Stressade mcförare

Triumph int

New member
Om det finns plats så åker jag mellan bilarna,
och ger då min ursprungliga plats till den som
stod bakom mig.

I princip kan man se det som vi åker i en
egen fil för vi tar ju inte upp plats i de
andra filerna.

Däremot om jag skulle köa med bilarna
då förlänger jag ju kön.
 

Marie

Banned
Gör ni så på ICA när ni handlar och har korg ist för vagn???


Ja givetvis!
Varför skulle jag annars göra mig besväret att kånka varorna i en korg i stället för att köra dem i en vagn? Jo givetvis för att jag tar mig fram smidigare och köer är till för idioter och pensionister som har tid att stå och slöa i en kö....
 

-ah

New member
Ja givetvis!
Varför skulle jag annars göra mig besväret att kånka varorna i en korg i stället för att köra dem i en vagn? Jo givetvis för att jag tar mig fram smidigare och köer är till för idioter och pensionister som har tid att stå och slöa i en kö....


Hur var det nu?

""Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden."


Nåja, man kan ju missta sig på tron också. :p
 

anders r

Member
Är det en lång kö genom stan och det kommer motocyklar och tränger sig så måste ni väl också förstå att kön blir längre för dom som blir omkörda, eller hur?? Fast det drabbar ju inte er eftersom ni inte märker av det.

Välkommen till större städer som pendlare så skulle du inse hur felaktigt ditt resonemang är. Jag har pendlat 7 mil om dagen både med MC och med bil både igenom huvudstaden och Malmö. Ingen motorcyklist som kört förbi har någonsin(30 års pendlande) gjort att det har tagit längre för mig när jag kört med bilen. Kön blir inte längre då de står mellan bilarna och är borta innan första bilen ens uppfattat att det slagit om till grönt.
Om några år så ler du istället och tänker jag tar hojen i morgon och gör likadant, istället för att missunna dem som glider förbi utan att hindra.
 

Wallfärder

New member
Jag blir så förbannad på dessa idioter på mc som inte kan stå stilla i bilköer och blinkljus utan måste tränga sig förbi. Måste bara få fråga vad har dom för rätt att göra det? Har sådan lust att slänga upp bildörren när det kommer en som gör så. Jag har ändå inte gjort något fel för det ska inte komma någon och åka förbi när det är kö...

Som så många redan har sagt så är det mer ett litet tecken på avundsjuka:rolleyes:, mer än att man blir drabbad av det på ett negativt sätt. Kör man ur kön och försvinner, så tar man ju inte så mycket plats;). Och som någon sa att på kontinenten, utanför den bakåtsträvande ankdammen Sverige, så är det kutym att ge plats åt MC och scootrar så att de kan försvinna fort. De blir faktiskt lite förvånade:confused: om man inte smiter före.

Finns ju fler exempel. Parkeringar. Ska vi hålla platser där med? Blir man inte irriterad när man letar parkeringar med bil och det står EN MC och tar upp en hel ruta:mad:? Ändå drabbas man av P-böter för att man är lite smidig ställer sig på områden där ingen får plats iaf:(.

Färjor, varför måste vi stå i kö och försena lastning om vi ändå skall stå surrade efter kanterna och på platser där det inte går in en bil. Har fått många sura miner genom tiderna när man glidit förbi ända fram.

Du har en hoj, men är det inte dags att du blir en motorcyklist nu?:cool:
 

Efoo

New member
Ja givetvis!
Varför skulle jag annars göra mig besväret att kånka varorna i en korg i stället för att köra dem i en vagn? Jo givetvis för att jag tar mig fram smidigare och köer är till för idioter och pensionister som har tid att stå och slöa i en kö....

Varför inte ta och stressa av lite människa? Känn lugnet i en härlig bilkö, ett kanontillfälle att koppla av och lugna kroppen några sekunder.

Undra vilka som är idioter, dom som kan koppla av eller den som stressar genom livet?
 

