stromtrooper
New member
Har börjat märka nåt konstigt med framfjädringen. Vid normal körning har jag ett tag nu kännt ett lätt guppande i fjädringen i vertikal riktning, alltså upp och ner. Det är inget darrande eller wobblande. Jag tycker också att dämparna "dyker" lite för lätt när jag växlar. Guppandet i styret vid körning är inte kraftigt alls utan det känns bara som att fjädringen blivit slappare eller känsligare eller hur jag skall uttrycka det. Kan det ha nåt med ryckutjämnarna att göra? Slits dom lätt? Bör de bytas emellanåt?
Jag skulle kunna beskriva det som att framfjädringen känns som fjädringen på en gammal 70-tals Cadillac men inte som att hojens fjädring står och guppar upp och ner efter man tryckt ner den en gång. Är detta tecken på att dämparna är slut och att de behöver en översyn, typ ny fjäder och ja, allt annat man byter då man ger sig på framgafflarna? Det kommer ju kosta 5000 spänn eller nåt, är jag rädd. Jag bytte till nytt framdäck (Anakee 3) igår och då blev det något mindre guppande i styret. Det gamla var ett Metzeler Tourance. Ska jag kanske spänna fjädringen en aning? Det är väl som att skruva i en skruv på den här hojens justeringsskruvar, eller hur? Skruvar jag åt höger så blir fjädringen hårdare tajtare, skruvar jag åt vänster så blir fjädringen slappare, eller?
Har någon av er upplevt samma sak med sin V-strom?
Jag skulle kunna beskriva det som att framfjädringen känns som fjädringen på en gammal 70-tals Cadillac men inte som att hojens fjädring står och guppar upp och ner efter man tryckt ner den en gång. Är detta tecken på att dämparna är slut och att de behöver en översyn, typ ny fjäder och ja, allt annat man byter då man ger sig på framgafflarna? Det kommer ju kosta 5000 spänn eller nåt, är jag rädd. Jag bytte till nytt framdäck (Anakee 3) igår och då blev det något mindre guppande i styret. Det gamla var ett Metzeler Tourance. Ska jag kanske spänna fjädringen en aning? Det är väl som att skruva i en skruv på den här hojens justeringsskruvar, eller hur? Skruvar jag åt höger så blir fjädringen hårdare tajtare, skruvar jag åt vänster så blir fjädringen slappare, eller?
Har någon av er upplevt samma sak med sin V-strom?