Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

TheGungner

Member
Någon som provat att besikta en 1000 med leovince slipon monterade. :confused:Jag har kvar "innerrören" (Går ju att att ta bort den/dem genom att skruva ur en liten skruv och sedan lirka ur innerröret ur själva avgasröret). Eller måste jag byta till original före besiktning för att slippa ombesiktning.:( /
 

pikeman59

New member
Någon som provat att besikta en 1000 med leovince slipon monterade. :confused:Jag har kvar "innerrören" (Går ju att att ta bort den/dem genom att skruva ur en liten skruv och sedan lirka ur innerröret ur själva avgasröret). Eller måste jag byta till original före besiktning för att slippa ombesiktning.:( /

Jag besiktigade min DL1000 med LeoVince rör och innerröret och fick godkänt men jag monterade dessutom restriktor brickorna i rören. Dom är runda med 4 hål och placeras på inloppssidan av själva dämparen. Du ska ha fått med de brickorna när Du köpte rören. Jag tror att jag har mina kvar nånstans i garaget.

//Sven
 

TheGungner

Member
Jag besiktigade min DL1000 med LeoVince rör och innerröret och fick godkänt men jag monterade dessutom restriktor brickorna i rören. Dom är runda med 4 hål och placeras på inloppssidan av själva dämparen. Du ska ha fått med de brickorna när Du köpte rören. Jag tror att jag har mina kvar nånstans i garaget.

//Sven

Tack för svaret
Ok, då kommer jag också prova med leovince med brickorna. Förvisso några månader kvar både till besiktning och bra körväder.... Något annat som man/jag bör fundera över inför första besiktningen (någonsin med MC). Jag trivs bra med min V-strom så den har hunnit bli några år, modell 2005.
 

glider

New member
Hej allesammans!

Tänkte bara kasta in ett inlägg. Jag är sedan två veckor tillbaka en glad ägare av en DL1000 K3. Den delar garageplats med min Fireblade från 98. Håll utkik efter en gul Strom på de sörmländska vägarna i sommar!

MVH
/Mange
Eskilstuna
 

Jon_E_

New member
Sadelbyte??

Jag har en DL650 och den är perfekt för mig som är 186cm lång förutom benvinkeln, tänkte kolla om någon som har en DL1000 kan vara sugen att byta sadel när den är 2 cm högre kan lägga en liten slant i mellan om så önskas min är från en -04

/Jon
 

MickeE

New member
Jag har en DL650 och den är perfekt för mig som är 186cm lång förutom benvinkeln, tänkte kolla om någon som har en DL1000 kan vara sugen att byta sadel när den är 2 cm högre kan lägga en liten slant i mellan om så önskas min är från en -04

/Jon

Jag har en DL1000 -04. Eftersom jag är endast 170cm så jag tror nog det skulle va bekvämare för mig med en lägre sadel, vill prova den lägre varianten först bara. Vars bor du? Själv bor jag i Tyresö...
 

Jon_E_

New member
MickeE!

Själv bor jag i Lycksele så enklast vore ifall du provsitter någon 650 i närheten av dig, borde finnas hos någon mc-handlare

i så fall kan jag skicka bilder på min, den är i perfekt skick..

kontakta mig på jon_e_@hotmail.com om det är intressant

/Jon
 

ljunganz

New member
Re: Sadelbytarna

Hur har det gått för er på DL-650 som velat byta sadel med DL-1000 åkare?
Har båda ägarna blivit nöjda?
Någon förändring av körkomforten?
(Kanske lite tidigt på säsongen för att svara, eftersom få kör omkring på snöiga vägar).
 

ljunganz

New member
Elkablage till min DL650A-K8 V-Strom

Jag funderar på att beställa färdigkontakterade elkablabe från Eastern Beaver Company och undrar om någon har erfarenhet av att handla från dom. Är det fler som är intresserade, så kan vi ju dela på frakten i en beställning till Sverige. Syftet är att ha en spänningssatt fast montering av en GPS, samt ett switchat 12V-uttag för att ladda t.ex. telefonen.

Jag har inte kollat upp vad som passar mig bäst ännu, men nåt i den här stilen:
3-circuit.jpg
 

jan-olovj

Active member
Det låter dyrt att köpa färdigklippte ledningar, mobilen kan du väll använda ett utag och en billaddare, passar även när du byter telefon. Klipper du till själv så passar det exakt och inga buntar med extra ledningar.
 

hamre

Member
Jag funderar på att beställa färdigkontakterade elkablabe från Eastern Beaver Company och undrar om någon har erfarenhet av att handla från dom. Är det fler som är intresserade, så kan vi ju dela på frakten i en beställning till Sverige. Syftet är att ha en spänningssatt fast montering av en GPS, samt ett switchat 12V-uttag för att ladda t.ex. telefonen.

