Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

Hojkul!

New member
Hallå V-Stromförare!

Nu har jag läst varenda inlägg i tråden, och det är mycket och väldigt intressant info. kring många saker.
Verkar lugnt i denna tråd för närvarande. Jag ska försöka ändra på det nu ;-)

Funderar på att införskaffa en DL1000 -08 med max 1000 mil på mätaren. De flesta frågorna som jag har finns att få svar på i tråden, dock kanske inte alla är helt "färska". Därför ställer jag ändå några frågor;

1. Ni som kör -08:an, kan ni få den att dra endast ca. 0,5 l/mil? Någon som fått den att dra mer än 0,8 l/mil?
2. Behövs det att få motorn injusterad enligt alla konstens regler som beskrivits här? Gör en verkstad det, eller behöver jag köpa instrument för att göra det själv? Vilka verktyg/instrument i sådant fall, och var köper jag dem?
3. Distanser för att flytta bakre kransen - är det något som behöver göras även på -08:an?
4. Några "färska" tips om var jag köper centralstöd, fästen för packväskor (+ väskor), tankväska (antar att det finns med magneter till V-Strom?), handtagsvärmare, stänklapp för framskärmen (vill slippa så mycket smuts som möjligt kring avgasrör etc.), kapell?
5. Finns det att köpa gummihandtag med större diameter (tjockare)? Jag har relativt långa fingrar så det är inte helt bekvämt med original.
6. Vilken prisbild tycker ni att jag ska acceptera/förvänta mig? Skillnad privat säljare mot MC-handlare? Utgår från att allt är ok och service utförd enligt boken, och övrigt i mycket bra skick.

Jag har provsuttit en -08:a och det verkar inte vara något som helst problem med sittkomforten för mig som är 187 cm. (Jag ska erkänna att jag jämför med sittställningen på "sportiga" Triumph Spring St... :)) Givetvis blir det skillnad när jag kör i hastighet, och det får jag väl ta senare, om jag upplever det som ett problem med turbulens etc. (På Sprinten har jag fartvinden rakt i hjälm/bröst, eftersom rutan är alldeles för plan för att över huvud taget ge något vindskydd). Köra utan öronproppar är otänkbart!

Vänligen
/H
 
Last edited:

TheGungner

Member
Fråga 2,4 och 5. Jag hade en 05 och den justerade en verkstad och sen dess gick motorn hur bra som helst, men då drog den något mer bränsle, ca 0,6. Värmehantag, jag monterade biltemas, fungerade bra och de är tjockare handtag.
 

Hampe

Skriver massor!
Poppis hoj med egen tråd och allt.

Franska MotoJournal har lagt upp ett filmklipp på en provkörning av den nya SV 650 V-Strom. Har ni sett den?

Det kan ju vara lite svårt att få till en provkörning i butik nere på kontinenten. Även detta illustreras i klippet.





H
 

Hojkul!

New member
Hampe;
Ja jag såg den där häromdagen. Ganska rolig film faktiskt :)

Imorrn bär det av söderut för att testa en V-Strom Dl 1000. Hoppas verkligen att den är så fin och bra som det sägs - i sådant fall köper jag den :)

Då måste jag avsluta mitt "konto" här på SVMC forum, eftersom jag ju inte kan heta Triumph03 när jag inte har den hojen kvar, och i stället blivit Suzuki-ägare! Angenämt problem.

/H
 

powerglide

New member
Det är inget tekniskt problem att byta Nick.
Funkar hur bra som helst på SH.

Fast SMC:s forum kanske saknar verktygen?
 

Hojkul!

New member
Det är inget tekniskt problem att byta Nick.
Funkar hur bra som helst på SH.

Fast SMC:s forum kanske saknar verktygen?

Du har säkert helt rätt i ditt antagande.
Jag hittade inte heller någonstans där jag kan avsluta mitt konto! Därför har jag mailat SMC igen och frågat hur jag går tillväga.
 

V-strom Guran

New member
Måste bara få säga att jag är inne på min 2:a v-strom 650.
Efter en liten avväg via en vfr -06 så fick det bli en ny -11 i orange med aluminium väskorna.
Klart den roligaste hoj jag ägt!!!!
 

Hojkul!

New member
Halloj!

Wroom och Haavee!!!

Ni har nog ett mail att läsa om ni kollar era Inkorgar :)
Kolla gärna omgående.

Kul på hjul :)
 

Hojkul!

New member
Beträffande utbytesprogram för axeldistanser i bakhjulet, med syfte att reducera/minimera/avlägsna "klonk" i växellådan, smidigare växlingar och jämnare motorgång på låga varv.

Nu har jag läst samtliga inlägg i den amerikanska tråden kring RichlandRick´s utbytesprogram för den högra distansen på bakaxeln.

Rick skriver själv i det allra första inlägget;
Så här fungerar det;
mottag en modifierad högerdistans och en ny adderad 2 mm vänsterdistans.

Skicka mig din högra originalhylsa för att jag ska kunna modifiera den så den kan ingå i utbytesprogrammet.


Som jag förstår det hela är det så att den Högra distansen svarvas av, alltså -2 mm, samtidigt som man adderar en bricka till den vänstra distansen, alltså + 2 mm. Detta ger uppenbart resultatet att hela bakhjulet flyttas 2 mm till HÖGER.