Efoo

New member
Välkommen till större städer som pendlare så skulle du inse hur felaktigt ditt resonemang är. Jag har pendlat 7 mil om dagen både med MC och med bil både igenom huvudstaden och Malmö. Ingen motorcyklist som kört förbi har någonsin(30 års pendlande) gjort att det har tagit längre för mig när jag kört med bilen. Kön blir inte längre då de står mellan bilarna och är borta innan första bilen ens uppfattat att det slagit om till grönt.
Om några år så ler du istället och tänker jag tar hojen i morgon och gör likadant, istället för att missunna dem som glider förbi utan att hindra.

Pendlar genom Sundsvall varje dag till jobbet, totalt 14 mil om dan. Sundsvall räknas till en av de större städer, E4 går rakt genom stan, ingen motoväg på sidorna som på många andra ställen.
 

Zopilote

New member
Varför inte ta och stressa av lite människa? Känn lugnet i en härlig bilkö, ett kanontillfälle att koppla av och lugna kroppen några sekunder.

Undra vilka som är idioter, dom som kan koppla av eller den som stressar genom livet?

Stackars dig...Att irritera dig så hemskt på något som inte på något som helst sätt försämrar din tillvaro...
Jag tycker personligen att det verkar vara mest du som blir stressad och inte motorcyklisterna du retar dig på. Kanske blir det bättre när du själv fått ditt hojkort :)
 

tersan

New member
Varför inte ta och stressa av lite människa? Känn lugnet i en härlig bilkö, ett kanontillfälle att koppla av och lugna kroppen några sekunder.

Undra vilka som är idioter, dom som kan koppla av eller den som stressar genom livet?

Läs ditt första inlägg i den här tråden... jag tror att du hittat lösningen på ditt problem! ;)
 

Spiff

New member
Pendlar genom Sundsvall varje dag till jobbet, totalt 14 mil om dan. Sundsvall räknas till en av de större städer, E4 går rakt genom stan, ingen motorväg på sidorna som på många andra ställen.

Nu kan jag inte påminna mig att jag har sett någon kö i Sundsvall när jag har varit där (och jag har varit där rätt många gånger i jobbet). Är det inte så att du retar dig på att det står 4-5 bilar vid rödljuset och hojåkaren kör om er för att ställa sig längst fram? Anledningen till att jag gör det är att jag inte har någon deformationszon. Kommer ett miffo bakifrån och inte lyckas få hejd på sin bil i tid så vill inte jag vara mellan honom och bilen som står framför mig.
 

anders r

Member
Pendlar genom Sundsvall varje dag till jobbet, totalt 14 mil om dan. Sundsvall räknas till en av de större städer, E4 går rakt genom stan, ingen motoväg på sidorna som på många andra ställen.

Nej, Sundsvall räknas inte som storstad hur gärna du än vill. Det är knappt man kan säga sveriges största stad(innevånarmässigt) Stockholm är en storstad(internationellt sett). Köerna i Sundsvall går inte att jämföra med dem i tex Göteborg/Stockholm. Om det är köer i Malmö kan diskuteras. E4:an går rätt igenom Stockholm också men där står trafiken nästan stilla i rusningstid pga trängselavgifter på övriga vägar igenom staden. Den sk "anledningen" till trängselavgifter i Stockholm och snart i Göteborg är den intensiva trafiken. Observera att trängselavgiften i Stockholm inte tas ut för motorcyklar, för att myndigheterna med fler inte anser att Mc tar plats. Så här långt tillhör du minoriteten som anser att de gör det.
 

Efoo

New member
Nu kan jag inte påminna mig att jag har sett någon kö i Sundsvall när jag har varit där (och jag har varit där rätt många gånger i jobbet). Är det inte så att du retar dig på att det står 4-5 bilar vid rödljuset och hojåkaren kör om er för att ställa sig längst fram? Anledningen till att jag gör det är att jag inte har någon deformationszon. Kommer ett miffo bakifrån och inte lyckas få hejd på sin bil i tid så vill inte jag vara mellan honom och bilen som står framför mig.

Då har inte du varit där när folk ska till jobbet eller slutar jobba. Det tar ca 45 min att komma genom stan då och den är inte stor, bara typ sveriges 5e eller något sånt.
 

DearHunter

New member
Det är en vanlig missuppfattning att man inte får rulla förbi köerna.

