Stressade mcförare

Avarage

New member
Ord!

Jag är fortfarande i chocktillstånd efter att ha flyttat till småstaden Norrköping från Sthlm. Att så totalt saknar känsla för att få helheten att funka är för mig helt sanslöst. Med 7 bilar i en korsning här kan det verkigen bli stopp, det är för mig knappt teoretiskt möjligt. När man ser hur folk planerar sin körning är det som att de FÖRSÖKER skapa proppar och ställa sig ivägen.

Enda gången jag upplever det lätt att köra här är med stor bil och släp, då är det ingen som vågar ställa sig ivägen när man markerar en plats. Med hoj däremot skulle de köra över en om man försökte.

I Gbg skapas detta beteende (att täppa till luckor) ENDAST pga. dem som tränger sig in längst fram i en fil som de redan borde kunnat byta till 800m tidigare. Pga. detta beteendet tvingas alla de som körs om stå i kö mycket längre tid! Gissa om deta är något som accepteras eller ej?

Japp, vi skall hjälpa såt i trafiken men på vilket sätt blir jag/alla andra hjälpta av att någon tränger sig?

Som sagts tidigare en motorcyklist tar inte upp plats och förlänger inte min kötid när jag kör bil mer än ytterst marginellt så därför släppe rjag utan problem förbi och lägge rmig långt åt ena eller andra hållet för att underlätta för motorcyklister och utryckningsfordon.

Mvh!
// Niklas
 

SuperRetard

New member
I Gbg skapas detta beteende (att täppa till luckor) ENDAST pga. dem som tränger sig in längst fram i en fil som de redan borde kunnat byta till 800m tidigare. Pga. detta beteendet tvingas alla de som körs om stå i kö mycket längre tid! Gissa om deta är något som accepteras eller ej?

Japp, vi skall hjälpa såt i trafiken men på vilket sätt blir jag/alla andra hjälpta av att någon tränger sig?

Som sagts tidigare en motorcyklist tar inte upp plats och förlänger inte min kötid när jag kör bil mer än ytterst marginellt så därför släppe rjag utan problem förbi och lägge rmig långt åt ena eller andra hållet för att underlätta för motorcyklister och utryckningsfordon.

Mvh!
// Niklas


Samma beteende och symptom som Bergshamraavfarten från Täby.. Men mitt exempel kom från lägen där man kommer från 2 olika vägar, eller där en kö finns för att åka rakt fram, och jag egentligen ska svänga strax efter osv..

Det saknas helt enkelt en hjälpsam ådra, jantelagen regerar och all form av pragmatism är som bortblåst!

Och för att hålla sig till tråden så är problematiken för Bergshamraavfarten och köerna kring Tingstadstunneln inte riktigt tillämpliga i en småstad som Sundsvall ;)!
 

Avarage

New member
Och för att hålla sig till tråden så är problematiken för Bergshamraavfarten och köerna kring Tingstadstunneln inte riktigt tillämpliga i en småstad som Sundsvall ;)!

Av någon konstig anledning funkar faktiskt blixtlåsprincipen näst intill enl. skolboken för högra körfältet i södergående riktning in i Tingstadstunneln klockrent (se http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkameror_gbg_900_901.php)! Men alla andra filer... *SUCK*

Mvh!
// Niklas
 

Mr_Hayabusa

Moderator
Jupp det finns de som blivit bannade & avstängda.

Och jag tvivlar på att moderatorerna ens finns mer än på papperet, har ännu inte sett en enda användare bli avstängd, varnad, bannad eller något inlägg som har tagits bort av en moderator. Ej heller har jag sett en enda tråd bli låst. Trots att det har varit påkallat tidigare.

Det är i teorin helt förkastligt att idka personangrepp, göra diverse verklighetsfrämmande politiska uttalanden, samt komma med sexuella påhopp. Men rent praktiskt är det okej, för inget händer...

Detta är min egna betraktelse, kan vara felaktig naturligtvis.

