Ska vi minera våra vägar?

SGM

Moderator
Jag ser ju ingen mening med att kasta ut pengar på att köpa en massa skydd. Jag gör i stället precis som Carola, jag förlitar mig tryggt på Guds beskydd.

Är du helt allvarlig nu? :confused:

Personligen föredrar jag ett tight skinnställ, med alla skydden på/under - och gärna så bra jag har råd med - om man nu nödvändigtvis måste åka på baken längs asfalten, än "Guds beskydd".

Hur duktig man än är, så dräller det av okända faktorer därute - eller som en vis person sade "skit händer".

/J
 

P-O Noren

New member
Citat SailorChief:
Och en sak till,att dessutom som de flesta SMC:are på detta forum verkar gilla,att inte köra med bästa tänkbara skydd pga olika anledingar, ändå köra MC utan kunskap om blinkers och med inte kunskapen köra på vägar med vajerräcken skrämmer än mer, drivs ni av nån dödslängtan?
Du har ju bara klargjort att du vill BETALA mest av alla för dina skydd.
Samtidigt att alla som inte valde att betala maximalt för grejer var dumma och dödslängtande.

Diskussionen gällde om hur man får bäst skydd, relaterat till hur mycket man betalar. En form av Skyddsnivå/kostnads-maximering.

När man börjar fundera i dom banorna blir det klart att du kan investera enorma summor i utrustning som inte är bra, bara dyr. Man måste läsa på och göra medvetna val, precis som vid alla större inköp till hushållet.

Det måste finnas kunskap och möjligheter till diskussion om vilka skydd man kan välja, med fortsatt höga krav på säkerhet, som inte kostar en förmögenhet. Alla kan inte av ekonomiska skäl leva upp till dina elitistiska krav på personlig utrustning.
 

SailorChief

New member
Citat SailorChief:

Du har ju bara klargjort att du vill BETALA mest av alla för dina skydd.
Samtidigt att alla som inte valde att betala maximalt för grejer var dumma och dödslängtande.

Diskussionen gällde om hur man får bäst skydd, relaterat till hur mycket man betalar. En form av Skyddsnivå/kostnads-maximering.

När man börjar fundera i dom banorna blir det klart att du kan investera enorma summor i utrustning som inte är bra, bara dyr. Man måste läsa på och göra medvetna val, precis som vid alla större inköp till hushållet.

Det måste finnas kunskap och möjligheter till diskussion om vilka skydd man kan välja, med fortsatt höga krav på säkerhet, som inte kostar en förmögenhet. Alla kan inte av ekonomiska skäl leva upp till dina elitistiska krav på personlig utrustning.

Nej,jag har inte hävdat man ska betala så mkt som möjligt, utan det bästa ska man välja. Du väljer ju välja vad som är mest prisvärt,inte jag,jag väljer det bästa,oavsett priset.

Ta ryggskydd, Lidl's var bra skydd, kostade inte särskilt mkt,men var det bäst, nej,då väljer som sagt jag det bästa. Du förespråkar ju utrustning som är billigast,utan testresultat, (Nej,Biltema har inte svarat mitt mail, frågade om tillverkare,tillverkningsland,testresultat från CE klassning etc, men hittills inget svar), och,Biltema's hjälmar har INTE testats mig veterligen för något annat än CE-märkningen, det skrev du ju själv i ett inlägg.

Jag hade BMW's ryggskydd,men det fanns bättre,så jag bytte,och jag rekommenderar nu endast det bästa som testats,alltså inte BMW's.

Men än en gång, var skrev jag att man endast ska välja det dyraste?
 

P-O Noren

New member
Såhär säger jag; alla har inte råd att köpa det bästa enligt alla tester. Många får välja det som ger mest skydd för de pengar dom har att lägga. Därför behövs en debatt om vilka alternativ som är prisvärda.

Då jag menar prisvärda så är det jämförbara alternativ. Skillnaderna i testresultat mellan det som ger bäst skydd till det som kommer trea kanske är ytterst marginella i vissa tester. Dock kan prislappen skilja tusenlappar.

Biltema har ju redan klargjort att dom inte får ange tillverkarfabrik dom använder i mitt svar som jag redovisat, och ändå skickar du en fråga och vill ha svar på just det. Underligt att du inte får svar...

Troligtvis finns det dock svar på det snart, jag har en gissning om att en av våra medlemmar har just hittad vilken tillverkare som dom köper av. Stämmer den gissningen tror jag vi kommer hitta hjälmen under annat namn i sharptest.
 

SailorChief

New member
Då jag menar prisvärda så är det jämförbara alternativ. Skillnaderna i testresultat mellan det som ger bäst skydd till det som kommer trea kanske är ytterst marginella i vissa tester. Dock kan prislappen skilja tusenlappar.

Biltema har ju redan klargjort att dom inte får ange tillverkarfabrik dom använder i mitt svar som jag redovisat, och ändå skickar du en fråga och vill ha svar på just det. Underligt att du inte får svar...

