Ska vi minera våra vägar?

H-son

New member
Visst kan man allvarligt undra över avsikterna ibland. Fast jag tror inte att VV medvetet vill skada motorcyklister. De tar bara inte med oss i sina beräkningar och då är det ju bra att vi säger ifrån och då får jag valuta för min medlemsavgift :)

Nope tror inte de "vill" skada heller, men då jag läste ett förslag från VV kring ny sträckning i remiss syfte var det uppenbart att de INTE tänker på MC. Inget fel med förslaget, men MC förare nämndes inte med ett ord. De tog upp gående, cyklister, traktorer och andra fordon, men berörde inte med ett ord MC, detta påtalades och jag är säker på att Maria förde det vidare till VV. Sedan måste många fler påtala detta och sedan tar det en lång tid innan det är med på granskningscheklistan för vägutredning (eller vad det heter...)

Men SMC gör rätt i att ligga på, hela tiden :)

/K
 

Catherine

New member
"Kanske beror det goda utfallet på att många motorcyklister precis som du upplever räckena som farliga och därför sänker hastigheten."

Det ligger väl helt i vägverkets linje...

Jag upplever dom såpass cyniska. Du återfinner samma tankegång i blomlådor, fartgupp, kraftiga trottoarkanter.

Jag kan lägga till en ny variant av minering dom gillar. Stenbelagda höga kanter mitt inne i rondeller. I stadsrondeller som är snäva är det mode att skapa en inner-ring av halva vägbredden som består av gatsten. För att fullborda detta vansinne så gör dom dessutom denna stenbeläggning upphöjd med 5-10 cm.

Man kan ju lungt räkna ut vad som händer om man råkar tangera denna innerdel av rondellen med framhjulet när man lutar hojen för att ta svängen med motorcykeln. Vägverket har en alldeles egen syn på nollvisionen med avseende på motorcyklar...

exempelbild


Ibland känns det verkligen som att VV vill bli av med oss motorcyklister. Motorcyklister verkar ses som farliga ligister som bara orsakar en massa elände i trafiken. Om de inte kan förbjuda oss, kanske de kan döda oss allihop med olika "mineringar", taskigt vägunderhåll, farliga räcken, så är problemet löst. Taskig statistik några år, men sen är det klart...

Ja ja, kanske inte så seriöst, och jag vet att det inte stämmer. Jag var bara tvungen att skriva av mig. Ibland känns det faktiskt så här, med hjärtat, om man inte kopplar på hjärnan. Ni förstår vad jag menar?
 

Blazer

New member
Ibland känns det verkligen som att VV vill bli av med oss motorcyklister. Motorcyklister verkar ses som farliga ligister som bara orsakar en massa elände i trafiken. Om de inte kan förbjuda oss, kanske de kan döda oss allihop med olika "mineringar", taskigt vägunderhåll, farliga räcken, så är problemet löst. Taskig statistik några år, men sen är det klart...

Ja, det är det som kallas nollvision
 

P-O Noren

New member
Jag kanske ska klargöra vad jag menar:
Nej visst vill man inte ta livet av motorcyklister, men man bryr sig bara inte. Alla saker som sker blir ju bara lite ironiskt; ni får skylla er själva...

Hur ska man annars förklara hur man medvetet bygger in saker i trafikmiljön som potentiellt kan bli mycket ödesdigra för MC-åkare.
Som dom själva säger i nollvisionen: ett misstag från föraren skall inte bestraffas med döden. Detta gäller nu naturligtvis bilföraren, inte MC-föraren.
 

SailorChief

New member
Jag har tidigare hyllat dig för att du vågar säga emot och stå ut. Men nu undrar jag... Vad är det för människosyn, att bara vilja hjälpa de som köpt de dyraste och bästa skydden??!! Det verkar enormt korkat. Man ska väl inte straffas för att man är fattig eller inte förstår bättre?


Jag behöver inte hyllas, och definitivt inte offentligt. Men jag tog exemplet med Marie då hon, i mitt tycke, verkar sakna total brist på säkerhetstänkande och i så fall har jag f-n inte lust bry mig om de som saknar omdöme, för mina 1000 tals mil i bil,på MC, i bussar och tradare så kan jag inte kalla en som kör 200 km/h på MC och samtidigt snacka i mobiltelefon för en person med gott omdömme och som dessutom tycker 0,2 promille är en för låg satt gräns.

