Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

stromtrooper

New member
Antar att värmen har kommit nu till era breddgrader :tummenupp
Hur går det med målningen? Lägg gärna upp en bild på hur det blir/blev.
Jag använde Clas Ohlsons Pro Paint, mattsvart färg som är snabbtorkande dessutom och jag måste säga att det blev förvånansvärt bra. Jag rengjorde ytan med lacknafta sedan målade två lager färg, väntade en kvart mellan påmålningarna och skruvade sen på den. Så nu e den svart som synden, rätt igenom. :) Jag skall försöka orka lägga upp en bild.
 

stromtrooper

New member
Satt och slösurfade lite på nätet om V-Stromen för ett tag sen och hamnade på den här sidan ... http://www.allroadmc.com/bryderi/index.htm ... läs om killens bedömning av vår fina motorcykel, tredje raden nerifrån. Jag blev jätteledsen och grät en tår över hur någon kan vara så elak och samtidigt så estetiskt obegåvad. ;-)
 

stromtrooper

New member
OK, en till. Nu ska ni få höra. Jag undrar om någon har haft/har samma vaga känsla som jag med sin V-Strom, nämligen att den känns baktung när ni hängt på topboxen, maxlastat den (10 kg i min Givibox) och dessutom spänt fast lite annan packning/utrustning på passagerarsadeln. Tyngdpunkten på hojen förändras ju faktiskt rent fysiskt men det sker även nåt inne i mitt huvud av att bara ha denna vetskap också. :)

Jag inbillar mig förmodligen men det känns som om framhjulet vill stegra lite lätt och att hjulet liksom driver lätt i sidled när jag lutar i kurvor eller hur jag skall uttrycka det (detta gäller såväl stadskörning som mindre krokiga vägar ute på vischan). Det är som att tyngden från framhjulet inte riktigt vill gå rakt ner i backen ... som på en sporthoj.

Jag har försökt vifta bort det här som inbillning och att det kanske beror på fördjupningen av hjulspår i vägarna/asfalten som uppstår här och var (dessa spår som ibland kan vara tydliga och lätta att upptäcka men som ibland kan vara små och till synes obetydliga men ändå så finns ojämnheten där) och att det då kan kännas lite olustigt när man sneddar över dessa, särskilt i en kurva då man har ordentligt med packning.

Det här låter förmodligen knasigt men det är ju som sagt en ganska vag och obestämbar känsla. Kan det ha nåt o göra med att jag kört sporthoj tidigare och då är van vid rakare gaffelvinkel, alltså mer framhjulstyngd (inbillad?) rätt ner i backen. Då lastade jag hojen på liknande sätt men hade aldrig samma känsla/inbillning.
 

Hojkul!

New member
stromtrooper

Vad kul att det blev bra med målningen!

Den där snubben som tycker att V-Stromen är riktigt ful har ju haft all världens hojar verkar det som, så kanske har vederbörande vant sig vid att alla andra hojar är "snygga"... (!?)
Jag tyckte själv att V-Stromen ser väldigt märklig ut, men det var innan jag sett den live och innan jag provkört den. Efter körningen kan jag bara hålla med om att motorn förlåter ett ev. "trist utseende".

Delar din erfarenhet med packning på hojen och särskilt i topboxen. Vid 7-10 kg packning i boxen och jag släpper båda händerna från styret (nej, inte bland övriga trafikanter såklart) och viss hastighet så uppstår vobbel! Ganska obehagligt och skvallrar väl om att tyngdpunkten inte riktigt är där den ska vara.
Har du provat att justera spänningen för bakfjädringen? Jag har inte gjort det med packning, men med passagerare och det blir skillnad.

Däcktyp spelar säkert en stor roll i detta - och jag ska montera Michelin Anakee 2 el. 3 när jag byter nästa gång.
 

stromtrooper

New member
stromtrooper
Delar din erfarenhet med packning på hojen och särskilt i topboxen. Vid 7-10 kg packning i boxen och jag släpper båda händerna från styret (nej, inte bland övriga trafikanter såklart) och viss hastighet så uppstår vobbel! Ganska obehagligt och skvallrar väl om att tyngdpunkten inte riktigt är där den ska vara.
Har du provat att justera spänningen för bakfjädringen? Jag har inte gjort det med packning, men med passagerare och det blir skillnad.

Däcktyp spelar säkert en stor roll i detta - och jag ska montera Michelin Anakee 2 el. 3 när jag byter nästa gång.

