Stressade mcförare

Red Bandit

New member
Hej
Jag är bussförare i Stockholms innerstad. Jag får uppleva det här hela tiden varje dag.
Den som slinker förbi en stillastående kö ställer oftast inte till så värst mycket problem. Men, den som försöker att köra förbi en kö som rör sej sakta farmåt är verkligen ute och cyklar. Det verkar inte vara särskilt många som tänker på att långa fordon, 12m, 18m eller mer, tar exta mycket plats i sidled i kurvor.
Det blir oftast inte mycket plats kvar mellan filer eller intill trotoarkant. Det händer faktiskt varje dag att vi räddar livet på flera av dessa dumdristiga cyklar, mopeder och MC.
Stanna och sätt ned foten lite oftare, och ha inte så förbannat brottom.
//Niklas
 

Efoo

New member
Hej
Jag är bussförare i Stockholms innerstad. Jag får uppleva det här hela tiden varje dag.
Den som slinker förbi en stillastående kö ställer oftast inte till så värst mycket problem. Men, den som försöker att köra förbi en kö som rör sej sakta farmåt är verkligen ute och cyklar. Det verkar inte vara särskilt många som tänker på att långa fordon, 12m, 18m eller mer, tar exta mycket plats i sidled i kurvor.
Det blir oftast inte mycket plats kvar mellan filer eller intill trotoarkant. Det händer faktiskt varje dag att vi räddar livet på flera av dessa dumdristiga cyklar, mopeder och MC.
Stanna och sätt ned foten lite oftare, och ha inte så förbannat brottom.
//Niklas

Det är ju precis det här jag har varit ute efter, fast jag uttryckte mig väldigt klumpigt, och det erkänner jag.
 

Hayabuze

New member
Ähh går väl inte att jämföra med Stockhols innerstad det är ju helt kloss tvärnit vissa tider på dygnet
När du fått körkort själv och kört lite hoj i trafiken så kommer du också att inse fördelarna med en smidig motorcykel;)
 

Red Bandit

New member
Ähh går väl inte att jämföra med Stockhols innerstad det är ju helt kloss tvärnit vissa tider på dygnet
När du fått körkort själv och kört lite hoj i trafiken så kommer du också att inse fördelarna med en smidig motorcykel;)

Nu var det ju faktiskt inte smidig motorcykel vi talade om. Det var smidig förare det handlade om. En förare med något lite innanför pannbenet.

Min hoj är ganska smidig i trafiken, men jag försöker ändå inte pressa mej fram med den till varje pris.
/Niklas
 

Efoo

New member
Nu var det ju faktiskt inte smidig motorcykel vi talade om. Det var smidig förare det handlade om. En förare med något lite innanför pannbenet.

Min hoj är ganska smidig i trafiken, men jag försöker ändå inte pressa mej fram med den till varje pris.
/Niklas

Tänk om fler ändå kunde tänka som du :)
 

Tyrannosaurus

New member
Svaret finns redan i första inlägget.

Jag blir så förbannad på dessa idioter på mc som inte kan stå stilla i bilköer och blinkljus utan måste tränga sig förbi.
BILKÖER! Alltså inte MOTORCYKELKÖER, dom kör man inte om :p

Man kan fråga sig på vilket sätt man tränger sig genom att köra om och sen försvinna i fjärran? Men herr/fru Efoo kanske blir lika förbannad när han blir omkörd på landsväg "han/hon ska jävlar inte tränga sig före" och "det är faktiskt bara (välj aktuell hastighetsgräns) här och då ska ingen jävelköra om mig för jag har faktiskt kört prickfritt (med hatt) i 50 år" (ja visst ja, 29). :p :rolleyes: :D

Åså det där: Mata inte trollen! :p
 

puttepj

New member
Jag köpte min skoter, just för att slippa köra en meter - stopp - en meter - stopp - en meter... Jag spar i genomsnitt 1 timme per dag i restid, när jag kör från Rönninge, söder om Sthlm och till Kista, norr om Sthlm T/R. Under de 800 mil jag kört den här säsongen har jag sparat minst 500 liter bensin och därmed bidragit till en bättre miljö.

