Stressade mcförare

Efoo

New member
Bäste kollegor på forumet - en trevlig hälsning till alla om att hålla en trevlig ton, så forumet kan vara ett konstruktivt ställe, vart vi kan diskutera MC frågor...

Jag trodde detta var ett sådant ställe men så var inte fallet i detta ämne som jag tyvärr tog upp. Det tråkiga var när vissa började med i mitt tycke var näst intill personliga påhopp. Men nästa gång ska jag tänka mig för innan jag har något att tycka till om.

Hur som helst, ha en bra fortsättning på säsongen.
 

P-O Noren

New member
Jag trodde detta var ett sådant ställe men så var inte fallet i detta ämne som jag tyvärr tog upp. Det tråkiga var när vissa började med i mitt tycke var näst intill personliga påhopp. Men nästa gång ska jag tänka mig för innan jag har något att tycka till om.

Hur som helst, ha en bra fortsättning på säsongen.

Det kan förvisso vara så att en del tar illa upp över att du anser att du kan slå upp bildörren då en MC passerar dig i en bilkö. Sedan säger du att det kan ju knappast vara fel därför att det ska inte vara någon mc där.:confused:

Men många missade att du bad om ursäkt för detta i inlägg 14.

Klart att flera inlägg passerade anständigheternas gränser. Att anklaga någon för sexuell oförmåga kanske vore något smc skulle fundera på hur det hänger ihop med denna tråd?
"Mycket snack och lite hockey" som man säger...:(

Men det är ju bevisat att man kan säga vad som helst här utan att det får konsekvenser...
 

vildkanin

New member
Varför inte ta och stressa av lite människa? Känn lugnet i en härlig bilkö, ett kanontillfälle att koppla av och lugna kroppen några sekunder.

Undra vilka som är idioter, dom som kan koppla av eller den som stressar genom livet?

Jamen om du tycker det är lugnt och skönt i en bilkö, varför då skälla på oskyldiga motorcyklister. Du får ju enligt ditt resonemang längre tid att njuta då:)
 

Efoo

New member
Det kan förvisso vara så att en del tar illa upp över att du anser att du kan slå upp bildörren då en MC passerar dig i en bilkö. Sedan säger du att det kan ju knappast vara fel därför att det ska inte vara någon mc där.:confused:

Men många missade att du bad om ursäkt för detta i inlägg 14.

Klart att flera inlägg passerade anständigheternas gränser. Att anklaga någon för sexuell oförmåga kanske vore något smc skulle fundera på hur det hänger ihop med denna tråd?
"Mycket snack och lite hockey" som man säger...:(

Men det är ju bevisat att man kan säga vad som helst här utan att det får konsekvenser...

Jo, det verkar så, tyvärr.
 

Molgan

New member
På körskolan fick jag lära mig att passera bilar vid stopp med motiveringen "du kör hoj, inte buss". Därför tränger jag mig nu pliktskyldigt så fort jag får möjlighet.
 

SuperRetard

New member
Det kan förvisso vara så att en del tar illa upp över att du anser att du kan slå upp bildörren då en MC passerar dig i en bilkö. Sedan säger du att det kan ju knappast vara fel därför att det ska inte vara någon mc där.:confused:

Men många missade att du bad om ursäkt för detta i inlägg 14.

Klart att flera inlägg passerade anständigheternas gränser. Att anklaga någon för sexuell oförmåga kanske vore något smc skulle fundera på hur det hänger ihop med denna tråd?
"Mycket snack och lite hockey" som man säger...:(

Men det är ju bevisat att man kan säga vad som helst här utan att det får konsekvenser...


Även jag har bett om ursäkt för det..

Och att det hamnade där från start beror helt enkelt på (vilket jag fortfarande är chockad över) att det var helt otänkbart att någon på riktigt skulle ha de åsikterna. Det var 100% troll helt enkelt, och då säger etiken att man får säga vad som helst :p!

Till en början däremot var jag faktikst förbannad för dörren.. Den dag jag råkar ut för att nån avsiktligt gör nåt sånt så brinner jag. Har stannat många ggr och skrikit mig hes på folk som "inte sett" eller "inte tänkte på det".. Men att nån skulle riskera nåns liv avsiktligt är för mig helt oförståeligt!

