var haveri, så illa gick den, det var sidostödskontakten som inte tålde väta, kanske var lite generös med högtrycken ska erkännas.
sista omgången däck jag monterat är michelin anakee bak o fram, vilken skillnad, aldrig mera bridgestone på min v-strom
annars är min v-strom 650 en underbar hoj, har åkt hoj sen 1971 så lite har jag att jämföra med. Tack för ordet !
 

ErikJ

New member
Dl 650

Har problem med turbulensen kring hjälmen och har via Suzuki orginaltillbehörs touringruta nu monterat en Givi-ruta. Klart bästa rutan hitills men jag är inte nöjd då hjälmen fortfarande utsätts för turbulens när mätarna visar 120. Är det motvind så blir det tidigare. Läste då på nätet o Cal-Seintifics ruta och kopierade deras hål (h=7cm b=14cm) och det blev väl något bättre MEN en del av regnskyddet försvann då regnet naturligtvis kommer in genom hålet. Fick tillverka en plastskiva som klämms fast från insidan. Tog sen MRA-skivan från Touringrutan och fäste på Givin. Ännu ett litet steg åt det bättre hållet MEN den hamnar högt och det är svårt att se vägen närmast vilket blir lite jobbigt när man skall ut på någon mindre stig (Geocaching).
Men jag är fortfarande inte riktigt nöjd. Läste tidigare om någon som upplevde att speglarna är en del av problemet. Får fortsätta experimentera med det till våren. (jag är 187cm)
 

ErikJ

New member
DL 650 mjukvara

Har en 650 årsmodell 05 som togs ut 06. Undrar över om mjukvaran till insprutningen har uppgraderats sedan dess. Skulle gärna mildra "strömbrytar effekten" på gasen som jag tycker är jobbig när man kör riktigt sakta på dålig skogsvägar/stigar. Dvs när man står upp för att snirkla förbi stenar, gropar mm så blir det iblandför mycket gas när jag själv inte vill det.
Finns det info på nätet?
 

ErikJ

New member
DL 650 termometer

Skulle vilja ha en belyst termometer (ute-temp) på min 650. Tänkte den kunde placeras mellan mätarna (ovanför tank/temp). Någon som känner till nåt lämpligt. Vore ju bra om designen passar.
 

glider

New member
Det finns en tråd på ovan nämnda forum om distanser i hållaren för bakdrevet som ska flytta hela drevet 2 mm inåt hjulet till. Teorin är att Suzuki från fabrik har ett fel som gör att bakdrevet är 2 mm för långt ut från hjulet, vilket gör att kedjan driver snett och ger onormalt slitage på fram och bakdrev, med växlingsproblem och kraftförlust som resultat. Jag har precis bytt den distansen, är det någon annan som gjort detsamma och kan berätta om de upplevde någon skillnad?

Länk till tråden: http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,5341.0.html
 

sididi

New member
Conti Trail Attack

Har lagt på ett Continental Trail Attack bak - bästa jag kört på!

Hej!

Hur har dom funkat under tiden? Står i valet och kvalet mellan rubr och Anakee 2...

Eller om någon annan har erfarenhet av Trail Attack kontra Anakee 2...?

/rolf
 
Last edited:
B

Batman

Guest
conti Trail Attack

Jag har Trail Attack både fram och bak och är mycket nöjd, fungerar mycket bra på alpvägar eller vid skyfall på autobahn
 

mcflyfisher

New member
snabbspoln till vår...tack

köpte mig en klv 1000 i okt o har bara kört ca 5 mil än...
meeeen vilken skillnad....vill aldr gå av....
hade en africa twin före denna hoj

mkt intressant info på denna tråden
då jag ska sätta på handvärmare.ciggutag.etc
samt köpa nytt bakdäck

våååååår nuuuuu!!!!!!.........
 
Top