Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

ljunganz

New member
MadStad AWM (Adjustable Windshield Mount) för DL650

Skulle bara säga hej och anmäla mig till denna "tråd".
Är inne på min tredje nya V-strom 1000 nu sedan 2003 och har genom åren och under 10.000 v-strom mil samlat på mig rejält med erfarenhet om dessa hojar. Speciellt om motorerna och dess egenheter, justeringar och åtgärdanden.

Det låter jättebra med tillgång till sådan samlad erfarenhet, en av fördelarna med ett seriöst forum som detta.
Motor och växellåda på min DL650 fungerar utmärkt efter knappt bara 500mil. Har lite funderingar på fjädringen dock, om man måste ställa om den beroende på packning (3 väskor) eller om man ger sig ut på grusväg, eller ut på inspirerande slingriga asfaltvägar för bästa grepp?

Ang. turbulens, den mesta av den irriterande turbulensen på stromen beror på att vacuumbubblan som bildas ca 50 cm bakom rutan orsakar kaos. En designmiss.
Prova att sätta ruthållaren i det högsta läget, läge "tre". D.v.s. det högsta läget där alla 4 skruvar fortfarande kan skruvas dit.
Bricka sedan ut ruthållarens två nedersta skruvar ca 1 cm med 5-6 st distansbrickor.
Skruva dit dom, tvinga sedan den övre hållardelen bakåt så att skruvarna når gängorna. Skruva fast.
Lägg sedan ngn millimeter bricka mellan själva rutan och gummiexpandern man skruvar fast stjärnskruvarna i. Men bara på de två understa rutskruvarna. Detta för ytterligare en liten "tilt".
Och... voila! Lugnet infinner sig bakom rutan, då vacuumbubblan punkteras och tryckskillnaden reduceras drastiskt.
En mycket bra modifiering för ca 2 spänn. :cool:
Funkar bra för mig som är 187-188 cm lång.
//
Aha, så det är så problemet ligger till, samt kurerar det, när man vet vilken medicin som behövs.
Jag är ett par tum längre än dig, så denna kur för rutan är högst intressant. Alternativt, så är förslaget i filmsnutten nedan med MadStad AWM (Adjustable Windshield Mount), dock till en högre kostnad.

Optimala fästet för rutan på V-strom se filmen:D
http://www.youtube.com/watch?v=0168zh-yWXM
Tack för tipset, skall ta en funderare på detta eller alternativet från signumet Wroom.
 

Wroom

New member
Madstad rutfäste har jag hört mycket bra om, då den har en justerbar "tilt" mot fartvinden och därmed tillåter en jämn luftström.
Den tiltmetod av rutan som jag gjort är efter samma princip som Madstad, men dock utan den lättåtkomliga justerbarhet och stora justerområde Madstad har.

Fördelen är att justeringen med brickor kostar 2 spänn, och Madstad ca 1100-1200:- när frakt, tull och moms från USA är betalt. :D

Testa först endast brickmetoden, om det ändå inte skulle passa föraren/körställningen så skulle jag antingen välja:
1. Brickmetoden + MRA Vario Touring ruta (funkar kanon för mig :D )
2. Madstad rutfäste
 

Storskurken

New member
Jag har väl inget att bidra med ang kåpglas men tycker att det är kul med en tråd för oss som åker V-Strom...

Är det någon som har erfarenheter ang att sätta på mer landsvägs liknande däck?

Har provkört en Dl1000 med fälgar och däck från en bandit 1200..gick stadigt och fint...men den suger ju på grus då...
 

ljunganz

New member
MadStad AWM (Adjustable Windshield Mount) för DL650

Testa först endast brickmetoden, om det ändå inte skulle passa föraren/körställningen så skulle jag antingen välja:
1. Brickmetoden + MRA Vario Touring ruta (funkar kanon för mig )
2. Madstad rutfäste

Jag slog till på metoden med Madstad, vilken ger möjligheter till justering. Dock tror jag originalrutan fortfarande är i minsta laget för en reslig viking. Jag kommer nog att kika närmare på MRA Touring rutan. Jag borde väl även då kunna ha kvar Madstad-fästet?