Jag ser detta bara som tragiskt och som jag skrev innan, ger mig ännu en anledning till att inte vara med i SMC när detta medlemskapet går ut.

Man får "skit" då man rekommenderar folk på forumet att handla de bästa skydden, jag har aldrig nämnt priser på utrustning,det har andra gjort, och man får skit då man kritiserar folk med dåligt omdömme i trafiken, vilken förening detta är.

En fråga bara, varför kritiserar Ni på SMC's forum bilister som kör dåligt i trafiken, varför kritiserar ni Vägverket för bristande underhåll? De är väl lika goda i sina omdömmen som flertalet av er som brukar vara på Forumet.

Men skall erkänna,jag hade sämst omdöme av Er alla,jag gick åter ,efter endast medlem i BMW klubben, med i SMC och där brast ju mitt omdöme.

Klaga på bilister o Vägverket går bra,men har Ni inget eget ansvar i trafiken??
 

MORR

New member
Jag behöver inte hyllas, och definitivt inte offentligt. Men jag tog exemplet med Marie då hon, i mitt tycke, verkar sakna total brist på säkerhetstänkande och i så fall har jag f-n inte lust bry mig om de som saknar omdöme, för mina 1000 tals mil i bil,på MC, i bussar och tradare så kan jag inte kalla en som kör 200 km/h på MC och samtidigt snacka i mobiltelefon för en person med gott omdömme och som dessutom tycker 0,2 promille är en för låg satt gräns.

Jag ser detta bara som tragiskt och som jag skrev innan, ger mig ännu en anledning till att inte vara med i SMC när detta medlemskapet går ut.

Man får "skit" då man rekommenderar folk på forumet att handla de bästa skydden, jag har aldrig nämnt priser på utrustning,det har andra gjort, och man får skit då man kritiserar folk med dåligt omdömme i trafiken, vilken förening detta är.

En fråga bara, varför kritiserar Ni på SMC's forum bilister som kör dåligt i trafiken, varför kritiserar ni Vägverket för bristande underhåll? De är väl lika goda i sina omdömmen som flertalet av er som brukar vara på Forumet.

Men skall erkänna,jag hade sämst omdöme av Er alla,jag gick åter ,efter endast medlem i BMW klubben, med i SMC och där brast ju mitt omdöme.

Klaga på bilister o Vägverket går bra,men har Ni inget eget ansvar i trafiken??

För mig får du gärna avsluta ditt medlemskap nu. Jag skulle inte sakna dig :). Förstår inte riktigt varför du är kvar här och "geggar runt" på forumet samtidigt som du vill lämna SMC. Vad är ditt problem? Du är fri att lämna när som helst. Du kanske inte kan få tillbaka pengarna. Forumet kan väl däremot inte vara helt svårt att lämna?
 

SailorChief

New member
För mig får du gärna avsluta ditt medlemskap nu. Jag skulle inte sakna dig :). Förstår inte riktigt varför du är kvar här och "geggar runt" på forumet samtidigt som du vill lämna SMC. Vad är ditt problem? Du är fri att lämna när som helst. Du kanske inte kan få tillbaka pengarna. Forumet kan väl däremot inte vara helt svårt att lämna?

Precis vad jag gjort,lämnat denna organisation,pengarna ska de gärna få skicka till en fond för trafikskadade, se mitt inlägg om Lidl's ryggskydd.
 

Maru

New member
Klaga på bilister o Vägverket går bra,men har Ni inget eget ansvar i trafiken??

Kan inte annat än hålla med. Synd att du lämnar SMC, vi måste bli mer självkritiska för att kunna synas på vägarna framöver.

Trodde det kunde lösas med sunt förnuft, men som engelsmannen skulle uttryckt sig. "It is not that common with common sense"....

Jag säger inte att man ska acceptera allt som vägverket gör utan vara en speaking partner och rådgöra.

Men om ingen trafikant fattar att farthinder vid ett övergångställe är där för att få ner farten(vilket är VV's syfte)....utan fortsätter i oförminskad fart och får skador på sina fordon. Ja, då får man väl ta bort farthindret och satsa pengarna på beteendeterapi istället.


VI har ett stort ansvar och vårat förtroende får sig en knäck varje gång någon gör något dumt, precis som pappan och grabben som bara är där för att njuta av en stunds fotboll men istället får se matchen på TV för att ett gäng pajasar ville bråka med motståndarnas supportrar.
 

