Ska vi minera våra vägar?

Jojye

New member
Men jag har en lösning på en del av detta problemet med säkerhetstänkandet, eller i varje fall lösning på en del följder av bristande säkerhetstänkande.

Kan inte tex Marie och Ni andra med bristfälligt säkerhetstänkande här på forumet uppge Era respektive reg. nummer på forumet, det löser i alla fall en del ev. problem för mig. När jag nu på min majsemester drar neröver till Alperna och råkar, hoppas det verkligen inte händer,men om jag skulle råka se en MC som kraschat efter vägen och ser t ex Maries reg. nummer, då förlorar jag , som inte kör i 200 km/h, inte tid på min semesterresa och jag slipper ju dessutom stanna, ta av mig hjälmen,plocka fram min mobil,( jag njuter av ljudet från mitt Akrapovic istället för telefontjatter) och ringa efter ambulans. Jag kan då hålla mina 120 km/h i snitt.
Och inte för jag är snål,men för att glädja Er som spara pengar på skydd så spar jag ju pengar på ett mobilsamtal till ambulans.

Denna tjänst kan Ni väl göra mig eller?

Så du gick igenom allt detta bara för att få tag i Maries nummer?!
 

P-O Noren

New member
Men jag har en lösning på en del av detta problemet med säkerhetstänkandet, eller i varje fall lösning på en del följder av bristande säkerhetstänkande.

Kan inte tex Marie och Ni andra med bristfälligt säkerhetstänkande här på forumet uppge Era respektive reg. nummer på forumet, det löser i alla fall en del ev. problem för mig. När jag nu på min majsemester drar neröver till Alperna och råkar, hoppas det verkligen inte händer,men om jag skulle råka se en MC som kraschat efter vägen och ser t ex Maries reg. nummer, då förlorar jag , som inte kör i 200 km/h, inte tid på min semesterresa och jag slipper ju dessutom stanna, ta av mig hjälmen,plocka fram min mobil,( jag njuter av ljudet från mitt Akrapovic istället för telefontjatter) och ringa efter ambulans. Jag kan då hålla mina 120 km/h i snitt.
Och inte för jag är snål,men för att glädja Er som spara pengar på skydd så spar jag ju pengar på ett mobilsamtal till ambulans.

Denna tjänst kan Ni väl göra mig eller?

Förstår inte vad du menar, kan du förtydliga?
Ska du och Marie resa till Alperna tillsammans?
 

MORR

New member
Men jag har en lösning på en del av detta problemet med säkerhetstänkandet, eller i varje fall lösning på en del följder av bristande säkerhetstänkande.

Kan inte tex Marie och Ni andra med bristfälligt säkerhetstänkande här på forumet uppge Era respektive reg. nummer på forumet, det löser i alla fall en del ev. problem för mig. När jag nu på min majsemester drar neröver till Alperna och råkar, hoppas det verkligen inte händer,men om jag skulle råka se en MC som kraschat efter vägen och ser t ex Maries reg. nummer, då förlorar jag , som inte kör i 200 km/h, inte tid på min semesterresa och jag slipper ju dessutom stanna, ta av mig hjälmen,plocka fram min mobil,( jag njuter av ljudet från mitt Akrapovic istället för telefontjatter) och ringa efter ambulans. Jag kan då hålla mina 120 km/h i snitt.
Och inte för jag är snål,men för att glädja Er som spara pengar på skydd så spar jag ju pengar på ett mobilsamtal till ambulans.

Denna tjänst kan Ni väl göra mig eller?

trevlig resa! Marie kan ju ta en fika med jämna mellanrum så att du hinner komma ikapp :cool:
 

P-O Noren

New member
Läser ni inte igenom inläggen ordentligt, jag skrev väl Marie och andra med lågt säkerhetstänkande eller? Skrev det två gånger, tog Marie bara som ett exempel,i varje fall läser jag det.

