Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

pikeman59

New member
Turbulens på V-strom

Jag har fixat med alla möjliga rutor på mina V-strom och på alla möjliga höjder och vinklar också, men nu verkar jag ha fått till det ganska så bra. Kapade ner en MRA Touringruta som satt på min gamla DL1000 -02 och gjorde den riktigt kort. Det blev riktigt bra med bara lite turbulens men kände ändå att det kunde bli lite bättre så jag letade lite på stromtrooper.com och fann att en del bytte backspeglar för att få bort turbulens. Aprilia Tuono speglar ( sitter också på en del BMW ) såg både bra ut och minskade tydligen bullret så sagt och gjort ett par Tuono-speglar beställdes och monterades och WOW, vilken skillnad, bara rent vinddrag och obefintlig turbulens.
Nu är jag helt nöjd med min V-strom.
Om det är nån som vil ha mer info om speglarna så PM:a så fixar jag artikelnummer mm.

//Sven
 

sididi

New member
Jag bytte till mig en 1000 sadel till min 650 och jag är jättenöjd, hann åka ett par hundra mil i höstas. 1000 sadeln är ju 1" högre än 650 sadeln och det är perfekt för mig som är ganska lång. Jag hade en DL1000 för 2 år sen så jag vet att den höjden är en bra åkställning för mig. :)

Jag bytte till mig en 650sadel till min 1000. Har hunnit åka 50-60 mil på den så långt i år och jag ångrar inte!

/roffe
 

ljunganz

New member
Re: Turbulens på V-strom

Jag har fixat med alla möjliga rutor på mina V-strom och på alla möjliga höjder och vinklar också, men nu verkar jag ha fått till det ganska så bra. Kapade ner en MRA Touringruta som satt på min gamla DL1000 -02 och gjorde den riktigt kort. Det blev riktigt bra med bara lite turbulens men kände ändå att det kunde bli lite bättre så jag letade lite på stromtrooper.com och fann att en del bytte backspeglar för att få bort turbulens. Aprilia Tuono speglar ( sitter också på en del BMW ) såg både bra ut och minskade tydligen bullret så sagt och gjort ett par Tuono-speglar beställdes och monterades och WOW, vilken skillnad, bara rent vinddrag och obefintlig turbulens.
Nu är jag helt nöjd med min V-strom.
Om det är nån som vil ha mer info om speglarna så PM:a så fixar jag artikelnummer mm.

//Sven

Kul att höra att du åtgärdat turbulensproblemet, men om rutan nu är så kort har verkligen extra-vingen från touring-rutan någon effekt? Antar att du inte behöver något Madstad-fäste på en så kort ruta heller.

Intressant detta med backspeglarna, funderar på att höja dessa något med förlängare från Biltema. Undrar om de passar och hur de påverkar turbulensen runt hjälmen? Även handtagsskydden påverkar förmodligen i viss mån, men är ett bra tillbehör.

Jag ser att du har både motorbåge och hasplåt, vilka passar bra på din fina cykel. Jag har också dessa orginaltillbehör på min hoj. Har du dubbla uppsättningar fälgar, så att du enkelt kan byta till nabbdäck för grusåka?

Skulle egentligen vilja prova att köra med den högre DL-1000 sadeln, men misstänker att då kommer jag över skyddet från rutan, som jag redan har i högsta läget, med ånyo turbulens som följd. I så fall, får man gå på din metod, med att kapa och sänka denna i stället. Sätter nog sågen i orginalrutan i så fall.

Jag är faktiskt ganska nöjd med MRA-rutan, som ger mig turbulensfrihet även i motorvägsfarter. Jag har inte behövt köra med öronproppar sedan rutbytet, men en del tillskrivs också Schuberth-hjälmen som är mycket tyst.
 

ljunganz

New member
Elproblem på DL650A-K8 (Hastighetsmätaren)

Jag har fått ett annat problem med cykeln, nämligen ett elprobelm som jag upptäckte efter senaste tankningen. Vid gaspådrag så lägger hastighetsmätaren av, men kommer tillbaka vid gassläpp eller inbromsning. Därför antar jag det vara något mekaniskt, t.ex. kabel- eller kontaktfel. Kanske de något sämre vårvägarna kan ha någon skuld i att det uppkommit just nu?