MORR

New member
Kan inte annat än hålla med. Synd att du lämnar SMC, vi måste bli mer självkritiska för att kunna synas på vägarna framöver.

Trodde det kunde lösas med sunt förnuft, men som engelsmannen skulle uttryckt sig. "It is not that common with common sense"....

Jag säger inte att man ska acceptera allt som vägverket gör utan vara en speaking partner och rådgöra.

Men om ingen trafikant fattar att farthinder vid ett övergångställe är där för att få ner farten(vilket är VV's syfte)....utan fortsätter i oförminskad fart och får skador på sina fordon. Ja, då får man väl ta bort farthindret och satsa pengarna på beteendeterapi istället.


VI har ett stort ansvar och vårat förtroende får sig en knäck varje gång någon gör något dumt, precis som pappan och grabben som bara är där för att njuta av en stunds fotboll men istället får se matchen på TV för att ett gäng pajasar ville bråka med motståndarnas supportrar.

Självklart har alla sitt personliga ansvar. Den enda vi kan förändra är oss själva. Samtidigt har vi ett ansvar att säga ifrån när omgivningen (såsom vv (Transportstyrelsen)) skapar större faror än innan för vissa för att de bortser ifrån en stor trafikantgrupp (motorcyklister). Det handlar om sunda gränser. För mig finns absolut ingen motsättning i detta :)
 

puttepj

New member
Ni får ursäkta, men jag förstår inte martyrskapsdiskussionerna att någon med en avvikande åsikt vill lämna en organisation och/eller ett forum.

Visst man skall ha högt till tak och oliktänkande ger bra bränsle till debatter.

Men att från dag ett proklamera att man lurats in i en organisation man inte kan förlika sig med och ändå bränner massor av krut på att påtala att alla andra har fel känns för mig rätt patetiskt. Det finns många diskussioner mellan olika formummedlemmar med starkt avvikande åsikter, samma forummedlemmar som ibland är helt överens i andra ämnen. Nej med risk för att jag blir bannad och kanske med all rätt, mitt råd till Sailorchief: Hyr en gråterska.

/putte
 

P-O Noren

New member
@Maru:
Men om ingen trafikant fattar att farthinder vid ett övergångställe är där för att få ner farten(vilket är VV's syfte)....utan fortsätter i oförminskad fart och får skador på sina fordon. Ja, då får man väl ta bort farthindret och satsa pengarna på beteendeterapi istället.

Det handlar inte om det, att med fysiska hinder få ned farten är korkat av flera skäl:
- Fordonen tar skada även med förnuftig fart. De är så skarpa och höga att fjädersäten och fjädrar går av. Handlar inte om buskörning.
- fysiska hinder i trafikmiljön är farliga för oskyddade trafikanter: Motorcyklister
- Fysiska hinder har visat sig ha mycket liten eller ingen effekt på hastighet/olyckor. Då borde man ödmjukt inse detta och sluta bygga dom.
- Fysiska hinder skapar bromsning och acceleration även då det inte finns några fotgängare på en kilometers avstånd. Miljöeffekterna med ljud och avgasemissioner av detta är inte rimliga.

För att summera: Ett projekt som gick åt helvete, gör om gör rätt...
 

Smartswede

New member
Såklart vi ska högt till tak här :) Det är så man får ett levande forum och även många bra idéer.

Det gäller bara att omvandla första tanken att denna person är en komplett idiot för han inte tycker som mig till konkreta argument mot personens argument istället.

Skilj på person och dennes ställningstagande och argument.

Anser själv dessa farthinder oftast är idiotiska och i synnerhet med tanke på oss mcåkare. De är placerade på alltför många ställen bara för VV/kommun ska visa sin handlingskraft. De är dåliga för miljön, närboende och alla bilisterna som faktiskt sköter sig.

Jag satt en kortare tid och arbetade i ett höghus (8:e vån) och varje gång ett tyngre fordon körde över guppet framför huset i lite mer än gånghastighet så kändes det som en liten jordbävning. Detta skedde kanske var 20:e -30:e minut. Allt detta för att en person blivit påkörd utanför när han inte såg sig för och dessutom en bilist brast i uppmärksamheten.