Vad skönt att nån har liknande erfarenhet avseende detta så man slipper tro att man är inbillningssjuk eller att det är nåt undermedvetet som spökar i tankarna hos en avseende att köra hoj överhuvudtaget. Ska kolla det där med bakfjädringen. Jag fick även med nåt som kallas "hundben" när jag köpte hojen och som tydligen skall höja den en aning i baken. Det kan kanske ha nån effekt på detta upplevda tyngdpunktsförskjutningsproblem. :)

Jag har även sett på nätet att det finns nåt som närmast kan liknas vid bromsklaffar, som på flygplansvingar, och som skall fästas längs med gaffelbenen för att skapa "down force" på den här typen av touringmotorcyklar. Jag tror inte dessa downforceklaffar var speciellt avsedda för V-strom utan det var universalgrejer. Kommer inte ihåg var jag såg det men troligtvis var det på nån amerikansk MC-tillbehörssajt. WebBikeWorld kan det ha varit. Kanske ska försöka skaffa ett par såna.
 
Last edited:

stromtrooper

New member
Ska byta framdäck. Tänkte givetvis ta loss det och köra iväg till däckverkstan, som jag alltid gjort med mina tidigare hojar. När jag ska ta reda på vilken hylsstorlek jag skall använda till axelmuttern blir jag lite förbryllad. Det är en insexnyckel som behövs fattar jag det som och en rejäl storlek också. Vad i hela fridens namn tänker de på hos Suzuki?

Min fråga är hur ni andra gör när ni skall ta av framhjulet? Har ni 11 -12,13 mm insexnycklar liggandes i era verktygslådor, eller? Jag bor i Göteborg men det verkar som om jag tvingas åka 8 mil till Borås och Vertygsboden för att få tag i dessa storlekar.

Det får aldrig vara lätt, tydligen. :)
 

busdriver

New member
Ska byta framdäck. Tänkte givetvis ta loss det och köra iväg till däckverkstan, som jag alltid gjort med mina tidigare hojar. När jag ska ta reda på vilken hylsstorlek jag skall använda till axelmuttern blir jag lite förbryllad. Det är en insexnyckel som behövs fattar jag det som och en rejäl storlek också. Vad i hela fridens namn tänker de på hos Suzuki?

Min fråga är hur ni andra gör när ni skall ta av framhjulet? Har ni 11 -12,13 mm insexnycklar liggandes i era verktygslådor, eller? Jag bor i Göteborg men det verkar som om jag tvingas åka 8 mil till Borås och Vertygsboden för att få tag i dessa storlekar.

Det får aldrig vara lätt, tydligen. :)


Jo visst är det lätt! Biltema har 12 mm insexnyckel med 1/2" fäste. Nr 71-160 Kostar endast 39:90. Och Biltema finns ju i staden på Sveriges framsida (Göteborg)
 

stromtrooper

New member
Jo visst är det lätt! Biltema har 12 mm insexnyckel med 1/2" fäste. Nr 71-160 Kostar endast 39:90. Och Biltema finns ju i staden på Sveriges framsida (Göteborg)

Jo, det stämmer. Jag snöade in på just ordet insexnycklar. Hittade hylsor på biltema med insex i änden. Fick dock köpa fler hylsor än jag behövde för 119 spänn. En dyr insexhylsa med andra ord. De lösa krafthylsorna kommer inte längre när de beställer sa expediten. Så det är väl så det är numera, går nåt att sälja i flerpack så gör dom det.
 
Last edited:

V-strom Guran

New member
Tjena!
är inne på min andra v-strom 650 är intreserad av vad ni kör på för däck?
Börjar bli dags för ett byte! Funderar på Dunlop trailmax tr91 eller Annake 3
vad tycker ni?
 

stromtrooper

New member
Jag kör på Metzeler Tourance, tror jag de heter. Det blev så inför den här säsongen eftersom jag fick med ett nytt bakdäck på köpet i April, så jag köpte ett likadant fram också. Men nästa byte blire nog Michelin som jag hade på båda mina sporthojar, Pilot Pro Road tror jag de heter. Får väl bli de Michelin som är anpassade till den typ av motorcyklar V-Strom hör till (Michelin Anakee, heter de visst, såg jag nyss i ett tidigare inlägg av signaturen Hojkul). De som satt på sporthojarna var ju rätt släta och givetvis inte lika nabbiga eller lika tätt mönstrade som på Metzeler-däcken.

Sen undrar jag hur noga ni är med 600-milsserviceintervallen? Har ni funderat på iridiumtändstift? Det sägs att man aldrig behöver byta stift nånsin igen på hojen om man pluggar i ett par såna.
 