Jo det finns de som blivit avstängda & till & med spärrade IP-nummer.
Det är bara att kontakta någon som är moderator så löser sig saker & ting
Har jag en förhoppning om.
 

dalis

New member
Läste någonstans här i början av detta inlägg att någon funderar på att slänga upp bildörren när en motorcyklist åker förbi i en bilkö, enbart för att du inte anser att motorcyklisten har rätt att tränga sig före.

Om du läser HELA tråden så ser du att han faktiskt tagit tillbaka uttalandet och bett om ursäkt.....
I övrigt är jag inte på tråd startarens sida...
 

Ghost79

New member
Om du läser HELA tråden så ser du att han faktiskt tagit tillbaka uttalandet och bett om ursäkt.....
I övrigt är jag inte på tråd startarens sida...

Dalis, tackar. Visste inte detta. Det var så hemskt mycket skrivet och ville bara framföra min åsikt om detta och vad som gäller.
 

SKPA

New member
På just detta forum är jag helt ny, men är det vanligt med så här mycket skitsnack i debatterna?
För i så fall är det ju knappast lönt att börja diskutera något.
 

puttepj

New member
På just detta forum är jag helt ny, men är det vanligt med så här mycket skitsnack i debatterna?
För i så fall är det ju knappast lönt att börja diskutera något.

Föreslår att du först läser och skaffar dig en egen uppfattning istället för att fråga. Sen tror jag att stora forum, är just stora för att man har högt till tak och då får man ta det onda med det goda.

Det här forumet ger i alla fall mig massor.

/putte
 

iRob

New member
Varför skulle inte jag kunna vara 29?? Finns dom som är det och kan vara torr bakom öronen...

Missunsamma stackare.. Väx upp människa. Ursäkta mig att jag blir iriterad på dig med flera som tränger sig då. Gör ni så på ICA när ni handlar och har korg ist för vagn???

Absolut, om jag inte ska handla!

Placerar alltid min bil så att jag inte hindrar andra trafikanter - till höger om det är en "ficka" för vänstersvängande så de kommer åt den filen osv. Jag förstår mig inte på trafikanter som tror att trafiken endast finns i vindrutan eller inte visar sina avsikter. Det är med glädje jag tydligt håller åt mig för att släppa en tvåhjuling och det är klart att om du tänkte likadant skulle trafiken vara en betydligt trevligare miljö.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
På just detta forum är jag helt ny, men är det vanligt med så här mycket skitsnack i debatterna?
För i så fall är det ju knappast lönt att börja diskutera något.

Var med och ändra den respektösa attityd bland en del deltagare som huserar på flera trådar på detta forum!!!:)
Ja..jag har själv dragits med och gjort inlägg med dålig attityd...jag hoppas att inte göra det igen.
Även om vi har olika åsikter så tycker jag att det ska kännas trevligt att diskutera på detta forum...vilket har varit lite si o så med enligt min uppfattning.:)

Anders.J
 

-ah

New member
Var med och ändra den respektösa attityd bland en del deltagare som huserar på flera trådar på detta forum!!!:)
Ja..jag har själv dragits med och gjort inlägg med dålig attityd...jag hoppas att inte göra det igen.
Även om vi har olika åsikter så tycker jag att det ska kännas trevligt att diskutera på detta forum...vilket har varit lite si o så med enligt min uppfattning.:)

Anders.J

Jäpp!
Ordning och reda!

Släng ut den jäveln som är off-topic!
Hur skulle det se ut om all gjorde på detta viset!
Inget trams här!

Näh, att köra MC och diskutera ämnet är inget att ha roligt åt!

-oj då, det var visst fel tråd... :rolleyes: :p :D

Olsson, var är du?
 