MEN, jag bara måste reflektera över denna enhet:
http://www.cymarcbikeparts.co.uk/su...r-awesome-bit-of-kit-amazing-results-21-p.asp

Helt uppenbart är det så att den här killen tillverkar en slags distansenhet som flyttar drevet till Vänster, och inte till höger som RichlandRick´s distanser gör. Mycket märkligt i mina ögon, och för min logiskt tänkande del av hjärnan.
Visserligen står det i något inlägg i det amerikanske forumet att någon faktiskt uppnått exakt samma resultat med Cymark´s distans som andra gjort med Rick´s distanser, så nog ställer jag frågan vilket som är riktigt egentligen?

Har det möjligen att göra med olika årsmodeller av DL1000, dvs. att problemet inte existerar på vissa årsmodeller?
Kan det kanske vara så att Suzuki faktiskt åtgärdat "det inte existerande problemet"?

Är det någon som vet hur det går till att kontrollera att främre och bakre drev (kransarna) faktiskt "spårar", dvs.s att de är helt parallella? Känns lite surt att svarva av ena distansen utan att ha kontrollerat att dreven inte ligger i linje... ;-)
Det är inte enkelt att säga om ens hoj går lite "knackigt" på låga varv, "klonkar" vid växlingar eller går "tungt" i drivpaketet pga. snedbelastning för drev/kedja, om man inte kört hojen särskilt många mil :)
 

Jari69

New member
Hallå V-Stromförare!

4. Några "färska" tips om var jag köper centralstöd, fästen för packväskor (+ väskor), tankväska (antar att det finns med magneter till V-Strom?), handtagsvärmare, stänklapp för framskärmen (vill slippa så mycket smuts som möjligt kring avgasrör etc.), kapell?
/H

Jag har Suzukis originalväskor med toppbox och fästen till salu! Sidoväskorna och fästena är nya sedan maj-12 efter en dikestur i höstas. Vill själv ha mina gamla giviväskor på som jag fick behålla efter inlösen av den förra hojen..

PM:a vid intresse!
 

Hojkul!

New member
Jag har Suzukis originalväskor med toppbox och fästen till salu! Sidoväskorna och fästena är nya sedan maj-12 efter en dikestur i höstas. Vill själv ha mina gamla giviväskor på som jag fick behålla efter inlösen av den förra hojen..

PM:a vid intresse!

Jag har skickat PM till dig. Kolla om det finns där, tack :)
 

Tkbhenke

New member
Varför valde ni 650 istf 1000?

Jag har kört lite allt möjligt, men ska nu skaffa mig en touringhoj som jag till 80% kommer åka ensam på. Ska man välja 650 eller 1000? Jag har haft fler 1000cc + 2 hayabusa och därför känns 1000cc rätt, men det man läser så verkar en 650 funka lika bra.

Hur tänkte ni som valde mellan 650 o 1000?

//Henrik
 

Hojkul!

New member
Hej Henrik!

Min första landsvägshoj var en Suzuki RF600R -97. Med för mig väldigt obekväm körställning eftersom jag är ca. 186 cm på höjden. Motorn fungerade klanderfritt och drog faktiskt relativt bra "redan" från 6000 rpm. Det krävs dock att man växlar för att det ska flytta på sig med god fart. Man kan givetvis pysköra även med en 600 cc - men det är ju inget drag om man ska göra en omkörning från 90 km/h t.ex. Då Måste man växla ner.

Nästa hoj var en Triumph Sprint ST -03. 3-cylindrig 955 cc motor som är helt sjukt skön att köra och att lyssna på! Vilket bottendrag, i jämförelse med en 600 cc motor... :) Jag upplevde Sprinten som en allroundhoj, men om jag ska dra det till sin spets så ska en sådan maskin köras snabbt och säkerligen gärna på bana. Det provade jag aldrig utan använde den till mestadels långkörning. Det fungerar fint och finns "hur mycket kraft som helst" vid omkörningar etc. Men även denna hoj är alltför låg i sittställningen för min kroppslängd. Det är huvudorsaken till att jag sålde den.

Nu har jag köpt en V-Strom 1000 cc -07, och har kört 450 mil med den. Sittställningen är ju helt rätt för mig! Motorns karaktär är ju relativt "stånkig" om jag kör den på låga varvtal (under 3000 rpm) men över det så är den väldigt fin! Långkörning fungerar fint även om jag faktiskt får lite lätt "träsmak" i baken efter 15-20 mil. Jag tror att det beror på att dynans stoppning är relativt mjuk och det är inte alltid bättre än en hårdare dyna. (Sprintens dyna är betydligt hårdare och faktiskt bekvämare på långkörning.)
Jag har inte provkört en 650 cc, men har läst att man får växla den betydligt mer frekvent för att hålla snurr på motorn.
Enligt tidigare inlägg drar den också betydligt mindre mängd bränsle än 1000 cc-motorn, men jag har faktiskt lyckats köra min hoj på 0,399 l/mil, under långkörning Midsommarhelgen. Då körde jag mellan 80-90 km/h och väldigt ekonomiskt. Vanligen drar den 0,5 l/mil om jag kör "blandad körning".

För mig är det nog så att eftersom jag har haft en "stor motor" i Sprinten så är det lite knepigt att gå "ner" till 650 cc. "Mycket vill ha mer" säger en del, och jag kan bekänna att jag lider lite av det. Jag provkörde inte ens en 650 cc och det säger nog en hel del... Man jag var faktiskt orolig att 1000 cc skulle dra uppåt 0,7 l/mil, som jag läst att andra 1000 cc-motorer förbrukar. Om jag ska få min att dra 0,7 så får jag nog accelerera ganska duktigt!
 
Top