Innan jag köpte skotern, satt jag i dessa bilköer och såg mängder av hojar som 'trängde sig' förbi. Jag tror inte att jag en enda gång tänkte Efoo's tanke att det skulle vara fel. Det jag många gånger retade mig på, var sättet man körde om. De absolut flesta hojåkarna i Stockholmstrafiken (läs Essingeleden) kör i vägrenen eller mellan bilarna på ett snyggt sätt och med lagom tempo och det har jag svårt att reta mig på. Men det finns rötägg som benar på i en fart och på ett sätt som gör det oehagligt och jag kan tänka mig att det retar många.

Det har jag försökt att ta med mig, när jag själv nu är en av dem som tar mig fram i köerna. Jag kör både väggren, mellan bilarna i köerna och tar mig längst fram vid rödljusen, men jag försöker att göra det så smidigt som möjligt.

Vad jag upplever, är också att de flesta bilister accepterar oss hojåkare i köerna. Få verkar reagera negativt, många håller bra koll i backspegeln och det är självklart en effekt av att det är så många hojar att det skapar vana.

Nej, jag ser inte det här som ett problem.

/putte
 

Ove 60+

Active member
Men när han blir omkörd på landsväg "han/hon ska jävlar inte tränga sig före" och "det är faktiskt bara (välj aktuell hastighetsgräns) här och då ska ingen jävelköra om mig för jag har faktiskt kört prickfritt (med hatt) i 50 år" (ja visst ja, 29). :p :rolleyes: :D

Åså det där: Mata inte trollen! :p

:D Jag har inte kört prickfritt i 50 år men jag har hatt :rolleyes:. Du får gärna köra om mig och är det säkert framför ska jag gärna hjälpa till med en högerblink om du inte kör som ett troll :D
 

Hayabuze

New member
Nu var det ju faktiskt inte smidig motorcykel vi talade om. Det var smidig förare det handlade om. En förare med något lite innanför pannbenet.

Min hoj är ganska smidig i trafiken, men jag försöker ändå inte pressa mej fram med den till varje pris.
/Niklas

Det var nog trådskaparen som var målet med min åsikt , och med min motorcykel behöver man inte pressa sig fram det går mycket smidigt att ta sig förbi köer. Dock behöver man ju inte uppträda otrevligt en smula smidighet smörjer mycket gnissel.... ;)
 

Efoo

New member
Svaret finns redan i första inlägget.


BILKÖER! Alltså inte MOTORCYKELKÖER, dom kör man inte om :p

Man kan fråga sig på vilket sätt man tränger sig genom att köra om och sen försvinna i fjärran? Men herr/fru Efoo kanske blir lika förbannad när han blir omkörd på landsväg "han/hon ska jävlar inte tränga sig före" och "det är faktiskt bara (välj aktuell hastighetsgräns) här och då ska ingen jävelköra om mig för jag har faktiskt kört prickfritt (med hatt) i 50 år" (ja visst ja, 29). :p :rolleyes: :D

Åså det där: Mata inte trollen! :p

Bra fantasi du har, synd att det inte stämmer. Bli författare vet ja...

Vad jag vet så har jag inte skrivit något om att bli omkörd på landsväg, eller???

Det som irriterar mig är när det är trångt vid blinkljus och det kommer en mc som BARA MÅSTE förbi, hur trångt det än är. Är det gott om plats så spelar det ingen roll. Men det finns dom som verkar tro att det är någon rättighet att åka och ställa sig först, och blir sura om dom inte kommer förbi mellan 2 bilar. Nu kanske ni förstår bättre vad jag menar, eller det hoppas att ni gör.

Sedan så har jag en fråga. Får man inte tycka illa om vissa saker här på forumet utan att ha uppnått en viss ålder? Många verkar ha problem med att jag bara är 29 och tycker som jag gör i det här ämnet. Men jag tror att jag har tillräcklig med erfarenhet ute efter vägarn (dock inte mc) trots min ringa ålder. Kör både personbil och lastbil ca 13000 mil/år och har gjort det i fler års tid. :confused::confused::confused::confused:
 

SuperRetard

New member
Bra fantasi du har, synd att det inte stämmer. Bli författare vet ja...

Vad jag vet så har jag inte skrivit något om att bli omkörd på landsväg, eller???

Det som irriterar mig är när det är trångt vid blinkljus och det kommer en mc som BARA MÅSTE förbi, hur trångt det än är. Är det gott om plats så spelar det ingen roll. Men det finns dom som verkar tro att det är någon rättighet att åka och ställa sig först, och blir sura om dom inte kommer förbi mellan 2 bilar. Nu kanske ni förstår bättre vad jag menar, eller det hoppas att ni gör.

