Ska vi minera våra vägar?

MORR

New member
Att man ska hålla "gångfart" är väl för att man kan möta gående. Det är väl själva syftet med farthindret.

Kan man verkligen lägga skulden på vägverket? Låter lite som hastigheten på vinterväg......man åkte av vägen för att det stod 70 på skylten och skyller sen på underlaget. "Bilist blev offer för halkan"....och inte "Bilist missbedömde situation"....:confused:

Vädret kan vi inte påverka. Vägverket kan vi påverka.
 

MORR

New member
Jag förstår tanken bakom farthinder men det finns bara ett problem. Ett farthinder på en 50 väg skall vara konstruerad på ett sådant sätt att man obehindrat och utan fara ska kunna passera hindret i just: 50 km/h

Annars är antingen någonting som är fel i hastighetsbegränsningen eller farthindret. Men är det ingen annan än mig som reagerar över att man gör ett farthinder som man bara säkert kan passera i 10 km/h på en väg som har hastighetsbegränsing 50 Km/h?

Ska man med vett och vilja BYGGA ett hinder på en i övrigt bra fungerande väg, som blir livsfarligt att passera vid säg 70% av lagstadgad hastighet?
Som sagt; i de flesta andra länder som inte är diktaturer får sådana ideér och projekt följdverkningar. Allt från att folk på ansvarigt departement får sluta till att folk protesterar. Vad händer i Sverige? Claes Tingvall får mediabevakning och hyllas som en hjälte...

Om problemet är att folk kör för fort så inför man hastighetskontroller, med de bötesnivåer som föreligger nu så kommer folk mycket snabbt att hålla rätt fart om ryktet går att polisen har kontroller.

Tacka vet jag Danmark, dom kan göra farthinder. Där är hindren mjukt utformade och anpassade efter den hastighetsbegränsning som råder.

Heja danmark :) !
 

SailorChief

New member
Vilket misstag jag gjort, helt otroligt, hur kunde jag gå med i SMC,hur f-n kunde jag det.

Som jag sagt innan,förstår att man inte får dekal från SMC, man fattar ju vilka som är medlemmar då man läser forumet, svårt med blinkers, kör med usla skydd och nu,nu kan Ni inte ens köra på vägar med vajer räcken, ör det motorcyklister eller?

Jag kör i snitt 2500 mil per år, förstår inte vad det är för svårt att blinka eller att köra på 2-1 vägar med vajer räcken.

Hur får man avgiften tillbaka?
 

MORR

New member
Vilket misstag jag gjort, helt otroligt, hur kunde jag gå med i SMC,hur f-n kunde jag det.

Som jag sagt innan,förstår att man inte får dekal från SMC, man fattar ju vilka som är medlemmar då man läser forumet, svårt med blinkers, kör med usla skydd och nu,nu kan Ni inte ens köra på vägar med vajer räcken, ör det motorcyklister eller?

Jag kör i snitt 2500 mil per år, förstår inte vad det är för svårt att blinka eller att köra på 2-1 vägar med vajer räcken.

Hur får man avgiften tillbaka?

Ja, varför gick du med :) ?
 

SailorChief

New member
Det är stor skillnad på "pekpinnar" och att konstruera mordredskap. Resonemanget innebär ju att man konstruerar något som man helt medvetet vet skadar allvarligt. Vajerräcken lär knappast göra skillnad mellan en motorcyklist som kör för fort och en som kör lagligt. Om nu vajerräcken skulle kunna göra skillnad på fartsyndare och icke fartsyndare så är väl ändå dödsstraff för fortkörning lite väl magstarkt?

Då frågar jag mig om de faktiskt sätter upp vajerräcken för att straffa människor som tycker om att köra MC ... ?

Medvetet skadar folk???Hur är ett vajerräcke kontra frontalkrock med en personbil i 90 km/h, vilket är att föredra?
 

P-O Noren

New member
Vilket misstag jag gjort, helt otroligt, hur kunde jag gå med i SMC,hur f-n kunde jag det.

Som jag sagt innan,förstår att man inte får dekal från SMC, man fattar ju vilka som är medlemmar då man läser forumet, svårt med blinkers, kör med usla skydd och nu,nu kan Ni inte ens köra på vägar med vajer räcken, ör det motorcyklister eller?

Jag kör i snitt 2500 mil per år, förstår inte vad det är för svårt att blinka eller att köra på 2-1 vägar med vajer räcken.

Hur får man avgiften tillbaka?

Du gillar ju vårt forum :)

Om du tycker SMC verkar vara något du inte gillar, kan du jobba för att förändra SMC.
;)
Du har ju missat tråden om vägrenskörning, den är fin
 
Last edited:

MORR

New member
Medvetet skadar folk???Hur är ett vajerräcke kontra frontalkrock med en personbil i 90 km/h, vilket är att föredra?

Som pest eller kolera. Det borde finnas andra lösningar än vajerräcken. Det är väl egentligen det intressanta att diskutera.

För en billist fungerar vajerräcken bra eftersom de glider på räcket med enbart plåtskador som följd. För en motorcyklist är vajerräcket en dödsfälla. För övrigt är det absolut inte säkert att det skulle ha blivit en frontalkrock bara för att motorcyklisten vinglar ut på mötande vägbana.