Här har SMC något att bita i. Att informera om vad det är som gäller så att samtliga trafikanter delar på samma information. Om en bilförare inte vet vad det är som gäller idag utan bara går på ''det har alltid varit så sedan 70-talet'' så blir det farliga missförstånd. Det är naturligt att människor reagerar när de ser att ngn bryter mot trafikreglerna. Men bryter man mot dem egentligen?



Den som aldrig har gått mot röd gubbe och kommit över före alla andra som står och väntar på grön gubbe, kastar den första snöbollen! :D

Som sagt. Alla som är ledsna borde får en mc som terapi ;)
 

tersan

New member
Då har inte du varit där när folk ska till jobbet eller slutar jobba. Det tar ca 45 min att komma genom stan då och den är inte stor, bara typ sveriges 5e eller något sånt.

14:e enligt senaste SCB-statistiken. Drygt 95 tusen invånare, på 5:e plats ligger Linköping med 142.
 

roke

New member
Europeiskt sett så blir väl listan på städer väldigt lång innan Sverige och Stockholm kommer på tal.
Jag tror inte Stockholm ens skulle finnas med på en lista över internationella storstäder.

Skit samma, Köer finns det lite överallt, men jag tror inte mc är en stor bidragande orsak till köerna. I alla fall inte i Sverige.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Bäste kollegor på forumet - en trevlig hälsning till alla om att hålla en trevlig ton, så forumet kan vara ett konstruktivt ställe, vart vi kan diskutera MC frågor..

Det är en vanlig missuppfattning att man inte får rulla förbi köerna.

Här har SMC något att bita i. Att informera om vad det är som gäller så att samtliga trafikanter delar på samma information. Om en bilförare inte vet vad det är som gäller idag utan bara går på ''det har alltid varit så sedan 70-talet'' så blir det farliga missförstånd. Det är naturligt att människor reagerar när de ser att ngn bryter mot trafikreglerna. Men bryter man mot dem egentligen?
...
Som sagt. Alla som är ledsna borde får en mc som terapi ;)

Vist har SMC också här ett ämna att bita i - och frågan är ganska levande..
Det "Hollandske SMC" har faktisk publicerat en text om just detta ämne - Ni har den nedan på engelska;

Overtake the queue!
Motorcyclists and queues
Since the introduction of the new (Dutch) traffic law in 1991, it is no longer explicitly forbidden to overtake with a motorcycle a slow moving or stationary queue. This is convenient, because a motorcycle is relatively small and easy to handle, certainly compared to most cars. If motorcyclists are able to overtake a queue, they help shorten it. Moreover most motorcycles are not constructed to stand still with the engine running. That is tiring for the rider and the cooling of man and technique
can cause problems. Furthermore motorcycles do not have a crumple zone, so standing still as the last vehicle in the queue should always be avoided.

In daily practice motorcyclists overtake queues in different ways. To avoid repeated discussion about what is the best way to overtake, we have now written down some tips for behaviour in a queue, which everybody can live with. We call it a behaviour code that belongs to motorcycling just like the famous motorcycle salute. When you stick to this code, you prevent possible irritation to the motorists you overtake.

What is the most preferable way to overtake?
- Use the space between the rows of waiting cars in a proper way. You don't have a right to the use of this space, but it is tolerated. In case of an accident the motorcyclist can (partly) be blamed for having caused it, depending on the situation and the behaviour of the motorcyclist.
- Ride at an appropriate speed alongside a (moving) queue. Take care that the difference in speed between you and the queue does not exceed 10 kilometres per hour. In that way you can judge car by car whether it is safe to pass it.
- Filter into the traffic line when the speed of the queue exceeds walking speed and flow with the other traffic. Use your indicators.
- Beware motorists are likely to fill gaps that arise in the other line of the queue and therefore suddenly switch lanes. That is one more reason to filter into the queue when the speed becomes higher.
- Beware in a non moving queue -especially in summer- of car doors opening suddenly.
- If you pass a queue together with other motorcyclists, behave in the same way and ride behind each other in between the lines.