Har någon annan råkat ut för problemet? Hur åtgärdar man detta i så fall?
Kan nog åberopa garantin, är det inte 5 år på motor, drivlina och elsystemet?
 

ljunganz

New member
Re: Elproblem på DL650A-K8 (Hastighetsmätaren)

Det är förmodligen sensorn till hastighetsmätaren/vägmätaren som är problemet, vilken sitter på framhjulets nav, på vänster sida.

En ny givare är beställd av verkstaden.
 

ljunganz

New member
Givi/Kappa & Suzuki vindruta till DL650

Jag har tidigare skrivit lite om att byta ruta på en V-Strom. Nu har jag provat en riktigt stor touringruta från Kappa, vilken till form och storlek ser ut att vara identisk med den från Givi. En större ruta fångar naturligtvis mer vind, samt skapar mer turbulens kring densamma.

Det har varit riktigt blåsigt idag, så något helhetligt omdöme är svårt att ge. I översta läget, så stör kanten på rutan sikten vid körning på krokiga vägar. Det är viserligen ett ypperligt touring-läge med rutan max uppdragen. I nedersta läget vid motorvägsfart blir det lite obehaglig turbulens som känns i hjälmen, men det går att krypa ner i skydd bakom den stora rutan.

Här är några bilder, där det bl.a. visas storleksskillnaden mot Suzukis originalruta. MRA's Vario Touring är lika stor som originalrutan. Men den extra vingen hos den har en ypperlig funktion. Min tolkning är, att ju större ruta, desto mer nödvändigt är det med en extra vinge.

För lite sportigare körning, så är nog pikeman59's kapade ruta optimal för att slippa turbulensen.

Side by Side


Overlaid


Madstad-fäste med Kappa-rutan i översta läget


Madstad-fäste med Kappa-rutan i nedersta läget
 

sididi

New member
I helgen blev det min första lite längre resa på V-Stromen jag köpte i höstas.
130mil på 2 dagar var inget annat än ren njutning! :D Hade det inte varit för att jobbet kallade i dag måndag, så hade jag nog åkt 60 till.

Ser fram emot 220 mil torsdag-söndag en långhelg i Juni (Stockholm--Grebbestad--Stockholm, via Helsingör/Köbenhamn/Malmö, osv)

Skall dock prova på en vario-ruta, tror jag...

/roffe
 

ErikJ

New member
Har nu kört 500 mil med Suzuki orginal touringruta med vinge (MRA?) och för mig som är 187 lång tycker jag inte den fungerar riktigt bra. Den är OK i hastigheter upp till c:a 100 och fungera nog bäst om det blåser "framifrån" om det är sidvind så blir det en hel del turbulens och man blir "knuffad" i sidled.
På väg till Norge så vill jag gärna kunna köra lite fortare på transportsräckorna genom Sverige och då är det en ständig turbulens.
Då jag är +50, bor i Norrbotten där temperaturen sällan stiger över 20 grader vill jag ha bra skydd
Funderar på att prova Givi-rutan men läste även om California Scientific på nätet och deras ruta verkar ännu mer intressant. Är det någon som har erfarenhet av den?
Länk;

motorcycleinfo.calsci.com/VStrom1.html#Windshield
 
Last edited:

ljunganz

New member
Stora rutor till V-Strom

California Scientific rutan verkar vara intelligent utformad m.a.p. turbulens, dels genom urtagningen i nederkant samt närliggande hål. Bred är den dessutom, så den erbjuder ett större vindskydd. Förmodligen behöver den genom håltagningarna inte Madstad-fästet för att vinklas till turbulensfrihet.