Kan du inte bara skriva vilka som ska åka med till Alperna?

Jag blir förvirrad...

Marie och vilka mer är det nu?
 

Marie

Banned
Men jag har en lösning på en del av detta problemet med säkerhetstänkandet, eller i varje fall lösning på en del följder av bristande säkerhetstänkande.

Kan inte tex Marie och Ni andra med bristfälligt säkerhetstänkande här på forumet uppge Era respektive reg. nummer på forumet, det löser i alla fall en del ev. problem för mig. När jag nu på min majsemester drar neröver till Alperna och råkar, hoppas det verkligen inte händer,men om jag skulle råka se en MC som kraschat efter vägen och ser t ex Maries reg. nummer, då förlorar jag , som inte kör i 200 km/h, inte tid på min semesterresa och jag slipper ju dessutom stanna, ta av mig hjälmen,plocka fram min mobil,( jag njuter av ljudet från mitt Akrapovic istället för telefontjatter) och ringa efter ambulans. Jag kan då hålla mina 120 km/h i snitt.
Och inte för jag är snål,men för att glädja Er som spara pengar på skydd så spar jag ju pengar på ett mobilsamtal till ambulans.

Denna tjänst kan Ni väl göra mig eller?

Naturligtvis!
Jag hyllar ju alltid ekonomiskt tänkande och sparsamhet som en av de största dygderna (andra kallar mig oftast snål)....
WWK754 eller ETO397, beroende på årstid, väder och vind....
 

swischmc

New member
Men jag har en lösning på en del av detta problemet med säkerhetstänkandet, eller i varje fall lösning på en del följder av bristande säkerhetstänkande.

Kan inte tex Marie och Ni andra med bristfälligt säkerhetstänkande här på forumet uppge Era respektive reg. nummer på forumet, det löser i alla fall en del ev. problem för mig. När jag nu på min majsemester drar neröver till Alperna och råkar, hoppas det verkligen inte händer,men om jag skulle råka se en MC som kraschat efter vägen och ser t ex Maries reg. nummer, då förlorar jag , som inte kör i 200 km/h, inte tid på min semesterresa och jag slipper ju dessutom stanna, ta av mig hjälmen,plocka fram min mobil,( jag njuter av ljudet från mitt Akrapovic istället för telefontjatter) och ringa efter ambulans. Jag kan då hålla mina 120 km/h i snitt.
Och inte för jag är snål,men för att glädja Er som spara pengar på skydd så spar jag ju pengar på ett mobilsamtal till ambulans.

Denna tjänst kan Ni väl göra mig eller?

Jag har tidigare hyllat dig för att du vågar säga emot och stå ut. Men nu undrar jag... Vad är det för människosyn, att bara vilja hjälpa de som köpt de dyraste och bästa skydden??!! Det verkar enormt korkat. Man ska väl inte straffas för att man är fattig eller inte förstår bättre?
 

Maru

New member
Jag har tidigare hyllat dig för att du vågar säga emot och stå ut. Men nu undrar jag... Vad är det för människosyn, att bara vilja hjälpa de som köpt de dyraste och bästa skydden??!! Det verkar enormt korkat. Man ska väl inte straffas för att man är fattig eller inte förstår bättre?

Det kallas evolution. Det var så neandertalarna dog ut t ex.....;)

Dyrast behöver inte vara bäst...som tidigare påtalats. Alpinestars tar t ex mer betalat för märket, eftersom det är känt.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Mycket konstigt på denna tråd nu. Tillbaka till ursprungsidén kan jag bara säga att jag under två dagar talat med 8 journalister i frågan.
 

MORR

New member
Lade ut följande kommentar till Vägverket: "Jag vill att ni betänker alla de vajerräcken som finns på våra vägar (ofta på trefiliga vägar med omkörningssträckor). De är dödsfällor för motorcyklister."