Troligtvis finns det dock svar på det snart, jag har en gissning om att en av våra medlemmar har just hittad vilken tillverkare som dom köper av. Stämmer den gissningen tror jag vi kommer hitta hjälmen under annat namn i sharptest.

Läser Ni inte eller förstår Ni inte, jag frågade Biltema flera frågor, bl a vem som tillverkar hjälmen. Om de inte vill svara på det så kan de ju ialla fall skicka svar på de övriga frågorna eller hur?

Sen SHARP testet, vet inte om det är fel på min dator men det enda jag får upp där är en typ av ranking, inte vilka mätvärden eller dylikt.
Mätvärden och omdömen är rätt intressanta att få reda på,och jämföra.

Sen gällande prisvärdhet, ja,som jag också skrivit innan, hur högt värdesätter man sig själv? Väljer man ett skydd,som är godkänt och acceptabelt och det kostar 500:- eller väljer man det bästa skyddet som kostar kanske 1500:-? Hur gör Ni? Vad gör man om man sen råkar ut för olycka och det visar sig att det dyrare skyddet hade kanske klarat dig från men medans det billigare skyddet,som var godkänt,testat och acceptabelt men det räddade inte dig från livlånga men, hur har man då fått till en bedömning av prisvärdheten hos skyddet?
 

MORR

New member
Läser Ni inte eller förstår Ni inte, jag frågade Biltema flera frågor, bl a vem som tillverkar hjälmen. Om de inte vill svara på det så kan de ju ialla fall skicka svar på de övriga frågorna eller hur?

Sen SHARP testet, vet inte om det är fel på min dator men det enda jag får upp där är en typ av ranking, inte vilka mätvärden eller dylikt.
Mätvärden och omdömen är rätt intressanta att få reda på,och jämföra.

Sen gällande prisvärdhet, ja,som jag också skrivit innan, hur högt värdesätter man sig själv? Väljer man ett skydd,som är godkänt och acceptabelt och det kostar 500:- eller väljer man det bästa skyddet som kostar kanske 1500:-? Hur gör Ni? Vad gör man om man sen råkar ut för olycka och det visar sig att det dyrare skyddet hade kanske klarat dig från men medans det billigare skyddet,som var godkänt,testat och acceptabelt men det räddade inte dig från livlånga men, hur har man då fått till en bedömning av prisvärdheten hos skyddet?

Tjena seglarchefen....

Varierar ... jag har ett spyke skydd ... fast det är så j-a svettigt och klumpigt så jag brukar ibland nöja mig med det som är inbyggt i jackan (vilket är högst bristfälligt). Särskilt om det är svettigt varmt på sommaren eller om jag ska ta med mig kläderna in någonstans (typ på ett fik med vänner) ... så jag gör ibland som tidigare fröken sade ... trusting in God :)

Fast den här tråden har börjat handla om lite av varje :)
 

Marie

Banned
Sen verkar ju ditt säkerhetstänkande vara under all kritik,om det du nu skriver är sant, 200km/h och prata i mobiltelefon då man kör hoj på Autobahn,utan de bästa skydden som finns, är ju upp till dig men knappast inget en normal förare gör eller rekommenderar.

Hur så?
Vad skall man annars fördriva tiden med på Autobahn? Det är en aning långtråkigt när man kör Rostock-Villach. För att det skall bli lite mindre långrandigt så får man väl hålla över 200 när så är tillåtet, och det är det gudskelov på ganska stora delar av den sträckan. Men även i 200 känner jag mig ganska sysslolös, så då är det skönt att ringa någon och småprata lite medan milen rullar undan...

Och skulle det smälla i 200 så kvittar det nog ganska lika vilka skydd man har - eller inte har.:D;)
 

SailorChief

New member
Hur så?
Vad skall man annars fördriva tiden med på Autobahn? Det är en aning långtråkigt när man kör Rostock-Villach. För att det skall bli lite mindre långrandigt så får man väl hålla över 200 när så är tillåtet, och det är det gudskelov på ganska stora delar av den sträckan. Men även i 200 känner jag mig ganska sysslolös, så då är det skönt att ringa någon och småprata lite medan milen rullar undan...

Och skulle det smälla i 200 så kvittar det nog ganska lika vilka skydd man har - eller inte har.:D;)


Vilket Forum,och här får man skit för att ha idiotförklarat någon,:D, vad hade jag för fel i det om jag nu gjort det?

Tror inte mkt på dina "historier",eller så har du kanske redan ramlat utan hjälm
 

Marie

Banned
Är du helt allvarlig nu? :confused:

Personligen föredrar jag ett tight skinnställ, med alla skydden på/under - och gärna så bra jag har råd med - om man nu nödvändigtvis måste åka på baken längs asfalten, än "Guds beskydd".

Hur duktig man än är, så dräller det av okända faktorer därute - eller som en vis person sade "skit händer".