Och samtliga missunnsamhets och mindervärdeskomplexkommentarer står jag helhjärtat för, för tydlighetens skull!
 

badpitt

New member
Är det en lång kö genom stan och det kommer motocyklar och tränger sig så måste ni väl också förstå att kön blir längre för dom som blir omkörda, eller hur?? Fast det drabbar ju inte er eftersom ni inte märker av det.

Hu kan kön bli längre??
Den blir ju kortare, om alla MC oxå skulle stå i kön skulle den bli längre.

Jag tyckte P-O Norens exempel om ICA var bra, du inte skall handla något, du skall bara gå ut från affären, skulle du ställa dig i kön då?
 

Avarage

New member
Ursäkta mig att jag blir iriterad på dig med flera som tränger sig då. Gör ni så på ICA när ni handlar och har korg ist för vagn???

Skillnaden är att på ICA och de allra flesta andra köer i samhället åsamkar man dem man trängt sig före besvär. Så är INTE fallet om en enstaka motorcyklist ställer isg parallellt med bilarna längst fram vid trafikljuset och sedan under närmaste 40m efter start kommer mer än 20m första bilen oavsett hur mycket han/hon försöker gasa! Dvs. man är kort och gott inte till besvär eller ivägen för dig eller mig när jag kör bil!

Jag kör både och och har i år kört mer bil än brukligt under sommarhalvåret och har inga problem med det så länge den som kör om på mc gör det med sunt förnuft (vilket inte alla gör).

Jämförelsen med ICA och korg ist. för vagn haltar med scenariot mc vs. bil eftersom bilisten inte behöver vänta längre vid rött ljus medan vagnnissen måste vänta på kassören och betalning av varorna i korgen!

// Niklas
 

SGM

Moderator
Hu kan kön bli längre??
Den blir ju kortare, om alla MC oxå skulle stå i kön skulle den bli längre.

Jag tyckte P-O Norens exempel om ICA var bra, du inte skall handla något, du skall bara gå ut från affären, skulle du ställa dig i kön då?

Det verkar inte vara helt lätt att förstå att mc:n inte tar upp plats...vi får hoppas att poletten trillar ned hos Efoo snart. :D
 

E.S.

New member
Det verkar inte vara helt lätt att förstå att mc:n inte tar upp plats...vi får hoppas att poletten trillar ned hos Efoo snart. :D

Det sägs att om två svenskar väntar på något så bildar de en kö. Och gud nåde den som tränger sig före. Jag tror att det är den ryggmärgsreaktionen som spökar. Man håller sin plats i kön, basta! Om man så ska stå där hela dagen.
 

Marie

Banned
Det sägs att om två svenskar väntar på något så bildar de en kö. Och gud nåde den som tränger sig före. Jag tror att det är den ryggmärgsreaktionen som spökar. Man håller sin plats i kön, basta! Om man så ska stå där hela dagen.

Jasså ligger förklaringen där!
Då är det alltså för att jag inte är svensk som jag struntar i att köa....;):cool:
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Finns förvisso många argument att fundera på här.
En annan sak är det att många motorcykelmotorer mår inte särskilt bra av att stå på tomgång alltför länge. När trafiken står still går det ju bra att stänga av motorn, men långsamtgående kö är inte bra för de flesta mc-motorer.
För att inte prata om hur problematiskt det är att köra på det sättet låbga sträckor.

Men detta är ju inget bilförarna någonsin kommer att förstå, så det kanske man ska lämna därhän.

Men jag vidhåller fortfarande att det är sällan man ser en motorcykeln begränsa en bils framfart, men deu ser motsatsen ofta.
 

Chopperbyggarn

New member
Finns förvisso många argument att fundera på här.
En annan sak är det att många motorcykelmotorer mår inte särskilt bra av att stå på tomgång alltför länge. När trafiken står still går det ju bra att stänga av motorn, men långsamtgående kö är inte bra för de flesta mc-motorer.
För att inte prata om hur problematiskt det är att köra på det sättet låbga sträckor.
.

Enligt ett inägg jag hittade på ett utlänskt forum, Så har man legaliserat körning mellan filerna i Californien på exakt dessa grunder, i USA har det länge varit förbjudet att köra mellan filer med mc.

