Fortsättning på mitt vinterprojekt att kontrollera ventilspelet samt demontera alla plastkåpor etc. för att kunna göra rent dem.
Först och främst vill jag informera om att "plastnitarna" som håller ihop kåpor med varandra, är otroligt enkla att demontera! Det gäller att tänka till lite innan man försöker sig på detta, men sedan så... (Anledningen till att jag inte förstod hur det går till är bl.a. att Reese skrev här ovan att man ska trycka
UT stiften med en mejsel. Det är givetvis
IN centrumpinnen i stiften ska tryckas några millimeter
Därefter använder man en smal spårmejsel eller liknande och pillar bort hela niten. Voila!)
Och som någon i det amerikanska VSRI-forumet beskriver så blir det
oerhört mycket bättre med plats om man först demonterar plastkåpor och kylare, för att komma åt att lätta på ventilkåpan till främre cylindern.
(Jag har skapat ett dokument med bilder för tillvägagångssättet vid ventilspelskontroll. Om någon är intresserad av att erhålla det, eller andra bra tips, kan man höra av sig till mig med ett PM)
Jag passade även på att demontera bakhjul och ryckutjämnarna samt allt annat som behövde rengöras och sedan smörjas.
När svingen skulle demonteras uppstod problem; axelns hägra sida är gängad och där sitter en slags låsring monterad. Problemet är att det krävs en specialhylsa/verktyg för att demontera låsringen, och det har man inte i verktygslådan... Efter tips från olika forum slutade det med att jag tillverkade en hylsa som fungerade perfekt att lossa låsringen med
För att kunna demontera svingen behöver man också demontera avgassystemet...
Och för att komma åt att göra det är det enklast att demontera stötdämparen... Enkelt - 2 bultar med muttrar.
Avgassystemet demonteras enklast genom att lossa klammerbultarna samt demontera fästbultar till ljuddämparna och demontera ljuddämparna. Därefter demonteras bultarna för avgasröret till främre cylindern och sedan lossa klammerbulten till bakre cylindern. Nu kan avgassystemet lyftas ner och lirkas bort.
Den som är seriös gör bäst i att även demontera "länkklumpen" som stötdämparens nedre ända är fäst i. Det "lustiga" med detta är att främre fästet för länkklumpen sitter monterat i ramen, och utanför bultskalle samt mutter sitter 2 plattor för centralstödet monterat... Jippie, not! De allra flesta har säkerligen centralstödet i marken när de mekar med liknande.
Så... för att lösa situationen kom en kompis på den briljanta idén att man kan ju placera 2 pallbockar med en bräda på, som passagerarfotstagen kan vila på, så at centralstödet går fritt. Jajamen, funkar riktigt bra! Men... för att kunna demontera fjädrarna till centralstödet så "måste" man fälla upp stödet helt och när man försöker med detta så tar det givetvis i brädan... och det blir ett litet h...ete att få loss fjädrarna... men det går om man är envis.
Därefter kan man enkelt lossa de 2 plattorna för centralstödet och även bulten för länkklumpen.
Nu kan man dra ut svingaxeln!
Jag rengjorde allting så gott det gick och smorde det som ska smörjas.
Monterade allting på sina rätta platser i omvänd ordning som de demonterades.