Kapparutan som jag kör med är stor, vilken dessutom numera är monterad med Madstadfästet i nedersta läget. Den utgör så stort vindfång, att vid motorvägsfarter så orkar inte friktionen hålla rutan upprätt, utan den så sakteligen vinklas bakåt, (visserligen ingen stor nackdel). Har visserligen funderat på att förstärka Madstadfästet med någon klämma. Med en så stor ruta, så är det turbulensfritt bakom rutan, man slipper insekterna mot hjälmen, samt blir inte heller nedstänkt i regn. Nackdelen är att nu i dryga +25-gradiga åktemperaturer, så behöver man all kylning man kan få, så då får man stå upp i sadlen och knipa om tanken och köra så ett tag för att få lite svalka.

PUIG has a popular (but not as a high one as the Kappa = Givi version) and suitable windscreen for the Suzuki V-Strom:
• Colour: clear
• Height: 47 cm
• Higher than the original +8 cm
• Price: similar to the MRA VT1, more expensive than the Kappa.

GIVI D260ST - Spoiler // KAPPA KD260ST transparent windscreen
• (h570mm x w480mm)

DL 650 V-STROM - MRA Variotouringscreen VT1 (rauchgrau)
• (415mm hög x 380mm bred x 4mm tjock)

MRA VarioTouringScreen Windshield for Suzuki DL1000 / DL650 V-Strom, '04- • (16.3-inches tall) smoke gray
MRA VarioTouringScreen Windshield for Suzuki DL1000 / DL650 V-Strom, '04- • (20.3-inches tall)

Intresssant att det finns en 20.3" ruta av MRA fabrikatet. Förmodligen måste man kontakta fabriken och specialbeställa en sådan om man vill ha en. Ångrar att jag inte gjorde det, för jag gillar spoilern!
 

ErikJ

New member
Ni som har Madstadsfästen. Vilken vinkel har ni på rutan jämfört med orginalrutan?
Ändrar Ni ofta läge på rutan?
Någon som provat med MRA-vingen på Kappa/Givi rutan?

Funderar själv på Givi-rutan, kanske främst för att den är billig, men även för att den är bred så man kanske får bort turbulensen på överarm/axlar som knuffar mig hit-o-dit.
Tänker oxå att rutan inte borde stå så vertikalt.
Vad har Ni för erfarenheter?

Har oxå monterat Handtagsvärmarna 22-003 från Lelles på både min o fruns cyklar och de fungerar verkligt bra. Det är "färdiga" handtag med ingjutna värmeslingor som kan reglera värmen steglöst. Att handtagen har en något större diameter tycker jag oxå är skönt.
 

ljunganz

New member
Re: Stora rutor till V-Strom

Ni som har Madstadsfästen. Vilken vinkel har ni på rutan jämfört med orginalrutan?
Det beror på. Dels så flyttar Madstadfästet väsentligen rutan utåt så att en större spalt erhålles, samt att olika vinkling används beroende på rutans höjdplacering. Vinklar mer med kortare ruthöjd. Även motvind, sidvind, medvind påverkar valet av vinkling.

Ändrar Ni ofta läge på rutan?
Vill mest kunna se över rutan, men ibland krypa ner bakom för att låta rutan ta stänket från mötande tunga fordon vid vått väglag, samt att slippa alltför mycket insekter på hjämvisiret. Tycker därför att det höjdjusterbara Madstadfästet är mycket användbart.

Någon som provat med MRA-vingen på Kappa/Givi rutan?
Vingen är toppen! Funderar att köpa en som reservdel och montera även på Kappa/Givi. Förhoppningsvis är den tillräckligt bred. Borde då kunna erhålla turbulensfrihet även med sänkt ruta, där jag idag känner av turbulensen.

Sommartid kan nog en kort ruta vara bäst, eftersom man vill ha kylning av fartvinden. Kan man dessutom uppnå turbulensfrihet som någon tidigare redovisade här ovan, så är det ju lyckat.

Har oxå monterat Handtagsvärmarna 22-003 från Lelles ...
Låter bra att ni är nöjda med dessa, har själv saknat sådana i början och slutet av säsongen, även när handskarna blivit blöta. Vart tog du strömmen ifrån?
 