 

ikea

New member
dl 1000 klv 1000

Tja kul med en sån här tråd.. Några frågor: Är klv 1000 och dl 1000 identiska förutom emblemet på tanken?? tänkte rent motormässigt osv. Vet någon om man kan köpa suzuki origanaldelar på internet, läst någonstans att de ska en röktonad touringruta eller måste man till en återförsäljare? Skulle också vilja köpa blanka blinkersglas i stället för de orangea. Hur är det med dessa modeller några speciella fel och brister? (svaga punkter?) Något som man speciellt skall hålla ögonen på, eller tänka på? Nån som vet om ett vettigt mc kapell till denna modell? Tacksam för svar..
 

Wroom

New member
Tja kul med en sån här tråd.. Några frågor: Är klv 1000 och dl 1000 identiska förutom emblemet på tanken?? tänkte rent motormässigt osv. Hur är det med dessa modeller några speciella fel och brister? (svaga punkter?) Något som man speciellt skall hålla ögonen på, eller tänka på?

KLV och DL är in i minsta skruv identiska, eftersom det är samma hoj.
På KLV:ns "ramplåt" har Kawa t.o.m taffligt kluddat över Suzukis logga med svart permanent märkpenna. Lite komiskt. :rolleyes:
Eftersom modellerna är tämligen skottsäkra så finns det inga modelltypiska minor man kan gå på.
-Kopplingskorgen på tidiga modeller då, men ovanligt på 2004 och nyare.
Detta är en rent kosmetisk grej, det kan skramla lite men inget går sönder.
-Nedre kopplingscylindern ska vara helt tät. Kolla i tittfönstret på behållaren på styret, är vätskan mörk och ful så är vätskan inte bytt sedan hedenhös och ett packningsbyte i nedre kopplingscylindern är då med 100% säkerhet nära förestående.

Detta beror på att när fett från kedjan slungas av vid framdrevet, och man INTE rengör då och då, packas detta med tiden till en komprimerad massa som till slut trycker på manschetten på kopplingscylinderns baksida (bakom drevkåpan på motorn). Så småningom tar gummimanschetten skada av detta och smörjfettsresterna passerar denna och förorenar kopplingsvätskan.
Mörk vätska: Kass manschett och ett tecken på en inte alltför god service och omvårdnad.
 
Last edited:

MCpassion

New member
Kan verkligen rekommendera Continental Trail Attack!! Se upp för Maxxis Presa Detour! Billigt men dåligt o slut efter 600 mil! Våtgreppet är uselt!
 

ikea

New member
intressant

Kan verkligen rekommendera Continental Trail Attack!! Se upp för Maxxis Presa Detour! Billigt men dåligt o slut efter 600 mil! Våtgreppet är uselt!

Intressant med continental, åker på michelin anakee idag men de är slut så jag måste köpa nya.Nöjd med michelinen men det är alltid kul att prova och jämföra med något annat. Hur är prisbilden på continetalen ungefär? Vet du nån webshop som säljer dem (bor på vischan).
 

ljunganz

New member
12V-uttag (någonting att installera i vinter)

På min DL650A V-Strom finns enligt uppgift en el-kontakt förberedd för anslutning till handtagsvärmarna. Den dedicerade sladdsockeln finns någonstans vid kabelstammen under vänstra sidokåpan uppe vid kylaren. Den är avsäkrad (#5) med 15A, dvs. samma anslutning som signalhornet, enligt elschemat för DL650K4.

Funderar alternativt på att koppla in ett 12V-uttag på min hoj via denna kontakt, så att strömmen passerar tändningslåset. Dvs. ingen risk att man glömmer en förbrukare på som tömmer batteriet.

Främst önskar jag ansluta förbrukare såsom GPS, laddare till mobiltelefon och kamera vid längre än bara dagsturer.

Jag har en Garmin nüvi200 i bilen, som jag även brukar använda på hojen i en liten tankväska, främst för att se var jag är och hitta hem. Ibland kompletterad med en gammal Garmin GPS12 som data logger, för att spela in åkt vägsträcka och notera rutten.

