Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

stromtrooper

New member
Har börjat märka nåt konstigt med framfjädringen. Vid normal körning har jag ett tag nu kännt ett lätt guppande i fjädringen i vertikal riktning, alltså upp och ner. Det är inget darrande eller wobblande. Jag tycker också att dämparna "dyker" lite för lätt när jag växlar. Guppandet i styret vid körning är inte kraftigt alls utan det känns bara som att fjädringen blivit slappare eller känsligare eller hur jag skall uttrycka det. Kan det ha nåt med ryckutjämnarna att göra? Slits dom lätt? Bör de bytas emellanåt?

Jag skulle kunna beskriva det som att framfjädringen känns som fjädringen på en gammal 70-tals Cadillac men inte som att hojens fjädring står och guppar upp och ner efter man tryckt ner den en gång. Är detta tecken på att dämparna är slut och att de behöver en översyn, typ ny fjäder och ja, allt annat man byter då man ger sig på framgafflarna? Det kommer ju kosta 5000 spänn eller nåt, är jag rädd. Jag bytte till nytt framdäck (Anakee 3) igår och då blev det något mindre guppande i styret. Det gamla var ett Metzeler Tourance. Ska jag kanske spänna fjädringen en aning? Det är väl som att skruva i en skruv på den här hojens justeringsskruvar, eller hur? Skruvar jag åt höger så blir fjädringen hårdare tajtare, skruvar jag åt vänster så blir fjädringen slappare, eller?

Har någon av er upplevt samma sak med sin V-strom?
 

Haavee

Member
Hej Stromtrooper!.
V-stromen har för mjuka gaffelfjädrar i orginal, nyper du åt fram bromsen hårt så komprimerar du hela gaffeln direkt (sätt ett buntband runt gaffelbenet så ser du) och bak hjulet lättar från marken och låser upp. Förspänningen ska du inte skruva åt hårdare det ger bara mer motstånd i initial skedet innan gaffeln börjar komprimera och resten av fjädringsvägen så är den lika mjuk som innan.Byt till rätt fjädrerhårdhet istället.
Jag har ett par nya progressiva gaffelfjädrar( Wirth) liggande som du kan köpa billigt, har bytt till en annan hoj.
Har du kollat så att packboxarna inte läcker,annars byter du dem samtidigt.Stromens gaffel är enkel att plocka isär,ladda ner en workshop manual på nätet först så ser du hur du ska göra.
 

Hojkul!

New member
Hur byter man parkeringsljuset på V-Strom DL1000 -03?

Tjena Kalledisco! Kul med fler V-Stromare :)
Jag tolkar det som att du menar glödlamporna som utgör parkeringsljuset.
Om du är otålig och måste få det fixat direkt så rekommenderar jag att du söker på det amerikanska VSRI-forumet.
I övrigt får jag be dig vänta på svar från någon annan - eller tills jag hunnit titta på min egen hoj hur man beter sig för att byta lampan/orna.
(Har endast demonterat halv-/helljuslamporna en gång och det är enkelt)
 

Kalledisco

New member
Jag skall kolla det forumet. Men det verkar som de V-Strom so säljs i usa inte dessa glödlampor. Så det blir intressant och se hur man gör det.
 

stromtrooper

New member
OK, tack för tipsen. Hur fick du reda på att de är för mjuka?

Är det inte svårt att byta olja och och fjäder alltså, menar du? Jag gör ju i stort sett all annan service på hojen själv (olja, tändstift, drivlina, bromsvätska) utom att kränga på nya däck, så du tycker att jag bör klara en sån här operation på hojen, alltså?

Packboxarna skall inte läcka, tycker jag, då jag inte märkt att det är eller har blivit sörjigt kring gaffelbenen. Har du länk till någon bra och tydlig workshop manual? Vi kan väl PM:a varandra och snacka vidare om dina Wirthfjädrar (finns möjligheten att pm:a varandra i detta forum)? :)

**UPPDATERING** Snackade med verkstaden nyss och killen som tittade på hojen började snurra på framhjulet nästan det första han gjorde och ställde sen frågan om jag kört på nånting, jag funderade en stund och plötsligt klack det till i skallen. Jag hade ju faktiskt kört på en sten när jag skulle ut på motorvägen för ett tag sen, men det hade liksom försvunnit ur minnet som en möjlig orsak. Så nu är det ju med stor sannolikhet ställt utom allt tvivel att det är framfälgens ytterst lilla inbuktning (på vänstra fälgsidan) som verkstadskillen upptäckte som är orsaken.

Så jag gavs tre alternativ: Lev med det då det trots allt inte är farligt och inte märks så oerhört mycket, hitta/köp ny fälg eller rikta ut den. Så nu får vi se vad det blir. Jag återkommer. ;-)
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Jag skall kolla det forumet. Men det verkar som de V-Strom so säljs i usa inte dessa glödlampor. Så det blir intressant och se hur man gör det.