Jag har inte kollat upp vad som passar mig bäst ännu, men nåt i den här stilen:
3-circuit.jpg
Ett onödigt köp enl. mej.
Det funkar lika bra med ett vanligt 12 volts uttag för ciggtändare, kostar 50-100:- i marinutförande. Det har jag monterat på min V-Strom.
 

pikeman59

New member
Sadelbyte V-strom 1000/650

Hur har det gått för er på DL-650 som velat byta sadel med DL-1000 åkare?
Har båda ägarna blivit nöjda?
Någon förändring av körkomforten?
(Kanske lite tidigt på säsongen för att svara, eftersom få kör omkring på snöiga vägar).

Jag bytte till mig en 1000 sadel till min 650 och jag är jättenöjd, hann åka ett par hundra mil i höstas. 1000 sadeln är ju 1" högre än 650 sadeln och det är perfekt för mig som är ganska lång. Jag hade en DL1000 för 2 år sen så jag vet att den höjden är en bra åkställning för mig. :)
 

pikeman59

New member
Jag funderar på att beställa färdigkontakterade elkablabe från Eastern Beaver Company och undrar om någon har erfarenhet av att handla från dom. Är det fler som är intresserade, så kan vi ju dela på frakten i en beställning till Sverige. Syftet är att ha en spänningssatt fast montering av en GPS, samt ett switchat 12V-uttag för att ladda t.ex. telefonen.

Jag har inte kollat upp vad som passar mig bäst ännu, men nåt i den här stilen:
3-circuit.jpg

Jag vet att många på http://www.stromtrooper.com köper prylar från dom och att det är bra kvalité på grejorna. Har dock inte handlat själv.
 

TheGungner

Member
Ett onödigt köp enl. mej.
Det funkar lika bra med ett vanligt 12 volts uttag för ciggtändare, kostar 50-100:- i marinutförande. Det har jag monterat på min V-Strom.

Det har jag med gjort. Se bifogad länk på min något töntiga:p men förhoppningsvis pedagogiska "film". Till den (12vuttaget) kopplar jag min gps (StreetpilotIII). Fästet till GPS:en har jag köpt från Touratech för en överkomlig penning.
http://www.youtube.com/watch?v=sWuwJ0ccD1k
 

ljunganz

New member
Re: 12V-uttag

Min ursprungliga tanke med det förkontakterade kablaget var ju att kunna gå in på de befintliga kontakterna, samt att få 12V-uttaget bortkopplat när man vrider av tändningen och lämnar cykeln. Ev. två 12V-uttag för att samtidigt med GPS-driften kunna ladda AA-batterier / kamerabatteriet.

Men den listiga metoden som "TheGungner" visar i YouTube-klippet med en dold strömbrytare ger ju möjligheten att ansluta en avsäkrad strömförbrukare oberoende av tändningsnyckelns läge. Att man sen får några extra sladdar anslutna till direkt till batteripolerna, det går ju att ordna snyggt och hyfsat isolerat som synes.

Jag ska fundera lite till på mina behov, men väljer jag att ansluta direkt till batteriet, så faller nog idén med att beställa ett färdigkontakterat kablage.
 

glider

New member
Jag har GPSen ansluten direkt på batteriet och ett 12v cigg-uttag under sadeln som är igång när tändningen är på.

Cigg-uttaget var monterat när jag köpte hojen, och det verkar logiskt att ha den igång när tändningen är igång. I mitt fall kommer den vara till för att "nöd"-ladda mobilen om man måste ringa på vägen, och den lilla stunden kan tändningen vara på. Jag skulle heller aldrig lämna den utan uppsikt när den laddas, eller ha den under sadeln medan jag kör.

GPSen är praktiskt att alltid ha "live" tycker jag, då det är irriterande att den stänger av sig så fort man stannar och stänger av hojen vid vägkanten.

Så jag skulle spara pengarna och dra kablarna direkt :)
 

jan-olovj

Active member
Jag har nog skrivit om detta vid ett tidigare tillfälle men, ta pluss fån batteriet via en säkring till ett reä sedan till uttaget. Relät kopplas paralellt övet bakljuset då har uttaget spänning när tändningen är till och tändningslåset belastas inte. Minus kopplas direkt på batteriet. använd minst 2,5 kvadrat ledning av en mjuk kvallite. Relät köpes på biltema nr 42-302 24,90 kr
Uttaget nr 43-228 24,90 kr Säkringshållaren nr 35-648 11,90 kr. Använd isolerade kabelskor eller krympslang och se till att fästa allt så att det inte kan skava.
 

TheGungner

Member
Monterade på Biltemas värmehandtag i helgen. Verkar funger bra, hann bara ta en kort testtur före det blev mörkt ute. Fungerade bra att montera på iaf, var ett lätt arbete. Nu får vi se hur bra det håller...:rolleyes:
 
Top