Här nedan finner ni Vägverkets svar:

........................................
På de trefältiga vägarna, som ibland kallas 2+1-vägar, har sannolikehten för att motorcyklister ska dödas eller skadas svårt reducerats med minst 40 % efter ombyggnad till mötersfri väg med mitträcke. Detta framgår av VTI Rapprot 636 "Uppföljning av mötesfria vägar. Slutrapport"

Du kan hitta rapporten här:

http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=10915

Kanske beror det goda utfallet på att många motorcyklister precis som du upplever räckena som farliga och därför sänker hastigheten.
............................................

Denna kommentar funderar jag på:

"Kanske beror det goda utfallet på att många motorcyklister precis som du upplever räckena som farliga och därför sänker hastigheten."

Enligt samma logik borde vi minera våra vägar med stridsvagnsminor så att folk håller hastigheten. Fartkamerorna borde enligt logiken bytas utt mot snabbskjutande automatkanoner som skjuter folk av vägen. Enligt logiken borde polisen ha rätt att skjuta skarpt mot bråkiga demonstranter och fotbollshuliganer så att det blir lugn och ro.

Andra tankar?

Mvh

/MORR

Jag är nyfiken. Vad säger journalisterna. Lägger in ursprungsmeddelandet ovan :) ...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
De vill prata om pressmeddelandet jag skickade i fredags. De är intresserade och frågar varför räckesstandard inte gäller MC. Man frågar om MC-ister verkligen dött i räckesolyckor. Man blir imponerade över allt vi vet, om t ex drift- och underhållskostnader av olika räckestyper, hur det ser ut i andra länder och så vidare. Räcken är en het fråga, igen!
Vårt pressmeddelande har redan varit ute i ett stort antal tidningar.
 

P-O Noren

New member
Jag är nyfiken. Vad säger journalisterna. Lägger in ursprungsmeddelandet ovan :) ...

"Kanske beror det goda utfallet på att många motorcyklister precis som du upplever räckena som farliga och därför sänker hastigheten."

Det ligger väl helt i vägverkets linje...

Jag upplever dom såpass cyniska. Du återfinner samma tankegång i blomlådor, fartgupp, kraftiga trottoarkanter.

Jag kan lägga till en ny variant av minering dom gillar. Stenbelagda höga kanter mitt inne i rondeller. I stadsrondeller som är snäva är det mode att skapa en inner-ring av halva vägbredden som består av gatsten. För att fullborda detta vansinne så gör dom dessutom denna stenbeläggning upphöjd med 5-10 cm.

Man kan ju lungt räkna ut vad som händer om man råkar tangera denna innerdel av rondellen med framhjulet när man lutar hojen för att ta svängen med motorcykeln. Vägverket har en alldeles egen syn på nollvisionen med avseende på motorcyklar...

exempelbild
 
Last edited:

MORR

New member
De vill prata om pressmeddelandet jag skickade i fredags. De är intresserade och frågar varför räckesstandard inte gäller MC. Man frågar om MC-ister verkligen dött i räckesolyckor. Man blir imponerade över allt vi vet, om t ex drift- och underhållskostnader av olika räckestyper, hur det ser ut i andra länder och så vidare. Räcken är en het fråga, igen!
Vårt pressmeddelande har redan varit ute i ett stort antal tidningar.

Jamen det är ju underbart :) ... så fyller SMC sitt syfte som språkrör för Sveriges motorcyklister och debatten upprätthåller demokratin här i landet :).

Hoppas att det går att komma fram till bättre och smartare lösningar som är till för alla på vägen!
 

MORR

New member
"Kanske beror det goda utfallet på att många motorcyklister precis som du upplever räckena som farliga och därför sänker hastigheten."

Det ligger väl helt i vägverkets linje...

Jag upplever dom såpass cyniska. Du återfinner samma tankegång i blomlådor, fartgupp, kraftiga trottoarkanter.