How to approach a queue?
- When you come closer towards the tail end of a queue, use your mirrors to see whether the cars behind you also slow down. Reduce your speed gradually and warn the traffic behind you by signalling with the hazard warning lights (if fitted) or with the brake lights.
- If your motorcycle is the rear vehicle in the queue, use the hazard lights or brake lights to make approaching traffic aware of the queue and especially of you standing there. Always keep enough distance to the vehicle in front of you and try, if possible, to move the motorcycle between the cars in the queue: cars have a crumple zone; your motorcycle doesn't.

Where should you not overtake?
- Several parts of the carriageway are strictly no overtaking areas. In the first place the law doesn't allow it, next to that it is unsafe because some of those areas collect a lot of trash, what can cause a flat tyre or even a crash.
- Overtaking a queue never use the following road areas: the hard shoulder of the motorway, bus lanes, verges (can be very slippery when wet) and the small lane between the left (or in Britain the right) carriageway and the crash barrier on the middle of the road.

Motorists and motorcyclists together on the road
To let overtaking in queues happen in a safe way motorcyclists must take the necessary precautions, as are described in this code. But with some help and understanding from you as a motorist the cooperation between motorists and motorcyclists can run safely and smoothly.

Leave some space
We advise motorcyclists to use the space between the left-hand lane and the row of cars on the right. You will make their overtaking safer by keeping that part of the road free. Usually it is sufficient when
you use the centre of your traffic lane. Sometimes it helps the motorcyclist when you are a little to the left or right, depending on the lane you are using.

Watch out when you move aside
Queues mean sometimes moving to another lane when there is a gap. When you change lanes, please signal clearly and check thoroughly that you are not being overtaken by a motorcyclist.

Don't open car doors
A car can become quite hot when it stands in a queue for a while. Don't open your door to let some extra fresh air come in; also prevent your passengers from doing that. Can you imagine what it means for a motorcyclist when a car door suddenly opens just in front of him?
*************
This behaviour code is developed and supported by the National Motorway Police Corps, Police Traffic Institute, Police region Amsterdam/Amstelland, Regional Road Safety Board Gelderland, Motorcyclists Action Group, Royal Dutch Motorcyclists Association KNMV, National Road Authorities,
Royal Dutch Automobile Club ANWB, Roadsafety Research Institute SWOV, Association of Motorcycle Industry RAI, Association for Two Wheel Companies and Driving Schools BOVAG, Road Safety Institute Veilig Verkeer Nederland, National driving license testing institute CBR and the traffic prosecutor in Amsterdam.
 

OH-

Member
Jag blir så förbannad på dessa idioter på mc som inte kan stå stilla i bilköer och blinkljus utan måste tränga sig förbi. Måste bara få fråga vad har dom för rätt att göra det? Har sådan lust att slänga upp bildörren när det kommer en som gör så. Jag har ändå inte gjort något fel för det ska inte komma någon och åka förbi när det är kö...

Jag måste verkligen gratulera!

Många "troll", på många forum, har använt betydligt färskare agn och mer raffinerad fisketeknik men ändå dragit upp bara nån enstaka liten fiskusling.
Det här måste vara en rekordfångst - många firrar på samma krok och fler alteftersom du släpper i samma illaluktande agn gång på gång. Se bara upp så inte fiskeriverket tar dig för brott mot nån fångstkvot.

Och till alla som nappat, kom ihåg visdomsorden: Don't feed the Trolls!
 

Diversion

New member
Bäste kollegor på forumet - en trevlig hälsning till alla om att hålla en trevlig ton, så forumet kan vara ett konstruktivt ställe, vart vi kan diskutera MC frågor..



Vist har SMC också här ett ämna att bita i - och frågan är ganska levande..
Det "Hollandske SMC" har faktisk publicerat en text om just detta ämne - Ni har den nedan på engelska;

Overtake the queue!
Motorcyclists and queues
Since the introduction of the new (Dutch) traffic law in 1991, it is no longer explicitly forbidden to overtake with a motorcycle a slow moving or stationary queue. This is convenient, because a motorcycle is relatively small and easy to handle, certainly compared to most cars. If motorcyclists are able to overtake a queue, they help shorten it. Moreover most motorcycles are not constructed to stand still with the engine running. That is tiring for the rider and the cooling of man and technique
can cause problems. Furthermore motorcycles do not have a crumple zone, so standing still as the last vehicle in the queue should always be avoided.

