Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

stromtrooper

New member
En annan fråga som någon av alla kunniga v-stromägare (och andra kunniga hojägare också, givetvis) kanske kan svara på.

Jag letade på youtube efter instruktionsvideo på hur man byter fjädrarna på en V-strom DL 650. Jag hittade den här videon - https://www.youtube.com/watch?v=LhDw5qn2nrs&channel=VeeStrom2006 (det ser ju lätt ut).
Killen i videon ställer en fråga om brickan som sitter ovanpå fjädrarna, om den skall vara kvar eller om den kan tas bort nu när man har de styvare Wirth-fjädrarna? Är det någon som vet? Kan man skippa den eller måste den vara med?
Höll på att glömma en annan fråga också. Måste jag byta olja samtidigt med fjäderbyte? Jag gissar att det rekommenderas, va?
 
Last edited:

Haavee

Member
Ok, det missade jag att du har en DL650 och därmed så kan du inte använda mina fjädrar som är till DL1000. Vet inte om det är samma gaffel på båda hojarna fast med en mjukare sättning,du får kolla med en mc-handlare eller nån annan 650 åkare här inne. Men instruktioner hur man monterar brukar följa med när du köper nya fjädrar och du måste även byta gaffeloljan.Suzuki är rätt hemliga när det gäller vilken tjocklek det är på orginal oljan men om jag minns rätt så var orginal beteckningen ss8 ( sae 8), och till min v-strom 1000 rekomenderades det sae 10 alltså ett snäpp tjockare.
Härifrån köpte jag fjädrarna, http://www.wirth-federn.de/
 

stromtrooper

New member
Ok, det missade jag att du har en DL650 och därmed så kan du inte använda mina fjädrar som är till DL1000. Vet inte om det är samma gaffel på båda hojarna fast med en mjukare sättning,du får kolla med en mc-handlare eller nån annan 650 åkare här inne. Men instruktioner hur man monterar brukar följa med när du köper nya fjädrar och du måste även byta gaffeloljan.Suzuki är rätt hemliga när det gäller vilken tjocklek det är på orginal oljan men om jag minns rätt så var orginal beteckningen ss8 ( sae 8), och till min v-strom 1000 rekomenderades det sae 10 alltså ett snäpp tjockare.
Härifrån köpte jag fjädrarna, http://www.wirth-federn.de/

Jag har läst (nånstans) att det är samma hoj förutom motorn. Men jag skall givetvis kolla upp det närmare. Om ett oljebyte är nödvändigt så måste jag alltså skruva loss gaffelbenen, eller? Hur pallar man upp hojen då? Oljan går ju inte att få ut med mer än att allt jox i gaffelbenet tas ut och man vänder upp och ner på dem, gissar jag. Låter som detta får bero till hösten. Tänker inte ägna semestern åt nåt inbillat "snabbt" fjäder- och oljebyte. :)

Tack för länken till wirthfjädrarna. Gör dig inte av med dom du har ännu bara. :)

UPPDATERING: Nu har jag kollat på louis.de - https://www.louis.de/artikel/wirth-gabelfeder-satz/10045856
Söker jag där på både DL1000 och DL650 så är det samma fjädrar som kommer fram i sökresultatet, eller vad tror du?
 
Last edited:

Haavee

Member
Verkar inte logiskt då din DL650 väger mindre än en DL1000, har du kollat hos Wirth?. Ja du måste ta bort gaffelbenen från hojen och vända dem upp och ner för att pumpa ur all gammal olja. Att bara plocka ur orginalfjädrarna och släppa ner nya fjädrar i den gammla oljan rekomenderar jag absolut inte.
 

V Saarela

New member
Dom flesta fjädrarna passar mellan olika märken och fabrikat. Tror V-strom 650 är en av få där fjädern passar endast V-strom 650(åtminstone progressiva såna)

Tror dessutom att(Haave kan väl bekräfta?) på 1000 "droppar man bara ner fjädrarna" medan på 650 krävs det lite mer(ibland får man typ kapa nån hylsa eller nåt sånt?)
 
Last edited:

stromtrooper

New member
Verkar inte logiskt då din DL650 väger mindre än en DL1000, har du kollat hos Wirth?. Ja du måste ta bort gaffelbenen från hojen och vända dem upp och ner för att pumpa ur all gammal olja. Att bara plocka ur orginalfjädrarna och släppa ner nya fjädrar i den gammla oljan rekomenderar jag absolut inte.