Tyrannosaurus

New member
Det som irriterar mig är när det är trångt vid blinkljus och det kommer en mc som BARA MÅSTE förbi, hur trångt det än är. Är det gott om plats så spelar det ingen roll. Men det finns dom som verkar tro att det är någon rättighet att åka och ställa sig först, och blir sura om dom inte kommer förbi mellan 2 bilar. Nu kanske ni förstår bättre vad jag menar, eller det hoppas att ni gör.
Det du inte verkar förstå är att det knappast spelar någon roll om man kör om en bil på landsväg eller en kö oavsett om det är rött eller ett blinkljus där framme. Du försenas inte ens en sekund av det.
Motorcyklar är smidiga fordon och de som reagerar som du är i stort sett alltid bara avundsjuka. När det blir grönt/fritt är jag borta innan du ens har fått i växeln.
När jag själv kör bil så flyttar jag mig alltid för hojar, är det varmt slår jag på AC:n, regnar det slår jag på torkarna. För en hojåkare är det inget kul att stå där bakom en massa plåthögar oavsett vilket.

Sedan så har jag en fråga. Får man inte tycka illa om vissa saker här på forumet utan att ha uppnått en viss ålder? Många verkar ha problem med att jag bara är 29 och tycker som jag gör i det här ämnet. Men jag tror att jag har tillräcklig med erfarenhet ute efter vägarn (dock inte mc) trots min ringa ålder. Kör både personbil och lastbil ca 13000 mil/år och har gjort det i fler års tid. :confused::confused::confused::confused:
Visst, du får tycka vad du vill, men det är bara att acceptera, jag och de flesta andra hojåkare kommer köra om dig oavsett sida, oavsett vad du gör och blir du arg p.g.a. det så är det bara ditt blodtryck som blir lidande.

Kan väl nämna att jag har kört hoj sedan 1976 och bil sen 1980 både privat och yrkesmässigt. Du säger att du kör lastbil, liten paketbil eller liknande antar jag för riktiga lastbilchaffisar (truckers) kommer man som hojåkare ofta bättre överens med än stressade Svenssonbilister.
Så nämn inte att du tycker så här om du sitter på ett truckstop för grabbarna kommer bara ruska på huvudet åt dig och säga ungefär samma sak som jag och de flesta andra har sagt här.
1. Stör dom dig?
2. Har du bråttom?
3. Tror du att du kommer fram fortare om du slipper se ett hojbaklyse?
4. Är du avundsjuk?
5. Osv.

Eller som jag brukar säga till stressade bilister och andra: "Stressa ihjäl dig bara så blir vi färre om utrymmet".

Ja just, på tal om rubriken... Det är inte för att man är stressad utan för att det är tråkigt att stå i kö. Bilar är ett transportmedel, motorcyklar är ett njutningsmedel. Skulle jag bara vilja transportera mig från A till B skulle jag aldrig åka hoj eftersom bil är mycket bekvämare, svalare, varmare, torrare och man behöver inte ta på sig en massa kläder, men motorcykeln är MYCKET roligare :D
En sak till, hojåkare kör oftast inte fort för att dom har bråttom. Du verkar ha mycket kvar att lära ;)
 
Last edited:

P-O Noren

New member
På just detta forum är jag helt ny, men är det vanligt med så här mycket skitsnack i debatterna?
För i så fall är det ju knappast lönt att börja diskutera något.

Det handlar mer om att skriva inlägg utifrån dina egna tankar och ideér. Du måste släppa tanken på debatt eller tankeutbyte. På ett forum så skriver man saker för att man kräver och önskar att alla ska börja tänka som du, inte att man själv skall lära sig något och kanske förändras själv. :D
När så argumenten tryter så skall ingen möda läggas på att ompröva sina egna tankar, utan det finns många fler knep att använda istället. Självbelåtna kommentarer om ens egen överlägsenhet samt ifrågasättande av andras intelligens funkar alltid.:)

När någon ifrågasäter det senaste kan man alltid då använda argumentet att den personen har glidit från ämnet eller trådens intention (trumfkortet);)

ps. använd aldrig ironi, för det förstår inte alla. Använder du ironi i dina inlägg så kommer alltid någon att missa det.

Mannen med tangentbordet framför sig läser mindre än fingrarna skriver, mannen med vishetens sten läser mer än han skriver.
gammalt Kinesiskt tangentbord
 
Top