Sedan så har jag en fråga. Får man inte tycka illa om vissa saker här på forumet utan att ha uppnått en viss ålder? Många verkar ha problem med att jag bara är 29 och tycker som jag gör i det här ämnet. Men jag tror att jag har tillräcklig med erfarenhet ute efter vägarn (dock inte mc) trots min ringa ålder. Kör både personbil och lastbil ca 13000 mil/år och har gjort det i fler års tid. :confused::confused::confused::confused:


Det du inte fattat är att det ÄR en rättighet att åka förbi köerna med mc..
Wake up and smell the coffee!
 

puttepj

New member
Bra fantasi du har, synd att det inte stämmer. Bli författare vet ja...

Vad jag vet så har jag inte skrivit något om att bli omkörd på landsväg, eller???

Det som irriterar mig är när det är trångt vid blinkljus och det kommer en mc som BARA MÅSTE förbi, hur trångt det än är. Är det gott om plats så spelar det ingen roll. Men det finns dom som verkar tro att det är någon rättighet att åka och ställa sig först, och blir sura om dom inte kommer förbi mellan 2 bilar. Nu kanske ni förstår bättre vad jag menar, eller det hoppas att ni gör.

Sedan så har jag en fråga. Får man inte tycka illa om vissa saker här på forumet utan att ha uppnått en viss ålder? Många verkar ha problem med att jag bara är 29 och tycker som jag gör i det här ämnet. Men jag tror att jag har tillräcklig med erfarenhet ute efter vägarn (dock inte mc) trots min ringa ålder. Kör både personbil och lastbil ca 13000 mil/år och har gjort det i fler års tid. :confused::confused::confused::confused:

Efoo, Efoo, Efoo. Det är nog så att dina 29 år kanske inte räcker till för att du skall lära dig att välja dina krig. Liknelsen om katt-skatten funkar bra här, men om du vill söka medhåll, är ett gott råd att inte publicera det hårt och rått på ett kattforum...

Du kanske skall läsa ditt första inlägg igen:
Citat "Jag blir så förbannad på dessa idioter på mc som inte kan stå stilla i bilköer och blinkljus utan måste tränga sig förbi. Måste bara få fråga vad har dom för rätt att göra det? Har sådan lust att slänga upp bildörren när det kommer en som gör så. Jag har ändå inte gjort något fel för det ska inte komma någon och åka förbi när det är kö..." Slut citat.

Ett gott råd till nästa gång du vill ta upp en ämne som kanske sticker ut lite. Skriv ner det i draft form, försök att vara tydligt och läs det ett par gånger utfrån målgruppens synvinkel, så slipper du kanske massivt mothugg och egna ömma tår..

/putte
 

Efoo

New member
Det du inte fattat är att det ÄR en rättighet att åka förbi köerna med mc..
Wake up and smell the coffee!

Låt det var det, men det ska väl inte vara så att man ska behöva köra åt sidan så att dom ska komma fram som en del verkar tycka att man ska göra.
 

Jojye

New member
var jättestressad imorse trängdemig förbi 3 köer o säkert ett hundratal bilar! Jag är så ond!
 

Efoo

New member
Efoo, Efoo, Efoo. Det är nog så att dina 29 år kanske inte räcker till för att du skall lära dig att välja dina krig. Liknelsen om katt-skatten funkar bra här, men om du vill söka medhåll, är ett gott råd att inte publicera det hårt och rått på ett kattforum...

Du kanske skall läsa ditt första inlägg igen:
Citat "Jag blir så förbannad på dessa idioter på mc som inte kan stå stilla i bilköer och blinkljus utan måste tränga sig förbi. Måste bara få fråga vad har dom för rätt att göra det? Har sådan lust att slänga upp bildörren när det kommer en som gör så. Jag har ändå inte gjort något fel för det ska inte komma någon och åka förbi när det är kö..." Slut citat.

Ett gott råd till nästa gång du vill ta upp en ämne som kanske sticker ut lite. Skriv ner det i draft form, försök att vara tydligt och läs det ett par gånger utfrån målgruppens synvinkel, så slipper du kanske massivt mothugg och egna ömma tår..

/putte

Putte, om du som många andra också har missat så har jag bett om ursäkt för det där med dörren i svar 14. Jag vet att det var ett klantigt skriven tråd, det har jag också sagt tidigare.

