Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

powerglide

New member
Varför valde ni 650 istf 1000?

sprätta grus = lättare och mindre kraftig hoj.

Jag har en FJR också så känner jag att jag vill ha riktigt drag en dag så vet jag vad jag väljer ;)

Men 650:an känns ändå riktigt bra för att ha så liten motor :tummenupp
 
Last edited:

Tkbhenke

New member
Hej Henrik!

""Jag har inte provkört en 650 cc, men har läst att man får växla den betydligt mer frekvent för att hålla snurr på motorn. ""

Jag har bara kört på bana sen -04, tog mc kort -99. Sucka 1000-06, R1 -08, CBR 1000RR -08 & nu senast R6 -08. Har därmed mestadels kört 1000cc, men det visade sig att 600cc passade mig bättre på banan. Nu har jag lagt det på hyllan och ska sluta sporta och Toura ist. 600 radfyra för Touring känns som jag väljer bort, men kanske är Suzukis 650 annorlunda spec nu när jag ska köra själv, sällan med passagerare.
Kommer inte åka grus tex.
Kommer nog göra lite dagstripper här nere i skåne, kanske ta hojen till jobbet. Sen Isle of man och norge som längsta resorna inplanerade just nu.
Jag får väl helt enkelt ta mig och testa dom båda verkar det som. Jag tycker typen av hoj är väldigt lockande. Jag vill inte ha en sport touring, för då kommer jag nog börja köra fort och det är det jag inte vill bli lockad till ha ha
Vill ha en bekväm hoj som tuffar och går utan problem.

Jag får försöka testa båda två.

Tack för era tankar :)

//Henrik
 

namn

New member
Hej Henrik!

""Jag har inte provkört en 650 cc, men har läst att man får växla den betydligt mer frekvent för att hålla snurr på motorn. ""

Jag har bara kört på bana sen -04, tog mc kort -99. Sucka 1000-06, R1 -08, CBR 1000RR -08 & nu senast R6 -08. Har därmed mestadels kört 1000cc, men det visade sig att 600cc passade mig bättre på banan. Nu har jag lagt det på hyllan och ska sluta sporta och Toura ist. 600 radfyra för Touring känns som jag väljer bort, men kanske är Suzukis 650 annorlunda spec nu när jag ska köra själv, sällan med passagerare.
Kommer inte åka grus tex.
Kommer nog göra lite dagstripper här nere i skåne, kanske ta hojen till jobbet. Sen Isle of man och norge som längsta resorna inplanerade just nu.
Jag får väl helt enkelt ta mig och testa dom båda verkar det som. Jag tycker typen av hoj är väldigt lockande. Jag vill inte ha en sport touring, för då kommer jag nog börja köra fort och det är det jag inte vill bli lockad till ha ha
Vill ha en bekväm hoj som tuffar och går utan problem.

Jag får försöka testa båda två.

Tack för era tankar :)

//Henrik

Men v-strom har inte rad4:a det är en 2 cyl v-tvin, och helt rätt, det blir mer växlande på en 650cc om man jämför med motsvarande 1000cc
 

Gu300

New member
Hallå!
Trevligt med en vettig v-strom tråd med massa info! :tummenupp Jag tänkte kolla om det är någon som vet om det går att putsa upp orginalljuddämparna på dl 1000? Jag har köpt en som har synat mark och ljuddämparen har märken på sig. Dom är väl i aluminium så jag tänkte att det kanske går att slipa till så slipper man köpa nytt.
Någon som vet?
 

Hojkul!

New member
Hallå!
Trevligt med en vettig v-strom tråd med massa info! :tummenupp Jag tänkte kolla om det är någon som vet om det går att putsa upp orginalljuddämparna på dl 1000? Jag har köpt en som har synat mark och ljuddämparen har märken på sig. Dom är väl i aluminium så jag tänkte att det kanske går att slipa till så slipper man köpa nytt.
Någon som vet?