Antingen fortsätter jag att använda nüvi200, eller att till hojen införskaffa en nüvi510 alt. Zumo modell nyare, vilka båda är väderskyddade och dessutom kan hantera rutter. Väljer jag nüvi510, så får den dra ström via ett monterat 12V-uttag.

Blir det en Zumo, som ju har ett ordentligt fäste (fabrikat RAM?), så förmodligen drar jag dess strömkabel direkt till elsystemet. Får senare fundera på om den ska gå via tändningslåset, eller vara always on. 15W max förbrukning anges för Zumo500, så kanske via tändningslåset är bäst. Enheten har ju ett inbyggd batteri för 4 timmars användning dessutom. Har sett att det finns ett www.zumoforums.com forum, men har inte haft anledning att besöka det ännu.

Fråga: Är det Suzuki man ska vända sig till för att få tag på lämplig el-kontakt att ansluta till heated grips-sockeln? Sett att man brukar köpa signalhorns-sladden som reservdel och nyttja denna? Eller finns den två-poliga kontakten kanske på Kjell & Co eller Biltema?

Ref:
 
Last edited:

Ståhlis

New member
Kan verkligen rekommendera Continental Trail Attack!! Se upp för Maxxis Presa Detour! Billigt men dåligt o slut efter 600 mil! Våtgreppet är uselt!

Daniel från hojdäck.se här!

Det är tråkigt att MC Passion är missnöjd med sitt däckköp.

Av de angivna miltalen är det svårt att göra någon bedömning av slitstyrkan, detta på grund av att livslängden på ett däck varierar mycket beroende på bland annat körstil (hårda accelerationer och inbromsningar), asfalt/grus, packning och/eller skjuts samt däcktryck. Med andra ord är det inte ovanligt att en förare kör 600 mil och en annan förare kör 1000 mil på samma däck.

Hojdäck.se har erbjudit MC Passion att kostnadsfritt skicka in däcket till Maxxis Nordens tekniska support för att avgöra om det är något fabrikationsfel på däcket. Om så bedöms vara fallet kommer MC Passion att bli kompenserad till 100%. Tyvärr har vi inte ännu fått in däcket för bedömning.

Hojdäck.se har tagit seriöst på MC Passions konstruktiva kritik och planerar att genomföra ett test av Maxxis Presa Detour under Svenska förhållanden, tillsammans med Maxxis Research and Development. Testet kommer att utföras av en utomstående MC förare som har erfarenhet av att testa däck. Testet kommer att ske på en BMW R1200GS -07.

Om utvärderingen av testet bekräftar att Presa Detour inte håller måttet under Svenska förhållanden kommer däcket att tas bort från sortimentet.

För fler frågor ang. Maxxis Presa Detour eller bara allmänna däckfrågor är alla hojåkare välkomna att kontakta hojdäck.se på info@hojdack.se eller ringa supporten på 070-294462.

Med vänlig hälsning!
Daniel

www.hojdäck.se
 

pikeman59

New member
Sadelbyte- vill nån byta?

Hej, var tidigare ägare till en DL1000 men har nu köpt en DL650. Jag jättenöjd men skulle vilja byta sadeln till en DL1000 sadel som är 2 cm högre. Jag har ganska långa ben så benvinkeln blir ganska skarp med originalsadeln till DL650.
Finns det nån som har en DL1000 sadel och som vill sitta lite lägre?

//Sven
 

Oskar

New member
Kan verkligen rekommendera Continental Trail Attack!! Se upp för Maxxis Presa Detour! Billigt men dåligt o slut efter 600 mil! Våtgreppet är uselt!

Tyvärr kan jag bara hålla med MCpassion. Jag fick ut 700 mil ur mitt Maxxis Presa Detour på en DL-1000 men det berodde endast på att jag hade så långt hem på semestern. Sista millimetern passerades efter ca 600 mil.

Som en jämförelse har jag utöver det orginalmonterade även haft ett Michelin Anakee innan och inget av dem höll under 1300 mil. Jag har haft samma hoj tre somrar och samtliga varit borta i en månad med tre packväskor så jämförelsen är nog så god den kan bli.