TILL ALLA:
HÄRMED BER JAG OM URSÄKT FÖR ATT JAG SKREV SOM JAG HAR GJORT I DET FÖRSTA INLÄGGET. JAG VAR RIKTIGT SUR NÄR JAG SKREV DET FÖR DET VAR EN MC SOM NÄSTA REPADE MIN BIL I SUNDSVALL PÅ MORGONEN NÄR JAG SKREV DET.

JA, DET BLIR KÖER ÄVEN I SUNDSVALL, INTE BARA I STOCKHOLM, UPPSALA, GÖTEGORG OCH MALMÖ.

NÖJDA NU ELLER?
 

-ah

New member
Undrar om inte trådskaparen kan låsa en tråd? ;) :D



-Nähä, det verkar inte gå. Det var ju synd.
 
Last edited:

puttepj

New member
Putte, om du som många andra också har missat så har jag bett om ursäkt för det där med dörren i svar 14. Jag vet att det var ett klantigt skriven tråd, det har jag också sagt tidigare.

TILL ALLA:
HÄRMED BER JAG OM URSÄKT FÖR ATT JAG SKREV SOM JAG HAR GJORT I DET FÖRSTA INLÄGGET. JAG VAR RIKTIGT SUR NÄR JAG SKREV DET FÖR DET VAR EN MC SOM NÄSTA REPADE MIN BIL I SUNDSVALL PÅ MORGONEN NÄR JAG SKREV DET.

JA, DET BLIR KÖER ÄVEN I SUNDSVALL, INTE BARA I STOCKHOLM, UPPSALA, GÖTEGORG OCH MALMÖ.

NÖJDA NU ELLER?

Du behöver inte be om ursäkt (inte mig i alla fall). Och jo jag har läste hela tråden och sett att du bett om ursäkt för "dörr-formuleringen" Mitt svar och att jag citerade ditt första inlägg i tråden, baserades helt på vad du skrev i det senare ilägget, att du upplevde att 'man' hade problem med att du bara vara 29 år.

Som man frågar får man svar, skulle vara en enkel summering :)

Som sagt var, ingen större anledning till att be om ursäkt, om än starkt gjort.

/putte
 

GuzziKungen

New member
Låt det var det, men det ska väl inte vara så att man ska behöva köra åt sidan så att dom ska komma fram som en del verkar tycka att man ska göra.

Nu vet inte jag hur bred bil du kör , men min firmabuss (3-sitsig fram)är det
inga problem med om jag bara ligger mitt i filen , problem uppstår då
folk vill täppa till (ligger skevt i filen).
Men ser jag en på mc kommande bakifrån så går jag gärna lite åt sidan,nästa gång kan det ju vara jag som kör på hojen.
Väldigt ofta då jag kommer på hoj så flyttar folk lite åt sidan, något som
vi alla tjänar på , för som det skrivits tidigare "varför ha hojarna också i kön?"
Däremot så aktar jag mig väldiga att ligga i dödavinkeln och då speciellt brevid stora fordon.
Ha dé
 

SuperRetard

New member
Låt det var det, men det ska väl inte vara så att man ska behöva köra åt sidan så att dom ska komma fram som en del verkar tycka att man ska göra.

Haha.. Om du nu inte vill flytta på dig, gör inte det. Resultatet är att du uppfattas som en missunnsam idiot som vägrar hjälpa till i trafiken, men det kanske är kulturen i dina trakter.

För mig känns det enklare, och betydligt skönare att lägga sig på kvällen, om man hjälper varandra i trafiken och skapar ett så smärtfritt flyt som möjligt.
 

Efoo

New member
Haha.. Om du nu inte vill flytta på dig, gör inte det. Resultatet är att du uppfattas som en missunnsam idiot som vägrar hjälpa till i trafiken, men det kanske är kulturen i dina trakter.

För mig känns det enklare, och betydligt skönare att lägga sig på kvällen, om man hjälper varandra i trafiken och skapar ett så smärtfritt flyt som möjligt.

Vad roligt att du fick ha roligt åt mitt inlägg :D

Står det bilar kloss i kloss så är det oftast svårt att flytta på sig. Det kan vara trångt i sidled för alla står inte till höger resp. vänster och väntar på att du kanske ska komma med din mc...
 
Top