V-ström1000

New member
Monterade på Biltemas värmehandtag i helgen. Verkar funger bra, hann bara ta en kort testtur före det blev mörkt ute. Fungerade bra att montera på iaf, var ett lätt arbete. Nu får vi se hur bra det håller...:rolleyes:

Hej

Jag undrar om du kan säga lite mer om hur man monterar värmehandtagen. Hur får man bort originalhandtagen? Måste man skära sönder dem? Är det sedan bara att trycka på Biltemas handtag? Den elektriska delen tror jag jag klarar.

Hälsningar

Ulf
 

hamre

Member
Hej

Jag undrar om du kan säga lite mer om hur man monterar värmehandtagen. Hur får man bort originalhandtagen? Måste man skära sönder dem? Är det sedan bara att trycka på Biltemas handtag? Den elektriska delen tror jag jag klarar.

Hälsningar

Ulf
Tryckluft funkar väldigt bra. Sätt munstycket in under gummit och blås på, brukar lossa enkelt.
 

ErikJ

New member
Jag fick bort orginalgummit på handtagen genom att stoppa in en lång smal mejsel mellan styret och gummit så att det blev en luftspalt på det stället. Sedan förde jag mejseln runt (parallelt) med styret och fick ganska enkelt bort gummit untan att det skadades.
Gashandtagets plast fick jag fila till lite grann för att få Lelles färdiga värmehandtag att glida på hela vägen. Tog väl några minuter att göra.
Strömmen har jag tagit från batteriet via ett relä + säkring. Reläts öppnings-spänning tas från bromsljuskontakten för bakbromsen. Då är det bara spänning från relät när tändningen är på.
I Lelles handtag ingår sedan en separat brytare/reglage som placeras på styret. Jag satte det vid "vänster tumme" så det är lätt att reglera när man är ute o kör. Fungerar riktigt bra.
 

TheGungner

Member
Hej

Jag undrar om du kan säga lite mer om hur man monterar värmehandtagen. Hur får man bort originalhandtagen? Måste man skära sönder dem? Är det sedan bara att trycka på Biltemas handtag? Den elektriska delen tror jag jag klarar.

Hälsningar

Ulf

Svar på ett gammalt inlägg. Jag skar bort de gamla handtagen med kniv. Skulle jag ångra mig och montera bort värmehandtagen kostar ett på nya handtag väldigt lite. Nu har jag använt värmehantagen några månader, bla på en semesterresa i Norge. Fungerar perfekt! Möjligen skulle jag lindat två varv med eltejp under vänster handtag i syfte att fortare få upp värmen i detta handtag. Det tar lite längre tid att få upp värmen i vänster -> i högra sitter det ju en plasthylsa inuti som isolerar från styrets "nedkylning". Jag klistrade fast värmehandtagen med tvåkomponentslim -> har fungerat mycket bra.
 

TheGungner

Member
Hej och tack för ditt svar. Måste man ha lim på handtagen? Roterar de annars?

MVH

Ulf

Mina satt ganska OK utan lim men med lite kraft kunde jag rotera dem något. Tänkte att det är bättre de sitter hårt än att de i en ev nödsituation börjar röra på sig. Sedan vet jag inte om de töjer sig med tiden, så jag valde klister. Då har jag också gjort ett medvetet val att om jag vill ta bort dem någon gång så blir det till att skära loss dem med kniven....
 
Last edited:

V-ström1000

New member
Fungerar perfekt! Möjligen skulle jag lindat två varv med eltejp under vänster handtag i syfte att fortare få upp värmen i detta handtag. Det tar lite längre tid att få upp värmen i vänster ->

Hej

Jag lindade ett varv eltejp på vänster sida men kunde banne mig inte få på handtaget då. Det var synd för det är som du säger, höger handtag blir betydligt varmare.
Undrar om detta är ett problem med just Biltemas värmehandtag eller om det gäller alla sådana?

Hälsn

Ulf
 
Top