Kanske dags att införa hjälm- och ryggskyddstvång för alla gångare? Bara för säkerhets skull? :D
 

Maru

New member
@Maru:


Det handlar inte om det, att med fysiska hinder få ned farten är korkat av flera skäl:
- Fordonen tar skada även med förnuftig fart. De är så skarpa och höga att fjädersäten och fjädrar går av. Handlar inte om buskörning.
- fysiska hinder i trafikmiljön är farliga för oskyddade trafikanter: Motorcyklister
- Fysiska hinder har visat sig ha mycket liten eller ingen effekt på hastighet/olyckor. Då borde man ödmjukt inse detta och sluta bygga dom.
- Fysiska hinder skapar bromsning och acceleration även då det inte finns några fotgängare på en kilometers avstånd. Miljöeffekterna med ljud och avgasemissioner av detta är inte rimliga.

För att summera: Ett projekt som gick åt helvete, gör om gör rätt...

Jag tänker inte försvara VV utan försöker bara anpassa mig till den verklighet vi lever i. Att SMC för en vettig diskussion med VV är jättebra.

Men så länge farthindren sitter där de sitter så får man ta det piano.

Undrar just om VV har sett någon rapport på de påpekanden du lyfter fram?
 

Maru

New member
Kanske dags att införa hjälm- och ryggskyddstvång för alla gångare? Bara för säkerhets skull? :D

Vi lever i ett genomreglerat land...så varför inte. :D

Mitt argument går ut på att ibland undrar jag om folk tänker själva. Rädslan när man kör för fort är inte att man skulle köra på nån utan att man skulle få en fortkörningsbot.....:confused: som ett exempel. Varför är silhuetter av polisbilar ett så bra vapen mot fortkörare annars?

Så mitt förslag är silhuetter av lekande barn istället för fartgupp, köper ni det?
 

P-O Noren

New member
Jag tänker inte försvara VV utan försöker bara anpassa mig till den verklighet vi lever i. Att SMC för en vettig diskussion med VV är jättebra.

Men så länge farthindren sitter där de sitter så får man ta det piano.

Undrar just om VV har sett någon rapport på de påpekanden du lyfter fram?

I nuläget är man nog handlingsförlamade. Det är mycket farligare att gå på ett obevakat övergångsställe, än riskerna med att bara gå över gatan på andra ställen. En av de faktorer som man pekar på är att fotgängare är nonchalanta på övergångsstället mot där man bara går över gatan.

Nåt måste göras, zebralagen är accepterad av fordonsförare överlag. Men av någon anledning fortsätter statistiken att vara dyster för övergångsställen.

Själv skulle jag gärna sett blinkande lampor som aktiveras av fotgängare på skylten. Går att hitta solcellsdrivna alternativ till detta. Ingen kör ju med vilja på en fotgängare, man är mänsklig, sitter och dagdrömmer. Blinkande lampor kan vara en lösning.
 

Smartswede

New member
Själv skulle jag gärna sett blinkande lampor som aktiveras av fotgängare på skylten. Går att hitta solcellsdrivna alternativ till detta. Ingen kör ju med vilja på en fotgängare, man är mänsklig, sitter och dagdrömmer. Blinkande lampor kan vara en lösning.

Aaah Och om man fortsätter på mitt förslag om hjälm och ryggskydd på gångare.... så får man vad? Vem kommer först? :D
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
TIllbaka till det tråden handlade om i början och det pressmeddelande som SMC skickade ut. Denna artikel pryder framsidan på Borlänge tidning idag. Vägverkets anställda har påpekat det för mig vid en konferens i stockholm: http://www.dt.se/nyheter/borlange/article422537.ece
På denna konferens diskuteras Nya etappmål för nollvisionen 2020 och 13 indikatorer som ska uppfyllas. En heter Säkra statliga vägar. SMC påpekade att motorcyklister måste omfattas som trafikantgrupp för att vägarna ska bli säkra för oss.
En annan indikator lyder "Säkra korsningar på kommunala gator för BIL. Givetvis påpekade SMC att korsningar är en kritisk punkt för oss som vållar både döda och skadade. DJupstudierna visade att en tredjedel av dödsolyckor i korsningar 2000-2003 berodde på skymd sikt. Motorcyklister och moped klass I måste givetvis ingå i all planering om olyckstalen ska sjunka. Den norske trafiksäkerhetsforskaren Rune Elvik som ska granska arbetet sa " motorfordon" istället för "bil".
SMC örebro har idag deltagit i en direktsänd radiodebatt om vajerräcken och MC.
 
Top