I dag sitter det åter ett Michelin Anakee monterat där bak...

Oskar
 
Last edited:

ljunganz

New member
Hur länge håller däcken på en DL650?

Jag tycker mina original Bridgestone Trailwing fortfarande ser mycket fräscha ut efter dryga 700 mil, inkörningsmilen inberäknade. Ingen tendens till slitageplatå på bakdäcket ännu vad jag kan se. Vilket lufttryck det är i däcken har jag ingen aning om. Har just letat fram rekommenderat lufttryck och ska kolla och ev. fylla på vid nästa tillfälle på macken. Min mätare från Biltema är graderad i den ortodoxa enheten kgf/cm2, samma som at. Sambanden är: (1 bar = 100 kPa = 1.0197 at).

De här däcken kom med min DL650A-K8 från fabriken.
FRAM: Bridgestone TW101J 110/80 R19 M/C 59H 225 kPa (2.29 kg/cm2; 33psi)
BAK : Bridgestone TW152F 150/70 R17 M/C 69H 250/280 kPa (2.55/2.86 kg/cm2; 36/41 psi)

Har hört att 1000-kubikaren med dess bättre vrid sliter mera på bakdäcket. Som det ser ut nu så kan jag nog köra 700 mil till på mina. Sen får jag se vilka däck som åker på. Kanske några mjukare om jag ev. vill prioritera kurvåkning i stället för grusvägar eller touring med tung packning. Men det får jag ta ställning till då.
 

ljunganz

New member
Re: Sadelbyte- vill nån byta?

Hej, var tidigare ägare till en DL1000 men har nu köpt en DL650. Jag jättenöjd men skulle vilja byta sadeln till en DL1000 sadel som är 2 cm högre. Jag har ganska långa ben så benvinkeln blir ganska skarp med originalsadeln till DL650.
Finns det nån som har en DL1000 sadel och som vill sitta lite lägre?

//Sven

Du kunde ju ha behållit sadeln från din gamla DL1000, men lite svårt att sälja en hoj utan sadel kanske?:D Skämt åsido, jag har också funderat på en högre sadel. Tycker också att det borde finnas både utbud och intresserade av ett sådant byte. Jag pushar också för den möjligheten här i tråden.
 

rednax

New member
service suzuki i Göteborg

överväger att köpa en V-strom 1000(eller Kawasaki klv 1000) Hört att det kan vara besvärligt att få service /rep i Gbg. Stämmer det ?
 

MCpassion

New member
Instämmer, som ny har man också många frågor.

Jag har bara kört 360 mil ännu, så orginaldäcken är praktiskt taget bara inkörda. Har visserligen gjort ett antal bromsövningar, men de är inte platta ännu.

De här däcken kom med DL650A från fabriken.
FRAM: Bridgestone TW101J 110/80 R19 M/C 59H 225 kPa
BAK : Bridgestone TW152F 150/70 R17 M/C 69H 250/280 kPa

Men går man in på Bridgestone, så föreslår deras Tyre selector Battlax BT-020 för både DL1000 & DL650 i stället för Trail Wing 101/152. Förhoppningsvis dröjer det ett tag tills att jag själv behöver fundera på däcksbyte. En mindre motor i 650cc, sliter nog däck mindre också? Eller beror det mest på chaufförn?;)

Har lagt på ett Continental Trail Attack bak - bästa jag kört på!
 

MCpassion

New member
Intressant med continental, åker på michelin anakee idag men de är slut så jag måste köpa nya.Nöjd med michelinen men det är alltid kul att prova och jämföra med något annat. Hur är prisbilden på continetalen ungefär? Vet du nån webshop som säljer dem (bor på vischan).

Jagköpte mitt TrailAttack på MCdäckonline. Har bara goda erfarenheter därifrån.
 

Tila

New member
Mycket rök vid kallstart

Har en DL 1000 -06 som vid kallstart avger mycket rök (kondens?) ur vänstra röret i någon minut eller två. Någon som känner igen och vet vad det beror på?
 
Top