Jag kollade på Wirth men sidan ger upphov till så många frågetecken och osäkerhet hos mig då den är på tyska och inte visar några bilder eller specs på grejerna. Informationen och beteckningarna på sidorna är så knapphändiga, tycker jag. Det enda som skiljer mellan DL1000-fjädern och DL650-fjädern är produktnumret (???).

Det här är vad jag kommer fram till om fjädern till DL650 - http://www.wirth-federn.de/products/en/Gabelfedern/Suzuki/Suzuki-DL-650-A-V-STROM.html
Säger ju inte speciellt mycket mer eller mindre än vad det gör på - https://www.louis.de/artikel/wirth-g...-satz/10045856

Ja, DL650 är dryga 20 kg lättare än DL1000 så det borde ju inte vara samma fjädrar, kan man tycka. "Pumpa ur all gammal olja"? Detta att pumpa ut oljan betyder alltså att jag inte behöver ta ut allt jox i gaffelbenet som packningar, ringar och brickor osv för att sen hälla ut oljan?

Vad som gäller är alltså att "pumpa" ut oljan och sen släppa ner den nya fjädern och hälla på ny olja och sen montera fast gaffelbenet?
 
Last edited:

Haavee

Member
Det är helt olika artikel nr på fjädrarna så det är inte samma fjäder i bägge hojarna ,dock hittar jag inte fjäderhårdheten vilket mäts i kg.
Du kan även kolla hos Hyperpro i tyskland ( köpte mina till 1250:an därifrån ),hör med Öhlins också. Du behöver inte plocka isär gaffeln totalt det enda du ska göra är att ta bort fjädern och hälla ur oljan sen vänder du på gaffeln och pumpar ur resten av oljan genom att dra stången där ventilerna sitter upp och ner 10-15 ggr för att tömma ur alla luftfickor inne i gaffeln. När du sen häller i den nya tjockare oljan så måste du även då ( lufta ur ) alltså dra både stången och överbenen upp och ner till luftbubblorna slutar komma.Det sista du gör är att sätta oljenivån i gaffeln och det gör du genom att mäta avståndet från överbenets övre kant ner till oljan, detta mått ( luftkammare ) finns angivet i pappren som du får med fjädrarna.
 

Hojkul!

New member
Det är helt olika artikel nr på fjädrarna så det är inte samma fjäder i bägge hojarna ,dock hittar jag inte fjäderhårdheten vilket mäts i kg.
Du kan även kolla hos Hyperpro i tyskland ( köpte mina till 1250:an därifrån ),hör med Öhlins också. Du behöver inte plocka isär gaffeln totalt det enda du ska göra är att ta bort fjädern och hälla ur oljan sen vänder du på gaffeln och pumpar ur resten av oljan genom att dra stången där ventilerna sitter upp och ner 10-15 ggr för att tömma ur alla luftfickor inne i gaffeln. När du sen häller i den nya tjockare oljan så måste du även då ( lufta ur ) alltså dra både stången och överbenen upp och ner till luftbubblorna slutar komma.Det sista du gör är att sätta oljenivån i gaffeln och det gör du genom att mäta avståndet från överbenets övre kant ner till oljan, detta mått ( luftkammare ) finns angivet i pappren som du får med fjädrarna.

Den här filmen visar väl precis det som Haavee beskriver:

http://www.youtube.com/watch?v=Cj-cb12BCRw
 

Hojkul!

New member
...
Ja, DL650 är dryga 20 kg lättare än DL1000 så det borde ju inte vara samma fjädrar, kan man tycka. "Pumpa ur all gammal olja"? Detta att pumpa ut oljan betyder alltså att jag inte behöver ta ut allt jox i gaffelbenet som packningar, ringar och brickor osv för att sen hälla ut oljan?
...

650 har endast 1 ljuddämpare medan 1000 har 2, vilka väger en hel del!
Om jag inte har sett fel så har faktiskt 650 en något klenare (mindre) svingarm, vilket kanske gör något kg.
Gaffelfjädrarnas vikt lär inte skilja särskilt många hekto.
Tänkte också att kolvarna är mindre på 650, fast då kanske godset i cylindrarna är desto tjockare :)
 

Haavee

Member
Här är lite om hur man mäter upp fjädringen.
forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069
 
Top