Anders.J
 

Mr_Hayabusa

Moderator
Smidig i trafiken minskar stress & olyckor.

Om alla hjälper till & använder sig av sunt tänkande i trafiken så flyter trafiken
smidigare & mera riskfritt.
Att på ett smidigt sätt ta sig fram med sin motorcykel är ju rätt bra tycker jag.
Då minskar vi utsläppen som är lite skadliga för våran natur.

Så om en motorcykel kan framföras på ett säkert & normalt sätt mellan väntande & köande bilar så hjälper vi varandra att på ett smidigt & miljömedvetet sätt hålla trafiken flytande lugnt & fint.
Motorcyklisten blir lugn & harmonisk som sedermera resulterar till att han blir en
lugnare person som sprider glädje bland sina med-trafikanter & med-människor.

Att till ett till synes sätt bara ha tanken av att en bilist har tanken på att slänga upp en bildörr bara för att han blir förbikörd av en far eller en moder som kör motorcykel & har barn hemma & uppenbarligen skadade de allvarligt.
Det är skrämmande.

Jag hoppas jag slipper möta en sådan bilist då jag smyger mig förbi i en kö.

:mad:
Ditt körkort borde omhändertagas omgående tycker jag.
Att uppsåtligen skada en annan medtrafikant oavsett om han gör fel är
verkligen konstigt & förmodligen straffbart.

Nej ändra attityd till trafik & kärlek till dina medmänniskor i trafiken
så sänker vi nog olycksstatistiken rätt mycket.


KÄRLEK I TRAFIKEN mina vänner !
Det lever vi längre på !



//Mats Mattiasson SMC BLEKINGE
 

-ah

New member
Enligt ett inägg jag hittade på ett utlänskt forum, Så har man legaliserat körning mellan filerna i Californien på exakt dessa grunder, i USA har det länge varit förbjudet att köra mellan filer med mc.

Anders.J

"Lane splitting" har nog aldrig varit förbjudet i Californien. Det finns någon eller ett par stater till som tillämpar principen.
I dom övriga blir man skjuten direkt. ;)
 

Chopperbyggarn

New member
"Lane splitting" har nog aldrig varit förbjudet i Californien. Det finns någon eller ett par stater till som tillämpar principen.
I dom övriga blir man skjuten direkt. ;)

Hittade detta inlägg på ADVrider eller HorizonsUnlimited för några dagar sen minns inte vilket av dom det var och minns inte heller om jag såg "Lane splitting" när jag körde hoj där 1989 o senast bil 1994, det kan mycket väl vara som du säger.

Anders.J
 

Ziggy

New member
Jag blir så förbannad på dessa idioter på mc som inte kan stå stilla i bilköer och blinkljus utan måste tränga sig förbi. Måste bara få fråga vad har dom för rätt att göra det? Har sådan lust att slänga upp bildörren när det kommer en som gör så. Jag har ändå inte gjort något fel för det ska inte komma någon och åka förbi när det är kö...

Psyko, har du såna problem ska du nog hålla dig hemma eller i ICA kön, ja den funkar annorlunda faktisk.
 

Efoo

New member
Men snälla, jag har ju bett om ursäkt för det där med bildörren, det var bara något som kom, jag skulle inte göra det.

Läs gärna hela tråden innan ni skriver...
 

Federov

New member
Mognad

Tips.Att sitta och irritera sig på fordon som tränger sig före "din plats" i kön i trafiken tjänar inte mycket till. Om man tänker ett litet steg längre så inser du att du förlorar absolut ingen tid på att en stackars MC eller för den delen bil kommer emellan dig på vägen.

Kör själv lastbil varje dag på jobbet och har för länge sedan slutat upp med att störa mig på småsaker som detta. Kan störa mig när folk gör farliga manövrer och inte blinkar och dyligt. Men att en liten bil till kommer framför mig förlorar jag i slutet på dagen kanske några sekunder på, så varför orka bli upprörd.

Visa hänsyn och förståelse i trafiken även om inte alla gör det. DET tjänar vi alla på.

Hoppas du kommer till insikt med detta. :)
 
Top