Jag kan lägga till en ny variant av minering dom gillar. Stenbelagda höga kanter mitt inne i rondeller. I stadsrondeller som är snäva är det mode att skapa en inner-ring av halva vägbredden som består av gatsten. För att fullborda detta vansinne så gör dom dessutom denna stenbeläggning upphöjd med 5-10 cm.

Man kan ju lungt räkna ut vad som händer om man råkar tangera denna innerdel av rondellen med framhjulet när man lutar hojen för att ta svängen med motorcykeln. Vägverket har en alldeles egen syn på nollvisionen med avseende på motorcyklar...

exempelbild

Visst kan man allvarligt undra över avsikterna ibland. Fast jag tror inte att VV medvetet vill skada motorcyklister. De tar bara inte med oss i sina beräkningar och då är det ju bra att vi säger ifrån och då får jag valuta för min medlemsavgift :)
 

P-O Noren

New member
Visst kan man allvarligt undra över avsikterna ibland. Fast jag tror inte att VV medvetet vill skada motorcyklister. De tar bara inte med oss i sina beräkningar och då är det ju bra att vi säger ifrån och då får jag valuta för min medlemsavgift :)

Nej visst inte, men det finns en cynism inbyggd i nonchalansen.

Det är denna ovilja att bry sig som är skrämmande.

Jag förlorade en sidoväska, 2 sidokåpor och slogs nästan av hojen i vägskada uppe i sorsele för några år sedan. När jag krävde ersättning för att vägen var i trafikfarligt skick och det saknades varningsskyltar så var ovilja och ointresset gränslös på vägverket. Fick avslag för att vägmästaren hade inspekterat vägen veckan innan och då fanns inte skadan. Alla som har bott norr om Gävle vet att tjälskador sätter sig inte på en vecka. Tar lite längre tid än så milt utryckt.

Ändå hade jag bilder dokumentation, vittnesmål och en vägmästaren på min sida. Du kan inte vinna mot vägverket. Nu har dom bytt namn till transportstyrelsen: same shit, new name...
 

Maru

New member
De vill prata om pressmeddelandet jag skickade i fredags. De är intresserade och frågar varför räckesstandard inte gäller MC. Man frågar om MC-ister verkligen dött i räckesolyckor. Man blir imponerade över allt vi vet, om t ex drift- och underhållskostnader av olika räckestyper, hur det ser ut i andra länder och så vidare. Räcken är en het fråga, igen!
Vårt pressmeddelande har redan varit ute i ett stort antal tidningar.

Hej Maria,

det här med statistik hänger mycket på hur man vill vinkla en presentation.
I en del av fallen, enligt VTI rapport 636 så har själva olyckan inget med räcket att göra...mer än att det hänt på en vägsträcka med räcken. Ett exempel, övre delen sidan 22..."Det tredje är en mc som kolliderat med markeringsskärm för avfart i refug".
Ett annat fall som jag tänker på är den kille som wheelade och när han satte ner framhjulet tappade kontrollen, gick in i mitträcket och omkom. Som mc-förespråkare hävdar man att han överlevt om räcket inte funnits där. Vägverket hävdar att han överlevt om han låtit bli att wheela. Båda har rätt, ord står mot ord.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Helt rätt Maru. Jag har bara uppgifter från VVs djupstudier. Där står: kollisionsvåld räcke i samband med dödsolyckan. Vad som hände innan, vad som dödade motorcyklisten osv, det vet jag inte. Det vet inte utredarna heller alla gånger.
Om alla försäkringsbolag däremot samlade sin statistik så att vi kunde få veta skadekostnaden för olika olyckstyper, då skulle vi veta betydligt mer.
SMC och VTI har fått medel till djupstudier av 20 räckesolyckor. I samband med detta har vi efterlyst MC-förare som krockat med räcke. Dödade har vi fått via polisen, överlevande via SMCs forum. Djupstudien fortsätter, alla kan höra av sig till mig!
 
Top