Välkommen "Gu300"!
Ljuddämparna är Inte tillverkade i aluminium, däremot är den del som du ser från sidan av hojen tillverkad i aluminium. Aluminiumet är liksom en yttre kåpa runt själva ljuddämparen - ta en titt underifrån så ser du :)
Om det är repor i aluminiumdelen så kan man kanske fila/smärgla så att åtminstone de grövsta reporna tas ned. Men det blir nog svårt att få till det så att det blir väldigt bra.
Jag kan tänka mig att det finns en del info. på nätet om att slipa aluminium. Sök!
Och du, kör försiktigt :)
 
Last edited:

stromtrooper

New member
Hej, allihopa! Jag är nybliven ägare till en V-Strom DL 650 -06:a. Kul med ett forum för denna excellenta motorcykel. Jag slänger ut några frågor här så får vi se vad ni kan ha att tipsa eller avråda ifrån.

Jag har lättare problem med svanskotan när jag kör längre sträckor. Jag har tittat på en Airhawk men jag är inte helt övertygad, mycket på grund av det ohemula priset. Jag har sett att Saddlemen har en sadel för V-Stromhojar på eBay som jag tror kan göra underverk för min sadelmobbade svanskota. Den kostar ung. 2600 SEK.

Jag har även tänkt på att ev. köpa en beg. reservsadel från nån skrothandlare och sen försöka sig på konststycket att karva ut skumgummi enligt samma princip som på den sadel Saddlemen säljer på eBay. Vad tror ni om detta? Nån som har/har haft liknande erfarenheter och kan tipsa om nåt?

Nästa fråga rör värmeskölden i aluminium runt ljuddämparen. Den är i mattputsad aluminium nu. Jag vill måla den mattsvart som hela den övriga hojen. Vad skall jag skaffa för färg till detta? Har sett att Hammerite har en mattsvart men undrar om den klarar värmen. Hur varm blir skölden egentligen?

Tack på förhand och kör försiktigt i sommar.
 

busdriver

New member
Hejsan i vårsolen! Värmeskölden runt ljuddämparen på en 650 blir inte ett dugg varm. Den är dessutom inte av aluminium utan av tjock plast, i alla fall om det sitter original på den. För övrigt tycker jag du har fått tag i en toppenhoj. är på min andra, en 08:a
 
Last edited:

stromtrooper

New member
Hejsan i vårsolen! Värmeskölden runt ljuddämparen på en 650 blir inte ett dugg varm. Den är dessutom inte av aluminium utan av tjock plast, i alla fall om det sitter original på den. För övrigt tycker jag du har fått tag i en toppenhoj. är på min andra, en 08:a

Jahaaa, är det plast?! Och den blir inte varm heller?! Jag antog bara att det är aluminium. Har inte kollat eller känt närmare på den faktiskt. Då kan det ju inte vara några problem att måla den med den mattsvarta färg jag nämnde.

Tack för infon. :tummenupp
 

Gu300

New member
Välkommen "Gu300"!
Ljuddämparna är Inte tillverkade i aluminium, däremot är den del som du ser från sidan av hojen av den metallen. Aluminiumet är liksom en yttre kåpa runt själva ljuddämparen - ta en titt underifrån så ser du :)
Om det är repor i aluminiumdelen så kan man kanske fila/smärgla så att åtminstone de grövsta reporna tas ned. Men det blir nog svårt att få till det så att det blir väldigt bra.
Jag kan tänka mig att det finns en del info. på nätet om att slipa aluminium. Sök!
Och du, kör försiktigt :)

Tack för info. finns massa info om hur man slipar alu blankt men det här är ju som en borstad yta. Får väl kolla om jag hittar nån firma som vet hur man gör.
Jag kör alltid försiktigt! :)
 

stromtrooper

New member
@Hojkul: "Ljuddämparna är Inte tillverkade i aluminium, däremot är den del som du ser från sidan av hojen av den metallen. Aluminiumet är liksom en yttre kåpa runt själva ljuddämparen - ta en titt underifrån så ser du "

Nu är det förvirrande här. Är värmeskölden gjord av aluminium eller inte? :)
Enligt Busdriver är den gjord av plast. Är det skillnad på DL1000 och DL650 kanske?
Nu måste jag verkligen ge mig bort till garaget för att definitivt fastställa detta.
 