Last edited:

stromtrooper

New member
Just det! Jag lovade ju att lägga upp bild på hur hojen ser ut med värmeskölden svartmålad.
View attachment 6329
Den ser grym ut, eller vad säger ni? :)
Jag skall måla om den till vintern och då förbehandla den bättre med grundfärg. Nu har den fått sig ett par lättare repor och det svarta färglagret är så tunt att minsta lilla repa gör att silverfärgen lyser igenom.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
V-strom Guran;
Jag har ännu inte hunnit köpa och montera nya däck på min hoj, som nu har rullat 1830 mil! Men det börjar i sanning bli dags... ;-) Det blir Anakee 2 el. 3 som kommer att monteras. Har inte provat de tidigare, men har hört av flera hojförare att de fungerar riktigt bra. Och jag kör (tyvärr) alldeles för sällan på grusväg. Det blir dessvärre så när jag bor i Sthlm.

stromtrooper;
Biltema säljer denna sexkantshylsa som bör passa till främre hjulaxelns insida;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Adapter-framhjulsdemontering-82419/
Det är alltså 2 olika storlekar i samma "metallbit".
Jag råkade hitta en gammal sexkantig skräpbit någonstans som har precis rätt storlek... ;-) Och ja, det är precis så jag har gjort tidigare när det blivit dags för däckbyte - demontera hjul och ta med till däckverkstaden + nytt däck, om du inte köpt det via den.

Jodå, det ser riktigt bra ut med svarta värmeskydd :)
Ser på din hoj att gummiskyddet för svingaxeln inte är monterat på höger sidan i ramen - saknas det eller har du demonterat det av någon anledning? Jag tappade ett av skydden på min hoj och ett nytt kostar 241:-.

Iridiumstift? Nej, vid 1200-milaservicen monterades väl "vanliga" stift av verkstaden antar jag - modell CR8EK.
 

stromtrooper

New member
@Hojkul: Sexkantshylsan hittade jag.
Gummiskyddet för svingen? [Nä, läs ordentligt, svingaxeln, står det.] :confused:
Du, jag har ingen aning vad du menar för nåt [Jo, nu långt senare ser jag att du skrivit "svingaxeln", Hojkul]. Menar du kanske ändarna på den genomgående axeln som svingen är fäst i [Ja, just det, det var ju det jag skrev, Stromtrooper! ;-) ]? Skall det vara nån slags gummipropp där på vardera sida, kanske? Om det är det jag tror du menar så har jag då aldrig haft nåt gummiskydd/gummipropp där på andra hojar jag haft (har alltid kunnat kika rätt igenom den axeln). Tror du det skyddet är så viktigt? Går väl och joxa ihop nåt eget "skydd" i så fall, gissar jag, om man nu vill det. Men var köpte du ditt då? Du beställde hem det från lokale MC-handlarn, eller? Men 241 spänn för en gummipropp känns lite i överkant.

Kände att jag ville redigera texten och visa att jag nu långt senare upptäckt att jag läst slarvigt och visst förstår vad du menar för slags skydd. :)
 
Last edited:

Hojkul!

New member
stromtrooper:

Otroligt sent svar. Ledsen för det :/

Det sittar vanligen en täckplatta i materialet gummi/silicon i "hålet" i svingen, där svingaxeln trycks in/dras ut. Ja, på båda sidorna.
Jag beställde via lokala handlaren (Din MC i Rotebro), ja.
Om det har någon betydelse? Nej, inte annat än att det skyddar från att damm/grus/annan skit kommer in o "hålet".

Ja... SÅ otydligt skrev jag faktiskt inte... ;-)
 
Last edited:

Hojkul!

New member
V-Strom Dl 1000 -07
Hojen har rullat drygt 2400 mil i dagsläget och jag vill kontrollera ventilspelet. Efter att ha sökt en hel del på I-net finner jag inte vilka avstånd som gäller.
Finns någon här som kan hjälpa mig med korrekt mått?

Hur mycket av delarna på hojen behöver jag demontera för att komma åt att mäta avståndet?
Jag har lyft bort tanken och lättat på bakre cylinderns ventilkåpa, men inte den främre. Har lossat kylaren och det är ju möjligt att trycka fram nederkanten några centimeter, men frågan är om det räcker.
Jag vill helst slippa att tömma kylsystemet, om det är möjligt.
Slipper gärna att demontera de där eländiga plastnitarna som sitter "överallt" i främre kåporna också (!).
 

Reese

New member
Jag vill helst slippa att tömma kylsystemet, om det är möjligt.
Slipper gärna att demontera de där eländiga plastnitarna som sitter "överallt" i främre kåporna också (!).
Du måste bort med kylaren, tyvärr.

Plastnitarna är en baggis att ta bort. Ta en mindre skruvmejsel och tryck ut stiftet i mitten ca fyra till fem mm. Då är niten helt lös och går att återanvända.

Tyvärr har jag inte koll på vilka måtten skall vara.
 

Hojkul!

New member
Du måste bort med kylaren, tyvärr.