In daily practice motorcyclists overtake queues in different ways. To avoid repeated discussion about what is the best way to overtake, we have now written down some tips for behaviour in a queue, which everybody can live with. We call it a behaviour code that belongs to motorcycling just like the famous motorcycle salute. When you stick to this code, you prevent possible irritation to the motorists you overtake.

What is the most preferable way to overtake?
- Use the space between the rows of waiting cars in a proper way. You don't have a right to the use of this space, but it is tolerated. In case of an accident the motorcyclist can (partly) be blamed for having caused it, depending on the situation and the behaviour of the motorcyclist.
- Ride at an appropriate speed alongside a (moving) queue. Take care that the difference in speed between you and the queue does not exceed 10 kilometres per hour. In that way you can judge car by car whether it is safe to pass it.
- Filter into the traffic line when the speed of the queue exceeds walking speed and flow with the other traffic. Use your indicators.
- Beware motorists are likely to fill gaps that arise in the other line of the queue and therefore suddenly switch lanes. That is one more reason to filter into the queue when the speed becomes higher.
- Beware in a non moving queue -especially in summer- of car doors opening suddenly.
- If you pass a queue together with other motorcyclists, behave in the same way and ride behind each other in between the lines.

How to approach a queue?
- When you come closer towards the tail end of a queue, use your mirrors to see whether the cars behind you also slow down. Reduce your speed gradually and warn the traffic behind you by signalling with the hazard warning lights (if fitted) or with the brake lights.
- If your motorcycle is the rear vehicle in the queue, use the hazard lights or brake lights to make approaching traffic aware of the queue and especially of you standing there. Always keep enough distance to the vehicle in front of you and try, if possible, to move the motorcycle between the cars in the queue: cars have a crumple zone; your motorcycle doesn't.

Where should you not overtake?
- Several parts of the carriageway are strictly no overtaking areas. In the first place the law doesn't allow it, next to that it is unsafe because some of those areas collect a lot of trash, what can cause a flat tyre or even a crash.
- Overtaking a queue never use the following road areas: the hard shoulder of the motorway, bus lanes, verges (can be very slippery when wet) and the small lane between the left (or in Britain the right) carriageway and the crash barrier on the middle of the road.

Motorists and motorcyclists together on the road
To let overtaking in queues happen in a safe way motorcyclists must take the necessary precautions, as are described in this code. But with some help and understanding from you as a motorist the cooperation between motorists and motorcyclists can run safely and smoothly.

Leave some space
We advise motorcyclists to use the space between the left-hand lane and the row of cars on the right. You will make their overtaking safer by keeping that part of the road free. Usually it is sufficient when
you use the centre of your traffic lane. Sometimes it helps the motorcyclist when you are a little to the left or right, depending on the lane you are using.

Watch out when you move aside
Queues mean sometimes moving to another lane when there is a gap. When you change lanes, please signal clearly and check thoroughly that you are not being overtaken by a motorcyclist.

Don't open car doors
A car can become quite hot when it stands in a queue for a while. Don't open your door to let some extra fresh air come in; also prevent your passengers from doing that. Can you imagine what it means for a motorcyclist when a car door suddenly opens just in front of him?
*************
This behaviour code is developed and supported by the National Motorway Police Corps, Police Traffic Institute, Police region Amsterdam/Amstelland, Regional Road Safety Board Gelderland, Motorcyclists Action Group, Royal Dutch Motorcyclists Association KNMV, National Road Authorities,
Royal Dutch Automobile Club ANWB, Roadsafety Research Institute SWOV, Association of Motorcycle Industry RAI, Association for Two Wheel Companies and Driving Schools BOVAG, Road Safety Institute Veilig Verkeer Nederland, National driving license testing institute CBR and the traffic prosecutor in Amsterdam.

Det där hjälper ju tyvärr inte då majoriteten inte kör hoj och ej heller är intresserade av att ta reda på vad som gäller. Borde inte SMC verka för att information skall finnas i teoriböckerna som körskolorna använder. Det är ju det enda "säkra" sättet att se till så att missförstånd inte uppstår. Ingen kan ju då skylla på att de inte visste.
 
Top