/J

Den enkla skillnaden är att med Guds beskydd så blir det aldrig "skit händer", oavsett de där okända faktorerna, och hur klantig jag är. Och skulle det ändå hända, så är det väl dags för mig att få komma hem till Gud.
 

Marie

Banned
Vilket Forum,och här får man skit för att ha idiotförklarat någon,:D, vad hade jag för fel i det om jag nu gjort det?

Tror inte mkt på dina "historier",eller så har du kanske redan ramlat utan hjälm

Nej men jag har pendlat mellan Österrike och Skåne ett antal gånger per år i mer än trettio år, så den vägen är en aning tjatig, men den går å andra sidan att köra en dag.
 

SGM

Moderator
Den enkla skillnaden är att med Guds beskydd så blir det aldrig "skit händer", oavsett de där okända faktorerna, och hur klantig jag är. Och skulle det ändå hända, så är det väl dags för mig att få komma hem till Gud.

Återigen, är du helt allvarlig? :eek:
 

puttepj

New member
Den enkla skillnaden är att med Guds beskydd så blir det aldrig "skit händer", oavsett de där okända faktorerna, och hur klantig jag är. Och skulle det ändå hända, så är det väl dags för mig att få komma hem till Gud.

Vi får väl då be en bön, även om jag inte på något sätt är troende, att om gud kallar hem dig i 200 blås, pratande i telefon för att du inte har något annat att göra, att du då inte tar med dig andra oskyldiga trafikanter.

/putte
 

P-O Noren

New member
Det finns ju många människor som sätter tillit till religion och förutbestämda öden. Inte helt ovanligt ibland kallas det väl determinism?

Det är väl helt fritt att upp till var och en skapa sig en uppfattning om hur dom tror världen är uppbyggd?

EPR-paradoxen
Predestinationslära

På ett personligt plan har jag inte bildat mig en uppfattning, jag öppen för att mina kunskaper om detta är begränsade...
:eek:
 

Maru

New member
Sen gällande prisvärdhet, ja,som jag också skrivit innan, hur högt värdesätter man sig själv? Väljer man ett skydd,som är godkänt och acceptabelt och det kostar 500:- eller väljer man det bästa skyddet som kostar kanske 1500:-? Hur gör Ni? Vad gör man om man sen råkar ut för olycka och det visar sig att det dyrare skyddet hade kanske klarat dig från men medans det billigare skyddet,som var godkänt,testat och acceptabelt men det räddade inte dig från livlånga men, hur har man då fått till en bedömning av prisvärdheten hos skyddet?

Ett skydd som är godkänt och sitter skönt, det nappar jag på. Behöver inte vara en testvinnare men bland de bästa. Så man vet att det "gör jobbet" när man dammar i backen...;)
 

P-O Noren

New member
Ett skydd som är godkänt och sitter skönt, det nappar jag på. Behöver inte vara en testvinnare men bland de bästa. Så man vet att det "gör jobbet" när man dammar i backen...;)

Skillnaden mellan testvinnaren Halvarsson och Lidl'l var i detta fall:
6,1-7,4 på genomsnittlig kraft och 6,3-8,7 på högsta kraft som släpptes igenom. Båda resultaten kan mycket väl ligga inom spridningsintervallet på exempelvis 30 ryggskydd från båda tillverkarna. Dessutom kan det vara skillnader i produktionen mellan åren dom görs. På det hela taget så kan man lugnt säga att det spelar ingen roll vilket av skydden du köper. Båda erbjuder ett mycket bra skydd för ryggen.

Däremot var prisskillnaden 1278kr för halvarsson mot 349 för skyddet från lidl.
Pengar du kan lägga på andra skydd...
 

swischmc

New member
Vadå, är inte minerade vägar och ryggskydd samma sak? Det ena kräver liksom det andra. :D Och om man inte tror på Transportstyrelsen eller prislappen på ryggskyddet, kan man väl tro på Gud, Jantelagen eller en ko? ;)

Underbar utveckling av tråden. *ler*
 

SailorChief

New member
Men jag har en lösning på en del av detta problemet med säkerhetstänkandet, eller i varje fall lösning på en del följder av bristande säkerhetstänkande.

Kan inte tex Marie och Ni andra med bristfälligt säkerhetstänkande här på forumet uppge Era respektive reg. nummer på forumet, det löser i alla fall en del ev. problem för mig. När jag nu på min majsemester drar neröver till Alperna och råkar, hoppas det verkligen inte händer,men om jag skulle råka se en MC som kraschat efter vägen och ser t ex Maries reg. nummer, då förlorar jag , som inte kör i 200 km/h, inte tid på min semesterresa och jag slipper ju dessutom stanna, ta av mig hjälmen,plocka fram min mobil,( jag njuter av ljudet från mitt Akrapovic istället för telefontjatter) och ringa efter ambulans. Jag kan då hålla mina 120 km/h i snitt.
Och inte för jag är snål,men för att glädja Er som spara pengar på skydd så spar jag ju pengar på ett mobilsamtal till ambulans.

Denna tjänst kan Ni väl göra mig eller?
 
Top