Hmmm...
 

swischmc

New member
Vilket misstag jag gjort, helt otroligt, hur kunde jag gå med i SMC,hur f-n kunde jag det.

Som jag sagt innan,förstår att man inte får dekal från SMC, man fattar ju vilka som är medlemmar då man läser forumet, svårt med blinkers, kör med usla skydd och nu,nu kan Ni inte ens köra på vägar med vajer räcken, ör det motorcyklister eller?

Jag kör i snitt 2500 mil per år, förstår inte vad det är för svårt att blinka eller att köra på 2-1 vägar med vajer räcken.

Hur får man avgiften tillbaka?

Skönt med någon som vågar säga emot! Avsluta inte dit medlemskap, det behövs folk med alla åsikter. Det här forumet är delvis en lekstuga för några med åsikten "vi mot dom". När någon annan reagerar och påpekar att alla inte tycker lika förändras oftast tankegångarna på tråden. Fler med "avvikande" åsikter vågar kliva fram. Stå på dig! Alla har både rätt och fel, ingen är totalt allvetande.

Sjäv snittar jag 1700 mil per år och kämpar varje säsong med kurser för att bli en bättre mc-förare. Det är bara att inse, man är oskyddad på hoj - oavsett vems felet är. Men, man kan själv påverka genom att synas, hålla vettiga hastigheter och köra med insidan av hjälmen.

Simma lugnt i sommar!
 

MORR

New member
Skönt med någon som vågar säga emot! Avsluta inte dit medlemskap, det behövs folk med alla åsikter. Det här forumet är delvis en lekstuga för några med åsikten "vi mot dom". När någon annan reagerar och påpekar att alla inte tycker lika förändras oftast tankegångarna på tråden. Fler med "avvikande" åsikter vågar kliva fram. Stå på dig! Alla har både rätt och fel, ingen är totalt allvetande.

Sjäv snittar jag 1700 mil per år och kämpar varje säsong med kurser för att bli en bättre mc-förare. Det är bara att inse, man är oskyddad på hoj - oavsett vems felet är. Men, man kan själv påverka genom att synas, hålla vettiga hastigheter och köra med insidan av hjälmen.

Simma lugnt i sommar!

Jojo ... jag har själv arbetat som yrkeschaufför under ett decennium av mitt liv. Buss, lastbil och taxi. Jag känner igen snacket om "braigheten" hos en själv och fördömmandet av alla andra "inkompetenta idioter" på vägen (eller forumet) som inte fattar något :). Egentligen tror jag att de flesta tänker så någon gång när de sitter bakom ratten/styret. Det för knappast diskussionen framåt och det höjer inte nivån :)
 
Last edited:

Maru

New member
Ska man tvinga förare att sakta ner för att förare av fordon annars skulle köra på någon? Låter ju så galet det bara kan bli. Det är därför vi har poliser, regler och körkort. För det kan väl inte vara rimligt att fortsätta bygga in fysiska hinder överallt?

Vad kommer härnäst? vattenfyllda vallgravar på sidan av vägen så att rattfyllon har större chans att bli stoppade när dom vinglar på vägen?

Dom som inte stannar för att släppa fram folk tar polisen, sedan blir dom av med
körkortet för att dom inte följt reglerna...

Ska man bygga in farliga farthinder på cykelstigar där inte mopeder får köra? Det är ju logiskt, med det resonemanget.

Om det ändå vore så enkelt. Men olycks-statistiken visar tydligen på att eminenta trafikanter inte har förmågan att undvika att skada fotgängare vid övergångställen. Annars finns det väl ingen anledningen att bygga hinder?
 

Maru

New member
Då frågar jag mig om de faktiskt sätter upp vajerräcken för att straffa människor som tycker om att köra MC ... ?

Nej, om jag har förstått det rätt så sitter vajerräckena där för att minska på mötesolyckor. Tror inte man sätter upp dem för att skada folk, låter motsägelsefullt.
 

MORR

New member
Nej, om jag har förstått det rätt så sitter vajerräckena där för att minska på mötesolyckor. Tror inte man sätter upp dem för att skada folk, låter motsägelsefullt.

Ja visst gör det ... fast man kan ju fundera med tanke på logiken i resonemanget...
 

P-O Noren

New member
Om det ändå vore så enkelt. Men olycks-statistiken visar tydligen på att eminenta trafikanter inte har förmågan att undvika att skada fotgängare vid övergångställen. Annars finns det väl ingen anledningen att bygga hinder?
Vad jag förstår fungerar inte farthindren som det är tänkt i olycksstatistiken. Fortfarande lika många fotgängare som blir påkörda, så dom byggs inte av den anledningen iaf.
 

Maru

New member
Vad jag förstår fungerar inte farthindren som det är tänkt i olycksstatistiken. Fortfarande lika många fotgängare som blir påkörda, så dom byggs inte av den anledningen iaf.

Men det visste man inte innan de kom dit, då hade man ju inte gjort det.

Så jag får ge mig, farthindren gjorde inte att bilisterna fick upp ögonen för faran. De fortsatte köra i samma hastighet med dyra reparationskostnader som följd plus att man körde på fotgängaren.

Attans vägvärk...förlåt vägverk...:rolleyes:
 
Last edited:
Top