Plastnitarna är en baggis att ta bort. Ta en mindre skruvmejsel och tryck ut stiftet i mitten ca fyra till fem mm. Då är niten helt lös och går att återanvända.

Tyvärr har jag inte koll på vilka måtten skall vara.

Oki. Tack för info.! Kylvätska ur alltså.

Min erfarenhet är att plastnitarna är svåra att demontera, och det är oftast trångt så in i bomben, så att ens komma åt med en spårmejsel är knepigt. Dessutom verkar de flesta sitta ordentligt hårt. De 2 uppe vid tankens främre del är riktigt "sega" och en förstörde jag vid demonteringen häromdagen... :/
(I vilket fall som helst så måste jag inte demontera all plast vid fronten, det bör kunna fungera att komma åt att mäta spelet/avståndet vid ventilerna ändå, som jag ser det.
Däremot vill jag demontera all plast för att rengöra ordentligt överallt. Har även en plan om att i vinter demontera i princip alla "lösa" delar på hojen för att rengöra dem.)
 

Hojkul!

New member
Fortsättning på mitt vinterprojekt att kontrollera ventilspelet samt demontera alla plastkåpor etc. för att kunna göra rent dem.

Först och främst vill jag informera om att "plastnitarna" som håller ihop kåpor med varandra, är otroligt enkla att demontera! Det gäller att tänka till lite innan man försöker sig på detta, men sedan så... (Anledningen till att jag inte förstod hur det går till är bl.a. att Reese skrev här ovan att man ska trycka UT stiften med en mejsel. Det är givetvis IN centrumpinnen i stiften ska tryckas några millimeter :) Därefter använder man en smal spårmejsel eller liknande och pillar bort hela niten. Voila!)

Och som någon i det amerikanska VSRI-forumet beskriver så blir det oerhört mycket bättre med plats om man först demonterar plastkåpor och kylare, för att komma åt att lätta på ventilkåpan till främre cylindern.
(Jag har skapat ett dokument med bilder för tillvägagångssättet vid ventilspelskontroll. Om någon är intresserad av att erhålla det, eller andra bra tips, kan man höra av sig till mig med ett PM)

Jag passade även på att demontera bakhjul och ryckutjämnarna samt allt annat som behövde rengöras och sedan smörjas.

När svingen skulle demonteras uppstod problem; axelns hägra sida är gängad och där sitter en slags låsring monterad. Problemet är att det krävs en specialhylsa/verktyg för att demontera låsringen, och det har man inte i verktygslådan... Efter tips från olika forum slutade det med att jag tillverkade en hylsa som fungerade perfekt att lossa låsringen med :)

För att kunna demontera svingen behöver man också demontera avgassystemet...
Och för att komma åt att göra det är det enklast att demontera stötdämparen... Enkelt - 2 bultar med muttrar.
Avgassystemet demonteras enklast genom att lossa klammerbultarna samt demontera fästbultar till ljuddämparna och demontera ljuddämparna. Därefter demonteras bultarna för avgasröret till främre cylindern och sedan lossa klammerbulten till bakre cylindern. Nu kan avgassystemet lyftas ner och lirkas bort.

Den som är seriös gör bäst i att även demontera "länkklumpen" som stötdämparens nedre ända är fäst i. Det "lustiga" med detta är att främre fästet för länkklumpen sitter monterat i ramen, och utanför bultskalle samt mutter sitter 2 plattor för centralstödet monterat... Jippie, not! De allra flesta har säkerligen centralstödet i marken när de mekar med liknande.
Så... för att lösa situationen kom en kompis på den briljanta idén att man kan ju placera 2 pallbockar med en bräda på, som passagerarfotstagen kan vila på, så at centralstödet går fritt. Jajamen, funkar riktigt bra! Men... för att kunna demontera fjädrarna till centralstödet så "måste" man fälla upp stödet helt och när man försöker med detta så tar det givetvis i brädan... och det blir ett litet h...ete att få loss fjädrarna... men det går om man är envis.
Därefter kan man enkelt lossa de 2 plattorna för centralstödet och även bulten för länkklumpen.
Nu kan man dra ut svingaxeln!

Jag rengjorde allting så gott det gick och smorde det som ska smörjas.

Monterade allting på sina rätta platser i omvänd ordning som de demonterades.
 

Azzy6666

New member
Har nu köpt en 1000DL. Detta är min första cykel o håller på att ta kortet. Tänkte det va bra att köpa för då måste jag angagera mig i att ta mitt kort. Har kört ca 25 mil o är nöjder. Köpte en 2003:a som gått ca 5300 mil. Är 48 år så det är en gammal dröm som jag nu förvekligar. Detta ska bli såå kul
 
Top