Hojkul!

New member
Jag tipsar gärna om denna framskärmsförlängare, vilken är enkel att montera och effektivt förhindrar grussprut/vatten etc. upp på oljekylare och avgasrör;
http://www.bikeparts.nu/skarmar/suzuki/skarmforlangare-dl-650-v-strom-2012

Finns troligen till flera olika årsmodeller, om det ens är skillnad på framskärmarna för olika årsmodeller och/eller DL650/DL1000.
Fråga din lokala handlare om denne kan ta hem den. Jag köpte min hos AVA MC i Vårby (Sthlm).
 

hamre

Member
Jag tipsar gärna om denna framskärmsförlängare, vilken är enkel att montera och effektivt förhindrar grussprut/vatten etc. upp på oljekylare och avgasrör;
http://www.bikeparts.nu/skarmar/suzuki/skarmforlangare-dl-650-v-strom-2012

Finns troligen till flera olika årsmodeller, om det ens är skillnad på framskärmarna för olika årsmodeller och/eller DL650/DL1000.
Fråga din lokala handlare om denne kan ta hem den. Jag köpte min hos AVA MC i Vårby (Sthlm).

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-DL65...66?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2ec00fe95a
Om man vill spara pengar köp här istället!
 

Hojkul!

New member
Vill man hellre "sponsra" den lokala handlaren så att denne överlever så köper man därifrån :) :tummenupp
 

Håkan46

New member
Hej
Jag tycker nog att den bakre värmeskölden verkar vara av aluminium..? Kolla länk:
http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_v-strom_650_2008.php
Jag råkar ha just den gula och har, även jag funderat på att lacka den svart. Kompisen har en svart -04 och den är snyggare, tycker jag.
Det skall bli intressant att följa dig Stromtrooper och se hur din blir när du lackat om den.

Angående dina funderingar runt Airhawk så kan jag berätta att jag är inne på min 5:e säsong med min och kan, helt enkelt, inte vara utan den. Den har följt mig på 3 st hojar nu, ca 3000 mil. Jag köpte den inför en långresa till Nordkap på en Versys 650 och det känns som en av dom bättre investeringarna jag gjort.
Då det är kallt ute ( som nu ca +10 grader) blir den snabbare varm av kroppsvärmen efter ett stopp eller om man står upp och sätter sig igen.
 

stromtrooper

New member
Jag har konstaterat att min värmesköld i alla i fall är av ... plast. Det blir uppenbart om man knackar lite på den och/eller tar av den och vänder på den. Tänkte vänta med målning tills värmen behagar komma upp till våra breddgrader, så förutsättningarna blir de rätta.
 

Gu300

New member
Hej!
Någon som vet hur man ställer in klockan på en dl1000 -04? jag har ingen instruktionsbok och hittar bara på -02 på nätet och dom har ju inte led displayen...
 

busdriver

New member
Hej!
Någon som vet hur man ställer in klockan på en dl1000 -04? jag har ingen instruktionsbok och hittar bara på -02 på nätet och dom har ju inte led displayen...


Klockan har endast 12-timmars tidvisning.
Sätt på tändningen.
Tryck in knapparna SEL och ADJ samtidigt i minst 2 sekunder så att minutindikeringen blinkar. Ställ in minuter med knappen ADJ. Tryck sedan på knappen SEL så att timtal blinkar. Ställ in timtal med knappen ADJ.Tryck sedan på SEL för att avsluta inställningen. Detta gäller DL 650 och jag antar att det är lika på DL1000.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Jag har konstaterat att min värmesköld i alla i fall är av ... plast. Det blir uppenbart om man knackar lite på den och/eller tar av den och vänder på den. Tänkte vänta med målning tills värmen behagar komma upp till våra breddgrader, så förutsättningarna blir de rätta.

Antar att värmen har kommit nu till era breddgrader :tummenupp
Hur går det med målningen? Lägg gärna upp en bild på hur det blir/blev.
 
Top