Stick in handen vid styret och sök dig framför körriktningsvisarens kabelanslutning och du kommer att känna en gummikontakt. Vrid den moturs knappt ett kvarts varv och man kan dra ut hela enheten och byta glödlampa ;-)
 

stromtrooper

New member
Vad har v-stromen för fälgar? Är det aluminium eller magnesium? Verkar stört omöjligt att hitta framfälgar på skrotar (till v-stromen då). Har kollat mängder med forum och tips på telefonnummer till skrotar som jag ringt, men inga framfälgar till v-strom. Hittar heller inga återförsäljare av framfälgar på nätet. Hittar inga framfälgar på eBay, till exempel. Verkar konstigt det här. Nån som vet vad detta beror på? Ska jag tvingas köpa fälgen via aukt. verkstad eftersom de/någon kunnig ändå måste montera hjullagret?
 

Hojkul!

New member
Vad har v-stromen för fälgar? Är det aluminium eller magnesium? Verkar stört omöjligt att hitta framfälgar på skrotar (till v-stromen då). Har kollat mängder med forum och tips på telefonnummer till skrotar som jag ringt, men inga framfälgar till v-strom. Hittar heller inga återförsäljare av framfälgar på nätet. Hittar inga framfälgar på eBay, till exempel. Verkar konstigt det här. Nån som vet vad detta beror på? Ska jag tvingas köpa fälgen via aukt. verkstad eftersom de/någon kunnig ändå måste montera hjullagret?

Visserligen har jag inte bytt hjullager på min V-Strom (eller någon annans), men jag har svårt att tro att det ska vara någon svårighet. Jag har bytt många hjullager på andra MC.
 

Ucklahoma

New member
Vad har v-stromen för fälgar? Är det aluminium eller magnesium? Verkar stört omöjligt att hitta framfälgar på skrotar (till v-stromen då). Har kollat mängder med forum och tips på telefonnummer till skrotar som jag ringt, men inga framfälgar till v-strom. Hittar heller inga återförsäljare av framfälgar på nätet. Hittar inga framfälgar på eBay, till exempel. Verkar konstigt det här. Nån som vet vad detta beror på? Ska jag tvingas köpa fälgen via aukt. verkstad eftersom de/någon kunnig ändå måste montera hjullagret?

Hej

Bike Trollhättan hade en V-strom på demonteringen för något år sedan.

/A
 

stromtrooper

New member
Visserligen har jag inte bytt hjullager på min V-Strom (eller någon annans), men jag har svårt att tro att det ska vara någon svårighet. Jag har bytt många hjullager på andra MC.
Du har säkert rätt att det inte är svårt. Är nog bara nåt jag fått för mig då jag aldrig gjort det. Det skall väl till nåt specialverktyg eller erfarenhet för att trycka in det på korrekt vis, så det inte blir skevt eller skadat, gissar jag.
 

Marie

Banned
Det kan nog finnas många skäl.
* Kanske bytt in och inte lyckats sälja. Räknar med att få mer för delarna än för den kompletta cykeln.
* Kanske någon som tagits in från utanför EU och tillräcklig dokumentation saknas för att kunna registreras...
bara för att ta två scenarier som direkt dyker upp i skallen....
 

Hojkul!

New member
Du har säkert rätt att det inte är svårt. Är nog bara nåt jag fått för mig då jag aldrig gjort det. Det skall väl till nåt specialverktyg eller erfarenhet för att trycka in det på korrekt vis, så det inte blir skevt eller skadat, gissar jag.

Yes, definitivt!
Jag har skickat ett personligt meddelande (PM).
 

Haavee

Member
Hej Stromtrooper!
Vill bara lägga till att väger du 60 kg eller mindre så kan säkert orginal fjädern funka för dig, jag väger 95 kg med all utrustning och då behövs en hårdare fjäder. Ladda ner en workshop manual här : http://www.v-strom.co.uk/downloads.htm
Att byta fjädern på v-stromen är inga problem det enda som kan justeras är förspänningen,det finns ju varken kompression eller retur dämpning och du behöver inga special verktyg heller.
 

stromtrooper

New member
Hej Stromtrooper!
Vill bara lägga till att väger du 60 kg eller mindre så kan säkert orginal fjädern funka för dig, jag väger 95 kg med all utrustning och då behövs en hårdare fjäder. Ladda ner en workshop manual här : http://www.v-strom.co.uk/downloads.htm
Att byta fjädern på v-stromen är inga problem det enda som kan justeras är förspänningen,det finns ju varken kompression eller retur dämpning och du behöver inga special verktyg heller.

Vilken manual skall jag tanka ner? Tycker inte det verkar uppenbart eftersom det inte uttryckligen finns en för just årsmodell K6. Men årsmodellerna K4, K5 och K6 är väl synonyma har jag förstått. Så jag kanske kan ta den för K4:an?
 

Haavee

Member
Det är samma gaffel från 2003-07,det finns ju en för 06:an så ta den.Du kan även söka info på Stromtrooper och v-strom international forum i usa, ( sök på suspension setup, mods , tech ) det fanns även ett bra forum i Tyska v-strom vill jag minnas. De flesta tillverkare av fjädringskomponenter har info om hur du ställer in fjädringen på hojen, sök hos Öhlins, Showa, Kyb, WP, Wirth, Hyperpro tex.
Skickar med en länk till mätblandkett för att kolla hänget på hojen som finns på smc.
forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069
( Jag har satt i Hyperpro progressiva fjädrar i min Suzuki 1250FA och jag är helnöjd ,det blev en helt ny hoj. )
 
Top